Tietääkö kukaan mikä mahdollisesti vialla Yamaha 60 ce-83 perämoottorissa,joka käynnistyy kyllä hyvin, mutta sammuu joskus kesken ajon, eikä sen jälkeen meinaa käynnistyä enää. Moottoriin on jo vaihdettu kaasarit, polttoainepumppu, suuttimet ja suodattimet, eikä vika ole hävinnyt. Onko ideoita/tietoa?
Oikutteleva Yamaha-perämoottori
22
11902
Vastaukset
- kuinka
kauan sulla on ollu tuo kone,onko ollu ennen ko. vikaa?
- Nimetön
vika on ilmenny melkein uudesta asti, mutta se ei ole korjaantunu em. toimenpiteillä. Moottori toimii ajoittain hyvin eli vika esiintyy satunnaisesti.
- ikäisissä
Itselläni oli tuonikäisessä ,,tosin pienemmässä jammussa käyntihäiriö, joka aiheutu, kun polttoaineletkun pikaliitin " valui " pitimestään aukipäin, päästäen sisällään olevan venttiilin kiinni.
En tiedä, osasinko asian ymmärrettävästi selittää, mutta tarkista polttoaineletkun molemmat pikaliittimet ja niiden vastakappaleet.
Näiden välissä ei saa 1,5 milliä suurempaa rakoa olla, jotta venttiili pysyy auki.- Jussi
voi olla aika todennäkönen...tuttavilla korjaantu
joskus vika boxi vaihtamalla...moottori toimi kylmänä hetken hyvin, mutta kun lämpes alko ongelmat ja vaati koneeen jäähtymisen ja taas pelas vähän aikaa...koneen merkkiä en muista - Anonyymi
Vanha ketju, mutta vinkkinä uniikki, joten nostetaan esiin: Iso Kiitos! Itselläni 35 vuotta vanha Yamaha 15hv takatuuppari. Lähtenyt aina käyntiin viimeistään toisella nykäisyllä kuin palmun alta - myös talvisäilytyksen jälkeen. Viime kesänä sammui täydestä vauhdista kesken ajon kuin veitsellä leikaten eikä millään uudelleen käyntiin! Kiskaisin veneen kuiville ja vein talvella huoltoon, missä vaihtoivat kaasuttimeen kalvot (olivat kovia, myönnän). Huollon jälkeen ensimmäinen käynnistys taas kuten ennenkin, kone kävi tyhjäkäynnillä minuutin pari ja sama uudelleen: ei millään käyntiin. Surffasin netissä toista tuntia lukien erilaisia ohjeita ja kokemuksia mahdollisista vikapaikoista. Ja kuinka yksinkertaisesta asiasta lopulta olikaan kyse! Tankin pään liitin oli kyllä paikoillaan oikein, mutta rako lähes 2mm. Painoin tankin pään liittimen pohjaan, en edes pumpannut käsipumppua (olin pumpannut sitä aikaisemmin ja letkussa oli ilmeisesti jonkinlainen alipaine jäljellä, kun käsipumpun kohdalta kuului yht'äkkiä kurlaava ääni), otin narusta kiinni ja ykkösellä käyntiin! Tuunasin sitten pysyvämmän "korjauksen" puristamalla bensaletkun liittimen metalliklipsiä siirtoleukapihdeillä hieman tiukemmaksi niin, että liitin pysyy tankissa tiukemmin kiinni (mainitsemasi rako pieneni 2mm -> 1mm). Nyt toimii taas kuin unelma eikä minkäänlaisia käyntihäiriöitä. Kyllähän se homma hiin menee, että ilman bensaa kone ei käy... Seuraava kalvojen vaihto taas 35 vuoden päästä :)
- A2.0
Oletko putsannut tankin?
- 20 HV
20HV 80 vuoden yamahassa oli vastaava vika ja syyksi osottautui sytytysyksikkö.
- 2.nimetön
Voi mm. hajottaa bensapumpun, jos se on kiinni.
Tai lohkossa voi olla halkeema josta se saa liikaa ilmaa voi olla myös tukos?
Kysyisinpä melkein paikkakuntasi Yamaha myyjältä/huollosta minä ainakin olen saanut kaikki perämoottori kuntoon näin... - B_Bobby
Toi vois olla mun viesti vaikkapa vuosi sitten. Just sama moottori ja samat oireet. Toimi muuten hyvin, mutta ajoittain sammui ajossa kuin veitsellä leikaten. Lähti kyllä yleensä heti käyntiin. Joskus kävi hetken aikaa yhdellä pytyllä.
Möin koko paketin viime kesänä Tampereen lähettyville ja kaveri oli kuulemma saanut toimimaan.
Itse vaihdoin tulppia, avasin ja putsasin kaasarit, kävin läpi liitännät. Voi olla toisen sylinterin puola, joka voisi kuumentua ja lyödä läpi jostain. Sen voi kuulemma mitata jollain laitteella. Toinen vaihtoehto olisi ollut boksi jota hieman epäilin kun yleensä toinen sylinteri vain sammui (kävi hetken yhdellä sammumisen jälkeen). Ja kerran ei tullut toiseen sylinteriin kipinää käynnistettäessä.
Sähkövikaa näinollen veikkaisin. - vois
vielä tarkistaa, jätä bensatankin korkki raolleen jospa se ei saa ilmaa.
- tavi
Oli aikoinaan samankaltaita vikaa yhtä vanhassa jammussa.Syy oli muistaakseni se että bensaletku vuosi jostain kohtaa ja kone imi ilmaa itseensä.
- Toffo
Kiertokangenlaakeri väljä niin ei pelaa! Kokemusta on!
- Anonyymi
Toffo kirjoitti:
Kiertokangenlaakeri väljä niin ei pelaa! Kokemusta on!
Se lyö tulpan kärkivälin kiinni. Saa sitä sipehtiä.
- JanMariin
Pakoputken painelaakerin painekytkin menee jumiin aina kun kone lämpiää kunnolla. Pura painekytkin ja korjaa taikka vaihda uuteen.
Mulla korjaantu sillä sama vika samanlaisessa koneessa. - tänään
Itse tässä ihmettelin miksi 5hv vm 83 ammu kävi puolituntia ja sitten sammui. Lähti käyntiin kun laittoi ryypyn päälle, veinasi heti tukehtua mutta äkkiä ryyppy pois ja kaasua, niin otti kierroksia. Vaihde päälle ja heti sammuu.
Mutta palstaa lukiessani huomasin etten ollut avannut ilmausruuvia. Pakko se on olla syynä kun kone oli talvella ollut huollossakin. - Nimetön
Kiitos paljon kaikille tähän mennessä tulleista vinkeistä. Eiköhän joku noista ratkaise ongelman.
- Itseoppinut
Minulla tuli samanlainen vika 40 hv/89 yamahan kanssa kun vaihdoin tankin puoleisen polttoaineletkun liittimen tarvikeliittimeen.Moottori kävi jonkin aikaa ja alkoi yskiä ja savuttamaan.Huomasin että tankin liitin oli rikkonut uuden liittimen tiivisteen ja päästi ilmaa polttoaineletkuun.Korjasin vian hiomalla tankin liittimestä hienollä hiomanauhalla terävät reunat pois.Liitin pitää mennä kevyesti pohjaan ja tulla kevyesti pois. Alhuperäisessä liittimessä on paremmat tiivisteet 2 kpl ne ohjaa liittimen suorempaan asentoon ja lukitsee sen aivan pohjaan.
- Anonyymi
Eiköhän nuo vanhat jammut jouda jo kaatopaikalle. Ota ainakin airot mukaan jos sellaisen kanssa veneilet.
- Anonyymi
Vanhat jammut on parhaita perämoottoreita mitä käytössä on. Luotettavampaa konetta saa hakea. Ne on laadukkaasti tehty, ei mitään muoviräpellyksiä. Jos kone on lähes 40 vuotta vanha nii se vaan sattuu tuomaan mukanaan vikoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhat jammut on parhaita perämoottoreita mitä käytössä on. Luotettavampaa konetta saa hakea. Ne on laadukkaasti tehty, ei mitään muoviräpellyksiä. Jos kone on lähes 40 vuotta vanha nii se vaan sattuu tuomaan mukanaan vikoja.
Sen huomaa aloituksestakin. Hyvin toimii hetken ajan.
- Anonyymi
Aloittajalla oli 18 vuotta sitten ongelmaa 22-vuotiaan perämoottorin kanssa. Nyt moottori olisi 40-vuotias. Miksi näitä kaivetaan?
- Anonyymi
Miksi luet??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta781805Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181689- 161514
En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee12119450+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191193Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61182hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121136Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291131Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää61119Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71114