tunteettomuutta
https://ajaton.weebly.com/elaumlmauml.html
Tunteita ja
17
392
Vastaukset
- Anonyymi
"Kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan, ainakin jollakin tasolla. Niin myös äitini, näin uskon, mutta hän ei kyennyt näyttämään sitä lapselleen, ei ainakaan minulle, meitä oli viisilasta. Tämä hänen kyvyttömyys, voi olla perittyä, ei geeneissä vaan opittua omasta lapsuudesta. Hän ei osannut tai ei halunnut käsitellä/näyttää tunteitaan millään tavalla. Uskon että tästä syystä minulla on sama kyvyttömyys. Minun kotona ei halailtu, ei vietetty synttäreitä, ei mitenkään näytetty tunteita. Tapahtui mitä vain, niin oltiin kuin ei olisi tapahtunut mitään. Äitini toimi aina oman tahtonsa mukaan, hän ei ajatellut toisen tunteita, vaikka kyse saattoi olla toisen henkilökohtaisista asioista. Äidistäni kertoo myös tämä jotakin, hänelle vain raha merkitsi jotain, ei mikään muu. Jos sinulla oli rahaa ja omaisuutta, niin sait olla vaikka murhaaja niin olit kuitenkin hänelle se hyvä ihminen. Jos taasen oli opiskellut ja fiksuhenkilö, mutta varaton duunari, niin et merkinnyt hänelle mitään, olit yhteiskunnan pohjasakkaa. Juttelin kerran siskoni pojan kanssa, hän on opiskellut ja fiksukaveri, mutta soittaa metallia, eli on kitaristi metalli bändeissä. Hänellä on pitkätukka ja parta. Niin hän ihmetteli, mikä tuota mummoa vaivaa, kun se vain suutaan mutruttelee ja kulmiaan rypistelee kun hänelle yrittää jutella, vastasin pojalle, sinulla on liian vähän rahaa, ahaa, tuota epäilinkin, vastasi poika."
kertoo mies- Anonyymi
Moni nykyinen eläkeläinen on ollut lapsena tunteettomuuden uhri. Oliko ennen tunteiden näyttäminen jotain "heikkoutta", suomalaisissa on vähän umpimielisyyden piirrettä,
tunteita ei näytetty. Vai johtuiko "tunteettomuus" empatiakyvyttömyydestä ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni nykyinen eläkeläinen on ollut lapsena tunteettomuuden uhri. Oliko ennen tunteiden näyttäminen jotain "heikkoutta", suomalaisissa on vähän umpimielisyyden piirrettä,
tunteita ei näytetty. Vai johtuiko "tunteettomuus" empatiakyvyttömyydestä ?Niinhän se oli ennen ei ne halaukset kuuluneet olemiseen samalla tavalla kun nykyään. Kyllä vanhemmat silti lapsiaan rakastivat mutta ei ennenvanhaan sitä näytetty kuten tänään.
Moni haukkuu vanhempiaan ymmärtämättä että he olivat aikansa lapsia hekin, ja toimivat kuten olivat oppineen omassa lapsuudessaan.äminusta on väärin että niin mini haukkuu vanhempiaan kylmyydestä ja tunteettomuudesta , mutta he tunsivat silti sisällään rakkautta lapsiaan kohtaan , mutta eivät uskaltaneet näyttää tunteitaan .
Minäkään en saanut mitään haleja mutta aina varhain aloin ymmärtämään sen että se koka ei niitä itsekkään saanut ei tiennyt miten hönen pitäisi käyttäytyä.meidän ajan tavoilla ei voi tuomita ennenaikaisia vanhempia vaan on ajateltava että he elivät aikansa tavalla jokainen .
Joten se oli ihan toista mitä ennen. Vitsa oli joka perheessä oven päällä ja sitä käytettiin jos lapsi oli ollut tuhma heidän mielestään. Miten muuten niin oli ollut heilläkin kun olisivat lapsia .onneksi ajat ovat muuttuneet ja vanhemmat voivat tänään ottaa ja saada haleja ilman mitää hämmentyneisyyttä.
Muista että minun tätini aina halasi minua kun menin kylään, se hämmensi kovasti ja vähän hävetti siis kun ei ollut siihen tottunut niin ei osannut sitä asiaa edes käsitellä mielessään .niin oli ennen , ja tänään puhaltaa toiset tuulet Seuraava sukupolvi taas omaa ihan omat tapansa , näin on aina ollut . Joten ei pitäisi muistella pahalla entisiä aikoja koska elivät aikansa mukaisesti mikä heille oli se ainut oikea - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tunteita ei näytetty. Vai johtuiko "tunteettomuus" empatiakyvyttömyydestä ?Minun äitini neuvoi minua,isosiskoa, että koskaan ei saa lasta kiittää, eikä kehua, siitä vain ylpistyy ja luulee olevansa parempi kuin muut.
Tunteet piti kätkeä, niitä piti hävetä. Ei suuttua, ei pitää puoliaan riitatilanteissa, se oli sivistymätöntä. Ei väittää vastaan, vaikka olisi oikeassa. Vanhempia tuli kunnioittaa.
Aikuisena tunteiden löytyminen on ollut vaikeaa. En tiedä, kuinka hyvin onnistuin lasteni kanssa. Mutta jo lapsea päätin, että omille lapsilleni tulen olemaan erilainen kuin omat vanhempani. Kai se oli ajan tapa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tunteita ei näytetty. Vai johtuiko "tunteettomuus" empatiakyvyttömyydestä ?Ihan niin mutta eivät siltikään voineet sille tunteiden heikkoudeksi mitä.n, koska olivat kasvaneet sellaisissa olosuhteissa . On aina ajatelta millainen tausta on ihmisellä ollut ja minkä ajan lapsi he ovat olleet •he olivat ylpeitä omista lapsistaan asioista kuten jokin työ minkä lapsi osasi tehdä. Ja sitten kehuivat naapurin emännälle että ”meidän Liisa se kyllä osaa tehdä kunnollista työtä vaikka on niin nuori” siis pitivät toki lapsistaan mutta eivät voineet antaa sitä mitä itsekkään eivät olleet saaneet. Mutta osoittivat kehumalla omaa lastaan hänen saavutuksistaan ,joskin sitäkin hieman nuukasti , ettei vaikuttaisi kerskailukta, siis siinäkin piti vetää jarrua koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun äitini neuvoi minua,isosiskoa, että koskaan ei saa lasta kiittää, eikä kehua, siitä vain ylpistyy ja luulee olevansa parempi kuin muut.
Tunteet piti kätkeä, niitä piti hävetä. Ei suuttua, ei pitää puoliaan riitatilanteissa, se oli sivistymätöntä. Ei väittää vastaan, vaikka olisi oikeassa. Vanhempia tuli kunnioittaa.
Aikuisena tunteiden löytyminen on ollut vaikeaa. En tiedä, kuinka hyvin onnistuin lasteni kanssa. Mutta jo lapsea päätin, että omille lapsilleni tulen olemaan erilainen kuin omat vanhempani. Kai se oli ajan tapa.Mentaliteetti aikoinaan oli kauhea:
Koskaan ei saa lasta kiittää, eikä kehua, ettei se ylpisty ja luulee olevansa parempi kuin muut.
Lapselta otettiin luulot ja sisu pois, ettei se vaan kuvittele olevansa ihmisen
arvoinen.
Oli järkyttää olla sellaisen "kasvatuksen" kohteena.
Eihän siitä synny kuin tunnevammaisia aikuisia. - Anonyymi
Usein näkyy että niitä äitejä vaan aina syytellään Ja isät saavat kunnian . Koska isät ovat olet aktiivisessa osassa lasten kasvatuksessa. Äheltäminen ihaillaan ymmärtämättä ett usein se äiti kantoi yksin vastuun lapsista ja jos niitä oli monta niin ei riittänyt jotenkin•minulla oli mutråårrosiässä myös ajatus että se äitei ei ollut sellaisen. Kun olisin halunnut. Aikuisena tajusin että hänen elämässään oli ollut äiti joka o,i työkseen häntä hakannut kunnes äidin isä vei tyttönsä kasvatiksi. Siis äiti ei saanut koskaan rakkautta muuta kun lyöntejä. Miten hän silloin osasisivat antaa aitä mitä ei itse ole saanut, eikä koskaan .
Ja minä sitten olin vaatimassa asioita mitä oikein itsekkään tiennyt mitä halusin . Joten kaikkeen on syyt , ja ne haukutut äidit usin olivat vaan kykenettömiä tunteiden näyttämissäeen vaan ajatuskin saattoi antaa heille tuska tiloja.
Joskus olis tuo äiti myytti revittävä hajalle ja ottaa tilalle ihminen ihmisenä Ja ottaa selville hieman miten tämän haukutun äidin lapsuus on saattanut olla hyvinkin tunne köyhää.
Kaikki me sodan jälkeiset laoset kannamme mukanamme asioita jotka ovat vaikeita , mutta jos halua on niin sitä voisi ehkä kääntää ajatuksensa toisin ja unohtaa ne ikävät asiat ja yrittää löytää jotain hyvää asioista , sillä hyviäkin asioita on lapsuudessa ollut.sitten on kyllä äitejä ihan oikeastikin jotka ovat vihanneet jotain lapsistaan ja olleet ilkeitä . Silloin on vaikea ymmärtää miksi, mutta usein on sairaus kyseessä ja ihminen ei taas voi sairaudelleen mitään .
- Anonyymi
osa 2
"Minua on syytetty tunteettomuudesta. Kerron yhden esimerkin, joka on jäänyt erityisesti mieleeni. Kävelin avioerokäräjiltä (avioliitto n:o 2) vaimoni "siis x" kanssa läheiselle ja meidän yhteiselle työpaikallemme, mukanamme oli nainen joka todisti käräjillä, että olin tehnyt huorin, hän oli toinen osapuoli siinä tekosessa. Jutustelimme siinä kävellessä niitä näitä, sitten vaimoni (X) sanoi minulle, sinä käytät naisia hyväksesi, sen yhden ”asian” takia, eikä muuta, kiitos ja näkemiin. Vilkaisin vaimoani (x) ja mukana ollutta naista, enkä virkkanut mitään. Joten vaimoni (x) totesi mukana olleelle naiselle, "tuollainen se on, joko se ei tajua mitään tai se on tunteeton, tunteitta sillä ei ainakaan ole, suuntaa eikä toiseen". Silloin en sitä sen enempää miettinyt, mutta nyt tuokin asia on palannut ajatuksiin. Toinen tapaus on tällainen, kerran sanoin tyttärelleni etten mene äitini hautajaisiin, kun hän kuolee (nyt 93v), johon tyttäreni vastasi, olet kuin äitisi. Joten uskon että kaikki minun elämäni juonteet johtaa sinne lapsuuteen, tunteettomuus ja tavallaan juurettomuus, ulkopuolisuus ”sinulta ei ole kysytty mitään”. Siitä olen varma, että tunteet minulla on, mutta en osaa niitä käyttää enkä näyttää! Usein lapseni ja lapsenlapseni tulevat lähelleni, että halaisin heitä, koska ovat tottuneet, että heitä halataan tavatessa, mutta minä en! Rohkeammat lapset sitten ”oma toimisesti” halaavat minua, mikä tuntuu hyvältä. Kotona sitten ”ruoskin” itseäni, mikä saatanan kivipatsas olenkaan, en osannut taaskaan vastata halukseen. Täytyy tunnustaa, että kyyneleet ovat hyvin herkässä, kun mietin näitä asioita, mutta vain silloin, kun kukaan ei näe. Että tältä pohjalta olen lähtenyt reissulleni, ja nyt siitä reissusta kirjoittelen. Hyviä lukuhetkiä"
kertoo mies- Anonyymi
Ajat on onneksi muuttuneet paremmiksi. Ajatella, että vielä 60-luvulla avioliitto oli
käytännössä ikuinen. Ei päässyt toisistaan eroon, ellei joku uhrautunut "avionrikkojaksi".
Avioero oli sensaatio ja häpeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajat on onneksi muuttuneet paremmiksi. Ajatella, että vielä 60-luvulla avioliitto oli
käytännössä ikuinen. Ei päässyt toisistaan eroon, ellei joku uhrautunut "avionrikkojaksi".
Avioero oli sensaatio ja häpeä.Avioerot olivat harvinaisia ainakin vielä 60-luvulla.
- Anonyymi
Sinun äitisi on sitä ikäluokkaa, jonka vanhemmat ovat eläneet erittäin puutteellisissa olosuhteissa kaikin tavoin. Lapsia syntyi perheisiin ei toivottuina ja niitä kuoli sairauksiin ja suoranaiseen nälkään. Vanhemmat, ainakin maaseudulla, joutuivat raatamaan aamuvarhaisesta iltamyöhään ja lapset joutuivat tulemaan toimeen omillaan. Nämä väsyneet äidit eivät varmasti pahuuttaan olleet tunneköyhiä vaan se oli sukupolvilta periytynyt suhtautuminen lapsiin.
Minunkaan vanhempani eivät olleet mitään halaaja tyyppejä, varsinkaan isäni, jonka sylissä en muista koskaan olleeni. Meitä oli 5 lasta ja äiti piti meistä huolen, ruokaa ja puhtaita vaatteita oli aina, mutta ei erityistä hellyyttä, mutta ei myöskään aiheetonta kuritusta.
Omia kahta lastani olen kyllä yrittänyt kohdella hellyydellä ja nyt kumpikin ovat yli 60 vuotiaita eivätkä ole ainakaan minulle sanoneet tunnekylmyydestä.
Miehillä on varmasti vielä karumpi malli lapsuuden isäsuhteesta kuin naisilla. - Anonyymi
Eiköhän ne tunteet olleet monella ahdistusta kun ei oikein tiedetty miten pitöisi olla. Koska jokainen sentään tietoisesti tai tiedottomasti tunsi jossain sisällään halua osoittaa sitä rakkautta, vaan eivät osanneet, eivät tienneet miten se pitäisi tehdä koska itse eivät lapsuudessaan koskaan olleet saaneet sen tyylin huomioita. Ämuista kun anoppini sanoi kun minä sain ensimmäisen lapsen ja halailen ja suukottelisitte vauvaa. , ettei niistä sellaisella touhulla tule koskaan ihmisiä.
Anoppini ei ollut koskaan saanut kaipaamaansa rakkautta kotonaan 9 vuotiaana oli hönen tehtävänsä lypsää lehmät ja olla mukana kaikissa kodin töissä.
Hön kertoi että oli nähnyt jollai ikäiseltään tytöllä nuken ja oli salaa toivonut sellaista myös itesellee, vaan ei saanut sellaista koskaan.
Joten halit eivät kuuluneet hänen elämäänsä koskaan, ja häpesi jos me nuoremmat halailtiin omiamme . Siksi on aina ajateltava toisen ihmisen tausta ja ajan henki että ymmärtää miksi mikäkin asia ole ennen toisella tavalla - Anonyymi
Muistuipa mieleeni tapaus 63 vuoden takaa. Olin pienen tyttövauvani kanssa käymässä lapsuudenkodissani maalla. Naapurin setämies tuli käymään , äitini oli innoissaan näyttämässä vauvaa , mutta setämiestä ei kiinnostanut katsoa vauvaa totesi vain ykskantaan " ne on akkojen asioita". Siitä jäi meille miehenikin kanssa lentävä lause, kun tuli puhe vauvoista.
- Anonyymi
Tunteitten näyttäminen ei sopinut miehille, mutta ei niitä muutenkaan
näytetty ihan niinkuin niissä olisi ollut jotain häpeämistä.- Anonyymi
Mies tulee räkänokastakin, vaan ei turhan naurajasta, sanottiin ennen. Samaa joukkoon kuului myös tunteiden näyttäminen.
Mies ei itke.
- Anonyymi
Luulin olevani vahva mies surutilanteessakin. Kun vaimo siunattiin kohtuullisen kokoisen saattojoukon kanssa pienessä kappelissa porasin kuin se entisen vitsin porapoika.
Tämä tunteen näyttättämistä ei itselle tapahtunut isosiskon tai äitimme hautajaisissa.
Isoveli murehti itkemällä isosiskomme hautajaisissa.
Hän joutui hoitamaan meittiä liiankin monia nuorempia sisaruksia. Itsestä se oli niissä maailman oloissa ihan luonnollinen juttu.
Nyt kun yksikseen vanhana asuu päivät Yle rarioo kuunnellen, joku ohjelmahelmi saa tipan linssiin kihoomaan, sano.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227