Mihin katosi Hakkapeliitta 10 -nastarenkaiden pito yhdessä talvessa? Luistaa ja luistaa...

Anonyymi-ap

Kaikki nastat tallella, mutta jokainen on hieman pyöristynyt. Kuviossa on reilusti syvyyttä niin kuin näillä kilometreillä pitääkin olla.

Mutta se mikä on tapahtunut niin rengas luistaa kuuraisella ja jäisellä asvaltilla ja kiillottuneella polanteella. Rahina on edelleen kova, mutta ei vaan pidä. Ajonvakautus ja luistonesto saa tehdä töitä ja valo vilkkuu kojetaulussa.

Enemmän ajetuissa kitkarenkaissa on parempi pito. Kitkan pito on sellainen tahmeampi ja ajettavuus luistossakin parempi (ohjautuu).

Uutena nastarenkaissa oli parempi pito kuin mitä nyt on. Kävin silloin kokeilemassa jäisellä tiellä.

Kannattaako nuo nastat kaivaa pois niin loppuu ainakin tuo rahina ja teidän kuluminen?

34

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
      Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on.

      • Anonyymi

        "Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
        Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on."

        Ei taida olla tuota pilkaa alkuoperäisessä tekstissä . Nokia vaan on testivoitoista huolimatta huono on oma kokemus.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🍒 ­­­N­­­y­­m­­­f­o­­m­­a­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Silloin ensimmäisenä talvena renkaiden pito oli pelkästään nastojen terävien reunojen varassa.

      Mitkään nastarenkaat eivät pidä (uutenakaan) kuuraisilla asfalttiteillä. Nastalla ei ole riittävän paksua jääkerrosta josta "ottaa kiinni". Kun renkaan kumia ei ole sovitettu yhtä hyvään pitoon kuin kitkarengas, niin siinähän luistelet.

      • Anonyymi

        Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
        Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
        Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa.

        Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.

        Olen tutkinut ja olen oikeassa niiden mukaan.

        Jos sulla on tiedossasi joku testi/vertailu, joka poikkeaa noista julkaistuista, niin kerrohan mistä sen löydän. Tutustun siihen mielelläni.


    • Anonyymi

      Nämä kitkailijoiden ’omakohtaiset kokemukset’ näyttävät poikkeuksetta olevan päinvastaisia kuin yhdenkään ammattilaisten suorittamien julkaistujen testien/vertailujen tulokset.

      Jokainen tietysti ihan itse vetää johtopäätökset, kumpiin tuloksiin luottaa… ammattilaisten vai täällä kirjoittavien kertomuksiin.

      • Anonyymi

        Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.

        Minä kommentoinkin vain noita väitteitä, jotka perustuvat noihin kaikista julkaistuista testeistä ja vertailuista poikkeaviin ’omakohtaisiin kokemuksiin’ .

        Noita mtä kirjoitit, en tietenkään pyri kumoamaan enkä kumonnutkaan mitenkään. Minulla on myös kitkat autoni alla ja niillä olen pärjännyt Helsingin ’läpisuolatuilla’ kaduilla ja teillä. Myös mökkimatkat Pirkanmaalle.
        Ei minulla silti ole mitään tarvetta yrittää väittää kitkojen pitia nastoja paremmaksi, koska sehän ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      sama täällä pintaa 9mm nokialaisissa pito hävinny tosi paskat
      aikaisemmin hankoot paljo paremmat ajoin loppuun ne..

    • Anonyymi

      Nastarenkaissa paras pito häviää nopeasti, siinä suhteessa kitka on parempi, sen pito pysyy lähes samana koko käyttöajan. Toisaalta jos kuski on vähänkään osaava autoilija, niin hän kyllä muutokset huomaa ja sopeuttaa ajoaan sen mukaan. Valitettavan paljon viime viikkoina on autoja näkynyt ojissa ihan päivittäin kun liukkautta on ollut enemmän kuin parin viime talven aikana ja nyt liukkaat alkoi aiemmin.

      • Anonyymi

        Ka mihinkähän tutkittuun tietoon peeustst näkemyksesi nastojen pidon nopeasta häviämisestä ja kitkojen pidon pysymisestä lähes samana?
        En ole nähnyt sellaista tutkimusta.

        Vai perustuuko sekin ’omakohtaiseen kokemukseen’ kuten muutkin väitteet kitkojen paremmasta pidosta?


      • Anonyymi

        ’Paras pito’ voi heikentyä, jos ajaa jatkuvasti raskaasti suolatuilla sulilla asfalteilla.
        Silti pito on edelleen huomattavasti parempi kuin kitkojen pito.

        Kuskien ajotaito ei vaikuta renkaan pito-ominaisuuksiin yhtikäs mitään.


    • Anonyymi

      Ja todella löysä vetelä ajo kun renkaat elää sivusuunnassa ihan letkuna olen pettynyt. 205-55-16 ja paine on 2.6bar jota aion kyllä pudottaa hiukan kun on kova tuntuma. Ei se ainakaan vaikuta ajoon kun kokeeksi laitoin 2.8bar ja edelleen löysä vatkaaja autona on golf. Kesärenkailla ei mitään ongelmaa samassa koossa michelin renkaalla.

      • Anonyymi

        Ihan tuoreena talvirengas tuntuu alkuun vetelältä ja siihen se pito perustuu. Kun ajelee muutaman viikon, niin siihen on tottunut.


    • Anonyymi

      Nastarenkaalle on ominaista, että jääpito häviää nopeasti, jos ajaa paljaalla asvaltilla.

      • Anonyymi

        Sulla ei taida olla yhtään kokemusta nykyaikaisista nastarenkaista? Mistä muuten olet moista kuullut? Yksikään julkaistu testi tai vertailu ei tue väitettäsi.


    • Anonyymi

      Myöskin ajotyyli vaikuttanee asiaan ne jotka ajaa asiallisesti sen kummemmin rajusti kiihdyttelemättä tai jarruttelematta voivat saavuttaa pidemmän nastojen elinikäsuoritteen...,,,

      • Anonyymi

        Hauska termi ” elinikäsuorite” kun on puhe auton renkaista.


    • Anonyymi

      Kitkaspede satuilee aloituksessa. Vähän enemmän yritystä ens kerralla ettei heti huomaa satuilua.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaissa on niin hyvä pito etten ymmärrä mihin nastarenkaita oikein tarvitaan?

      • Anonyymi

        Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.

        Mulla ovat kestäneet reilusti pidempään Pirkanmaalla pääosin ajellessa.


    • Anonyymi

      Nastarengas on todella surkea asvaltilla just tuon jääpidon katoamisen takia.

      • Anonyymi

        Mihin perustat väitteesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat väitteesi?

        Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.

        Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
        Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.

        Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
        Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
        Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.

        Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
        Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta.

        Minäkin ajan kitkoilla nykyisin. Täällä Helsingissä ja pk-seudulla isommat tiet ovat pääosin sulia suolauksen vuoksi suurimman osan ajasta. Kitkoilla pärjään hyvin eikä minulla ole pakottavaa tarvetta lähteä aamulla aikaisin liikkeelle autolla, kun vaihtoehtona onnjulkinen liikenne.

        Ei minulla silti ole mitään tarvetta väittää kitkojen pitokyvyn olevan nastoja parempi liukkailla tienpinnoilla. Ei, koska se ei pidä paikkaansa.
        Silti pärjään kitkoilla.


    • Anonyymi

      Nastarenkaalla pärjää kaksi kolmekin talvea, kunhan ajelee varovaisesti ja muistaa pitkät jarrutusmatkat.

      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan kitkoja…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan kitkoja…

        Tarkoitin nastarenkaita. Minulla on ollut Michelinin, Continentalin ja Good Yearin nastarenkaita ja kaikissa sama nastarengas-ilmiö eli jääpito haihtuu kuin tuhka tuleen, vaikka nastat ovat tallessa ja urasyvyyttä riittää. Paras tähän mennessä on ollut Continentalin VikingContact 7 eli kitkarengas. Nastarengas ei yksinkertaisesti riitä minulle, ehkä joku kokeneempi kuski pärjää nastoilla.


    • Anonyymi

      Eivätpä nuo autolehdetkään aja nastarenkailla yhtä talvea ennen mittauksia. Syystä jonka jokainen arvaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5071
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3463
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      101
      1292
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      903
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      773
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      36
      757
    Aihe