Paljon yksin purjehtivan olen ajatellut hankkia rullafokan.
Kertokaa ystävällisesti:
- minkälainen pieneen veneeseen kannattaa ostaa?
- mitä maksaa?
- mistä tietoa?
- kokemuksia?
Kiitos etukäteen.
Rullafokka
8
3647
Vastaukset
- sama
Tarkoitan tietenkin fokan rullauslaitetta. Kai vanha fokka sopii sellaiseen?
- Ottomar
Valikoimaa on paljon.
On hyvia (eli hintavia) ja sitten on halpoja. ja niistä nyt aina tietää että mitä halvalla saa...
Soita suoraan maahantuojille/myyntiedustajille ja kysy hinta sieltä. Ei kait täällä nyt kukaan osaa hintoja kertoa. Varsinkaan kun et anna mitään oleellisia tietoja. Esim Jotiko Marine (Furlex -laadukkaampi) tai Meripurje (Profurl -halvempi)
-veneen: koko, tyyppi, paino...
-vantin koko; paksuus ja pituus mm
-purjeen koko (m2) ja tyyppi (kankaan paino)
-käyttötarkoitus: pallonkierto vai saaristossa pyöriskely
-Haluatko laatua vai halpaa
(suoraan sanoen huonoa)
-kokoatko itse vai tarvitsetko ammattimiestä. (ei ole välttämättä ihan helppo homma, riippuu merkistä)
Vanha normaalisti leikattu purje muutettuna rullalaitteelle sopivaksi on vain välttävä ratkaisu. Purjeet jotka suunnitellaan ja tehdään rullapurjeiksui ovat leikkaukseltaan ja muodoltaan erilaisia ja niissä on etuliikissä paksunnos. - Purjehtija Vuosikirjassa
on Seldenin ja Furlexin mainos.Soita Jomppe Koskimies Jotiko Marin, niin saat suoraan vastauksen.
Rullattava Genua leikataan eri tavalla kuin suoraan profiliin/staagiin kiinitettävä sellainen. Jos hyvän haluat joudut kyllä ynnäämään uuden purjeen budjettiisi.
- Jebe
Ottomar kirjoitti:
Valikoimaa on paljon.
On hyvia (eli hintavia) ja sitten on halpoja. ja niistä nyt aina tietää että mitä halvalla saa...
Soita suoraan maahantuojille/myyntiedustajille ja kysy hinta sieltä. Ei kait täällä nyt kukaan osaa hintoja kertoa. Varsinkaan kun et anna mitään oleellisia tietoja. Esim Jotiko Marine (Furlex -laadukkaampi) tai Meripurje (Profurl -halvempi)
-veneen: koko, tyyppi, paino...
-vantin koko; paksuus ja pituus mm
-purjeen koko (m2) ja tyyppi (kankaan paino)
-käyttötarkoitus: pallonkierto vai saaristossa pyöriskely
-Haluatko laatua vai halpaa
(suoraan sanoen huonoa)
-kokoatko itse vai tarvitsetko ammattimiestä. (ei ole välttämättä ihan helppo homma, riippuu merkistä)
Vanha normaalisti leikattu purje muutettuna rullalaitteelle sopivaksi on vain välttävä ratkaisu. Purjeet jotka suunnitellaan ja tehdään rullapurjeiksui ovat leikkaukseltaan ja muodoltaan erilaisia ja niissä on etuliikissä paksunnos.olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä. - I am sailor
Jebe kirjoitti:
olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä.Mulla oli joskus 22 jalkainen vene ensimmäisenä köliveneenä. Koska paljon purjehdin yksin ajattelin siihen rullalaitetta. Kokeneemmat naureskeli ja ihmetteli, että noin pieneen veneseen rulla. Koskaan ei ole tarvinnut katua sen hankkimista vaikka olen mennyt isommallakin porukalla... Eli siihen kysymykseen takaisin. Mulla oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin rullalaite, valmistajan Plastimo ja ihan hyvin se toimi. Sen lisäksi tuli vanhaan purjeeseen tehtävät muutokset.
- Ottomar
Jebe kirjoitti:
olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä.Olet oikeassa eihän mulla ole varmaa tietoa kaikista rullalaitteista. Perustan väitteeni vanhaan totuuteen laatu maksaa ja laadusta kannattaa maksaa (eurolla saa markan tavaran).
Olen ollut mukana muutaman erimerkkisen vehkeen kasaamisessa ja purkamisessa ja käyttänyt useampaa. Paras laakerointi on kokemuksieni mukaan on ollut Furlexilla (tupla kuulalakerointi). halvemmissa osa laakereista on korvattu liukulaakereilla, jotka eivät pyöri yhtä hyvin varsinkaan muutamanvuoden suolakylpyjen jälkeen. Muissa tapaamissani ei myöskään purjekulman kiinnitys "heebeli" samoin kuin nostimen kiinnitys"heebeli" ole erikseen kuulalaakeroitu rulla meakanismista.
PS. korvaa sana "heebeli" paremmalla sanalla, en keksinyt oikeaa nimitystä mutta tietänet osat joita tarkoitan. - Jebe
Ottomar kirjoitti:
Olet oikeassa eihän mulla ole varmaa tietoa kaikista rullalaitteista. Perustan väitteeni vanhaan totuuteen laatu maksaa ja laadusta kannattaa maksaa (eurolla saa markan tavaran).
Olen ollut mukana muutaman erimerkkisen vehkeen kasaamisessa ja purkamisessa ja käyttänyt useampaa. Paras laakerointi on kokemuksieni mukaan on ollut Furlexilla (tupla kuulalakerointi). halvemmissa osa laakereista on korvattu liukulaakereilla, jotka eivät pyöri yhtä hyvin varsinkaan muutamanvuoden suolakylpyjen jälkeen. Muissa tapaamissani ei myöskään purjekulman kiinnitys "heebeli" samoin kuin nostimen kiinnitys"heebeli" ole erikseen kuulalaakeroitu rulla meakanismista.
PS. korvaa sana "heebeli" paremmalla sanalla, en keksinyt oikeaa nimitystä mutta tietänet osat joita tarkoitan.lähinnä siitä minkälaisesta lisälaadusta on valmis maksamamaan, tai on varaa, jos saa täysin toimivan laitteen huomattavasti halvemmalla, eli samanlainen vertailu kuin Mersun ja Ladan välillä, tai vaikkapa vielä Rollsin ja Mersun välillä. Se mihin reagoin oli että väitetään kaikki muut laitteet huonoiksi. Laadussa on varmaan eroja, siitähän kertoo hintakin, mutta lienevät kaikki toimivia, muuten niitä ei myytäisi.
"Heebeliä" en jaksa sen kummemmin ajatella, joten olkoon "heebeli".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192