Oletko jo päässyt jouluruokien makuun ?

Anonyymi-ap

Olen syönyt laatikoita heti kun niitä tuli kauppaan ja myös silliä ja rosollia.
Nyt on kevyen kasvisruuan syöminen helppoa, laatikoita mikroon ja sillä sipuli.
Jouluna katan minijoulupöydän.

24

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Useampi konvehtirasia on nielastu, paino on noussut 2 kg.

• Anonyymi

👍 hehe... :)))

• Anonyymi

Kyllä, jouluruokia on jo syöty. Laatikkoruuista imelletty perunalaatikko ja lanttulaatikko ovat suosikkini. Joululimppu ja voita, päällä rasvainen kinkkusiivu. Ah, autuutta.

Paistoin Atrian 3,5 kg:n juhlakinkun Itsenäisyyspäivänä, paloittelin 6 osaan ja pakastin.

Riisipuuroa ja ohrapuuroa. Suklaita.

Eilen kävin Senaatintorilla Tuomaan markkinoilla. Ostin muikkukukon (800 gr, 22€), jaoin kahtia ja pakastin. Toinen puolikas jouluna, toinen uutenavuotena.

• Anonyymi

Suklaaherkkuja olen jo syönyt.

Yksi laatikko pitäisi tänään pakkasesta kaivaa. Porkkanalaatikko, se ei se herkuin laatikpista. Pidän eniten lanttulaatikosta. Se maistuukin niin joululta.

• Anonyymi

Voita ja kylmää lanttulaatikkoa ruisleivän päällä. On omanlainen "lanttukukko".

• Anonyymi

Toinen pikkukinkku on menossa, jouluksi paistan kolmannen.
      Edullisempaa ja maukkaampaa leikkelettä ei ole kuin itse paistettu kinkku.
      Äkkiä kolmen kolmen kilon kinkku "häviää" kahden hengen huushollissa.

• Anonyymi

Juu. Totta. Tässä yhden hengen taloudessakin saan katsoa, etten hotkaise tuota 3,5 kiloa kerralla.

Joulukinkku on kyllä parasta ruokaa.

Myös kylmä kalakukko, voita päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu. Totta. Tässä yhden hengen taloudessakin saan katsoa, etten hotkaise tuota 3,5 kiloa kerralla.

Joulukinkku on kyllä parasta ruokaa.

Myös kylmä kalakukko, voita päällä.

Joskus joku kommentti saa hymyilemään ääneen. Ja kuvittelemaan....
        Beng

• Anonyymi

En vietä joulua.

Mutta kyllä mä jotain jouluruokaa syön, kun kaupassa saatavilla. Lähinnä jotain rosollia, tosin itetehty aina parempaa. Mutta kyllä kaupanrosolli on hyvä pohja salaatille. Lisää vaan jotain pähkinöitä, omenaa, smetanaa tai majoa, kyllä siitä syötävää saa.

Eniten fanitan kala-osastoa, sitä kaupoissa joulunseuduissa hyvin saatavilla. Aattelin tegdä ite suutarinlohta, jostain syystä pidän silakasta paljon. Lohi tahtoo tympiä, sitä nyt yleensäkin kaupoissa aina. Mutta mätiä ja siitä mätimussea...

Kinkkua nyt syö liki päivittäin jossain muodossa leivän päällä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Mutta olen tykästynyt savukalkkunaan, sitä myös jouluisin kaupoissa, se hyvää. Jouluruuat aika vaatimatonta murkinaa, siis perinteiset jouluruuat. Sellaista pula-ajan mättöä. Sitä olen ihmetellyt, miten kahdesta niin erinomaisesta raaka-aineesta saa niin mautonta ja rumaa mössöä. Tarkoitan porkkanalaatikkoa. Ei kellään tosissaan voi sellasta mieli tehdä. Miks jouluna ei syödä niitä hyvänmakuisia laatikoita? Tarkoitan makaroonilaatikkoa, maksalaatikkoa, etenkin silakkalaatikkoa? Noh, bataatti-chili laatikko on kohtuullista.

Kun ei makea huilaa, ei joulutortut kiinnosta. Höh, joku aina tunkee konfettirasioita joululahjoiksi. Useimiten ne tulee tungettua pääsiäisenä virpojille, erittäin harvoin ite korkkaan rasian.

Mutta juu, joulu pelkkää huuhaata ja niin oikeestaan jouluruuatkin. Tosiasiassa, normiarkenakin syö parempaa murkinaa, kuin noit perinteiset jouluruuat. Mutta sesongista johtuen, kaupassa laajemmin valikoimaa tarjolla, kyllä mä jonkin karpalo/maksa pateen taidan jostain hakea, pidän maksamakkarasta, mutta sellasta pateeta ei oikein myydä kaupoissa, kuin jounaikoina.

Ainiin, glökistä en perusta, mutta sitäkään ei alkossa kesällä myydä. Konjakkia toki saa ympäri vuoden :D

=DW=

• Anonyymi

Hö.

Vastaus aloitukseen unohtui vaahtoamisestani :D Olen siis vetänyt parikin rasiaa rosollia viritettynä. Kun ei milläänn tahdo viittiiä alkaa keitteleen salaattia varten vihanneksia, nyt saa kaupoista valmiiks keitettynä ja pilkottuna.

Liskäks joulukinkkusiipaleita ostanut leivä päälliseks pari pakettia. Muttaon se hitto, ei nykysioissa ole rasvaa :C Kun just se uhra tekee mun mielstä just joulukinkkuun sen omanlaisensa maun. Läski, siinä on se juttu, ei nykyaikana sellaisia sikoja edes kukaan kasvata.

Ja juu, rusinallista coop-merkkistä maksalaatikkoakin eln viikolla syönyt rasiallisen.

Sekä vetänyt joululimpun. Hö, toi joululimppu oli tosin mun mielestä vaan uusiks pakattu standardi setsuuri. Noh, jotain mustaa leipää on jääkapissa...

Mutta juu, ei perinteiset jouluruuat ole mitäään hittä, mutta joulunaikaan tavan kaupoissa on myynnissä muutakin, kun hokooplöötä.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hö.

Vastaus aloitukseen unohtui vaahtoamisestani :D Olen siis vetänyt parikin rasiaa rosollia viritettynä. Kun ei milläänn tahdo viittiiä alkaa keitteleen salaattia varten vihanneksia, nyt saa kaupoista valmiiks keitettynä ja pilkottuna.

Liskäks joulukinkkusiipaleita ostanut leivä päälliseks pari pakettia. Muttaon se hitto, ei nykysioissa ole rasvaa :C Kun just se uhra tekee mun mielstä just joulukinkkuun sen omanlaisensa maun. Läski, siinä on se juttu, ei nykyaikana sellaisia sikoja edes kukaan kasvata.

Ja juu, rusinallista coop-merkkistä maksalaatikkoakin eln viikolla syönyt rasiallisen.

Sekä vetänyt joululimpun. Hö, toi joululimppu oli tosin mun mielestä vaan uusiks pakattu standardi setsuuri. Noh, jotain mustaa leipää on jääkapissa...

Mutta juu, ei perinteiset jouluruuat ole mitäään hittä, mutta joulunaikaan tavan kaupoissa on myynnissä muutakin, kun hokooplöötä.

=DW=

WURSTIN punasuolatuissa joulukinkkuviipaleissa on rasvareuna niinkuin oikeassa
        kinkussa kuuluu olla. Se on meikäläisen makuun parasta kolmesta muusta
        maistamastani.
        Sitä myy esim. Prisma 500 g:n pakkauksessa.

Prismassa on sekä tummaa joululimppua että piimälimppua. Vaalea joululimppu
        taitaa olla sama kuin piimälimppu ?
        Ne kaikki ovat kyllä vähän pullamaisia, pehmeitä.
        Maalahden limppu viipaleina on hyvä joululeipä ja tummat "saaristolaislimput"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

WURSTIN punasuolatuissa joulukinkkuviipaleissa on rasvareuna niinkuin oikeassa
        kinkussa kuuluu olla. Se on meikäläisen makuun parasta kolmesta muusta
        maistamastani.
        Sitä myy esim. Prisma 500 g:n pakkauksessa.

Prismassa on sekä tummaa joululimppua että piimälimppua. Vaalea joululimppu
        taitaa olla sama kuin piimälimppu ?
        Ne kaikki ovat kyllä vähän pullamaisia, pehmeitä.
        Maalahden limppu viipaleina on hyvä joululeipä ja tummat "saaristolaislimput"

Just joululeivät on maistuvia tässä suussa.
        Tumma joululeipä...namnam
        Saaristolaisleipä...tosi hyvää päälle siivu lohta...namnam

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just joululeivät on maistuvia tässä suussa.
        Tumma joululeipä...namnam
        Saaristolaisleipä...tosi hyvää päälle siivu lohta...namnam

Saaristolaisleipä ja päälle smetanaa, punasipulia ja mätiä.
        Rommirusinajuustoa joululimpulle.
        Ilmakuivatulla kinkulla tai beikkonilla päällystetyt taatelit paistettuina, nam tai koverrettuja herkkusieniä täytettynä mustapippurijuustolla kääräistynä beikkoniin otettuna uunista. Plääh. Naminami.
        Perhekaljaa.
        Beng

• Anonyymi

Hyvin on jo jouluruuat maistuneet ja tulee maistumaan yli vuodenvaihteen.
      Välillä syön muutakin. Kinkkua en syö. Laatikot maistuvat oikein hyvin
      sellaisenaan. Ne ovat vanhoja perinneruokia, lienevätkö pula-ajan ideoita
      vai vielä vanhempaa perinnettä, kun tehtiin ruokaa siitä mitä saatavissa oli ?
      Arvostan laatikkoruokia siksi, että ne olivat juhlaa aikoinaan.
      Kylän osuuskauppaan ei tullut herkkuja maailmalta ....

Mistään ei saa enää sokerisuolattua rasvasilliä, josta tehdään lasimestarin silli.
      Itsetehtynä se olisi mieluisin jouluherkkuni perunan kanssa. Myös lipeäkala on herkkuani ..... tiedän .... joidenkin inhokki.
      Joulupöytäni ei notku. Rajallisesti hyvää on kohtuus, kun ei määräänsä enempää pysty syömään.

• Anonyymi

joululaatikot ostan valmiina kaikki, huomannut vaan , että tänä vuonna (taas?) joulaatikoiden koko on pienentynyt ja hinta sama , ennen joululaatikoiden koko ollut
      400 gr rasia , nyt 350 gr !

monet muutkin pakkauskoot pienentyneet ja hinta sama , > "tarkka huomaa" !

• Laatikoita sun muuta joulun ruuan makuisia tulee syötyä pitkin vuotta, yksin eläjänä en mitään ihmeellistä laita.
      Joulu koristeita on tiedä viitinkö asetella, TV:ä tulee tunnelmaa jos kiinnostaa.
      Joulun ruuat tilaan kotiin, apteekissa joutuu käymään samalla voi ostaa joulukukan, Alkosta hyvää juotavaa.

• Anonyymi

syön ainoastaan jouluisin näitä perinteisiä joululaatikoita , siksiköhän ne aina maistuu hyvältä , eikä ainakaan ehdi kyllästyyn , kun syö vaan kerran vuodessa ,
        lanttu, porkkana, imelletty perunalaatikko ja maksalaatikko vielä lisäksi.

onhan ne laatikot muunakin vuoden aikaan hyviä , tulee vaan tehtyä keittoruokia ja keitettyä perunaa enempi , kuin yleensäkään mitään uuniruokia , valkosipuli-perunat uunissa , kerma-maitoseoksella tulee joskus tehtyä.
        sellaista se on pienessä taloudessa .

• Anonyymi

Yhden seisovan pöydän olen jo kokenut. Vaikka kuinka pienen nokareen otti jokaista, vatsa tuli liian täyteen. Onkoon viimeinen kerta tältä joululta. Inhoan ähkyä oloa. Ehkä pahimpia ähkyn aiheittajia ovat sillit, joita en yleensä käytä kuin yhden purkin kesäperunoiden kanssa. Myös sienisalaatti oli suolasenpuoleista. Ja kinkku tietenkin. Vettä kului sen jälkeen pajon ja vatsa pullistui. Mutta summasummaarum, joka ikinen ruoka oli taivaallisen herkullista, täydellinen kattaus. Tekisi mieli sanoa ravintolan nimi.

• Anonyymi

perusruoan kanssa vielä pärjää ilman ähkyä , mutta sitten kun lisää siihen , pullat ja
        leivonnaiset , (hiilarit) ne tekee ähkyn.
        Makea puoli on hyvä jättää vähemmälle , parasta olisi pelkästään joulupiparit , ne riittäisi ihan hyvin, kun kaikkea saa jo on tarjolla yllin kyllin ympäri vuoden.

• Anonyymi

Siskon tyttären kanssa vietettiin pikkujoulut, ja aijai miten hyvät peruna-, porkkana- ja lanttulaatikot oli tyttö saanut aikaiseksi. Minä hoidin lopun ruokapuolen, lähinnä kaupasta ostamalla, mutta kyllä maistui savukalkkuna ja rosollikin hyvältä.
      Pipareita olen jo syönyt parikin laatikollista, itse en niitä tee kun kaupasta saa parempia. Myös joulukarkkeja jo syöty useampaa lajia, joten jouluherkut ovat tulleet tutuiksi jo ajoissa ja jouluna jatketaan.

• Anonyymi

Lanttulaatikkoa ja torttuja olen syönyt, kinkku ostettu.

• Anonyymi

Kalkkunasta tulee yhä suositumpaa jouluna. Minusta se on vaisun makuista,
      mutta savukalkkuna voisi maistua. Jollakin vuosikymmenellä myytiin
      kokonaisia savustettuja broilereja. Miksiköhän ei enää ? Se oli maukasta.

• Anonyymi

Jossain näin hauskan sinkkupakkausmainoksen.
      Kinkkua ja eri laatikkonokareita. Alle 5 €. Jos itsekseen olisi, mitään tolkuttomia määriä ja laatikoita en ostelisi. Vain lisukkeita. Mikseivät valmistajat markkinoi ja kilpaile
      'suomalainen joulu minikoossa', mistä tulisi vientituote. Oooh. Mielikuvitus...
      Beng

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      29
      2394
    2. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      2002
    3. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      18
      1494
    4. Pelkään suunnattomasti

Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      52
      892
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      10
      871
    6. Mies, etko ole miettinyt

että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      783
    7. Olet ihan sairaan

Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      54
      711
    8. Shellin omistajan vaihdos.

Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      710
    9. Mitä kuuluu

Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      25
      689
    10. Olette kyllästyneet

Mutta hyvää huomenta kuitenkin. Mukava päivä tämäkin. 😊⚜️🦌🎄✨❤️
      Ikävä
      135