Ajo keskisuomessa enempi pikkuteillä ei ns motariajoa. Kummat on 10v ajaksi paremmat renkaat? Ajan vähän joten kestää tuon 10v renkaani. Joo tiedostan renkaan suositukset iästä tms mutta ne ei kiinnosta koska joudun maksamaan kaiken itse.
Kitkat vai nastat 10v ajaksi?
11
331
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan taas turhin avaus aikoihin.
- Anonyymi
Turha tai sitten ei. Minulla on autossani alla eurooppalaiset talvirenkaat ja niillä on menty pari vuotta kesät ja talvet. Hyvin toimii talvisissa keleissä ja kesärenkaanakin. Märkäpito on noissa luokkaa B eli ei pitäisi olla ongelmia pidon suhteen. Nopeusluokka on H, niin eipä se sula kesäkuumalla alle, vaikka molemmista kuuluu väitettävän päinvastaista.
Suurin säästö tulee, kun ei tarvitse olla kaksi kertaa vuodessa vaihtamassa gummeja alle, eikä tarvitse edes rengashotellia. Huollon yhteydessä voi pyytää vaihtamaan renkaat edestä taakse ja päinvastoin.
En suosittele tätä äärimmäisten riskien ottajille, enkä rengasasiossa kaikkitietäville hifistelijöille, mutta näinkin pärjää renkailla mitkä toimivat jyrikssä nousuissa ja laskuissa euroopan vuoristossa ja laaksoissa. Pohjanmaan lakeuksillahan nämä on sitten vaaralliset kaikkina vuodenaikoina.- Anonyymi
Eurooppalaiset kitkat ei juurikaan anna pitoa talvella, mutta kesällä ne kestää koska ovat lähinnä kesärenkaat.
Keski-Euroopassa ajetaan noilla pääosin, mutta useimmilla on ketjut mukana ja siellä aurataan heti ja paremmin ja tietenkin suojataan, eikä jäätä tunneta samalla tapaa kuin meillä.
Tyhmää tinkiä turvallisuudesta.
- Anonyymi
Keskitason nastarenkaat pitävät jäälläkin huonommin kuin parhaat kitkarenkaat. Ero kitkarenkaan hyväksi vain kasvaa, kun nastat kuluvat. Oman kokemuksen mukaan jopa Hakkapeliitta 10 -nastarengas pitää yhden talven ajojen jälkeen kuura- ja jääkelillä huonommin kuin enemmän ajettu kitkarengas. Kaikki nastat ovat edelleen tallella ja melu sen mukainen, mutta kun ei pidä niin ei pidä. Uusina vielä pitivät.
10 vuotta on kuitenkin aikamoinen ikä renkaalle, kumi ehtii kovettumaan.
Ota Continentalin huippukitkat.- Anonyymi
Ei kannata kirjoittaa palturia.
Suurinpiirtein samantasoiset nastarenkaat ovat poikkeuksetta pidon osalta jopa ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, aina liukkailla keleillä paremmat pidoltaan, mutta jääkelillä ylivoimaiset.
Moottoreilehtihän testasi huippukitkoja halvimpiin täysin tuntemattomiin aasialaisiin nastarenkaisiin syksyllä. Yksi niistä oli vieläpä sellainen, joita Suomessa ei edes myydä. No tulos tietysti oli huippukitkojen voittokulku. Yksi mielenkiintoinen juttu kuitenkin vertailussa oleili jäätestissä oli kuitenkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pidon osalta huippukitkoja parempi. Vaikka muuten olivatkin surkeita.
Se on totta, että nastat hieman kuluvat, jos niillä ajetaan sulilla asfalttiteillä, joita erityisesti voimakkaan suolatuilla teillä, joita Helsingissä ja pk-seudulla pääosin on.
Silti pito niillä on edelleen kovasti kitkoja paremmat vielä vuosienkin jälkeen.
Näin siis kaikkien julkaistujen testien ja vertailujen mukaan.
Sitten on ne ’omakohtaiset kokemukset’, joita täällä mielellään julkaistaan, ja ne poikkeavat reippaasti noista ammattilaisten tekemistä testeistä. No jokainen itse vetää johtopäätökset näistä oman mielensä mukaan.
Minulla on nyt kuudetta talvea contin kitkat. Niillä kyllä pärjää, kun muistaa pidon olevan kovastikin heikentynyt. Toisessa autossa, pikkuautossa, on nastarenkaat nyt neljättä talvea. Asumme Helsingissä, joten ajotkin isolta osin ovat täällä suolatuilla teillä. Paitsi ihan kotinurkillamme pikkuteillä.
Tykkään kitkoista, mutta minulla ei ole tarvetta kirjoittaa palturia muka niiden paremmasta pidosta nastoihin verrattuna. Kitkoilla kyllä pärjää,,mutta niiden pito on selvästi heikompi liukkaillakin nastojen.
Talvirenkaiden suositeltu max-ikä on noin kuusi vuotta, kulutuspinnasta riippumatta. Renkaiden lumipinta kovettuu ja pito heikkenee kovastikin. Näin kitkoissa ja nastoissa. Nastarenkaissa on kuitenkin nastat vielä lisäämässä pitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata kirjoittaa palturia.
Suurinpiirtein samantasoiset nastarenkaat ovat poikkeuksetta pidon osalta jopa ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, aina liukkailla keleillä paremmat pidoltaan, mutta jääkelillä ylivoimaiset.
Moottoreilehtihän testasi huippukitkoja halvimpiin täysin tuntemattomiin aasialaisiin nastarenkaisiin syksyllä. Yksi niistä oli vieläpä sellainen, joita Suomessa ei edes myydä. No tulos tietysti oli huippukitkojen voittokulku. Yksi mielenkiintoinen juttu kuitenkin vertailussa oleili jäätestissä oli kuitenkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pidon osalta huippukitkoja parempi. Vaikka muuten olivatkin surkeita.
Se on totta, että nastat hieman kuluvat, jos niillä ajetaan sulilla asfalttiteillä, joita erityisesti voimakkaan suolatuilla teillä, joita Helsingissä ja pk-seudulla pääosin on.
Silti pito niillä on edelleen kovasti kitkoja paremmat vielä vuosienkin jälkeen.
Näin siis kaikkien julkaistujen testien ja vertailujen mukaan.
Sitten on ne ’omakohtaiset kokemukset’, joita täällä mielellään julkaistaan, ja ne poikkeavat reippaasti noista ammattilaisten tekemistä testeistä. No jokainen itse vetää johtopäätökset näistä oman mielensä mukaan.
Minulla on nyt kuudetta talvea contin kitkat. Niillä kyllä pärjää, kun muistaa pidon olevan kovastikin heikentynyt. Toisessa autossa, pikkuautossa, on nastarenkaat nyt neljättä talvea. Asumme Helsingissä, joten ajotkin isolta osin ovat täällä suolatuilla teillä. Paitsi ihan kotinurkillamme pikkuteillä.
Tykkään kitkoista, mutta minulla ei ole tarvetta kirjoittaa palturia muka niiden paremmasta pidosta nastoihin verrattuna. Kitkoilla kyllä pärjää,,mutta niiden pito on selvästi heikompi liukkaillakin nastojen.
Talvirenkaiden suositeltu max-ikä on noin kuusi vuotta, kulutuspinnasta riippumatta. Renkaiden lumipinta kovettuu ja pito heikkenee kovastikin. Näin kitkoissa ja nastoissa. Nastarenkaissa on kuitenkin nastat vielä lisäämässä pitoa.Vertaat pikkuauton tuoreempia nastarenkaita reilusti vanhempiin kitkoihin ja ilmeisesti myös paljon ajetuimpiin ja isompaan autoon jne... Ei niitä voi noin vertailla toisiinsa jos lähtökohdat on ihan eri planeetalta. Kyllä 6 vuoden ikäiset renkaat ovat jo kuluneisuudenkin takia vaihtokunnossa ja kyllä vaarit jotka eivät juurikaan aja, niin voivat päästellä hyvin pari vuotta lisää edes huomaamatta onko pidossa tapahtunut muutosta.
Onhan se selvä ettei kitka pidä sileällä tai märällä jäällä yhtä hyvin kuin nastarenkaat, mutta mitä merkitystä tuolla on, muuta kuin niille jotka joutuvat sellaisella kelillä ajamaan usein ja pitemmän matkan päätieltä kotipihaan.
- Anonyymi
Varmasti höpöllä on 10 vuoden päästä sama auto.
- Anonyymi
Jaa. Mulla on ollut sama käyttöauto jo viisitoista vuotta. Toinen on ollut reilut 40 vuotta. Kannattaa kerralla ostaa kunnolinen niin tartte olla joka välissä vaihtamassa.:-)
- Anonyymi
Voi näitä juttuja....
- Anonyymi
Kitka kovettuu ajan myötä, nasta kuluu vain kilometreistä.
Kitkan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen ja aika yleinen palaute kitkakuskeilta on että 3-4 talvea toimii hyvin, sen jälkeen kumin kovettumisen myötä pito häviää.
Nasta taas voi pitää kohtalaisen hyvin 10v jos kilometrit alhaisia, esim vain joku 3-4tkm/talvi. Esim itse ajan noin 10tkm/v ja talvella tuosta tulee se 3-4tkm.
Itsellä edelliset talvirenkaat oli 10v vanhoja (paistopäivästä) kun vaihdatin uusiin, kyseessä oli TM testivoittaja-nasta. Pito jo heikentynyt mutta ei nyt mitään mahdottomia tai vaarallisia vielä olleet. Eli kyllä nastoilla ainakin voi ajaa 10v jos ei hirveästi kilometrejä tule.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984