Mikä olisi hyvä

kamera

suuren negatiivikoon kamera? Mutta riittän kevyt niin että pääsee liikkumaan ahtaissa tiloissa ja saa hyviä kuvakulmia?

Olen kovasti miettinyt ottasinko mekaanisen vaiko digin? Vai digiperän?

Olen kuvannut paljon mutta en koskaan suurella kameralla?

Laatu on kaikki kaikessa ja se että negasta saa tarpeeksi isoja ja laadukkaita vedoksia.

Vinkkejä. Eniten mietityttää isojen kameroiden kömpelyys miten ne taipuvat hankalissa olosuhteissa?

12

1389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.K.

Siis tarkoitatko isolla kameralla järjestelmäkameraa? Kuvaamalla diafilmille saat parasta kuvanlaatua ihan normaalilla kinokoon filmillä. Negatiivissa on niin monta työvaihetta että laatu kärsii. Unohda negatiivi jos isoja vedoksia haluat. Diassa riittää tarkkuutta vaikka julisteisiin. Piipahdappa tuolla -> www.valokuva.net

• kuva ei siitä parane

Iso nega ja siihen diafilmi. Itselläni 5 isoa
        kameraa.

• kamera

olisi maksimivedoksen koko kinodiasta.

Minusta laatu heikkenee jo aika pian eikä lehdetkään usein halua kinokoondioja ottaisivat mielummin suurempaa 6x6 ja siitä ylös.

• kamera
        kuva ei siitä parane kirjoitti:

Iso nega ja siihen diafilmi. Itselläni 5 isoa
        kameraa.

mistä kamerastasi pidät eniten tai minkä kanssa on helppo työkennellä?

Tarvitsen isompia kuin kinokoondioja, koska haluan laatuvedoksia, pakko.

Ajattelin siten kuvata sillä ainakin 10 vuotta eteenpäin.

Mielestäni mekaaniset järkkärit voittaa sekä laadussa että hinnassa digit.

Pitäsköhän ensin lainata kamera ja katsoa miten se toimii olisko siinä järkeä?

Olen valmis satsaamaan 5- 10t.€

• koska siinä
        kamera kirjoitti:

olisi maksimivedoksen koko kinodiasta.

Minusta laatu heikkenee jo aika pian eikä lehdetkään usein halua kinokoondioja ottaisivat mielummin suurempaa 6x6 ja siitä ylös.

tulee raja vastaan. Kirjapainot käyttävät juuri
        tuota 6x6 ja isompaa painolaattoihin. Rullafilmin
        maksimikoko lienee 6x9 vähän kameroista riippuen,
        sen jälkeen mennään laakafilmikasetteihin.
        On kameroita jossa on vaihdettava perä ja filmi-
        kokoa voidaan muuttaa. En haluaisi mainostaa
        mutta itselläni on sellainen. Jos haluat oikein
        tarkkoja kuvia valitse hienorae MV filmi. Kuvauksen jälkeen filmi nopeasti pakastimeen niin
        jo löytyy terävyyttä!

• kamera
        koska siinä kirjoitti:

tulee raja vastaan. Kirjapainot käyttävät juuri
        tuota 6x6 ja isompaa painolaattoihin. Rullafilmin
        maksimikoko lienee 6x9 vähän kameroista riippuen,
        sen jälkeen mennään laakafilmikasetteihin.
        On kameroita jossa on vaihdettava perä ja filmi-
        kokoa voidaan muuttaa. En haluaisi mainostaa
        mutta itselläni on sellainen. Jos haluat oikein
        tarkkoja kuvia valitse hienorae MV filmi. Kuvauksen jälkeen filmi nopeasti pakastimeen niin
        jo löytyy terävyyttä!

pois. Opin jotain kun kuuntelen vähän mielipiteitä. Nyt harkitsen minkä kameran ostaisin se on sellainen koko elämän projekti.
        Joten laatu pitää olla hyvää heti alusta alkaen. tiedän että kinofilmikameran jälkeen isompi kamera tuntuu vähän hankalalta mutta eiköhän siihen totu. Ja kuvan joutuu sommittelemaan huolellisemmin.
        Kaikista neuvoista kiitollinen.
        Mietin että Hasselblad vai Mamiya vai joku muu?

• jos minulla ei olisi rahaa,,
        kamera kirjoitti:

pois. Opin jotain kun kuuntelen vähän mielipiteitä. Nyt harkitsen minkä kameran ostaisin se on sellainen koko elämän projekti.
        Joten laatu pitää olla hyvää heti alusta alkaen. tiedän että kinofilmikameran jälkeen isompi kamera tuntuu vähän hankalalta mutta eiköhän siihen totu. Ja kuvan joutuu sommittelemaan huolellisemmin.
        Kaikista neuvoista kiitollinen.
        Mietin että Hasselblad vai Mamiya vai joku muu?

,,paljoa niin aloittaisin Kiev, Krasnogorsk, tms
        kameroilla. Ne on venäläisiä mutta ei ne kaikki
        huonoja ole suhteessa hintaan. Olen muuten aikeissa hankkia venäläisen elokuvakameran. Niitä saa 10 samalla rahalla kuin länsimaisia. &x6 kameralla (venäl.) olen kuvannut noin tuhat
        kuvaa.

• kamera
        jos minulla ei olisi rahaa,, kirjoitti:

,,paljoa niin aloittaisin Kiev, Krasnogorsk, tms
        kameroilla. Ne on venäläisiä mutta ei ne kaikki
        huonoja ole suhteessa hintaan. Olen muuten aikeissa hankkia venäläisen elokuvakameran. Niitä saa 10 samalla rahalla kuin länsimaisia. &x6 kameralla (venäl.) olen kuvannut noin tuhat
        kuvaa.

minulla on muutama venäläinen kamera, niitä sai joku aika sitten tosi halvalla. Ja mielestäni ne ovat ihan yhtä hyviä kun vastaavat länsimaiset versiot. Venäläiset tuo niitä mukanaan. Mutta tuntuu ettei niitä liiku enää samoja määriä.
        Mistähän saisin hyvän neukku kameran??? Kiev voisi olla ihan hyvä?
        Optiikat saattaa välillä olla parempiakin kuin länsimaisissa.
        Mulla vaan ei ole käytännön kokemusta isommista kameroista joten tässä nyt kuulostelen.

Kaikista neuvoista kiitollinen edelleen.

Luulen että jätän digit kokonaan väliin.

• ?????????

Mulla on Mamiya RB 6x7 josta en luovu. Se on kuitenkin iso ja painava joten se ei kaikille sovellu.

Mulla oli ennemmin Hasselin 500 C, 6x6:nen. Paljon Mamia pienempi, mutta niin on nekakin.

Molemmissa näissä oli vaihtoperät, -etsimet ja luonnollisestikin objektiivitkin. Mamiyan käännettävä rullafilmiperä on viosisadan keksintö, kameran saa pitää aina pystyasennossa, vain perää käännetään pysty/vaakakuville.

Näppärämpään kuvaamiseen onen käyttänyt laina-Fuji 6x9 mittaetsinkameraa, ja hetken mulla oli Seagullin 6x6 kottaraispönttökamerakin. Nämä yksilöt on nykyään vainaita kumpikin.

Huonoa halpaa rullafilmikameraa ei kannata kuvanlaadun toivossa ostaa, samaan laatuun pääsee hyvällä kinokameralla vähemmällä vaivalla.

Rullafilmin jälkikäsittely on vaivalloista, skannerit on kalliita ja tasoskannereilla jää filmistä paras terä saamatta.

Itse olen kuvannut pääasiassa muotokuvia kunnon värinegalle je teettänyt kuvat ammattilinjalla. Samaan lopputulokseen ei digillä helpolla pääse.

• kamera

paljon vastauksista.
        Sitä mietin että jos hankkis kuitenkin digikameran riittävillä pikseleillä 16milj. niin onko laatu yhtä hyvää kun perinteisellä tylillä?Osaatko sanoa.
        Niillä on helpompi työskennellä jos kuva pitäisi saada nopeasti.
        Vai otanko Mamiyan. Oh hoh vaikeeta tämä valitseminen pitäsi kai hankkia molemmat.

• ?????????
        kamera kirjoitti:

paljon vastauksista.
        Sitä mietin että jos hankkis kuitenkin digikameran riittävillä pikseleillä 16milj. niin onko laatu yhtä hyvää kun perinteisellä tylillä?Osaatko sanoa.
        Niillä on helpompi työskennellä jos kuva pitäisi saada nopeasti.
        Vai otanko Mamiyan. Oh hoh vaikeeta tämä valitseminen pitäsi kai hankkia molemmat.

Tietenkin jos on rahaa sijoittaa kalustoon, niin Canon 1Ds Mk2 on liikkuvalle kuvaajalle oiva peli, mutta huippulaatuun pääsee Keskikoon kameralla ja digiperällä tai Mamiyan ZD (vai mikähän lienee digijärkkä).

Keskikoon kameralla pääsee huippulaatuun, mutta jos kuvat pitää saada sähköiseen muotoon ja nopeasti, niin kunnon skanneri (tai skannaukset) maksaa hunajaa.

Digikuvaukseen siirryttäessä pakolliset kulut pienenee, mutta filmiä käytettäessä ja skannatessa laitekustannuksia tulee niinkuin digikuvauksessakin mutta silti filmi ja kehityskulut jäävät.

Filmikuvauksessa kuvien varmuuskopiointi on varmempaa ja helpompaa: filmi on originaali, ja tiedostoja tekemällä säilyvyys senkuin varmenee.

• Make

liikkeelle tarpeistasi, tarvitset huippujälkeä ja joskus ahtaissa tiloissa. Palkilla saisit parhaan laadun ja obj. säädöt auttavat pienissä tiloissa. 4x5 tuumaa on jo aika iso ja filmikulut pysyy melko hyvin kurissa, tietysti löytyy myös 5x7 ja 8x10 tuumaset. Keveydellä ei kyllä pääse kehuskelemaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      2247
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1568
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      150
      1541
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      63
      1254
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1225
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      12
      1121
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      226
      965
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      916
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      833
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      809
    Aihe