ERAKON JOULU !

Anonyymi-ap

Minkälainen on erakon joulu,

no mä kerron,

haluu viettää joulun yksin,

mennä yksin pippaloihin ( kirkkoonki ) silloin kun itse haluun,

ei kaipaa ketää jouluna vieraaksi,

syö jotain mitä satun kauppareissulla oastamaan

joskus käy jollaki huoltoasemalla syömässä seisovasta pöydästä jotain,
mikä sattuu miellyttämään,

toivoo
jospa joulu menisi äkkiä ohi ja voisi taas elää normaalia arkea.

kaikesta hulimatta

Hyvää Joulua kaikille,

myös erakko kansalaisille,

uskon, erakko-luonteisia kansalaisia on joukossamme paljon !

39

527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joooo niin se on
      ihminen kun tulee vanhaksi ei enään haluakkaa suuria juhlia,
      eikä paljoo vieraitakaan,
      yksin on joulu parasta,

passaamiset ja jouluhulina on menneisyytä,

• Anonyymi

Itse lopetin joulutarjoilut kun lapset ja lastenlapset istuivat kukin paikoillaan ja kaikki räpläsivät puhelintaan , joten silloin päätin etten enää pidä mitään jouluja räpläilkööt puhelimillaan omissa oloissaan .itse en ota edes puhelinta esiin jos käyn kylässä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse lopetin joulutarjoilut kun lapset ja lastenlapset istuivat kukin paikoillaan ja kaikki räpläsivät puhelintaan , joten silloin päätin etten enää pidä mitään jouluja räpläilkööt puhelimillaan omissa oloissaan .itse en ota edes puhelinta esiin jos käyn kylässä .

Se on todella epäköhteliasta. Muutama vuosi sitten päätin puuttua kännyköitten ruokailuun osallistumisesta ja tein huoneen taulun, joka ilmestyy tarvittaessa, vieläkin. Se on tällainen: "KÄNNYKÄT EIVÄT RUOKAILE TÄMÄN KODIN RUOKAPÖYDÄSSÄ. Ole hyvä herra tai rouva Kännykkä ja siirry eteisen kaapin päällä olevaan kännykkälaatikkoon ruokailumme ajaksi lepäämään. Kiitos, kun ymmärsit, Terveisin mummulan väki. " väki hiljeni ja laittoi puhelimensa pois, paitsi vanhin poikani sanoen, että se on vanhanaikaista johon vastasin, että meillä toimitaan niin.

• Anonyymi

Jep jep.. Ärsyttää kun sisaruksissa on sellaisia että luullaan jotta ilahtuisin kun kerätään omat vieraansa ja kylän kollit ja tungetaan kylään.
        Olisi ihmisellisempää ilmoittaa minulle että tule Heille kylään, täällä on niitä ja näitä..
        voisin sitten itse päättää menisinkö vai EN.

• Anonyymi

Suorastaan tympii kun yhtenään on jotkut vuosi juhlat vastuksilla, niitä pitäis juhlia, mut-ku ei enään jaksa,
      ny se on loppu,

• Anonyymi

Itsekin olen naispuolinen erakko. 🐈 Vain muistot ja kuolleet lemmikkieläimeni ja omaiseni seuranani. Muistan kuinka lapsena istuin mummun sylissä, katselimme kuusta ja lauloimme joululauluja.

Nyt vietän jouluani yksin. Vanhempani kuolivat joitain vuosia sitten. Pidän kyllä puhelimella, skypellä ja txt-viesteillä yhteyttä eri sukulaisiini. Lähetin ja itsekin sain jo joulukortteja. Tänä jouluna en lähde haudoille, ei voimat riitä ja lisäksi taksit on kalliita.

Olen laittanut kotiani juhlakuntoon. Ruokaa on, ym. Muovikuusen kokosin äsken olohuoneen nurkkaan. Koristelen sen ehkä huomenna.

Minulle yksinäisyys ei ole ongelma, sillä tämä on oma valintani. Harvoin kaipaan muiden ihmisten kohtaamista, silloin laittaudun itse johonkin tilaisuuteen. Naapurien kanssa pihalla vaihdan muutaman sanan. Pari päivää sitten kävin joulutorilla. Kesällä kävin kirkon viikottaisissa kesäilloissa jossa juttelin muutaman ihmisen kanssa.

Sain juuri tekstiviestin Hki Missiolta, rahaa pyydettiin "yksinäisille". On tänä iltana joulukonsertti telkkarissa. Mietin, että miten raha auttaa ihmisen yksinäisyyteen? Ehkä esim. kotikäynnit ja mahd. tarjoilut vievät rahaa? Silti varakaskin ihminen voi tuntea yksinäisyyttä, siinä kuin köyhäkin.

Mehän ei olla yksin, kun on tämä internet. Voidaan kaikki joulunakin jutella keskenämme. 🙂🎄

• Anonyymi

Minulla ei ole ollut edes joulukuusta kymmeneen vuoteen, en tajua miksi se pitäisi olla. Kun lapset olivat pieniä niin. Oli se meilläkin , mutta kunhan muuttivat omille; niin minunkin jouluni muuttui, eikä yhtään ole kaipaustakaan joulukuuseen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei ole ollut edes joulukuusta kymmeneen vuoteen, en tajua miksi se pitäisi olla. Kun lapset olivat pieniä niin. Oli se meilläkin , mutta kunhan muuttivat omille; niin minunkin jouluni muuttui, eikä yhtään ole kaipaustakaan joulukuuseen

No, meillä suomalaisilla on kullakin omat tapamme, myös joulun kohdalla. Itsestäni on mukava toimia vanhojen perinteiden mukaan. Niissä on tietty, lämmin tunnelmansa.

Kristillisiä tapoja sekä muinaissuomalaisuutta.

• Anonyymi

Palelee, vaikk on huopatossut jalassa, toppatakki päällä huivi kaulassa,
      ja nokka jäässä, silti palelee sisällä, mittari näyttää 20 astetta,

• Anonyymi

Mene saunaan!
        Mikset kunnolla lämmitä kotiasi?
        Sähköllä? Puulla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene saunaan!
        Mikset kunnolla lämmitä kotiasi?
        Sähköllä? Puulla?

taloyhtiön keskuslämmitys,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

taloyhtiön keskuslämmitys,

19:55
        Onko pattereitasi ilmattu? Huoltoihmiselle pyyntö tarkastamaan.
        Beng
        Tai.
        Laita pieni ruuvimeisseli prikkojen väliin, niin johan tulee lämpöä. Älä riko mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

19:55
        Onko pattereitasi ilmattu? Huoltoihmiselle pyyntö tarkastamaan.
        Beng
        Tai.
        Laita pieni ruuvimeisseli prikkojen väliin, niin johan tulee lämpöä. Älä riko mitään.

Tainut sinun päästä se tärkein mutteri pudota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tainut sinun päästä se tärkein mutteri pudota.

Palele sitten

• Anonyymi

Erakko menee nyt nukkumaan , hyvää yötä,
      nähdään huomenna !

• Anonyymi

Kukin voi mieleisen joulunsa vietää oli erakko tai yksinäinen.Oma asenne se ratkaisee. Sehän on vain 1 viikonloppu.

• Anonyymi

Aina ei voi viettää mieleistään joulua. On ihmisiä, jotka katsovat asiakseen
        (velvollisuudekseen) tulla joulukäynnille. Kaunis ajatus, ei siinä mitään,
        mutta on pakko lähteä kauppaa ostamaan ylimääräistä tarjottavaa ja laitettava
        se pöytään ja tiskattava, vaikkei millään jaksaisi. Miten saada velvollisuuskäynnit
        loppumaan ? Voi tulla muulloinkin käymään kuin jouluna, mutta jotkut käyvät vain
        jouluna oman omantuntonsa keventämiseksi. Olen kertonut, että haluan olla yksikseni rauhassa ihan omasta tahdostani, mutta ei sitä uskota. 50 vuoteen en ole kuulunut
        kirkkoon, minulle joulu on yhdentekevä kristillisenä juhlana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

se pöytään ja tiskattava, vaikkei millään jaksaisi. Miten saada velvollisuuskäynnit
        loppumaan ? Voi tulla muulloinkin käymään kuin jouluna, mutta jotkut käyvät vain
        jouluna oman omantuntonsa keventämiseksi. Olen kertonut, että haluan olla yksikseni rauhassa ihan omasta tahdostani, mutta ei sitä uskota. 50 vuoteen en ole kuulunut

Olen kuullut, että toisilla lapset lastensa kanssa käyvät vain joulupuurolla.
        Ehkä kahvit siihen.
        Beng
        Oletteko kuulleet:"On ihana tulla valmiiseen pöytään"!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisiin tapoihin kuuluu joulurauha.

Kenenkään kotiin ei jouluna mennä kutsumatta. On muutoin todella tökeröä ja moukkamaista toimintaa.

Ihmisillä on omat, perheenkeskeiset perinteensä. Monet kulkevat koko joulun yöpaidassa.

Jos jonnekin naapurille haluaa viedä kukan, se viedään viimeistään aatonaattona. Jouluaatto on jo aamusta asti kunkin oman perheen keskeistä juhlaa.

Itse kun kävin vanhempieni luona jouluna ja istuimme aattoaamuna yhdessä puurolla, yöpaidat päällä, soi ovikello ja kovaääninen naapuri kukkineen tulee eteiseen kailattamaan. Jouduin sulkemaan keittiön oven. Kun ei ymmärtänyt poistua, äiti kehoitti olohuoneen puolelle istumaan. Nyt me muu pyjamaväki emme voineet mennä sinne... Joulurauhan julistuksen aikana hän vain istui siellä ja puhui kovaan ääneen.

Tällaisiin, hyviä tapoja kunnioittamattomiin ihmisiin pitää itse katkaista läheiset suhteensa. Jokaiselle kuuluu oikeus yksityisyyteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisiin tapoihin kuuluu joulurauha.

Kenenkään kotiin ei jouluna mennä kutsumatta. On muutoin todella tökeröä ja moukkamaista toimintaa.

Ihmisillä on omat, perheenkeskeiset perinteensä. Monet kulkevat koko joulun yöpaidassa.

Jos jonnekin naapurille haluaa viedä kukan, se viedään viimeistään aatonaattona. Jouluaatto on jo aamusta asti kunkin oman perheen keskeistä juhlaa.

Itse kun kävin vanhempieni luona jouluna ja istuimme aattoaamuna yhdessä puurolla, yöpaidat päällä, soi ovikello ja kovaääninen naapuri kukkineen tulee eteiseen kailattamaan. Jouduin sulkemaan keittiön oven. Kun ei ymmärtänyt poistua, äiti kehoitti olohuoneen puolelle istumaan. Nyt me muu pyjamaväki emme voineet mennä sinne... Joulurauhan julistuksen aikana hän vain istui siellä ja puhui kovaan ääneen.

Tällaisiin, hyviä tapoja kunnioittamattomiin ihmisiin pitää itse katkaista läheiset suhteensa. Jokaiselle kuuluu oikeus yksityisyyteen.

13:10
        Minäkään en kannata kutsumattomia kyläilyjä jouluna.
        Nykypäivänä sovitaan ainakin ruuhka-alueilla.
        Minusta tuo pyjämäjuttu on hyvä.
        Beng
        (Vietän joskus pyjama-aamupäiviä: hassuttelee, juon muutamat kahvit, tutkin uutiset)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

13:10
        Minäkään en kannata kutsumattomia kyläilyjä jouluna.
        Nykypäivänä sovitaan ainakin ruuhka-alueilla.
        Minusta tuo pyjämäjuttu on hyvä.
        Beng
        (Vietän joskus pyjama-aamupäiviä: hassuttelee, juon muutamat kahvit, tutkin uutiset)

15:52
        Kirjoitin kylläkin hissuttelen

• Anonyymi

Kristillinen jouluaika on n. 2 kuukautta.
        Alkaa Adventtista ja päättyy helmikuun 1. sunnuntaihin, Kynttilänpäivään.

Varsinainen Joulu on 20. jouluk. - 13. tammikuuta.
        Tuomaanpäivästä Nuutinpäivään.

Ei joulu Loppiaiseen lopu. Loppiainen on gregoriaanisen kirkollisesti sen muistopäivä kun Itämaantietäjät saapuivat Beetlehemin seimelle. Se on myös Jeesuksen kasteen muistopäivä.

Silloin myös toisaalta alkaa Bysantin, juliaanisen kalenterin mukainen joulu, jota vietetään etenkin Venäjän ortodoksisessa kirkossa.

Kirkollista hoilotusta ja suitsukkeiden heilutusta piisaa.
        Ei pakanatontuista tietoakaan.

Itse juhlin koko suomalaisen perinne-repertuaarin, Nuutinpäivään asti.

• Anonyymi

Lahjatkin annetaan lahjattomille.

• Anonyymi

Tiedoksi kaikille

mä pidän suursiivous päivn aattona ja joulupäivänä
      jos joku uskaltaa tulla käymään pistän hänet siivoomaan esm kylppärin läpikotaisin seinistä lattiiaaj ja wc pöntön saa myös jynssätä viimeisen pääle,
      sen jälkeen saa kontata ja luututa koko huushollin lattita putipuhtaiksi mäntysoopalle tuoksuvalla TOLU pesuaineella,
      ja kun työ on tehty sanon kiitos, joululahjasta, nyt saatki poistua , mä pärjään taas ihan yksinki,
      hyvää joulua toivotan ITSELLENI,
      tervetuloa suursiivoomaan mun käppä, muistakaaottaa imuri ja puhtaat siivousluudut mukaanne kun tulette,
      jomaksi saatte vettä raanasta, kiitos kun ja jo tulette käymään,

• Anonyymi

En ole viettänyt joulua n 20v. Ruuista en pidä enää. En ole lähettänyt kortteja ehkä 10 vuoteen. Jeesus ei syntynyt jouluna. 25.12 on saatananpalvojien ja Vatikanain juhlat Nimrod ja joulupukki hahmo on Krampus pedofiilin mukaan tehty kaupallinen hpöp juhla. Muovikasoja lapsille ym kräässää kaupataan. Ei ole ollut kuusta kymmmneniin vuosiin.
      En koristele parveketta valoilla, en polta kynttilöitä enkä juuri sisustusta ja vaihdan liinoja yms vasta Tapanin päivänä ja laitan ehkä välisarjan parvekkeelle. Led kynttilöitä on sähkökatkon varalta aina. Lapsena sai tarpeeksi kynttilöiden katkusta. Perunalaatikko on kyllä hyvää ja tein viimeksi 1990 luvulla nykyään työlästä ei kiinnosta.

• Anonyymi

Oikein hyvä aloitus, erikoisesti tykkäsin kohdasta
      "joskus käy jollaki huoltoasemalla syömässä seisovasta pöydästä jotain,
      mikä sattuu miellyttämään".
      Siinä on kaurismäkiläistä realismia.

• Anonyymi

Erakon
      joulunalus aika on hankalaa,
      liikenne pelottaa,
      tunti tolkulla jonottaa punaisissa valoissa,
      autot matelee etanan vaihtia pikkuhiljaa eteenpäin, huh,
      erako vanhusta hirvittää kauppakeskusten ihmisvilinä,
      siinä eksyy hyllyjen väliin, eikä ovea löydä mistä pääsis ulous hengittämään raitista ilmaa,
      mainos valot välkyy huh,

menis äkkiä ohi koko ässäkkä,

• Anonyymi

Oma jouluni on nyt alkamassa. Kaikki on siivottu, jääkaappi täytetty, kuusi on koristeltu, liinat laitettu, hyasintit tuoksuvat, led-valoja siellä, täällä.

Makaan sängyllä, lepuutan jalkojani, katselen telkkua ja syön after eight-suklaata. 🍫
      *

• Anonyymi

Sinähän pirteä olet ollu, todella paljon aikaansaava tyyppi,
        ei minusta oisi tuonon,
        hyvä kun kylppärin jaksan siivota, heh,

tuleeko pukki vielä iloksesi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän pirteä olet ollu, todella paljon aikaansaava tyyppi,
        ei minusta oisi tuonon,
        hyvä kun kylppärin jaksan siivota, heh,

tuleeko pukki vielä iloksesi ?

Ei tule pukkia. En ole häneen niinku kallellani.
        Pukki pysyköön Korvatunturillaan.

Tulee rauhallinen, pukiton joulu. 🙂

• Anonyymi

TV:stäki tulee vain noita uusintoja,,,,, nytki " haluatko miljonääriksi "
      mutt-ku ei tule mitään muutakaa mielenkiintoista niin katttttompa sitttt tuota,,,

• Anonyymi

Oletko katsonut koskaan Avalta "Unelma-asunto auringon alla" ?
      Sitäkin katsoo paremman puutteessa. Se tulee klo 19 lähes joka ilta
      ja viikonloppuna ne tulevat uusintana yhteen pötköön, jos on jäänyt
      katsomatta eikä muutakaan tekemistä ole.
      Kivaa niissä on näkymät ja maisemat ja asumistyyli eli asunnot.
      Asuntoja etsitään maaseudun kylistä ja kaupungeista ja meren rannoilta.
      Yleensä Espanjasta.

• Anonyymi

Todellakin olen katsonu
        aikoinaan puolisoni kanssa jopa kävimme muistaakseni kohde oli silloin espanja, kävimme jopa myynti esittelyssä,
        kohde oli todella kaunis ameriikalaistyylinen uima-altaineen,
        kyllä esittelijä oli tehokas kaupallinen,
        heikko hermonen olisi ostanukki jo mutta mä tein kysymyksiä
        koska tiesine enmmän kuinka kalliiksi kuinka kannatava se olisi ollut ostaa,
        -- kävi ilmi ettei olisi ollu viisas ostos,
        myyjä siis välittäjäki huokasi syvään viimesen kysymyksen kun tein,
        hän sanoi jahaaaaa, sinä olet sitten opiskellut markkinataloutta,
        koko homma tyssähti kuin ilmapallo kasaan,
        - emme puolisoni kanssa ollenkaan katunu vaikka käteis hinta oli kyllä todella houkutteleva,
        mutta siinä oli niinpaljon haittoja ettei meille olisi ollu hyvä ostos,

• Anonyymi

Minulla ei ole ollut ainakaan 20 vuoteen telkkaria, vähät katsomiseni katson Yle Areenasta, uutisista kun vilkaisee ensimmäisen minuutin verran, tietää onko maailmalla tapahtunut jotain ihan radikaalia ja usein on päiviä jolloin juuri muuta katsottavaa ei sitten tuhatkertaisina uusintopina ja uusintojen uusintojen uusintoina olekaan.
        Luen paljon ja se saattaa olla vähän yleisisvistävämpääkin kuin apaattinen telkkarin tuijottelu, sellaiset noin 20000 sivullista vuodessa yhä menee lähinnä historiaa ja olipa niitä vuosia jolloin meni noin 50000 sivullistakin vuodessa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei ole ollut ainakaan 20 vuoteen telkkaria, vähät katsomiseni katson Yle Areenasta, uutisista kun vilkaisee ensimmäisen minuutin verran, tietää onko maailmalla tapahtunut jotain ihan radikaalia ja usein on päiviä jolloin juuri muuta katsottavaa ei sitten tuhatkertaisina uusintopina ja uusintojen uusintojen uusintoina olekaan.
        Luen paljon ja se saattaa olla vähän yleisisvistävämpääkin kuin apaattinen telkkarin tuijottelu, sellaiset noin 20000 sivullista vuodessa yhä menee lähinnä historiaa ja olipa niitä vuosia jolloin meni noin 50000 sivullistakin vuodessa...

Sama juttu, areenan kautta tulee valikoitua mitä katsoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todellakin olen katsonu
        aikoinaan puolisoni kanssa jopa kävimme muistaakseni kohde oli silloin espanja, kävimme jopa myynti esittelyssä,
        kohde oli todella kaunis ameriikalaistyylinen uima-altaineen,
        kyllä esittelijä oli tehokas kaupallinen,
        heikko hermonen olisi ostanukki jo mutta mä tein kysymyksiä
        koska tiesine enmmän kuinka kalliiksi kuinka kannatava se olisi ollut ostaa,
        -- kävi ilmi ettei olisi ollu viisas ostos,
        myyjä siis välittäjäki huokasi syvään viimesen kysymyksen kun tein,
        hän sanoi jahaaaaa, sinä olet sitten opiskellut markkinataloutta,
        koko homma tyssähti kuin ilmapallo kasaan,
        - emme puolisoni kanssa ollenkaan katunu vaikka käteis hinta oli kyllä todella houkutteleva,
        mutta siinä oli niinpaljon haittoja ettei meille olisi ollu hyvä ostos,

Minulle tulee ohjelmasta nuorempi elämäni haikeasti mieleen, kun matkustelin
        ja myöhemmin puolisoni kanssa.
        Silloin oli vielä töissä. Silloin, kun oli töissä elämä tuntui vielä elämisen arvoiselta.
        Ihmisen merkitys tulee muitten ihmisten kautta.
        Tuntee itsensä turhaksi yksinään.
        Mutta koitamme kestää ! Tsemppiä kaikille erakoille !

• Anonyymi

Yksin ihan yksin maailmassa,

olen päättäny hyljätä lähisuvun ikuisiksi ajoiksi omaan rauhaansa,
      he ei mua kaipaa, siis empä minäkää sitten enään suostu heitä kaipaamaan,

nyt katson uutta elämääni, sillkäki silmällä,
      kuten luonnossa susi jonka on oma porukka hyljänny ja suden on pakko etsiä uusi reviiri ja perustaa oma perhe,
      nyt katson josko luoja sois ohjaisi ystävän loppuelämäni poluille ajatuksia iloja ja murheita jakamaan,
      jää nähtäväksi, olettaisin se lähiomainen
      joka välittää vanhuksen loppuelämästä, löytyy kotipalvelusta, heh,
      luoja olkoon kanssanne, kuin myös mun kanssani,
      hyvää joulua kaikille erakko ihmisille, meitä on paljon nyky yhteiskunnassamme,

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole ihan yksin. Olemmehan mekin täällä, netin takana!
        Iloista Joulua Sinulle! Kaikille Erakoille!

Finntrio - Tonttu:
        https://youtu.be/n86kEVSyyfY?si=99ZrSjsmh82unP9v
        🌿🐇🌲🌟

SUUR KIITOS,

pyyhin kyyneleen, nyyh, ilosata itken, ihana tietää,

Hyvää Joulua kaikille yksinäisille erakoilee !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1297
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      135
      1043
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      846
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      822
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      774
    Aihe