Rullafokka

aaltojen tie

Paljon yksin purjehtivan olen ajatellut hankkia rullafokan.

Kertokaa ystävällisesti:

- minkälainen pieneen veneeseen kannattaa ostaa?
- mitä maksaa?
- mistä tietoa?
- kokemuksia?

Kiitos etukäteen.

8

3883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

      Tarkoitan tietenkin fokan rullauslaitetta. Kai vanha fokka sopii sellaiseen?

      • Ottomar

        Valikoimaa on paljon.
        On hyvia (eli hintavia) ja sitten on halpoja. ja niistä nyt aina tietää että mitä halvalla saa...
        Soita suoraan maahantuojille/myyntiedustajille ja kysy hinta sieltä. Ei kait täällä nyt kukaan osaa hintoja kertoa. Varsinkaan kun et anna mitään oleellisia tietoja. Esim Jotiko Marine (Furlex -laadukkaampi) tai Meripurje (Profurl -halvempi)
        -veneen: koko, tyyppi, paino...
        -vantin koko; paksuus ja pituus mm
        -purjeen koko (m2) ja tyyppi (kankaan paino)
        -käyttötarkoitus: pallonkierto vai saaristossa pyöriskely
        -Haluatko laatua vai halpaa
        (suoraan sanoen huonoa)
        -kokoatko itse vai tarvitsetko ammattimiestä. (ei ole välttämättä ihan helppo homma, riippuu merkistä)

        Vanha normaalisti leikattu purje muutettuna rullalaitteelle sopivaksi on vain välttävä ratkaisu. Purjeet jotka suunnitellaan ja tehdään rullapurjeiksui ovat leikkaukseltaan ja muodoltaan erilaisia ja niissä on etuliikissä paksunnos.


      • Purjehtija Vuosikirjassa

        on Seldenin ja Furlexin mainos.Soita Jomppe Koskimies Jotiko Marin, niin saat suoraan vastauksen.


      • Rullattava Genua leikataan eri tavalla kuin suoraan profiliin/staagiin kiinitettävä sellainen. Jos hyvän haluat joudut kyllä ynnäämään uuden purjeen budjettiisi.


      • Jebe
        Ottomar kirjoitti:

        Valikoimaa on paljon.
        On hyvia (eli hintavia) ja sitten on halpoja. ja niistä nyt aina tietää että mitä halvalla saa...
        Soita suoraan maahantuojille/myyntiedustajille ja kysy hinta sieltä. Ei kait täällä nyt kukaan osaa hintoja kertoa. Varsinkaan kun et anna mitään oleellisia tietoja. Esim Jotiko Marine (Furlex -laadukkaampi) tai Meripurje (Profurl -halvempi)
        -veneen: koko, tyyppi, paino...
        -vantin koko; paksuus ja pituus mm
        -purjeen koko (m2) ja tyyppi (kankaan paino)
        -käyttötarkoitus: pallonkierto vai saaristossa pyöriskely
        -Haluatko laatua vai halpaa
        (suoraan sanoen huonoa)
        -kokoatko itse vai tarvitsetko ammattimiestä. (ei ole välttämättä ihan helppo homma, riippuu merkistä)

        Vanha normaalisti leikattu purje muutettuna rullalaitteelle sopivaksi on vain välttävä ratkaisu. Purjeet jotka suunnitellaan ja tehdään rullapurjeiksui ovat leikkaukseltaan ja muodoltaan erilaisia ja niissä on etuliikissä paksunnos.

        olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
        Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä.


      • I am sailor
        Jebe kirjoitti:

        olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
        Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä.

        Mulla oli joskus 22 jalkainen vene ensimmäisenä köliveneenä. Koska paljon purjehdin yksin ajattelin siihen rullalaitetta. Kokeneemmat naureskeli ja ihmetteli, että noin pieneen veneseen rulla. Koskaan ei ole tarvinnut katua sen hankkimista vaikka olen mennyt isommallakin porukalla... Eli siihen kysymykseen takaisin. Mulla oli tuohon aikaan markkinoiden edullisin rullalaite, valmistajan Plastimo ja ihan hyvin se toimi. Sen lisäksi tuli vanhaan purjeeseen tehtävät muutokset.


      • Ottomar
        Jebe kirjoitti:

        olet vetänyt johtopäätöksen, että muut kuin Furlex tai Profurl ovat suorastaan huonoja?
        Teknillisesti vaatimattomalla tavalla toteutettuja todennäköisesti, ainakin jotkut, mutta ovatko toiminnallisesti sen verran huonompia että mahdollinen hintaero on siihen nähden puolustettavissa? Kyseessähän on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite, eli laakeroitu rulla reiviköydelle alhaalla, laakeroitu svirveli jolla purje nostetaan ylhäällä ja profiili purjeineen siinä välissä.

        Olet oikeassa eihän mulla ole varmaa tietoa kaikista rullalaitteista. Perustan väitteeni vanhaan totuuteen laatu maksaa ja laadusta kannattaa maksaa (eurolla saa markan tavaran).

        Olen ollut mukana muutaman erimerkkisen vehkeen kasaamisessa ja purkamisessa ja käyttänyt useampaa. Paras laakerointi on kokemuksieni mukaan on ollut Furlexilla (tupla kuulalakerointi). halvemmissa osa laakereista on korvattu liukulaakereilla, jotka eivät pyöri yhtä hyvin varsinkaan muutamanvuoden suolakylpyjen jälkeen. Muissa tapaamissani ei myöskään purjekulman kiinnitys "heebeli" samoin kuin nostimen kiinnitys"heebeli" ole erikseen kuulalaakeroitu rulla meakanismista.

        PS. korvaa sana "heebeli" paremmalla sanalla, en keksinyt oikeaa nimitystä mutta tietänet osat joita tarkoitan.


      • Jebe
        Ottomar kirjoitti:

        Olet oikeassa eihän mulla ole varmaa tietoa kaikista rullalaitteista. Perustan väitteeni vanhaan totuuteen laatu maksaa ja laadusta kannattaa maksaa (eurolla saa markan tavaran).

        Olen ollut mukana muutaman erimerkkisen vehkeen kasaamisessa ja purkamisessa ja käyttänyt useampaa. Paras laakerointi on kokemuksieni mukaan on ollut Furlexilla (tupla kuulalakerointi). halvemmissa osa laakereista on korvattu liukulaakereilla, jotka eivät pyöri yhtä hyvin varsinkaan muutamanvuoden suolakylpyjen jälkeen. Muissa tapaamissani ei myöskään purjekulman kiinnitys "heebeli" samoin kuin nostimen kiinnitys"heebeli" ole erikseen kuulalaakeroitu rulla meakanismista.

        PS. korvaa sana "heebeli" paremmalla sanalla, en keksinyt oikeaa nimitystä mutta tietänet osat joita tarkoitan.

        lähinnä siitä minkälaisesta lisälaadusta on valmis maksamamaan, tai on varaa, jos saa täysin toimivan laitteen huomattavasti halvemmalla, eli samanlainen vertailu kuin Mersun ja Ladan välillä, tai vaikkapa vielä Rollsin ja Mersun välillä. Se mihin reagoin oli että väitetään kaikki muut laitteet huonoiksi. Laadussa on varmaan eroja, siitähän kertoo hintakin, mutta lienevät kaikki toimivia, muuten niitä ei myytäisi.
        "Heebeliä" en jaksa sen kummemmin ajatella, joten olkoon "heebeli".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe