Aterooma

Kärsivä

Leikattiin oikeasta pakarasta kyseinen rasvapatti
19.5. Tikit piti ottaa pois 10 päivän kuluttua,
mutta olikin kasvanut uusi patti täynnä kuollutta
verta ja kudosnestettä. Silti tikit pois ja nesteet myös puristeltiin. Nyt haava ihan avoin.
Kaks kertaa päivässä annetaan haavahoitoa TK:ssa.
Sanottiin, että voi mennä 3-4 viikkoo, ennen kuin
haava umpeutuu. Ei voi istua, kävely vaikeaa ja
ottaa päähän! Missä vaiheessa meni mönkään?
Onkos kellään ollut vastaavaa?

52

56740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on välillä

      Jos aterooma on ollut iso, niin poisto-onkaloon on voinut valua verta ja kudosnestettä haavan sulkemisen jälkeen. Kudosnesteen tihkuminen haavassa on ihan tavallinen juttu. se, että haava on nyt jätetty auki, on myös tavallinen juttu. näin toimitaan esim. tulehtuneiden haavojen kanssa. Sinun tapauksessa ei ilmeisesti ole märkää erittynyt. oivotaan, ettei se haava ala märkimään.

      Missä meni mönkään? Ei oikein missään, sellaista voi sattua. Kuten sanottua, mitä suurempi onkalo syntyy poiston jälkeen, sitä todennäköisemmin sinne tulee kudosnestettä ja verta. Pahimmillaan haavan sulkeutuminen voi kestää pari kuukauttakin, mutta toivotaan, että pääset vähemmällä.

      Sama tilannehan on haavainfektioiden knassa, sellaista vain tapahtuu, eikä syyllistä ole.

      • Kärsivä

        Kiitti sulle asiantuntevasta vastauksesta! Ei ole
        avohaava vielä ainakaan tulehtunut, toivotaan,
        ettei niin käykään! Täytyy vaan jaksaa ja yrittää
        ajatella positiivisesti!


    • tikkipää

      minulle laitettiin 23.6.05 tikit ja se piikki sattui ja minä en saa uida 7 päivään ja 3 päivään en saa käydä suihkussa!!:( toivottavasti se toipuu ja toivottavasti ei tule uutta
      PS.verta tulee ja se patti on korvan vieressä!!

      • tikkipää

        puudutus piikki sattui mutta muuten ei nipistänytkään!!!toivon hartaasti että ei kasva uutta pattia tämän tilalle ja siihen on laitettu 5 tikkiä ja se on edelleenkin korvan vieressä!!


    • 10 vuotta

      minulla on airroomia ollut jo reilut 10 vuotta.hyvä jos leikataan ennen tulehtumista niin ei tarvi jättää pesäkettä tikkaamatta ja hoitaa haavaa vedellä suihkuttamalla sekä sorpact nauhalla.koko selkä isoja patteja täynnä.

      • asdf

        mulla on kans ollut aterooma korvalehdessä noin kaks vuotta. ensiks se paisu parin kuukauden välein tosi ison herneen kokoseks, särki ja esteettisesti myöskin kovin ikävä. tyhjennettiin piikein valuttamalla paskat veke ja pari kertaa pelkällä antibiootilla, ja hävis se turpoaminen hetkeksi, mut se pikkupaskiainen jäi sinne.

        pari kuukautta sit kävin leikkauttamassa sen sairaalassa ja nyt onki samanlainen pikkupaskiainen ollut (leikkauksesta asti? en oo varma) korvalehdes, vaan ei niin häiritsevä tällä hetkellä. tosin ajoittain särkee. mut tikkejä ei oo käytetty muualla ku kirurgises leikkaukses. kuulostaapa paskalta jos koko selkä täynnä


    • Aterooma potilas

      Minulla oli ollut outo välillä "paisuva" rasvapatti selässä viimeiset kymmen vuotta, kunnes kohdalle sattui mukava lääkäri joka kertoi sen olevan vaaraton aterooma ja kysyi, että haluanko että hän leikkaa sen pois. Tottakai halusin.
      Leikkauksesta on nyt vasta 5 päivää ja minulla on selässä 3 tikkiä. Arpi näytää suht. siistiltä ja menen otattamaan tikit pois ylihuomenna. Katsotaan sitten miltä se näyttää. Toiveikkaana odotan sen olevan siistimpi kuin entinen patti :)

      • Ateroomapotilas

        Ihanan inhottava löytää kohtalotovereita. Nim. juuri kävin poistattamassa 4. aterooman. Yksi on lähtenyt itekseen, tämä siis neljäs leikkaus ja viides aterooma 8 vuoden sisään: mulle ne tulee kasvoihin ja kaulaan. KOlme siis leikattu kaulasta, yksi poskesta. Nyt on neljä tikkiä: yksi sisällä ja kolme ukopuolella.
        Mulla liittyy kyllä hormoneihin ja psyykkiseen stressiin ne tulot jotenkin. TAi näin ainakin kuvittelen. Raskausajat ja imetysajat hyviä, ennen kuukautisia helposti johonkin alkaa kerätä jos on kerätäkseen. ja 80% varmuudella siis tulehtuu parin kuukauden sisään eikä antibiootit sitä pois vie. (tai sitä mä olen allerginen väärille anteille kun nää jota saan syödä ei niitä pois vie).
        Yhden patin kanssa(juurikin tiety poskessa olleen) jouduin aukasuttaan sen uudelleen ku keräs sitä mänjää sinne arven sisään. Mutta yllättävän hyvin sekin sitten parani: muutaman kuukauden oli patti mutta suli itekseen se arpipatti sitten tuuletushoidon jälkeen.

        Että tsemppiä meille kaikille!
        Mä vedän nyt estolääkitysantibiootteja 3kk, katotaan auttaako mitään vai uusiiko taas...


      • onko neuvoja?
        Ateroomapotilas kirjoitti:

        Ihanan inhottava löytää kohtalotovereita. Nim. juuri kävin poistattamassa 4. aterooman. Yksi on lähtenyt itekseen, tämä siis neljäs leikkaus ja viides aterooma 8 vuoden sisään: mulle ne tulee kasvoihin ja kaulaan. KOlme siis leikattu kaulasta, yksi poskesta. Nyt on neljä tikkiä: yksi sisällä ja kolme ukopuolella.
        Mulla liittyy kyllä hormoneihin ja psyykkiseen stressiin ne tulot jotenkin. TAi näin ainakin kuvittelen. Raskausajat ja imetysajat hyviä, ennen kuukautisia helposti johonkin alkaa kerätä jos on kerätäkseen. ja 80% varmuudella siis tulehtuu parin kuukauden sisään eikä antibiootit sitä pois vie. (tai sitä mä olen allerginen väärille anteille kun nää jota saan syödä ei niitä pois vie).
        Yhden patin kanssa(juurikin tiety poskessa olleen) jouduin aukasuttaan sen uudelleen ku keräs sitä mänjää sinne arven sisään. Mutta yllättävän hyvin sekin sitten parani: muutaman kuukauden oli patti mutta suli itekseen se arpipatti sitten tuuletushoidon jälkeen.

        Että tsemppiä meille kaikille!
        Mä vedän nyt estolääkitysantibiootteja 3kk, katotaan auttaako mitään vai uusiiko taas...

        maanantaina 25.1. Aterooma oli otsassa. Nyt on tikit.

        Kerrohan, kuuluuko ihon tikkauksen jälkeen olla puolitunnoton haavan ympäriltä? Minulla kun on, nyt jo siis kolmatta päivää peräkkäin. Pelkään, että kasvohermo on vaurioitunut, koska se kulkee niillä paikkeilla ja lääkäri joutui aika lailla kaivelemaan haavassa, koska aterooman kapseli oli hajonnut.


      • Anonyymi
        Ateroomapotilas kirjoitti:

        Ihanan inhottava löytää kohtalotovereita. Nim. juuri kävin poistattamassa 4. aterooman. Yksi on lähtenyt itekseen, tämä siis neljäs leikkaus ja viides aterooma 8 vuoden sisään: mulle ne tulee kasvoihin ja kaulaan. KOlme siis leikattu kaulasta, yksi poskesta. Nyt on neljä tikkiä: yksi sisällä ja kolme ukopuolella.
        Mulla liittyy kyllä hormoneihin ja psyykkiseen stressiin ne tulot jotenkin. TAi näin ainakin kuvittelen. Raskausajat ja imetysajat hyviä, ennen kuukautisia helposti johonkin alkaa kerätä jos on kerätäkseen. ja 80% varmuudella siis tulehtuu parin kuukauden sisään eikä antibiootit sitä pois vie. (tai sitä mä olen allerginen väärille anteille kun nää jota saan syödä ei niitä pois vie).
        Yhden patin kanssa(juurikin tiety poskessa olleen) jouduin aukasuttaan sen uudelleen ku keräs sitä mänjää sinne arven sisään. Mutta yllättävän hyvin sekin sitten parani: muutaman kuukauden oli patti mutta suli itekseen se arpipatti sitten tuuletushoidon jälkeen.

        Että tsemppiä meille kaikille!
        Mä vedän nyt estolääkitysantibiootteja 3kk, katotaan auttaako mitään vai uusiiko taas...

        Missä poistatit? Meillä ei julkisella puolella suostuta leikkaamaan juuri uusimisriskin vuoksi ja koska vaiva on lähinnä esteettinen. Yksityisellä maksaa 300 euroa yhden aterooman poistaminen.


    • siipili

      kuulostaa ihan normaalilta haavan paranemiselta varsinkin,jos on jäänyt iso ontelo.Kyllä se siitä paranee, et kai odottanut sen hetkessä tapahtuvan?

      • aterooman

        hetkessä paranevan. Tikkejä ei vaan ole koskaan ennen ollut missään, joten ei mitään käsitystä, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Mukaan antoivat vain haavanhoito-ohjeet.

        Nyt alkaa tunto palata, joten kiitos lohdutuksesta. Olen viisaampi ensi kerralla.


      • Neve Lake
        aterooman kirjoitti:

        hetkessä paranevan. Tikkejä ei vaan ole koskaan ennen ollut missään, joten ei mitään käsitystä, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Mukaan antoivat vain haavanhoito-ohjeet.

        Nyt alkaa tunto palata, joten kiitos lohdutuksesta. Olen viisaampi ensi kerralla.

        Mulla oli aterooma silmäkulmassa, nenänvarressa. Se saatiin pois leikkaamalla paikallispuudutuksessa. Oli tosi syvällä ja oli tosi iso. Aikaa toimenpiteeseen vierähti tunti. On mulla myös nivusessa aterooma, juuri siinä paikassa missä alushousut hiertää sitä auki jatkuvasti. Sitä ei leikattu viimeks, mutta tyhjennettiin kivuliaasti ilman puudutuksia. Ja sitä ei kuulemma tulla koskaan leikkaamaan koska se on "muuten siisti ja hyvännäköinen". Eipä mieltä lämmittänyt tuo lääkärin mielipide, koska en kykene käyttämään enää alushousuja ja tuo aterooma puhkeaa siltikin 5-6 krt vuodessa 2-3 kk:n välein. Eli isoin opetus oli tämä: älä mene Kotkan keskussairaalaan poistattamaan ateroomaa, koska sitä ei poisteta kuitenkaan, koska sen voi pelkästään tyhjentää, ja mennä sitten uudestaan tyhjennyttämään parin-kolmen kuukauden välein. Rahastusta sanon minä. Potilaan oikeudet on päättyneet siihen ulko-ovelle. Toki tein valituksenkin, mutta johtavan lääkärin kanta pysyi samana. Eli tuolla se aterooma olla möllöttää nyt kymmenettä vuottaan, tulehtuneena, kipeänä, ja turvonneena ja minä olen usein kuumeessa sen takia. Ja myös pois työstä. Myös sosiaalinen elämäni ja parisuhteeni kärsii siitä, mutta kukaan ei tunnu välittävän.


      • Ateroomapotilas
        Neve Lake kirjoitti:

        Mulla oli aterooma silmäkulmassa, nenänvarressa. Se saatiin pois leikkaamalla paikallispuudutuksessa. Oli tosi syvällä ja oli tosi iso. Aikaa toimenpiteeseen vierähti tunti. On mulla myös nivusessa aterooma, juuri siinä paikassa missä alushousut hiertää sitä auki jatkuvasti. Sitä ei leikattu viimeks, mutta tyhjennettiin kivuliaasti ilman puudutuksia. Ja sitä ei kuulemma tulla koskaan leikkaamaan koska se on "muuten siisti ja hyvännäköinen". Eipä mieltä lämmittänyt tuo lääkärin mielipide, koska en kykene käyttämään enää alushousuja ja tuo aterooma puhkeaa siltikin 5-6 krt vuodessa 2-3 kk:n välein. Eli isoin opetus oli tämä: älä mene Kotkan keskussairaalaan poistattamaan ateroomaa, koska sitä ei poisteta kuitenkaan, koska sen voi pelkästään tyhjentää, ja mennä sitten uudestaan tyhjennyttämään parin-kolmen kuukauden välein. Rahastusta sanon minä. Potilaan oikeudet on päättyneet siihen ulko-ovelle. Toki tein valituksenkin, mutta johtavan lääkärin kanta pysyi samana. Eli tuolla se aterooma olla möllöttää nyt kymmenettä vuottaan, tulehtuneena, kipeänä, ja turvonneena ja minä olen usein kuumeessa sen takia. Ja myös pois työstä. Myös sosiaalinen elämäni ja parisuhteeni kärsii siitä, mutta kukaan ei tunnu välittävän.

        Ja taas olen täällä kera naama-kaula-ateroomieni. (ks. yllä nuo kaulassa ja kasvoissa olleet). Nyt kaksi yhtäaikaa. Kaulassa ja poskessa. Poski poistettiin parisen viikkoa sitten ja oli tosi (?) syvällä, tuntui että melkein suussa asti napsutteli niitä kiinnikkeitä pois. Kaulasta ei suostunut yhtä aikaa poistamaan kun oli vielä pieni eikä tulehtunut.
        Nyt tuo kaulan versio on mennyt mustaksi päästään(tämäkin näytti olevan tavallista kun kuvat googletin), homeopaattisilla sitä koetan hoitaa kun meinas alkaa sekin turpoamaan.
        Ekaa kertaa siis kaksi yhtä aikaa. Poski on ok, mitä nyt sulavat tikit ei taaskaan sulaneet ja keräsivät päälle mänjää(onneksi sisälle ettei tarvinu uudestaan aukoa) eikähän tuo mikään kaunis arpi ole kun kuusi tikkiä nakotti kireellä 10pv.
        Estolääkkeetkin siis kokeilin, tässä tulos: tasaisen 1,5jälkeen napsahti nyt ekaa kertaa KAKSI yhtäaikaa. Sanoinkin lääkärille että tää ois ihan ok jos tietäis että tää on vika, mutta kun sellaista ennustetta ei voi antaa. Ja lääkärikin kyllä jo sanoi että tulisivat jonnekin muualle kuin tuohon keskelle ja näkyvälle paikalle.
        Yllä olevalle sen verran vinkkiä että koita nyt mennä jonnein yksityiselle josko se kuitenkin saatais pois. Aika rassaavaa tollanen. Siis uusi arvio siitä että mitä tehdä.


    • aaargh...

      Miten saan terveyskeskuslääkärin suostumaan pattien poistoon päästä? Mun mielestä ei ole oikein että mulla on kolme pattia päässä ja niitä ei suostuta poistamaan tai tämä mun omalääkäri ei suostu.

      Yhden poiston saisin ehkä juuuri ja juuri itse maksettua, jos lainaan rahaa tai pyydän rahaa vanhemmiltani. En ole töissä joten rahaa ei ole ja yksityisellä poisto maksaa n.220e. Patit ovat siis päänahassa ja viimeksi tk-lääkäri sanoi ettei suostu poistamaan koska on esteettinen vaiva ja hiuksiin jää kalju kohta. No kalju kohta niiden pattien kohdalla on jo nyt, tai parin kohdalla ja joudun peittelemään sitä hiuksilla välillä. Olen kyllä muuttamassa ja saan silloin uuden lääkärin tietysti, että häneltä voisin kysyä. Patit siis oikeasti häiritsevät minua. Ja ovat kai lipoomia tai ateroomia, yksi patti rintakehältä poistettiin julkisella puolella. Mutta silloin ei ollut varma onko se hyvä- vai pahalaatuinen.

    • norsun näköinen

      Multa poistettiin aterooma otsasta kulmakarvan vierestä. Tai oikeastaan niitä oli siellä useampi samassa paikassa. Tuo oli kolmas leikkaus samasta kohtaa. Nyt on sitten nenänvarsi ja silmät niiiin turvoksissa. Hyvä, jos silmiä näkee. Vähän pelottavaa tällainen. Kädet on ristissä kyynäråäitä myöten, ettei tarvitsisi enää ikinä leikata. Lääkäreiden on niin vaikea saada niitä kaikkia pois. Leikkaus haava vuotaa aina pahasti jne. Jos yhtään jää, se kasvaa uudestaan.

    • Matso ja mie

      olin tällä viikolla kivan työterveyslekurin tekemässä aterooma operaatiossa. leikkasi veitsellä kapseloituneet rasvapatin pois oik. reiden takapuolelta. siinä mielssä inha paikka, kun boxereiden lahkeen suu hankaa ikävästi sekä haittaa istumista esim. autossa. NYT joku VALOPÄÄ sanoo: miks käytät boxereita eli (suom. huom) lyhtlahkeisia alushousuja. No, kun tykkään niistä. ei ahdista pallejani, jotka lienevät normaalia kookkaamat;) so what?

      Pari tikkii on. 12 pv ja tikit vex. Kävin eilen ja tänään suihkussa, mutta haava suojattuna vedenkestävällä teipillä (saa abotekista, eikä maksa paljon). saunassa ei saisi käydä, mutta kävin kuiteskin. siitä leikauksesta tuli kaksi pv. saunassa käynnin aikana kannattaa suojata haava hyvin, eikä olla lämmössä pitkään. siinä se jippo!!! Ettei pääse pöpöt jylläämään...

      • tootanii

        mä oon menossa aterooman poistoon ,joka on mukavasti takaliston puolella ja aika arassa kohtaa,mites tuo sairasloma...siis tuleeko tuosta sairaslomapäiviä ???
        tai siis letteko joutuneet olemaan pois töistä??


      • Patti pois kohta

        "Kävin eilen ja tänään suihkussa, mutta haava suojattuna vedenkestävällä teipillä (saa abotekista, eikä maksa paljon). saunassa ei saisi käydä, mutta kävin kuiteskin."

        Vanha teksti mutta kommentoidaan tiedoksi muillekin ketjua lukeville. Tuossa on toimittu juuri väärinpäin. Leikkaushaavaa jossa on tikkejä, pitääkin suihkutella vaikka päivittäin jotta se paranee hyvin. Saunassa käynti on kielletty eikä pitäisi olla vaikeaa jättää viikoksi tai pariksi sanunomiset väliin kun kerran suihkuun voi mennä vaikka päivittäin.


    • pattipois

      tänään opetustk:ssa aterooman poisto selästä: ohjaava kirurgi selitti että aterooman ympärillä on pussi joka pitää poistaa millilleen pois. Jos siitä jää edes pikkuriikkisiä paloja, on uusi patti lähes varma. Mun saatiin pinsetillä pois. Lisäksi. jos patti on tulehtunut jo kertalleen, tämä pussi on kiinnittynyt tukevasti rasvakudokseen mistä sen sitten pitää veitsellä "leikata" pois. Hianoo.

    • TelleTomera

      Eilen aterooman poisto selästä.
      Aikaisempi poistoleikkaus suoritettu useita vuosia sitten terveyskeskuksessa. Nyt toimenpiteen suoritti työterveyshuolto. Useita vuosia sitten havaitsin, ettei aikaisempi toimenpide onnistunut täydellisesti. Melkein heti patti alkoi kasvamaan uudelleen.
      Olen sen jälkeen yrittänyt saada työterveyshuoltoa ja terveyskeskuksen omalääkäriä ymmärtämään, että haluan patin pois, koska se kutisee ja on ihnan näköinen (lapsikin kysyy, etteikö sitä voisi ottaa pois). Kumpikin taho ilmoitti, ettei vaarallinen eikä sinänsä haitallinenkaan. Terveyskeskuksen lääkäri sitten siinä samalla vähän puristeli pattia ja ilmoitti, ettei sieltä juurikaan tule mitään ulos, jokin millin kokoinen valkea murunen, jota myös minulle näytti.

      Pari viikkoa puristelun jälkeen tuli patin viereen finni, näin luulin. En sitten tilannut mitään patinpoistoaikaa, jotta finni ensin paranee, mutta kyseessä ei ollutkaan mikään finni- jumalaton paise alkoi kasvamaan patin päälle.
      Oli mokoma todella kamalan näköinen ja kipeäkin. Patti puhkesi itsekseen ja menin työterveyslääkärille, joka totesi aterooman tulehtuneen. En siten sitten saanut mokomaan pois rauhallisessa tilanteessa.

      Työterveyslääkäri puristeli patin sikäli puhtaaksi sisältä, mitä sillä hetkellä sai. Määräsi samalla antibioottikuurin ja toimenpideajan seuraavalle viikolle. Nyt sitten eilen käväisin toimenpiteessä. Pahainen patti oli hankala siivottava. Kapseli oli jossain "huitsin nevadassa" kiinni ja lujasti. Lisäksi siitä löytyi myös haarautuva onkalo. Kudos ei puutunut kunnolla, koska siinä oli edelleen jonkin verran tulehdusta ja sekös antoi parit kunnon "sävärit" leikkauksen aikana. Puudutusainetta lisättiin puolivälissä toimenpidettä. Koko homma kesti vähän alle tunnin.

      Selässä on nyt sorbact nauhaa ja sitä käydään vaihtamassa aluksi parin päivän välein terveydenhoitajan luona. Lääkäri tarkastaa vielä tulevana torstaina, kolme päivää toimenpiteen jälkeen, onko kaikki kapselin kappaleet pois! Hyvä näin!

      Mutta tehdyn toimenpiteen jälkeen vähän jänskättää ... sen verran kovasti kipu nappasi noina parina hetkenä, kun puuduttumaton tulehtunut kohta viestitti kipua. Eli jos näittä ateroomia itse kukin haluaa hoitaa, hoidattakaa ne rauhallisessa vaiheessa pois. Itsekin yritin saada pattia pois lääkärin jos toisenkin kautta ja aina sama vastaus, ettei vaarallinen eikä haitallinen - mutta kun ne tulehtuu jossain vaihessa! Sitten ollaan tässä tilanteessa, eli antibioottia, avonaista haavaa, useita hoitokäyntejä ja lisäksi varmaan ihan kivan kokoinen arpi lopputuloksena. Kipuaakaan ei voi tämän pidemmän kaavan mukaan tapahtuvassa versiossa välttää! Eli taas potilaan oikeus kunniaan. Vaaratonkin voi muuttua epämukavaksi kivuliaaksi ja kosmeettista haittaa aiheuttavaksi. Ihan kohta taas mennään ... nauhan vaihtoon ja siltä varalta nappaan pari särkylääkettä alle! Toimenpiteen jälkeen puudutuksen hävitessä kipu oli niin maan juukelin kova!

    • Ateroomapotilas

      Minä täällä taas, naama-kaula-ateroomineni. Eikös mennyt taas aika tasan 1,5v kun tuli seuraava. Nyt minulle ikävämpi yllätys oli se ettei tuttu lääkäri ole töissä kuin vasta huhtikuussa. Huomasin patin kaulassa ma ja ti olin jo varma että se on aterooma. Nyt se on sitten jo sormenpäänkokoinen ja selvästi kasvaa sisäänpäin, lähellä ruokatorvea tai hengitysteitä tai mitä se nyt kuitenkin on. Ajan (erikoistuvalle) lääkärille sain vasta viikon päähän. Olisin halunnut sen heti pois, sillä kuten useampi on tässäkin ketjussa kertonut, se kasvaa sisäänpäin ja sitä saa poistaa aika julmetun syvältä sitten jo...
      Tuntuu että nämä nopeutuvat ja ärhäköityvät kerta kerrralta.

    • poistoa miettivä

      Kuka tuollaisen aterooman poistaa kasvoista, perus tk-lääkäri vai plastiikkakirurgi? Mietin vain kun luomen poistotkin kasvoista ohjataan yleensä plastiikkakirurgille. Minulla olisi pieni aterooma poskessa ja haluaisin sen pois, mutta arpi niin näkyvällä paikalla jännittää. Kuinka siisti jälki tuollaisesta aterooman poistosta jää?

      • Aterooma

        Hei, minua myös kiinnostaa, että kenelle menen leikattavaksi jos tarvis on. Ihotautilääkärille vai korvalääkärille? Oman ateroomani totesi tänään korvalääkäri, kun sellaiselle päivystykseen menin. Aterooma on korvalehden takana kaulalla.
        Antibioottikuurin nyt ensin sain ja sitten kuulemma kannattaisi leikkauttaa mikäli kuurin jälkeen vielä ihon alle jää kova nysty.


    • hmmm4

      Miltä aterooma tuntuu? Minulla saattaa olla joko suurentunut imusolmuke tai aterooma niskassa. Tuntuu semmoiselta möykyltä selvästi ihon alla, ei kiinnittyneenä ihoon. Voiko kyseessä olla aterooma?

      Haluaisin myös kuulla poistokokemuksia.

    • hohhoh2

      Minulla on vissiin aterooma korvalehdessä. Se oli 2 viikkoa sellainen ''normaali'' rasvapatti , mutta sitten kun aloin nypliä sitä niin se suureni ja suureni.
      Tänään illalla en enää kestänyt sitä ja päätin repiä oikein kovaa. Lähti pieni pala ihoa korvasta ja siitä pallerostakin sai puristettua vähän jtn vaaleaa nestettä. Verta tuli ainakin tunnin. Nyt tämä korvalehti näyttää ihan järkyttävältä.
      Onneksi hiukset sentään peittää tuon. :D

      • Kannattaa tutkia

        Pahimmillaan korvalehden rusto on vaurioitunut tuossa puristelussasi. Onnellisemmassa tapauksessa kyse on vain turvotuksesta, pahimmillaan em. vauriosta. Kannattaisi näyttää hoitajalle/lääkärille, ainakin on syytä puhdistaa säännöllisesti desinfioivalla puhdistusaineeella (puhdistitko edes puristelun jälkeen).


    • pahkasika..

      Minulta poistettiin juuri toinen ateroomani poskesta. Ensimmäisestä selvisin pienellä viillolla ja tyhjennyksellä ja siitä jäi vain pieni sievä arpi.. Nyt koko kohta piti leikata pois ja kuulemma 3cm arpi jää. Molemmat poisti plastiikkakirurgi, en uskaltaisi yleislääkärin antaa leikata kasvoista.. Toivottavasti ei enempää tule, voi alkaa kasvot näyttää pian aika hurjilta jos on ihan leikkausarpia täynnä :(

    • myös aterooma

      Miten paraneminen on sujunut? Onko se pieni sievä arpi kuinka näkyvä, huomaako sitä kuinka helposti? Luulisin että tuo uudempikin paranee ihan siistiksi, jos oli plastiikkakirurgi leikkaamassa. Kannattaa pitää haavateippiä parantuvan arven päällä, niin se paranee ohuemmaksi.

    • oku 33

      minulla on selässä sellainen puolikkaan golf pallon kokoinen rasvapatti
      en pysty nukkuun muuta kuin mahalteen kävellessä tuntuu kurjalta istuvilteen pitää olla kumarassa oon kyllä laittanut kylmägeeliä aina kun oon mennyt nukkuun kun nousee ylös niin alkaa sattuun poistoo tässä odottelen

    • kessu86

      Voiko ne ateroom tulla jalkapohjaan kun mulla on joku sen oloinen potti varmaan lähellä

      • kessu86

        Siis patti pottu varpaan alla


    • patti-piia

      Täällä kans yksi aterooman omistaja. Mulla se on niskassa ja aika näkyvällä paikalla. Sama patti on tulehtunut pari kertaa, mutta tää viimeisin tulehdus oli tosi äkäinen. Monelta lääkäriltä kinusin patin poistoa silloin kun se vielä ei ollut tulehtunut, mutta kukaan ei sitä suostunut poistamaan. Ensimmäisellä kerralla se hoidettiin Virossa, jossa silloin asuin, niin salvalla. Kun tämä tuore patti ilmestyi niin kävin näyttämässä sitä yksityisen puolen lääkärillä. No eihän se tietysti tehnyt muuta kun olisi kirjottanut antibioottireseptin, mutta minä sanoin että kirjottaa sitä samaa salvaa jolla se on jo kerran aikasemmin häädetty.

      Viikossa iho oheni niin että patti puhkesi itsekseen ja puristelin sen sitten tyhjäksi. Nyt se on jo aika hyvin parantunut, mutta suihkuttelen sitä vielä viikon verran ja laitan siihen Betadini liuosta ettei se tulehdu.

      Toivotaan nyt että pysyy taas seuraavat viisi vuotta poissa, niin kuin edelliselläkin kerralla.

    • kipurooma

      Itseä hirvittää, kun on selkeä aterooma tuossa haaroissa, heti tuossa jalan taipeessa. Turpoaa aina ennen kuukautisia ja on nyt alkanut kipuilemaan, eli poisto edessä. Kannattaako mennä suoraan yksityiselle että saa poiston puudutuksessa? Ilman kunnon apuja en anna tuota sörkkiä, niin perkeleen kipeä.

    • N30pattipää

      Minulta poistettiin terveyskeskuksessa aterooma päänahasta (2kpl) toissapäivänä, kummassakin n. 3 tikkiä. Toinen oli pavun kokoinen ja toinen isohkon herneen. Kaikki kropassa tuntuu "pattiutuvan", oli se sitten hyttysen pisto tai finni alkujaan. Toivottavasti parantuvat hyvin.

      • Pattipää

        Oon huomenna menossa patin poistoon plastiikkakirurgille.Patti otsassa ollut jo 15 vuotta ja hyvin hitaasti kasvanut. Nyt näkyy selvästi joten haluan siitä eroon. Toivotvast ei jää isoa arpea.Samanlaisen poistatin selän puolelta olkapäästä n 8 vuotta sitten. Sen kirurgi sai kokonaan eikä ole uutta siihen kasvanut.


      • Carina994

        Mulla kans patti oli yli 7 vuotta niskassa ja moneen otteeseen kävin terv.keskuksessa näyttämässä ja pyytämässä että leikataan pois.Mutta ei ole kuulemma vaarallinen ja vaikka kuinka sanoin että itse kärsin siitä kun näkyy niin selvästi,iso patti kyseessä.Mutta en antanut periksi ja menin taas lokakuussa näyttämään ja sama vastaus ei vaarallinen.Laittoi kuitenki minut ultrakuvaan ja pari päivää sen jälkeen soitti ja sanoit että jos noin vaivaa niin voidaan tyhjentää!!patin koko 6x5cm ja puolet näkyi ulospäin.Meni pari kk ja pääsin vihdoinkin toimenpiteeseen.Paikalle tuli plastiikkakirurgi ja sanoi että nyt on 2 vaihtoehtoa: tyhjennetään mutta tulee melko varmasti takaisin tai sittenhän voi leikata sen kokonaan pois.Tietty halusin sen kokonaan pois ja sain puudutuspiikkejä ja leikattiin kokonaisena pois ja muutama tikki.Aikaa meni noin 40min ja näytti vielä sen patin joka oli kuin täytetty ilmapallo ja sisällä kiinteää mönjää.Tikit 2 viikkoa ja samanverran sairaslomaa ja haavateippi oli kokoajan päällä.Nyt siisti jälki josta kiitän että sattui paikalla olemaan sinä päivänä plastiikkakirurgi.Mutta miksi kaikki sanoo että ei ole vaarallinen?nyt miten näkin sain vasta tietää että jos patti olisi puhjennut tai muuten mennyt rikki sisäpuolelta niin siitä voi saada verenmyrkytyksen!!!olihan se täynnä bakteereja.


      • Anonyymi
        Carina994 kirjoitti:

        Mulla kans patti oli yli 7 vuotta niskassa ja moneen otteeseen kävin terv.keskuksessa näyttämässä ja pyytämässä että leikataan pois.Mutta ei ole kuulemma vaarallinen ja vaikka kuinka sanoin että itse kärsin siitä kun näkyy niin selvästi,iso patti kyseessä.Mutta en antanut periksi ja menin taas lokakuussa näyttämään ja sama vastaus ei vaarallinen.Laittoi kuitenki minut ultrakuvaan ja pari päivää sen jälkeen soitti ja sanoit että jos noin vaivaa niin voidaan tyhjentää!!patin koko 6x5cm ja puolet näkyi ulospäin.Meni pari kk ja pääsin vihdoinkin toimenpiteeseen.Paikalle tuli plastiikkakirurgi ja sanoi että nyt on 2 vaihtoehtoa: tyhjennetään mutta tulee melko varmasti takaisin tai sittenhän voi leikata sen kokonaan pois.Tietty halusin sen kokonaan pois ja sain puudutuspiikkejä ja leikattiin kokonaisena pois ja muutama tikki.Aikaa meni noin 40min ja näytti vielä sen patin joka oli kuin täytetty ilmapallo ja sisällä kiinteää mönjää.Tikit 2 viikkoa ja samanverran sairaslomaa ja haavateippi oli kokoajan päällä.Nyt siisti jälki josta kiitän että sattui paikalla olemaan sinä päivänä plastiikkakirurgi.Mutta miksi kaikki sanoo että ei ole vaarallinen?nyt miten näkin sain vasta tietää että jos patti olisi puhjennut tai muuten mennyt rikki sisäpuolelta niin siitä voi saada verenmyrkytyksen!!!olihan se täynnä bakteereja.

        Tuo tuli itsellekin mieleen, oli sellainen lähes 10 cm pitkä ja 4 leveä, joka poiston yhteydessä puhkesi.


    • Lääkäriäkkiä

      Aterooma ei todellakaan ole rasvapatti vaan talirauhaskysta/sarveiskotelo.

    • Minulla aterooma tulehtui 14.4. ja nousi yli 38.5 kuumetta. Sain antibioottikuurin jonka seurauksena tuli nokkosihottuma ja piti vaihtaa toinen antibiootti ja ihottuma meni ohi. Mutta kuume vain jatkui ja kiirastorstaina aterooma avattiin ja tuli oikein runsaasti mätää ja ateroomakapseleita. Kuume loppui kuin seinään. Ontelo puhdistettiin ja laitettiin sorbactnauha. Olen käynyt lähes päivittäin puhdistuttamassa haavaa ja nyt ontelo on jo alkanut umpeutua pienemmäksi mutta yhä erittää mätää jonkun verran. Hitaasti paranee.

      • Anonyymi

        Joko parani? Itselläni on reilu viikko siitä kun tulehtunut aterooma avattiin. Jostain syystä onteloon ei tuolloin laitettu mitään nauhaa tmv., vaan vasta viikkoa myöhemmin toinen lääkäri laittoi siihen nauhaa kun erittäminen ei loppunut eikä haava tunnu paranevan. Nyt vaikuttaa siltä, että ontelo oli ehkä ehtinyt jo sulkeutua ja haava ei edelleenkään lähde umpeutumaan millään vaan edelleen erittää. Nyt on onneksi haavahoitajalla käyntiä joka toinen päivä.

        Tarkoitus oli että haava paranee ja aterooma rauhoittuu ja sitten rauhallisessa vaiheessa se poistetaan kokonaan, mutta saa nähdä joutuuko tässä nyt rauhattomassa vaiheessa veitsen alle kun ei tunnu paranevan...


      • Vähän myöhään vastaus tulee. :D kyllä, se parani kesäkuun alussa. Saihan tuota rampata hoitsujen vastaanotolla. Eritti mätää aika loppuun asti. Siihen kuuluu laittaa nauha heti eikä viidestoista päivä, että ontelo alkaa pienenemään. Jos nauhaa ei laita niin haava umpeutuu kiinni liian aikaisin. Nauhan tarkoitus on pitää haavaa auki että kaikki mätä pääsee tulemaan pois. Mulla ei tarvinut alkaa mihinkään leikkaukseen koska se parani niin hyvin. Vaan voi vissiin uusia helposti.


      • Anonyymi
        s87sh kirjoitti:

        Vähän myöhään vastaus tulee. :D kyllä, se parani kesäkuun alussa. Saihan tuota rampata hoitsujen vastaanotolla. Eritti mätää aika loppuun asti. Siihen kuuluu laittaa nauha heti eikä viidestoista päivä, että ontelo alkaa pienenemään. Jos nauhaa ei laita niin haava umpeutuu kiinni liian aikaisin. Nauhan tarkoitus on pitää haavaa auki että kaikki mätä pääsee tulemaan pois. Mulla ei tarvinut alkaa mihinkään leikkaukseen koska se parani niin hyvin. Vaan voi vissiin uusia helposti.

        Mulla ei ole vieläkään näin 4kk jälkeen kokonaan mennyt umpeen tuo haava, sellaista katetta siinä meinaa sitkeästi olla aina vaan ja jos sitä poistaa niin uutta tulee heti tilalle. Noh, ensi viikolla toimenpiteeseen, toivottavasti saavat operoitua kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole vieläkään näin 4kk jälkeen kokonaan mennyt umpeen tuo haava, sellaista katetta siinä meinaa sitkeästi olla aina vaan ja jos sitä poistaa niin uutta tulee heti tilalle. Noh, ensi viikolla toimenpiteeseen, toivottavasti saavat operoitua kuntoon.

        Toivun juuri aterooman poistosta. Enpä vielä viikko sitten tiennytkään tästä mitään. Minulla poisto oli hartiasta. Ei kainalokuopassa onneksi vaan reilusti sen ulkopuolella. Haavahoitajalla käyty tänään. Tämä vie taatusti aikaa tämän haavan paraneminen. Tästä viestiketjusta olen lukenut että jopa 2-4 kk voi tällaisen haavan paraneminen kestää. Tämä on ollut se suurempi järkytys. Vitsailin haavahoitajalle, että toivottavasti haavan paraneminen ei vie koko vuotta. Ja onko uusi leikkaus edessä, koska kapseli ei minulta voitu poistaa kokonaan. Onpa aikamoinen prosessi, vaikka onneksi tämä ei ole syöpä eikä tarvitse patologin lausuntoa jännittää. Syövätöntä elämää olen onneksi saanut viettää nämä elämäni päivät. Sinänsä ei valittamista. Antibioottikuuri on hyvä ja tehokas tässä menossa parhaillaan.


    • Anonyymi

      En ikinä ole tajunnut että näin moni kärsii tästä vaivasta. Itsellä on 13 vuoden ajan tullut aina vuoden välein aina saman korvan taakse. Kaksi kertaa se on yritetty poistaa kokonaan, mutta aina se vain tulee uudestaa. Vaikka raaputtivat kaiken pois kalloon asti, ei sekään auttanut. Erittäin rasittava vaiva, ja olen jo mietiskellyt että kärsinköhän tästä nyt sitten loppuelämäni ajan... toivottavasti en

      • Anonyymi

        Päivitän vielä tilanteestani. Edellinen viestini tähän ketjuun oli 17.2.2020. Leikkaushaavani parantui 6 viikossa. Sairaanhoitajalta sain vinkin syödä vitamiini - ja hivenainelisiä, minkä toteutin. Ne kuulemma auttavat haavan paranemisessa. Pari viimeistä viikkoa haavahoitaja levitti haavaani hunajaa. Se nopeutti myös haavan lopullisen umpeutumisen. Näin tästäkin selvittiin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.


    • Anonyymi

      En tiedä siis onko tuo mun aterooma?kun se oli punainen ja pari senttiä tai jotain 1,5 senttä korkea(ehkä n 3 senttä pituus punaisella alueella ja vähän kapeampi eli soikea alue jossa koholla varsinkin keskusta kohdasta..)ja olikin jotenkin kaivautunut vai alkanut jostain syvältä ihon sisästä kun viimein kun alkoi antibioottisen bakteerivoiteen avulla vähön edes parantua, niin siinä keskellä olikin huolestuttavan syvä reikä tai kraatteri koska ihon kerrokset näkyivät..Oli alussa aika oksuttavan näköinen(ihon reunakerrokset näkyivät siis keskustan kraaterissa.., mutta on yleensäkin kohdassa rinnan pielessä jota en näe kuin oikein sinne katsomalla)mutta vähön edes kasvanut umpeen päin mutta hitsin hitaasti kasvaa(mulla esim diabetes 2 hidastaa haavojen parantumista?kun syön kyl lääkkeitä mut ne sokerit kuitenki aika koholla..).Mutta kannattaako mennä aterooma leikkaukseen nyt terveysasemalle vai ei?kun vähän alkanut edes parantua se kohta??..En osaa sanoa jääkö siihen nyt jotain parantuessa mikä voisi taas tulehtuakin?.Mitä ehdotatte?.Joillain leikkaus oli auttanut täällä mutta joillain sitten ei.?että mitå mieltä olette kannattaako sitä kohta leikata??(jos on parantumassa jo..?).Kiitos jos laitatte mielipiteitänne..tai kokemustanne tänne vastauksessa..

    • Anonyymi

      Mietityttää onko näistä kirjoittaneista osalla kuitenkin joku pelkkä rasvapatti poistettu esim.vai johtuuko minun kohdallani ateroomaan jäänyt syvä kraateripussi ihossa siitä etten mennyt heti terveyskeskukseen hakemaan antibioottia..Vaan aterooma pääsi kasvamaan isoksi koho punaiseksi patiksi onneks antibiootti taltutti sen,mutta ensin kraateri oli järkyttävän syvä kun kaikki ihon kerrokset näkyivät vereslihaan saakka kohdassa..Jäi sitten se syvä pussi mutta yksi lääkäri sanoi että sen syvän pussin lisäksi siellä on vielä ontelokapsula joka on myös vaikea ilmeisesti saada leikatuksi pois kokonaan ja kokonaisena ja leikkaavan pitääkin ilmeisesti saada molemmat leikatuksi pois kokonaisina sekä kapseli ontelon että myös (minulla ainakin auki olevan) pussiosan että pitää olla taitava leikkaaja ettei niitä kumpaakaan osaa jää jäljelle..yhtään..(Ja sitten kai vielä pitää olla siinäkin onnea että leikkausesta muodostuva haava ei tulehtuisi myöskään?).Mutta osaajia asiassa varmaankin löytyy kyllä..

    • Voi ei kommentti hävisi. Korvan takana on ollut 40 vuotta isohko aterooma. Se kasvoi ja räjähti alkuvuodesta. Kävin Haartmanin päivystyksessä. Lääkäri sanoi ettei aterooma enää täyty. Toisin kävi. Patti täyttyi ja tyhjensin sitä useita kertoja. Se tulehtui. Kaula turposi. Söin antibiootit. Ja aterooma jatkoi omaa paisumistaan. Tyhjensin sen huonolla menestyksellä. Nyt se on taas tulehtunut. Huomenna ois suositus mennä hoidattamaan sitä. Pelkään että saan lisää hankaluuksia. Haava ei parane tai ateroomaa ei saada kokonaan pois. Toisaalta päässä tulehtunut aterooma ei ole hyvä. Huh. Mitähän pitäisi tehdä?

    • Anonyymi

      Omat kokemukset sarveisontelosta eli ateroomasta:

      V. 2015 tulehtuneen vuotavan aterooman sisältö tyhjennettiin haavahoito julkisella puolella. Loppupeleissä kaikki ei mennyt ihan putkeen. Ontelohaavan aukkoa ei onnistuttu sulkemaan.
      Vuosia myöhemmin aterooma leikattiin kokonaisuudessaan pois yksityisellä puolella. Lopputulos on loistava.

    • Anonyymi

      Puolisolla on ollut koko aikuisikänsä ateroomia selässä ja on käynyt jo varmaankin 5kertaa operaatioissa. Aina on ilmestynyt uusi minä pitää poistaa. Viimeksi toissapäivänä. Leikkaukset ovat menneet aina hyvin, eikä mieheni ole tarvinnut sairaslomaa kun ei tee fyysistä työtä.
      Onneksi on huippuhyvä työterveyshuolto ja Kampissa yksityisellä poisto onnistuu lähes saman päivän aikana.

    • Anonyymi

      Minulla on ylihuomenna aterooman leikkaus selästä edessä. Se on ollut vuosia selässä ja sitä leikattiin yli vuosi sitten ekan kerran, kun se kutisi ja siten vaivasi minua. Nyt joulun aikoihin alkoi kutisemaan uudestaan kovasti ja tällä viikolla se kipeytyi ja suureni yhtäkkiä kovasti. Patti näyttää ihon alla mustalta. Olin jo aiemmin näyttänyt pattia lääkärille ja sain leikkausajan ensi kuulle. Mutta kun tilanne yhtäkkiä paheni, niin kävin tällä viikolla yksityisellä ja sain lääkekuurin. Valitettavasti se ei ole auttanut. Toivottavasti pääsisin tästä vaivasta nyt sitten eroon kokonaan. Muilla tällaista vaivaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe