Mikä rotu meille?

Anonyymi-ap

Moikka! Olen 13-vuotias ja etsin aktiivista harrastuskoiraa. Tässä parit kriteerit ja toiveet jne:
-voi vaatia yli 2h liikuntaa päivässä, mutta mieluiten pärjää parina päivänä viikossa kahden tunnin liikunnalla
-pidän paimenkoirista, mutta muutkin kelpaavat ilman muuta.
-mieluiten pieni-keskikokoinen rotu. Toive olisi, että koira olisi myös kevyt(kokoonsa nähden) ja kevyt rakenteinen. Paino voisi olla pienellä esim 5-10kg ja keskikokoisella 15-20kg tai jotain noiden väliltä.
-sopeutuu kerrostaloon ja ei hauku ihan hirveästi
-yhteistyön haluinen, aina valmis toimimaan, kontaktin hakuinen, palvelualtis
-ystävällinen, tulee toimeen toisten koirien ja lasten kanssa
-hyvä harrastuskoira suurimpaan osaan harrastuksista (kiinnostaa esim agility, toko jne ja teistailtaisiin myös erilaisia lajeja siinä ohella)
-ketterä ja nopea
-ei vaadi yli 3h liikuntaa päivässä
-voi olla yksin kotona 7 tuntia yhtenä päivänä viikossa ja muina n. 5-6h
-saa vaatia pidempiä lenkkejä viikottain ja päivittäistä aivotyötä
-mieluiten pieniruokainen

Tässä oli muutama toive. Koira pääsisi lisäksi viikonloppuisin maalle ja olisi mukana arjessa. Toivon että koira voisi toimia myös terapiakoirana. Koirakokemusta perheen koirasta löytyy yli kolmelta vuodelta (erittäin haastava tapaus) ja omasta rescuesta nyt vähän alle vuoden. TIETOA JA TAITOA ON (n.7vuoden osalta kun aloin tutustua koiriin pintaa syvemmältä 6 vuotiaana.)! Vanhemmat ovat mukana koiran hankinnassa. Lemppari rotu on bordercollie ollut jo kauan. Koulutus kiinnostaa erittäin paljon ja treenattaisiin paljon.

Kiitos etukäteen!

21

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hauskoja suunnittelet! Muutaman vuoden päästä normaali nuori haluaa rientoihin muiden mukana mutta sinä lenkkeilet koiran kanssa ja olet väsynyt.

      Tällä alueella on n. 23 koiraa (mun laskujen mukaan). 20 koiraa saa päivittäin 50-100 m lenkkiä ja loput 3 koiraa 100 -500 m. Minä niiden mukana.

      Jos juoksutat koiraa tuon matkaa joka päivä niin mene hyvä ihminen kilpaurheilun pariin.

      • Anonyymi

        Koiran liikunta voi olla muutakin kuin juoksua.🥰


      • Anonyymi

        Ota kissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota kissa.

        Älä ota kissaa. Ne ovat hankalampia lemmikkejä kuin koirat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota kissa.

        En.


      • Anonyymi

        Tällähetkellä mun kaikki vapaa-aika menee koiriin ihan omasta tahdostani. Meidän oma rescuemme saa päivässä vähintään 4-5 tuntia liikuntaan mun toimesta.


      • Anonyymi

        Itse olen koko ikäni ollut kiinnostunut koirista ja vaikka kaikkea muuta on tullut kokeiltua olen aina päätynyt takaisin koirien pariin. Varmasti monelle muulle lemmikit ovat hetken mielijohteen juttu, mutta minulle ei.


      • Anonyymi

        Itse en ole yksi heistä ja voin todellakin näin sanoa ja olla siitä varma. Olen harrastanut koiria 8 vuotta eikä kiinnostus ole lähtenyt yhtään mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota kissa.

        En. Koirat on ollut lähellä sydäntä 8 vuotta ja bortsut 5 vuotta.


    • Anonyymi

      13v kandee keskittyä kouluun, kavereihin ja perheen 2 koiraan.

      • Anonyymi

        Keskityn koiraharrastuksiin. Muut ei määrittele mihin mä keskityn. Thats it. Kyselin sopiiko bortsu meille. En mihin mun pitää elämässä keskittyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskityn koiraharrastuksiin. Muut ei määrittele mihin mä keskityn. Thats it. Kyselin sopiiko bortsu meille. En mihin mun pitää elämässä keskittyä.

        Bordercollieta en lähtis hankkimaan vielä noin nuorena, vaikka rotu on helposti oppiva, vielä helpommin oppii ne huonot tavat. Harva bortsu kasvattaja myöskin myy nuorille harrastuskoiraa juuri tästä rodusta, rodun vaativuuden takia. Kuitenkin tässä on kyseessä koirasta jolla suuria tarpeita, eleitä, tunteita ja pahimmassa tapauksessa luonnevikoja. Mutta jos päädyt rotuun, harkitse kasvattajat tarkkaan äläkä ota heti siitä mikä ekana on vastassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskityn koiraharrastuksiin. Muut ei määrittele mihin mä keskityn. Thats it. Kyselin sopiiko bortsu meille. En mihin mun pitää elämässä keskittyä.

        Eikä bordercollie kerrostalossa maailman paras ratkaisu, kannattaa katsoa muita rotuja ja parasta olis. Jos otat rodun jonka tarpeet pystyt täyttämään. Ideaali bordercollien omistaja olisi lammasfarmilla, toki eihän kaikilla ole resursseja, mutta onhan se epäreilua kun ei pääse toteuttamaan tarpeitaan tai itseään mihin alunperin tehty. Vähän niinkuin sut laitettaisiin lukemaan kirjaa pakolla, saat siitä hetken ilon, mutta et tarpeeksi.


    • Anonyymi

      En kyllä tiedä, kannattaako koiraa hankkia, jos se joutuu olemaan yksin jopa 7 tuntia. Jopa 3 tuntia yksin tekee monelle koiralle tiukkaa. Jos olisin koira ja joutuisin olemaan jopa 7 tuntia yksin niin pureskelisin tavarat varmaan rikki ja ulvoisin yksin kun olisi niin tylsää. Monet hankkivat koiran pentuna ja voin sanoa, että tuskin yksikään pentu pystyy olemaan seitsemää tuntia yksin.

      Kriteereiden perusteella sinulle tosiaan saattaisi sopia bordercollie, mutta tuskin sekään tulee kestämään pitkää yksinoloaikaa. Sinun pitäisi keksiä siihen jokin ratkaisu. Enkä ole kovin varma siitä kerrostalostakaan. En tiedä sopiiko bordercollie kerrostaloon.

      • Anonyymi

        Asiat ovat tästä muuttuneet hieman ja nyt koira saisi 4-5 tuntia liikuntaa päivässä ja yksinolot olisivat max 6h päivässä. Kaupungissa ovat kaikki harrastuspaikat ja monesti maalla koira kytkettäisiin pihalle juoksunaruun yksinään. Jalostuslinjoista meille sopivimmaksi on osoittautunut sekalinja. Mitämieltä olet tämän hetkisistä mahdollisuuksista rodulle? (Vastasin vain tähän koska yksikään muu kommentti ei ollut järkevä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiat ovat tästä muuttuneet hieman ja nyt koira saisi 4-5 tuntia liikuntaa päivässä ja yksinolot olisivat max 6h päivässä. Kaupungissa ovat kaikki harrastuspaikat ja monesti maalla koira kytkettäisiin pihalle juoksunaruun yksinään. Jalostuslinjoista meille sopivimmaksi on osoittautunut sekalinja. Mitämieltä olet tämän hetkisistä mahdollisuuksista rodulle? (Vastasin vain tähän koska yksikään muu kommentti ei ollut järkevä)

        4-5h menee jo yli. Ei sitä koiraa silti voi yli liikuttaa. Tästä taas huomaa miten tietämätöntä voi olla. Kannattaa nyt ihan ensiksi perehtyä koiran tarpeisiin ja niiden oikeaoppiseen täyttämiseen.


    • Anonyymi

      Miks perheen koirat ei kelpaa?

      • Anonyymi

        Kelpaa, mutta etsin itselleni nimenomaan harrastuskoiraa ja ensimmäistä omaa koiraa. Perheen koirat eivät sovellu harrastuksiin.


    • Anonyymi

      Haluan nukkua oman koiran kanssa.

      • Anonyymi

        No nuku sen kanssa. Meillä koira tulee joka yö viereen eikä olla koskaan kaduttu ettei olla kielletty. Karvaahan niistä lähtee, mutta se on sen arvoista


    • Anonyymi

      On siinä harrastusta kerrakseen, asua ja nukkua koiran kanssa. Karvaa ja uloa omiksi tarpeiksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe