Henkilöllisyystodistus toimeentulotuella, ohje

Anonyymi-ap

- Pyysin tavallista marraskuun toimeentulotukea hakiessa (lokakuun puolivälissä) maksusitoumusta sekä henkilöllisyystodistukseen että passikuviin. Laitoin liitteitä lähettäessä "anna vapaamuotoinen selvitys" tai vastaavaan kohtaan tiedon tästä, että haen maksusitoumusta, ja myös kerroin laittavani kuvan vanhentuneesta henkilöllisyystodistuksestani, jonka lähetin kuvaliitteenä "muihin liitteisiin". Kerroin myös, ettei minulla ole muuta henkilöllisyystodistusta kuin tuo vanhentunut.

- Sain vain henkilöllisyystodistukseen, eli varaudu siihen ettei passikuviin tule maksusitoumusta. Maksusitoumus oli voimassa 2 kk ajan (1.11.2023-1.1.2024), sen maksimiraja oli 60 euroa ja siinä sanottiin, että henkilökortti tai passi, mutta lähtökohtaisesti halvempi, joten otin passin koska tilanne oli epäselvä (passi 50 eur, henkilökortti 60 eur). Pärjään passillakin, mutta onhan henkilökortti käytännöllisempi. Maksusitoumus on siis paperi, joka tulee toimeentulotukipäätöksen mukana postissa.

- Kun oli 1.11, lähdin varaamaan poliisilaitokselta aikaa verkkopalvelussa. Ajoitin koko projektin tälle maksusitoumuksen voimassaoloajalle eli aloitin 1.11 varaamalla ajan. Sain aikaisimman ajan päivälle 13.11. En voi hoitaa tätä verkkoasiointina, koska maksusitoumus ja muutenkin piti käydä poliisiasemalla tunnistautumassa, antamassa sormenjäljet minun tapauksessani.

- 2.11. kävin ottamassa passikuvat, omani oli 14 euroa. Sain kuitin (SumUp-palvelun kuitti) sähköpostiin, paperikuitteja ei tällä valokuvaamolla ollut. Maksoin kortilla lähimaksulla SumUpin laitteeseen mutta nuo maksut on eri paikoissa erit. Sain sähköpostiin koodin. Annoin paperilapulla sähköpostin ja puhelinnumeron sähköisiä passikuvia ja niiden tunnuskoodia ja kuittia varten. Varalta kävin kirjastossa printtaamassa sähköpostin (maksaa 60 senttiä per paperi täällä), jossa koodi on, koska siinä oli myös joku viivakoodi ja en ollut varma, pitääkö tämän olla mukana.

- 13.11 kävin poliisilaitoksella, otin omat muut kortit eli kelakortin, vanhan henkilökortin ja pankkikortinkin mukaan, kannattaa ottaa erilaisia papereita. Tämän takia ei kyselty mitään kysymyksiä. Sen jälkeen kun olin käyttänyt maksusitoumuksen, laitoin Kelan nettipalvelussa hakemusta. Lähetin pdf-muotoisen kuitin netistä, ja myös kuvakaappauksen omalta verkkopankilta, jossa näkyy maksu tuolle kuvaamolle (tämä ei välttämätöntä ehkä, mutta varalta laitoin kun kuitti oli niin erikoinen) ja selitin tilanteen.

- 16.11 passi oli valmis, olin ilmoittanut että haen sen poliisiasemalta koska vanha henkkari oli jo niin vanha. Ilmeisesti alle vuoden vanhentuneet henkkarit vielä voi käydä passia noutaessa, mutta minulla oli yli 2 vuotta vanhentuneet joten sovittiin poliisilaitoksella että haen sen sieltä.

- 20.11 Kelalta tuli päätös, että saan 14 euroa kuittia vastaan

Näin hoitui yhteensä 64 euron kulut, ja itselleni tuli maksettavaa 60 senttiä kirjaston printatusta lapusta. Kaikki toimeentulotukiasiakkaat ei ole tietoisia tästä järjestelystä tai kokevat sen liian hankalaksi, joten yritin selittää miten itse tein sen.

3

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä. Esimerkillistä toimintaa!

    • Anonyymi

      Nyt Thaikkuihin joulua pakoon!

      • Anonyymi

        Terve menoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe