Oikutteleva Yamaha-perämoottori

Nimetön

Tietääkö kukaan mikä mahdollisesti vialla Yamaha 60 ce-83 perämoottorissa,joka käynnistyy kyllä hyvin, mutta sammuu joskus kesken ajon, eikä sen jälkeen meinaa käynnistyä enää. Moottoriin on jo vaihdettu kaasarit, polttoainepumppu, suuttimet ja suodattimet, eikä vika ole hävinnyt. Onko ideoita/tietoa?

22

11902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinka

      kauan sulla on ollu tuo kone,onko ollu ennen ko. vikaa?

      • Nimetön

        vika on ilmenny melkein uudesta asti, mutta se ei ole korjaantunu em. toimenpiteillä. Moottori toimii ajoittain hyvin eli vika esiintyy satunnaisesti.


    • ikäisissä

      Itselläni oli tuonikäisessä ,,tosin pienemmässä jammussa käyntihäiriö, joka aiheutu, kun polttoaineletkun pikaliitin " valui " pitimestään aukipäin, päästäen sisällään olevan venttiilin kiinni.

      En tiedä, osasinko asian ymmärrettävästi selittää, mutta tarkista polttoaineletkun molemmat pikaliittimet ja niiden vastakappaleet.
      Näiden välissä ei saa 1,5 milliä suurempaa rakoa olla, jotta venttiili pysyy auki.

      • Jussi

        voi olla aika todennäkönen...tuttavilla korjaantu
        joskus vika boxi vaihtamalla...moottori toimi kylmänä hetken hyvin, mutta kun lämpes alko ongelmat ja vaati koneeen jäähtymisen ja taas pelas vähän aikaa...koneen merkkiä en muista


      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta vinkkinä uniikki, joten nostetaan esiin: Iso Kiitos! Itselläni 35 vuotta vanha Yamaha 15hv takatuuppari. Lähtenyt aina käyntiin viimeistään toisella nykäisyllä kuin palmun alta - myös talvisäilytyksen jälkeen. Viime kesänä sammui täydestä vauhdista kesken ajon kuin veitsellä leikaten eikä millään uudelleen käyntiin! Kiskaisin veneen kuiville ja vein talvella huoltoon, missä vaihtoivat kaasuttimeen kalvot (olivat kovia, myönnän). Huollon jälkeen ensimmäinen käynnistys taas kuten ennenkin, kone kävi tyhjäkäynnillä minuutin pari ja sama uudelleen: ei millään käyntiin. Surffasin netissä toista tuntia lukien erilaisia ohjeita ja kokemuksia mahdollisista vikapaikoista. Ja kuinka yksinkertaisesta asiasta lopulta olikaan kyse! Tankin pään liitin oli kyllä paikoillaan oikein, mutta rako lähes 2mm. Painoin tankin pään liittimen pohjaan, en edes pumpannut käsipumppua (olin pumpannut sitä aikaisemmin ja letkussa oli ilmeisesti jonkinlainen alipaine jäljellä, kun käsipumpun kohdalta kuului yht'äkkiä kurlaava ääni), otin narusta kiinni ja ykkösellä käyntiin! Tuunasin sitten pysyvämmän "korjauksen" puristamalla bensaletkun liittimen metalliklipsiä siirtoleukapihdeillä hieman tiukemmaksi niin, että liitin pysyy tankissa tiukemmin kiinni (mainitsemasi rako pieneni 2mm -> 1mm). Nyt toimii taas kuin unelma eikä minkäänlaisia käyntihäiriöitä. Kyllähän se homma hiin menee, että ilman bensaa kone ei käy... Seuraava kalvojen vaihto taas 35 vuoden päästä :)


    • A2.0

      Oletko putsannut tankin?

    • 20 HV

      20HV 80 vuoden yamahassa oli vastaava vika ja syyksi osottautui sytytysyksikkö.

    • 2.nimetön

      Voi mm. hajottaa bensapumpun, jos se on kiinni.
      Tai lohkossa voi olla halkeema josta se saa liikaa ilmaa voi olla myös tukos?

      Kysyisinpä melkein paikkakuntasi Yamaha myyjältä/huollosta minä ainakin olen saanut kaikki perämoottori kuntoon näin...

    • B_Bobby

      Toi vois olla mun viesti vaikkapa vuosi sitten. Just sama moottori ja samat oireet. Toimi muuten hyvin, mutta ajoittain sammui ajossa kuin veitsellä leikaten. Lähti kyllä yleensä heti käyntiin. Joskus kävi hetken aikaa yhdellä pytyllä.

      Möin koko paketin viime kesänä Tampereen lähettyville ja kaveri oli kuulemma saanut toimimaan.

      Itse vaihdoin tulppia, avasin ja putsasin kaasarit, kävin läpi liitännät. Voi olla toisen sylinterin puola, joka voisi kuumentua ja lyödä läpi jostain. Sen voi kuulemma mitata jollain laitteella. Toinen vaihtoehto olisi ollut boksi jota hieman epäilin kun yleensä toinen sylinteri vain sammui (kävi hetken yhdellä sammumisen jälkeen). Ja kerran ei tullut toiseen sylinteriin kipinää käynnistettäessä.

      Sähkövikaa näinollen veikkaisin.

    • vois

      vielä tarkistaa, jätä bensatankin korkki raolleen jospa se ei saa ilmaa.

    • tavi

      Oli aikoinaan samankaltaita vikaa yhtä vanhassa jammussa.Syy oli muistaakseni se että bensaletku vuosi jostain kohtaa ja kone imi ilmaa itseensä.

      • Toffo

        Kiertokangenlaakeri väljä niin ei pelaa! Kokemusta on!


      • Anonyymi
        Toffo kirjoitti:

        Kiertokangenlaakeri väljä niin ei pelaa! Kokemusta on!

        Se lyö tulpan kärkivälin kiinni. Saa sitä sipehtiä.


    • JanMariin

      Pakoputken painelaakerin painekytkin menee jumiin aina kun kone lämpiää kunnolla. Pura painekytkin ja korjaa taikka vaihda uuteen.
      Mulla korjaantu sillä sama vika samanlaisessa koneessa.

    • tänään

      Itse tässä ihmettelin miksi 5hv vm 83 ammu kävi puolituntia ja sitten sammui. Lähti käyntiin kun laittoi ryypyn päälle, veinasi heti tukehtua mutta äkkiä ryyppy pois ja kaasua, niin otti kierroksia. Vaihde päälle ja heti sammuu.

      Mutta palstaa lukiessani huomasin etten ollut avannut ilmausruuvia. Pakko se on olla syynä kun kone oli talvella ollut huollossakin.

    • Nimetön

      Kiitos paljon kaikille tähän mennessä tulleista vinkeistä. Eiköhän joku noista ratkaise ongelman.

    • Itseoppinut

      Minulla tuli samanlainen vika 40 hv/89 yamahan kanssa kun vaihdoin tankin puoleisen polttoaineletkun liittimen tarvikeliittimeen.Moottori kävi jonkin aikaa ja alkoi yskiä ja savuttamaan.Huomasin että tankin liitin oli rikkonut uuden liittimen tiivisteen ja päästi ilmaa polttoaineletkuun.Korjasin vian hiomalla tankin liittimestä hienollä hiomanauhalla terävät reunat pois.Liitin pitää mennä kevyesti pohjaan ja tulla kevyesti pois. Alhuperäisessä liittimessä on paremmat tiivisteet 2 kpl ne ohjaa liittimen suorempaan asentoon ja lukitsee sen aivan pohjaan.

    • Anonyymi

      Eiköhän nuo vanhat jammut jouda jo kaatopaikalle. Ota ainakin airot mukaan jos sellaisen kanssa veneilet.

      • Anonyymi

        Vanhat jammut on parhaita perämoottoreita mitä käytössä on. Luotettavampaa konetta saa hakea. Ne on laadukkaasti tehty, ei mitään muoviräpellyksiä. Jos kone on lähes 40 vuotta vanha nii se vaan sattuu tuomaan mukanaan vikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat jammut on parhaita perämoottoreita mitä käytössä on. Luotettavampaa konetta saa hakea. Ne on laadukkaasti tehty, ei mitään muoviräpellyksiä. Jos kone on lähes 40 vuotta vanha nii se vaan sattuu tuomaan mukanaan vikoja.

        Sen huomaa aloituksestakin. Hyvin toimii hetken ajan.


    • Anonyymi

      Aloittajalla oli 18 vuotta sitten ongelmaa 22-vuotiaan perämoottorin kanssa. Nyt moottori olisi 40-vuotias. Miksi näitä kaivetaan?

      • Anonyymi

        Miksi luet??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe