Ilmalämpöpumppu pieneen tilaan

Anonyymi-ap

Hei. Minä olen asennuttamassa 2 kpl ilmalämpöpumppuja kahteen erilliseen hirsimökkiin.

Toinen on noin 25m2 kaksi erillistä huonetta jossa toisessa huoneessa varaavatakka (huonekorkeus 2.8m) 90mm hirrestä -95 rakennettu (kesäkäyttöön) hirsimökki, joka vetää joka nurkasta.

Ja toinen on uudisrakennus saunamökki erillisellä tuvalla 14m2 (huonekorkeus noin 2.8m) 134mm painumaton lamellihirsi tehty talvikäyttöön paksut finnfoamit ala ja yläpohjassa ja 3 k thermo ikkunat.

Kysymys kuuluu: mitä pumppuja suosittelette kyseisiin tiloihin ja ajatuksena olisi pitää peruslämpö yllä ja käyttöä on kovasti ympäri vuoden myös kireillä pakkasilla. Olen ajatellut Mitsubishin LN25 molempiin tiloihin tai sitten korkeintaan tähän pienempään Mitsubishin AP25.

Mikä olisi käytännöllisin pumppu käyttötarpeisiimme nähden?

Kiitos jo etukäteen!

3

1226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä tahansa laadukas pieneen tilaan tarkoitettu pumppu. Katso että siinä on tyhjänä olon ajalle lämmitysasento +8 - 12 astetta. Minulla on 12. lämmityskautta pyörivä Panasonic, mitään vikoja ei ole ollut. On hyvä jos pumppua voi ohjata puhelimella niin voi nostaa lämpötilan etukäteen ennen paikalle tuloa.

• Anonyymi

Mitsubishillä on huono maine, omia kokemuksia ei ole. Minulla on vuoden 2011 Panasonic, mitään korjauksia tai huoltokäyntejä ei ole ollut.

• Anonyymi

Ei ainakaan samaa pumppua molempiin. Vanhemmassa mökissä ulkoseinän U-arvo on reilu 1 W/m² ja varmaan ikkunat ja yläpohjakin vuotaa lämpöä oikein huolella. Eli tarttee helposti jonkun 3 kW paukkupakkasilla, jolloin ILP tuotto jo hiipuu.

Uudemmassa mökissä parempi lämmöneristys ja vähemmän ulkopintaa -> selvästi pienempi lämmöntarve.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe