Miksi Jeesuksen piti uhrata itsensä? Eikö Jumalaa voida lähestyä ilman uhria tai lahjaa?
Muinaisessa Egyptissä 1300-luvulla eaa. palvottiin Aton nimistä jumalaa farao Akhenatenin hallitessa. Hän ei lähestynyt ihmisiä uhrien ja lahjojen johdosta.
Miksi Jumalaa pitää lähestyä uhrin ja Kristuksen lahjan kautta? Eikö Jumala voisi antaa syntejä anteeksi ilman uhria? Miksi viattoman piti kärsiä toisten tekemien syntien vuoksi?
Raamatussa sanotaan: "Laupeutta minä tahdon enkä uhria!" Vaikka tämä sana on kohdistettu ihmisille eikä Jumalalle, niin miksi Jumala ei voisi tulla ihmisen tykö ilman, että ihminen uhraa hänelle tai antaa hänelle lahjan?
Eikö Jeesuksen uhri ole Jumalalle osoitettu? Se korvaa ihmisen antamat uhrit, mutta on silti uhri, jonka kautta Jumalaa tulisi lähestyä.
Ja mikä on se sana, ettei ihminen kelpaa Jumalalle pelkästään sen vuoksi, että tekee hyvää ja karttaa pahaa: on hyvä ihminen? Kyllä tähän pystyy jokainen, vaikka ei tuntisi Raamatun Jumalaa ja evankeliumin Jeesusta. (Room 2:12-29)
Miksi Jeesuksen piti uhrata itsensä?
70
474
Vastaukset
- Anonyymi
Hassu tarina tämä raamattu.
- Anonyymi
Pyhä Jumala ei ole tuuliviiri. Hänen tuomionsa synnille on kuolema. Aatami ja Eeva hylkäsivät Jumalan käskyn ja toteuttivat saatanan käskyn. Näin he menettivät ikuisen olennon aseman. He joutuivat lähtemään Eedenistä saatanan vaikutuksen alaiseksi maailmaan. Heidän fyysinen ruumiinsa rapistui ja kuoli ja sielu siirtyi tuonelaan. Mutta Jeesus tuli taivaasta ihmiseksi, tarkoituksenaan sovittaa ihmisen saama kuolon rangaistus, ainoana puhtaana ja siten kelvollisena sovittajana. Aatami oli luotu täydelliseksi ja synnittömäksi, joten ihmiskunnan ikuisenelämä palauttajankin täytyi olla synnitön. Nyt me kaikki olemme potentiaalisia Jumalan valtakunnan rakkaita lapsia, evankeliumin ehdoin. Jeesus on ainoa portti Jumalan luo. Tie portille on helppo se tie on siunauksellinen kulkijalleen. Saatanan käskyläiseksi ei ole pakko ryhtyä.Saatanan tie on tuskainen ja pääte ikuinen ero Jumalan hyvyydestä.
- Anonyymi
Jumala tekee uskovien mielestä ihmeen Kristuksen tulemuksessa ja ylösnousevat ihmiset eivät voi enää syntiä tehdä. Koska tällaisen ihmisen tekeminen ihmeen kautta on Jumalalle mahdollista, niin miksi hän ei tehnyt sellaista heti alussa?
Jumala tahtoi ihmisten tekevän pahaa ja kärsivän pahuuden vuoksi. Mitään muuta järjellistä selitystä ei tähän asiaan ole. Raamatun Jumala on siis paha, mutta onneksi se on vain satuolento. Ei tarvitse turhaan sitä pelätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala tekee uskovien mielestä ihmeen Kristuksen tulemuksessa ja ylösnousevat ihmiset eivät voi enää syntiä tehdä. Koska tällaisen ihmisen tekeminen ihmeen kautta on Jumalalle mahdollista, niin miksi hän ei tehnyt sellaista heti alussa?
Jumala tahtoi ihmisten tekevän pahaa ja kärsivän pahuuden vuoksi. Mitään muuta järjellistä selitystä ei tähän asiaan ole. Raamatun Jumala on siis paha, mutta onneksi se on vain satuolento. Ei tarvitse turhaan sitä pelätä.Puheesi uskosta tai Jumalasta on merkityksetön, onko sitä tai ei.
Usko ei ole kuvitella sitä , mitä ei ole olemassa. Eli kun kuvittelet uskoa, sellaista ei ole olemassa- ymmärtäkö?
Mitä se usko sitten on? Se on merkityksen löytämistä siitä, mikä on ylimaallista.
Joten Jumalaan uskominen ei siis tarkoita sitä, että olet sitä mieltä, vaikka se olisi vaikka että sanot: "uskot Jumalaan". Vasta sitten- kun todella tarkoittaa- löytäneensä Hänessä merkityksen, että Jumala on merkittävä elämässäsi. Siitä löydät sen uskon.
Koska sielumme on osa Jumalaa - merkityksen löytäminen Jumalasta, luotamme vaistoon sielussa, joka kertoo meille, että elämän tarkoitus on Jumalassa. Ja näin mielen, sielun tehtävä on sydämessä on täyttää Jumalan tahdon tehtäväkentän.
On tavallaan astuttava ulkoisen rajan sisäpuolelle, koska ulkopuolella ei pysty käsittelemään totuutta. Sisäpuolella asuu usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puheesi uskosta tai Jumalasta on merkityksetön, onko sitä tai ei.
Usko ei ole kuvitella sitä , mitä ei ole olemassa. Eli kun kuvittelet uskoa, sellaista ei ole olemassa- ymmärtäkö?
Mitä se usko sitten on? Se on merkityksen löytämistä siitä, mikä on ylimaallista.
Joten Jumalaan uskominen ei siis tarkoita sitä, että olet sitä mieltä, vaikka se olisi vaikka että sanot: "uskot Jumalaan". Vasta sitten- kun todella tarkoittaa- löytäneensä Hänessä merkityksen, että Jumala on merkittävä elämässäsi. Siitä löydät sen uskon.
Koska sielumme on osa Jumalaa - merkityksen löytäminen Jumalasta, luotamme vaistoon sielussa, joka kertoo meille, että elämän tarkoitus on Jumalassa. Ja näin mielen, sielun tehtävä on sydämessä on täyttää Jumalan tahdon tehtäväkentän.
On tavallaan astuttava ulkoisen rajan sisäpuolelle, koska ulkopuolella ei pysty käsittelemään totuutta. Sisäpuolella asuu usko.jatkan, miten määrittelet että mikä on fyysistä? Olisiko se- mitä nähdä, kuulla, koskettaa, maistaa, haistaa jne. Eli aisteja. No, viidellä aistilla, et varmaan pysty havaitsemaan radioaaltoja, painovoimaa, tai ydinvoimaa. Emme kuule infraääntä, eli hyvin matalat taajuudet, tai ultraäänet, ts. hyin korkeilla taajuuksilla oleva äänet.
et muullakaan sähkömagneettisella energialla valospektrin ulkopuolella.
Olisiko fyysisen määritelmä parempi se, jolle voidaan antaa diskreetti mittaus?
Hoidetaanko puhelut ja mikroaaltouuni [henkisyydellä]? ; ) jne. jne. jne.
Mikä on hengellistä, liikutaanko käsitteissä, jota emme diskreetiillä niin mittaile, mitä olisi rakkauden asteikko*? Kuis mitataan tunteita? Ideoita`? Miten ajattelit mitata uskoa ja Jumalaa? Tuskin aloittajan mittarit on kovin kalibroitu, että voisi tehdä tiedettä
Valokin nähdään vasta - kun se valaisee kohteen. Valon fotonin sijainti - siinäpä haaste kvanttimekaniikalle että kehitetyt fysikkaaliset teoriat tekee määritelmiä. On fotonia, on energiahiukkasta, jotta hyvät työkalut saisi mitattua valon fyysistä , mutta myös henkistä muotoa yhteisessä kokemuksessamme.
Kerran eräs sokea kysyi, mitä se valo on. Olihan se mielenkiintoista tuoda esiin.
Jumala on myös valkeus, mitä emme voi kohdata tässä maallisessa - fyysisessä olemuksessamme. sitä voi kysästä, että kuinka tieteellistä tämä hengellisyys on?
Nykytiede näyttää jättävän asian huomioimatta. Olisiko mittareissa vaillinaisuutta?
Mutta- hengellisyys on olennaista - ihmiskokemusta. Tavallaan sokealle avasin valoa, että kun hän tulee viileästä kellarista - ulos auringonpaisteeseen - vaikka hän ei näe valoa, hän saa sen kokea - fyysisenä lämpönä.
Tämän vertauskuvan mukaan voisi kysyä niiltä tiedemiehiltä, jotka kieltävät hengellisyyden olemassaolon, ja ovat siellä kellarissaan miettimässä sitä valoa, että kannattaisiko tulla käymään ulkona- auringossa. Tulisiko liian "lämmin" olotila - Anonyymi
"Pyhä Jumala ei ole tuuliviiri. "
No mitä muutakaan, kun sanoi hävittäväsä Israelin kansan lukuisia kertoja ja sitten taas muutti mielensä...lukuisia kertoja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puheesi uskosta tai Jumalasta on merkityksetön, onko sitä tai ei.
Usko ei ole kuvitella sitä , mitä ei ole olemassa. Eli kun kuvittelet uskoa, sellaista ei ole olemassa- ymmärtäkö?
Mitä se usko sitten on? Se on merkityksen löytämistä siitä, mikä on ylimaallista.
Joten Jumalaan uskominen ei siis tarkoita sitä, että olet sitä mieltä, vaikka se olisi vaikka että sanot: "uskot Jumalaan". Vasta sitten- kun todella tarkoittaa- löytäneensä Hänessä merkityksen, että Jumala on merkittävä elämässäsi. Siitä löydät sen uskon.
Koska sielumme on osa Jumalaa - merkityksen löytäminen Jumalasta, luotamme vaistoon sielussa, joka kertoo meille, että elämän tarkoitus on Jumalassa. Ja näin mielen, sielun tehtävä on sydämessä on täyttää Jumalan tahdon tehtäväkentän.
On tavallaan astuttava ulkoisen rajan sisäpuolelle, koska ulkopuolella ei pysty käsittelemään totuutta. Sisäpuolella asuu usko." Vasta sitten- kun todella tarkoittaa- löytäneensä Hänessä merkityksen, että Jumala on merkittävä elämässäsi. Siitä löydät sen uskon."
Siihen kyllä riittää ihan sekin kun uskottelee itsellensä löytäneensä Jumalan.
- Anonyymi
Ihmiset eivät voi tietää sitä, että Jumalalle pitää uhrata, elleivät he ole kuulleet sitä muilta ihmisiltä. Joku on tietysti joskus ensimmäisenä keksinyt sen, että uhria tarvitaan. Tämä on tapahtunut animismin syntymisen jälkeen.
Luonnonkansat ovat animistisia. He uskovat, että luonnossa on henkiä ja kuolleet ihmiset jatkavat elämää henkinä. He ovat jossakin vaiheessa alkaneet uhrata näille hengille ruokia ja juomia luullen, että ne tarvitsevat sitä. Henget olivat myös maanpäällisen elämään perusteella asetetut hierarkkiseen järjestykseen. Jossakin vaiheessa yllimpänä olevia henkiä alettiin palvoa jumalina. Teistinen uskonto syntyi.
Juutalaisuus syntyi tähän teistiseen perintöön ja omaksui yksijumalisuuden Egyptistä farao Akhenatenilta (1300-luvulla eaa.), joka palvoi Atonia yhtenä ainoana jumalana ja luojana. Koska jumalien palvomiseen kuului jo ennen Atonia uhraaminen ja lahjojen antaminen, niin Israel ja sen esi-isät jatkoivat tätä perinnettä. Vaikka Atonille ei uhrattu vaan hänen uskottiin lähestyvän ihmistä ilman uhria, niin Israel säilytti uhrit. Juutalaisuudesta ne uhrit siirtyivät kristinuskoon.
Kristinusko keksittiin juutalaisen uskon perustukselle. Vanhan liiton uhrit selitettiin esikuvallisiksi ja niitä ei tarvinnut enää urhata, sillä Kristuksen uhri korvasi ne ja se riitti tyydyttämään Jumalan kertakaikkisena uhrina. Jumalaa ei edelleenkään pystynyt lähestymään ilman uhria ja lahjaa: Kristus oli nyt se uhri ja lahja, jonka kautta Jumalaa lähestyttiin niin, että Jumala ei tuhoa häntä lähestyvää ihmistä. Kristinusko on täten jatkumoa animismista kehittyneelle uskonnolle.- Anonyymi
Jaa- ihanko uhri olisi pakanallista.
Kun entisenä ateistina en käsittänyt uhreista muuta, kuin mitä esitelmöit, niin minut vietiin Golgatalle, katselemaan tätä oppituntia, hyvän ja pahanvälisestä taistelusta.
Ymmärsin, että luotu maailma oli tarkoitettu hyvään. Siksi puhuttiin alkulehdillä Edenistä.
Lankeemuksessa näin vastakkainasettelun, hyvän ja pahan. Eli Jumalan Valtakunta oli hyvä, jolle annettiin ehto elää Edenissä neuvojen - ohjeitten - sekä halullisuuden kautta iankaikkisesti.
ts. Valtakunta liikkuu tahdosta- ja tahdosta- ketä kumartaa. Selvää puhetta.
Rikkomus kertoi, alastomuudesta. Edenissä jo tuli uhri- eli syyllisen alastomuus peitettiin sijaisuhrin, eli viattomuuden kuoleman kautta saatuun nahkaan, eli peitettiin ihmisen syy.
Se oli vanhanliiton varjolaki. eli uhrin sijaisen kieli kuljetettiin varjona, siihen asti, kun kertakaikkinen Uhri- Golgatalla sai sen Valkeutena meille opettaa anteeksiannon merkityksen.
ts. Getsemanen puutarha ja malja - kärsimyksen malja oli tämän sijaisen edessä.
SE opettaa minua. Viaton ja me viallisena päästään näkemään, ketä me olemme.
Me rakennamme nämä ristit- niin lähimmäisillemme tänäänkin. Se paha, mikä meissä on tuo kivut - kärsimykset meidän käsistämme. Tätä kertoo Golgata. Me kannatamme ristin, me ruoskimme Hänet, minkä teemme yhdelle vähimmistä. Syljemme, pilkkaamme, naulaamme - ristiinnaulitse Hänet. jne. SE on oppi meidän tekemisistämme. Eli katsotaan peiliin.
Maailma on paha, meidän tähtemme. Himoitsemme, kun maailma näyttää kaiken pahan haluttavuuden kautta. Sen me löydämme Ristiltä, meidän tekomme. Kyllä tämä Golgatan risti, mitä Pyhä Henki haluaa meidät viedä. ollaan rehellisiä. Se on kuva meistä. Minusta jne.
Jeesuksen sanat- "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" - - eli nyt tiedetään.
Katsotaan peiliin. Rikokset, kun tällä nimikkeellä puhutaan, nyt se tiedetään.
On tehtävä mielenmuutos, parannus, ettei enää ruoskittaisi Luojaamme. Jeesusta. Ei Hän halunnut, että me oltaisiin näitä pahantekijöitä. Siksi pitäisi kruunut heittää hänen valtaistuimen eteen ja pyytää anteeksi .Siksi sijaisuhri tuo esiin sen, että kun uskoo mitä synti on, ja mistä pitää tehdä parannus ja parannuksen jälkeen käsittää sijaisuhrin merkityksen, miksi Jeesus kuoli.
Se oli Jumalan rakkaus ja siksi rakkautta ei voi tappaa- se nousee haudasta. Hän on ylösnoussut,
että saamme Hänessä elää.
Mutta- se pahuus, ilman parannusta, se tulee kuolemaan hautaansa- kun tuomiot on luettu.
Synnin palkka on kuolema. Joudumme itse maksamaan silloin elämän, eikä iankaikkisen elämän armolahjaa ole kohdalla ja siinä se henki edelleen pahattaa tätä maailmaa.
Eli ajallinenkin helvetti on monen kohtalo. Suomessakin perheväkivalta - se on tilastollisesti ikävää luettavaa. Eli muuttumaton mieli- se naulaa ristille - lähimmäisen ja siitähän me maksamme tilipäivänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa- ihanko uhri olisi pakanallista.
Kun entisenä ateistina en käsittänyt uhreista muuta, kuin mitä esitelmöit, niin minut vietiin Golgatalle, katselemaan tätä oppituntia, hyvän ja pahanvälisestä taistelusta.
Ymmärsin, että luotu maailma oli tarkoitettu hyvään. Siksi puhuttiin alkulehdillä Edenistä.
Lankeemuksessa näin vastakkainasettelun, hyvän ja pahan. Eli Jumalan Valtakunta oli hyvä, jolle annettiin ehto elää Edenissä neuvojen - ohjeitten - sekä halullisuuden kautta iankaikkisesti.
ts. Valtakunta liikkuu tahdosta- ja tahdosta- ketä kumartaa. Selvää puhetta.
Rikkomus kertoi, alastomuudesta. Edenissä jo tuli uhri- eli syyllisen alastomuus peitettiin sijaisuhrin, eli viattomuuden kuoleman kautta saatuun nahkaan, eli peitettiin ihmisen syy.
Se oli vanhanliiton varjolaki. eli uhrin sijaisen kieli kuljetettiin varjona, siihen asti, kun kertakaikkinen Uhri- Golgatalla sai sen Valkeutena meille opettaa anteeksiannon merkityksen.
ts. Getsemanen puutarha ja malja - kärsimyksen malja oli tämän sijaisen edessä.
SE opettaa minua. Viaton ja me viallisena päästään näkemään, ketä me olemme.
Me rakennamme nämä ristit- niin lähimmäisillemme tänäänkin. Se paha, mikä meissä on tuo kivut - kärsimykset meidän käsistämme. Tätä kertoo Golgata. Me kannatamme ristin, me ruoskimme Hänet, minkä teemme yhdelle vähimmistä. Syljemme, pilkkaamme, naulaamme - ristiinnaulitse Hänet. jne. SE on oppi meidän tekemisistämme. Eli katsotaan peiliin.
Maailma on paha, meidän tähtemme. Himoitsemme, kun maailma näyttää kaiken pahan haluttavuuden kautta. Sen me löydämme Ristiltä, meidän tekomme. Kyllä tämä Golgatan risti, mitä Pyhä Henki haluaa meidät viedä. ollaan rehellisiä. Se on kuva meistä. Minusta jne.
Jeesuksen sanat- "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" - - eli nyt tiedetään.
Katsotaan peiliin. Rikokset, kun tällä nimikkeellä puhutaan, nyt se tiedetään.
On tehtävä mielenmuutos, parannus, ettei enää ruoskittaisi Luojaamme. Jeesusta. Ei Hän halunnut, että me oltaisiin näitä pahantekijöitä. Siksi pitäisi kruunut heittää hänen valtaistuimen eteen ja pyytää anteeksi .Siksi sijaisuhri tuo esiin sen, että kun uskoo mitä synti on, ja mistä pitää tehdä parannus ja parannuksen jälkeen käsittää sijaisuhrin merkityksen, miksi Jeesus kuoli.
Se oli Jumalan rakkaus ja siksi rakkautta ei voi tappaa- se nousee haudasta. Hän on ylösnoussut,
että saamme Hänessä elää.
Mutta- se pahuus, ilman parannusta, se tulee kuolemaan hautaansa- kun tuomiot on luettu.
Synnin palkka on kuolema. Joudumme itse maksamaan silloin elämän, eikä iankaikkisen elämän armolahjaa ole kohdalla ja siinä se henki edelleen pahattaa tätä maailmaa.
Eli ajallinenkin helvetti on monen kohtalo. Suomessakin perheväkivalta - se on tilastollisesti ikävää luettavaa. Eli muuttumaton mieli- se naulaa ristille - lähimmäisen ja siitähän me maksamme tilipäivänä.Jumala on itse syypää ihmisten kärsimykseen ja kuolemaan. Hänen ei olisi tarvinnut laittaa hyvän- ja pahantiedon puuta ihmisten ulottuville. Hänen ei olisi tarvinnut rangaista "synnistä" kuolemalla. Ja miksi hän rankaisi yhden ihmisen synnistä hänen lapsiaan ja kaikkia maailman ihmisiä Aatamista alkaen?
Jumala rankaisi siis syyttömiä (lapsia) Aatamin synnistä ja langetti hirmuisen kirouksen koko ihmiskunnan ylle, ja kuoleman. Kaikki luonnonkatastrofit, sairaudet, onnettomuudet, pedot, loiset, virukset ja bakteerit ovat Jumalan tapa aiheuttaa kärsimystä ihmisille.
Raamatun Jumala on paljon pahempi kuin yksikään ihminen. Hän on itse tappanut suoraan enemmän ihmisiä Raamatussa kuin kukaan muu. Hän on myös käskenyt tappaa milloin mistäkin mitättömästä syystä: esimerkiksi siitä, jos joku tiskaa astiat, vie roskat ulos, sytyttää takkaan tulen tai käy kaupassa sapatin päivänä.
Onko kuolemanrangaistus tuollaisista teoista mielestäsi oikeudenmukainen? Ovatko nuo teot pahoja? Nehän eivät vahingoita ketään: päinvastoin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa- ihanko uhri olisi pakanallista.
Kun entisenä ateistina en käsittänyt uhreista muuta, kuin mitä esitelmöit, niin minut vietiin Golgatalle, katselemaan tätä oppituntia, hyvän ja pahanvälisestä taistelusta.
Ymmärsin, että luotu maailma oli tarkoitettu hyvään. Siksi puhuttiin alkulehdillä Edenistä.
Lankeemuksessa näin vastakkainasettelun, hyvän ja pahan. Eli Jumalan Valtakunta oli hyvä, jolle annettiin ehto elää Edenissä neuvojen - ohjeitten - sekä halullisuuden kautta iankaikkisesti.
ts. Valtakunta liikkuu tahdosta- ja tahdosta- ketä kumartaa. Selvää puhetta.
Rikkomus kertoi, alastomuudesta. Edenissä jo tuli uhri- eli syyllisen alastomuus peitettiin sijaisuhrin, eli viattomuuden kuoleman kautta saatuun nahkaan, eli peitettiin ihmisen syy.
Se oli vanhanliiton varjolaki. eli uhrin sijaisen kieli kuljetettiin varjona, siihen asti, kun kertakaikkinen Uhri- Golgatalla sai sen Valkeutena meille opettaa anteeksiannon merkityksen.
ts. Getsemanen puutarha ja malja - kärsimyksen malja oli tämän sijaisen edessä.
SE opettaa minua. Viaton ja me viallisena päästään näkemään, ketä me olemme.
Me rakennamme nämä ristit- niin lähimmäisillemme tänäänkin. Se paha, mikä meissä on tuo kivut - kärsimykset meidän käsistämme. Tätä kertoo Golgata. Me kannatamme ristin, me ruoskimme Hänet, minkä teemme yhdelle vähimmistä. Syljemme, pilkkaamme, naulaamme - ristiinnaulitse Hänet. jne. SE on oppi meidän tekemisistämme. Eli katsotaan peiliin.
Maailma on paha, meidän tähtemme. Himoitsemme, kun maailma näyttää kaiken pahan haluttavuuden kautta. Sen me löydämme Ristiltä, meidän tekomme. Kyllä tämä Golgatan risti, mitä Pyhä Henki haluaa meidät viedä. ollaan rehellisiä. Se on kuva meistä. Minusta jne.
Jeesuksen sanat- "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" - - eli nyt tiedetään.
Katsotaan peiliin. Rikokset, kun tällä nimikkeellä puhutaan, nyt se tiedetään.
On tehtävä mielenmuutos, parannus, ettei enää ruoskittaisi Luojaamme. Jeesusta. Ei Hän halunnut, että me oltaisiin näitä pahantekijöitä. Siksi pitäisi kruunut heittää hänen valtaistuimen eteen ja pyytää anteeksi .Siksi sijaisuhri tuo esiin sen, että kun uskoo mitä synti on, ja mistä pitää tehdä parannus ja parannuksen jälkeen käsittää sijaisuhrin merkityksen, miksi Jeesus kuoli.
Se oli Jumalan rakkaus ja siksi rakkautta ei voi tappaa- se nousee haudasta. Hän on ylösnoussut,
että saamme Hänessä elää.
Mutta- se pahuus, ilman parannusta, se tulee kuolemaan hautaansa- kun tuomiot on luettu.
Synnin palkka on kuolema. Joudumme itse maksamaan silloin elämän, eikä iankaikkisen elämän armolahjaa ole kohdalla ja siinä se henki edelleen pahattaa tätä maailmaa.
Eli ajallinenkin helvetti on monen kohtalo. Suomessakin perheväkivalta - se on tilastollisesti ikävää luettavaa. Eli muuttumaton mieli- se naulaa ristille - lähimmäisen ja siitähän me maksamme tilipäivänä.Todellisuudessa jonkun ihmisen uhraaminen siksi, että toiset on tehneet pahojansa, on ihan absurdia. Varsinkin kun tietää sen, että tuon saman kertomuksen mukaan Jumala tiesi jo ennen luomista, että ihminen tulee lankeamaan, ja näki lankeamisen seuraukset, ja loi ihmisen silti.
- Anonyymi
Jeesuksen veri meni maksuksi Saatananlle sieluista, jotka ovat Saatanan synnin vankilassa.
- Anonyymi
Jeesus ei vain korvannut uhreja, vaan loi kokonaan uuden liiton ihmisen ja Jumalan välillä.
Vanha liitto oli solmittu Israelin erämaavaelluksen aikaan ja siinä tilanteessa kansa tarvitsi ankaria ja kohtuuttomiakin käskyjä ja lakeja. Ei se ollut tarkoitettu pysyväksi olotilaksi, vaan kun kansa pääsi asettumaan aloilleen, oli tarkoitus että Jeesuksen kautta alkaa uusi Hengen liitto. Ja niin alkoikin, mutta juutalaisille siinä kävi köpelösti kun tappoivat Jumalan Pojan niiden säädösten vuoksi jonka Jumala oli heille antanut. Mutta niin oli tavallaan Jumalan suunnitelma, sillä niin se kiroukseksi olleet säädökset naulittiin ristille.
Kun Jeesus kuolemallaan poisti lain kirouksen, mahdollisesti syntien anteeksiantamisen, tuli ihmisille mahdollisuus suoraan yhteyteen Jumalan kanssa Pyhän Hengen kautta. Se oli Jeesuksen suurin tehtävä eikä minkään syntiuhrin poistaminen. Se tapahtui siinä vain kylkiäisenä samalla kuin lain kirous poistui ja ihmistä uskossa ohjaa Pyhä Henki eikä kuollut kirjain.- Anonyymi
"siinä tilanteessa kansa tarvitsi ankaria ja kohtuuttomiakin käskyjä ja lakeja. "
Mikään kansa ei tarvitse koskaan ankaria ja kohtuuttomia käskyjä ja lakeja.
"Ei se ollut tarkoitettu pysyväksi olotilaksi, vaan kun kansa pääsi asettumaan aloilleen, oli tarkoitus että Jeesuksen kautta alkaa uusi Hengen liitto."
Eihän siinä mennyt kuin reilut 1400 vuotta ennen kuin uusi liitto alkoi.
"kiroukseksi olleet säädökset naulittiin ristille."
Jumala siis halusi kirota Israelin, kun antoi sille sellaiset käskyt, joita ei voinut noudattaa!
Ei mitään käskyjä ristille naulittu vaan ihminen kristus Jeesus.
"Kun Jeesus kuolemallaan poisti lain kirouksen, mahdollisesti syntien anteeksiantamisen,"
Syntejä saatiin anteeksi jo Vanhassa testamentissa. Ei siihen Jeesuksen uhria tarvittu. Jeesus itsekin antoi syntejä anteeksi ennen kuolemaansa ristillä.
" tuli ihmisille mahdollisuus suoraan yhteyteen Jumalan kanssa Pyhän Hengen kautta"
Valitut profeetat olivat suoraan yhteydessä Jumalaan jo Vanhan testamentin aikana.
Melko paljon virheitä noin lyhyessä viestissä. :) - Anonyymi
Hellarit puhuu paskaa valheen hengen voimasta.
Ei Jeesus poistanut eikä kumonut laista pienintä piirtoa.
Luuk. 16:17
Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
- Anonyymi
Ei Pyhä Henki mitään omia hengen liittojana solmi.
Pyhä Henki ja Jeesus ovat sidottu Jumalan lakeihin ja käskyihin.
Matt. 5:18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
Minunkin takijani. Jeesus oli ainoa mahtollisuuteni pelastuva joutumasta ikuisesti kärsimyksiin Helvettiin.
Jos en jouvu Helvettiin tämän vaiheen mentyvä ohi niin voin tojeta että vau....voipi olla että leveen hymyn kanssa vaellan jonnuun aikoo.
Yeah, I do.
Selef Urge
Selef Urge - Anonyymi
Miksi vietämme Itsenäisyyspäiväämme- ja miksi on sankarivainajien hautausmaat?
Sitä voi aloittaja miettiä ja löytää johtolangan. Kannattaa mietiskellä asioita.
Ei Jeesus tarvitse uhria, vaan me, sillä siinä uhrissa me näemme jotain mittaamattoman tärkeää elämästä.
Eikä Jumalakaan tarvitse uhria, vaan näemme syyn, miksi se Uhri oli mittaamaton elämässä.
Valtakunnasta on kyse, myös siitä, että on kyse Luojasta ja laista näemme, että suhteemme on kaksisuuntainen. Näin käyttäytymisellämme viitteenä pitäisi näkyä Jumalan toiminta elämässämme. Ts. luomuksina Jumalalla on kaikki oikeudet elämään. - Anonyymi
Jos Jumala on kaikkivaltias, niin ei hän tarvitse uhreja, jotta ihminen voisi lähestyä häntä tai hän ihmistä. Eikö se Raamatun Jumala itse asiassa lähestynyt ihmisiä, vaikka nämä eivät juuri silloin uhranneet hänelle? Israelissa jopa 74 miestä näki Jumalan.
2.Mooseksen kirja:
24:9 Ja Mooses ja Aaron, Naadab ja Abihu ynnä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta nousivat vuorelle.
24:10 Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas.
24:11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.
24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi"
Jeesusta ei ollut vielä uhrattu ja nämä miehet näkivät Jumalan. Ja silti Uuden testamentin mukaan kukaan ei ole Jumalaa nähnyt, mutta eihän uskovaisia tällaiset ristiriidat lainkaan haittaa. Uskovat mitä vaan, kunhan se on Raamatussa.- Anonyymi
Uskovaiset selittävät tämän kohdan siten, että Jumala on Herran enkeli, ei Jumala itse. 2Moos 24:9-12 Tästä enkelistä käytetään nimiä Jumala ja Jahve. 2Moos 3:1-14
Israelilaiset eivät siis nähneet itse Jumalaa vaan hänen lähettämänsä enkelin, jota kutsutaan Jumalaksi.
Tällä tavalla selitetään kaikki ne kohdat, joissa Jumala esitetään antropomorfisena eli ihmisen kaltaisena Raamatussa. Jumala esimerkiksi käveli Edenin puutarhassa ja puhui Aatamille. Jahve vieraili Abrahamin luona Mamren tammistossa, söi ja joi hänen kanssaan. Jumala paini Jaakobin kanssa ja tästä sanotaan paljon myöhemmin, että se olikin Herran enkeli eikä Jumala itse.
Israelin uskonto on ilmeisesti kehittynyt ensin panteismista monolatriseen uskontoon ja siitä monoteismiin, ja samalla antropomorfisesta Jumalasta on tullut omnipotentti henki, joka näkee kaikkialle. Aiemmin Jumala oli ihmisen kaltainen ja mm. katui niin kuin ihminen, mutta myöhemmin hänestä sanotaan, että hän ei ole niin kuin ihminen, joka katuisi.
Israelin kuva Jumalasta on siis ollut muutoksessa historian saatossa sen sijaan, että olisi pysynyt samana.
- Anonyymi
Jeesus tuli syntisiä pelastamaan.
Synti erottaa ihmisen Jumalasta.
Ja kaikki me olemme syntiä tehneet.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. ( Room 3)
Jeesus rakasti ja rakkaudessaan päästi Häneen uskovat synneistä verellänsä.
"Uskon kautta Hänen vereensä"
5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ( Ilm 5)
Jumala vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Ei ole niin hyvää ihmistä, joka ei olisi syntiä tehnyt, eikä niin taitavaa ihmistä, että hän voisi rakentaa tien Jumalan luokse omilla teoillansa.
On vain yksi ainoa nimi ihmistä varten annettu jossa ihmisen pitäisi pelasuman ja se nimi on Jeesus Kristus.
10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." ( Apt 4)
Jeesus sanoo:
"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." ( Joh 14)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
Jumalahan on Raamatun mukaan kaikkivaltias. Kaikkivaltiaana hän luo Kristuksen toisessa tulemisessa uuden ihmisen, joka ei tee enää syntiä. Miksi hän ei luonut sellaista ihmistä heti alussa luodessaan maailman?
Koska Jumala ei niin tehnyt, on hänen täytynyt tahtoa pahaa: että ihmiset tekisivät pahaa ja kärsisivät hänen itsensä langettamien kirousten alla. Jumala on siis itse paha ja Raamatussa hän onkin kaikkein pahin olento: hän tappaa ja käskee tappaa enemmän kuin kukaan muu.
Jumalan ei kaikkivaltiaana tarvitsisi sovittaa syntejä voidakseen antaa ne anteeksi. Vanhassa testamentissa Jumala antaakin syntejä anteeksi, vaikka Jeesusta ei ollut vielä uhrattu. Jeesus itse antaa syntejä anteeksi jo ennen kuin kuoli. Ja mitä sovitukseen tulee, niin se on jokseenkin järjetön oppi, jota kristityt itsekään eivät kunnolla ymmärrä.
Jotkut kristityt sanovat tähän, että Vanhan testamentin aikana oli eläinuhreja, jotka toivat silloin sovituksen, tai sitten Jeesuksen uhri luettiin sovitukseksi jo etukäteen, ennen kuin se oli annettu. Tällä ei oikeastaan ole merkitystä, koska ei kaikkivaltias tarvitse sovitusta voidakseen armahtaa ihmisiä, jotka on tehnyt. Ajatus sovituksesta on siis järjetön.
Mitä uhriin tulee, niin se on juutalaisuudessa ja kristinuskossa seurausta heitä ennen eläneiden ihmisten tavasta uhrata eläimiä, ruokaa ja juomia jumalille. Israelin usko oli ensin polyteististä, sitten monolatrista ja lopuksi monoteististä. Tämäkään ei ollut heidä omaa keksintöä vaan he oppivat monolatrisen uskonnon Egyptistä farao Akhenatenilta, kun hän palvoi Atonia 1300-luvulla eaa.
Israelin ja kristittyjen tapa uhrata tai uskoa uhrin tuomaan sovitukseen, jonka kautta Jumala leppyy tai jota Jumala tarvitsee, on siis samanlaista taikauskoa kuin ns. pakanoilla (muilla kansoilla ja heimoilla kuin Israelilla). Jeesuksen ei tämän perusteella olisi tarvinnut kuolla ristillä syntisten sovittamiseksi. Kristittyjen usko on täten taikauskoa ja turhaa, etenkin kun mitään Jumalaa ei ole olemassa.
Kristityt yrittävät aina välillä selittää uskontoaan järkevällä tavalla, ikään kuin se olisi järkevää, mutta kun he eivät siinä onnistu, niin lopulta he tunnustavat se olevan hulluutta tai niin kuin sanovat "hullutus", mutta tämä vain suomenkielellä. Englanniksi ja muilla kielillä sana rististä on typeryyttä ja älyttömyyttä. (foolishness) Ja sitähän se on, mutta ei minkään olemattoman Jumalan viisautta, sillä täysin järjetöntä on evankeliumi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalahan on Raamatun mukaan kaikkivaltias. Kaikkivaltiaana hän luo Kristuksen toisessa tulemisessa uuden ihmisen, joka ei tee enää syntiä. Miksi hän ei luonut sellaista ihmistä heti alussa luodessaan maailman?
Koska Jumala ei niin tehnyt, on hänen täytynyt tahtoa pahaa: että ihmiset tekisivät pahaa ja kärsisivät hänen itsensä langettamien kirousten alla. Jumala on siis itse paha ja Raamatussa hän onkin kaikkein pahin olento: hän tappaa ja käskee tappaa enemmän kuin kukaan muu.
Jumalan ei kaikkivaltiaana tarvitsisi sovittaa syntejä voidakseen antaa ne anteeksi. Vanhassa testamentissa Jumala antaakin syntejä anteeksi, vaikka Jeesusta ei ollut vielä uhrattu. Jeesus itse antaa syntejä anteeksi jo ennen kuin kuoli. Ja mitä sovitukseen tulee, niin se on jokseenkin järjetön oppi, jota kristityt itsekään eivät kunnolla ymmärrä.
Jotkut kristityt sanovat tähän, että Vanhan testamentin aikana oli eläinuhreja, jotka toivat silloin sovituksen, tai sitten Jeesuksen uhri luettiin sovitukseksi jo etukäteen, ennen kuin se oli annettu. Tällä ei oikeastaan ole merkitystä, koska ei kaikkivaltias tarvitse sovitusta voidakseen armahtaa ihmisiä, jotka on tehnyt. Ajatus sovituksesta on siis järjetön.
Mitä uhriin tulee, niin se on juutalaisuudessa ja kristinuskossa seurausta heitä ennen eläneiden ihmisten tavasta uhrata eläimiä, ruokaa ja juomia jumalille. Israelin usko oli ensin polyteististä, sitten monolatrista ja lopuksi monoteististä. Tämäkään ei ollut heidä omaa keksintöä vaan he oppivat monolatrisen uskonnon Egyptistä farao Akhenatenilta, kun hän palvoi Atonia 1300-luvulla eaa.
Israelin ja kristittyjen tapa uhrata tai uskoa uhrin tuomaan sovitukseen, jonka kautta Jumala leppyy tai jota Jumala tarvitsee, on siis samanlaista taikauskoa kuin ns. pakanoilla (muilla kansoilla ja heimoilla kuin Israelilla). Jeesuksen ei tämän perusteella olisi tarvinnut kuolla ristillä syntisten sovittamiseksi. Kristittyjen usko on täten taikauskoa ja turhaa, etenkin kun mitään Jumalaa ei ole olemassa.
Kristityt yrittävät aina välillä selittää uskontoaan järkevällä tavalla, ikään kuin se olisi järkevää, mutta kun he eivät siinä onnistu, niin lopulta he tunnustavat se olevan hulluutta tai niin kuin sanovat "hullutus", mutta tämä vain suomenkielellä. Englanniksi ja muilla kielillä sana rististä on typeryyttä ja älyttömyyttä. (foolishness) Ja sitähän se on, mutta ei minkään olemattoman Jumalan viisautta, sillä täysin järjetöntä on evankeliumi.Kenelle se sana rististä on typeryyttä?
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
..
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat
( 1Kor 1)
Sana rististä on Jumalan voima, usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta.
1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
( 1Kor 2)
Ja niin tasapuolista, Jumala vaikuttaa sydämen uskon pelastuksen evankeliumin kautta ja antaa uskoville siitä vakuudeksi Pyhän Hengen, Totuuden Hengen, joka kuljettaa, johdattaa, uskon kautta Jumalan lapsiksi tulleita.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. ( 1Kor 2)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle se sana rististä on typeryyttä?
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
..
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat
( 1Kor 1)
Sana rististä on Jumalan voima, usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanasta.
1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
( 1Kor 2)
Ja niin tasapuolista, Jumala vaikuttaa sydämen uskon pelastuksen evankeliumin kautta ja antaa uskoville siitä vakuudeksi Pyhän Hengen, Totuuden Hengen, joka kuljettaa, johdattaa, uskon kautta Jumalan lapsiksi tulleita.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. ( 1Kor 2)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenJumala olisi kaikkivaltiaana voinut tehdä Aatamista sellaisen, joka ei tee syntiä, ja niin pahaa ei olisi maailmassa. Sellaisen ihmisen Jumala tekee ihmetekona Kristuksen tulemuksessa, joten se on mahdollista. Näin Jumala on yksin syypää pahuuteen.
Jumala voi myös kaikkivaltiaana antaa syntejä anteeksi ilman uhreja, jotka ovat pakanoilta opittu tapa. Israel oppi pakanauskonnoista tavan uhrata Jumalalleen. Uhraaminen oli kehittynyt animismista, jossa uhrattiin kuolleiden hengille, kun uskottiin näiden tarvitsevan ruokaa ja juomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala olisi kaikkivaltiaana voinut tehdä Aatamista sellaisen, joka ei tee syntiä, ja niin pahaa ei olisi maailmassa. Sellaisen ihmisen Jumala tekee ihmetekona Kristuksen tulemuksessa, joten se on mahdollista. Näin Jumala on yksin syypää pahuuteen.
Jumala voi myös kaikkivaltiaana antaa syntejä anteeksi ilman uhreja, jotka ovat pakanoilta opittu tapa. Israel oppi pakanauskonnoista tavan uhrata Jumalalleen. Uhraaminen oli kehittynyt animismista, jossa uhrattiin kuolleiden hengille, kun uskottiin näiden tarvitsevan ruokaa ja juomaa.Usko tulee evankeliumin kuulemisen kautta.
Ei kirjanoppineisuudesta.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko tulee evankeliumin kuulemisen kautta.
Ei kirjanoppineisuudesta.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenUsko tulee oppimattomiin ihmisiin, jotka eivät tunne juutalaisuuden ja kristinuskon syntyyn johtaneita tekijöitä. Usko tulee lisäksi niihin, jotka kokevat syyllisyyttä tai tarvitsevat apua esimerkiksi pahoista riipppuvuuksista vapautumiseen tai muuten vain hyviin elämäntapoihin. Tällöin usko vaikuttaa plasebon tavoin: kun uskoo, että Jumala vaikuttaa, niin alkaa toimia sen mukaan ja mielenmuutos on ihan vain psykologinen ilmiö, johon ei Jumalaa tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko tulee oppimattomiin ihmisiin, jotka eivät tunne juutalaisuuden ja kristinuskon syntyyn johtaneita tekijöitä. Usko tulee lisäksi niihin, jotka kokevat syyllisyyttä tai tarvitsevat apua esimerkiksi pahoista riipppuvuuksista vapautumiseen tai muuten vain hyviin elämäntapoihin. Tällöin usko vaikuttaa plasebon tavoin: kun uskoo, että Jumala vaikuttaa, niin alkaa toimia sen mukaan ja mielenmuutos on ihan vain psykologinen ilmiö, johon ei Jumalaa tarvita.
Sehän siinä onkin ihmeellistä, että evankeliumin ottavat vastaan sellaiset ihmiset, jotka eivät perusta älyynsä, uskohan onkin sydämen uskoa, ei järjen saavutus.
Jeesuksen aikaiset teologisesti kirjanoppineet eivät uskoneet Jeesukseen.
Vaikka tutkivat kirjoituksia.
Usko ei tule oppineisuudesta, vaan evankeliumin kuulemisen kautta.
Sehän siinä juuri hienoa onkin, että kaikilla, niin köyhillä, rikkailla, koulutusta vailla olevilla, korkeasti koulutetuilla on aivan sama lähtötilanne.
Sekin, että uskoon tulleet eivät luopuneet uskostaan Jeesukseen, vaan mieluummin kuolivat uskonsa vuoksi, todistaa sen että heillä oli jotakin kallaisarvoista, mistä he eivät halunneet luopua.
Hieno evankeliumi:
"köyhille julistetaan evankeliumia.
Ja ilosanoma Vapahtajan syntymästä annettiin, ei kirjanoppineille, vaan yhteiskunnassa kaikkein halvimpina pidetyille paimenille.
8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" ( Luuk 2)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalahan on Raamatun mukaan kaikkivaltias. Kaikkivaltiaana hän luo Kristuksen toisessa tulemisessa uuden ihmisen, joka ei tee enää syntiä. Miksi hän ei luonut sellaista ihmistä heti alussa luodessaan maailman?
Koska Jumala ei niin tehnyt, on hänen täytynyt tahtoa pahaa: että ihmiset tekisivät pahaa ja kärsisivät hänen itsensä langettamien kirousten alla. Jumala on siis itse paha ja Raamatussa hän onkin kaikkein pahin olento: hän tappaa ja käskee tappaa enemmän kuin kukaan muu.
Jumalan ei kaikkivaltiaana tarvitsisi sovittaa syntejä voidakseen antaa ne anteeksi. Vanhassa testamentissa Jumala antaakin syntejä anteeksi, vaikka Jeesusta ei ollut vielä uhrattu. Jeesus itse antaa syntejä anteeksi jo ennen kuin kuoli. Ja mitä sovitukseen tulee, niin se on jokseenkin järjetön oppi, jota kristityt itsekään eivät kunnolla ymmärrä.
Jotkut kristityt sanovat tähän, että Vanhan testamentin aikana oli eläinuhreja, jotka toivat silloin sovituksen, tai sitten Jeesuksen uhri luettiin sovitukseksi jo etukäteen, ennen kuin se oli annettu. Tällä ei oikeastaan ole merkitystä, koska ei kaikkivaltias tarvitse sovitusta voidakseen armahtaa ihmisiä, jotka on tehnyt. Ajatus sovituksesta on siis järjetön.
Mitä uhriin tulee, niin se on juutalaisuudessa ja kristinuskossa seurausta heitä ennen eläneiden ihmisten tavasta uhrata eläimiä, ruokaa ja juomia jumalille. Israelin usko oli ensin polyteististä, sitten monolatrista ja lopuksi monoteististä. Tämäkään ei ollut heidä omaa keksintöä vaan he oppivat monolatrisen uskonnon Egyptistä farao Akhenatenilta, kun hän palvoi Atonia 1300-luvulla eaa.
Israelin ja kristittyjen tapa uhrata tai uskoa uhrin tuomaan sovitukseen, jonka kautta Jumala leppyy tai jota Jumala tarvitsee, on siis samanlaista taikauskoa kuin ns. pakanoilla (muilla kansoilla ja heimoilla kuin Israelilla). Jeesuksen ei tämän perusteella olisi tarvinnut kuolla ristillä syntisten sovittamiseksi. Kristittyjen usko on täten taikauskoa ja turhaa, etenkin kun mitään Jumalaa ei ole olemassa.
Kristityt yrittävät aina välillä selittää uskontoaan järkevällä tavalla, ikään kuin se olisi järkevää, mutta kun he eivät siinä onnistu, niin lopulta he tunnustavat se olevan hulluutta tai niin kuin sanovat "hullutus", mutta tämä vain suomenkielellä. Englanniksi ja muilla kielillä sana rististä on typeryyttä ja älyttömyyttä. (foolishness) Ja sitähän se on, mutta ei minkään olemattoman Jumalan viisautta, sillä täysin järjetöntä on evankeliumi."Jotkut kristityt sanovat tähän, että Vanhan testamentin aikana oli eläinuhreja, jotka toivat silloin sovituksen"
Raamattu ei puhu syntien sovituksesta lainkaan Vanhassa testamentissa, ja Paavalikin sanoo, ettei yksikään (eläinten)uhraus voinut antaa syntejä anteeksi.
Synnin sovitus vaati veren, ei muuten sovitusta voi tulla.
- Anonyymi
Jeesus asettaa ehtoollisen
26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. "Synnin sovitus vaati veren, ei muuten sovitusta voi tulla."
Jos Jumala on pakotettu noudattamaan tällaista sääntöä, hän ei ole kaikkivaltias.
Jos Jumala on kaikkivaltias, hänen ei olisi ollut mikään pakko säätää että sovitus vaatii verta ja Jeesuksen kuolema oli täysin tarpeetonta teatteria.- Anonyymi
Et tietäisi tätä, ellet olisi kuullut sitä tai lukenut Raamatusta.
Pakanat uhrasivat eläimiä ja ihmisiä jumalilleen lepyttääkseen heidät vihasta ja tämä tapahtui jo ennen kuin Israelin kansa sai uhrilait 700-luvulla eaa. Anonyymi kirjoitti:
Et tietäisi tätä, ellet olisi kuullut sitä tai lukenut Raamatusta.
Pakanat uhrasivat eläimiä ja ihmisiä jumalilleen lepyttääkseen heidät vihasta ja tämä tapahtui jo ennen kuin Israelin kansa sai uhrilait 700-luvulla eaa.Israien kansan edellä on epäjumalan palvelijoita, jota Jumala hävitti maaimasta tyystin.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Israien kansan edellä on epäjumalan palvelijoita, jota Jumala hävitti maaimasta tyystin.
Onko sinusta oikein tehdä kansanmurhia ja hävittää vääräuskoiset maailmasta tyystin?
Jos on, niin miksi heitä ei saa enää tappaa vaan heille pitää julistaa evankeliumia?
Mooseshan käski tappaa ne, jotka ovat vääräuskoisia ja viettelevät Israelia luopumukseen. Miksi te kristityt ette noudata Mooseksen käskyjä? Eivätkö ne olekaan hyviä? siare kirjoitti:
"Synnin sovitus vaati veren, ei muuten sovitusta voi tulla."
Jos Jumala on pakotettu noudattamaan tällaista sääntöä, hän ei ole kaikkivaltias.
Jos Jumala on kaikkivaltias, hänen ei olisi ollut mikään pakko säätää että sovitus vaatii verta ja Jeesuksen kuolema oli täysin tarpeetonta teatteria.Jos Jeesus ei olisi tullut sovitamaan ihmisen syntiä, ihmisellä oli mitään mahdollisuutta pelastua. Olisi täydellisesti kadotukseen tuomittu, nyt Jeesus sovitti omalla verelään meille ijankaikkisen elämä,niille jota sen uskovat.
Pelastuvat kuolemalta, se oli Jeesusen sovituksen hinta, ristin häpeällinen kuolema .kotipaju2 kirjoitti:
Jos Jeesus ei olisi tullut sovitamaan ihmisen syntiä, ihmisellä oli mitään mahdollisuutta pelastua. Olisi täydellisesti kadotukseen tuomittu, nyt Jeesus sovitti omalla verelään meille ijankaikkisen elämä,niille jota sen uskovat.
Pelastuvat kuolemalta, se oli Jeesusen sovituksen hinta, ristin häpeällinen kuolema .Eli sinun mielestäsi Jumala siis ei ole kaikkivaltias, koska hän sidottu joihinkin itsensä ulkopuolisiin sääntöihin.
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinusta oikein tehdä kansanmurhia ja hävittää vääräuskoiset maailmasta tyystin?
Jos on, niin miksi heitä ei saa enää tappaa vaan heille pitää julistaa evankeliumia?
Mooseshan käski tappaa ne, jotka ovat vääräuskoisia ja viettelevät Israelia luopumukseen. Miksi te kristityt ette noudata Mooseksen käskyjä? Eivätkö ne olekaan hyviä?Jeesusken asetama uusi liitto, on viedä evankejumia kaikille kansoille, mitä varten että ihmist tulivat tuntemaan toduuden, toduus on ,Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Jeesus on täyttänyt jo mooseksen käsyn meidän puoleta, se on laiki jota ihmisen ei voi täyttä, olla evankeljumille kuuliainen näkyy lähetys käskyssä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."Matt.28:19-20.
On meidä pelastuksemme uudessa liitossa, ilma lain vaatimusta.siare kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi Jumala siis ei ole kaikkivaltias, koska hän sidottu joihinkin itsensä ulkopuolisiin sääntöihin.
Jumala on kaikki valtiaa joka tapausessa, koska on luonut ihmisen omaksi kuvakseen kaltaisekseen, lähes jumal olennon synti joka erotti Jumalan yhdeydestä. Jeesus on välimeis Jumalan ja ihmisen välillä, kosko ihminen on synnin saastuttama ei ole aisiaa ilman välimiestä uuteen elämään.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Jeesusken asetama uusi liitto, on viedä evankejumia kaikille kansoille, mitä varten että ihmist tulivat tuntemaan toduuden, toduus on ,Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Jeesus on täyttänyt jo mooseksen käsyn meidän puoleta, se on laiki jota ihmisen ei voi täyttä, olla evankeljumille kuuliainen näkyy lähetys käskyssä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."Matt.28:19-20.
On meidä pelastuksemme uudessa liitossa, ilma lain vaatimusta.Mutta onhan se nyt omituista, että eri aikoina on erilaiset käskyt ja ohjeet Jumalan kansalle!
Mooseksen aikana ja ennen sitä pakanoille ei julistettu mitään: monet kansat käskettiin sen sijaan tappaa ja Mooseksen laki käski tappaa itse asiassa myös kaikki israelilaiset, jotka palvelevat vääriä jumalia ja kehottavat luopumaan Herrasta.
Eikä Jeesus mitään tappokäskyjä täyttänyt. Hän ei tappanut yhtään sapatin rikkojaa, avionrikkojaa tai vääräuskoista israelilaista. Eikä edes käskenyt tappaa: pikemmin kielsi tappamasta ja purki näin Mooseksen lakia mitä ei saisi tehdä.
Eikö Jeesus olisi väärä profeetta, jos kieltäisi Mooseksen lain käskyjen noudattamisen? Nehän ovat ikuiset säädökset Israelille ja heihin liittyneille pakanoille! Ja pakanuudesta Jumalan tykö kääntyneet uskovaiset on oksastettu jaloon öljypuuhun eli Israeliin. Room11. Eikö silloin pitäisi noudattaa Mooseksen lain käskyjä? - Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Jumala on kaikki valtiaa joka tapausessa, koska on luonut ihmisen omaksi kuvakseen kaltaisekseen, lähes jumal olennon synti joka erotti Jumalan yhdeydestä. Jeesus on välimeis Jumalan ja ihmisen välillä, kosko ihminen on synnin saastuttama ei ole aisiaa ilman välimiestä uuteen elämään.
Et selvästikään ajattele asioita omilla aivoillasi vaan tuot vain julki opetusta, jonka olet kuullut muilta kristityiltä ja pidät sitä itsestään selvästi totena. Miettisit vähän ennen kuin kirjoitat!
Anonyymi kirjoitti:
Et selvästikään ajattele asioita omilla aivoillasi vaan tuot vain julki opetusta, jonka olet kuullut muilta kristityiltä ja pidät sitä itsestään selvästi totena. Miettisit vähän ennen kuin kirjoitat!
Raamatun kijra on se autoriteetti , jonka pohjalta kirjoitan osan, paavali mainitsee keiltä olet oppinut pitämään sanan vahvan pidä siitä kiini.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta onhan se nyt omituista, että eri aikoina on erilaiset käskyt ja ohjeet Jumalan kansalle!
Mooseksen aikana ja ennen sitä pakanoille ei julistettu mitään: monet kansat käskettiin sen sijaan tappaa ja Mooseksen laki käski tappaa itse asiassa myös kaikki israelilaiset, jotka palvelevat vääriä jumalia ja kehottavat luopumaan Herrasta.
Eikä Jeesus mitään tappokäskyjä täyttänyt. Hän ei tappanut yhtään sapatin rikkojaa, avionrikkojaa tai vääräuskoista israelilaista. Eikä edes käskenyt tappaa: pikemmin kielsi tappamasta ja purki näin Mooseksen lakia mitä ei saisi tehdä.
Eikö Jeesus olisi väärä profeetta, jos kieltäisi Mooseksen lain käskyjen noudattamisen? Nehän ovat ikuiset säädökset Israelille ja heihin liittyneille pakanoille! Ja pakanuudesta Jumalan tykö kääntyneet uskovaiset on oksastettu jaloon öljypuuhun eli Israeliin. Room11. Eikö silloin pitäisi noudattaa Mooseksen lain käskyjä?Vanhan liiton aika ei millenkään kansalle julistettu mitään, heillä oli epäjumalansa jota palvoivat.
Pakakanakansojen pelastus
on Israelin kansa osittainen lupuminen Jumalan sanasta, on koitunut maaiman kansoille rikkaudeksi, Israel on viinipuun kun puhkeaa kukka kevät on lähellä, pakana kansoita kun on täysi luku tullt täyteen, toinen tuleminen tapahtuu, sitä aikaa ei kukaan tiedä.kotipaju2 kirjoitti:
Jumala on kaikki valtiaa joka tapausessa, koska on luonut ihmisen omaksi kuvakseen kaltaisekseen, lähes jumal olennon synti joka erotti Jumalan yhdeydestä. Jeesus on välimeis Jumalan ja ihmisen välillä, kosko ihminen on synnin saastuttama ei ole aisiaa ilman välimiestä uuteen elämään.
"Jumala on kaikki valtiaa joka tapausessa"
Siinä tapauksessa mitkään säännöt siitä mitä syntien sovittaminen vaatii, eivät sido Jumalaa. Jos Jumala on kaikkivaltias, Jeesukseksen ristiinnaulitseminen oli täysin tarpeetonta näytelmää. Jos Jeesuksen uhri oli tarpeellinen, Jumala ei ole kaikkivaltias, vaan sidottu sääntöihin, joita on kyvytön muuttamaan.- Anonyymi
siare kirjoitti:
"Jumala on kaikki valtiaa joka tapausessa"
Siinä tapauksessa mitkään säännöt siitä mitä syntien sovittaminen vaatii, eivät sido Jumalaa. Jos Jumala on kaikkivaltias, Jeesukseksen ristiinnaulitseminen oli täysin tarpeetonta näytelmää. Jos Jeesuksen uhri oli tarpeellinen, Jumala ei ole kaikkivaltias, vaan sidottu sääntöihin, joita on kyvytön muuttamaan.Jumala on säätänyt asioita, joita hän pystyy muuttamaan, mutta kaikkia säädöksiä hän ei tahdo muuttaa.
Jumala sääti Mooseksen lain käskyt, joita Israelin tuli tarkasti noudattaa vanhan liiton aikana, mutta uuden liiton aikana kaikkia käskyjä ei tarvitse enää noudattaa.
Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa. Anonyymi kirjoitti:
Jumala on säätänyt asioita, joita hän pystyy muuttamaan, mutta kaikkia säädöksiä hän ei tahdo muuttaa.
Jumala sääti Mooseksen lain käskyt, joita Israelin tuli tarkasti noudattaa vanhan liiton aikana, mutta uuden liiton aikana kaikkia käskyjä ei tarvitse enää noudattaa.
Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa."Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa."
Aivan. Jumala olisi voinut päättää jo ennen aikojen alkua että hänen ei tarvitse uhrata itseään itselleen ihmisten syntien sovituseksi.
Olet siis ilmeisesti samaa mieltä kanssasi, että Jeesuksen ristikuolema oli täysin turhaa teatteria, joka tapahtui siksi, että Jumala nyt vaan jostain syystä halusi pistää pystyy kuolinnäytelmän, ei siksi, että se oikeasti olisi ollut tarpeellinen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala on säätänyt asioita, joita hän pystyy muuttamaan, mutta kaikkia säädöksiä hän ei tahdo muuttaa.
Jumala sääti Mooseksen lain käskyt, joita Israelin tuli tarkasti noudattaa vanhan liiton aikana, mutta uuden liiton aikana kaikkia käskyjä ei tarvitse enää noudattaa.
Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa."Jumala on säätänyt asioita, joita hän pystyy muuttamaan, mutta kaikkia säädöksiä hän ei tahdo muuttaa."
Minun Raamatussani ei lue tuollaista.
"Jumala sääti Mooseksen lain käskyt, joita Israelin tuli tarkasti noudattaa vanhan liiton aikana, mutta uuden liiton aikana kaikkia käskyjä ei tarvitse enää noudattaa. "
Tuo on tulkintakysymys.
"Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa."
Minun Raamatussani ei lue tuotakaan. Jeesuksen omista sanoista ei löydy sellaista ehtoa, ettei voisi muka pelastua, jos ei usko hänen kuolemaansa. Anonyymi kirjoitti:
"Jumala on säätänyt asioita, joita hän pystyy muuttamaan, mutta kaikkia säädöksiä hän ei tahdo muuttaa."
Minun Raamatussani ei lue tuollaista.
"Jumala sääti Mooseksen lain käskyt, joita Israelin tuli tarkasti noudattaa vanhan liiton aikana, mutta uuden liiton aikana kaikkia käskyjä ei tarvitse enää noudattaa. "
Tuo on tulkintakysymys.
"Jumala asetti Jeesuksen uhrikuoleman ja kuolleistaheräämisen pelastuksen ehdoksi eikä muuta sitä "sääntöä", vaikka voisi sen muuttaa."
Minun Raamatussani ei lue tuotakaan. Jeesuksen omista sanoista ei löydy sellaista ehtoa, ettei voisi muka pelastua, jos ei usko hänen kuolemaansa.Me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, se Nasaretilainen, hajottaa tämän paikan ja muuttaa säädökset, jotka Mooses on meille antanut." Apt. 6:14
Temppelin hajoitu joka on todellisuutta, Jeesusen taivaaseen astumisensa jälkeen.
Kysymys uhrauksen laadusta on edelleen vailla vastausta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17500445/kysymys-uhrauksesta- Anonyymi
Tässä tulisi tutkia ja pohtia myös sitä, millä tavalla Jeesus kuoli: mitä hänelle kuolemassa tapahtui. Jos uskotaan kristittyjen yleisen linjan mukaan, niin hänessähän kuoli vain ruumis, mutta henki (tai sielu) jatkoi elämäänsä välittömästi ruumiin kuoleman jälkeen. Unitaarien mukaan Jeesus kuoli kuitenkin samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Hänen tietoisuutensa sammui ja hän tavallaan lakkasi olemasta kuolleena olemisen ajan; tai niin kuin sanotaan - nukkui kuoleman unta tiedottomassa tilassa.
Jos unitaarien tulkinta on oikea - ja miksei olisi, koska Jeesus oli pelkkä ihminen - niin Jeesus uhrasi elämänsä ihmisenä, mikä oli tosin helppoa, jos oli saanut Jumalalta varman tiedon, että saa sen elämän takaisin, eli Jumala herättää hänet eloon kuoleman jälkeen. Ja näinhän Jeesus ennusti tapahtuvan: että hän nousee kuolleista kolmantena päivänä.
Toisaalta tässä on sellainen mahdollisuus, että tieto tulevasta kuolleista heräämisestä ei ollutkaan aivan varma. Että Jeesus joutui uskossa luottamaan Isän lupaukseen tässä asiassa. Silloin Jeesus olisi toiminut niin kuin muutkin ihmiset osittain epätietoisena ja epävarmana siitä, onko uskossa saatu epäselvä lupaus todella Jumalan lupaus. Jeesushan kyseli Jumalan tahtoa Getsemanessa ja tahtoi välttyä ristinkuolemalta, mutta lopulta rukouksen jälkeen taipui Isän tahtoon.
Sitten - jos uskotaan Jeesuksen olleen Jumala ristillä - menettää Jeesuksen uhri kokonaan merkityksensä, sillä eihän Jumala voi kärsiä tai kuolla ja koko tapahtuma oli pelkkää näytelmää, ei todellista kärsimystä. Tätä näkemystä eivät kristityt jaa, sillä he pitävät Jeesusta tosi ihmisenä, vaikka uskoisivat hänen olevan samalla myös Jumala. Niinpä Jeesus kärsi ihmisenä ristillä ja kuoli niin kuin ihmiset kuolevat, mutta tässä kristityt erehtyvät, kun luulevat ihmisessä olevan jokin aineeton henki, joka jatkaa elämää itsestään ja ympäristöstään tietoisena vielä kuoleman jälkeen.
Näin ateistina ajattelen siten, että Jeesuksen kuolema oli turha, kun ajatellaan sitä uskonnollisessa mielessä. Se ei hyödyttänyt ketään hengellisesti ajateltuna. Jeesuksen kuolinsyy oli lisäksi Rooman maaherran Pontius Pilatuksen mukaan kapina Roomaa vastaan: ei se, mitä juutalaiset sanoivat, että hä pilkkasi Jumalaa, kun sanoi olevansa Jumalan poika. On vielä sekin vaihtoehto, että kertomukset Jeesuksen ristinkuolemasta eivät ole totta. Voi olla, että koko henkilö on fiktiivinen. Tästä tutkijat ovat tosin eri mieltä ja valtaosa pitää Jeesusta historiallisena henkilönä, todellisena ihmisenä. Ei hän kuitenkaan mitään ihmeitä tehnyt eikä olematon Jumala hätä kuolleista herättänyt. Anonyymi kirjoitti:
Tässä tulisi tutkia ja pohtia myös sitä, millä tavalla Jeesus kuoli: mitä hänelle kuolemassa tapahtui. Jos uskotaan kristittyjen yleisen linjan mukaan, niin hänessähän kuoli vain ruumis, mutta henki (tai sielu) jatkoi elämäänsä välittömästi ruumiin kuoleman jälkeen. Unitaarien mukaan Jeesus kuoli kuitenkin samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Hänen tietoisuutensa sammui ja hän tavallaan lakkasi olemasta kuolleena olemisen ajan; tai niin kuin sanotaan - nukkui kuoleman unta tiedottomassa tilassa.
Jos unitaarien tulkinta on oikea - ja miksei olisi, koska Jeesus oli pelkkä ihminen - niin Jeesus uhrasi elämänsä ihmisenä, mikä oli tosin helppoa, jos oli saanut Jumalalta varman tiedon, että saa sen elämän takaisin, eli Jumala herättää hänet eloon kuoleman jälkeen. Ja näinhän Jeesus ennusti tapahtuvan: että hän nousee kuolleista kolmantena päivänä.
Toisaalta tässä on sellainen mahdollisuus, että tieto tulevasta kuolleista heräämisestä ei ollutkaan aivan varma. Että Jeesus joutui uskossa luottamaan Isän lupaukseen tässä asiassa. Silloin Jeesus olisi toiminut niin kuin muutkin ihmiset osittain epätietoisena ja epävarmana siitä, onko uskossa saatu epäselvä lupaus todella Jumalan lupaus. Jeesushan kyseli Jumalan tahtoa Getsemanessa ja tahtoi välttyä ristinkuolemalta, mutta lopulta rukouksen jälkeen taipui Isän tahtoon.
Sitten - jos uskotaan Jeesuksen olleen Jumala ristillä - menettää Jeesuksen uhri kokonaan merkityksensä, sillä eihän Jumala voi kärsiä tai kuolla ja koko tapahtuma oli pelkkää näytelmää, ei todellista kärsimystä. Tätä näkemystä eivät kristityt jaa, sillä he pitävät Jeesusta tosi ihmisenä, vaikka uskoisivat hänen olevan samalla myös Jumala. Niinpä Jeesus kärsi ihmisenä ristillä ja kuoli niin kuin ihmiset kuolevat, mutta tässä kristityt erehtyvät, kun luulevat ihmisessä olevan jokin aineeton henki, joka jatkaa elämää itsestään ja ympäristöstään tietoisena vielä kuoleman jälkeen.
Näin ateistina ajattelen siten, että Jeesuksen kuolema oli turha, kun ajatellaan sitä uskonnollisessa mielessä. Se ei hyödyttänyt ketään hengellisesti ajateltuna. Jeesuksen kuolinsyy oli lisäksi Rooman maaherran Pontius Pilatuksen mukaan kapina Roomaa vastaan: ei se, mitä juutalaiset sanoivat, että hä pilkkasi Jumalaa, kun sanoi olevansa Jumalan poika. On vielä sekin vaihtoehto, että kertomukset Jeesuksen ristinkuolemasta eivät ole totta. Voi olla, että koko henkilö on fiktiivinen. Tästä tutkijat ovat tosin eri mieltä ja valtaosa pitää Jeesusta historiallisena henkilönä, todellisena ihmisenä. Ei hän kuitenkaan mitään ihmeitä tehnyt eikä olematon Jumala hätä kuolleista herättänyt.Uskovien keskuudessa opetetaan, että Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen kaikkien ihmisten synnit. En näe tässä mitään ihmeellistä, perustuuhan koko kristinusko Jeesuksen uhraamiseen.
Samaisen Raamatun mukaan ihminen on sekä henki, sielu että ruumis. Kun sanotaan, että Jeesus antoi henkensä (koko ihmiskunnan puolesta), mitä sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan: henkeä, ruumista, sielua vai kaikkia kolmea yhtä aikaa?
Jos Jeesus oli vain ihminen, ristillä kuoli hänen maallinen ruumiinsa. Raamatun mukaan ihmisen ruumis on saastainen ulkokuori, koin syömä vaate, jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Tässä tapauksessa Jeesus olisi sovittanut maailman synnit koin syömän vaatteen hinnalla.
Jos Jeesus oli Jumala, ristillä kuoli osa kuolematonta Jumalaa. Tämä paradoksi oli ajaa Paavalinkin hulluksi. Miten oli mahdollista, että osa kuolematonta kokonaisuutta olikin kuollut? Tämän vuoksi Jeesus-niminen jumala oli vaihtunut Paavalin opetuksissa pelkäksi Jeesus-nimiseksi välimieheksi ihmisten ja Jumalan välillä.
Loppujen lopuksi kysymys ei nähtävästi ole ollenkaan siitä, mikä kuoli tai ei kuollut ristilla. Kysymys on hinnasta, jolla ihmiskunta lunastettiin. Raamatun mukaan Jumala uhrasi oman rakkaan poikansa, mutta Jeesuksen itsensä mukaan Hän ei koskaan kuollutkaan.
Uhraushan tarkoittaa sitä, että menettää jotakin itselleen tärkeää, läheistä tai rakasta jne. Tämän vuoksi ihmiset uhrasivat Jumalalle - he luopuivat ikuisiksi ajoiksi itselleen tärkeistä asioista Jumalan hyväksi. Raamatun oman ilmoituksen mukaan Jeesus elää ja voi paksusti Jumalan oikealla puolella, joten mitään uhrausta ei ole tapahtunut. Ainakaan ihmisten käsittämällä tavalla.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Uskovien keskuudessa opetetaan, että Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen kaikkien ihmisten synnit. En näe tässä mitään ihmeellistä, perustuuhan koko kristinusko Jeesuksen uhraamiseen.
Samaisen Raamatun mukaan ihminen on sekä henki, sielu että ruumis. Kun sanotaan, että Jeesus antoi henkensä (koko ihmiskunnan puolesta), mitä sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan: henkeä, ruumista, sielua vai kaikkia kolmea yhtä aikaa?
Jos Jeesus oli vain ihminen, ristillä kuoli hänen maallinen ruumiinsa. Raamatun mukaan ihmisen ruumis on saastainen ulkokuori, koin syömä vaate, jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Tässä tapauksessa Jeesus olisi sovittanut maailman synnit koin syömän vaatteen hinnalla.
Jos Jeesus oli Jumala, ristillä kuoli osa kuolematonta Jumalaa. Tämä paradoksi oli ajaa Paavalinkin hulluksi. Miten oli mahdollista, että osa kuolematonta kokonaisuutta olikin kuollut? Tämän vuoksi Jeesus-niminen jumala oli vaihtunut Paavalin opetuksissa pelkäksi Jeesus-nimiseksi välimieheksi ihmisten ja Jumalan välillä.
Loppujen lopuksi kysymys ei nähtävästi ole ollenkaan siitä, mikä kuoli tai ei kuollut ristilla. Kysymys on hinnasta, jolla ihmiskunta lunastettiin. Raamatun mukaan Jumala uhrasi oman rakkaan poikansa, mutta Jeesuksen itsensä mukaan Hän ei koskaan kuollutkaan.
Uhraushan tarkoittaa sitä, että menettää jotakin itselleen tärkeää, läheistä tai rakasta jne. Tämän vuoksi ihmiset uhrasivat Jumalalle - he luopuivat ikuisiksi ajoiksi itselleen tärkeistä asioista Jumalan hyväksi. Raamatun oman ilmoituksen mukaan Jeesus elää ja voi paksusti Jumalan oikealla puolella, joten mitään uhrausta ei ole tapahtunut. Ainakaan ihmisten käsittämällä tavalla.Minusta tässä pitäisi ensi ymmärtää mitä sovitus tarkoittaa ja mitä eroa sillä on syntien anteeksi saamisen kanssa.
- Anonyymi
Room.6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Kristillinen yksi kaste (ei lahkokaste) on osallisuus Jeesuksen kuoleman, sovintoveren ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Kasteessa ja ehtoollisessä Jeesuksen kuolema tulee syntisen ihmisen hyväksi. Kasteen liito, veriliitton vahvistetaan Ehtoollisessa.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. - Anonyymi
Hienosta ajatuksesta huolimatta ei Jeesus yksinään pelasta ketään. Jeesus voi puhdistaa ihmisen synnit, pestä ihmisen puhtaaksi synnistä, mutta ei se vielä ole pelastus kun heti niitä uusia syntejä tulee lisää. Niitä nimenomaan tulee Mooseksen lain mukaan. Se luetaan ihmiselle niin kauan kunnes hän on uuden liiton jäsen. Jeesus on siinä vain välimies, mahdollistaja sille, että ihminen voi saada Pyhän Hengen ja vaeltaa niin hengen yhteydessä Jumalan kanssa. Silloin synnit ovat aivan eri tavalla kuin silloin kun ne mitataan Mooseksen lain mukaan. Silloin syntiä on vain silloin kun ihminen toimii oman lihansa voimin, ilman Pyhää Henkeä. Siinä on se ihmisen taistelu syntiä vastaan. Ei lain kirjaimessa eikä itse synnin välttelemisessä eikä kiusausten voittamisessa, vaan siitä että säilyttää hengen yhdyssiteen Jumalaan.
- Anonyymi
Hellarit on eksyttäjiä. He yrittävät kumota kasteen ja ehtoollisen oikean merkityksen syntien anteeksisaamiseksi ja yrittävät houkutella ihmisiä saatanallisten hurmoshenkien valtaan omaan lahkoonsa kaadettavaksi ja sidottavaksi lahko-orjuuteen.
2. Piet. 2:19 ja lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on. - Anonyymi
Se ei vain valitettavasti pelasta ketään vaikka miten moittii muita eksyttäjiksi. Sellaista pelastuksen tietä ei Raamattuun ole kirjoitettu eikä siinä määrällä voi korvata laatua vaikka miten paljon herjaisi, niin ei ne taivaan portit yhtään sen lähemmäs tule. Ja sitten on vähän noloa yrittää houkutella muita siihen riettauden lätäkköön mukaan.
- Anonyymi
Jo silloin oli vääräuskoisia eli omasta mielestään oikeauskoisia jotka deletoi Jeesuksen.
- Anonyymi
Jeesuksen uhri on jatkumoa animistien tavalle uhrata ruokaa ja juomaa kuolleiden ihmisten hengille ja siitä kehittyneelle teismille, jossa uhrataan jumalille ihmisiä tai eläimiä.
Israelin uskonto oli ensin monolatrista: uskottiin moniin eri jumaliin, mutta pidettiin vain Jahvea palvonnan arvoisena. Myöhemmin muut jumalat selitettiin epäjumaliksi (fiktioksi) ja tehtiin Jahvesta yksi ainoa Jumala.
Tällekin Jumalalle piti uhrata eläimiä, ruokaa ja juomaa, jotta se leppyisi vihastaan ja antaisi anteeksi pahat teot. Jeesuksen uhri on jatkumoa näille uhreille ja lahjoille, jotka Jumalalle annetaan. Uskottiin siihen, että se korvasi kaikki aiemmat uhrit ja niin ei muita uhreja tarvinnut enää uhrata.
Uhraaminen loppui uudessa liitossa, koska Jumala oli lopullisesti lepytetty vihastaan Jeesuksen uhrin kautta.
Tämä kaikki on tietysti taikauskoa. On hyvä havaita se, että juutalaisuus ja kristinusko ovat kehittyneet pakanauskontojen pohjalta eivätkä ole Jumalan ilmoitukseen perustuva uskonto, niin kuin väitetään. Samanlaista humpuukia kuin muutkin uskonnot.- Anonyymi
Helluntailaisuudessa ihminen houkutellaan hurmoshenkien yhteyteen eli antikristuksen henkien valtaan, joiden kanssa niitä liitoja siellä tehdään.
Parhami ja Olseni meni liittoon Sodoman kuninkaan kanssa ja sai vastapalvelukseksi ihania seksinautintoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisuudessa ihminen houkutellaan hurmoshenkien yhteyteen eli antikristuksen henkien valtaan, joiden kanssa niitä liitoja siellä tehdään.
Parhami ja Olseni meni liittoon Sodoman kuninkaan kanssa ja sai vastapalvelukseksi ihania seksinautintoja.Tuon toisteleminen ei vain käy uhrilahjasta sekään eikä taivasten valtakunnan avaimiksi eikä sillä tavalla liity aiheeseen, mutta kivahan se on uhrata jokaiseen keskusteluun vastaukseksi jos sillä uskolla tulee autuaaksi. Jos sillä pääsee taivaaseen, niin siinä taivaassa saattaa olla hyvin yksinäistä.
- Anonyymi
On tuota pronssikautista oppia tuo uhraaminen. Täyttä huttua. Vapahtaja olet sinä.
Ehkäpä äpäräkultin jumala on poikkeuksellisen vittumainen ja verenhimoinen hahmo. En haluaisi olla moisen otuksen kanssa misssssään tekemisissä. Eikä onneksi tarvitsekaan. - Anonyymi
perinteisesti uhrattiin,, mutta mitta, sitten syötiin se uhrattu,,, ei ollut varaa heittää hukkaan, nälkä ohjaa.. että teurastus rituaali oli se "uhraus".
jeesus kertomusten mukaan, itse jeesus ajoi itsensä tilanteeseen, sopeutumattomuuteen, olotilaan ja sitten ""uhrautui.
Irtonainen kuljeksiva elämä johti turmioon.. Voi sitä uhraukseksi myös kutsua jos haluaa---- - Anonyymi
Yksikään järkevä ihminen ei uhraisi elävää olentoa sen takia, mitä jotkut toiset ovat tehneet. On sairasta itsensä pettämistä väittää, että Jeesuksen kuolema oli luonnollinen asia ihmiskunnan puolesta, ja että jonkun kuoleminen muka aikaan saisi yhtään mitään.
- Anonyymi
On parempi, että yksi ihminen kuolee kansan puolesta, kuin että koko kansa tuhoutuu. Sekin on parempi, jos yksi kuolee kymmenen muun puolesta, jotta nämä pelastuisivat. Näin voi käydä esimerkiksi taistelussa sodan keskellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On parempi, että yksi ihminen kuolee kansan puolesta, kuin että koko kansa tuhoutuu. Sekin on parempi, jos yksi kuolee kymmenen muun puolesta, jotta nämä pelastuisivat. Näin voi käydä esimerkiksi taistelussa sodan keskellä.
Voi olla parempi, mutta kuka keksii tuollaiset täysin järjettömät säännöt ihmisen pelastamiseksi. Täysin epäinhimillistä.
- Anonyymi
Jeesusta kukaan uhrannut,joutu rötöksistään tilille. Huijjasi vääriä henkilöitä tempuillaan ja ne kyllästy.
- Anonyymi
Täytyy tosiaan ihmetellä ukrainalaisten sitkeyttä puolustaa maataan venäläisiä vastaan. Satoja tuhansia jo kuollut se maata tuhoutunut asuinkelvottomaksi sekä sota vaikuttanut kymmenien miljoonien elämään.
Henkilökohtaisesti voisi miettiä onko uhraus sen arvoinen että menettää henkensä asian vuoksi jonka lopputulosta ei tiedä. Voisi olla että kukin pötkisi pakoon ja sanoi venäläisille että pitäkää paskanne. - Anonyymi
> Eikö Jumala voisi antaa syntejä anteeksi ilman uhria?
Syy, miksi Jeesus haluttiin tappaa on nimenomaan se, että antoi syntejä anteeksi ilman mitään vaatimuksia.
"Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?" Mutta kun Jeesus tiesi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: "Mitä te ajattelette sydämessänne? Kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut', vai sanoa: 'Nouse ja käy'? Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," – hän sanoi halvatulle - "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." Ja kohta hän nousi heidän nähtensä, otti vuoteen, jolla oli maannut, ja lähti kotiinsa ylistäen Jumalaa."
Luuk. 5:21-25
Jeesus antoi myös opetuslapsilleen oikeuden antaa syntejä anteeksi.
"Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Joh. 20:23
Syntien anteeksianto on siis mahdollista ilman uhria. Mutta, koska Jeesus armahti, hänet murhattiin ja siksi voidaan sanoa, että hän uhrasi henkensä syntien anteeksiantamiseksi.
Mutta, Raamatun mukaan syy Jeesuksen kuolemaan on tämä:
"Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra."
Room. 14:9- Anonyymi
Room 14:9 Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.
Jos Jeesus on Jumala, niin eikö hän olisi voinut olla myös kuolleiden herra kuolematta ensin itse?
- Anonyymi
Ei Jeesus kuollut vain siksi että saa synnit anteeksi. Mikä merkitys sillä itse asiassa edes on jos saa tänään synnit anteeksi ja huomenna tekee lisää. Anteeksianto vesittyy vain niin eikä Jeesuksen uhraus ollut vain sitä että me voimme saada synnit anteeksi, vaan siinä että hän poisti Jumalan lasten päältä lain kirouksen ja mahdollisti siten Pyhän Hengen ihmiselle. Hän oli sillä tavalla välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Se oli se suuri asia uhrina olemisessa.
- Anonyymi
Jumala leppyi vihastaan, kun hänelle uhrattiin viaton ihminen. Sairas Jumala sellainen, joka tarvitsee viattoman kärsimyksen ja kuoleman leppyäkseen vihasta. Eikö siihen riittäisi se, että ihmiset lakkaavat tekemästä pahaa ja tekevät vain hyvää?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336