Työmaakeskuksiin ja sähköauton lataukseen valmistetaan suko-pistorasioita, jotka on suunniteltu kestämään jatkuvaa 16 ampeerin virtaa.
Pyytäkää sähkäri vaihtamaan sellainen, jos haluatte ladata jatkuvalla 16 ampeerilla.
Jatkuvasti 16 A kestäviä suko-pistorasioita ON saatavilla.
31
1046
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllähän sähkäri sellaisen voi laittaa mutta huomaa että on pari huomioitavaa asiaa
1. Isompi ja järeämpi kotelo pistokeella (mahtuuko?)
2. 16 Ampeeria monta tuntia kerralaan --> kestääkö johto, jos ei niin isompi urakka- Anonyymi
Jos keskuksessa on 16A sulake, niin kyllä kaapeli on sen mukaan mitoitettu.
Eikö tuossa ole lähinnä teoreettisena ongelmana ne pistorasiat jotka voivat olla vanhoja ja kuluneet väljiksi ja huono kontakti saattaa kuumentua tuntien 16A käytössä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos keskuksessa on 16A sulake, niin kyllä kaapeli on sen mukaan mitoitettu.
Eikö tuossa ole lähinnä teoreettisena ongelmana ne pistorasiat jotka voivat olla vanhoja ja kuluneet väljiksi ja huono kontakti saattaa kuumentua tuntien 16A käytössä?Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.
Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.
"Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"
- https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758
"Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."
"Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html
* Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html
Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.
Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.
"Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"
- https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758
"Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."
"Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html
* Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html
Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä.Hei hoopo, nuo linkkisi kertoo PISTORASIAN vaaroista, johdoista ei puhuta mitään, koska kun sähköasennukset on tehty 16A.n virralle, sielä on silloin sähkölain ja asetusten mukaiset 2,5mm2 vahvuiset johdot, jotka on tarkastettu talon / sähkötöiden luovutustarkastuksessa rakennusvalvonnan toimesta.
Sähköauton lataukseen on hyväksytty ns. Supersuko pistoke, jossa on leveämmät ja vahvemmat kontaktipinnat sekä kytkin, joka kytkee virran päälle vasta kun pistoke on täysin pohjassa ja katkaisee virran heti kun pistoketta irrottaa. Näin ehkäistään valokaaren ts. hitsautumisen syntyminen kontaktien välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei hoopo, nuo linkkisi kertoo PISTORASIAN vaaroista, johdoista ei puhuta mitään, koska kun sähköasennukset on tehty 16A.n virralle, sielä on silloin sähkölain ja asetusten mukaiset 2,5mm2 vahvuiset johdot, jotka on tarkastettu talon / sähkötöiden luovutustarkastuksessa rakennusvalvonnan toimesta.
Sähköauton lataukseen on hyväksytty ns. Supersuko pistoke, jossa on leveämmät ja vahvemmat kontaktipinnat sekä kytkin, joka kytkee virran päälle vasta kun pistoke on täysin pohjassa ja katkaisee virran heti kun pistoketta irrottaa. Näin ehkäistään valokaaren ts. hitsautumisen syntyminen kontaktien välillä.Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.
16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.
Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.
16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.
Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.
Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.
Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa."Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla."
Artikkeleiden aineiston ymmärtäminen ja sisäistäminen vaikuttaa olevan huolestuttavan heikossa hapessa.
Toivottavasti Ok-talojen omistajien sekä taloyhtiöden tasolla älyllisyys on paremmalla tolalla, sillä kyse on toistenkin turvallisuudesta ja omaisuudesta.
No, mutta voihan s24-puskajusi mennä opettamaan Tukesia siitä miten heidän tieto-taotonsa ja turvainformaationsa on täysin virheellistä.
ps. Se nallikaan ei läheskään aina pala vaikka linja kuumenee niinkin paljon, että sytyttää rakenteita palamaan. Liian suuriin virtapiikkeihin ja oikareihin se toki reagoi yleensä nopeasti.
Mutta edelleenkin seuraava on faktaa.
16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.
Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.
Lisä faktaa latauspisteistä.
* Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html
"Sähköautojen latausjärjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"
"ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html
Kaikki yllä oleva on puhdasta faktaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.
16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.
Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.Sähköauton hidaslatauksen virta on yleensä 8 A ja kaapelit kestävät jatkuvaa tuollaista kuormaa helposti, kunhan ne ovat asennettu määräysten mukaisesti. 16 tai 32 A virtaa otetaan type 2 latausyksikköön ja liitäntä tapahtuu kolmivaihevirralla.
- Anonyymi
Se "supershuko" mahtuu ihan normaaliin pistorasiakoteloon. Ei se ole niin paljon suurempi. Suurempi koteo voidaan tarvita jos sinne asennetaan myös kWh mittari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla."
Artikkeleiden aineiston ymmärtäminen ja sisäistäminen vaikuttaa olevan huolestuttavan heikossa hapessa.
Toivottavasti Ok-talojen omistajien sekä taloyhtiöden tasolla älyllisyys on paremmalla tolalla, sillä kyse on toistenkin turvallisuudesta ja omaisuudesta.
No, mutta voihan s24-puskajusi mennä opettamaan Tukesia siitä miten heidän tieto-taotonsa ja turvainformaationsa on täysin virheellistä.
ps. Se nallikaan ei läheskään aina pala vaikka linja kuumenee niinkin paljon, että sytyttää rakenteita palamaan. Liian suuriin virtapiikkeihin ja oikareihin se toki reagoi yleensä nopeasti.
Mutta edelleenkin seuraava on faktaa.
16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.
Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.
Lisä faktaa latauspisteistä.
* Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html
"Sähköautojen latausjärjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"
"ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html
Kaikki yllä oleva on puhdasta faktaa.Mitä ihmettä sekoilet? Sanot että yksi 16A linja ei kestä 16A virtaa, mutta toisaalla sitten se kestääkin jos niitä 16A linjoja sattuu olemaan kolme vierekkäin?
Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.
Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa.Löysät liitokset ne kuumenevat ensimmäiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löysät liitokset ne kuumenevat ensimmäiseksi.
Näin on, niinkuin tuolla totesin, ne täytyy tarkastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä sekoilet? Sanot että yksi 16A linja ei kestä 16A virtaa, mutta toisaalla sitten se kestääkin jos niitä 16A linjoja sattuu olemaan kolme vierekkäin?
Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä."Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä."
No, täällä s24:ssa esiintyy jos jonkin laisia "asiantuntujoita" ... mutta logiikkasi mukaan Tukes ja muut linkittämissäni artikkeleisa kommentoineet asiantuntijat ovat pelkkiä puoskareita ja levittävät julkisesti täysin virheellisiä tietoja. Artikkelit tulee lukea kokonaisuudessaan.
Toisaalta, et yksilönyt artikkeileden asiasisällöstä lainaten yhtään virhettä, fakta faktaa vasten periaatteella.
Edelleen, jos nyt oikein muistan, niin asuntojen sähköasennukset ja niiden virheellinen käyttö, kuten ylikuormitus, on suurin (?) tulipalojen aiheuttaja. Tietysti epäkurantissa kuosissa olevat vermeet ovat yksi turvaongelma. Niitä ko. tulipaloja esiintyy suht' uudehkoissaakin asunnoissa.
ps. "Inssillä" on melko vahva vietti koettaa käydä toistamiseen ad hominem käsiksi kirjoittajaan ... fiksuuden virrat hukassa ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.
Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.
"Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"
- https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758
"Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."
"Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html
* Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html
Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä.Eli onko nuo rakennusten sähköistykset tehty halvlla ja huonosti jos ne eivät todellisuudessa kestä sulakkeen sallimaa virtaa.
- Anonyymi
Kun ei ole niin ajasta kiinni, latailen plugaria tavallisesta 16A shukosta 8A virralla. Ehtii hyvin latautua öisin halvan sähkön aikaan.
Seuraava auto tulee olemaan sähkäri, ja sille asennetaan 11kW 3-vaiheinen latausrasia. Ehtii sekin sitten latautua halvan sähkön aikaan. - Anonyymi
16 A sulake -> 3x2,5 mm2 S MMJ -> sininen 16 A ns. super schuko
- Anonyymi
Olen maatalosta kotoisin ja siellä käytettiin tuntikaupalla koneita. Oliko niiden johdot jotain muuta tavaraa?
- Anonyymi
Kokeilitko koskaan sen ohuen kumikaapelin lämpötilaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilitko koskaan sen ohuen kumikaapelin lämpötilaa?
Miksi itäisi käyttää ohutta kumikaapelia kun on parempiakin saatavilla?
- Anonyymi
Mites tuo sähkösauna 3 x 16 sulakkeella? Sehän voi olla päällä tuntikausia?
- Anonyymi
Kiuas on puolikiinteällä liitännällä ja kontaktori katkoo lämmitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiuas on puolikiinteällä liitännällä ja kontaktori katkoo lämmitystä.
Mutta samanpaksuiset kaapelit siellä on kuin 16 A autonlämmityskotelossakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta samanpaksuiset kaapelit siellä on kuin 16 A autonlämmityskotelossakin.
3x 2,5 mm2 Cu on kuule ihan riittävät sinun kiukaallesi. Ennemmnin ne saunan panelit syttyvät kuin johtimet palavat
- Anonyymi
Asiaa tuntemattomat jauhavat paskaa edellä tästä Supersukopistorasiasta:
Valmistajan testaama::
Pitkäaikainen kuormitus täydellä mitoitusvirralla
16 A/2,5 mm2− Lämpenemistesti 26 A, 5 h +1 h, min. 125 jaksoa ΔT=35K
https://www.rakidea.fi/products/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen
Tosin karavaanaripistoke ajaa saman asian ja on paljon halvempi.- Anonyymi
”Tosin karavaanaripistoke ajaa saman asian ja on paljon halvempi”
Karavaanipistokkeesta puuttuu kytkin jolla estetään pistokkeen irrottaminen jännitteisenä. Latauksen ollessa päällä 16A virralla kun irrottaa pistokkeen, syntyy väistämättä kosketuspintojen välille kipinöintiä joka ajanmittaan aikaansaa pintoihin ylimenovastusta ja pistokkeen kuumenemisen.
Toki aina kannattaa muistaa lopettaa lataus, ja yleensäkin laitteen käyttö ennen pistotulpan irrottamista, mutta kaikki eivät niin tee.
- Anonyymi
Ei kestä halpa MMJ-kaapelointl. Siinä on kohta tölli tulessa.
- Anonyymi
Kyllä kestää ellei ole asennettu väärin. Kaapelit ovat tyyppihyväksyttyjä ja mm. lämpenemisen varalta on runsaasti pelivaraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kestää ellei ole asennettu väärin. Kaapelit ovat tyyppihyväksyttyjä ja mm. lämpenemisen varalta on runsaasti pelivaraa.
Huomaatko että tuo jannu ei ymmärrä ammattituotteiden ja kuluttajatuotteiden eroja. Ammattipuolella on tyyppihyväksynnät minkä mukaan mennään. Hinta ei sinänsä ole merkittävä asia koska kaikkien tyyppihyväksytyjen pitää täyttää samat kriteerit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaatko että tuo jannu ei ymmärrä ammattituotteiden ja kuluttajatuotteiden eroja. Ammattipuolella on tyyppihyväksynnät minkä mukaan mennään. Hinta ei sinänsä ole merkittävä asia koska kaikkien tyyppihyväksytyjen pitää täyttää samat kriteerit.
Jos kaapelissa on mekintä MMJ niin se on tyyppihyväksyttyä kaapelia, oli se minkä hintaista hyvänsä. Hinnan määrittelee tukkuri ja vähittäismyyjä.
Jos torppa palaa sen takia, että on myyty jotain muuta kuin mmj.tä mmj.nä niin myyjä joutuu lukemaan tiilenpäitä.
- Anonyymi
jos 1.5mm2 ei kestä jatkuvasti 10A eikä 2.5mm2 jatkvuasti 16A niin meidän talo on palanut jos mutta minun käsittääkseni ei ole palanut.
Meillä on sähkölämmitykset ja kiuaskin kaapeloitu ihan ihan normaalisti. 2.2kW lattialämmitysvastuksille menee 1.5mm2 narut ja 9kW kiukaalle 2.5mm2 narut.
Autolle menee 5x2.5mm2 kuten kiukaalle. Mitään ongelmia ei ole.
Kunhan kaapeleita ei ole vedetty eristeen sisään niin ne kyllä jäähtyy tarpeeksi. Pykäläthän on kymmeniä vuosia kieltäneet kaapelin asentamisen villojen sisään joten mitään ongelmaa ei kyllä ole. - Anonyymi
16 ampeerin virralla ei saa edes 1 mm2:n kuparijohtoa hehkumaan tai niin lämpimäksi, että se jotain sytyttäisi tai edes sulaisi.
Mutta 16 ampeerillahan johdot ovat vähintään 2,5 mm2.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä201041- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875