Akunvaihto rakettitiedettä?

Anonyymi-ap

Onko tosiaan niin, ettei akkua pitäisi itse vaihtaa start-stop autoon itse? Jotkut sanovat, että pitää koodata, tai vähintään käyttää testeriä vaihtotyössä. Akun (EFB) saa varaosaliikkeestä 120,00 eurolla, mutta marmoritiski veloittaa akusta+työstä 230,00 euroa. Jos uudessa akussa on samat arvot, jotka vaihdettavassa patterissa niin eikö se ole sama asia eikä auto sekoa.

28

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Punaiseen autoon akun vaihto tarvitsee testerin, mutta harmaaseen autoon voi akun vaihtaa ilman mitään vekslauksia.

      • Anonyymi

        Entä siniseen?


    • Anonyymi

      Onhan autoissa ollut näitä akunvalvontalaitteita jo vuosikymmeniä. Sille on hyvä kertoa uudesta akusta, jottei se kuvittele autossa olevan ikäloppua tai väärän tyyppistä akkua ja toimi sen mukaan. Akun irroittaminen ilman ECUn nukutusta on aina riski, ja paras onkin pitää autossa jännite päällä lisävirralla akkua vaihdettaesssa. Silloin kaikki auton tiedost pysyvät tallessa, eikä niitä tarvitse alkaa uudestaan kalibroimaan. Radiokanavien katoaminen on niistä murheista pienin.

    • Anonyymi

      Akun kaapelikenkiin laittaa 12 volttia ulkopuolisesta akusta niin jännite pysyy katkeamattomana vaihtotyön ajan. Ei se auto tiedä mikä akku siihen kytketään.

      • Anonyymi

        Entäs jos autossa oli akku X ja autoon vaihdetaan akku Y, niin mistä se auto tietää ladata oikein sitä akkua Y?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos autossa oli akku X ja autoon vaihdetaan akku Y, niin mistä se auto tietää ladata oikein sitä akkua Y?

        Lyijyakku, oli se kuinka hieno tahansa ja kuinka hienossa autossa tahansa, ei ole rakettitiedettä. Ei auton järjestelmille eikä laturille. Jos akku ei pyydä, laturi ei anna. Ja akku pyytää niin kauan kunnes se on täynnä. Eikä se pyytäminen ole mitään dataliikennettä sekään, vaan ihan 1900 luvun alun sähkötekniikkaa.
        Sähköautojen akut sitten vähän eri juttu. Mutta niissäkin lähinnä vain akun ylikuumenemisriskin takia, ei sen takia, etteikö lithium-kennokin ole aika simppeli ladattava yksittäisinä.


    • Anonyymi

      On myös akkufirmoja jotka vaihtavat akun lähes pelkällä akun hinnalla,

    • Kyllä ne jotkut autot tietävät mikä akku siellä on. Eli vaativat akun vaihdon jälkeen tietojen päivityksen. Uudet autot ovat perseestä ja täynnä rahaa vieviä ansoja kuluttajille.

      • Anonyymi

        Ihan mahotonta jos joutuu maksamaan muutaman kympin ylimäärästä 5-6vuoden välin jos akku joudutaan vaihtaa. Minun reilun 40 vuotisen autoilun aikana olen joutunut uusimaan tasan yhden akun ja siitäkin on aikaa ehkä 20 vuotta. Kannattaa ladata akku 1-2 kertaa vuodessa nykyaikaisella laturilla, esim. Cetekillä tai vastaavilla.


    • Anonyymi

      Nykyakut ja varustellut autot ovat akun iän määrittelyssä ihan diibadaabaa. Jotkut akut kestävät kymmenenkin vuotta - jotkut sippaavat o neljässä vuodessa. Jos ei aja paljoa, tai ajot ovat lyhyitä, niin älylaturi kiinni kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Semmoista polttomoottoriautoa ei olekaan joka " tietäisi " mikä 12 v akku autossa on.
      Sen akun vaihdon ajan kun pitää autossa sen 12 voltin jännitteen niin mitään ei tarvitse päivitellä ja uudestaan asettaa. Ihan uusia autoja ei ole minulla ollut. Kertokoot joku uudemmista jos parempaa tietoa.

      • Anonyymi

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.

        Autoni on -15 . On AGM akku . Vaihdoin v. -21 bilteman AGM akkuun . Unohdin kertoa autolleni akun koon ja tekniikan . Voinko jatkaa ajoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.

        Eli AGM-puolelle pitää muistaa liittää se yksi karva ja plussa ja miinus oikein päin.
        Jo muinainsen T-Fordin laturi ymmärsi koska akku on täynnä, oli se minkä kokoinen tahansa. Ihan sama juttu vm 2024 focuksessa.
        Autot ovat nykyään täynnä elektroniikkaa, mutta kyllä ne osataan valmistaa kondensaattorilla tai paristolla varmennettuina. Vain paskin mahdollinen autosuunnittelu nollaa yhtään mitään, vaikka näin auton kellolle kävikin tietty vielä ihan jokunen vuosi sitten. Mutta onko joku saanut nollattua auton digitaalisen matkamittarin, ottamalla akun pois? Aivan... Kriittiset järjestelmät sietävät akun irroituksen ilman mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoni on -15 . On AGM akku . Vaihdoin v. -21 bilteman AGM akkuun . Unohdin kertoa autolleni akun koon ja tekniikan . Voinko jatkaa ajoa ?

        Et tietenkään!


    • Anonyymi

      Onnettomia virityksiä karuun köyhään pohjolaan?🛑

    • Anonyymi

      Kun vaihtaa vain oikeantyyppisen akun ja pitää virran päällä esim tupakinsytyttimestä niin ei huolia.

      Mutta pieni säätö ei ole pahitteeksi, jos haluaa että akku kestää enemmän kuin 2 v takuun,
      Mulla on muuten 8,5 vuotias alkuperäinen auton akku, tiedän koska en ole koskaan ostellut käytettyjä autoja sitten kuin ekan v 1965 ja uusien oston aloitin 1966, noin 11 vuoden välein, joskus jää vanha kakkos- tai kolmosautoksi.

      • Anonyymi

        Mistä tupakansytytin saa virtansa, veikkaa akkua, hihii!


    • Anonyymi

      Jossain autoissa on ns. älyakkuja ei siis perinteistä. Akku kertoo autolle jopa sarjanumeronsa. Vaatii siis uudelleen koodauksen. Toinen älyttömyys on auton älyn pimeneminen sähköjen katkettua. Varmistettu se jälkimarkkinointi. Se on ihan puhtaasti kusetus. Muistinsa säilyttäviä muistipiirejä on ollut olemassa jo vuosikymmeniä.

      • Anonyymi

        Jos akku kertoo sarjanumeronsakin, niin miksi se pitäisi vielä erikseen käydä kertomassa?
        Aika simppeliä tekniikkaa ja aika kaukana "älyakusta" jos keskustelu auton kanssa ei ole automatisoitu.
        Itse lisäsin juuri tässä joulun pyhinä läppäriin 8GT muistia. 8 ruuvia auki, lisämuisti tyhjään muistipaikkaan 2 ja 8 ruuvia kiinni. Seuraavassa koneen käynnistyksessä kone kertoi kysyttäessä, mitä oli tapahtunut, sille ei tarvinnut kertoa asiasta yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Kyllä noita yllättäviä häiriöitä on autoihin tullut omatoimisen akunvaihdon seurauksena. En alkaisi itse vaihtamaan akkua.

    • Anonyymi

      Uudemmissa autoissa on akunvalvonta joka pitää aina nollata akunvaihdon yhteydessä, muuten kaikki laitteet ja systeemit ei toimi.

      • Anonyymi

        Mikä on" uudempi auto " ? Kerro pari esimerkkiä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on" uudempi auto " ? Kerro pari esimerkkiä .

        Volvot, BMW:t, Meset jne... 2020 luvulla ainakin.


    • Anonyymi

      Älkää nyt paskoja jauhako. Ihan sama mikä akku. Kunhan akus on virtaa. Ihan kaikkia juttuja ei pidä uskoa.

      • Anonyymi

        Tässä on avainsana "startup" se kyllä tekee sen että pitää taas soittaa valtuutettuun huoltoon saako siviilit irroitella akkuja valtoimenaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on avainsana "startup" se kyllä tekee sen että pitää taas soittaa valtuutettuun huoltoon saako siviilit irroitella akkuja valtoimenaan

        siis "start-stop" piti oleman


    • Anonyymi

      Esimerkiksi Toyotaan voi vaihtaa käynnitys akun tuosta vaan, eikä tarvi kuin radioasemat laittaa ja ikkunat automaatille.

      Aurikseen kun vaihdoin niin vielä pysäköinti avustaja piti säätää.

      Citikkaan akun vaihto voi sekoittaa bsi älylootan, joten se voi laittaa ajoneston päälle ja muuta.

      Laitan linkin josta voitte katella mitkä autot tarvii koodauksen:
      https://www.suomentyokalu.fi/blog/2022/09/12/huoltotiedote-auton-akkujen-koodauksesta/

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe