Hei. Minä olen asennuttamassa 2 kpl ilmalämpöpumppuja kahteen erilliseen hirsimökkiin.
Toinen on noin 25m2 kaksi erillistä huonetta jossa toisessa huoneessa varaavatakka (huonekorkeus 2.8m) 90mm hirrestä -95 rakennettu (kesäkäyttöön) hirsimökki, joka vetää joka nurkasta.
Ja toinen on uudisrakennus saunamökki erillisellä tuvalla 14m2 (huonekorkeus noin 2.8m) 134mm painumaton lamellihirsi tehty talvikäyttöön paksut finnfoamit ala ja yläpohjassa ja 3 k thermo ikkunat.
Kysymys kuuluu: mitä pumppuja suosittelette kyseisiin tiloihin ja ajatuksena olisi pitää peruslämpö yllä ja käyttöä on kovasti ympäri vuoden myös kireillä pakkasilla. Olen ajatellut Mitsubishin LN25 molempiin tiloihin tai sitten korkeintaan tähän pienempään Mitsubishin AP25.
Mikä olisi käytännöllisin pumppu käyttötarpeisiimme nähden?
Kiitos jo etukäteen!
Ilmalämpöpumppu pieneen tilaan
3
905
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä tahansa laadukas pieneen tilaan tarkoitettu pumppu. Katso että siinä on tyhjänä olon ajalle lämmitysasento +8 - 12 astetta. Minulla on 12. lämmityskautta pyörivä Panasonic, mitään vikoja ei ole ollut. On hyvä jos pumppua voi ohjata puhelimella niin voi nostaa lämpötilan etukäteen ennen paikalle tuloa.
- Anonyymi
Mitsubishillä on huono maine, omia kokemuksia ei ole. Minulla on vuoden 2011 Panasonic, mitään korjauksia tai huoltokäyntejä ei ole ollut.
- Anonyymi
Ei ainakaan samaa pumppua molempiin. Vanhemmassa mökissä ulkoseinän U-arvo on reilu 1 W/m² ja varmaan ikkunat ja yläpohjakin vuotaa lämpöä oikein huolella. Eli tarttee helposti jonkun 3 kW paukkupakkasilla, jolloin ILP tuotto jo hiipuu.
Uudemmassa mökissä parempi lämmöneristys ja vähemmän ulkopintaa -> selvästi pienempi lämmöntarve.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958