Mihin katosi Hakkapeliitta 10 -nastarenkaiden pito yhdessä talvessa? Luistaa ja luistaa...

Anonyymi-ap

Kaikki nastat tallella, mutta jokainen on hieman pyöristynyt. Kuviossa on reilusti syvyyttä niin kuin näillä kilometreillä pitääkin olla.

Mutta se mikä on tapahtunut niin rengas luistaa kuuraisella ja jäisellä asvaltilla ja kiillottuneella polanteella. Rahina on edelleen kova, mutta ei vaan pidä. Ajonvakautus ja luistonesto saa tehdä töitä ja valo vilkkuu kojetaulussa.

Enemmän ajetuissa kitkarenkaissa on parempi pito. Kitkan pito on sellainen tahmeampi ja ajettavuus luistossakin parempi (ohjautuu).

Uutena nastarenkaissa oli parempi pito kuin mitä nyt on. Kävin silloin kokeilemassa jäisellä tiellä.

Kannattaako nuo nastat kaivaa pois niin loppuu ainakin tuo rahina ja teidän kuluminen?

33

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
      Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on.

      • Anonyymi

        "Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
        Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on."

        Ei taida olla tuota pilkaa alkuoperäisessä tekstissä . Nokia vaan on testivoitoista huolimatta huono on oma kokemus.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🍒 ­­­N­­­y­­m­­­f­o­­m­­a­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Silloin ensimmäisenä talvena renkaiden pito oli pelkästään nastojen terävien reunojen varassa.

      Mitkään nastarenkaat eivät pidä (uutenakaan) kuuraisilla asfalttiteillä. Nastalla ei ole riittävän paksua jääkerrosta josta "ottaa kiinni". Kun renkaan kumia ei ole sovitettu yhtä hyvään pitoon kuin kitkarengas, niin siinähän luistelet.

      • Anonyymi

        Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
        Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
        Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa.

        Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.

        Olen tutkinut ja olen oikeassa niiden mukaan.

        Jos sulla on tiedossasi joku testi/vertailu, joka poikkeaa noista julkaistuista, niin kerrohan mistä sen löydän. Tutustun siihen mielelläni.


    • Anonyymi

      Nämä kitkailijoiden ’omakohtaiset kokemukset’ näyttävät poikkeuksetta olevan päinvastaisia kuin yhdenkään ammattilaisten suorittamien julkaistujen testien/vertailujen tulokset.

      Jokainen tietysti ihan itse vetää johtopäätökset, kumpiin tuloksiin luottaa… ammattilaisten vai täällä kirjoittavien kertomuksiin.

      • Anonyymi

        Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.

        Minä kommentoinkin vain noita väitteitä, jotka perustuvat noihin kaikista julkaistuista testeistä ja vertailuista poikkeaviin ’omakohtaisiin kokemuksiin’ .

        Noita mtä kirjoitit, en tietenkään pyri kumoamaan enkä kumonnutkaan mitenkään. Minulla on myös kitkat autoni alla ja niillä olen pärjännyt Helsingin ’läpisuolatuilla’ kaduilla ja teillä. Myös mökkimatkat Pirkanmaalle.
        Ei minulla silti ole mitään tarvetta yrittää väittää kitkojen pitia nastoja paremmaksi, koska sehän ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      sama täällä pintaa 9mm nokialaisissa pito hävinny tosi paskat
      aikaisemmin hankoot paljo paremmat ajoin loppuun ne..

    • Anonyymi

      Nastarenkaissa paras pito häviää nopeasti, siinä suhteessa kitka on parempi, sen pito pysyy lähes samana koko käyttöajan. Toisaalta jos kuski on vähänkään osaava autoilija, niin hän kyllä muutokset huomaa ja sopeuttaa ajoaan sen mukaan. Valitettavan paljon viime viikkoina on autoja näkynyt ojissa ihan päivittäin kun liukkautta on ollut enemmän kuin parin viime talven aikana ja nyt liukkaat alkoi aiemmin.

      • Anonyymi

        Ka mihinkähän tutkittuun tietoon peeustst näkemyksesi nastojen pidon nopeasta häviämisestä ja kitkojen pidon pysymisestä lähes samana?
        En ole nähnyt sellaista tutkimusta.

        Vai perustuuko sekin ’omakohtaiseen kokemukseen’ kuten muutkin väitteet kitkojen paremmasta pidosta?


      • Anonyymi

        ’Paras pito’ voi heikentyä, jos ajaa jatkuvasti raskaasti suolatuilla sulilla asfalteilla.
        Silti pito on edelleen huomattavasti parempi kuin kitkojen pito.

        Kuskien ajotaito ei vaikuta renkaan pito-ominaisuuksiin yhtikäs mitään.


    • Anonyymi

      Ja todella löysä vetelä ajo kun renkaat elää sivusuunnassa ihan letkuna olen pettynyt. 205-55-16 ja paine on 2.6bar jota aion kyllä pudottaa hiukan kun on kova tuntuma. Ei se ainakaan vaikuta ajoon kun kokeeksi laitoin 2.8bar ja edelleen löysä vatkaaja autona on golf. Kesärenkailla ei mitään ongelmaa samassa koossa michelin renkaalla.

      • Anonyymi

        Ihan tuoreena talvirengas tuntuu alkuun vetelältä ja siihen se pito perustuu. Kun ajelee muutaman viikon, niin siihen on tottunut.


    • Anonyymi

      Nastarenkaalle on ominaista, että jääpito häviää nopeasti, jos ajaa paljaalla asvaltilla.

      • Anonyymi

        Sulla ei taida olla yhtään kokemusta nykyaikaisista nastarenkaista? Mistä muuten olet moista kuullut? Yksikään julkaistu testi tai vertailu ei tue väitettäsi.


    • Anonyymi

      Myöskin ajotyyli vaikuttanee asiaan ne jotka ajaa asiallisesti sen kummemmin rajusti kiihdyttelemättä tai jarruttelematta voivat saavuttaa pidemmän nastojen elinikäsuoritteen...,,,

      • Anonyymi

        Hauska termi ” elinikäsuorite” kun on puhe auton renkaista.


    • Anonyymi

      Kitkaspede satuilee aloituksessa. Vähän enemmän yritystä ens kerralla ettei heti huomaa satuilua.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaissa on niin hyvä pito etten ymmärrä mihin nastarenkaita oikein tarvitaan?

      • Anonyymi

        Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.

        Mulla ovat kestäneet reilusti pidempään Pirkanmaalla pääosin ajellessa.


    • Anonyymi

      Nastarengas on todella surkea asvaltilla just tuon jääpidon katoamisen takia.

      • Anonyymi

        Mihin perustat väitteesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat väitteesi?

        Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.

        Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
        Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.

        Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
        Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
        Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.

        Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
        Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta.

        Minäkin ajan kitkoilla nykyisin. Täällä Helsingissä ja pk-seudulla isommat tiet ovat pääosin sulia suolauksen vuoksi suurimman osan ajasta. Kitkoilla pärjään hyvin eikä minulla ole pakottavaa tarvetta lähteä aamulla aikaisin liikkeelle autolla, kun vaihtoehtona onnjulkinen liikenne.

        Ei minulla silti ole mitään tarvetta väittää kitkojen pitokyvyn olevan nastoja parempi liukkailla tienpinnoilla. Ei, koska se ei pidä paikkaansa.
        Silti pärjään kitkoilla.


    • Anonyymi

      Nastarenkaalla pärjää kaksi kolmekin talvea, kunhan ajelee varovaisesti ja muistaa pitkät jarrutusmatkat.

      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan kitkoja…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan kitkoja…

        Tarkoitin nastarenkaita. Minulla on ollut Michelinin, Continentalin ja Good Yearin nastarenkaita ja kaikissa sama nastarengas-ilmiö eli jääpito haihtuu kuin tuhka tuleen, vaikka nastat ovat tallessa ja urasyvyyttä riittää. Paras tähän mennessä on ollut Continentalin VikingContact 7 eli kitkarengas. Nastarengas ei yksinkertaisesti riitä minulle, ehkä joku kokeneempi kuski pärjää nastoilla.


    • Anonyymi

      Eivätpä nuo autolehdetkään aja nastarenkailla yhtä talvea ennen mittauksia. Syystä jonka jokainen arvaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe