Jatkuvasti 16 A kestäviä suko-pistorasioita ON saatavilla.

Anonyymi-ap

Työmaakeskuksiin ja sähköauton lataukseen valmistetaan suko-pistorasioita, jotka on suunniteltu kestämään jatkuvaa 16 ampeerin virtaa.

Pyytäkää sähkäri vaihtamaan sellainen, jos haluatte ladata jatkuvalla 16 ampeerilla.

40

1592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän sähkäri sellaisen voi laittaa mutta huomaa että on pari huomioitavaa asiaa

      1. Isompi ja järeämpi kotelo pistokeella (mahtuuko?)
      2. 16 Ampeeria monta tuntia kerralaan --> kestääkö johto, jos ei niin isompi urakka

      • Anonyymi

        Jos keskuksessa on 16A sulake, niin kyllä kaapeli on sen mukaan mitoitettu.
        Eikö tuossa ole lähinnä teoreettisena ongelmana ne pistorasiat jotka voivat olla vanhoja ja kuluneet väljiksi ja huono kontakti saattaa kuumentua tuntien 16A käytössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos keskuksessa on 16A sulake, niin kyllä kaapeli on sen mukaan mitoitettu.
        Eikö tuossa ole lähinnä teoreettisena ongelmana ne pistorasiat jotka voivat olla vanhoja ja kuluneet väljiksi ja huono kontakti saattaa kuumentua tuntien 16A käytössä?

        Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.

        Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.

        "Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758

        "Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."

        "Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html

        * Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html

        Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.

        Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.

        "Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758

        "Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."

        "Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html

        * Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html

        Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä.

        Hei hoopo, nuo linkkisi kertoo PISTORASIAN vaaroista, johdoista ei puhuta mitään, koska kun sähköasennukset on tehty 16A.n virralle, sielä on silloin sähkölain ja asetusten mukaiset 2,5mm2 vahvuiset johdot, jotka on tarkastettu talon / sähkötöiden luovutustarkastuksessa rakennusvalvonnan toimesta.
        Sähköauton lataukseen on hyväksytty ns. Supersuko pistoke, jossa on leveämmät ja vahvemmat kontaktipinnat sekä kytkin, joka kytkee virran päälle vasta kun pistoke on täysin pohjassa ja katkaisee virran heti kun pistoketta irrottaa. Näin ehkäistään valokaaren ts. hitsautumisen syntyminen kontaktien välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei hoopo, nuo linkkisi kertoo PISTORASIAN vaaroista, johdoista ei puhuta mitään, koska kun sähköasennukset on tehty 16A.n virralle, sielä on silloin sähkölain ja asetusten mukaiset 2,5mm2 vahvuiset johdot, jotka on tarkastettu talon / sähkötöiden luovutustarkastuksessa rakennusvalvonnan toimesta.
        Sähköauton lataukseen on hyväksytty ns. Supersuko pistoke, jossa on leveämmät ja vahvemmat kontaktipinnat sekä kytkin, joka kytkee virran päälle vasta kun pistoke on täysin pohjassa ja katkaisee virran heti kun pistoketta irrottaa. Näin ehkäistään valokaaren ts. hitsautumisen syntyminen kontaktien välillä.

        Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.

        16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.

        Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.

        16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.

        Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.

        Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
        Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
        Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
        Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.

        Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
        Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
        Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
        Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.

        Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa.

        "Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla."

        Artikkeleiden aineiston ymmärtäminen ja sisäistäminen vaikuttaa olevan huolestuttavan heikossa hapessa.

        Toivottavasti Ok-talojen omistajien sekä taloyhtiöden tasolla älyllisyys on paremmalla tolalla, sillä kyse on toistenkin turvallisuudesta ja omaisuudesta.

        No, mutta voihan s24-puskajusi mennä opettamaan Tukesia siitä miten heidän tieto-taotonsa ja turvainformaationsa on täysin virheellistä.

        ps. Se nallikaan ei läheskään aina pala vaikka linja kuumenee niinkin paljon, että sytyttää rakenteita palamaan. Liian suuriin virtapiikkeihin ja oikareihin se toki reagoi yleensä nopeasti.

        Mutta edelleenkin seuraava on faktaa.

        16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.

        Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.

        Lisä faktaa latauspisteistä.

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        Kaikki yllä oleva on puhdasta faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannustan lukemaan nuo artikkelit _kokonaan_ niin ei tule julisteltua virheellisiä, edesvastuuttomia ja riskialttiita väittämiä.

        16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.

        Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.

        Sähköauton hidaslatauksen virta on yleensä 8 A ja kaapelit kestävät jatkuvaa tuollaista kuormaa helposti, kunhan ne ovat asennettu määräysten mukaisesti. 16 tai 32 A virtaa otetaan type 2 latausyksikköön ja liitäntä tapahtuu kolmivaihevirralla.


      • Anonyymi

        Se "supershuko" mahtuu ihan normaaliin pistorasiakoteloon. Ei se ole niin paljon suurempi. Suurempi koteo voidaan tarvita jos sinne asennetaan myös kWh mittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla."

        Artikkeleiden aineiston ymmärtäminen ja sisäistäminen vaikuttaa olevan huolestuttavan heikossa hapessa.

        Toivottavasti Ok-talojen omistajien sekä taloyhtiöden tasolla älyllisyys on paremmalla tolalla, sillä kyse on toistenkin turvallisuudesta ja omaisuudesta.

        No, mutta voihan s24-puskajusi mennä opettamaan Tukesia siitä miten heidän tieto-taotonsa ja turvainformaationsa on täysin virheellistä.

        ps. Se nallikaan ei läheskään aina pala vaikka linja kuumenee niinkin paljon, että sytyttää rakenteita palamaan. Liian suuriin virtapiikkeihin ja oikareihin se toki reagoi yleensä nopeasti.

        Mutta edelleenkin seuraava on faktaa.

        16 A:n linjoja ei ole suunniteltu kestämään _pitkäkestoista rasitusta_, kuten auton latausta.

        Se pelkkä pistotulpan vaihto ei muuta yllä olevaa.

        Lisä faktaa latauspisteistä.

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "Sähköautojen lataus­järjestelyissä edessä ongelmia – ARA suosittaa 3x16A syöttöä per piste ja arvioi jopa arvonpudotuksen uhkaavan"

        "ARA:n esitysmateriaaleista selviää, että taloyhtiötasolla taklattavia ongelmia on näkyvissä koko joukko."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        Kaikki yllä oleva on puhdasta faktaa.

        Mitä ihmettä sekoilet? Sanot että yksi 16A linja ei kestä 16A virtaa, mutta toisaalla sitten se kestääkin jos niitä 16A linjoja sattuu olemaan kolme vierekkäin?
        Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
        Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta artikkelisi sähkömääräyksiä mitenkään. Jos linja on speksattu 16A. lle se myös kestää sen vaikka lataisit vuoden sillä 16A.lla. Mitä järkeä luulisit sähkömääräyksillä olevan jos noin ei olisi? Sulakkeen täytyy pettää aina aikaisemmin kuin kaapelin kuumentua. Olisi monta torppaa hiilenä jos tilanne olisi esittämälläsi tavoin.
        Toki sähköautoilijan täytyy ymmärtää että esim. vieraassa paikassa EI LATAA Yli 8A virralla koska ei voi tietää sulakekokoa ja sitä mitä muuta on saman sulakkeen takana.
        Suuressa parkkipaikan lämmitystolppakentässä tuo tilanne että päälinja ei kestä, saattaa tulla eteen, jos lähes kaikissa lämpötolpissa otetaan samaan aikaan maksimi virta. Tuollainen tilanne on laskettu olevan lämmityskäytössä erittäin epätodennäköinen.
        Jos lämmitystolpista tehdään latauskelvollisia niin sähkökeskukseen asennetaan aina virran rajoitin, joka estää ylikuormituksen, sekä tarkastetaan liitosten asianmukaisuus. Tolppaan tulee supersuko ja kWh mittari, joko kiinteä tai etäluettava.

        Ihmisten tietämättömyys, oletukset ja jopa pelko aikaansaa sen, että vastustetaan lämpötolppien muuttamista lataukseen sopiviksi. Kun ammattiosaajat tuon työn tekevät, ei mitään vaaraa tai haittaa ole, päin vastoin, asuntosi arvo kasvaa.

        Löysät liitokset ne kuumenevat ensimmäiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysät liitokset ne kuumenevat ensimmäiseksi.

        Näin on, niinkuin tuolla totesin, ne täytyy tarkastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä sekoilet? Sanot että yksi 16A linja ei kestä 16A virtaa, mutta toisaalla sitten se kestääkin jos niitä 16A linjoja sattuu olemaan kolme vierekkäin?
        Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
        Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä.

        "Voin kertoa olevani sähköalan insinööri jonka päivittäiseen työhön kuuluu mm. Latauskenttien suunnittelu.
        Lopeta jo jänkkääminen kun et sähköstä mitään ymmärrä."

        No, täällä s24:ssa esiintyy jos jonkin laisia "asiantuntujoita" ... mutta logiikkasi mukaan Tukes ja muut linkittämissäni artikkeleisa kommentoineet asiantuntijat ovat pelkkiä puoskareita ja levittävät julkisesti täysin virheellisiä tietoja. Artikkelit tulee lukea kokonaisuudessaan.

        Toisaalta, et yksilönyt artikkeileden asiasisällöstä lainaten yhtään virhettä, fakta faktaa vasten periaatteella.

        Edelleen, jos nyt oikein muistan, niin asuntojen sähköasennukset ja niiden virheellinen käyttö, kuten ylikuormitus, on suurin (?) tulipalojen aiheuttaja. Tietysti epäkurantissa kuosissa olevat vermeet ovat yksi turvaongelma. Niitä ko. tulipaloja esiintyy suht' uudehkoissaakin asunnoissa.

        ps. "Inssillä" on melko vahva vietti koettaa käydä toistamiseen ad hominem käsiksi kirjoittajaan ... fiksuuden virrat hukassa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottakaa selvää todellisuudesta, niin säästytte mahdolliselta paloturmiolta, sillä sitten onkin jo liian myöhäistä ottaa selvää oikeista ja turvallisista asennuksista.

        Ei niitä 16A linjoja ole mitoitettu pitkään yhtäjaksoiseen käyttöön, joka aiheuttaa piuhojen liikaa kuumenemista, ollen konkreettinen paloturvariski.

        "Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758

        "Sähköauton lataaminen voi pahimmillaan aiheuttaa palovaaran, Tukes muistuttaa."

        "Tavallisia maadoitettuja sukopistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta, Tukes muistuttaa tiedotteessaan."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006098921.html

        * Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039212.html

        Mikäli tämän viestin ansiosta edes yksikin kotitalous tekee oikeaoppisen turvallisen asennuksen riskialttiin puoskaroinnin sijaan, niin viesti on tehnyt tehtävänsä.

        Eli onko nuo rakennusten sähköistykset tehty halvlla ja huonosti jos ne eivät todellisuudessa kestä sulakkeen sallimaa virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos keskuksessa on 16A sulake, niin kyllä kaapeli on sen mukaan mitoitettu.
        Eikö tuossa ole lähinnä teoreettisena ongelmana ne pistorasiat jotka voivat olla vanhoja ja kuluneet väljiksi ja huono kontakti saattaa kuumentua tuntien 16A käytössä?

        Kuule sähkärinä kyllä tiedän että 16A on ihan tolkuton sähkövirta. Mikään muu kotitalouden laite ei vaadi tuyollaisia sähkötehoja.


    • Anonyymi

      Kun ei ole niin ajasta kiinni, latailen plugaria tavallisesta 16A shukosta 8A virralla. Ehtii hyvin latautua öisin halvan sähkön aikaan.
      Seuraava auto tulee olemaan sähkäri, ja sille asennetaan 11kW 3-vaiheinen latausrasia. Ehtii sekin sitten latautua halvan sähkön aikaan.

    • Anonyymi

      16 A sulake -> 3x2,5 mm2 S MMJ -> sininen 16 A ns. super schuko

    • Anonyymi

      Olen maatalosta kotoisin ja siellä käytettiin tuntikaupalla koneita. Oliko niiden johdot jotain muuta tavaraa?

      • Anonyymi

        Kokeilitko koskaan sen ohuen kumikaapelin lämpötilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilitko koskaan sen ohuen kumikaapelin lämpötilaa?

        Miksi itäisi käyttää ohutta kumikaapelia kun on parempiakin saatavilla?


    • Anonyymi

      Mites tuo sähkösauna 3 x 16 sulakkeella? Sehän voi olla päällä tuntikausia?

      • Anonyymi

        Kiuas on puolikiinteällä liitännällä ja kontaktori katkoo lämmitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiuas on puolikiinteällä liitännällä ja kontaktori katkoo lämmitystä.

        Mutta samanpaksuiset kaapelit siellä on kuin 16 A autonlämmityskotelossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta samanpaksuiset kaapelit siellä on kuin 16 A autonlämmityskotelossakin.

        3x 2,5 mm2 Cu on kuule ihan riittävät sinun kiukaallesi. Ennemmnin ne saunan panelit syttyvät kuin johtimet palavat


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        ”Tosin karavaanaripistoke ajaa saman asian ja on paljon halvempi”
        Karavaanipistokkeesta puuttuu kytkin jolla estetään pistokkeen irrottaminen jännitteisenä. Latauksen ollessa päällä 16A virralla kun irrottaa pistokkeen, syntyy väistämättä kosketuspintojen välille kipinöintiä joka ajanmittaan aikaansaa pintoihin ylimenovastusta ja pistokkeen kuumenemisen.
        Toki aina kannattaa muistaa lopettaa lataus, ja yleensäkin laitteen käyttö ennen pistotulpan irrottamista, mutta kaikki eivät niin tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Tosin karavaanaripistoke ajaa saman asian ja on paljon halvempi”
        Karavaanipistokkeesta puuttuu kytkin jolla estetään pistokkeen irrottaminen jännitteisenä. Latauksen ollessa päällä 16A virralla kun irrottaa pistokkeen, syntyy väistämättä kosketuspintojen välille kipinöintiä joka ajanmittaan aikaansaa pintoihin ylimenovastusta ja pistokkeen kuumenemisen.
        Toki aina kannattaa muistaa lopettaa lataus, ja yleensäkin laitteen käyttö ennen pistotulpan irrottamista, mutta kaikki eivät niin tee.

        Nyt en ymmärtänyt. "Karavaanipistoke" eli CEE-pistokehan on periaatteeltaan täysin samanlainen kuin perinteinen Schuko-pistoke.


    • Anonyymi

      Ei kestä halpa MMJ-kaapelointl. Siinä on kohta tölli tulessa.

      • Anonyymi

        Kyllä kestää ellei ole asennettu väärin. Kaapelit ovat tyyppihyväksyttyjä ja mm. lämpenemisen varalta on runsaasti pelivaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kestää ellei ole asennettu väärin. Kaapelit ovat tyyppihyväksyttyjä ja mm. lämpenemisen varalta on runsaasti pelivaraa.

        Huomaatko että tuo jannu ei ymmärrä ammattituotteiden ja kuluttajatuotteiden eroja. Ammattipuolella on tyyppihyväksynnät minkä mukaan mennään. Hinta ei sinänsä ole merkittävä asia koska kaikkien tyyppihyväksytyjen pitää täyttää samat kriteerit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaatko että tuo jannu ei ymmärrä ammattituotteiden ja kuluttajatuotteiden eroja. Ammattipuolella on tyyppihyväksynnät minkä mukaan mennään. Hinta ei sinänsä ole merkittävä asia koska kaikkien tyyppihyväksytyjen pitää täyttää samat kriteerit.

        Jos kaapelissa on mekintä MMJ niin se on tyyppihyväksyttyä kaapelia, oli se minkä hintaista hyvänsä. Hinnan määrittelee tukkuri ja vähittäismyyjä.
        Jos torppa palaa sen takia, että on myyty jotain muuta kuin mmj.tä mmj.nä niin myyjä joutuu lukemaan tiilenpäitä.


    • Anonyymi

      jos 1.5mm2 ei kestä jatkuvasti 10A eikä 2.5mm2 jatkvuasti 16A niin meidän talo on palanut jos mutta minun käsittääkseni ei ole palanut.

      Meillä on sähkölämmitykset ja kiuaskin kaapeloitu ihan ihan normaalisti. 2.2kW lattialämmitysvastuksille menee 1.5mm2 narut ja 9kW kiukaalle 2.5mm2 narut.
      Autolle menee 5x2.5mm2 kuten kiukaalle. Mitään ongelmia ei ole.

      Kunhan kaapeleita ei ole vedetty eristeen sisään niin ne kyllä jäähtyy tarpeeksi. Pykäläthän on kymmeniä vuosia kieltäneet kaapelin asentamisen villojen sisään joten mitään ongelmaa ei kyllä ole.

    • Anonyymi

      16 ampeerin virralla ei saa edes 1 mm2:n kuparijohtoa hehkumaan tai niin lämpimäksi, että se jotain sytyttäisi tai edes sulaisi.

      Mutta 16 ampeerillahan johdot ovat vähintään 2,5 mm2.

    • Anonyymi

      Ongelma 16 ampeerilla ei todellakaan ole kuparijohtimen lämpeäminen vaan pistotulpan kontaktiresistanssin aiheuttama lämpö.

      Pistotulpan ja pistorasian kontaktit eivät ole mitään maailman parhaiten sähköä johtavaa materiaalia ja pistorasian löysä jousivoima vielä pahentaa asiaa. Nuo vielä kuluvat käytössä.

      Kunnon pistorasia kestää, kunhan pistotulppa ei ole huonosti sähköä johtavaa mallia. Nykyäänhän näissä on lämpötunnistus.

      • Anonyymi

        Ja siitä huolimatta suko-pistorasiasta jatkuvasti lataaminen ei ole suositeltavaa ja tämä on myös mainittu sähköautojen ohjeissa. Norjassahan suko-pistorasiasta sähköauton jatkuvasti lataaminen on jopa laitonta, vaikka Norjassa muuten suositaan sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siitä huolimatta suko-pistorasiasta jatkuvasti lataaminen ei ole suositeltavaa ja tämä on myös mainittu sähköautojen ohjeissa. Norjassahan suko-pistorasiasta sähköauton jatkuvasti lataaminen on jopa laitonta, vaikka Norjassa muuten suositaan sähköautoja.

        Toisin sanoen, jos ei ole kunnollista latausta kotona niin sitten ei pidä ostaa sähköautoa. Paskat joidenkin sähköautofanaatikkojen typeristä valheista. Sähköautoa ei pidä ladata koko ajan suko-pistorasiasta. Itse asiassa jos tuon takia aiheutuu tulipalo niin vakuutus ei maksa tuosta senttiäkään, koska se on vakuutusehtojen vastaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen, jos ei ole kunnollista latausta kotona niin sitten ei pidä ostaa sähköautoa. Paskat joidenkin sähköautofanaatikkojen typeristä valheista. Sähköautoa ei pidä ladata koko ajan suko-pistorasiasta. Itse asiassa jos tuon takia aiheutuu tulipalo niin vakuutus ei maksa tuosta senttiäkään, koska se on vakuutusehtojen vastaista.

        Sinä se jaksat valehdella. Sukorasiasta voi ottaa ulos ongelmitta 6-10 A virralla vaikka 24/7. Sähköautojen ohjeissa ei mainita mitään asiasta, ja pienemmät latausvirrat ovat parempia akulle.

        Ottaako päähän kun se polttorouskusi on kohta arvoton? Kerro toki lisää miten ketuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se jaksat valehdella. Sukorasiasta voi ottaa ulos ongelmitta 6-10 A virralla vaikka 24/7. Sähköautojen ohjeissa ei mainita mitään asiasta, ja pienemmät latausvirrat ovat parempia akulle.

        Ottaako päähän kun se polttorouskusi on kohta arvoton? Kerro toki lisää miten ketuttaa.

        Luepa sitten ohjeet paremmin. Missään ei suositella suko-rasioita jatkuvaan lataamiseen eikä vakuutus maksa mitään jos tulee tuon takia tulipalo. Ja sukorasioista lähtee Suomessa tulipaloja joka vuosi useita ja usein koko talo tuhoutuu palossa. Ja vaikka koko talo tuhoutuisi tuossa tulipalossa niin vakuutus ei sitä maksa, jos olet siitä ladannut autoasi.

        Täytyy olla aika typerä idiootti, jos käyttää pelkkää suko-rasiaa sähköauton lataamiseen. Jos ei ole kunnon latauspistettä kotona niin sähköautoa ei kannata hankkia.

        "Ottaako päähän kun se polttorouskusi on kohta arvoton? Kerro toki lisää miten ketuttaa."

        Tuntuu siltä, että olet sähköautojen myyjä eli ammattimainen huijari. Polttikset eivät ole arvottomia kymmeniin vuosiin vaikka sähköautofanaatikot kuinka itkien valehtelevat.


    • Anonyymi

      Mikä kumma siinä schukossa oikein viehättää.

      Itellä ollut nyt nelisen vuotta 11kW asema katoksessa tallin seinässä. Se on paljon vaivattomampi kuin schuko-laturi eikä se niin kallis ollut loppujen lopuksi vaikka mukana asennettiinkin myös kuorman hallinta.

      Miksi kärvistellä sen schuko-laurin kanssa joka päivä kun parempiakin vaihtoehtoja on.

      • Anonyymi

        En minäkään lähtisi miettimään, että kestääkö ne johdot, liittimet ja pistorasiat 16 A virran tunnin vai 20 tuntia. Normaali tulppasulake on oikeasti vain suhtnopea oikosulkusulake mutta huono ylivirtasuoja, sillä se kestää jatkuvan 1,2 x nimellisvirran eli yli 19 A virran. Automaattisulake on taas herkkä jopa hetkelliselle ylivirralle ja voi laueta jo laitetta käynnistettäessä. Itse kyllä asentaisin aina 3-vaihelaturin ja lataisin teholla, jolla akku täyttyy päivittäistä käyttöä vastaavasti riittävän nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe