Heipä hei!
Elikkäs molemmat vanhemmat ovat kuolleet muutamia vuosia sitten. Isäni kuolinpesässä on lisäkseni sisarpuoleni toisena osakkaana mutta äitini pesässä olen ainoa osakas.
Olenko ymmärtänyt oikein, että meidän tarvitsee tehdä perinnönjakokirja vain isämme kuolinpesän jakoa koskien, muttei äitini, sillä perin hänet yksin, eikä mitään jaettavaa/jakoa tällöin ole? Jaettavana olisi vain heidän yhteinen pankkitili, jolla on rahavaroja heidän puoliksi omistamasta asunto-osakkeen myynnistä.
Perinnönjakokirjasta
6
449
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perinnonjako/
"Perintöä ei tarvitse jakaa, jos kuolinpesässä on vain yksi osakas. Silloin omaisuus siirtyy perinnönsaajalle perinnönjättäjän kuolinhetkellä."- Anonyymi
Noh, olin kanssa taannoin ainoa perijä. Huolimatta em. kommentistani ja vero-sivun tekstistä, kyllä perukirja kuitenkin pitää ensiksi laatia ja toimittaa verottajalle ja esim. pankille, jotta varannot lähtevät siirtymään perilliselle.
Btw: Mut esim. asunnon siirron (esim. asunnon osakekirja) omiin nimiin voi tehdä vaikka itse (+ sit ilmoittaa isännöitsijälle siirron peruste eli perukirja, mistä syy eli asunto perintönä ilmenee) mut mun tapauksessa pankki ystävällisesti tuon omistussiirtomerkinnän teki.
Tosin tätä asiaa en tiedä nyt digi-osakekirja-aikana, että miten hoituu.
- Anonyymi
Ensin tehdään omaisuuden osituskirja kuolinpesien kesken. Sen jälkeen voidaan laatia perinnönjakokirja isäsi kuolinpesässä. Äitisi kuolinpesässä ei voidaa suorittaa perinnönjakoa.
- Anonyymi
AP tässä. Tarvitseeko meidän tehdä erillinen osituskirja vai voiko osituskirjan yhdistää isämme perinnönjakokirjaan ns. ositus- ja perinnönjakokirjaksi?
- Anonyymi
Isän perinnönjakokirjan voi yhdistää osituskirjaan. Ositus tehdään ensin ja sitten perinnönjako siitä, mikä osituksessä tuli isän perillisten osalle. Eli ositus- ja perinnönjakokirja. Osituskirja on saantoasiakirja äidin perinnöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isän perinnönjakokirjan voi yhdistää osituskirjaan. Ositus tehdään ensin ja sitten perinnönjako siitä, mikä osituksessä tuli isän perillisten osalle. Eli ositus- ja perinnönjakokirja. Osituskirja on saantoasiakirja äidin perinnöstä.
Asia selvä. AP kiittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 253800
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5422782Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532300Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2152285Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131829Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191560Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip531532- 971419
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631284Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951224