Osion sijainti on:
Liitetty kohtaan /media/zoja/8031af50-c7f1-427c-89f3-181c37f8c7dd
Ja haluaisin luoda sinne muutaman kansion ja tallentaa tietoja sinne mutta en vaan onnistu.
Mikä neuvoksi tyhmälle suomenkieliselle. Olen alustanut gpartedilla sen ext4
En saa käytettyä yhtä osiota
13
223
Vastaukset
- Anonyymi
Asennuksessa voi määritellä, miten osiot liitetään järjestelmään.
Ehkä suomenkielisistä ohjeista on apuja:
https://www.linux.fi/wiki//etc/fstab- Anonyymi
Kuka nyt päätteellä mitääm osioisi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka nyt päätteellä mitääm osioisi!
Mm. fdisk ja cfdisk ovat aivan kelvollisia osiointisovellutuksia. Mutta alkuperäinen kysyjä puhui graafisesta gparted:sta. Käytössä olisi toki myös ohjelma parted.
parted - a partition manipulation program
Ubuntussa on sovellutus levyosioiden käsittelyyn - gparted ei siis ole välttämätön.
Levyosioiden liittäminen on taas jo toinen asia. - Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18165918f
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Kuvailet avauksessa kansio polkua! ei kansioita voi osioida!
- Anonyymi
Osa kansioita on järjrstelmän hallussa, Googleta "natutilus root"
Jolla saa oikeudet kaikeen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa kansioita on järjrstelmän hallussa, Googleta "natutilus root"
Jolla saa oikeudet kaikeen!Sillä voi muuttaa myös oikeuksia jos ne osioo tehdessä unohtu.
- Anonyymi
Anna komento 'blkid'. Tuo näyttää osiot, sieltä löydät myös uuid:n, joka on näemmä päätynyt hakemiston nimeksi luultavasti jonkin automount-ohjelman toimesta.
Tiedostoselaimella pystyt yhdistämään levyn koneeseen tai sitten komentorivilti:
$ mount /dev/sda2 /media/zoja/...
-mikä tahansa hakemistonimi kelpaa
Tiedostojärjestelmälle voi antaa myös nimen jos ei halua uuid:n kanssa pelata. Tällöin sen saa mountattua esim. /etc/fstab:iin lisäämällä rivi:
LABEL=500G_BACKUP /media/zoja/... ext4 defaults 0 0
Tietysti uuid:n avulla sama juttu:
UUID=8031af50-..... muu osa rivistä pysyy samana
suora osoitus esim. /dev/sda2-laitteeseen on itse asiassa huono juttu, koska voit vahingossa käynnistää koneen levyltä jolta ei ollut tarkoitus käynnistää jos koneeseen asentaa esim. uuden levyn ja ne sattuvat mappautumaan eri järjestykseen. Myöskään LABEL/UUID:n avulla ei tarvitse välittää, mihin porttiin levyn laittaa vaan se löytyy! - Anonyymi
Linux mounttaa sinne automaattisesti. Voi olla, ettei sitä olla mountattu. Minkä takia haluat käyttää /media/ hakemistoa? Mikset käytä /home/? Kyllä tuonne /media/ hakemistoon voi mountata, vaatii ehkä sudon ajamista. Mene jollain ohjelmalla siihen hakemistoon, esim. thunar tai ranger. Pystytkö katsomaan /media/ hakemiston tiedostoja?
- Anonyymi
Sinulla ei ole oikeuksia sinne. Vaatii sudon. Mene terminaalissa sinne hakemistoon johon haluat tallentaa.
cd /media/
Kirjoita terminaalissa: ls -l
ja katso kenellä on oikeudet, onko root:root?
root-käyttäjällä on sinne oikeus. Sinun omalla ei ole oikeuksia. Voit tehdä sinne hakemiston johon annat kaikki oikeudet.
sudo mkdir hakemisto
sudo chmod 777 hakemisto
tai otat hakemiston tietyn käyttäjän haltuun sudo chown käyttäjänimi:käyttäjänimi hakemisto. Voit joutua käyttämään tuota chmodia vähintään: sudo chmod 700 hakemisto.- Anonyymi
Ei se mitään sudoja vaadi.
Nautilus root.. Googlaa se. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se mitään sudoja vaadi.
Nautilus root.. Googlaa se.En itse käytä nautilusta
- Anonyymi
hmm.. ettei olisi kyse usb-tikusta kuitenkin? Itsellä usb-tikut tulee juurikin mountattuna UUID:n avulla, mikäli niille ei ole antanut nimeä ja hakemistot jää jäljelle tikun irrottamisen jälkeenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601346Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814