Akunvaihto rakettitiedettä?

Anonyymi-ap

Onko tosiaan niin, ettei akkua pitäisi itse vaihtaa start-stop autoon itse? Jotkut sanovat, että pitää koodata, tai vähintään käyttää testeriä vaihtotyössä. Akun (EFB) saa varaosaliikkeestä 120,00 eurolla, mutta marmoritiski veloittaa akusta+työstä 230,00 euroa. Jos uudessa akussa on samat arvot, jotka vaihdettavassa patterissa niin eikö se ole sama asia eikä auto sekoa.

28

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Punaiseen autoon akun vaihto tarvitsee testerin, mutta harmaaseen autoon voi akun vaihtaa ilman mitään vekslauksia.

      • Anonyymi

        Entä siniseen?


    • Anonyymi

      Onhan autoissa ollut näitä akunvalvontalaitteita jo vuosikymmeniä. Sille on hyvä kertoa uudesta akusta, jottei se kuvittele autossa olevan ikäloppua tai väärän tyyppistä akkua ja toimi sen mukaan. Akun irroittaminen ilman ECUn nukutusta on aina riski, ja paras onkin pitää autossa jännite päällä lisävirralla akkua vaihdettaesssa. Silloin kaikki auton tiedost pysyvät tallessa, eikä niitä tarvitse alkaa uudestaan kalibroimaan. Radiokanavien katoaminen on niistä murheista pienin.

    • Anonyymi

      Akun kaapelikenkiin laittaa 12 volttia ulkopuolisesta akusta niin jännite pysyy katkeamattomana vaihtotyön ajan. Ei se auto tiedä mikä akku siihen kytketään.

      • Anonyymi

        Entäs jos autossa oli akku X ja autoon vaihdetaan akku Y, niin mistä se auto tietää ladata oikein sitä akkua Y?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos autossa oli akku X ja autoon vaihdetaan akku Y, niin mistä se auto tietää ladata oikein sitä akkua Y?

        Lyijyakku, oli se kuinka hieno tahansa ja kuinka hienossa autossa tahansa, ei ole rakettitiedettä. Ei auton järjestelmille eikä laturille. Jos akku ei pyydä, laturi ei anna. Ja akku pyytää niin kauan kunnes se on täynnä. Eikä se pyytäminen ole mitään dataliikennettä sekään, vaan ihan 1900 luvun alun sähkötekniikkaa.
        Sähköautojen akut sitten vähän eri juttu. Mutta niissäkin lähinnä vain akun ylikuumenemisriskin takia, ei sen takia, etteikö lithium-kennokin ole aika simppeli ladattava yksittäisinä.


    • Anonyymi

      On myös akkufirmoja jotka vaihtavat akun lähes pelkällä akun hinnalla,

    • Kyllä ne jotkut autot tietävät mikä akku siellä on. Eli vaativat akun vaihdon jälkeen tietojen päivityksen. Uudet autot ovat perseestä ja täynnä rahaa vieviä ansoja kuluttajille.

      • Anonyymi

        Ihan mahotonta jos joutuu maksamaan muutaman kympin ylimäärästä 5-6vuoden välin jos akku joudutaan vaihtaa. Minun reilun 40 vuotisen autoilun aikana olen joutunut uusimaan tasan yhden akun ja siitäkin on aikaa ehkä 20 vuotta. Kannattaa ladata akku 1-2 kertaa vuodessa nykyaikaisella laturilla, esim. Cetekillä tai vastaavilla.


    • Anonyymi

      Nykyakut ja varustellut autot ovat akun iän määrittelyssä ihan diibadaabaa. Jotkut akut kestävät kymmenenkin vuotta - jotkut sippaavat o neljässä vuodessa. Jos ei aja paljoa, tai ajot ovat lyhyitä, niin älylaturi kiinni kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Semmoista polttomoottoriautoa ei olekaan joka " tietäisi " mikä 12 v akku autossa on.
      Sen akun vaihdon ajan kun pitää autossa sen 12 voltin jännitteen niin mitään ei tarvitse päivitellä ja uudestaan asettaa. Ihan uusia autoja ei ole minulla ollut. Kertokoot joku uudemmista jos parempaa tietoa.

      • Anonyymi

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.

        Autoni on -15 . On AGM akku . Vaihdoin v. -21 bilteman AGM akkuun . Unohdin kertoa autolleni akun koon ja tekniikan . Voinko jatkaa ajoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tuntea nykyisten autojen akkuja ja autojen tekniikkaa. Autoissa on ollut jo ties kuinka kauan jarruenergian talteenottojärjestelmä ja akuissa tämän mahdollistama AGM tekniikka.
        Auton tulee tietää akun koko ja tekniikka.

        Eli AGM-puolelle pitää muistaa liittää se yksi karva ja plussa ja miinus oikein päin.
        Jo muinainsen T-Fordin laturi ymmärsi koska akku on täynnä, oli se minkä kokoinen tahansa. Ihan sama juttu vm 2024 focuksessa.
        Autot ovat nykyään täynnä elektroniikkaa, mutta kyllä ne osataan valmistaa kondensaattorilla tai paristolla varmennettuina. Vain paskin mahdollinen autosuunnittelu nollaa yhtään mitään, vaikka näin auton kellolle kävikin tietty vielä ihan jokunen vuosi sitten. Mutta onko joku saanut nollattua auton digitaalisen matkamittarin, ottamalla akun pois? Aivan... Kriittiset järjestelmät sietävät akun irroituksen ilman mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoni on -15 . On AGM akku . Vaihdoin v. -21 bilteman AGM akkuun . Unohdin kertoa autolleni akun koon ja tekniikan . Voinko jatkaa ajoa ?

        Et tietenkään!


    • Anonyymi

      Onnettomia virityksiä karuun köyhään pohjolaan?🛑

    • Anonyymi

      Kun vaihtaa vain oikeantyyppisen akun ja pitää virran päällä esim tupakinsytyttimestä niin ei huolia.

      Mutta pieni säätö ei ole pahitteeksi, jos haluaa että akku kestää enemmän kuin 2 v takuun,
      Mulla on muuten 8,5 vuotias alkuperäinen auton akku, tiedän koska en ole koskaan ostellut käytettyjä autoja sitten kuin ekan v 1965 ja uusien oston aloitin 1966, noin 11 vuoden välein, joskus jää vanha kakkos- tai kolmosautoksi.

      • Anonyymi

        Mistä tupakansytytin saa virtansa, veikkaa akkua, hihii!


    • Anonyymi

      Jossain autoissa on ns. älyakkuja ei siis perinteistä. Akku kertoo autolle jopa sarjanumeronsa. Vaatii siis uudelleen koodauksen. Toinen älyttömyys on auton älyn pimeneminen sähköjen katkettua. Varmistettu se jälkimarkkinointi. Se on ihan puhtaasti kusetus. Muistinsa säilyttäviä muistipiirejä on ollut olemassa jo vuosikymmeniä.

      • Anonyymi

        Jos akku kertoo sarjanumeronsakin, niin miksi se pitäisi vielä erikseen käydä kertomassa?
        Aika simppeliä tekniikkaa ja aika kaukana "älyakusta" jos keskustelu auton kanssa ei ole automatisoitu.
        Itse lisäsin juuri tässä joulun pyhinä läppäriin 8GT muistia. 8 ruuvia auki, lisämuisti tyhjään muistipaikkaan 2 ja 8 ruuvia kiinni. Seuraavassa koneen käynnistyksessä kone kertoi kysyttäessä, mitä oli tapahtunut, sille ei tarvinnut kertoa asiasta yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Kyllä noita yllättäviä häiriöitä on autoihin tullut omatoimisen akunvaihdon seurauksena. En alkaisi itse vaihtamaan akkua.

    • Anonyymi

      Uudemmissa autoissa on akunvalvonta joka pitää aina nollata akunvaihdon yhteydessä, muuten kaikki laitteet ja systeemit ei toimi.

      • Anonyymi

        Mikä on" uudempi auto " ? Kerro pari esimerkkiä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on" uudempi auto " ? Kerro pari esimerkkiä .

        Volvot, BMW:t, Meset jne... 2020 luvulla ainakin.


    • Anonyymi

      Älkää nyt paskoja jauhako. Ihan sama mikä akku. Kunhan akus on virtaa. Ihan kaikkia juttuja ei pidä uskoa.

      • Anonyymi

        Tässä on avainsana "startup" se kyllä tekee sen että pitää taas soittaa valtuutettuun huoltoon saako siviilit irroitella akkuja valtoimenaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on avainsana "startup" se kyllä tekee sen että pitää taas soittaa valtuutettuun huoltoon saako siviilit irroitella akkuja valtoimenaan

        siis "start-stop" piti oleman


    • Anonyymi

      Esimerkiksi Toyotaan voi vaihtaa käynnitys akun tuosta vaan, eikä tarvi kuin radioasemat laittaa ja ikkunat automaatille.

      Aurikseen kun vaihdoin niin vielä pysäköinti avustaja piti säätää.

      Citikkaan akun vaihto voi sekoittaa bsi älylootan, joten se voi laittaa ajoneston päälle ja muuta.

      Laitan linkin josta voitte katella mitkä autot tarvii koodauksen:
      https://www.suomentyokalu.fi/blog/2022/09/12/huoltotiedote-auton-akkujen-koodauksesta/

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      21
      5067
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3222
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1278
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe