Sosiaalitoimi/diakonia

Anonyymi-ap

Onkohan kukaan saanut sosiaalitoimesta tai diakonista apua sähkölaskun maksuun? 🤔 Kela on poissuljettu, sieltä ei heru senttiäkään, varsinkaan laskuun joka on maksumuistutuksessa. Eräpäivä lähestyy enkä joulua haluais niin välttämättä pimeessä viettää.

Toki joku kanssaloimaalainen voi lahjottaa hyvää joulumieltä, voin tulla vaikka ulkoiluttamaan koiraa, säännöllisestikin 😇

28

708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyväksytään hän lasku toimeentulotuki hakemuksessa mut jos tuöot jää plussalle niin et saa, voit koittaa tarveharkintaista sosiaalitoimesta. Tai sit ottaa yhteyttä lasku toimittajaan ja sopia osamaksusta.ei niitä sähköjä yks kaks katkaista. Harva haluaa lahjoittaa rahaa.

• Anonyymi

Diakoniasta voi yrittää. Mut neuvoisin ottaan yhteyttä laskun lähettäjään

Vaikka kela laskee jonkun perustuen joka on yli 500€ niin ei kyl itsellekkään sellaista jää, koska kaikkia laskuja ei hyväksytä.

• Anonyymi

Niin ja koira vissiin eräs mitä ei hyväksytä mikä voi ap:n tilanteessa tehdä sen ettei ole saanut rahaa sähkölaskuun. En nyt tiedä mikä aloittajan tilanne on ja millainen lasku ym, mutta ellei ole sähkölämmitystä, ei laskun kanssa pitäisi olla suurtaongelmaa, paitsi jos tulee äkillisesti jotain mihin ei ole voinut kunnolla varautua. Koira voi hyvinkin tuoda ja terveys, mutta sinänsä ymmärrän hyvin koiran yksinäisellä varsinkin.

Ja mä kanssa kannustan ehdottomasti sopimaan mahdollisan pian sähköyhtiön kanssa. Joltain vois löytyä joulumieltä, mutta hän varmaan maksaa mieluummin laskun itse. Pikavippi on ok, mutta ihan viimeisenä keinona. Pitkässä juoksussa pitää pyrkiä kynsin hampain pitämään kiinni siitä, että saa tällaset kiinteät ja välttämättömät maksut maksettua ilman ongelmia.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja koira vissiin eräs mitä ei hyväksytä mikä voi ap:n tilanteessa tehdä sen ettei ole saanut rahaa sähkölaskuun. En nyt tiedä mikä aloittajan tilanne on ja millainen lasku ym, mutta ellei ole sähkölämmitystä, ei laskun kanssa pitäisi olla suurtaongelmaa, paitsi jos tulee äkillisesti jotain mihin ei ole voinut kunnolla varautua. Koira voi hyvinkin tuoda ja terveys, mutta sinänsä ymmärrän hyvin koiran yksinäisellä varsinkin.

Ja mä kanssa kannustan ehdottomasti sopimaan mahdollisan pian sähköyhtiön kanssa. Joltain vois löytyä joulumieltä, mutta hän varmaan maksaa mieluummin laskun itse. Pikavippi on ok, mutta ihan viimeisenä keinona. Pitkässä juoksussa pitää pyrkiä kynsin hampain pitämään kiinni siitä, että saa tällaset kiinteät ja välttämättömät maksut maksettua ilman ongelmia.

lajijasuris

Ei apua pyytämällä ole kai koiraa näin käsitin. Ja maksu kannattaa sopia jo ennen kuin tulee maksumuistutus ja senkin jälkeen on vielä sovittavissa eikä katkaista sähköjä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei apua pyytämällä ole kai koiraa näin käsitin. Ja maksu kannattaa sopia jo ennen kuin tulee maksumuistutus ja senkin jälkeen on vielä sovittavissa eikä katkaista sähköjä

Oikaisu, apua pyytäjällä ole koiraa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, nyt tuli itselle kummallinen moka, en tiedä millai mä sen oon lukenut&ajatellu!
        Mut silti lemmikki on vähän hankala tukia saavalle (eikä muuta rahaa), kun sen kuluja ei korvata. Tiedetään, että yksinäsellä varsinkin se voi kohentaa selvästi elämänlaatua ja omatoimisuutta. Terveyspalveluiden ja lääkkeiden käytön tarve voi pienentyä. Ei vaan taida riittää perusteeksi.

lajijasuris

• Anonyymi

Jos et saa muualta sit pitää ottaa pikavippi. Mutta koita kaikki muut keinot ensin

• Anonyymi

Näinhän se menee että Kelan ammattilaisten laskukaavalt on aika ”mielenkiintoisia”. Aina kun ksittelijä (suunnilleen joka kerran) vaihtuu niin toim.tulotuen perusteet on erilaiset kuten myös rahasumma. Nyt oli älyttömintä kun tuli sähkölasku, kahden henkilön sähkönkulutus saa olla 55/kk. Kun asuin yksin niin maksettiin 300€ lasku (2kk) ihan kiukuttelematta. En tiedä mistä moinen muutos johtuu mutta Kouvolan kelan päälliköt voivat minun puolesta haistaa pitkän paskan. Vitun kusipäät

• Anonyymi

Uskon tuon omasta kokemuksesta muissa jutuissa. Ties kuka niitä käsittelee. Pitäis olla semmosia, joilla on edes jonkin verran juridiikan osaamista, sillä heillä on ns. sopivat aivot lukemaan Kelan soveltamisohjeita ja lakipykäliä. Ja sitten sehän on niin, että heidän mielestä jokainen asiakas on lähtökohtaisesti mahdollinen huijari!

Hieman toiseen... mä on odottanut jo 2-3 viikkoo vastauksta muutamaan viestiin liittyen välitarkastukseen. No ei kiirettä ja huomenna sulkeutuu heidän ilmoittama aikaikkuna. Mutta onpas homma muuttunut parissa vuodessa, kun silloin vastattiiin muutamassa päivässä viesteihin. Selvä peli se lopulta oli pienen sekaannuksen jälkeen minkä kyllä aiheutti heidän järjestelmän puute, luulen että nytkin on jotain samaa, kun näyttää ikäänkuin pyytävän semmosta liitettä missä ei ole idistä. Kyl mulla kaiken kaikkiaan on ihan positiivinen kokemus Kelan toiminnasta. Kerran oon joutunut myös maksaan heillepäin mut mä osasin odottaa sitä, oli ihan selvä peli ja sai jaksotettua.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskon tuon omasta kokemuksesta muissa jutuissa. Ties kuka niitä käsittelee. Pitäis olla semmosia, joilla on edes jonkin verran juridiikan osaamista, sillä heillä on ns. sopivat aivot lukemaan Kelan soveltamisohjeita ja lakipykäliä. Ja sitten sehän on niin, että heidän mielestä jokainen asiakas on lähtökohtaisesti mahdollinen huijari!

Hieman toiseen... mä on odottanut jo 2-3 viikkoo vastauksta muutamaan viestiin liittyen välitarkastukseen. No ei kiirettä ja huomenna sulkeutuu heidän ilmoittama aikaikkuna. Mutta onpas homma muuttunut parissa vuodessa, kun silloin vastattiiin muutamassa päivässä viesteihin. Selvä peli se lopulta oli pienen sekaannuksen jälkeen minkä kyllä aiheutti heidän järjestelmän puute, luulen että nytkin on jotain samaa, kun näyttää ikäänkuin pyytävän semmosta liitettä missä ei ole idistä. Kyl mulla kaiken kaikkiaan on ihan positiivinen kokemus Kelan toiminnasta. Kerran oon joutunut myös maksaan heillepäin mut mä osasin odottaa sitä, oli ihan selvä peli ja sai jaksotettua.

lajijasuris

No siinä paha missä mainitaan, nyt pitää sitten palata vielä -21 juttuihin, kun yks on yhtä mieltä ja toinen toista. Voi v sentään ja kun kaikki tiedot on saatavissa viranomaisrekistereistä! Ei tässä ole taaskaan mitään paitsi se byrokratia. Kyl mä ihmettelen jos ohjeet on sitä tasoa, että tyylin osuuspääoman palautuksestakin pitää ola dokumentti, vaikka se on huikeet kumpin vuodessa!!!

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siinä paha missä mainitaan, nyt pitää sitten palata vielä -21 juttuihin, kun yks on yhtä mieltä ja toinen toista. Voi v sentään ja kun kaikki tiedot on saatavissa viranomaisrekistereistä! Ei tässä ole taaskaan mitään paitsi se byrokratia. Kyl mä ihmettelen jos ohjeet on sitä tasoa, että tyylin osuuspääoman palautuksestakin pitää ola dokumentti, vaikka se on huikeet kumpin vuodessa!!!

lajijasuris

... ja tarkennetaan, että tuo asia käytiin jo läpi mun aloitteesta ettei tulis näitä jälkiselvityksiä.

lajijasuris

• Anonyymi

Jos sulla on pörssisähkö niin hommia kannattaa tehdä silloin kun sähkö on halpaa.
      Mulla itsellä on sallilan kiinteä sähkö joka on ainakin aika halpaa ollut tähän asti. Nyt tietysti kun leipoo ja kaikkee niin sähkölaskusta tulee isompi.
      Jos asunto on sähkölämmitteinen niin se onkin sit pahempi juttu. Mut kyllä niistä aina selvii

• Anonyymi

Tolla kellä 300€/2kk on ainakin pakko olla sähkölämmitys. Kyllä ne muut kuin lämmitys ja vedenlämmitys on aika pieni osa sähkölaskua, kun vielä huomio, että kiinteitä menoja on jo aika iso osa.

Mulla on vielä pari viikkoo oikeesti halpaa sähköö, mutta sen jälkeen on jo pörssisähkösopimus. Pieni kaksio ja sähkölämmitys, jonka tosin ilp enimmäkseen hoitaa, mutta sitten märkätiloje lattialämpö ja pari pikkupatteria sekä sitten vesivaraaja. Lähinnä kiinnostaa se yöajan (yleensä halvin) vaikutus laskuun. Viime talven perusteella tämä on ihan houkutteleva vaihtoehto, vaikkei se tietysti takaa kuluvasta talvesta mitään. Onhan tässä ollut taas paljon heiluntaa viime viikkoina.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tolla kellä 300€/2kk on ainakin pakko olla sähkölämmitys. Kyllä ne muut kuin lämmitys ja vedenlämmitys on aika pieni osa sähkölaskua, kun vielä huomio, että kiinteitä menoja on jo aika iso osa.

Mulla on vielä pari viikkoo oikeesti halpaa sähköö, mutta sen jälkeen on jo pörssisähkösopimus. Pieni kaksio ja sähkölämmitys, jonka tosin ilp enimmäkseen hoitaa, mutta sitten märkätiloje lattialämpö ja pari pikkupatteria sekä sitten vesivaraaja. Lähinnä kiinnostaa se yöajan (yleensä halvin) vaikutus laskuun. Viime talven perusteella tämä on ihan houkutteleva vaihtoehto, vaikkei se tietysti takaa kuluvasta talvesta mitään. Onhan tässä ollut taas paljon heiluntaa viime viikkoina.

lajijasuris

Hei lajijasuris, oliko järkevää vaihtaa pörssisähköön? Kiinteä sähkö ois varmaan ollut parempi. Ja loppupeleissä halvempi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei lajijasuris, oliko järkevää vaihtaa pörssisähköön? Kiinteä sähkö ois varmaan ollut parempi. Ja loppupeleissä halvempi

Hyvä kysymys! Näkee sitten, muutaman kuukauden kumminkin katselen. Jos olis jotain euron hintoja päivästä toiseen, olishan se karmeeta, kun talven laskut olis tonnin kuussa! Jos näin käy (en usko) pistän sopimuksen poikki heti tammikuun puolivälissä.

En tiedä kuinka järkevää edes ylipäänsä on, tai onko merkitystä, asua pienituloisena ja köyhänä sähkölämmitteisessä asunnossa? Eikä ole mitään hulppeita perintöjä niinku monella myös täällä Loimaalla. Toisaalta kaikki lämmitys on kallistunut ja sitä myöten vastikkeet ja vuokrat, mutta eipä ole ollut isoja vuokrankorotuksia. En olisi alunperinkään tullut, jos olis ollut joku muu maantasossa ekassa kerroksessa ja mieluusti vielä ilman ovipumppuakin.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kysymys! Näkee sitten, muutaman kuukauden kumminkin katselen. Jos olis jotain euron hintoja päivästä toiseen, olishan se karmeeta, kun talven laskut olis tonnin kuussa! Jos näin käy (en usko) pistän sopimuksen poikki heti tammikuun puolivälissä.

En tiedä kuinka järkevää edes ylipäänsä on, tai onko merkitystä, asua pienituloisena ja köyhänä sähkölämmitteisessä asunnossa? Eikä ole mitään hulppeita perintöjä niinku monella myös täällä Loimaalla. Toisaalta kaikki lämmitys on kallistunut ja sitä myöten vastikkeet ja vuokrat, mutta eipä ole ollut isoja vuokrankorotuksia. En olisi alunperinkään tullut, jos olis ollut joku muu maantasossa ekassa kerroksessa ja mieluusti vielä ilman ovipumppuakin.

lajijasuris

... siis maantasossa TAI ekassa kerroksessa, niin ei haittaa vaikka olis hissi rikki.
        Mut sama se nyt on tässä vaiheessa mitä tuleman pitää, kun pohjalla ollaan.
        Toisinkin ehkä voisi olla sikäli mikäli se vain itsestä olis kiinni tai ainakaan mitään sellaista erityistä ei esitetty miksi ei olisi toisin - sen sijaan yllin kyllin kaikkea vtuilua!
        Olipa tässä eräänä päivänä semmonenkin juttu miten joku oli tehnyt tahallaan rikoksia, että nimenomaan pääsi vankilaan. Eipä tässä maassa vieläkään oikein tajuta miks jotkut noin toimii, vaan aloitetaan hyödytön moraalisaarna.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lajijasuris

Sähkölämmitteinen on varmaan aika kallis asua. Varsinkaan jos ei oo hyvä eläke tai palkka. Ja se lattialämmitys varmaan imaisee aika paljon sähköä. Mut on muillakin vastikkeet kallistuneet ei silti. Vaikka itsellä nyt ei olekaan ja taloyhtiössä jallistu vastikkeet vaan vähän

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkölämmitteinen on varmaan aika kallis asua. Varsinkaan jos ei oo hyvä eläke tai palkka. Ja se lattialämmitys varmaan imaisee aika paljon sähköä. Mut on muillakin vastikkeet kallistuneet ei silti. Vaikka itsellä nyt ei olekaan ja taloyhtiössä jallistu vastikkeet vaan vähän

Voi olla juu, jos mä lasken yhteen vuokran ja sähkön, ei tätä halvaksi voi sanoo. Kauheen vähän täällä sopivia vertailukohti, mut muutama ollut eikä tää nyt erityisen kalliskaa. Mut sitten käyttösähkön maksaa kaikki kumminkin. Mulla on mennyt 7200 kWh vuodessa ja kokonaislasku n.1200€. Kun tulee uusi varaaja, kulutus pienenee vähän. Mä oon ajatellu, että vuokran pitäs olla 50 pienempi, että olis käypäisempi.
        Lattialämpö ei vie paljon. Se on kesänäkin päällä ja silloin kokonaiskulutus on 300-350kWh/klo

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... siis maantasossa TAI ekassa kerroksessa, niin ei haittaa vaikka olis hissi rikki.
        Mut sama se nyt on tässä vaiheessa mitä tuleman pitää, kun pohjalla ollaan.
        Toisinkin ehkä voisi olla sikäli mikäli se vain itsestä olis kiinni tai ainakaan mitään sellaista erityistä ei esitetty miksi ei olisi toisin - sen sijaan yllin kyllin kaikkea vtuilua!
        Olipa tässä eräänä päivänä semmonenkin juttu miten joku oli tehnyt tahallaan rikoksia, että nimenomaan pääsi vankilaan. Eipä tässä maassa vieläkään oikein tajuta miks jotkut noin toimii, vaan aloitetaan hyödytön moraalisaarna.

lajijasuris

Hei lajijasuris, asutko siis kerrostalossa, luulin et asut rivitalossa. Tai oon käsittänyt niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei lajijasuris, asutko siis kerrostalossa, luulin et asut rivitalossa. Tai oon käsittänyt niin

Ei kun lajiksella on iso omakotitalo!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kun lajiksella on iso omakotitalo!

No heh heh 😀
        Tavallaan pikkurivarissa eli paritalossa asun. Vielä tuosta hinnasta, että on niitä ollut minusta kovin hinnoiteltuja kerrostalohuoneistoja myös ja vaikka monia isoja remontteja tekemättä. Sijainti ratkasee myös tosi paljon, ehkä eniten. Mut maksukyky nyt se tärkeempi eikä se mikä on oikea hinta. Mulla muuten oli ihan vakavasti kiikarissa 2-3 vuotta sitten eräs kt-asunto, mutta ei se olis ollut kauheasti halvempi - ja täällähä on myös jäähdytys, koska ilp. Tää on vähän turhan kallis mulle, mutta muutamien juttujen vuoksi menettelee, se on vaan pois sitten muusta.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No heh heh 😀
        Tavallaan pikkurivarissa eli paritalossa asun. Vielä tuosta hinnasta, että on niitä ollut minusta kovin hinnoiteltuja kerrostalohuoneistoja myös ja vaikka monia isoja remontteja tekemättä. Sijainti ratkasee myös tosi paljon, ehkä eniten. Mut maksukyky nyt se tärkeempi eikä se mikä on oikea hinta. Mulla muuten oli ihan vakavasti kiikarissa 2-3 vuotta sitten eräs kt-asunto, mutta ei se olis ollut kauheasti halvempi - ja täällähä on myös jäähdytys, koska ilp. Tää on vähän turhan kallis mulle, mutta muutamien juttujen vuoksi menettelee, se on vaan pois sitten muusta.

lajijasuris

Ja just kattelin, niin löytyvähän vastaavia pari absoluuttisesti ja muuten kalliimpia rivareita kuin mulla.

lajijasuris

• Anonyymi

Mitenkä sähkölaskun kävi. Löytyikö Loimaalla joku auttavainen henkilö. Järkevintä ois olluollu pyytää lisäaikaa tai maksua osissa.

• Anonyymi

Pistetääs nyt tämmönen, kun sivuaa ketjun aihetta:

Tässä juttu https://www.is.fi/perhe/art-2000010036532.html
      Siis yksinhuoltaja + 2 lasta, tulot vain 1800, vuokra 700, ruokaan jää 200, ei saa toimeentulotukee ja katsokaa vuodelta -19 viitebudjettia, s. 18... https://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2019/02/KAK_1_2019_WEB-13-25.pdf

Miten voi olla noin ettei saa enempää rahaa?! Mahdetaanko (taas) kertoa ihan kaikkea...
      Se täytyy kyllä sanoa, että halvimpia lihapullia saa itse tehden. Ja mihin menee noin 900, kun ruokaan jää vain 200?

Sanotaan nyt vielä omalta kohdalta, että mulla yksinasuvana just ja just siedettävä rahallisesti. Tuohon viitebudjettiin saa lisätä semmosen 200 terveyteen liittyviä kuluja niin täsmää. En mä nyt noita kaikkia ruvennut laskeen ja jaksottaan mutta suurinpiirtein.
      Ei mulla esim. tällai äkkiseltään ajatellen mene vaatteisiin ja kenkiin 47 euroa kuussa.
      Mutta silti olisin mieluummin vaikka pienituloisempi mutta terve!

lajijasuris

• Anonyymi

En nyt ihan tätä koko juttua usko. Jos lapset käy koulua he saa siellä ruuan. Ja jos on enimmät ajat vallan isänsä luona. Saahan tää äiti lapslisät, elatustuet ym kun on yh-äiti
        Mun mielestä tää on nyt jotain keräämistä taas lehden välityksellä. Näitä juttuja on nyt tässä ollut. Ja jos oikein piukalle menee hän saa kirkolta apua.
        En itse kehtaisi tälläistä lehteen kirjoittaa, vaikka itselläkin ei oo aina ollut ruokaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En nyt ihan tätä koko juttua usko. Jos lapset käy koulua he saa siellä ruuan. Ja jos on enimmät ajat vallan isänsä luona. Saahan tää äiti lapslisät, elatustuet ym kun on yh-äiti
        Mun mielestä tää on nyt jotain keräämistä taas lehden välityksellä. Näitä juttuja on nyt tässä ollut. Ja jos oikein piukalle menee hän saa kirkolta apua.
        En itse kehtaisi tälläistä lehteen kirjoittaa, vaikka itselläkin ei oo aina ollut ruokaa.

Niinpä, ja näitä juttuja on aina vaan enemmä tai sitten hyväosaisten turhaa vinkumista. Se on käytännössä selvää, että ihan noin homma ei voi mennä.

lajijasuris

• Anonyymi

Jokioisilla on hyvät sosiaaliset edut

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe