Traktorin pääkytkin

Anonyymi-ap

Vakuutusyhtiön mukaan olis hyvä olla.
Plussa vai miinus puolelle. Akun - napa maadoitettu.
Radio ja joku GSM hälytysjärjestelmä traktorissa kiinteällä
antennilla. Kummalle puolelle + vai - ?

17

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perinteisesti laitetaan + mutta ei sillä väliä ole, kunhan erottaa kaikki akun napaan kytketyt piirit

      • Anonyymi

        Yleensä asennetaan kyllä miinuksen puolella.
        Esim Masinisti palstalta löytyy juttua vaikka kuinka paljon -tälle palstalle ei kannata aikaansa tuhlata


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      GSM pitäs toimia toimia millä Eeperi saatais käyntiin kakena ja radion
      muistit vanhassa radiossa.

    • Anonyymi

      Kaasarikoneiden aikakaudella autopalojen yleisin syttymissyy oli
      auton rungon ja moottorin välillä oleva katkos jolloin starttimoottorin
      käynnistysvirta pyrki kulkemaan ryyppy/kaasuvaijerin kautta.
      Vertaa miinus-puolella oleva päävirtakytkin.

      • Anonyymi

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.

        500A 12V jännitteellä on vasta 6kW eli sen mitä vinssi ottaa. Alijännite helposti polttaa moottorin käämityksen..

        Eikö tuo 12V jännite jää melkein jo pelkän 15kA sulakkeen yli? Vai millä jänniteellä?


    • Anonyymi

      Ennen Wanhaan peruste miinuspuolelle laittamiselle oli turvallisempi työkalujen
      käsittely akun läheisyydessä. Kun ekana laitettiin + napa niin ei haitannut jos vaikka
      jakari lipsahti maihin. Ei myöskään miinusnavan kohdalla koska oikosulku toimi
      pääkytkimen tavoin. Nykyisin voi käyttää eristettyjä työkaluja tai teipata vaikka
      jesarilla. Ongelmat alkoi kun piti saada esim, ARP-radiopuhelimia toimimaan myös
      pääkytkimen ollessa OFF-asennossa. Joku starttasi epähuomiossa näin paloi
      apr kun se toimi starttimoottorin paluujohtimena. Mikäli pääkytkin on miinus-
      puolella niin akun miinusnavasta EI oteta mihinkään virtaa vaan rungosta joka
      on pääkytkimen jälkeen. Muovikuorinen täysin eristetty laite lienee varauksella
      tehtävissä. Kohta tietysti joku ottaa puheeksi alusten tai matkailuautojen
      hupiakut ja niiden pääkytkimet !

      • Anonyymi

        Entä jos siinä aluksessa on oma generaattorijärjestelmä joka tuottaa 230/400 tähtikäämityksestä. Maadotetaanko runkoon suoraan tähdestä vai laitetaanko joku suuriohminen indikaattori väliin?


    • Anonyymi

      Akun lähistöllä on hyvä olla peltisakset, oli pääkytkin kummalla puolella
      tahansa tai ei ollenkaan. Tiukan paikan tullen ei saa akun liittimiä irti
      akusta toisin kun peltisaksilla johdot poikki.
      Aikoinaan ranskalaisissa autoissa oli akun navat käsin kierrettävissä auki.
      Lie ollut ko. maassa lakisääteinen.

      • Anonyymi

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.

        Ai peltisakset?


    • Anonyymi

      Joo peltisaksilla saat akun erotettua auton sähköjärjestelmästä nii
      ei ehdi tapahtua kauheest muuta vahinkoa toisin kuin lähet etsimään
      sopivaa avainta. Sama kumman katkaiset 24 järjestelmästä akkujen
      välisen. Sitten onkin aikaa pähkäillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1607
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1501
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1400
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      119
      1325
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1270
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1160
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      260
      1010
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      981
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      955
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      937
    Aihe