Siis täh? Pitääkö kaikkien oikeidenkin imitaattoreiden nyt

pyytää anteeksi jokaiselta julkisuuden henkilöltä, joita he ovat joskus imitoineet?

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/eb500cef-bcff-46e7-809a-a23c8141640e

Lisäksi:

"Friman ei ole itse nähnyt jaksoa, mutta kuuli asiasta sukulaiseltaan."

Jos ei ole itse edes vaivautunut omin silmin ja korvin tarkistamaan mistä ko. jakson imitoinnissa oli kyse, niin ei pitäisi loukkaantua eikä vaatia anteeksipyyntöjä.

Ja kaiken huipuksi tämä on näköjään näitä sarjaloukkaantujia:

"Friman kertoi vuonna 2019 Iltalehdelle, että hän on pyytänyt jo 80-luvulla näyttelijä Pirkka-Pekka Peteliusta ja Aake Kallialaa keskustelemaan hänen kanssaan loukkaavista romanisketseistä."

Entäs saamelaiset, onko heilläkin oikeus loukkaantua Pirkka-Pekan sketseistä?? Sketseissä esiintyy usein myös ulkomaalaisia hahmoja, jos mikään kyseisten hahmojen habituksessa tai ulosannissa on "loukkaavaa" tai "rasistista", niin pitäisikö kyseiset hahmot kieltää??? Yhtä ulkkishahmoa kohti on kymmeniä sketsihahmoja, jotka ovat suomalaisia. Pitäisikö suomalaisten loukkantua niistä?

11

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esim. Mr Mallorca on espanjalaisen gigolon karrikatyyri, pitääkö espanjalaisten loukkaantua siitä että he ovat "gigoloita"?

      Ja Angela Bros on kevytkenkäisen italialaisnaisen karrikatyyri, pitääkö italialaisnaisten loukkaantua siitä että he ovat "kevytkenkäisiä mammoja"?

      Ja entäs Svetlana Rönkkö, venäläisen naisen karrikatyyri?

      Folke Rundqvist, "ruotsalainen runkkari"?

    • Imitoitu on aika paljon romaneita, mutta myös virolaisia, venäläisiä, tamperelaisia, että en tiedä mikä tässä nyt niin anteeksi pyydettävää on. Noi pirkka pekan saamelaisjutut meni lopulta överiksi sillon aikanaan, että ihan sellasta en ite ainakaan tekis. Mutta en muista oliko siitäkään mitään kohua. Ainoo mikä on jääny ärsyttään, niin YLEn iltalypsy presidentti Ahtisaaresta, kun vastaavaa pilaa ei tehty Koivistosta tai Halosesta. Miksi YLE otti tälläsen poliittisen kannan ja teki oikeestaan pilaa koko suomen kansasta joka suoralla kansanvaalilla presidentin valitsi. Syykin on selvä, kun Ahtisaari oli kansainvälisesti kokenut, Koivisto taas uskoi Neuvostoliittoon viimeiseen asti ja Halonen Putinin paras ystävä. Melkein voisi YLEä syyttää maanpetoksesta. mutta onni onnettomuudessa on ettei halonen ole presidenttinä nyt, kun vois olla valko-venäjän kohtalo suomella.

    • Anonyymi

      Pitää ja kaikkien suomalaisten esi-isienkin pitää pyytää anteeksi sitä kun ovat joskus sanoneet jotain poikkipuolista 500 vuotta kotoutuneiden touhuista täällä.

      -harmiseikirj-

    • Ja kaiken päälle voidaan kysyä, tarvitseeko keskimääräisen suomalaisen tuohtua siitä, että suomalaisen vähemmistön edustaja loukkaantuu suomalaisen enemmistön tekemästä sketsistä?

      Vastausta en tiedä, mutta itse lähinnä hymähdin tuolle otsikolle sen nähtyäni. Mistä vaan voi vetää herneen käkättimeen jos haluaa, myös tuhat vuotta vanhoista asioista, niin mitäpä tuota sen kummemmin puntaroimaan.

      • Anonyymi

        Olisi kyllä ilahduttavan tervettä jos joku joskus jonkun ammattiloukkaantujan marinaan sanoisi ihan suoraan että haista v..u, siinä sulle anteeksipyyntöä.Jotenkin noloa niin kuin tuossakin friman vaatii julkista anteeksipyyntöä ja huutokauppias sitten oikein lehtijutussa sanomisiaan selittelee.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kyllä ilahduttavan tervettä jos joku joskus jonkun ammattiloukkaantujan marinaan sanoisi ihan suoraan että haista v..u, siinä sulle anteeksipyyntöä.Jotenkin noloa niin kuin tuossakin friman vaatii julkista anteeksipyyntöä ja huutokauppias sitten oikein lehtijutussa sanomisiaan selittelee.

        -harmiseikirj-

        No lainsäädäntö on sellainen kuin on ja siksi moinen ei ole esimerkkitapauksessa mahdollista. Tai on, mutta ei ainakaan järkevää.

        Sen sijaan jos minä, syntyperäinen valkolainen kävisin narisemaan jostain stadi-huulesta tai pirkanmaalais-sketsistä, ei olisi juridisia perusteita väittää vastaankaan, mikäli toinen osapuoli käskisi istumaan peukaloon, olkoonkin että syntyperäni puolesta voisin näennäisesti pahoittaa mieleni kumpaan tahansa em. kansanryhmään kohdistuvasta pilailusta. Ja jos vähemmistöihin vedotaan, väistämättä olisin vahvoilla oikeudessa, koska yhdenvertaisuus.

        Vittu mikä maailma...


    • Anonyymi

      Kyllähän tuo loukkaantuminen nyt on mennyt jo vähän liiallisuuksiin. Kai pilapiirtäjienkin pitäisi alkaa pyytää piirroksiaan anteeksi. Mä en tosin tota jaksoa ole katsonut, enkä tiedä tasan mitä siellä on sanottu, Sitten taas kieltämättä itse olen pitänyt herra palsanmäen juttuja aina suht mauttomina.

      Mutta siis sen ymmärrän, että kyllä nuo menneiden vuosikymmenten sketsit ovat usein olleet hyvinkin asiattomia, että niiden pahoittelun tavallaan ymmärränkin. Vaikka sitten taas ne ovat oman aikansa ja oman ilmapiirinsä tuotoksia, että tarviiko noita nyt välttämättä niin kauheasti muistella. Sinällään mä en pidä imitointia varsinaisesti ongelmana, siis äänen ja vähän olemuksenkin lainaamista joltakulta. Oleellisempaa on se mitä sillä äänellä tekee ja sanoo ja varsinkin jos pistää vääriä sanoja ja asenteita imitoiden hahmonsa suuhun, niin eihän se asiallista tietenkään ole.

    • Itse olen päättänyt loukkaantua siitä, jos television poliisisarjoissa murhaajarooleja näyttelevät eivät ole aitoja murhaajia.
      Samoin sotajutuissa natsirooliin kelpaa vain aito natsi.

    • Anonyymi

      En ole saamelainen enkä romanikaan (vaikka lapsena luultiin usein), mutta sijaiskärsin heidän puolestaan Petelius/Kalliala sketseistä. Ymmärrän oikein hyvin, että ko. ihmisryhmät loukkaantuvat niistä vieläkin, tai eivät ainakaan muistele hyvällä.

      - Sheena

    • Anonyymi

      No voe rähmä ja läps!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe