Meillä on täällä huippumenestynyt koelentäjä ja lentokapteeni, joka todellisuudessa ei pärjää edes normaalissa tieliikenteessä, kun jo paniikki valtaa. Vaimo ajaa ja sekin miten sattuu niin että pelottaa.
Nämä on mielenkiintoisia videoita, miten se homma oikeasti menee. Työ on erittäin vaativa ja koneet ei luuloista huolimatta lentele itsekseen varsinkaan lennon kriittisissä vaiheissa.
https://www.youtube.com/watch?v=LWVZK52AA0I
Valmistelut, säätiloihin perehtymiset, päätökset, reittivalinnat, ilmoitukset, muutokset, polttoainemäärät, keskeytykset, tarkistukset, vahvistukset, kommunikaation lennonjohtoihin, nousut ja laskut tekee lentäjät huomioiden tuulet, kiitoratojen pinnan kunnot ja kaikki.
Työtä riittää pelkästään tarkistuslistan ja reittisuunnitelman läpikäymisessä ja ne täytyy suorittaa häiriöttä. Silloin ei jutella yksityisasioita eikä höpötellä ylimääräisiä vaan keskitytään vain työhön.
Jokainen vaihe kuitataan ja vahvistetaan. Tuohon duuniin ei ole kuin yhdellä tuhannesta riittävä älykkyys. Lisävaatimuksena on terveys, psyykkiset ominaisuudet ja fyysinen terveys.
Finskin koulutukseen pääsyvaatimukset reputtaa suurin osa pyrkijöistä ja se ei ole halpa se kokonainen koulutuspaketti, että sinne pitää todella haluta. Ilmavoimien kautta koulutus lyhenee ja halpenee huomattavasti.
Päälle tulee koetyyppeihin perehdytykset ja koulutukset, sitten perämiehenä toimiminen tietyt tuntimäärät menestyksellä, ennenkuin koneen kapteeniksi on asiaa.
Lentokapteeni on presidentin myöntämä arvonimi ja on eri asia kuin lennon kapteeni.
Onhan se pakko taas Saariparonia muistuttaa että vanhimmalla pojallani on lentolupakirja PPL, joka oli ilmailulukion peruja. Ei ole sen jälkeen kuitenkaan lentänyt.
Pyrki lennostoon, mutta oli liian pitkä poika puikkoihin. Viisi erillistä pääsykoetta ja haastattelua oli ennen valintaa. Luokaltaan yksi 170 senttinen poika valittiin.
Arvostan suuresti varsinkin Finnairin suomalaisia lentäjiä. Miehistä ja naisista parhaimpia mitä löytyy.
On mukava kuulla kun rauhallinen suomalaisääni kajahtaa matkustamon kaiuttimista. Siinä kuuluu jo äänessä se ammattitaito.
2010
Leikkilentäjän ja oikean lentäjän ero
7
189
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä jos lopettaisit jo nuo idioottimaiset oireilusi, on jo selväksi käynyt että olet pahasti ongelmainen.
- Anonyymi
Sitten minä heräsin horroksesta ja menin vessaan tumputtamaan.
- Anonyymi
Kriittisimmissä vaiheissa, kuten laskeutumisessa? Kymmpi ei ole koskaan kuullut autolandingistä? https://www.flightdeckfriend.com/ask-a-pilot/can-a-plane-land-automatically
- Anonyymi
Olen toki kuullut ja tiedän senkin että sitä ei käytetä kuin erittäin harvoin. Se luki tuossa linkissäsikin.
"Automaattisten laskeutumisten osuus kaupallisten lentojen kaikista laskeutumisista on luultavasti alle 1 %. Monet lentäjät ajattelevat itse asiassa, että koneen laskeutuminen manuaalisesti on paljon helpompaa, koska automaattiohjauksen valvonta lennon autoland-vaiheessa on itsessään erittäin vaativaa ja erittäin korkeaa valppautta vaaditaan kaikissa vaiheissa"
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen toki kuullut ja tiedän senkin että sitä ei käytetä kuin erittäin harvoin. Se luki tuossa linkissäsikin.
"Automaattisten laskeutumisten osuus kaupallisten lentojen kaikista laskeutumisista on luultavasti alle 1 %. Monet lentäjät ajattelevat itse asiassa, että koneen laskeutuminen manuaalisesti on paljon helpompaa, koska automaattiohjauksen valvonta lennon autoland-vaiheessa on itsessään erittäin vaativaa ja erittäin korkeaa valppautta vaaditaan kaikissa vaiheissa"
2010Montako laskeutumista maailmanlaajuisesti on päivittäin? Paljonko toi 1% on, riittääkö laskutaito?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako laskeutumista maailmanlaajuisesti on päivittäin? Paljonko toi 1% on, riittääkö laskutaito?
Alle 1% on alle yksi sadasta lennosta. Se on varsin pieni osa siis joka tapauksessa. Tarkkailun vaativuuden lisäksi on varmaan myös pelko siitä että automatiikka tekeekin jotakin outoa.
Elon Musk sanoi että sitten voidaan siirtyä Teslan takapenkille kun on saatu turvallisuus tasolle että alle yksi automaattikyyti kahtamiljoonaa kyytiä kohti joutuu onnettomuuteen.
Tällä hetkellä tilanne on että yksi sadastatuhannesta automaattikyydistä on onnettomuusriskissä ja se on liikaa.
Lentoturvallisuus oli jo joskus 15 vuotta sitten tasolla että piti lentää tilastollisesti kaksimiljoonaa kertaa joutuakseen lento-onnettomuuteen kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949