Tuomiopäivä

Vaisnava

Jossakin alemmista viestiketjuissa puhutaan messiaista. Tuo sana viittaa nähdäkseni viimeisten aikojen pelastajaprofeettaan / Jumalan tai hänen poikansa uuteen tulemiseen.

Madhava totesi, ettei tuollainen messiaan odotus liity hindulaisuuteen vaan Lähi-idän uskontoihin, joitten vaikutuksesta hindutkin ovat alkaneet enemmän puhua omasta messiaastaan. Tämä messias on Kalki, Krishnan eli Vishnun tuleva avatara.

Kalki on tulossa luoksemme valkealla ratsulla hävittämään pahikset ja panemaan kastit järjestykseen (kastit siis todellakin määräytyvät kunkin oman luonteen eivätkä syntyperän mukaan sanoo Gita), eli pamauttamaan pisteen sille, että ihmiset ovat vääristä motiiveista väärillä paikoilla yhteiskunnassa. Tämä kuitenkin tapahtuu vasta, kun lopun ajan merkit ovat täyttyneet.

Nyt en kuitenkaan niitä ehdi kirjoittaa, koska lapset vaativat huomiota. Yritän myöhemmin, tai sitten joku muu joka asiasta tietää voisi jatkaa tästä :-)

16

4689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaborone

      Miksi ihmeessä Hän tulee laittamaan kastit järjestykseen enää lopun koittaessa? Kaikkihan tuhoutuu kuitenkin.. Eikö olisi paljon hyödyllisempää jos Hän tulisi jo aiemmin?

      Olen muuten lukenut joidenkin kertomia lopun ajan merkkejä Nostradamuksesta kertovasta kirjasta.. Mutta ne ei ole Nostradamuksesta kertovia. Voin kirjoittaa jotain ulkomuistista:
      "Joka päivä eri vaatteet. Joka päivä hiukset eri tavalla, ensin pitkät ja kiharat, sitten lyhyet.."
      "Naiset pukeutuvat miesten vaatteisiin ja miehet naisten vaatteisiin."
      "Kristillinen kirkko on kutistunut niin pieneksi, että se on kuin päärynä puun alla."
      "Edellisenä iltana ihmiset ovat riemuissaan ja ajattelevat, että viimeinkin on tullut pysyvä rauha ja seuraavana aamuna sotilaat ovat jo ovella."

      Ja Madhavan mainitsemat väärät profeetat... Tai siis alunperin Jeesuksen mainitsemat.. Raamatussa on myöskin kerrottu pahoista maanjäristyksistä ja niitähän on jo nähty...

      Hare Krishna!

      • Kempiläinen

        Minäkin muistan lukeneeni jostakin keskiaikaisia ennustuksia, eivät kai Nostradamuksen vaan jonkun englantilaisen naisen:

        "Tiet tervataan ja tuvan nurkasta katsotaan kuvia."
        "Tulee ylen kallis aika ja korkeat verot ryöväyksineen."

        Näyttää siltä että monen uskonnon piirissä odotellaan lopunaikoja. Esim. New Age -liikkeen piirissä odotetaan Mayojen vanhan ennustuksen toteutumista, että koko maailma valaistuisi vuonna 2012. Minustakin se olisi toivottavaa, mutta ei kovin luultavaa. Kristinuskon piirissä on vuosikymmeniä odoteltu Jeesuksen takaisin tulemista ja kaikenlaisia määräpäiviä on laskettu esim. 1980-luvulle, mutta kaikki ovat menneet mönkään.

        Näyttää kuitenkin siltä, että jotkut VT:n ja Jeesuksen omat ennustukset olisivat pikku hiljaa toteutumassa:

        "3. Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
        4. Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
        5. Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
        6. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle." (Jesaja 24)

        "11. ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä." (Luuk 21:11)

        Niitä Luukaan evankeliumissa ennustettuja suuria merkkejä ei ole sanottavammin vielä näkynyt, maanjäristyksiä ja nälänhätää kyllä. Täytyy sanoa, etten totisesti toivo Jesajan ennustuksen toteutumista, koska nykyään tunnen myötätuntoa kaikkia ihmisiä kohtaan - mutta kyllähän tämä kasvihuoneilmiö näyttää pahenevan vuosi vuodelta. Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että ihmiskunta vielä tulisi järkiinsä. Näyttää tosin siltä, että globalisaation myötä ahneus ja kovasydämisyys kasvavat - rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät entisestään, ja erityisen pahalta tuntuu se, että 'demokratian' nimissä tapetaan ja kidutetaan ihmisiä. Ehkä Jumalan on jossain välissä pakko puuttua asioihin.


      • Diagoras

        maanjäristysten määrä ei ole kylläkään lisääntynyt lähiaikoina; niitä vain havaitaan paremmin. Aasiassa on aina ollut siiloin tällöin satojatuhansia tappaneita maanjäristyksiä, esimerkiksi keskiajalla oli yksi erittäin tuhoisa; siitä vain ei saatu tietää Euroopassa pitkään aikaan.


      • gaborone
        Kempiläinen kirjoitti:

        Minäkin muistan lukeneeni jostakin keskiaikaisia ennustuksia, eivät kai Nostradamuksen vaan jonkun englantilaisen naisen:

        "Tiet tervataan ja tuvan nurkasta katsotaan kuvia."
        "Tulee ylen kallis aika ja korkeat verot ryöväyksineen."

        Näyttää siltä että monen uskonnon piirissä odotellaan lopunaikoja. Esim. New Age -liikkeen piirissä odotetaan Mayojen vanhan ennustuksen toteutumista, että koko maailma valaistuisi vuonna 2012. Minustakin se olisi toivottavaa, mutta ei kovin luultavaa. Kristinuskon piirissä on vuosikymmeniä odoteltu Jeesuksen takaisin tulemista ja kaikenlaisia määräpäiviä on laskettu esim. 1980-luvulle, mutta kaikki ovat menneet mönkään.

        Näyttää kuitenkin siltä, että jotkut VT:n ja Jeesuksen omat ennustukset olisivat pikku hiljaa toteutumassa:

        "3. Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
        4. Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
        5. Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
        6. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle." (Jesaja 24)

        "11. ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä." (Luuk 21:11)

        Niitä Luukaan evankeliumissa ennustettuja suuria merkkejä ei ole sanottavammin vielä näkynyt, maanjäristyksiä ja nälänhätää kyllä. Täytyy sanoa, etten totisesti toivo Jesajan ennustuksen toteutumista, koska nykyään tunnen myötätuntoa kaikkia ihmisiä kohtaan - mutta kyllähän tämä kasvihuoneilmiö näyttää pahenevan vuosi vuodelta. Täytyy vain toivoa ja rukoilla, että ihmiskunta vielä tulisi järkiinsä. Näyttää tosin siltä, että globalisaation myötä ahneus ja kovasydämisyys kasvavat - rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät entisestään, ja erityisen pahalta tuntuu se, että 'demokratian' nimissä tapetaan ja kidutetaan ihmisiä. Ehkä Jumalan on jossain välissä pakko puuttua asioihin.

        2012 vuonna vaihtuu vesimiehen aikakausi ja silloin pitäisi koko maailmaan tulla korkeampi tietoisuus, joten ainakin valaistuminen on rutkasti helpompaa. Olen jopa lukenut tuosta vesimiehen aikakaudesta sellaista, että sitten kaikki voi poimia ajatuksia mistä vaan, toisin sanoen lukea kenen tahansa ajatuksia. Tulee maailman kulta-aika ja sellaista. Tuon jälkeen taas on ennusteltu maailmanloppua tulevaksi. Vesimiehen aika on Jumalan valtakunnan aika, sodat loppuu, maailmaan tulee oikeudenmukaisuus ja rauha.. Kaikkea sellaista olen lukenut useastakin lähteestä (eikä Jumalan valtakunta ollut vain Maitreyan keksintö)...

        Se, että tuvan nurkasta katsotaan kuvia, kuulostaa mun mielestä ihan telkkarilta....

        Ja maailma on koko ajan muuttumassa kalliimmaksi..

        Kuka/mikä on VT?

        Kiinnostaisi muuten tietää, että oletko kasvissyöjä? Yleensähän kristityt ymmärtävät niin, että kaikki muut otukset on ihmisten ruoaksi.... Mutta se on törkeätä jos mikä... Sanotaanhan käskyssäkin "Älä tapa" eikä "Älä tapa ihmisiä"..... Se pääsee turhan usein unohtumaan kristityiltä...

        Om Shanti!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        2012 vuonna vaihtuu vesimiehen aikakausi ja silloin pitäisi koko maailmaan tulla korkeampi tietoisuus, joten ainakin valaistuminen on rutkasti helpompaa. Olen jopa lukenut tuosta vesimiehen aikakaudesta sellaista, että sitten kaikki voi poimia ajatuksia mistä vaan, toisin sanoen lukea kenen tahansa ajatuksia. Tulee maailman kulta-aika ja sellaista. Tuon jälkeen taas on ennusteltu maailmanloppua tulevaksi. Vesimiehen aika on Jumalan valtakunnan aika, sodat loppuu, maailmaan tulee oikeudenmukaisuus ja rauha.. Kaikkea sellaista olen lukenut useastakin lähteestä (eikä Jumalan valtakunta ollut vain Maitreyan keksintö)...

        Se, että tuvan nurkasta katsotaan kuvia, kuulostaa mun mielestä ihan telkkarilta....

        Ja maailma on koko ajan muuttumassa kalliimmaksi..

        Kuka/mikä on VT?

        Kiinnostaisi muuten tietää, että oletko kasvissyöjä? Yleensähän kristityt ymmärtävät niin, että kaikki muut otukset on ihmisten ruoaksi.... Mutta se on törkeätä jos mikä... Sanotaanhan käskyssäkin "Älä tapa" eikä "Älä tapa ihmisiä"..... Se pääsee turhan usein unohtumaan kristityiltä...

        Om Shanti!

        Eikös se ole ollut tulossa jo hyvän aikaa ja monina päivinä, vähän niin kun Jehovan todistajien maailmanloppu? Sanotaan nyt vaikka niin, etten pidätä hengitystä sitä odotellessani.


      • Diagoras
        gaborone kirjoitti:

        2012 vuonna vaihtuu vesimiehen aikakausi ja silloin pitäisi koko maailmaan tulla korkeampi tietoisuus, joten ainakin valaistuminen on rutkasti helpompaa. Olen jopa lukenut tuosta vesimiehen aikakaudesta sellaista, että sitten kaikki voi poimia ajatuksia mistä vaan, toisin sanoen lukea kenen tahansa ajatuksia. Tulee maailman kulta-aika ja sellaista. Tuon jälkeen taas on ennusteltu maailmanloppua tulevaksi. Vesimiehen aika on Jumalan valtakunnan aika, sodat loppuu, maailmaan tulee oikeudenmukaisuus ja rauha.. Kaikkea sellaista olen lukenut useastakin lähteestä (eikä Jumalan valtakunta ollut vain Maitreyan keksintö)...

        Se, että tuvan nurkasta katsotaan kuvia, kuulostaa mun mielestä ihan telkkarilta....

        Ja maailma on koko ajan muuttumassa kalliimmaksi..

        Kuka/mikä on VT?

        Kiinnostaisi muuten tietää, että oletko kasvissyöjä? Yleensähän kristityt ymmärtävät niin, että kaikki muut otukset on ihmisten ruoaksi.... Mutta se on törkeätä jos mikä... Sanotaanhan käskyssäkin "Älä tapa" eikä "Älä tapa ihmisiä"..... Se pääsee turhan usein unohtumaan kristityiltä...

        Om Shanti!

        Mitä sanot, jos vuonna 2012 ei tapahdukan mitään valaistumista?


      • Kempiläinen
        gaborone kirjoitti:

        2012 vuonna vaihtuu vesimiehen aikakausi ja silloin pitäisi koko maailmaan tulla korkeampi tietoisuus, joten ainakin valaistuminen on rutkasti helpompaa. Olen jopa lukenut tuosta vesimiehen aikakaudesta sellaista, että sitten kaikki voi poimia ajatuksia mistä vaan, toisin sanoen lukea kenen tahansa ajatuksia. Tulee maailman kulta-aika ja sellaista. Tuon jälkeen taas on ennusteltu maailmanloppua tulevaksi. Vesimiehen aika on Jumalan valtakunnan aika, sodat loppuu, maailmaan tulee oikeudenmukaisuus ja rauha.. Kaikkea sellaista olen lukenut useastakin lähteestä (eikä Jumalan valtakunta ollut vain Maitreyan keksintö)...

        Se, että tuvan nurkasta katsotaan kuvia, kuulostaa mun mielestä ihan telkkarilta....

        Ja maailma on koko ajan muuttumassa kalliimmaksi..

        Kuka/mikä on VT?

        Kiinnostaisi muuten tietää, että oletko kasvissyöjä? Yleensähän kristityt ymmärtävät niin, että kaikki muut otukset on ihmisten ruoaksi.... Mutta se on törkeätä jos mikä... Sanotaanhan käskyssäkin "Älä tapa" eikä "Älä tapa ihmisiä"..... Se pääsee turhan usein unohtumaan kristityiltä...

        Om Shanti!

        muistuttaa kuvauksesi mukaan kyllä kristittyjen ns. tuhatvuotista valtakuntaa, jolloin Jumala hallitsee maan päällä. Eli eivät kristitytkään maailmanloppua odota vaan tämän aikakauden loppua. Ehkä eri uskonnot kuvaavat samaa asiaa mutta hieman eri tavoin.

        Telepatia toimii nytkin useimmilla ihmisillä, mutta hyvin heikosti ja satunnaisesti. Itsekin huomaan usein ajattelevani juuri samaa asiaa, josta ystäväni hieman myöhemmin alkaa puhumaan. Se toimisi varmaan paremmin, jos ihmiset viettäisivät vähemmän aikaa joukkoviestimien parissa ja enemmän hiljaisuudessa.

        VT on Vanha testamentti. Kristityt lukevat sitä yleensä hyvin valikoivasti. Jos löytyy kohta oman opin tueksi, sitä saarnataan Jumalan sanana, mutta muussa tapauksessa sanotaan: "Se on Vanhan liiton juttuja - ei kuulu kristitylle".

        Minulla on itselläni iso ongelma Vanhan testamentin kanssa, koska sen jumalakuva on kovin julma ja ankara ja ristiriidassa Jeesuksen lempeän ja rakastavan taivaallisen Isän kanssa. Jostain kumman syystä useimmat kristityt eivät näytä huomaavan tätä eroa tai selittävät sen pois kummallisilla teorioilla.

        Osuit arkaan paikkaan kysyessäsi olenko kasvissyöjä. En ole, mutta minusta voi vielä tulla laktovegetaristi. Maitotuotteista olisi vaikea luopua, muttei lihasta niinkään. Olen jo aiemmin terveydellisistä syistä siirtynyt vähärasvaiseen ja kasvispitoiseen ruokavalioon. Olen kuitenkin laiska kokkaamaan, ja valmisruoista on vaikea koota pelkästään kasvisperäisiä aterioita.

        Olen kuitenkin viime aikoina alkanut tiedostamaan asioita uudella tavalla, ja omatuntoni on alkanut muistuttelemaan asioista, joista se ennen oli hiljaa. Tarpeeton julmuus saa minut vihastumaan, vaikka se kohdistuisi päivänkakkaraan. En tapa elollista olentoa, jos voin sen suinkin välttää, koska elämä on ihmeellisin kaikista Jumalan luomisteoista. Omalla pihallani saavatkin rikkaruohot kasvaa vapaasti, koska näen niissä Jumalan luoman kauneuden.

        Kristityillä tuntuu usein olevan jotenkin puutteellinen moraali. Jopa käskyn 'Älä tapa' selitetään joskus tarkoittavan 'Älä murhaa' - muuten olisikin aika vaikea perustella Vanhasta testamentista löytyviä juutalaisten sotia ja käskyjä tappaa kaikki viholliset lapsista vanhuksiin. Minusta sellaista on täysin mahdotonta puolustella. On myös pöyristyttävää tavata esim. netmission-sivustolla kristittyjä, jotka tuomitsevat terrorismin mutta hyväksyvät Bushin sotatoimet Irakissa ja jopa kidutuksen.

        Kristityt joutuvat usein selittelemään VT:tä milloin mitenkin, mutta minusta olisi parempi tehdä selvä pesäero juutalaisuuteen ja myöntää, että Uuden testamentin Jumala ei voisi antaa sellaisia käskyjä. Tästä aiheutuisi kyllä ongelmia - joko VT:ssä ei ole sama Jumala tai sitten Jumala on muuttunut. Minusta näyttää pikemminkin siltä, että ihmiset muuttuvat ja luovat uusia käsityksiä Jumalasta.

        Minun käsitykseni Jumalasta on melko samanlainen kuin kuolemanrajakokemuksissa, ja se on kyllä lähempänä Krishnaa kuin Vanhan testamentin Jahvea tai Jehovaa. Apostoli Johanneksella oli kirjeistään päätelleen hyvin samanlainen käsitys.


      • gaborone
        Diagoras kirjoitti:

        Mitä sanot, jos vuonna 2012 ei tapahdukan mitään valaistumista?

        .. "Se juttu ei ollut totta."

        Enkä henkilökohtaisesti välttämättä usko (en oikein siis tiedä uskonko vai enkö) koko maailman valaistumiseen, kerroin vain mitä noista jutuista oon kuullut. Uskon että voi kuitenkin ehkä olla tottakin se valaistuminen.. En ole varma uskonko edes tietoisuuden kohoamiseen veskarin ajan vaikutuksesta....

        Yksinkertaisesti siis: "En tiedä mitä sanoisin näistä Uuden Ajan jutuista."

        Hare Krishna


      • Ernesti
        gaborone kirjoitti:

        2012 vuonna vaihtuu vesimiehen aikakausi ja silloin pitäisi koko maailmaan tulla korkeampi tietoisuus, joten ainakin valaistuminen on rutkasti helpompaa. Olen jopa lukenut tuosta vesimiehen aikakaudesta sellaista, että sitten kaikki voi poimia ajatuksia mistä vaan, toisin sanoen lukea kenen tahansa ajatuksia. Tulee maailman kulta-aika ja sellaista. Tuon jälkeen taas on ennusteltu maailmanloppua tulevaksi. Vesimiehen aika on Jumalan valtakunnan aika, sodat loppuu, maailmaan tulee oikeudenmukaisuus ja rauha.. Kaikkea sellaista olen lukenut useastakin lähteestä (eikä Jumalan valtakunta ollut vain Maitreyan keksintö)...

        Se, että tuvan nurkasta katsotaan kuvia, kuulostaa mun mielestä ihan telkkarilta....

        Ja maailma on koko ajan muuttumassa kalliimmaksi..

        Kuka/mikä on VT?

        Kiinnostaisi muuten tietää, että oletko kasvissyöjä? Yleensähän kristityt ymmärtävät niin, että kaikki muut otukset on ihmisten ruoaksi.... Mutta se on törkeätä jos mikä... Sanotaanhan käskyssäkin "Älä tapa" eikä "Älä tapa ihmisiä"..... Se pääsee turhan usein unohtumaan kristityiltä...

        Om Shanti!

        Olmec kansa joka asui ennen muinoin Mexikossa ennen Mayoja. He kehittivät tämän 2012-23-12:
        olevan kalenterin. Tämä olmec kansa oli Negroid kansa. Jonka Mayat tuhosivat.

        Kyseeä on tämän ennustuksdn mukaan maan heilahdus
        pois tasapainosta, Joka aiheuttaa suuren luonnon mullistuksen. Meidän Telluksemme navat etsivät uutta kohdetta tasapainoon. Joten meillä jäljelle jääville on kohtalona Jääkausi. Näinhän on käynyt ennenkin.


    • Madhava

      Kalki-avataran saapumiseen käsittääkseni on aikaa vielä vähän reilut 400000 vuotta... Eli kovin apokalyptisissä fiiliksissä ei vielä liikuta.

      Vaishnava, miltä pohjalta sanot, että Kalki "laittaa kastit järjestykseen"? En ole moista koskaan lukenut.

      • Vaisnava

        Nettisurffailua olen harjoittanut, ja tuo kastien järjestykseen paneminen tuntuu olevan aika yleinen näkemys Kalkin aikomuksista.

        Kerro toki, mihin lähteeseen sinä luotat tässä asiassa ja siteeraa sitä. Minähän en osaa pitää Varmana Totena kuin Bhagavad Gitaa, mutta muuten olen yhtä kiinnostunut kaikista hindulaisista myyteistä, olivatpa ne peräisin kansan suusta tai jostakin hindulaisesta kirjasta. Henkilökohtaisesti en osaa pitää sen aidompana jonkun ylös kirjoittamaa versiota vaikkapa Ramayanasta kuin jossakin kylässä perimätietona suullisesti kulkevaa versiota.


      • Madhava
        Vaisnava kirjoitti:

        Nettisurffailua olen harjoittanut, ja tuo kastien järjestykseen paneminen tuntuu olevan aika yleinen näkemys Kalkin aikomuksista.

        Kerro toki, mihin lähteeseen sinä luotat tässä asiassa ja siteeraa sitä. Minähän en osaa pitää Varmana Totena kuin Bhagavad Gitaa, mutta muuten olen yhtä kiinnostunut kaikista hindulaisista myyteistä, olivatpa ne peräisin kansan suusta tai jostakin hindulaisesta kirjasta. Henkilökohtaisesti en osaa pitää sen aidompana jonkun ylös kirjoittamaa versiota vaikkapa Ramayanasta kuin jossakin kylässä perimätietona suullisesti kulkevaa versiota.

        ### Nettisurffailua olen harjoittanut, ja tuo kastien järjestykseen paneminen tuntuu olevan aika yleinen näkemys Kalkin aikomuksista. ... Kerro toki, mihin lähteeseen sinä luotat tässä asiassa ja siteeraa sitä. ###

        Itse viittaisin lähinnä Puranoiden kuvauksiin siitä, mitä tuleman pitää Kalkin suhteen. Koska niin monet ihmiset ajattelevat niin monia asioita, jotka heidän mielestään ovat nurin kurin, ja sitten projisoivat aatteensa tulevaan avataraan, messiaaseen jne. saaden lohtua murheeseensa. Inhimillistä sinänsä, mutta ei välttämättä kovinkaan täsmällistä tai paikkaansapitävää tietoa.

        Kalkia kuvataan esimerkiksi Bhagavatan 12:sta kirjassa. Kuvauksen mukaan Kalki tulee tuhoamaan yhteiskunnan pahuuden, kansaa alistavat hallitsijat ja niin edelleen. Tämän jälkeen jäljellejäävän kansan kerrotaan täyttyvän ajatuksilla Vaasudevasta tämän nähtyään, ja uuden Satyan aikakauden alkavan. Nämä jäljellejääneet ihmiset, joiden kerrotaan paenneen maailman pahuutta metsiin ja vuorille, täyttävät maailman jälkeläisillään.

        Mitä tulee kasteihin, ne lienevät jo tuossa vaiheessa pitkään unohduksissa. Näin pikaisesti arvioituna näyttää siltä, että kastien ja niitä ylläpitävien dynastioiden katoamiseen ei tarvita mitään yleistä sekularisoitumista ja länsimaisen maailmankuvan yleistymistä ihmeellisempää.

        Kalkin ajan yhteiskunnan hierarkiaa kuvataan seuraavasti (Bhagavata 12.2.7):

        evaM prajAbhir duSTAbhir AkIrNe kSiti-maNDale |
        brahma-viT-kSatra-zUdrANAM yo balI bhavitA nRpaH ||

        "Täten maailma täyttyy pahansuovalla kansalla, ja kellä tahansa - brahmanalla, vaishyalla, kshatriyalla tai shudralla - on eniten valtaa, hallitsee."

        Eli kastien välinen tasapaino näyttää kyllä tuohon mennessä tasoittuneen vahvimman vallaksi.

        Kerrotaan toki, että uuden Satyan ajan alkaessa Devapi, Shantanun jälkeläinen, ja Maru, Ikshvakun jälkeläinen (molemmat kshatriya-dynastioita) ilmestyvät maan päälle Vaasudevan käskystä vakiinnuttaen jälleen aiemmin vallinneen varnashrama-dharman. Mutta tämä ei ole Kalkin työ, Kalkin työ on ilkeämielisten tuhoaminen.

        Lisään vielä, että tuossa ei täsmennetä, mitä täsmälleen "aiemmin vallinneella varna-ashraman järjestelmällä" tarkoitetaan - onhan näitä dharma-shastroja runsaasti, jotka kuvaavat varnan määrittymistä sekä syntymän että ominaisuuksien johdosta (kaikki kun yleensä saavat syntymän ominaisuuksiensa mukaan).


      • Vaisnava
        Madhava kirjoitti:

        ### Nettisurffailua olen harjoittanut, ja tuo kastien järjestykseen paneminen tuntuu olevan aika yleinen näkemys Kalkin aikomuksista. ... Kerro toki, mihin lähteeseen sinä luotat tässä asiassa ja siteeraa sitä. ###

        Itse viittaisin lähinnä Puranoiden kuvauksiin siitä, mitä tuleman pitää Kalkin suhteen. Koska niin monet ihmiset ajattelevat niin monia asioita, jotka heidän mielestään ovat nurin kurin, ja sitten projisoivat aatteensa tulevaan avataraan, messiaaseen jne. saaden lohtua murheeseensa. Inhimillistä sinänsä, mutta ei välttämättä kovinkaan täsmällistä tai paikkaansapitävää tietoa.

        Kalkia kuvataan esimerkiksi Bhagavatan 12:sta kirjassa. Kuvauksen mukaan Kalki tulee tuhoamaan yhteiskunnan pahuuden, kansaa alistavat hallitsijat ja niin edelleen. Tämän jälkeen jäljellejäävän kansan kerrotaan täyttyvän ajatuksilla Vaasudevasta tämän nähtyään, ja uuden Satyan aikakauden alkavan. Nämä jäljellejääneet ihmiset, joiden kerrotaan paenneen maailman pahuutta metsiin ja vuorille, täyttävät maailman jälkeläisillään.

        Mitä tulee kasteihin, ne lienevät jo tuossa vaiheessa pitkään unohduksissa. Näin pikaisesti arvioituna näyttää siltä, että kastien ja niitä ylläpitävien dynastioiden katoamiseen ei tarvita mitään yleistä sekularisoitumista ja länsimaisen maailmankuvan yleistymistä ihmeellisempää.

        Kalkin ajan yhteiskunnan hierarkiaa kuvataan seuraavasti (Bhagavata 12.2.7):

        evaM prajAbhir duSTAbhir AkIrNe kSiti-maNDale |
        brahma-viT-kSatra-zUdrANAM yo balI bhavitA nRpaH ||

        "Täten maailma täyttyy pahansuovalla kansalla, ja kellä tahansa - brahmanalla, vaishyalla, kshatriyalla tai shudralla - on eniten valtaa, hallitsee."

        Eli kastien välinen tasapaino näyttää kyllä tuohon mennessä tasoittuneen vahvimman vallaksi.

        Kerrotaan toki, että uuden Satyan ajan alkaessa Devapi, Shantanun jälkeläinen, ja Maru, Ikshvakun jälkeläinen (molemmat kshatriya-dynastioita) ilmestyvät maan päälle Vaasudevan käskystä vakiinnuttaen jälleen aiemmin vallinneen varnashrama-dharman. Mutta tämä ei ole Kalkin työ, Kalkin työ on ilkeämielisten tuhoaminen.

        Lisään vielä, että tuossa ei täsmennetä, mitä täsmälleen "aiemmin vallinneella varna-ashraman järjestelmällä" tarkoitetaan - onhan näitä dharma-shastroja runsaasti, jotka kuvaavat varnan määrittymistä sekä syntymän että ominaisuuksien johdosta (kaikki kun yleensä saavat syntymän ominaisuuksiensa mukaan).

        Mielestäni meidän pohjoismaalaisessa yhteiskunnassamme luonteeseen pohjautuva kastijärjestelmä voi paljon paremmin kuin missään muualla. Koska kaikilla on varaa opiskella, eikä mitään ammattia ole varattu vain tiettyjen sukujen jäsenille, kukin voi teoriassa valita luonteelleen parhaiten soveltuvan ammatin.

        Niinpä nuo "kasteja ylläpitävät dynastiat" pitävätkin oikeastaan yllä luonteeseen pohjautuvan kastijärjestelmän rappiota ja sitä, että omat lapset perivät vanhempiensa saavuttamat edut, ansaitsivatpa ne tai ei ;-) Toivottavasti enemmistö ansaitsee - luonteensa perusteella.


      • Madhava
        Vaisnava kirjoitti:

        Mielestäni meidän pohjoismaalaisessa yhteiskunnassamme luonteeseen pohjautuva kastijärjestelmä voi paljon paremmin kuin missään muualla. Koska kaikilla on varaa opiskella, eikä mitään ammattia ole varattu vain tiettyjen sukujen jäsenille, kukin voi teoriassa valita luonteelleen parhaiten soveltuvan ammatin.

        Niinpä nuo "kasteja ylläpitävät dynastiat" pitävätkin oikeastaan yllä luonteeseen pohjautuvan kastijärjestelmän rappiota ja sitä, että omat lapset perivät vanhempiensa saavuttamat edut, ansaitsivatpa ne tai ei ;-) Toivottavasti enemmistö ansaitsee - luonteensa perusteella.

        ### Niinpä nuo "kasteja ylläpitävät dynastiat" pitävätkin oikeastaan yllä luonteeseen pohjautuvan kastijärjestelmän rappiota ja sitä, että omat lapset perivät vanhempiensa saavuttamat edut, ansaitsivatpa ne tai ei ;-) ###

        Menneinä aikoina tosin ammatteihin kasvettiin pienestä pitäen. Ne olivat perheen ja dynastian kunnioitettua perintöä, suvun pyhiä velvollisuuksia - ymmärrettiinhän varna-ashrama-dharman noudattamisen olevan Vishnun palvonnan menetelmä.

        Hieman erilainen perspektiivi varnoihin ja niitä ylläpitäneisiin muinaisiin dynastioihin?

        Tuo varnan valinta kukin fiiliksensä mukaan on ollut populääri-ilmiönä käsittääkseni vasta 1800-luvun loppupuolelta lähtien - Intian ollessa Brittein vallan alla. Mikä yhteensattuma - mistäköhän vaikutteita on otettu?


      • Vaisnava
        Madhava kirjoitti:

        ### Niinpä nuo "kasteja ylläpitävät dynastiat" pitävätkin oikeastaan yllä luonteeseen pohjautuvan kastijärjestelmän rappiota ja sitä, että omat lapset perivät vanhempiensa saavuttamat edut, ansaitsivatpa ne tai ei ;-) ###

        Menneinä aikoina tosin ammatteihin kasvettiin pienestä pitäen. Ne olivat perheen ja dynastian kunnioitettua perintöä, suvun pyhiä velvollisuuksia - ymmärrettiinhän varna-ashrama-dharman noudattamisen olevan Vishnun palvonnan menetelmä.

        Hieman erilainen perspektiivi varnoihin ja niitä ylläpitäneisiin muinaisiin dynastioihin?

        Tuo varnan valinta kukin fiiliksensä mukaan on ollut populääri-ilmiönä käsittääkseni vasta 1800-luvun loppupuolelta lähtien - Intian ollessa Brittein vallan alla. Mikä yhteensattuma - mistäköhän vaikutteita on otettu?

        Asian voi tietenkin ilmaista kauniistikin, mutta en millään jaksa uskoa, että ennen brittivaltaa kaikki intialaiset soveltuivat luonteensa perusteella parhaiten juuri siihen ammattiin, jota heidän isänsäkin harjoitti. Näin on varmastikin ollut aikojen alussa, kun Luoja jakoi ihmiset neljään porukkaan, mutta jo veedisinä aikoina ihmiset naivat ristiin ja saivat lapsia toiskastisten kanssa...

        Ajattelen kasteja vain Gitan sanojen pohjalta - sen, että ne määräytyvät luonteen pohjalta ja sen, että kukin voi mennä Krishnan luokse luonnolleen sopivalla tavalla. Tältä pohjalta harrastan jatkuvasti "kastibongausta", sijoitan kaikki ihmiset, joihin olen tutustunut, johonkin neljästä. Se on auttanut minua kommunikoimaan tehokkaammin toisenlaisten ihmisten kanssa, hyväksymään erilaisuutta, kunnioittamaan muissa sitä missä itse olen huono, näkemään omat puutteeni ja toisaalta nauramaan niille ja elämään niistä huolimatta.

        Ajattelutapani ei ole mitenkään tuntematon nyky-Intiassa. Tunnen paljonkin sikäläisiä hinduja, harrasta sakkia, ja heidän keskuudessaan brittivallalle sysätään vastuu ihan vastakkaisesta asiasta kuin sinä tässä teet: juuri britit kuulemma lukitsivat kastijärjestelmän helpottaakseen väestön hallintaa ja hahmottamista. Aiemmin ihmiset olivat kuulemma voineet paljon vapaammin hyppiä kastista toiseen. En itse ole Intian historian ekspertti, mutta Gitaa rakastavana tykkään tietenkin enemmän tuosta historian versiosta, vaikken tiedäkään tieteellisen varmasti, mikä on oikea ;-)

        Nämä modernit hindut eivät ole alkuunkaan yksimielisiä siitä, mitkä pyhät kirjat ovat pyhiä. Manu smritiä he inhoavat aivan erityisesti ja kertovat brittien levittäneen sitä pitääkseen ihmiset paikoillaan yhteiskunnassa ja saadakseen kristinuskon kuulostamaan houkuttelevammalta.


      • popa
        Vaisnava kirjoitti:

        Asian voi tietenkin ilmaista kauniistikin, mutta en millään jaksa uskoa, että ennen brittivaltaa kaikki intialaiset soveltuivat luonteensa perusteella parhaiten juuri siihen ammattiin, jota heidän isänsäkin harjoitti. Näin on varmastikin ollut aikojen alussa, kun Luoja jakoi ihmiset neljään porukkaan, mutta jo veedisinä aikoina ihmiset naivat ristiin ja saivat lapsia toiskastisten kanssa...

        Ajattelen kasteja vain Gitan sanojen pohjalta - sen, että ne määräytyvät luonteen pohjalta ja sen, että kukin voi mennä Krishnan luokse luonnolleen sopivalla tavalla. Tältä pohjalta harrastan jatkuvasti "kastibongausta", sijoitan kaikki ihmiset, joihin olen tutustunut, johonkin neljästä. Se on auttanut minua kommunikoimaan tehokkaammin toisenlaisten ihmisten kanssa, hyväksymään erilaisuutta, kunnioittamaan muissa sitä missä itse olen huono, näkemään omat puutteeni ja toisaalta nauramaan niille ja elämään niistä huolimatta.

        Ajattelutapani ei ole mitenkään tuntematon nyky-Intiassa. Tunnen paljonkin sikäläisiä hinduja, harrasta sakkia, ja heidän keskuudessaan brittivallalle sysätään vastuu ihan vastakkaisesta asiasta kuin sinä tässä teet: juuri britit kuulemma lukitsivat kastijärjestelmän helpottaakseen väestön hallintaa ja hahmottamista. Aiemmin ihmiset olivat kuulemma voineet paljon vapaammin hyppiä kastista toiseen. En itse ole Intian historian ekspertti, mutta Gitaa rakastavana tykkään tietenkin enemmän tuosta historian versiosta, vaikken tiedäkään tieteellisen varmasti, mikä on oikea ;-)

        Nämä modernit hindut eivät ole alkuunkaan yksimielisiä siitä, mitkä pyhät kirjat ovat pyhiä. Manu smritiä he inhoavat aivan erityisesti ja kertovat brittien levittäneen sitä pitääkseen ihmiset paikoillaan yhteiskunnassa ja saadakseen kristinuskon kuulostamaan houkuttelevammalta.

        Varmaan sitten pienipalkkaiset saavat palkankorotuksen ,kun Kalki tulee hoitelemaan asiat.

        Ihmisillä on tarpeita ja näitä tarpeita toteuttamaan he ovat keksineet jumalia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe