Heippa!
Mulla on iso ja vanha kiinanruusu. Haluaisin samaa kasvia useamman ja olen koittanut sitä listätä pistokkaista, mutta en saa niitä juurtumaan. Mitä minun tulisi tehdä, jotta saisin useamman ruusun kotiini?
Kiinanruusun lisääminen
4
1507
Vastaukset
- Hibiscusmies
Kiinanruusu (Hibiscus) on komea huonekasvi ja siitä voi tosiaan kasvattaa isonkin jopa Suomen oloissa. Se vain vaatii paljon vettä, paljon valoa ja ahkeraa muotoiluleikkuuta varsinkin keväällä.
Sitä voi aika helposti lisätä pienistä pistokkaista. Minulla on isoja punakukkaisia kiinanruusuja ja olen onnistunut hyvin näin: Leikkaa keväällä tuommoisia 10-20 cm pitkiä oksanpäitä, joissa ei mielellään saisi olla hirveän isoja lehtiä (ne nuukahtavat) ja pistä maljakkoon (tippa ravinneliuosta ei ole pahitteeksi). Sitten annat olla ja lisäät vettä tarvittaessa. Kun varren alaosaan on kehittynyt sentin-parin mittaisia juuren alkuja, voit siirtää pistokkaan pieneen ruukkuun missä on hiekan ja mullan sekoitusta. Pidä alusta kosteana koko ajan. Kun pistokas on alkanut kasvaa, siirrä sen normaaliin multaan ja anna kasvaa.- nuunuu
Hei ja kiitos neuvoistasi!
Kokeilen heti, kun pääsen kotio kasvini pariin :) - Zinzu
nuunuu kirjoitti:
Hei ja kiitos neuvoistasi!
Kokeilen heti, kun pääsen kotio kasvini pariin :)Kaikkein helpoin ja varminkin konsti kiinanruusun lisäämiselle on seuraava: keväällä n. 15 senttinen latva leikataan ja laitetaan suoraan multaan (kylvo tms) ja kastellaan. Laitetaan lasipurkki päälle niin, että ilma pääsee vaihtumaan ja annetaan olla. Ihme jollei juurru. Vedessä alkaa monta kertaa homehtumaan helposti.
- anemone
Zinzu kirjoitti:
Kaikkein helpoin ja varminkin konsti kiinanruusun lisäämiselle on seuraava: keväällä n. 15 senttinen latva leikataan ja laitetaan suoraan multaan (kylvo tms) ja kastellaan. Laitetaan lasipurkki päälle niin, että ilma pääsee vaihtumaan ja annetaan olla. Ihme jollei juurru. Vedessä alkaa monta kertaa homehtumaan helposti.
Olen saanut kiinanruusut homehtumatta juurtumaan parhaiten laittamalla pistokkaan pulloon -tietenkin niin, että varren tyvipää tulee veten ja lehtevä osa pullonsuun yläpuolelle. Isoimmat lehdet on hyvä poistaa ja jättää vain pienemmät ylälehdet, niin kuihtumista ei tapahdu niin helposti, eikä myöskään homehtumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978