Ajo keskisuomessa enempi pikkuteillä ei ns motariajoa. Kummat on 10v ajaksi paremmat renkaat? Ajan vähän joten kestää tuon 10v renkaani. Joo tiedostan renkaan suositukset iästä tms mutta ne ei kiinnosta koska joudun maksamaan kaiken itse.
Kitkat vai nastat 10v ajaksi?
11
403
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan taas turhin avaus aikoihin.
- Anonyymi
Turha tai sitten ei. Minulla on autossani alla eurooppalaiset talvirenkaat ja niillä on menty pari vuotta kesät ja talvet. Hyvin toimii talvisissa keleissä ja kesärenkaanakin. Märkäpito on noissa luokkaa B eli ei pitäisi olla ongelmia pidon suhteen. Nopeusluokka on H, niin eipä se sula kesäkuumalla alle, vaikka molemmista kuuluu väitettävän päinvastaista.
Suurin säästö tulee, kun ei tarvitse olla kaksi kertaa vuodessa vaihtamassa gummeja alle, eikä tarvitse edes rengashotellia. Huollon yhteydessä voi pyytää vaihtamaan renkaat edestä taakse ja päinvastoin.
En suosittele tätä äärimmäisten riskien ottajille, enkä rengasasiossa kaikkitietäville hifistelijöille, mutta näinkin pärjää renkailla mitkä toimivat jyrikssä nousuissa ja laskuissa euroopan vuoristossa ja laaksoissa. Pohjanmaan lakeuksillahan nämä on sitten vaaralliset kaikkina vuodenaikoina.- Anonyymi
Eurooppalaiset kitkat ei juurikaan anna pitoa talvella, mutta kesällä ne kestää koska ovat lähinnä kesärenkaat.
Keski-Euroopassa ajetaan noilla pääosin, mutta useimmilla on ketjut mukana ja siellä aurataan heti ja paremmin ja tietenkin suojataan, eikä jäätä tunneta samalla tapaa kuin meillä.
Tyhmää tinkiä turvallisuudesta.
- Anonyymi
Keskitason nastarenkaat pitävät jäälläkin huonommin kuin parhaat kitkarenkaat. Ero kitkarenkaan hyväksi vain kasvaa, kun nastat kuluvat. Oman kokemuksen mukaan jopa Hakkapeliitta 10 -nastarengas pitää yhden talven ajojen jälkeen kuura- ja jääkelillä huonommin kuin enemmän ajettu kitkarengas. Kaikki nastat ovat edelleen tallella ja melu sen mukainen, mutta kun ei pidä niin ei pidä. Uusina vielä pitivät.
10 vuotta on kuitenkin aikamoinen ikä renkaalle, kumi ehtii kovettumaan.
Ota Continentalin huippukitkat.- Anonyymi
Ei kannata kirjoittaa palturia.
Suurinpiirtein samantasoiset nastarenkaat ovat poikkeuksetta pidon osalta jopa ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, aina liukkailla keleillä paremmat pidoltaan, mutta jääkelillä ylivoimaiset.
Moottoreilehtihän testasi huippukitkoja halvimpiin täysin tuntemattomiin aasialaisiin nastarenkaisiin syksyllä. Yksi niistä oli vieläpä sellainen, joita Suomessa ei edes myydä. No tulos tietysti oli huippukitkojen voittokulku. Yksi mielenkiintoinen juttu kuitenkin vertailussa oleili jäätestissä oli kuitenkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pidon osalta huippukitkoja parempi. Vaikka muuten olivatkin surkeita.
Se on totta, että nastat hieman kuluvat, jos niillä ajetaan sulilla asfalttiteillä, joita erityisesti voimakkaan suolatuilla teillä, joita Helsingissä ja pk-seudulla pääosin on.
Silti pito niillä on edelleen kovasti kitkoja paremmat vielä vuosienkin jälkeen.
Näin siis kaikkien julkaistujen testien ja vertailujen mukaan.
Sitten on ne ’omakohtaiset kokemukset’, joita täällä mielellään julkaistaan, ja ne poikkeavat reippaasti noista ammattilaisten tekemistä testeistä. No jokainen itse vetää johtopäätökset näistä oman mielensä mukaan.
Minulla on nyt kuudetta talvea contin kitkat. Niillä kyllä pärjää, kun muistaa pidon olevan kovastikin heikentynyt. Toisessa autossa, pikkuautossa, on nastarenkaat nyt neljättä talvea. Asumme Helsingissä, joten ajotkin isolta osin ovat täällä suolatuilla teillä. Paitsi ihan kotinurkillamme pikkuteillä.
Tykkään kitkoista, mutta minulla ei ole tarvetta kirjoittaa palturia muka niiden paremmasta pidosta nastoihin verrattuna. Kitkoilla kyllä pärjää,,mutta niiden pito on selvästi heikompi liukkaillakin nastojen.
Talvirenkaiden suositeltu max-ikä on noin kuusi vuotta, kulutuspinnasta riippumatta. Renkaiden lumipinta kovettuu ja pito heikkenee kovastikin. Näin kitkoissa ja nastoissa. Nastarenkaissa on kuitenkin nastat vielä lisäämässä pitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata kirjoittaa palturia.
Suurinpiirtein samantasoiset nastarenkaat ovat poikkeuksetta pidon osalta jopa ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, aina liukkailla keleillä paremmat pidoltaan, mutta jääkelillä ylivoimaiset.
Moottoreilehtihän testasi huippukitkoja halvimpiin täysin tuntemattomiin aasialaisiin nastarenkaisiin syksyllä. Yksi niistä oli vieläpä sellainen, joita Suomessa ei edes myydä. No tulos tietysti oli huippukitkojen voittokulku. Yksi mielenkiintoinen juttu kuitenkin vertailussa oleili jäätestissä oli kuitenkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pidon osalta huippukitkoja parempi. Vaikka muuten olivatkin surkeita.
Se on totta, että nastat hieman kuluvat, jos niillä ajetaan sulilla asfalttiteillä, joita erityisesti voimakkaan suolatuilla teillä, joita Helsingissä ja pk-seudulla pääosin on.
Silti pito niillä on edelleen kovasti kitkoja paremmat vielä vuosienkin jälkeen.
Näin siis kaikkien julkaistujen testien ja vertailujen mukaan.
Sitten on ne ’omakohtaiset kokemukset’, joita täällä mielellään julkaistaan, ja ne poikkeavat reippaasti noista ammattilaisten tekemistä testeistä. No jokainen itse vetää johtopäätökset näistä oman mielensä mukaan.
Minulla on nyt kuudetta talvea contin kitkat. Niillä kyllä pärjää, kun muistaa pidon olevan kovastikin heikentynyt. Toisessa autossa, pikkuautossa, on nastarenkaat nyt neljättä talvea. Asumme Helsingissä, joten ajotkin isolta osin ovat täällä suolatuilla teillä. Paitsi ihan kotinurkillamme pikkuteillä.
Tykkään kitkoista, mutta minulla ei ole tarvetta kirjoittaa palturia muka niiden paremmasta pidosta nastoihin verrattuna. Kitkoilla kyllä pärjää,,mutta niiden pito on selvästi heikompi liukkaillakin nastojen.
Talvirenkaiden suositeltu max-ikä on noin kuusi vuotta, kulutuspinnasta riippumatta. Renkaiden lumipinta kovettuu ja pito heikkenee kovastikin. Näin kitkoissa ja nastoissa. Nastarenkaissa on kuitenkin nastat vielä lisäämässä pitoa.Vertaat pikkuauton tuoreempia nastarenkaita reilusti vanhempiin kitkoihin ja ilmeisesti myös paljon ajetuimpiin ja isompaan autoon jne... Ei niitä voi noin vertailla toisiinsa jos lähtökohdat on ihan eri planeetalta. Kyllä 6 vuoden ikäiset renkaat ovat jo kuluneisuudenkin takia vaihtokunnossa ja kyllä vaarit jotka eivät juurikaan aja, niin voivat päästellä hyvin pari vuotta lisää edes huomaamatta onko pidossa tapahtunut muutosta.
Onhan se selvä ettei kitka pidä sileällä tai märällä jäällä yhtä hyvin kuin nastarenkaat, mutta mitä merkitystä tuolla on, muuta kuin niille jotka joutuvat sellaisella kelillä ajamaan usein ja pitemmän matkan päätieltä kotipihaan.
- Anonyymi
Varmasti höpöllä on 10 vuoden päästä sama auto.
- Anonyymi
Jaa. Mulla on ollut sama käyttöauto jo viisitoista vuotta. Toinen on ollut reilut 40 vuotta. Kannattaa kerralla ostaa kunnolinen niin tartte olla joka välissä vaihtamassa.:-)
- Anonyymi
Voi näitä juttuja....
- Anonyymi
Kitka kovettuu ajan myötä, nasta kuluu vain kilometreistä.
Kitkan pito perustuu täysin kumin pehmeyteen ja aika yleinen palaute kitkakuskeilta on että 3-4 talvea toimii hyvin, sen jälkeen kumin kovettumisen myötä pito häviää.
Nasta taas voi pitää kohtalaisen hyvin 10v jos kilometrit alhaisia, esim vain joku 3-4tkm/talvi. Esim itse ajan noin 10tkm/v ja talvella tuosta tulee se 3-4tkm.
Itsellä edelliset talvirenkaat oli 10v vanhoja (paistopäivästä) kun vaihdatin uusiin, kyseessä oli TM testivoittaja-nasta. Pito jo heikentynyt mutta ei nyt mitään mahdottomia tai vaarallisia vielä olleet. Eli kyllä nastoilla ainakin voi ajaa 10v jos ei hirveästi kilometrejä tule.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k864108- 1243614
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah853406Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392819- 1251683
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361546Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141191Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191174Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421130