No niin koe on ohi. Mitäs mieltä olitte? Minusta kysymykset eivät sinänsä olleet kovin vaikeita, mutta vaativat tietenkin laajan vastauksen. Tuskinpa omat saavutukseni riittävät...
Biologian pääsykoe
18
4121
Vastaukset
- SinTrade
Kyllä viimein on ohi. Pidin kyllä kysymyksistä ja toivon todella että sain tarpeeksi tietoa vastauksiin. Ainostaan kysymys 2. tuotti takertelua. Vastasin kysymyksiin 1-5 ja nyt on todella tyhjä ja lievästi masentunut olo.
- kissa
Kovin oli kinkkinen koe-ja kun tietää ettei pelkkä ns. -tietää hyvin- asenne riitä Kun pitäisi tietää melkein kaikki että sisällä pääsee! Aikakin tuntui loppuvan kesken... Mitä te vastasitte tuohon kolmoseen? Itse unohdin täysin mainita että jäteasema on liian lähellä asutusta.(aika loppui kesken..) Ja joihinkin vastauksiin tuli vain puoli sivua..
Mitähöhän tuohon jäteasema-kysymykseen olisi tullut vastata-olikohan kyse kokonaiskuvasta vai ainoastaan jätelaitoksen päästöjen .. Pitiköhän myös kertoa esim sivuyksiköiden organisoimisesta lähikuntiin.. En kerennyt edes laittamaan tietoa siitä kuinka voisi ehkäistä aineidenkarkaamisen!! Tiedättekö muuten milloin nettiin tulee vastaussapluunat noista kyssäreistä!
Toinen inhottava oli nuo stressihormonit-en millään muistanut kaikkea niistä =)- ruisvehnä
Täytyy kyllä sanoa, että olen onnellinen, kun olin lukenut syventävät kurssit perusteellisesti. Ykkös ja kakkos kurssien kirjan perusteella olisin osannut vastata kattavasti ainoastaan 1. ja 7. kysymykseen. Tai ois kai se neljäskin kysymys luonnistunut, mutta en vastannut siihen. Ei oikein ole nuo kannanvaihtelut jaksaneet kiinnostaa.
Nyt on kyllä TOOSI tyhjä olo..
Onko muuten kukaan kuullut, paljonko oli suunnilleen osallistujia? - ruisvehnä
Ai niin, siitä piti vielä sanoa se, etten kehdannut mainita sen aseman olevan liian lähellä, kun en olisi keksinyt siihen ongelmaan ratkaisua. Ja eihän se jäteaseman läheinen sijainti välttämättä ole huono asia, sillä jätteitä kuljettavista rekoista syntyy myös päästöjä..
- biologi?
Hyvä koe ja nappiin meni: aika riitti ja oikeaa asiaa oli. Saa sitten nähdä, riittääkö se sisään... Oli hyvä tuuri, kun kertasin juuri eilen stressireaktiota, ja kalankasvatus (rehevöityminen) ja ilmaraot olivat hallussa.
- onko näin
Huulisoluissa on viherhiukkasia. Kun vettä on tarpeeksi saatavilla, solut yhteyttävät ja solun sokeripitoisuus nousee -> diffuuttisesti vettä naapurisoluista. Solut pullistuvat ja ilmarako on auki. Jos vettä ei tarpeeksi, solut litteinä ja rako kiinni.
Hitto kun en tosiaankaa muista koskaan kuulleeni mitään selitystä ilmarakojen sulkeutumiseen, sitä lukion vakiojuttua vaan "kun asiat nyt vain ovat näin"... Tällaista keksin, menikö edes sinne päin?
Muutenkin tosiaan aika tyhjä olo. Olen kuusi vuotta halunnut tuonne, ja nyt tuntuu vaan niin tyhmältä, kun ei oikein mitään osannut kokonaan. Sain kyllä kaikkeen jotain, mutta...'
Nyt kuukauden odotus, hurray..- kissa
Myöhemmin (kokeen jälkeen) tuli ahaa elämys- valohan co2 pitoisuuden lasku saa huulisolut aukeamaan ja ..öh..varmaan ne sitten sulkeutuvat jostakin päinvastaisesta syystä..Laitoin jotain niin ylimalkaista kuin: illalla huulisolut yleensä sulkeutuvat..(daa-enkä kertonut miksi..). Puhumattakaan että olisin maininnut huulisolujen sijaitsevan lehden ALApinnalla-mainitsin vain että lehdillä.. Kirjoitin co2:n ja hapen vaihtumisesta ihan oikein, mutta en käyttänyt missään vaiheessa sanaa kaasujenvaihto-varmaan sekin nyt sitten vähensi pisteitä ainakin neljällä...
Tuloksia odotellessa...Toivottavasti taso oli tänä vuonna huono-ja hakijoita vähän =D..On tullut jo useampaan otteeseen haettua.. - biologi?
kissa kirjoitti:
Myöhemmin (kokeen jälkeen) tuli ahaa elämys- valohan co2 pitoisuuden lasku saa huulisolut aukeamaan ja ..öh..varmaan ne sitten sulkeutuvat jostakin päinvastaisesta syystä..Laitoin jotain niin ylimalkaista kuin: illalla huulisolut yleensä sulkeutuvat..(daa-enkä kertonut miksi..). Puhumattakaan että olisin maininnut huulisolujen sijaitsevan lehden ALApinnalla-mainitsin vain että lehdillä.. Kirjoitin co2:n ja hapen vaihtumisesta ihan oikein, mutta en käyttänyt missään vaiheessa sanaa kaasujenvaihto-varmaan sekin nyt sitten vähensi pisteitä ainakin neljällä...
Tuloksia odotellessa...Toivottavasti taso oli tänä vuonna huono-ja hakijoita vähän =D..On tullut jo useampaan otteeseen haettua..Ilmaraot sulkeutuvat illalla ainakin siksi, että yhteyttäminen vähenee (valo) ja glukoosia siis syntyy vähemmän. Silloin soluneste laimenee, solujen nestejännitys pienenee ja ilmarako sulkeutuu.
Ilmaraot sulkeutuvat myös silloin, kun vettä ei ole juurten saatavilla eli taas nestejännitys pienenee. Toisaalta huulisolut voivat aktiivisesti vaikuttaa avautumiseen ja sulkautumiseen: glukoosin muuttaminen tärkkelykseksi laimentaa solunestettä (nestejännitys pienenee) ja tärkkelyksen muuttaminen glukoosiksi väkevöittää solunesteen (nestejännitys kasvaa). Myös abskissihappo (kasvihormoni) saa raot sulkeutumaan.
Hyvä kirja kasvien rakenteen ja elintoimintojen oppimiseen on Pankakosken Puutarhurin kasvioppi, vaikkei nimiv siihen viittaakkaan. :) - Onneton
biologi? kirjoitti:
Ilmaraot sulkeutuvat illalla ainakin siksi, että yhteyttäminen vähenee (valo) ja glukoosia siis syntyy vähemmän. Silloin soluneste laimenee, solujen nestejännitys pienenee ja ilmarako sulkeutuu.
Ilmaraot sulkeutuvat myös silloin, kun vettä ei ole juurten saatavilla eli taas nestejännitys pienenee. Toisaalta huulisolut voivat aktiivisesti vaikuttaa avautumiseen ja sulkautumiseen: glukoosin muuttaminen tärkkelykseksi laimentaa solunestettä (nestejännitys pienenee) ja tärkkelyksen muuttaminen glukoosiksi väkevöittää solunesteen (nestejännitys kasvaa). Myös abskissihappo (kasvihormoni) saa raot sulkeutumaan.
Hyvä kirja kasvien rakenteen ja elintoimintojen oppimiseen on Pankakosken Puutarhurin kasvioppi, vaikkei nimiv siihen viittaakkaan. :)En usko pääseväni vieläkään sisälle, koska pisterajat varmasti nousevat. Olen ollut masentunut, mutta tänä vuonna jaksoin lukea ahkerasti. Masennus vain on vienyt voimat, muistin ja keskittymiskyvyn. En tiedä, miten jaksan ensi vuonna vielä neljännen kerran yrittää.
Noissa kokeissa ei koskaan älyä kirjoittaa itsestään selviä asioita. Ei muista mainita, että huulisoluja on lehdissä, saati että ne ovat lehden alapinnalla, vaikka sen periaatteessa tietäisi. Miten ääliö sitä voikaan olla. Stressihormonitehtävä meni osaltani aivan myttyyn, vaikka stressi on tuttuakin tutumpi asia. Eivät ne hormonit jääneet mieleen, vaikka miten pänttäsin. Jäteasematehtävä oli omituinen, koska en keksinyt paljon mitään parannusehdotuksia. Aseman asiat tuntuivat jo olevan melko hyvin! Enkä tiedä, olisiko siihen voinut kirjoittaa että siirtäkää asema muualle. Entäpä ne kalat sitten, pelkkää liirumlaarumia siihenkin. Tuollaisiin tehtäviin on niin vaikea keksiä jotain oikeaa asiaa.
Ovatko muut sitä mieltä, että pisterajat nousevat? Turha kai sitä on spekuloida, mutta ei tässä paljon muutakaan pysty ajattelemaan. - tepsukka
Onneton kirjoitti:
En usko pääseväni vieläkään sisälle, koska pisterajat varmasti nousevat. Olen ollut masentunut, mutta tänä vuonna jaksoin lukea ahkerasti. Masennus vain on vienyt voimat, muistin ja keskittymiskyvyn. En tiedä, miten jaksan ensi vuonna vielä neljännen kerran yrittää.
Noissa kokeissa ei koskaan älyä kirjoittaa itsestään selviä asioita. Ei muista mainita, että huulisoluja on lehdissä, saati että ne ovat lehden alapinnalla, vaikka sen periaatteessa tietäisi. Miten ääliö sitä voikaan olla. Stressihormonitehtävä meni osaltani aivan myttyyn, vaikka stressi on tuttuakin tutumpi asia. Eivät ne hormonit jääneet mieleen, vaikka miten pänttäsin. Jäteasematehtävä oli omituinen, koska en keksinyt paljon mitään parannusehdotuksia. Aseman asiat tuntuivat jo olevan melko hyvin! Enkä tiedä, olisiko siihen voinut kirjoittaa että siirtäkää asema muualle. Entäpä ne kalat sitten, pelkkää liirumlaarumia siihenkin. Tuollaisiin tehtäviin on niin vaikea keksiä jotain oikeaa asiaa.
Ovatko muut sitä mieltä, että pisterajat nousevat? Turha kai sitä on spekuloida, mutta ei tässä paljon muutakaan pysty ajattelemaan.En usko että pisterajat nousevat, koska koe ei todellakaan ollut helppo. Tarvittiin paljon enemmän yleistietoa ja sovelluksia kuin aikaisempina vuosina, enkä usko että olin ainoa kenellä oli ongelmia kokeessa.
Sisälle tuskin pääsen, mutta mielenkiintoinen kokemus.. - kissa
Onneton kirjoitti:
En usko pääseväni vieläkään sisälle, koska pisterajat varmasti nousevat. Olen ollut masentunut, mutta tänä vuonna jaksoin lukea ahkerasti. Masennus vain on vienyt voimat, muistin ja keskittymiskyvyn. En tiedä, miten jaksan ensi vuonna vielä neljännen kerran yrittää.
Ovatko muut sitä mieltä, että pisterajat nousevat? Turha kai sitä on spekuloida, mutta ei tässä paljon muutakaan pysty ajattelemaan.Minä taas kirjoittelen =D-- (Olisi muuten mukavaa että useampi jotka näitä lukevat (ja niitä tuntuu olevan paljon) kommentoisivat kokeita..itse kun en ainakaan tänä vuonna tunne ketään henk. koht. joka olisi hakenut..)
Mutta asiaan..Minäkin hain jo VIIDETTÄ kertaa-huh huh!!Tosin opiskelen tällähetkellä muuta alaa yliopistossa Helsingissä, mutta kova halu on biologiaa lukemaan jyväskylään!!) Joten...karsinta on kova-minulla alkupisteet eivät auta yhtikäs!! Tuo paine kokeissa vuosi vuodelta kasvaa minulla-ja vaikka tiedänkin jo paljon biologiasta kun olen sitä cumuun asti lukenut (avoimessa aikoinaan..), niin silti nämä pääsykokeet saavat pään pyörälle. En ollenkaan ymmärrä sitä miksi pääsykokeet ovat tuollaiset...Vaikka olen menestynyt yliopisto-opinnoissani hyvin, en noissa pääsykokeissa selviä kuin korkeintaan varasijoille..
Tiedän että on olemassa ihmisiä, jotka lukiossa saavat hyvät paperit-pänttäävät kuukausitolkulla kirjoja-ja muistavat ne ulkoa. Ehkä minusta ei ole siihen-vaikka tiedän että pitäisi. Arvostan jokaista joka jaksaa nämä kirjat ulkoa opetella- voi kun minusta olisi vastaavaan..Toisaalta bilsaan on niin paljon hakijoita että karsinta täytyy tehdä jollain tavalla--
Onnettomalle sen verran että ainahan voi hakea muualle opiskelemaan (voi olla että opiskelet jo toisaalla) -ja siinä sivussa pitää harrastuksenaan biologian yhteisvalinnan pääsykokeita =D. Kyllä se joku päivä tai joku vuosi vielä napsahtaa kohdalle. Vaikka opiskelenkin muuta-niin olen luvannut itselleni että sisään vielä pääsen!! vaikka kestäisi 10 vuotta ja naapurit/kaverit/ystävät ajattelisivat että luovuttaisi jo, kun on niin noloa tuommoinen =D. (joo tiedetään että kun omaa alaa on lukenut cumuun asti voi hakea vaihtoa-mutta se ei vain ole minua varten..) Ja siäpaitsi itse ainakin olen lukenut tämänkin vuoden Helsingissä vain bilsan kursseja-eikä ne vielä mua ole ulos ajanut =D
Joka vuosi lupaan etten koskaan enää hae-koska se ohut kirjekuori postiluukusta on ollut todella masentavaa..Mutta..Jos en nytkään pääse alan lukemaan opintojeni ohella ihan huvikseni silloin tällöin noita pääsykoekirjoja (enkä vasta 3 viikkoa ennen..) Kun on opiskellut jo biologiaa ja ekologiaa yliopistotasolla pitkälti alkaa pikku hiljaa unohtaa noita perusasioita-ja vastaaminen noihin kysymyksiin on vaikeaa-kun ei muista mitä lukion kirjoissa painotettiin..
Itse usean kokeen käyneenä tuntuu että pisterajat saattaisivat?? olla tänä vuonna alhaisemmat johtuen pakollisista kysymyksistä 1 ja 2....Sydämestäni toivon että tänä vuonna tärppää-ennen on aina tuntunut että koe on mennyt tosi hyvin (vaikken ole päässytkään...) muttat änä vuonna huomasin vain kaikki ne viat ja mokat mitä tein...
Pitkä jaarittelu minulta-mutta kaikki lukijat mukaan vain keskusteluun!! Tämä on varmasti mieltä askarruttava topiikki monelle meistä (n.ehkä 4000 hakijalle..) =D
Nyt kyllä joku mut tästä jo tunnistaa mutta sanottakoon- Alkio-opistolla (korpilahdella) on vuoden kestävä linja , johon saa opintotukea. Sillä opintotuella voi opiskella esim ekologian ja biologian yliopisto-opintoja Yliopistossa!! Vuosi ei mene hukkaan eikä työttömänä-vaan saa opiskella mieleistänsä alaa!! Kannattaa käydä alkio-opisyon sivuilla. Itse olin siellä vuoden ja sain 30 ov tehtyä avointa yliopistoa-ja vielä opintotuella!. Lisämaksuja tosin tulee asumisesta ruoasta-ja joutuu ottamaan opintolainaa että pärjää. Kuitenkin erinomainen vaihtoehto jos sisään ei pääse!! Varmasti mielenkiintoinen vuosi-sen lupeaan.. =D - kanikka
kissa kirjoitti:
Minä taas kirjoittelen =D-- (Olisi muuten mukavaa että useampi jotka näitä lukevat (ja niitä tuntuu olevan paljon) kommentoisivat kokeita..itse kun en ainakaan tänä vuonna tunne ketään henk. koht. joka olisi hakenut..)
Mutta asiaan..Minäkin hain jo VIIDETTÄ kertaa-huh huh!!Tosin opiskelen tällähetkellä muuta alaa yliopistossa Helsingissä, mutta kova halu on biologiaa lukemaan jyväskylään!!) Joten...karsinta on kova-minulla alkupisteet eivät auta yhtikäs!! Tuo paine kokeissa vuosi vuodelta kasvaa minulla-ja vaikka tiedänkin jo paljon biologiasta kun olen sitä cumuun asti lukenut (avoimessa aikoinaan..), niin silti nämä pääsykokeet saavat pään pyörälle. En ollenkaan ymmärrä sitä miksi pääsykokeet ovat tuollaiset...Vaikka olen menestynyt yliopisto-opinnoissani hyvin, en noissa pääsykokeissa selviä kuin korkeintaan varasijoille..
Tiedän että on olemassa ihmisiä, jotka lukiossa saavat hyvät paperit-pänttäävät kuukausitolkulla kirjoja-ja muistavat ne ulkoa. Ehkä minusta ei ole siihen-vaikka tiedän että pitäisi. Arvostan jokaista joka jaksaa nämä kirjat ulkoa opetella- voi kun minusta olisi vastaavaan..Toisaalta bilsaan on niin paljon hakijoita että karsinta täytyy tehdä jollain tavalla--
Onnettomalle sen verran että ainahan voi hakea muualle opiskelemaan (voi olla että opiskelet jo toisaalla) -ja siinä sivussa pitää harrastuksenaan biologian yhteisvalinnan pääsykokeita =D. Kyllä se joku päivä tai joku vuosi vielä napsahtaa kohdalle. Vaikka opiskelenkin muuta-niin olen luvannut itselleni että sisään vielä pääsen!! vaikka kestäisi 10 vuotta ja naapurit/kaverit/ystävät ajattelisivat että luovuttaisi jo, kun on niin noloa tuommoinen =D. (joo tiedetään että kun omaa alaa on lukenut cumuun asti voi hakea vaihtoa-mutta se ei vain ole minua varten..) Ja siäpaitsi itse ainakin olen lukenut tämänkin vuoden Helsingissä vain bilsan kursseja-eikä ne vielä mua ole ulos ajanut =D
Joka vuosi lupaan etten koskaan enää hae-koska se ohut kirjekuori postiluukusta on ollut todella masentavaa..Mutta..Jos en nytkään pääse alan lukemaan opintojeni ohella ihan huvikseni silloin tällöin noita pääsykoekirjoja (enkä vasta 3 viikkoa ennen..) Kun on opiskellut jo biologiaa ja ekologiaa yliopistotasolla pitkälti alkaa pikku hiljaa unohtaa noita perusasioita-ja vastaaminen noihin kysymyksiin on vaikeaa-kun ei muista mitä lukion kirjoissa painotettiin..
Itse usean kokeen käyneenä tuntuu että pisterajat saattaisivat?? olla tänä vuonna alhaisemmat johtuen pakollisista kysymyksistä 1 ja 2....Sydämestäni toivon että tänä vuonna tärppää-ennen on aina tuntunut että koe on mennyt tosi hyvin (vaikken ole päässytkään...) muttat änä vuonna huomasin vain kaikki ne viat ja mokat mitä tein...
Pitkä jaarittelu minulta-mutta kaikki lukijat mukaan vain keskusteluun!! Tämä on varmasti mieltä askarruttava topiikki monelle meistä (n.ehkä 4000 hakijalle..) =D
Nyt kyllä joku mut tästä jo tunnistaa mutta sanottakoon- Alkio-opistolla (korpilahdella) on vuoden kestävä linja , johon saa opintotukea. Sillä opintotuella voi opiskella esim ekologian ja biologian yliopisto-opintoja Yliopistossa!! Vuosi ei mene hukkaan eikä työttömänä-vaan saa opiskella mieleistänsä alaa!! Kannattaa käydä alkio-opisyon sivuilla. Itse olin siellä vuoden ja sain 30 ov tehtyä avointa yliopistoa-ja vielä opintotuella!. Lisämaksuja tosin tulee asumisesta ruoasta-ja joutuu ottamaan opintolainaa että pärjää. Kuitenkin erinomainen vaihtoehto jos sisään ei pääse!! Varmasti mielenkiintoinen vuosi-sen lupeaan.. =DTuo Alkio-opisto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mitenköhän pitkälti opinnot voi suorittaa Jyväskylässä? Lähempää ei varmaan löytyisi asuntoa (asuntolaan en voi mennä, koska minulla on liikaa tavaraa ja avopuoliso) ja 30 km olisi pitkä matka kulkea päivittäin.
Toivon tosiaan, etteivät ne pisterajat nouse hirveästi. Ehkä minulla olisi sitten jotain toivoa, koska periaatteessa koe meni melko hyvin. Toivottavasti kissa sinullakin onnistaa tällä kertaa :) Minäkin olen jo suorittanut avoimessa yliopistossa eläintieteen appron hyvin arvosanoin ja opiskelu tuntui minusta yllättävän helpolta. Minun on vain jotenkin mahdotonta jaksaa kiinnostuksella lukea aina samoja pääsykoekirjoja eivätkä nippeliasiat jää mieleen millään. Onhan ihmisten tavoissa muistaa paljon eroja. Harmi, ettei pääsykokeessa oikein huomioda tätä. Tosin ehkä tänä vuonna jäteasematehtävä edellytti myös omaa ajattelua pelkän muistamisen lisäksi.
Taidan tässä kuukauden ajan joka päivä arvuutella paljon saan pisteitä siitä ja siitä tehtävästä ja mitkä ovat mahdollisuuteni :) Tämä menee kohta neuroottisuuden puolelle... - kissa
kanikka kirjoitti:
Tuo Alkio-opisto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mitenköhän pitkälti opinnot voi suorittaa Jyväskylässä? Lähempää ei varmaan löytyisi asuntoa (asuntolaan en voi mennä, koska minulla on liikaa tavaraa ja avopuoliso) ja 30 km olisi pitkä matka kulkea päivittäin.
Toivon tosiaan, etteivät ne pisterajat nouse hirveästi. Ehkä minulla olisi sitten jotain toivoa, koska periaatteessa koe meni melko hyvin. Toivottavasti kissa sinullakin onnistaa tällä kertaa :) Minäkin olen jo suorittanut avoimessa yliopistossa eläintieteen appron hyvin arvosanoin ja opiskelu tuntui minusta yllättävän helpolta. Minun on vain jotenkin mahdotonta jaksaa kiinnostuksella lukea aina samoja pääsykoekirjoja eivätkä nippeliasiat jää mieleen millään. Onhan ihmisten tavoissa muistaa paljon eroja. Harmi, ettei pääsykokeessa oikein huomioda tätä. Tosin ehkä tänä vuonna jäteasematehtävä edellytti myös omaa ajattelua pelkän muistamisen lisäksi.
Taidan tässä kuukauden ajan joka päivä arvuutella paljon saan pisteitä siitä ja siitä tehtävästä ja mitkä ovat mahdollisuuteni :) Tämä menee kohta neuroottisuuden puolelle...Ymmärsin että asustelet jyväskylässä(?) On muitakin joilla on asunto opiston ulkopuolella ja he käyvät koulua sieltäkäsin. Alkiolla tulee välistä käydä-mutta ei välttämättä jokapäivä-riippuen siitä millaisen lukujärjestyksen itsellesi teet. Biologian approbaturissa on luentoja ym. Jyväskylässä-joissain niissä on ns läsnäolopakko. (esim. käytännön harjoitukset)
Lähiopetusta on molemmissa paikoissa.Ihan hyvin voi olla asunto Jyväskylässäkin-tai lähialueilla-kunhan hoitaa itse matkansa Korpilahdelle.
Opistolla asuvat käyvät bussilla Jyväskylässä. (yhteisbussi jonka opisto kustantaa..)
Opintotuki asumistuki tulevat normaalisti vaikka muualla asuisikin..
Kannattaa mailailla Irmeli Nissille joka on biologian linjanjohtaja ja kysyä lisää eri mahdollisuuksista. Hän on hyvin auttavainen näissä asioissa-ja vastailee varmasti mielessään. Hänen e-mailinsa löytyykin sivuilta www.alkio.fi
=D - kissa
kanikka kirjoitti:
Tuo Alkio-opisto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mitenköhän pitkälti opinnot voi suorittaa Jyväskylässä? Lähempää ei varmaan löytyisi asuntoa (asuntolaan en voi mennä, koska minulla on liikaa tavaraa ja avopuoliso) ja 30 km olisi pitkä matka kulkea päivittäin.
Taidan tässä kuukauden ajan joka päivä arvuutella paljon saan pisteitä siitä ja siitä tehtävästä ja mitkä ovat mahdollisuuteni :) Tämä menee kohta neuroottisuuden puolelle...unohtui yksi asia (kylläpä minä innostuin höpäjämään =D ). Itse vain koin Alkion niin hyväksi vaihtoehdoksi saada ovareita kasaan ilman että olisin ollut ns "sisällä". Alkion kuukausi maksuun kuulu yksi approbatur 2 muuta yliopistollista kurssia. Itse ostin vielä (oliko se n 150 euroa??) ylimääräisen approbaturin ekologiasta..Mutta opintolainaa täytyy kyllä ottaa (ellei ole töissä esim. samalla)
Aika pitkälti nuo opinnot voi Jyväskylässä suorittaa- onhan juuri ne olennaiset-eli yliopiston opinnot juuri Jyväskylässä. Alkio-opiston kurssit ovat suureksi osaksi vain alkion omia kursseja-joita ei lueta yliopiston ovareiksi!! Tiedän ihmisiä jotka ovat käyneet välillä pari viikkoa joka päivä alkiolla-sitten eivät ole tulleet kahteen viikkoon-ja joskus taas käyvät esim 2 kertaa viikossa siellä. Jokapäivä sinne ei todellakaan tarvitse matkustaa (paitsi ehkä alussa niin tietää mikä on homan nimi!!)
Eli-erinomainen tapa käydä avoimen yliopiston kursseja- saada opintotukea-ja vielä ylimääräisen todistuksen alkiolta lukuvuoden loputtua.! Parempi vaihtoehto kuin esim. tosissaan käydä avointa, ja olla samalla töissä-tai olla työttömänä ja lukea avoimessa..
No niin-lakkaan vaahtoamasta..mutta suosittelen vaihtoehtoa! En tiedä ketään joka olisi katunut opisto vuottaan jälkikäteen =D - ruisvehnä
kissa kirjoitti:
Minä taas kirjoittelen =D-- (Olisi muuten mukavaa että useampi jotka näitä lukevat (ja niitä tuntuu olevan paljon) kommentoisivat kokeita..itse kun en ainakaan tänä vuonna tunne ketään henk. koht. joka olisi hakenut..)
Nyt kyllä joku mut tästä jo tunnistaa mutta sanottakoon- Alkio-opistolla (korpilahdella) on vuoden kestävä linja , johon saa opintotukea. Sillä opintotuella voi opiskella esim ekologian ja biologian yliopisto-opintoja Yliopistossa!! Vuosi ei mene hukkaan eikä työttömänä-vaan saa opiskella mieleistänsä alaa!! Kannattaa käydä alkio-opisyon sivuilla. Itse olin siellä vuoden ja sain 30 ov tehtyä avointa yliopistoa-ja vielä opintotuella!. Lisämaksuja tosin tulee asumisesta ruoasta-ja joutuu ottamaan opintolainaa että pärjää. Kuitenkin erinomainen vaihtoehto jos sisään ei pääse!! Varmasti mielenkiintoinen vuosi-sen lupeaan.. =DEnemmän keskustelua biologian pääsykokeista käydään osoitteessa: http://www.yle.fi/opinportti/keskustelu/viewtopic.php?t=705&start=0
Olin ikionnellinen, kun hieman ennen pääsykokeita löysin tämän keskustelun. Suosittelen kaikille! - kanikka
kissa kirjoitti:
unohtui yksi asia (kylläpä minä innostuin höpäjämään =D ). Itse vain koin Alkion niin hyväksi vaihtoehdoksi saada ovareita kasaan ilman että olisin ollut ns "sisällä". Alkion kuukausi maksuun kuulu yksi approbatur 2 muuta yliopistollista kurssia. Itse ostin vielä (oliko se n 150 euroa??) ylimääräisen approbaturin ekologiasta..Mutta opintolainaa täytyy kyllä ottaa (ellei ole töissä esim. samalla)
Aika pitkälti nuo opinnot voi Jyväskylässä suorittaa- onhan juuri ne olennaiset-eli yliopiston opinnot juuri Jyväskylässä. Alkio-opiston kurssit ovat suureksi osaksi vain alkion omia kursseja-joita ei lueta yliopiston ovareiksi!! Tiedän ihmisiä jotka ovat käyneet välillä pari viikkoa joka päivä alkiolla-sitten eivät ole tulleet kahteen viikkoon-ja joskus taas käyvät esim 2 kertaa viikossa siellä. Jokapäivä sinne ei todellakaan tarvitse matkustaa (paitsi ehkä alussa niin tietää mikä on homan nimi!!)
Eli-erinomainen tapa käydä avoimen yliopiston kursseja- saada opintotukea-ja vielä ylimääräisen todistuksen alkiolta lukuvuoden loputtua.! Parempi vaihtoehto kuin esim. tosissaan käydä avointa, ja olla samalla töissä-tai olla työttömänä ja lukea avoimessa..
No niin-lakkaan vaahtoamasta..mutta suosittelen vaihtoehtoa! En tiedä ketään joka olisi katunut opisto vuottaan jälkikäteen =DHöpötä vain, koska siitä on iloa minulle ja varmasti muillekin :) Olin suunnitellut Porin metsäopistoa varavaihtoehdoksi, mutta alan kallistua Alkio-opiston kannalle. Asun tällä hetkellä Helsingissä, mutta ajattin että asuisin mieluummin Jyväskylässä kuin Korpilahdella. Tai en mieluummin, mutta Korpilahdelta tai lähistöltä ei varmaan saa niin helposti asuntoa. Sitä vielä mietin, että ovatko Alkio-opiston opiskelijat oikeutettuja saamaan opiskelija-asunnon.
- minna
ruisvehnä kirjoitti:
Enemmän keskustelua biologian pääsykokeista käydään osoitteessa: http://www.yle.fi/opinportti/keskustelu/viewtopic.php?t=705&start=0
Olin ikionnellinen, kun hieman ennen pääsykokeita löysin tämän keskustelun. Suosittelen kaikille!nii, eli jokos on kirjeitä postiluukusta kolahdellut?? mulle ei vielä, kuumeisena maanantaita odottelen...
- kissa
minna kirjoitti:
nii, eli jokos on kirjeitä postiluukusta kolahdellut?? mulle ei vielä, kuumeisena maanantaita odottelen...
Ja sisälle päästiin =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315466- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833283- 112565
- 292152
- 122077
- 1631886
- 141368
- 1051362
- 1371154