Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Abortin saat helpommin kuin särkevän hampaan pois suusta.

Anonyymi-ap

Miten tässä maassa saan abortin helpommin kuin särkevän hampaan pois suustani?

Kävin päivänä eräänä hammaslääkärissä seuraavin oirein:

Tiettyä hammasta särkee. Se ärsyyntyy puremisesta (syömisestä) ja jos satun kieltä nojaamaan sitä vasten. Se ei siedä kuumaa ollenkaan ja kylmää erittäin varovasti. Kun särky alkaa se kestää tunteja. Se tuntuu ohimolla asti ja silmän alla. Periaatteessa puoli naamaa vähintään on säryn pauloissa jos ei isompikin alue.

Ensimmäinen hammaslääkäri totesi, että paikan alle on tullut uusi reikä joka on hyvin syvällä. Tulehdus on mahdollisesti levinnyt hammasytimeen. Paikkaamme ja katsomme auttaako. Jos ei auta jatkohoitona hampaan poisto. Ei auttanut, menin uudestaan parin päivän perästä.

Vastassa oli korvien takaa märkä, vastavalmistunut nuori neiti, joka oli täynnä pyhää koulutusta siitä miten hampaita EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA POISTAA KOSKA NE EIVÄT KASVA TAKAISIN. Tämä kerrottiin minulle aivan kuin en tietäisi asiaa.

Lisäksi tämä nuori nainen alkoi minulle, keski-ikäiselle ihmiselle, valaista kuinka stressi lisää kipua ja se ei varmaan ole niin paha kuin miltä tuntuu, että nyt pitäisi kotona ajatella positiivisesti ja tehdä mukavia asioita. Lisäksi määrättiin kovempia kipulääkkeitä, koska sehän tunnetusti parantaa kaiken.

Kipuani siis aivan suoraan vähäteltiin. Kuvia otettiin ja minulle on hammashoidon ammattilainen myöntänyt suoraan, että hammasytimen tulehdus ei välttämättä näy missään kuvassa.

Olen nyt kahdesti käynyt ja menen kohta kolmannen kerran koska sattuu ja kummasti pupujussien ajatteleminen ei paranna minua mystiikan voimalla.

Jos hammasta ei nyt poisteta aion lähteä yksityiselle ja kyseenalaistaa jokaisen laskun jonka saan kaupunking puolelta.

Eikö hampaistaan saa päättää samalla tasolla kuin mistä tahansa omaan hoitoon liittyvästä asiasta? Minä sen kolon kanssa joudun elämään joka jää, ei se lääkäri.

2

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa, sinulla on oikeus päättää hampaistasi, tarkoittaen sitä että sinulle tulisi esittää kaikki senhetkinen hoitovaihtoehdot joista sinä itse valitset.. Kukaan hammaslääkäri tuskin suostuu tervettä hammasta poistamaan. Mutta kuvailemillasi oireilla hampaasi ei ole terve ja hampaalle olisi todennäköisesti 2 hoitovaihtoehtoa, juurihoito tai poisto. Mikäli potilas toivoo tässä tilanteessa poistoa, tulisi sitä kunnioittaa. (Toki on riski että potilas valitsee poiston kovan kivun takia, ja ilman kipua olisi halunut vielä koittaa säilyttää tämän. Tämä ehkä syy miksi jotkut hammaslääkärit vielä yrittävät suostutella potilasta säästämään hammasta muiden hoitokeinojen avulla. Itse poistan sairaan hampaan jos potilas sitä pyytää)

      • Anonyymi

        Toivon, että olisin päässyt sinun ajatusmallillasi olevalle hammaslääkärille. Yksi hammas on jo poistettu pari vuotta sitten epäonnistuneen juurihoidon jälkeen ja nämä oireet ovat hyvin samanlaiset kuin silloin.

        Nyt odotan, että yö menee ohi koska makaaminen ei käy, särkylääkkeestä huolimatta. Paine ja kipu hampaassa pahenee saman tien kun menee vaakatasoon. Istun ja odotan ja toivon, että tämä olisi huomenna selvä. Edellisen kerran jäljiltä pelottaa jo valmiiksi ettei minua uskota ja saan jälleen lähteä pois kipujeni kanssa.

        Olen valmis hyväksymään myös sen riskin että olisin väärässä mutta olen 99% varma että tämä hammas on tiensä päässä. Annan sen terveen 1% epäilyksen olla, koska olen kuitenkin vain ihminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe