Orava & omenanpuunkukat

Pete kysyy

Mikä avuksi kun yllätin oravan omenapuussa syömästä omenpuun kukkia aivan hulluna. Yritin pelotella sitä mutta se ei pelännyt mitään . Ilmeisesti ko. yksilö on lomalla Seurasaaresta.
Kukat olivat luultavasti aika makeita kun se naposteli niitä ahmien ja siirtyen aina uuteen ja uuteen kukkaan. Yritin vielä ampua sitä ritsalla mutta ei vaikutusta. Onko Orava rauhoitettu , saako sen hävittää ?
Nim entinen kukkivien omenapuiden omistaja

13

6304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli esim. syödä

      Ei kannata surra omenankukkia. Ne voivat kukkia täysin aivan turhaan eli esim. halla käy korjaamassa ns. sadon jo kukkimisvaiheessa. Toiseksi eivät kaikki kukat hedelmöity ja jos tuokin onnistaa, niin ei puu jaksa niistäkään kaikista kasvattaa omenia, vaan se tiputtaa niitä vointinsa mukaan pieninä raakoina. Ja raakoja voi tippua sateenkin vuoksi jne.
      Ja sitten tulevat kaikenlaiset ötökät, jotka kaivavat pullistuviin omeniin käytäviään tai jostakin syystä omenat mätänevät puihin tai tulee muumiotautia jne.
      Ja orava kyllä muistaa sitten syksyllä käydä tarkistamassa, olisiko tullut omeniakin. Ja niistäkin ne tykkäävät.
      Oravalle kannattaa antaa vaikka leivän kannikoita tai ostaa pähköinöitä naposteltavaksi, jos se ei jätä omenapuun kukkia rauhaan.
      Ja kyllä oravistakin on iloa: ne touhuavat niin monenlaista ja niiden kanssa voi vähän tutustuakin, jolloin ne heiluttavat häntää kuten koirat jne.
      Tärkeintä on ymmärtää, että kaikilla on oikeus elää ja antaa toistenkin elää. Luonnon eläinten on kerättävä ruokansa tavalla tai toisella - eivät ne ehdi kuitenkaan kaikkea syödä edes omenapuista.

    • runkoon

      liian liukasta-ei pääse kiipeilemään.
      Vaikkapa jätesäkkiä.

      • Pete kysyy

        orava hyppiikin omenapuihin toisesta omena puusta ja siihen toisesta omena puusta ja siihen taas jostain kuusesta tai saarnista tai pensasaidasta tai katolta , sillä on oma tie verkosto. kiitos neuosta mutta sekään ei auta.
        Onko mitään mitä orava pelkäisi, on ne omenan puun kukat tosi makeita , kun on päässyt meden makuun ei siitä voi luopua. Orava vetelee sekunnissa ainakin kolme omenapuun kukka poskeensa.


    • Tappajan luonne.

      Kyllä tuollaisen voi tappaa hyvällä omalla tunnolla.
      Muuten siitä ei ikinä pääse eroon.

      Onhan noita sairaalloisia kettutyttöjä ja vastaavia, joilta puuttuu normaali järki.

      Elukka on elukka ja sillä siisti.

      Se on hyvä kirjoitella, kun se otus ei ole omassa puussa. Tuollaiset kirjoittajat asuvat yleensä kerrostaloissa.

      Henki pois ja sillä siisti!

      • kenties

        ruokaan sekoitettuna?


      • mutta kunnioitan luontoa

        Olen asunut maalla, jossa on jäniksiä ja oravia. Metsän eläimet ovat todellakin mukavia ja niillä on oikeus elää omaa elämäänsä ilman tappamista vain jonkun oman itsekkyyden vuoksi.

        Eikä siinä tarvitse olla kettutyttö, vaan ymmärtää, ettei ihminen voi tuhota kaikkea elävää muutaman omenan - tai mikä se nyt milloinkin on - vuoksi.

        Mitäs teette tuulelle, kun se rikkoo omenan kukat. Entäs rankkasateelle, kun se tipututtelee myös kukkia. Ja hallalle? Niitä vain pelottelemaan ja ajamaan pois - milläs konstilla.

        Kyllä ihmisen on parempi elää tasapainossa luonnon kanssa eli ottaa vastaan se, mitä luonto antaa, kun ahkeruudella yrittää kasvattaa. Ainakin minulle on riittänyt satoa sekä omenista ja muistakin kasveistani, vaikka oravat ovat käyneet omenapuissani keväällä ja syksyllä sekä jänikset kasvimaallani (mm. punajuuret ovat niiden herkkua). Eivät ne ymmärrä minulta vievänsä.

        Ja eri asia on vielä sitten ihmiset, jotka käyvät kaupunkien lähialueilla vierailuilla toisten kasvimailla. Heidän pitäisi tietää, että he vievät muiden kasvattamaa satoa. Pahinta on vain se, että he käyvät nostamassa perunatkin maasta aivan liian varhain, marjat raakoina jne.


      • Se "tappaja"
        mutta kunnioitan luontoa kirjoitti:

        Olen asunut maalla, jossa on jäniksiä ja oravia. Metsän eläimet ovat todellakin mukavia ja niillä on oikeus elää omaa elämäänsä ilman tappamista vain jonkun oman itsekkyyden vuoksi.

        Eikä siinä tarvitse olla kettutyttö, vaan ymmärtää, ettei ihminen voi tuhota kaikkea elävää muutaman omenan - tai mikä se nyt milloinkin on - vuoksi.

        Mitäs teette tuulelle, kun se rikkoo omenan kukat. Entäs rankkasateelle, kun se tipututtelee myös kukkia. Ja hallalle? Niitä vain pelottelemaan ja ajamaan pois - milläs konstilla.

        Kyllä ihmisen on parempi elää tasapainossa luonnon kanssa eli ottaa vastaan se, mitä luonto antaa, kun ahkeruudella yrittää kasvattaa. Ainakin minulle on riittänyt satoa sekä omenista ja muistakin kasveistani, vaikka oravat ovat käyneet omenapuissani keväällä ja syksyllä sekä jänikset kasvimaallani (mm. punajuuret ovat niiden herkkua). Eivät ne ymmärrä minulta vievänsä.

        Ja eri asia on vielä sitten ihmiset, jotka käyvät kaupunkien lähialueilla vierailuilla toisten kasvimailla. Heidän pitäisi tietää, että he vievät muiden kasvattamaa satoa. Pahinta on vain se, että he käyvät nostamassa perunatkin maasta aivan liian varhain, marjat raakoina jne.

        jos annettaisiin kaikkien eläinten olla vaan ja tehdä tuhojaan?
        Rotat, hiiret, muurahaiset talon kimpussa.
        Ei ne ole moksiskaan hätistelystä, vai?

        Kotieläimet ovat asia erikseen.

        En minä ainakaan mielelläni syötä puutarhani tuotteita villeille eläimille.
        Esimerkiksi omat lapseni asetan etusijalle verrattuna rusakoihin ja oraviin.

        Rusakoita on meilläkin vaivaksi asti, ne asuvat tässä taajamassa.
        Mutta en heitä kyllä helli, mielellään nitistäisin, mutta en jaksa öitä valvoa ja kytätä.

        Saahan sitä luontoa silti kunnioittaa ja pakkasille ja myrskyille ei tietysti voi mitään, ne ovat luonnon voimia.

        Hyvää kesää sinulle, mukava joskus väitelläkin!


      • Pete kysyy

        Tämä oranva joka vieraili omenapuissa ei ollut mikään rauhallinen napostelija vaan veteli sekunnissa ainakin kolme kukkaa poskeensa. Olette aivan oikeassa , ei tekisi mieli hävittää söpöä oravaa, mutta eikö orava ole petoeläin. Syöhän se lintujakin. Niin samoin en olisi minäkään huolissani yhtään jos orva olisi naapurin puiden kimpussa.


      • Tytteli
        Pete kysyy kirjoitti:

        Tämä oranva joka vieraili omenapuissa ei ollut mikään rauhallinen napostelija vaan veteli sekunnissa ainakin kolme kukkaa poskeensa. Olette aivan oikeassa , ei tekisi mieli hävittää söpöä oravaa, mutta eikö orava ole petoeläin. Syöhän se lintujakin. Niin samoin en olisi minäkään huolissani yhtään jos orva olisi naapurin puiden kimpussa.

        Laita pihapiiriisi syöttöautomaatti ja täytä se kesät talvet vaikka kuorituilla auringonkukan siemenillä ja jauhetuilla tai kokonaisilla maapähkinöillä. Pane mielellään ruokinta-automaatti roikkumaan omenapuunoksaan. Kyllä jäävät kukkaset ja kypsyvät omenat rauhaan! Laita pihaan myös juomavettä sekä maan tasoon kaikkien lintujen ja pikku nisäkkäiden ulottuville, että korkeammalle lintujen kylpy- ja juoma-astiaan.

        Muista, että alkukesällä pihassa vierailevat linnut ja myös oravat ovat harrastajapuutarhurin kavereita, ja vihollisia ovat kasvavia kasveja syövät pikku hyönteiset. Oravakin syö pois hyönteisiä pihastasi. Linnut vielä enemmän, ne epämusikaaliset räkätit mukaan lukien. Vasta punaisten marjojen kypsyminen muuttaa räkätit ihmisille harmillisiksi.

        Tässä vaiheessa kesää itse olen kyllä tyhjentänyt oravien ja lintujen yhteisen syöttöautomaatin, ja tarjoan molemmille juomavettä pihassani, oraville maassa talon pohjoispuolella ja linnuille korkeammassa astiassa siellä aurinkoisella eteläpuolella. En ole ikinä nähnyt oravaa omenapuitteni kukkien kimpussa! Sen sijaan olen kyllä hätistänyt pois pihapiiristä lintupöntön äärellä häiriköivän oravan :-(

        Tehdään yhteistyötä luonnon kanssa, ja välillä kompromissejakin omassa pihapiirissä.


      • Pirita
        Tytteli kirjoitti:

        Laita pihapiiriisi syöttöautomaatti ja täytä se kesät talvet vaikka kuorituilla auringonkukan siemenillä ja jauhetuilla tai kokonaisilla maapähkinöillä. Pane mielellään ruokinta-automaatti roikkumaan omenapuunoksaan. Kyllä jäävät kukkaset ja kypsyvät omenat rauhaan! Laita pihaan myös juomavettä sekä maan tasoon kaikkien lintujen ja pikku nisäkkäiden ulottuville, että korkeammalle lintujen kylpy- ja juoma-astiaan.

        Muista, että alkukesällä pihassa vierailevat linnut ja myös oravat ovat harrastajapuutarhurin kavereita, ja vihollisia ovat kasvavia kasveja syövät pikku hyönteiset. Oravakin syö pois hyönteisiä pihastasi. Linnut vielä enemmän, ne epämusikaaliset räkätit mukaan lukien. Vasta punaisten marjojen kypsyminen muuttaa räkätit ihmisille harmillisiksi.

        Tässä vaiheessa kesää itse olen kyllä tyhjentänyt oravien ja lintujen yhteisen syöttöautomaatin, ja tarjoan molemmille juomavettä pihassani, oraville maassa talon pohjoispuolella ja linnuille korkeammassa astiassa siellä aurinkoisella eteläpuolella. En ole ikinä nähnyt oravaa omenapuitteni kukkien kimpussa! Sen sijaan olen kyllä hätistänyt pois pihapiiristä lintupöntön äärellä häiriköivän oravan :-(

        Tehdään yhteistyötä luonnon kanssa, ja välillä kompromissejakin omassa pihapiirissä.

        Tämä ei kuulu alkuperäiseen viestiin omenapuun kukista, mutta haluan kommentoida tuota orava-asiaa. Oravathan kesyyntyvät hyvin helposti ja saattavat tulla ruokintapaikalle koko perhe pesueineen. Minäkin olen tulkinnut tuon "hännän heilutuksen" tervehdyksenä, mutta entä siihen liittyvä "tsik tsik"-ääntely? Osaisiko joku kertoa liittyykö se "tervehtimiseen" vai onko se varoitusääntelyä??


      • harmistumisen merkki
        Pirita kirjoitti:

        Tämä ei kuulu alkuperäiseen viestiin omenapuun kukista, mutta haluan kommentoida tuota orava-asiaa. Oravathan kesyyntyvät hyvin helposti ja saattavat tulla ruokintapaikalle koko perhe pesueineen. Minäkin olen tulkinnut tuon "hännän heilutuksen" tervehdyksenä, mutta entä siihen liittyvä "tsik tsik"-ääntely? Osaisiko joku kertoa liittyykö se "tervehtimiseen" vai onko se varoitusääntelyä??

        Oravan hännänheilutus tarkoittaa ärtymystä. Mitä kiivaammin viuhuu sen vihaisempi se on ja tsikitys säestää mielialaa, kun joku häiritsee sitä, syöttölauta onkin tyhjä jne.


      • saati tietoa
        harmistumisen merkki kirjoitti:

        Oravan hännänheilutus tarkoittaa ärtymystä. Mitä kiivaammin viuhuu sen vihaisempi se on ja tsikitys säestää mielialaa, kun joku häiritsee sitä, syöttölauta onkin tyhjä jne.

        Oravat ääntelevät heiluttaessaan häntää, mutta en minäkään ole päässyt perille siitä, mitä he sanovat ja tarkoittavat. Koiratkin äännähtelevät eli eivät hauku, vaan jollakin tavalla vinkuvat tai oikeastaan vikisevät, kun ovat mieluisen koiran lähellä ja haistellaan ja heilutellaan häntiä puolin ja toisin.
        Eli oravat ovat aika veitikoita, kun niihin tutustuu. Eivätkä ne koske ihmisruokaan, jos tarjoaa niille parempaa. Ja jos joskus koskevat, niin todellakin ne syövät ensisijassa nälkäänsä. Toki oravilla on myös hamsterin luonnetta eli talven varalla pitää piilotella ruokaa (kuten Tiku ja Takukin). Mutta näin tekevät myös joskus koiratkin eli meidänkin koira käy piilottamassa herkkupalojaan poikamme sängyn alle - joskus jopa patjan alle. Olen tämänkin ottanut vain huumorilla eli sellaisia elämet ovat.


    • Anonyymi

      Minä just ihmettelin,mitä orava löytää kukkivasta omenapuusta.no taas oon viisaampi,ahneesti kyllä söikin.😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe