Lasikuituveneen sähköjärjestelmän maadoitus?

Anonyymi-ap

Autossa kun on metallikori, sen laitteiden maadoitus on helppotajuinen, mutta mitenkä on veneiden kanssa kun "kori" onkin sähköä johtamatonta lasikuitua tai puuta?

25

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autossahan on kumipyörät... ei sen laitteiden maadoitus ole yhtään helppotajuisempi taikka vaikeampi.

    • Anonyymi

      Ei autoissa mitään maadoiteta. DC-jännitteen toinen napa vaan kytketään yleensä metallikoriin, jolloin säästyy toinen johto joka laitteelle. Nykyään lähes aina "-"-napa, mutta on ollut useita autoja, jossa "+"-napa on ollut korissa.

      Veneissä käytetään aina kahta johdinta. Lasikuitu ei johda ja metalliveneessä rungon käyttö johtimena olisi vakava korroosioriski.

      • Anonyymi

        Onhan auton koreja maadoitettu. Yhteen aikaan oli suosittua asentaa auton korista maahan yltävä johdin, jonka tarkoituksena oli staattisen varausten purkaminen. Myydään niitä edelleen, sellaisia kumiremmin pätkiä joiden sisällä kulkee kuparijohdin tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan auton koreja maadoitettu. Yhteen aikaan oli suosittua asentaa auton korista maahan yltävä johdin, jonka tarkoituksena oli staattisen varausten purkaminen. Myydään niitä edelleen, sellaisia kumiremmin pätkiä joiden sisällä kulkee kuparijohdin tms.

        Autoon myydään myös karvanoppia ja hajukuusia. Näistä yhtä paljon hyötyä kuin johtimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoon myydään myös karvanoppia ja hajukuusia. Näistä yhtä paljon hyötyä kuin johtimesta.

        Onneksi auton voi maadoittaa vehnäpeltoon tai kuusen juurelle tai yksikertaisesti talon kivijalkaan.
        Jotkut mielikuvitusta omaavat maadoittavat autonsa laiturilta mereen mutta ei tuo ole mikään virallinen maadoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoon myydään myös karvanoppia ja hajukuusia. Näistä yhtä paljon hyötyä kuin johtimesta.

        Yhtä kaikki, niitä on maadoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä kaikki, niitä on maadoitettu.

        Tiedätkö, että asfaltti ei johda sähköä?
        Varsinkaan 12V jännitteellä hahahaha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö, että asfaltti ei johda sähköä?
        Varsinkaan 12V jännitteellä hahahaha

        Älä nyt vain tukehdu hah hahteluusi.
        Paremmin se asfaltti johtaa staattista varausta kun lentsikan ohjainpintojen jättöreunaan asennetut johdon pätkät, joiden täytyy jättää se static charge ilmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt vain tukehdu hah hahteluusi.
        Paremmin se asfaltti johtaa staattista varausta kun lentsikan ohjainpintojen jättöreunaan asennetut johdon pätkät, joiden täytyy jättää se static charge ilmaan.

        Ilmassa 870 km/h nopeudessa on huomattavasti paremmat sähkönjohto-ominaisuudet useammalla viiksellä kuin millin piuhalla auton perässä asfalttiin.

        Kerropa nyt fysiikan näkökulmasta, mihin sitä maadoitusviikseä autossa tarvittaisiin ja miksi niitä ei autoissa ole 40 vuoteen enää näkynyt?

        Mitä staattista sähköä autoon ajon aikana tai seistessä tulee ja mistä?

        Kiinnität tietysti sen viiksen Qashgaisi muovipuskuriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmassa 870 km/h nopeudessa on huomattavasti paremmat sähkönjohto-ominaisuudet useammalla viiksellä kuin millin piuhalla auton perässä asfalttiin.

        Kerropa nyt fysiikan näkökulmasta, mihin sitä maadoitusviikseä autossa tarvittaisiin ja miksi niitä ei autoissa ole 40 vuoteen enää näkynyt?

        Mitä staattista sähköä autoon ajon aikana tai seistessä tulee ja mistä?

        Kiinnität tietysti sen viiksen Qashgaisi muovipuskuriin?

        Avaa silmäsi ja katso. Niitä maadoitusviiksiä myydään edelleen ja asfaltille valellaan jatkuvasti suolaliuosta joka parantaa johtavuutta. Usko tai älä, mutta Nissanissakin on metallikori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaa silmäsi ja katso. Niitä maadoitusviiksiä myydään edelleen ja asfaltille valellaan jatkuvasti suolaliuosta joka parantaa johtavuutta. Usko tai älä, mutta Nissanissakin on metallikori.

        Se, että maadoitusviiksiä myydään edelleen johtuu ostajien typeryydestä, ei sen viiksen sähköominaisuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että maadoitusviiksiä myydään edelleen johtuu ostajien typeryydestä, ei sen viiksen sähköominaisuuksista.

        Kyllä se viiksi toimii vaikka aika turha onkin. Kaikki sietää sen pienen staattisen räpsyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmassa 870 km/h nopeudessa on huomattavasti paremmat sähkönjohto-ominaisuudet useammalla viiksellä kuin millin piuhalla auton perässä asfalttiin.

        Kerropa nyt fysiikan näkökulmasta, mihin sitä maadoitusviikseä autossa tarvittaisiin ja miksi niitä ei autoissa ole 40 vuoteen enää näkynyt?

        Mitä staattista sähköä autoon ajon aikana tai seistessä tulee ja mistä?

        Kiinnität tietysti sen viiksen Qashgaisi muovipuskuriin?

        Mainittakoon, että minulla oli niitä static johdon pätkiä myös C206 ohjainpintojen jättöreunoissa.
        Järkevä matkanopeus sillä on hyvin merkittävästi pienempi kuin noilla mainitsemillasi liikennelentokoneilla.

        Muistan kun kerran salama tuli minulle rahtikoneeseen kesken matkan kyytiini, mutta vain hyvin lyhyeksi aikaa.
        Se ei kuitenkaan kerinnyt etsiä niitä staticin poistojohtoja, vaan tuli pyrstökartion viimeisestä alumiinia sisältävästä pisteestä ulos ja sulatti siitä pienen palan mennessään pois.
        Sanoisin ettei kannata elämöidä noin voimakkaasti, vaan pyrkiä asialliseen ajatusten vaihtoon.
        Drag


    • Anonyymi

      Miinus ja plus aina omilla johtimilla. Tietysti voi keskuksen rakentaa johon laittaa miinusta ja plussaa varten oman virtakiskon ja plussalle sulakerasian . Keskukseen tuo paksummilla kaapeleilla syötön molemille siitä sitten vetelee käyttökohteille sopivilla johtimilla virrat ja miinukset.

    • Anonyymi

      Koska vesillä ei ole maata käytettävissä niin toinen johdin tietenkin kytketään veteen ja asia on hoidettu.

    • Anonyymi

      Autoja ei tosiaan sanan varsinaisessa merkityksessä maadoiteta, akun miinus kyllä kytketään runkoon, mutta se ei ole maadoittamista sanan varsinaisessa merkityksessä.
      Lasikuituveneessä maadoituksen voi hoitaa maadoituslevyllä. Pohjaan tulee läpivienti jonka toisella puolella on maadoitusnapa ja teisella puolella on maadoituslevy kosketuksessa veteen. Hae vaikka sanalla "svb24 grounding plate". Harvassa veneessä noita tosin näkee jos koskaan. Maadoitus lähinnä parantaa VHF ja GPS toimintaa .

      • Anonyymi

        "Maadoitus lähinnä parantaa VHF ja GPS toimintaa ."

        Jos kännykkää käyttää paikantamiseen GPS:llä niin silloin on tosiaan syytä kaivaa jalat maahan ja varmuuden vuoksi polvia myöten.


      • Anonyymi

        VHF ei maadoitusta kaipaa eikä varsinkaan GPS. Pidemmän kantaman matalan taajuuden antennit kaipaavat. Yleensä lasikuituveneissä riki on maadoitettu kölin kautta veteen ukkossuojauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VHF ei maadoitusta kaipaa eikä varsinkaan GPS. Pidemmän kantaman matalan taajuuden antennit kaipaavat. Yleensä lasikuituveneissä riki on maadoitettu kölin kautta veteen ukkossuojauksena.

        Purjelaivakaudella puumastot maadoitettiin hyvinjohtavalla hamppuköydellä veteen.


    • Anonyymi

      Minulla on maadoituslevy veneessä ja metallilevy/maataso UHF antennin alla.En ole huomannut noiden aiheuttavan ongelmaa.

    • Anonyymi

      Minä olen nähnyt valokuvan laivasta jossa oli vesitaso.

      • Anonyymi

        Minä olen käynnut laivassa, jonka kannella oli Concord matkustaja kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käynnut laivassa, jonka kannella oli Concord matkustaja kone.

        amerikkalaisilla on monta laivaa jossa on lento koneita kannella ja ruumassa myös lentäjät asuu samassa laivassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käynnut laivassa, jonka kannella oli Concord matkustaja kone.

        Oliko hyvät maadoitukset tai pikemminkin vesitykset maatason tai vesitason lisäksi?


    • Anonyymi

      Maasähkössä on maadoitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe