Mistä johtuu, että lähes jokaisessa katsomassani matkapurjehdusvideossa ajetaan ihan hirveät pätkät koneella. Luulisi, että kun aikaakin on käytössä lähes rajattomasti, niin mentäisiin sillä, mitä sää tarjoaa. Pakkoko koneella on luikuttaa.
Hei te keppien ulkoiluttajat!
57
1258
Vastaukset
- Anonyymi
Artemis Seilaa. Katsopa Youtubesta.
Ei ajella "hirveitä pätkiä" koneella.
Totta on, että nämä tuubiin purjehdusvideoita laittavat (suomalaiset) ajavat pääosan reissuistaan koneella.
Vaihtoehto tietysti olisi pistää kuusi tuntia pläkässä istumista tuubiin?
Herää kysymys, kannattaako postata mitään, jos purjehdusvideona julkaistaan koneajovideoita, joissa pääosin näkyy kuvaajan oma naama?- Anonyymi
Joo Artemis oli ollut jo yli vuoden reissussa ja Atlantti ylitetty, niin taisi vasta silloin Karibialla tankata elikkä oli suomalaista naftaa vielä tankissa. Ja tankki käsittääkseni alkuperäinen 90 litrainen tms 🤔
- Anonyymi
Yksi hyvä syy ainakin se, että koneella ajaessa ei ole muuta kuin aikaa vaikkapa kuvaamiseen.
- Anonyymi
Kiinnostaako katsojia koneella ajavan "purjehtijan" pärstä ja jorinat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostaako katsojia koneella ajavan "purjehtijan" pärstä ja jorinat?
Kiinnostavuus onkin täysin eri juttu. Niin jorinoiden kuin videoidenkin kiinnostaviksi tekeminen onnistuu hyvin harvoilta. Se kuitenkin on varmaa, että jos ei mukana ole dedikoitua kuvaajaa, ei kukaan ole kuvaamassa silloin, kun jotain mielenkiintoista tapahtuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostavuus onkin täysin eri juttu. Niin jorinoiden kuin videoidenkin kiinnostaviksi tekeminen onnistuu hyvin harvoilta. Se kuitenkin on varmaa, että jos ei mukana ole dedikoitua kuvaajaa, ei kukaan ole kuvaamassa silloin, kun jotain mielenkiintoista tapahtuu.
Katselin hiljan kotimaista veneilyä hienossa saaristoluonnossa. Noin neljä viidesosaa videosta täytti veneilijän naamari. Ei mennyt kanava tilaukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostaako katsojia koneella ajavan "purjehtijan" pärstä ja jorinat?
Ei ole pakko katsoa jos ei kiinnosta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinnostavuus onkin täysin eri juttu. Niin jorinoiden kuin videoidenkin kiinnostaviksi tekeminen onnistuu hyvin harvoilta. Se kuitenkin on varmaa, että jos ei mukana ole dedikoitua kuvaajaa, ei kukaan ole kuvaamassa silloin, kun jotain mielenkiintoista tapahtuu.
Tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa, se on täysin kipparista kiinni että miten toteuttaa kuvaamisen. Katso esim Youtubesta Erik Aanderasin videoita, yksin purjehtii esim Pohjanmeren yli talvimyrskyissä, Islantiin ymv. Onnistuu kuvaamaan tosi hyvin kaikkea. Veneessä parit kiinteät kamerat, drooni, otsalla go-pro ja vielä selfie-stick. Kun panostaa niin onnistuu se yksinkin.
- Anonyymi
Aito purjehtija menee koneella, eikä morjesta muita moottoriveneilijöitä.
- Anonyymi
Sama pätee aloittajan Busterille.
- Anonyymi
Purjeveneet ovat myös tilavia matkamoottoriveneitä. Tiedän, että on olemassa purjehtijoita joilla on rajattomasti aikaa kesällä ja voivat odotella pläkässä ankkurissa vaikka pari päivää. Mutta suurimmalla osalla on rajattu aika lomaa olla vesillä. Halutaan tehdä matkaa ja päästä perille, joko purjein tai koneella. Kaipa tämä koskee myös joitakin tubettajia.
- Anonyymi
Minne pitää päästä "perille"?
Jos on kiire jonnekin perille, voi mennä autolla, junalla tai lentäen.
Suomen rannikolla monesti polkupyörällä pääsee purjehtimista nopeammin.
Mikä arvo on jollain vierassatamalla lomakohteena?
Yhtä hauskaa on lomailla vaikka Vantaan Jumbossa tai Kaaren kauppakeskuksen Alkossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minne pitää päästä "perille"?
Jos on kiire jonnekin perille, voi mennä autolla, junalla tai lentäen.
Suomen rannikolla monesti polkupyörällä pääsee purjehtimista nopeammin.
Mikä arvo on jollain vierassatamalla lomakohteena?
Yhtä hauskaa on lomailla vaikka Vantaan Jumbossa tai Kaaren kauppakeskuksen Alkossa.Vielä harvemmassa vierassatamassa on rautatieasema tai lentokenttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minne pitää päästä "perille"?
Jos on kiire jonnekin perille, voi mennä autolla, junalla tai lentäen.
Suomen rannikolla monesti polkupyörällä pääsee purjehtimista nopeammin.
Mikä arvo on jollain vierassatamalla lomakohteena?
Yhtä hauskaa on lomailla vaikka Vantaan Jumbossa tai Kaaren kauppakeskuksen Alkossa.Mikä nyt kullekin on se lomakohde. Itselle on muutama mukava vierasvenesatama, mutta pääosin luonnonsatamat tai kyläsatamat. Vierasvenesatamissakin pitää usein käydä, jotta saa varastoihin täydennystä ja pääsee pesulle.
Vaikka kohteena olisi Hanko tai Tukholma, jonne pääsee helposti monella muullakin tavalla, on purjevene samalla koti ja varasto. Itse en ainakaan oikein viihdy hotellista tai mökistä toiseen reissaamisessa kovin montaa päivää.
Mutta pidän myös purjehtimisesta ja varsin vähän tulee koneella ajettua, joten en liene oikea kohde kysymyksellesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minne pitää päästä "perille"?
Jos on kiire jonnekin perille, voi mennä autolla, junalla tai lentäen.
Suomen rannikolla monesti polkupyörällä pääsee purjehtimista nopeammin.
Mikä arvo on jollain vierassatamalla lomakohteena?
Yhtä hauskaa on lomailla vaikka Vantaan Jumbossa tai Kaaren kauppakeskuksen Alkossa.Minua ei itse satamat juuri kiinnosta ellei siellä ole jotain mielenkiintoisia palveluita kuten saaristomuseoita ja tuoreen kalan myyjiä ym. Saaret itsessään kiinnostavat, kävellen ja fillarilla.
- Anonyymi
Minulla on tästä eteenpäin 8 viikon kesälomat, kun menin töihin ammattikorkeakouluun, ja palkkakin on parhaan 5% joukossa. Nyt saa kesä tulla!
- Anonyymi
Vinkki vinkki:
Sinne vierassatamaan voi mennä ihan hyvin omalla autolla ja lähtee seuraavaan satamaan kun alkaa kyllästyttää. Mihin helvettiin sitä venettä tuossa tarvitaan?
Auto on kuitenkin käytännössä jokaisella.
Veneestä tulee turhia lisäkuluja.- Anonyymi
Mutta jokaisella vierassatamalla ei ole maantietä ja useimmat autot uppoaa kun ajaa rantaa pidemmälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jokaisella vierassatamalla ei ole maantietä ja useimmat autot uppoaa kun ajaa rantaa pidemmälle.
Aika vähän on vierassatamia, joihin ei tule maayhteyttä.
Ei sinun Macchu Picchuun, Colosseumille tai vaikkapa Times Squarellekaan tarvitse veneellä päästä..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähän on vierassatamia, joihin ei tule maayhteyttä.
Ei sinun Macchu Picchuun, Colosseumille tai vaikkapa Times Squarellekaan tarvitse veneellä päästä.....Niitä on jo Suomen saaristossa aika monta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähän on vierassatamia, joihin ei tule maayhteyttä.
Ei sinun Macchu Picchuun, Colosseumille tai vaikkapa Times Squarellekaan tarvitse veneellä päästä.....Olen kaikissa käynyt ja Macchu Picchu oli ruuhkaisempi kuin Keisarinsatama juhannuksena.
En toista kertaa mene, olipahan pettymys.
Aloitus on taas surkea provo. - Anonyymi
Mutta johonkinhan ne rahat on käytettävä. Vain tyhmät laittavat setelit pakastimeen.
- Anonyymi
Eikö autoilijoille ja karavaanareille ole ihan omat sivustot täällä?
- Anonyymi
Et vastannut kysymykseen, mihin sitä venettä tarvitaan, jos sen ainoa funktio on päästä mahdollisimman nopeasti vierassatamasta toiseen?
Moottorivene on tuossa vielä ihan fiksu, mutta miksi helvetissä ostaa purjevene ja kiireen takia ryskyttää koneella vierassatamasta toiseen?
Mitä helvetin erikoista näkemistä jossain kusisissa vierassatamissa on?
Ne samat veneilijät, jotka joka aamu lähtevät kilpaa matkaan saadakseen paikan seuraavasta satamasta.
Eikö tuo nyt ole vähän suppeaa ja älytöntä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen, mihin sitä venettä tarvitaan, jos sen ainoa funktio on päästä mahdollisimman nopeasti vierassatamasta toiseen?
Moottorivene on tuossa vielä ihan fiksu, mutta miksi helvetissä ostaa purjevene ja kiireen takia ryskyttää koneella vierassatamasta toiseen?
Mitä helvetin erikoista näkemistä jossain kusisissa vierassatamissa on?
Ne samat veneilijät, jotka joka aamu lähtevät kilpaa matkaan saadakseen paikan seuraavasta satamasta.
Eikö tuo nyt ole vähän suppeaa ja älytöntä?No se nopean veneen funktio on tietysti siinä, että voi aamulla jäädä nukkumaan kun kisaajat lähtee matkaan, mutta silti olla ajoissa seuraavassa kohteessa seuraamassa kuka voittaa kisan ja kuka jää jumboksi. Matkan varrella saa väliaikatiedonkin kisan etenemisestä.
Väsyneet purjeveneilijät ei tietenkään tervehdi hyvin levännyttä moottoriveneilijää, joka pyyhältää ohi ja saatta viedä sen viimeisen vapaan karsinan - nykytyylin mukaanhan kaikkialla alkaa olla noita karsinoita ettei venerivistöä voisi tiivistää jotta olisi tilaa vielä yhdelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen, mihin sitä venettä tarvitaan, jos sen ainoa funktio on päästä mahdollisimman nopeasti vierassatamasta toiseen?
Moottorivene on tuossa vielä ihan fiksu, mutta miksi helvetissä ostaa purjevene ja kiireen takia ryskyttää koneella vierassatamasta toiseen?
Mitä helvetin erikoista näkemistä jossain kusisissa vierassatamissa on?
Ne samat veneilijät, jotka joka aamu lähtevät kilpaa matkaan saadakseen paikan seuraavasta satamasta.
Eikö tuo nyt ole vähän suppeaa ja älytöntä?Moottorivenettä tosiaan voi käyttää satamasta toiseen siirtymiseen, mutta millään tavalla fiksu ratkaisu se ei ole. Se kuluttaa mailia kohden huomattavasti enemmän fossiilista polttoainetta kuin purjevene.
Sitä paitsi ainakin viime kesänä vesillä näkyi enemmän purjehtivia veneitä kuin koneella ajavia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorivenettä tosiaan voi käyttää satamasta toiseen siirtymiseen, mutta millään tavalla fiksu ratkaisu se ei ole. Se kuluttaa mailia kohden huomattavasti enemmän fossiilista polttoainetta kuin purjevene.
Sitä paitsi ainakin viime kesänä vesillä näkyi enemmän purjehtivia veneitä kuin koneella ajavia.Viime kesänä kun ajelin nopeakulkuisella moottoriveneellä ristiin rastiin Saaristomerta eniten purjeveneitä näkyi vierassatamissa ja tankkausasemilla oli purjeveneiden ruuhka. Kun vielä veneilin purjeveneellä dieseltankillinen riitti useamman veneilykauden eikä tarvinnut tungeksia moottoriveneiden kanssa tankkausasemilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen, mihin sitä venettä tarvitaan, jos sen ainoa funktio on päästä mahdollisimman nopeasti vierassatamasta toiseen?
Moottorivene on tuossa vielä ihan fiksu, mutta miksi helvetissä ostaa purjevene ja kiireen takia ryskyttää koneella vierassatamasta toiseen?
Mitä helvetin erikoista näkemistä jossain kusisissa vierassatamissa on?
Ne samat veneilijät, jotka joka aamu lähtevät kilpaa matkaan saadakseen paikan seuraavasta satamasta.
Eikö tuo nyt ole vähän suppeaa ja älytöntä?Koska purhehtiminen on kivaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorivenettä tosiaan voi käyttää satamasta toiseen siirtymiseen, mutta millään tavalla fiksu ratkaisu se ei ole. Se kuluttaa mailia kohden huomattavasti enemmän fossiilista polttoainetta kuin purjevene.
Sitä paitsi ainakin viime kesänä vesillä näkyi enemmän purjehtivia veneitä kuin koneella ajavia."Purjehtivia veneitä", joilla valtaosalla purjeet alhaalla ja kone putputtaa. Semmoisia purjeveneilijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Purjehtivia veneitä", joilla valtaosalla purjeet alhaalla ja kone putputtaa. Semmoisia purjeveneilijöitä.
Katoavat myös vesiltä kun tulee oikeat purjehdussäät. Eli nykypäivän purjeveneilijät ovat oikeasti moottoriveneilijöitä, ostivat vain purjeveneen koska se on herraskaisempaa.
- Anonyymi
Koneella ajaessa on niin tylsää, että tulee mieleen kuvata joku pätkä.
- Anonyymi
Eiköhän se ole jakaisen oma asia ajaako koneella vai purjehtiiko. Totta moni matkapurjehtija ajaa vastatuuleen tai menee pläkässä koneella, mutta entäs sitten. Purjeveneessä on myös moottoriveneeseen verrattuna se hyvä puoli, että polttoainetta moottoriajossa kuluu suhteellisen vähän. Jos haluaa, että matka joutuu ja kyyti on tasaista voi myös pitää vähän purjeita esillä ja moottorin vedossa. Onko tämä nyt sitten jollekkin isokin ongelma. Omasta puolestani saa jokainen vaikka harrastaa veneilyä omalla laituripaikallaan, jos siltä tuntuu.
Kustannustietoinen matkapurjehtija rajoittaa tietenkin koneen käytön satamaan ajoon ja sieltä poistumiseen sekä viipyy marinan laituripaikan sijasta ankkurissa.- Anonyymi
Kustannus koneella-ajosta on kyllä olematon. Mulla 6 tn 35-jalkanen kuluttaa alle 2 l/h 6 kn matkavauhdilla. Siis Helsingistä Tukholmaan menisi tankillisella, joka maksaa n. 150 €.
Itse asiassa purjeiden kulumiselle voi laskea suunnilleen saman hinnan. 10 000 € purjekerta ja kestoikä 15 000 mpk. Tietysti käyttämättä purjekerran hinta menee hukkaan. - Anonyymi
"Onko tämä nyt sitten jollekkin isokin ongelma. "
Joillekin tuntuu olevan. Heidän tapansa on se ainoa oikea ja kun joku tekee jotakin eri tavalla, se on uhkaavaa, heille tulee tunne, etteivät he teekään "oikein". Sukua korviksia pitävän pojan tai kauan sitten housuja käyttävän naisen pilkkaamiselle. Samoin vieraiden kulttuurien lähtökohtaiselle dissaamiselle.
- Anonyymi
Hanki vene ja lopeta videoiden katselu. Olet sitten ikäänkuin samalla viivalla veneilijöiden kanssa.
- Anonyymi
Mitähän sillä on väliä nostaako joku purjeita koko elämänsä aikana?
Ymmärrän hyvin, että jotakuta voi ärsyttää pröystäilevä itsestään sankariatarinoita kertova purjehtija, mutta se pitää kestää. Niitä on kaikissa lajeissa ja kaikissa kuppikunnissa.
Osa jutuista ei ole edes tarkoitettu muuksi kuin viihteeksi. Hangossa saa lauteilla kuulla mitä hurjimpia juttuja juuri myrskyn läpi tulleilta purjehtijoista, vaikkei sää ole edes kunnolla tuulinen.
Oma erikoisuutensa ovat Porkkalanselän ylittäjät. Siellä tehdään sankaritekoja joka päivä. Se on pääkaupunkilaisten miehuuskoe ja Mordor samassa paketissa.- Anonyymi
Hangon lauteiden tarinat ovat hyvin kulunut klisee. Aika monta kertaa olen nilläkin lauteilla istunut, enkä koskaan kuullut ihmeempiä sankaritarinoita. Erikoisin juttu oli kaverilla, jonka puuttuvaa varvasta pieni poikani joskus ihmetteli. Sen oli hai haukannut Punaisella merellä.
Niiden tylsien videoiden katselu onkin sitten täysin vapaaehtoista. Niitä ei kukaan pyytmättä tyrkytä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hangon lauteiden tarinat ovat hyvin kulunut klisee. Aika monta kertaa olen nilläkin lauteilla istunut, enkä koskaan kuullut ihmeempiä sankaritarinoita. Erikoisin juttu oli kaverilla, jonka puuttuvaa varvasta pieni poikani joskus ihmetteli. Sen oli hai haukannut Punaisella merellä.
Niiden tylsien videoiden katselu onkin sitten täysin vapaaehtoista. Niitä ei kukaan pyytmättä tyrkytä.Kliseet ovat kliseitä koska ne ovat totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kliseet ovat kliseitä koska ne ovat totta.
Kliseet ovat kuviteltua totta, sukua urbaaneille legendoille. Totena sitäkin pidettiin vuosikymmeniä, ellei satoja, että punkit putoilevat leppäpuista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kliseet ovat kuviteltua totta, sukua urbaaneille legendoille. Totena sitäkin pidettiin vuosikymmeniä, ellei satoja, että punkit putoilevat leppäpuista.
Tuon legendan muistan minäkin lapsuudestani Hangossa. Saarissa pyöriessämme varoimme visusti leppiä...
- Anonyymi
Pari kertaa on tullut vastaan purjevene koneella, ja näistä parista ovat riisuneet mastot, eli tarkoituskaan ei ole purjehtia. Siinä on sitten jo ideaa enemmän, ei tule vastusta turhista mastoista ja saalingeista eikä kukaan vittuile kun ei ole rättejä kepissä. Ja ei, ei ollut syksyaika jolloin olisivat olleet siirtämässä venettä telakalle muualla mastot riisuttuaan vaan ilmiselvästi tarkoituksellinen ja pysyvä teko.
- Anonyymi
Saaristossa säästä riippuen puolet veneistä on purjeet alhaalla, ulompana kaikilla ylhäällä.
En ole pitänyt kirjaa vaan ihan mutuna.
- Anonyymi
Olen ajanut koneella viime kesänä koko matkan Lapposta Kastelholmaan. Hajotkaa.
- Anonyymi
Ulkoilutan keppiä vain reelingin yli.
- Anonyymi
Veneilypiireissä sitä kutsutaan hepiksi. Muuten,
pitäisikö veneily-palstan alle lisätä alalaji "Videoveneily".? Tuntuu melko yleiseltä harrastukselta nykyisin. Yksi yhteinen otsikko riittäisi varmaan näin aluksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneilypiireissä sitä kutsutaan hepiksi. Muuten,
pitäisikö veneily-palstan alle lisätä alalaji "Videoveneily".? Tuntuu melko yleiseltä harrastukselta nykyisin. Yksi yhteinen otsikko riittäisi varmaan näin aluksi.Onko se sama kuin wannabee veneily?
- Anonyymi
Tai wanker-veneily ?
- Anonyymi
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että hyviä uppoumarunkoisia moottoriveneitä ei enää valmisteta ja purjevene täyttää tämän aukon tarjonnassa.
- Anonyymi
Kyllä valmistetaan, tosin hintaa on sitten ihan sopivasti eli ei ole mitään persaukisten Bella-veneitä. Laatumerkkejä vaikkapa Nordhavn, Kadey-Krogen, Bering Yachts, North Pacific Yachts, Krogen Express. Nordhavneilla on todistetusti kierretty maailmanympäri monta kertaa, myös niillä pienemmillä eli 40 jalkaisilla. Ovat siis valtamerten ylitykseen kelvollisia ja CE-luokitus A eli open ocean. Löytyy varajärjestelmää varajärjestelmälle ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä valmistetaan, tosin hintaa on sitten ihan sopivasti eli ei ole mitään persaukisten Bella-veneitä. Laatumerkkejä vaikkapa Nordhavn, Kadey-Krogen, Bering Yachts, North Pacific Yachts, Krogen Express. Nordhavneilla on todistetusti kierretty maailmanympäri monta kertaa, myös niillä pienemmillä eli 40 jalkaisilla. Ovat siis valtamerten ylitykseen kelvollisia ja CE-luokitus A eli open ocean. Löytyy varajärjestelmää varajärjestelmälle ym.
Mitäs tuollainen Boring Yacht maksaa?
- Anonyymi
Purjehtija valitsee ajaako moottorilla vai purjeilla ,moottoriveneellä ei ole vaihtoehtoa tai on airot.
- Anonyymi
Purjehdukseen voi suhtautua niin monella eri tavalla. Jollekin voi olla tärkeää, että purjein päästään laiturista laituriin, toinen käyttää purjeita silloin, kun niillä pääsee moottoria paremmin, eikä siinä ole mitään väärää. Kulkevathan jotkut jopa moottoriveneillä, joissa purjeita ei ole lainkaan.
Yksi syy varmaan nykysuuntaus, jossa keulassa on vain yksi kompromissipurje rullalla, jolloin puhti ei riitä kevyessä ja kovan kelin kryssillä muoto on luokaton. Ja se, että veneet ovat niin isoja, ettei pienellä miehistöllä jaksa alkaa spinnua virittelemään, jos sellaista edes on. Kevyt myötätuulihan on ihan perseestä pelkillä kryssipurjeilla. - Anonyymi
Keppi kannella seisoessaan on myös symbolinen,se saa naiset levottomaksi kun sen komeutta ja jäntevyyttä katselevat."Tällä kaverilla seisoo ainakin jokin eikä taida köyhäkään olla" Onkohan punkat pehmeitä kajuutassa miettivät.
- Anonyymi
Eikö videoiden katselijoille ole omaa sivustoaan?
- Anonyymi
Kompromissipurjeen sijasta varustin veneeni st-fokalla ja litteällä genaakkerilla.
- Anonyymi
Eli kahdella kompromissipurjeella.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32311539- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112598- 1631928
- 1291901
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131388Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921238Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401060- 85954