Traktorin pääkytkin

Anonyymi-ap

Vakuutusyhtiön mukaan olis hyvä olla.
Plussa vai miinus puolelle. Akun - napa maadoitettu.
Radio ja joku GSM hälytysjärjestelmä traktorissa kiinteällä
antennilla. Kummalle puolelle + vai - ?

17

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perinteisesti laitetaan + mutta ei sillä väliä ole, kunhan erottaa kaikki akun napaan kytketyt piirit

      • Anonyymi

        Yleensä asennetaan kyllä miinuksen puolella.
        Esim Masinisti palstalta löytyy juttua vaikka kuinka paljon -tälle palstalle ei kannata aikaansa tuhlata


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      GSM pitäs toimia toimia millä Eeperi saatais käyntiin kakena ja radion
      muistit vanhassa radiossa.

    • Anonyymi

      Kaasarikoneiden aikakaudella autopalojen yleisin syttymissyy oli
      auton rungon ja moottorin välillä oleva katkos jolloin starttimoottorin
      käynnistysvirta pyrki kulkemaan ryyppy/kaasuvaijerin kautta.
      Vertaa miinus-puolella oleva päävirtakytkin.

      • Anonyymi

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.

        500A 12V jännitteellä on vasta 6kW eli sen mitä vinssi ottaa. Alijännite helposti polttaa moottorin käämityksen..

        Eikö tuo 12V jännite jää melkein jo pelkän 15kA sulakkeen yli? Vai millä jänniteellä?


    • Anonyymi

      Ennen Wanhaan peruste miinuspuolelle laittamiselle oli turvallisempi työkalujen
      käsittely akun läheisyydessä. Kun ekana laitettiin + napa niin ei haitannut jos vaikka
      jakari lipsahti maihin. Ei myöskään miinusnavan kohdalla koska oikosulku toimi
      pääkytkimen tavoin. Nykyisin voi käyttää eristettyjä työkaluja tai teipata vaikka
      jesarilla. Ongelmat alkoi kun piti saada esim, ARP-radiopuhelimia toimimaan myös
      pääkytkimen ollessa OFF-asennossa. Joku starttasi epähuomiossa näin paloi
      apr kun se toimi starttimoottorin paluujohtimena. Mikäli pääkytkin on miinus-
      puolella niin akun miinusnavasta EI oteta mihinkään virtaa vaan rungosta joka
      on pääkytkimen jälkeen. Muovikuorinen täysin eristetty laite lienee varauksella
      tehtävissä. Kohta tietysti joku ottaa puheeksi alusten tai matkailuautojen
      hupiakut ja niiden pääkytkimet !

      • Anonyymi

        Entä jos siinä aluksessa on oma generaattorijärjestelmä joka tuottaa 230/400 tähtikäämityksestä. Maadotetaanko runkoon suoraan tähdestä vai laitetaanko joku suuriohminen indikaattori väliin?


    • Anonyymi

      Akun lähistöllä on hyvä olla peltisakset, oli pääkytkin kummalla puolella
      tahansa tai ei ollenkaan. Tiukan paikan tullen ei saa akun liittimiä irti
      akusta toisin kun peltisaksilla johdot poikki.
      Aikoinaan ranskalaisissa autoissa oli akun navat käsin kierrettävissä auki.
      Lie ollut ko. maassa lakisääteinen.

      • Anonyymi

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.

        Ai peltisakset?


    • Anonyymi

      Joo peltisaksilla saat akun erotettua auton sähköjärjestelmästä nii
      ei ehdi tapahtua kauheest muuta vahinkoa toisin kuin lähet etsimään
      sopivaa avainta. Sama kumman katkaiset 24 järjestelmästä akkujen
      välisen. Sitten onkin aikaa pähkäillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe