Kuukausi jouluun

Anonyymi-ap

Joko sinua jouluttaa? Kaupat on jo ihan joulutällingissä ja Black Friday lupaa hurjia alennuksia. En mene kauppaan, minulle tulee ruokatilaus ovelle. Koronakinriehuu ja rokotus saamatta.

26

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Blakfridit on huijausta!

    • Anonyymi

      Työskentelin iltamyyjänä vuosikausia Valintatalossa ja kuuntelin joulumusiikkinauhaa tuntikausia täydellä volyymilla. Osasin kappaleiden järjestyksen ulkoa.
      Se seuraus tästä ajasta on, että en kestä yhtäkään joululaulua, en suostu laulamaan enkä kuuntelemaan. Lapsenlapsiressukat eivät koskaan päässeet laulamaan joulukuusen katveessa ensimmäistäkään tuikitähtöstä.
      BF on osoittautunut suureksi fuskuksi, ehkä hyvä, kun shoppailu on nyt muotia täälläkin ameriikan malliin.
      80+ palsta ei ehkä ole paras ostoskanava!
      Mkr.

    • Anonyymi

      80 joulua kokeneena ei hetkauta millään lailla. Joulu on lasten juhla
      ja kristityille hiljentymisen juhla Vapahtajamme syntymän muistoksi.

      • Anonyymi

        Kanssasi samaa mieltä. Jouluun ei tarvitse valmistautua tiedän sen monta joulua
        kokeneena jotenka on häiritsevää tuo tohotus ja pätemisen tarve millä korostetaan
        omaa tärkeyttä.


    • Anonyymi

      Pariinkymmeneen vuoteen ei kotiimme ole ilmestynyt tuotuna eikä haettuna mitään jouluruokia. Ei myöskään jolukuusta eikä mitään muutakaan joulusta muistuttavaa.
      Silti olemme viettäneet joulut oman valintamme mukaan myöskään kuormittamatta lapsiamme tai muitakaan.

      • Anonyymi

        Miten lasten perheiden kanssa joulun aikaan tapaaminen vaikka ruokapöydässä voi olla kenenkään kuormittamista? Oletteko kovin hankalia ja vaativia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lasten perheiden kanssa joulun aikaan tapaaminen vaikka ruokapöydässä voi olla kenenkään kuormittamista? Oletteko kovin hankalia ja vaativia?

        Lapsemme perheineen ovat eri puolilla Suomea emmekä halua mennä loisimaan.
        Pesueet tulevat käymään joulukuun puolessa välissä. Samalla hoituu syntymäpäivänikin. Pienempi porukka mahtuu asuntoomme mutta suurempi sakki majoittuu hotelliin. Onkohan se nykyään joku Radisson?

        Omat helpot joulut. Urheiluopistoilla, kylpylöissä, Keski-Euroopan jouluajan kiertomatkoilla tai jossakin kaupungissa. Viimeeksi Roomassa. Edellinen oli kiertely Wienissä ja Sloveniassa jossa majoitus Bledissä.

        Ei jälkikasvun tapaaminen vaadi jotain juhlapyhää.


    • Anonyymi

      Minä en ollenkaan kuuntele kotimaisia joululauluja. Ainoastaan amerikkalaista joulumusaa, josta pidän tosi paljon, ja muutenkin amerikkalainen joulunvietto mun juttuni.

    • Anonyymi

      Ei kouluta sitten yhtään , kaupoissa huutaa musiikki täysillä ja ihmiset vaeltaa hylkyjen välissä suu suoja kasvoillaan , joten kunhan kinkun ehkä hommaan niin siihen jää ostokset . Lastenlapsille kirjekuoret

    • Anonyymi

      En välitä yhtään , pitää taas roudata esiin jouluvehkeet :( ihan ku ei sitä roinaa olis muutenkin :(

      Per-kel

      • Anonyymi

        Suoraan roskikseen, sillähän niistä pääsee, käden käänteessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan roskikseen, sillähän niistä pääsee, käden käänteessä

        Ennen oli joulu meillä sitä, että jouluaattona mentiin torille, ostettiin joulukuusi ja aamupäivällä se koristeltiin. Sitten päivällä oli puuroa. Iltapäivällä/iltapuoleen syötiin jouluateria. Sitten tuli joulupukki ja toi lahjat. Ei niitä monta ollut, mutta olihan ne mukavat ja toivotut.

        Jouluyönä sai syödä sitten.
        Joulupäivänä kirkkoon.

        Ennen joulua oli koulun joulujuhlat, oli joulunäytelmä, joululauluja ja kaikki lapset saivat pussin, missä oli piparkakkuja, omena ja muutama karkki.
        Joulupukki oli myös.

        En ymmärrä tätä nykyistä hössötystä.
        En paljon pyöri kaupoilla.
        Minun joulunvietto alkaa vasta jouluaattona.
        Katson Turun joulujulistuksen ja siitä se Joulu alkaa.
        Joulu on Jeesuksen syntymäpäiväjuhla ja kristillinen.

        En


    • Anonyymi

      Sit kun tulee White Sunday voin olla kiinnostunut

    • Anonyymi

      Minulla on joulu jo alkamassa. Kaikki on jo pääkohdin ennalta suoritettu.

      Seuraavana on vuorossa joulukorttien kirjoittaminen ja koristelu. Lähetän niitä 7 kpl. Pitää postittaa kait n. 10. joulukuuta mennessä, ykkösluokassa, että varmasti ehtivät.

      Ovat kevyesti ja kauniisti luonto- ja uskonnollisaiheisia, ei joulupukkeja. Uskonnollisia joulukortteja ei ole helppo löytää, itse tilasin nuo IlonPolku-nimisestä, kristillisestä nettikaupasta.

      Kuukauden ajan olen tehnyt perusteellisia siivouksia, pessyt matot, jne, laittanut kotia järjestykseen. Viikottaiset ruokatilaukset suunnitellut ja verkkokauppaan jo tehnyt koko joulukuulle.

      Olen nyt laitellut adventtikoristeita, vaihdellut puhtaita liinoja. Ei kyllä mitään erityistä "joulutunnelmaa" noin muutoin ole. Ulkona on kylläkin lunta ja jouluvalot paikoillaan. En ole käynyt kaupoilla, siellä varmaan on jo hulinat päällä.

      Suomalaisessa joulun ajassa ei millään tavoin näy Jeesus Kristus. Paitsi itse joulunpyhinä. Muissa Euroopan maissa saattaa jopa Häneenkin törmätä. Eräältä Berliinin joulutorilta ostin taannoin puisen, veistellyn seimiasetelman. Oli muist. palestiinalaista käsityötä. Siellä Jeesusta muistetaan.

      Olen katsellut vanhoja tallenteitani: tavaratalo Harroddsin joulu Lontoossa. On tosi materialistista, mutta he pitävät tuollaista kaupallisuutta ja näyttävää juhlintaa "oikeana jouluna". Suomalainen joulu taas on vaatimaton ja rauhallinen (paitsi remuporukoilla). Joulupukki sai heidät aivan liikutuksen kyyneliin.

      Oma jouluni on perinnesuomalainen: kristinuskoa sekä tavallista, suomalaista koristelua ja ruokaperinnettä, vaatimattomasti. Joulupukilla ei ole itselleni oikein mitään merkitystä, tontuilla vielä vähemmän. Kestän niitä telkussa, pienessä määrin, mutta oman jouluni Herroja ne eivät ole. On kuitenkin hauskaa jos ikkunasta satun "bongaamaan joulupukin", menossa jonkun perheen luo. 🔔🌷🕯️🎄

    • Anonyymi

      Keittiönkaappien hyllypaperit pitää vaihtaa jouluksi.

      • Anonyymi

        Tuo on kait paljolti kuulunut suomalaisiin jouluperinteisiin.

        Oletteko huomanneet, että kaupoista on mahdotonta löytää kynttilämansetteja? Siis kruunukynttilöiden ympärille, ainakin osin suojelemaan valumiselta. Mene minne vaan jouluosastolle, niin eivät ole kynttilämanseteista kuulletkaan: kuuluvat kait jonnekin edelliselle tai toissa-vuosituhannelle. Olen etsinyt vuosia.

        Taisi olla viime joulun aikaan kun pistin hakusanaa guugleen ja kuinka ollakaan, löysin jonkun keski-suomalaisen verkko-pikkuputiikin, joka myi niitä. Joku "Pänikkä ja piironki"? Ostin kerralla, riittävästi.

        Etsin. Sehän se: Pänikkä ja piironki, Jaalassa.
        https://www.panikkajapiironki.fi/category/58/kynttilanjalat-lyhdyt-kynttilanpidikkeet-tuikkukupit-lyhtykoukut--mansetit?page=2&per_page=25

        Nyt ei näy mansetteja, mutta ainahan voi heiltä tilata? Hauska putiikki, muutoin. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kait paljolti kuulunut suomalaisiin jouluperinteisiin.

        Oletteko huomanneet, että kaupoista on mahdotonta löytää kynttilämansetteja? Siis kruunukynttilöiden ympärille, ainakin osin suojelemaan valumiselta. Mene minne vaan jouluosastolle, niin eivät ole kynttilämanseteista kuulletkaan: kuuluvat kait jonnekin edelliselle tai toissa-vuosituhannelle. Olen etsinyt vuosia.

        Taisi olla viime joulun aikaan kun pistin hakusanaa guugleen ja kuinka ollakaan, löysin jonkun keski-suomalaisen verkko-pikkuputiikin, joka myi niitä. Joku "Pänikkä ja piironki"? Ostin kerralla, riittävästi.

        Etsin. Sehän se: Pänikkä ja piironki, Jaalassa.
        https://www.panikkajapiironki.fi/category/58/kynttilanjalat-lyhdyt-kynttilanpidikkeet-tuikkukupit-lyhtykoukut--mansetit?page=2&per_page=25

        Nyt ei näy mansetteja, mutta ainahan voi heiltä tilata? Hauska putiikki, muutoin. 🙂

        Ei ollutkaan Jaala, vaan Vaala.


    • Anonyymi

      Katselen tallenteistani ohjelmaa brittien "Kuninkaallisesta joulusta".

      Lapsuudenkodissani oli samankaltaiset, omat jouluperinteemme, eivät tietenkään noin hulppeat, mutta ajatus oli sama.

      Itse yksinäisyydessänikin jatkan noita perinteitä, erilaisia jouluvalmisteluita, jotka aloitin marraskuun alulla. Koska en ole vahva, niin kaikki pitää tehdä hitaasti, asiat kerrallaan, niin en kuukahda lattialle. Mutta joulutunnelma muutoin on entinen.

      • Anonyymi

        Perinteitä voi vaalia yksinkin. Silloin ne rakkaat edesmenneet on hengessä mukana🩷


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteitä voi vaalia yksinkin. Silloin ne rakkaat edesmenneet on hengessä mukana🩷

        Kyllä. Joulukoristeetkin ovat paljolti lapsuudenkodista jääneitä. Osa itselle elämän aikana kertyneitä. Myös mummun halvat, lommoiset kuusenkoristeet. Pääsevät sitten jouluna kunniapaikoilleen. 🫠


    • Anonyymi

      Yksinäisyydestä vauhkotaan liikaa ja se ahdistaa, kun asuu yksin se normaalia, miksi jouluna pitäs olla kuin maansa myyny?

      • Anonyymi

        Kunkin joulu on sellainen kuin hän itse sisimmältään on.
        Näin on kaikessa tekemisessämme, kodissamme.


      • Anonyymi

        Voihan yksin asuva pyytää vieraita tai mennä itse kyläilemään jouluna. Tai olla menemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunkin joulu on sellainen kuin hän itse sisimmältään on.
        Näin on kaikessa tekemisessämme, kodissamme.

        Juuri noin. ” Sydämeeni joulun teen…”


    • Anonyymi

      Yksin sitä ihmiset on useinkin vaikka olis kuinka säpinää ympärillä. Miksi joulusta tehdään ahdistava ettei sais olla yksin?

    • Anonyymi

      Joulu on ohi , joulu on ohi voi kuinka meillä on hauskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe