Kaikki nastat tallella, mutta jokainen on hieman pyöristynyt. Kuviossa on reilusti syvyyttä niin kuin näillä kilometreillä pitääkin olla.
Mutta se mikä on tapahtunut niin rengas luistaa kuuraisella ja jäisellä asvaltilla ja kiillottuneella polanteella. Rahina on edelleen kova, mutta ei vaan pidä. Ajonvakautus ja luistonesto saa tehdä töitä ja valo vilkkuu kojetaulussa.
Enemmän ajetuissa kitkarenkaissa on parempi pito. Kitkan pito on sellainen tahmeampi ja ajettavuus luistossakin parempi (ohjautuu).
Uutena nastarenkaissa oli parempi pito kuin mitä nyt on. Kävin silloin kokeilemassa jäisellä tiellä.
Kannattaako nuo nastat kaivaa pois niin loppuu ainakin tuo rahina ja teidän kuluminen?
Mihin katosi Hakkapeliitta 10 -nastarenkaiden pito yhdessä talvessa? Luistaa ja luistaa...
34
430
Vastaukset
- Anonyymi
Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on.- Anonyymi
"Hauska juttu ja niin kivasti satuiltu.
Ei nuo asiat tuollaisilla keksityillä jutuilla muutu, ne kitkat pitää oikeasti kokea ja sillin huomaa kuinka hyviä ne on."
Ei taida olla tuota pilkaa alkuoperäisessä tekstissä . Nokia vaan on testivoitoista huolimatta huono on oma kokemus. - Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🍒 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Silloin ensimmäisenä talvena renkaiden pito oli pelkästään nastojen terävien reunojen varassa.
Mitkään nastarenkaat eivät pidä (uutenakaan) kuuraisilla asfalttiteillä. Nastalla ei ole riittävän paksua jääkerrosta josta "ottaa kiinni". Kun renkaan kumia ei ole sovitettu yhtä hyvään pitoon kuin kitkarengas, niin siinähän luistelet.- Anonyymi
Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastarengas pitää paremmin kuin kitka kaikenlaisilla liukkailla tienpinnoilla. Kuuraisista aina sileisiin jääpintoihin. Tämä on todettu niin monta kertaa erilaisissa vertailuissa ja testeissä vuosikymmenten ajalta.
Yhtään testiä/vertailuja ei ole julkaistu, jossa kitkat olisi todettu nastarenkaita yleisesti paremmiksi liukkaissa olosuhteissa.Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa olet kovin väärässä, kannattaa tutkia uudelleen testejä ja niiden olosuhteita.
Olen tutkinut ja olen oikeassa niiden mukaan.
Jos sulla on tiedossasi joku testi/vertailu, joka poikkeaa noista julkaistuista, niin kerrohan mistä sen löydän. Tutustun siihen mielelläni.
- Anonyymi
Nämä kitkailijoiden ’omakohtaiset kokemukset’ näyttävät poikkeuksetta olevan päinvastaisia kuin yhdenkään ammattilaisten suorittamien julkaistujen testien/vertailujen tulokset.
Jokainen tietysti ihan itse vetää johtopäätökset, kumpiin tuloksiin luottaa… ammattilaisten vai täällä kirjoittavien kertomuksiin.- Anonyymi
Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama miten asioita kukin tulkitsee ja ymmärtää, minä luovuin nastarenkaista jo aikaa sitten ja jatkan tulevaisuudessakin kitkarenkailla. Niillä on niin paljon mukavampi ajella ja pitoa on ihan riittävästi, kuskista se on kiinni osaako ajaa liukkailla vai ei, renkailla ei kauheasti tilannetta pelasteta jos päätä ei ole.
Minä kommentoinkin vain noita väitteitä, jotka perustuvat noihin kaikista julkaistuista testeistä ja vertailuista poikkeaviin ’omakohtaisiin kokemuksiin’ .
Noita mtä kirjoitit, en tietenkään pyri kumoamaan enkä kumonnutkaan mitenkään. Minulla on myös kitkat autoni alla ja niillä olen pärjännyt Helsingin ’läpisuolatuilla’ kaduilla ja teillä. Myös mökkimatkat Pirkanmaalle.
Ei minulla silti ole mitään tarvetta yrittää väittää kitkojen pitia nastoja paremmaksi, koska sehän ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
sama täällä pintaa 9mm nokialaisissa pito hävinny tosi paskat
aikaisemmin hankoot paljo paremmat ajoin loppuun ne.. - Anonyymi
Nastarenkaissa paras pito häviää nopeasti, siinä suhteessa kitka on parempi, sen pito pysyy lähes samana koko käyttöajan. Toisaalta jos kuski on vähänkään osaava autoilija, niin hän kyllä muutokset huomaa ja sopeuttaa ajoaan sen mukaan. Valitettavan paljon viime viikkoina on autoja näkynyt ojissa ihan päivittäin kun liukkautta on ollut enemmän kuin parin viime talven aikana ja nyt liukkaat alkoi aiemmin.
- Anonyymi
Ka mihinkähän tutkittuun tietoon peeustst näkemyksesi nastojen pidon nopeasta häviämisestä ja kitkojen pidon pysymisestä lähes samana?
En ole nähnyt sellaista tutkimusta.
Vai perustuuko sekin ’omakohtaiseen kokemukseen’ kuten muutkin väitteet kitkojen paremmasta pidosta? - Anonyymi
’Paras pito’ voi heikentyä, jos ajaa jatkuvasti raskaasti suolatuilla sulilla asfalteilla.
Silti pito on edelleen huomattavasti parempi kuin kitkojen pito.
Kuskien ajotaito ei vaikuta renkaan pito-ominaisuuksiin yhtikäs mitään.
- Anonyymi
Ja todella löysä vetelä ajo kun renkaat elää sivusuunnassa ihan letkuna olen pettynyt. 205-55-16 ja paine on 2.6bar jota aion kyllä pudottaa hiukan kun on kova tuntuma. Ei se ainakaan vaikuta ajoon kun kokeeksi laitoin 2.8bar ja edelleen löysä vatkaaja autona on golf. Kesärenkailla ei mitään ongelmaa samassa koossa michelin renkaalla.
- Anonyymi
Ihan tuoreena talvirengas tuntuu alkuun vetelältä ja siihen se pito perustuu. Kun ajelee muutaman viikon, niin siihen on tottunut.
- Anonyymi
Nastarenkaalle on ominaista, että jääpito häviää nopeasti, jos ajaa paljaalla asvaltilla.
- Anonyymi
Sulla ei taida olla yhtään kokemusta nykyaikaisista nastarenkaista? Mistä muuten olet moista kuullut? Yksikään julkaistu testi tai vertailu ei tue väitettäsi.
- Anonyymi
Myöskin ajotyyli vaikuttanee asiaan ne jotka ajaa asiallisesti sen kummemmin rajusti kiihdyttelemättä tai jarruttelematta voivat saavuttaa pidemmän nastojen elinikäsuoritteen...,,,
- Anonyymi
Hauska termi ” elinikäsuorite” kun on puhe auton renkaista.
- Anonyymi
Kitkaspede satuilee aloituksessa. Vähän enemmän yritystä ens kerralla ettei heti huomaa satuilua.
- Anonyymi
Kitkarenkaissa on niin hyvä pito etten ymmärrä mihin nastarenkaita oikein tarvitaan?
- Anonyymi
Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan ajo-olosuhteista ja renkaan kilometreistä. 20000 km suurimman ajan kuivalla ajettu kitka on on vaihtoiässä.
Mulla ovat kestäneet reilusti pidempään Pirkanmaalla pääosin ajellessa.
- Anonyymi
Nastarengas on todella surkea asvaltilla just tuon jääpidon katoamisen takia.
- Anonyymi
Mihin perustat väitteesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi?
Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omiin kokemuksiini. Olen ajanut elämäni aikana sileäksi useita nastarengassarjoja. Ensimmäisenä syksynä nastarengas pitää jäällä ja sitten jääpito katoaa ikuisiksi ajoiksi. Tulin järkiini ja siirryin kitkarenkaisiin ja olen todella tyytyväinen eikä talvi enää ahdista niin kuin ennen.
Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.
Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikalailla erilaisia on nuo sinun kokemuksesi vaikkapa omiini. Ja mikään virallisempikaan tutkimus tai vertailu ei tue väitettäsi.
Ei ole tietääkseni julkaistu yhtään ainoata tutkimusta, joka tukisi väittämääsi ’omaa kokemustasi’.
Minun kokemukseni taasen on täysin eri. Olen ajanut aikanani monta nastarengaskertaa ’loppuun’ eli noin kuusi talvea. Sehän on yleisesti tiedotettu ikä, jolloin talvirengas, niin nasta kuin kitka, vielä tekee tehtävänsä kohtuudella, johon se on tarkoitettu. Kumin ominaisuudet heikkenevät tuon jälkeen oleellisesti. Nastatkin kuluvat, mutta toimivat vielä tuolloin ihan kohtuullisesti. Edelleen toisessa perheen autossa on nastat.
Nyt minulla on omassa nelivetocittarissani kuusi talvea alla olleet contin kitkat. Liukkaalla niiden pito on heikentynyt todella merkittävästi, mutta täällä Helsingissä isommat tiet on niin hyvin suolattuja että sulilla teillä ajellaan muutamaa harvaa poikkeustilannetta lukuunottamatta.Minäkin ajan kitkoilla nykyisin. Täällä Helsingissä ja pk-seudulla isommat tiet ovat pääosin sulia suolauksen vuoksi suurimman osan ajasta. Kitkoilla pärjään hyvin eikä minulla ole pakottavaa tarvetta lähteä aamulla aikaisin liikkeelle autolla, kun vaihtoehtona onnjulkinen liikenne.
Ei minulla silti ole mitään tarvetta väittää kitkojen pitokyvyn olevan nastoja parempi liukkailla tienpinnoilla. Ei, koska se ei pidä paikkaansa.
Silti pärjään kitkoilla.
- Anonyymi
Nastarenkaalla pärjää kaksi kolmekin talvea, kunhan ajelee varovaisesti ja muistaa pitkät jarrutusmatkat.
- Anonyymi
Tarkoitit varmaan kitkoja…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaan kitkoja…
Tarkoitin nastarenkaita. Minulla on ollut Michelinin, Continentalin ja Good Yearin nastarenkaita ja kaikissa sama nastarengas-ilmiö eli jääpito haihtuu kuin tuhka tuleen, vaikka nastat ovat tallessa ja urasyvyyttä riittää. Paras tähän mennessä on ollut Continentalin VikingContact 7 eli kitkarengas. Nastarengas ei yksinkertaisesti riitä minulle, ehkä joku kokeneempi kuski pärjää nastoilla.
- Anonyymi
Eivätpä nuo autolehdetkään aja nastarenkailla yhtä talvea ennen mittauksia. Syystä jonka jokainen arvaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1032626Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302355Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192188Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663991747- 1131580
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631307Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2721119- 711014
- 79966
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920