Irrallinen etsin

Anonyymi-ap

Eli, kameran salamakenkään asennettava elektroninen etsin kiinnostaisi... Toimiiko tällainen kamerassa, jossa on kiinni täysin manuaalilnen lnssi ilman mitään elektronista kommunikointia rungon kanssa?

11

324

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä kamera?
      Joihinkin digileluihin voi saada etsimen varusteluistiin. mm. joku Olympus.
      Joissakin kameroissa voi käyttää Langattomasti, tai USB:n kautta kännykkää etsimenä.
      Jokatapauksessa täytyy olla digikamera, mutta objektiivilla ei ole väliä.
      Vanha manuaalilinssi toimii ihan hyvin, mutta ei ole autofokusta.

    • Anonyymi

      Kaupan hyllyltä löytyy Leica Visoflex 2, Canonin vastaava taisi jo poistua myynnistä.

    • Anonyymi

      Siis käsittääkseni nuo ovat täysin merkki ja mallikohtaisia. Mistä kuvittelit sen saavan sähköt ja etsinkuvan? Optisia voi löytyä Kiinasta.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Siis jos kamerasta saa ulos livekuvaa, niin sitten tällainen elektroninen etsin toimii. Riippumatta objektiivin mallista.

      Ei kytkentää kameran elektroniikkaan -> ei toimi automaattivalotus, automaattitarkennus, ei tallennu todeliset polttoväli- ja aukkotidot (EXIF), runkovakaajalle pitää käsin asetella polttoväli, jotta se osaa toimia oikein. Mutta kuva näkyy ja etsinkuvan perusteella voi tarkentaa.

      Merkittävin riesa on himmennys. Normaalisti objektiiveissa on himmenninaukko täysin auki ja se kutistuu valitulle aukkoarvolle vasta kuvaa otettaessa. Jos tieto ei kulje rungon ja objektiivin välillä, niin em. jää uupumaan, Käytännössä tähtäillään kohdetta kuvausaukolla. Optisen etsimen kanssa menisi etsinkuva liian himmeäksi, elektronisen kanssa OK, mutta tarkentaminen (ml. kameran tarjomat tarkennusavut, kuten ääriviivojen ylikorostaminen) voi olla vaikeaa liiallisen syväterävyyden vuoksi. Eli pitää ehkä veivaila aukkoa edestakaisin (täysin auki tarkennettaessa + himmennys kuvaa otettaessa).

      Kysymyksestä ei käynyt ilmi, toimiiko himmentimen ohjaus. Sehän saattaa rungosta ja objektiivista riippuen hoitua mekaniikallakin.

      • Anonyymi

        Käytän lähes aina ainoastaan täysmanuaalilinssejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän lähes aina ainoastaan täysmanuaalilinssejä.

        Sitten vähän enemmän riesaa tuosta tarkennuksesta. Periaatteessa käsintarkennuskin voi olla aika nopeaa, jos terävyyden näkee etsinkuvasta ja/tai kaikki kameran tarkennusavut (AF mittauspisteet ja ääriviivojen terävöinti) toimivat. Mutta... minulla on manuaalitarkenteinen superlaajis ja siinä tuppaa esikatselukuva näyttämään terävältä, vaikka tarkennus olisi vähän huti - totuus paljastuu vasta otetusta valokuvasta. Syynä yksinkertaisesti se, että esikatselukuvaa luetaan kennolta alemmalla resoluutiolla, jolle vähän huti tarkennuksellakin laajiksen piirtoympyrä on tarpeeksi pieni. Pitäisi aina muistaa avata himmennin kokonaan tarkennuksen ajaksi, mutta laajiksen kanssa tämäkään ei täysin poista ongelmaa.

        Vaihtoehto B on etsinkuvan zoomaus, mutta sekin aikamoista nysväämistä.


    • Anonyymi

      Tuli näköjään kirjoiteltua höpöjä aiemmin "ei toimi automaattivalotus". No tottakai toimii automaattivalotus eli kamera pystyy säätämään suljinaikaa ja herkkyyttä, vaikka on autuaan tietämätön aukkoarvosta.

      Mutta valotus toimii paljon huonommin, kun kameralla ei ole haisuakaan siitä, missä kuvan pääkohde on. Normaalistihan kamera pystyy tekemään automaattitarkennuksen yms. antamasta informaatiosta, miten kuva kannattaisi valottaa (matriisimittaus). Manuaalilasin kanssa pitää ruuvailla valotuskompensaatiota selvästi ahkerammin.

    • Anonyymi

      Joo, minä käytän paljon laajakulmia, joissa tuo syväterävyysalue ei ole niin nöpönnuuka. Mutta esim. telelinssien käyttö on sitten se haaste, jonka vuoksi tuon aloituskysymyksen esitin.
      En koe ongelmaksi aukkoon tai suljinaikaan liittyviä seikkoja, ne kuitenkin saa näkyviin ja pystyy säätämään haluamakseen takapaneelista. Olen kuvannut järkkäreillä noin neljäkymmennen vuoden ajan, ja käyttänyt aina manuaaliasetuksia. Itse asiassa koen kuvaamisen af-linsseillä tai automaattiaukolla hankalaksi, koska en silloin pysty samalla tavalla vaikuttamaan kuvaustapahtumaan.
      Tosin, tähän on poikkeus kännykällä kuvatessa käytän automatiikkaa noin 70% kaikista kuvista. Tämä johtuu puhtaasti laiskuudesta. Muutenkin olen siirtynyt lähes kokonaan kuvaamaan kännykällä, mutta silloin tällöin tulee tarve kaivaa wanha (ja optiikaltaan käsittämättömön hyvä) 300 mm neuvostoputki esiin...

      • Anonyymi

        Aino käytössäni oleva manuaalilasi on 15 mm superlaajis ja silläkin olen onnistunut saamaan aikaan pikkuisen huti tarkennettuja kuvia, kun en ole muistanut väännellä himmennintä täysin auki tarkennuksen ajaksi. Elektronisen etsimen esikatselukuva luetaan kennolta ulos alemmalla resoluutiolla, jolloin ihan snadi hutitarkennus ei vaan erotu edes tarkennusapuja (ääriviivojen yliteräväinti) käytettäessä -> terävyysalue näyttää paljon todellista laajemmalta, mutta totuus paljastuu, kun kuvaa ihmettelee tietämyskoneen äärellä. Etsinkuvan zoomailu saattais toimia, mutta menee jo aikamoiseksi nysväämiseksi silloin. Pidemmillä polttoväleillä helpompaa, kun on selkeämpi ero terävän ja epäterävän välillä.

        > Itse asiassa koen kuvaamisen af-linsseillä tai automaattiaukolla hankalaksi, koska en silloin pysty samalla tavalla vaikuttamaan kuvaustapahtumaan.

        No aukon esivalintahan on lääke tähän. Tai manuaalitila... sehän toimii hyvän elektronisen etsimen kanssa mainiosti, valotuksen voi vedellä kohdilleen mutulla/etsinkuvan perusteella! Pakko oli opetella kuvaamaan näin, kun varhaisen digimakeran automatiikka oli liian haparoiva. Tosin nykyään on taas laiskuus yllättänyt, kun automaagi lähes aina toimii OK. Siis AF lasien kanssa.

        Manuaalitila passaa mainosti manuaalilasin kanssa, koska automatiikka toimii selvästi huonommin, kun kamera ei saa informaatiota AF järjestelmältä (pääkohteen sijainti ym).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aino käytössäni oleva manuaalilasi on 15 mm superlaajis ja silläkin olen onnistunut saamaan aikaan pikkuisen huti tarkennettuja kuvia, kun en ole muistanut väännellä himmennintä täysin auki tarkennuksen ajaksi. Elektronisen etsimen esikatselukuva luetaan kennolta ulos alemmalla resoluutiolla, jolloin ihan snadi hutitarkennus ei vaan erotu edes tarkennusapuja (ääriviivojen yliteräväinti) käytettäessä -> terävyysalue näyttää paljon todellista laajemmalta, mutta totuus paljastuu, kun kuvaa ihmettelee tietämyskoneen äärellä. Etsinkuvan zoomailu saattais toimia, mutta menee jo aikamoiseksi nysväämiseksi silloin. Pidemmillä polttoväleillä helpompaa, kun on selkeämpi ero terävän ja epäterävän välillä.

        > Itse asiassa koen kuvaamisen af-linsseillä tai automaattiaukolla hankalaksi, koska en silloin pysty samalla tavalla vaikuttamaan kuvaustapahtumaan.

        No aukon esivalintahan on lääke tähän. Tai manuaalitila... sehän toimii hyvän elektronisen etsimen kanssa mainiosti, valotuksen voi vedellä kohdilleen mutulla/etsinkuvan perusteella! Pakko oli opetella kuvaamaan näin, kun varhaisen digimakeran automatiikka oli liian haparoiva. Tosin nykyään on taas laiskuus yllättänyt, kun automaagi lähes aina toimii OK. Siis AF lasien kanssa.

        Manuaalitila passaa mainosti manuaalilasin kanssa, koska automatiikka toimii selvästi huonommin, kun kamera ei saa informaatiota AF järjestelmältä (pääkohteen sijainti ym).

        Jaahas. No. Niin, toitko mielestäsi jotain uutta edelliseen kommentillasi?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe