AKKU TYHJENEE CBR 900RR

Mara

Mikä on vikana kun uusiakku tyhjenee?Laturissa kenties? vai missä? Ja paljo remontti maksaa jos laturissa on vika? ja miten sitä vois mitata että missä vika?

28

6952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakemalla

      Virtamittarilla voit mitata. Mulla oli samanlaista vikaa jammussa, että akku tyhjeni itsestään, mutta mittaamalla vika löytyi; jännitteensäädin.

      • Outcast.

        Jännitteen pitäis olla koneen käydessä noin 14v ,kuitenkin yli 13v jotta laturi syöttää virtaa akulle.
        Jos akku on ollut paikallaan talven se kannattaa tyhjentää pienellä virralla ja ladata sitten täyteen noin yön yli.


      • mara

        Akku on ihan uusi eilen ostettu..ja regulaattorihan on jännitteen tasaaja eikö vaan? mullahan on sellanen tilanne että akku on nyt ihan tyhjä eikä laturia ole missään millä voisin sen täyteen ladata..mutta missä sijaitsee mp:ssä itse laturi?Vai pitääkö viedä liikkeeseen ja maksaa korjauksesta tuhottomasti. :( ja onko kellään tietoa minkä hintanen on laturi?


      • chris
        mara kirjoitti:

        Akku on ihan uusi eilen ostettu..ja regulaattorihan on jännitteen tasaaja eikö vaan? mullahan on sellanen tilanne että akku on nyt ihan tyhjä eikä laturia ole missään millä voisin sen täyteen ladata..mutta missä sijaitsee mp:ssä itse laturi?Vai pitääkö viedä liikkeeseen ja maksaa korjauksesta tuhottomasti. :( ja onko kellään tietoa minkä hintanen on laturi?

        Huom! Jännitteensäädin tulee mitata akku täyteen ladattuna, muuten ei saa oikeata mitta-arvoa. Kyllä uusikin akku voi olla huonosti ladattu, joten lataa ensin täyteen.

        1. Lataa se akku ensin täyteen.

        2. Mittaa jännite koneen käydessä. Mikäli 13 - 14,4V niin ok.

        2.1 Mikäli yli 15V lukemia, niin jännitteentasaaja luultavasti hajalla.

        2.2 Ellei virtaa niin sitten vika muualla. Tarkista/mittaa laturin käämit. Mitta-arvot löytyy korjausoppaista. Pyörän laturi/käämit on kampuran päässä. cbr 900 ei ole erillistä laturia kuten esim. cbr 1000F on.


    • japo

      ekaksi jännite ja teho on kaksi eri juttua se voi ladata 14v mutta tehoa ei oo kun 0.5a niin kaikki tyhjenee ajaessa joten tullakin on varmasti joku kaveri joka on sähkömies nää on sille ihan perusmittauksia kun ekaksi mittaa kulutuksen kun pyörä on sammutettuna pitäis tietty olla 0 jollei niin sit joku kuluttaa eli on rikki mul oli takajarru kytkin oli niin vähän oikkaris ettei 15a sulake lentäny

    • aiheesta

      - ekaksi todellakin sun olisi saatava akku ladatuksi täyteen
      - sitten pyörä käyntiin ja mittaa akun navoista JÄNNITEmittarilla jännite, pitäisi olla varmaan noin 13V, jos on huomattavan alhainen niin ehkä laturissa vikaa
      - jos laturi ok, niin irroita akun johdin ja laita VIRTAmittari johtimen ja akun väliin (pyörä tietenkin sammutettu!) virtamittarin pitäisi näyttää TÄYSIN nollaa, ei saa olla minkäänlaista hituvirtaakaan, eli mielellään mA-mittari
      - jos kulkee jotain virtaa niin sitten pitäisi ruveta haarukoimaan, että mikä kuluttaa esim. sulake kerrallaan irroittamalla

    • blade

      Laturi rikki...itsellä oli sama homma viime syksynä.
      uusi laturi maksoi jotain 180€ ja se sijaitsee vas. puolella koneen kopan takana (helppo vaihtaa) kallista vain pyörä hiukan oikealle, ettei öljyt tule maahan. paljon ajettu sun pyörällä?
      mulla meni n.62000km paikkeilla.

      • Mara

        eli mun pyörä on vm.95 jaa että siinäkö sitten on laturi?! Ajettu 70tkm vittu että maksaa kyllä paljon tuo laturi..prkl..ei kyllä oo rahaa ostaa sitä..jees mutta nyt on akku ladattu täyteen ja huomenna ois tarkoitus vähä mittailla..


      • Nimetön
        Mara kirjoitti:

        eli mun pyörä on vm.95 jaa että siinäkö sitten on laturi?! Ajettu 70tkm vittu että maksaa kyllä paljon tuo laturi..prkl..ei kyllä oo rahaa ostaa sitä..jees mutta nyt on akku ladattu täyteen ja huomenna ois tarkoitus vähä mittailla..

        En kyllä usko että se olisi laturissa se vika,mulla on meeny tänä vuona 2-jännitteensäätäjää tosin 2 eri pyörässä, annan 85%:sesti ääneni jännitteen säätimelle,jos säädin on rikki se tyhjentää oitis uudenkin akun.. se on todellakin helppo mitata,penkki pois ja ei muutakun mittari akun napoihin kiinni jos esim valot päällä(pyörä käynnissä) antaa alle 12-13 volttia niin,säädin on paskana EI LATURI,laturit tietääkseni ovat todella kestävää kamaa hondassa, taaskun se säädin on aika paskati suunniteltu (Hondan alkuperäinen) jos vika säätimessä osta ihmeessä tarvike säädin siinä on jäähdytysrivat joita ei hondan omassa ole. säädin maksaa about 100 eur. (Tiedän se on vitun kallis) mutta minkäs teet kartelli jyrää,eikä ketään kiinnosta siihen puuttua,että näin mp-alalla... :(


    • vika?

      Saitko selvitettyä mikä oli vikana?

      • Mara

        Tällä hetkellä akku on latauksessa akunjännitteen just mittasin ja oli 12.7v annan olla aamuun ja iltapäivällä töitten jälkeen laitan pyörään ja alan mittailee oikein urakalla..virtamittauksen olen kyllä tehnyt eikä näyttänyt purkavan minnekkään..sitten vielä sen jännitteensäätimen kimppuun. Mut toivottavasti huomenna vika selviää.


      • mara
        Mara kirjoitti:

        Tällä hetkellä akku on latauksessa akunjännitteen just mittasin ja oli 12.7v annan olla aamuun ja iltapäivällä töitten jälkeen laitan pyörään ja alan mittailee oikein urakalla..virtamittauksen olen kyllä tehnyt eikä näyttänyt purkavan minnekkään..sitten vielä sen jännitteensäätimen kimppuun. Mut toivottavasti huomenna vika selviää.

        Kylläpä luulisin että ku akku oli täynnä ja kone käynnissä jännite oli n.14v ajelin n.50km ja kokeilin uudestaan ja lähti jo vaikeesti käyntiin,sitten ajoin n.15km ja kokeilin uudestaan.Ja eipäs lähtenyt!! Tyrkkäsin mittarin akun napoihin ja jännite oli vähä yli 11v ja pikkasen kaasua niin jännite vaihteli laidasta laitaa n.5-11v välillä..eli luulenpa että jännitteen säätäjä siitä on paskana!! erikseen sitä en oo mitannu ku ei ole omassa kämpässä kaikkia työkaluja mutta aika selvältä tuo vaikuttaa!!
        t.Mara


      • chris
        mara kirjoitti:

        Kylläpä luulisin että ku akku oli täynnä ja kone käynnissä jännite oli n.14v ajelin n.50km ja kokeilin uudestaan ja lähti jo vaikeesti käyntiin,sitten ajoin n.15km ja kokeilin uudestaan.Ja eipäs lähtenyt!! Tyrkkäsin mittarin akun napoihin ja jännite oli vähä yli 11v ja pikkasen kaasua niin jännite vaihteli laidasta laitaa n.5-11v välillä..eli luulenpa että jännitteen säätäjä siitä on paskana!! erikseen sitä en oo mitannu ku ei ole omassa kämpässä kaikkia työkaluja mutta aika selvältä tuo vaikuttaa!!
        t.Mara

        Noin lyhyen ajon aikana ei akun pitäis noin totaalisesti tyhjentyä, ellei ohivirtausta tapahdu. Veikkaisin että sulla on pieni oikosulku jossain joka ei polta sulaketta. On aivan turha yrittää mitata jännitteensäätimen toiminta tyhjällä akulla.
        Huom! Jännitteensäädin tulee mitata kun akku on varattu täyteen.


      • vaikuttaa
        mara kirjoitti:

        Kylläpä luulisin että ku akku oli täynnä ja kone käynnissä jännite oli n.14v ajelin n.50km ja kokeilin uudestaan ja lähti jo vaikeesti käyntiin,sitten ajoin n.15km ja kokeilin uudestaan.Ja eipäs lähtenyt!! Tyrkkäsin mittarin akun napoihin ja jännite oli vähä yli 11v ja pikkasen kaasua niin jännite vaihteli laidasta laitaa n.5-11v välillä..eli luulenpa että jännitteen säätäjä siitä on paskana!! erikseen sitä en oo mitannu ku ei ole omassa kämpässä kaikkia työkaluja mutta aika selvältä tuo vaikuttaa!!
        t.Mara

        Joo, vaikuttaa että vikaa jännitteensäätäjässä. Mulla oireili ihan samoin (siis jammussa) ajoin kerrankin 60km, eikä enää lähtenyt käyntiin. Osa maksoi muistaakseni vajaa 200e. Olihan se silloin aika hurjaa ostaa noinkin kallis osa, varsinkaan kun en ollut varma että onko vika siinä, mutta onneksi oli.


      • Mara
        vaikuttaa kirjoitti:

        Joo, vaikuttaa että vikaa jännitteensäätäjässä. Mulla oireili ihan samoin (siis jammussa) ajoin kerrankin 60km, eikä enää lähtenyt käyntiin. Osa maksoi muistaakseni vajaa 200e. Olihan se silloin aika hurjaa ostaa noinkin kallis osa, varsinkaan kun en ollut varma että onko vika siinä, mutta onneksi oli.

        käy ihan helvetin kuumana se säätäjä!!onko se oikein että melkein sormet palaaa?
        "laturin" käämit mittasin ja näytti 0.6ohmia sitten mittasin sieltä joka menee jännitteen säätäjälle niin 0.2 ohmia ohjekirjan mukaan 0.1-0.3 oikea arvo elikkä jännitteen säätäjässä taitaa olla jotain häikkää..pystyykö suoraan "laturin´"johtosarjasta mittaamaan lataus jännitteen koneen pyöriessä jos mittarin laittais miinusnapaan ja toisen "laturin"johonkin kolmesta johdosta ??
        eikö se periaatteessa pitäs näyttää sen 13.5-15.5v?


      • chris
        Mara kirjoitti:

        käy ihan helvetin kuumana se säätäjä!!onko se oikein että melkein sormet palaaa?
        "laturin" käämit mittasin ja näytti 0.6ohmia sitten mittasin sieltä joka menee jännitteen säätäjälle niin 0.2 ohmia ohjekirjan mukaan 0.1-0.3 oikea arvo elikkä jännitteen säätäjässä taitaa olla jotain häikkää..pystyykö suoraan "laturin´"johtosarjasta mittaamaan lataus jännitteen koneen pyöriessä jos mittarin laittais miinusnapaan ja toisen "laturin"johonkin kolmesta johdosta ??
        eikö se periaatteessa pitäs näyttää sen 13.5-15.5v?

        Käämin vastusarvo näyttäis olevan ok. Sen sijaan jännitteensäädin ei pitäis käydä ylikuumana. Ei muuta kun jännitesäädin vaihtoon. Pidä akku kunnossa, niin silloin jännitteensäädinkin pysyy ehjänä.
        Huono akku rikkoo ajanmittaan jännitteensäätimen.


      • Mara
        chris kirjoitti:

        Käämin vastusarvo näyttäis olevan ok. Sen sijaan jännitteensäädin ei pitäis käydä ylikuumana. Ei muuta kun jännitesäädin vaihtoon. Pidä akku kunnossa, niin silloin jännitteensäädinkin pysyy ehjänä.
        Huono akku rikkoo ajanmittaan jännitteensäätimen.

        Jep lueskelin tuossa joku oli laittanut vianetsintä ohjeita..mitattaessa vaihtosähköpuolta laturilta niistä kolmesta johdosta pitäisi jokaisesta tulla yli 60v mielellään 70-80v?! mulla tulee 2 johdosta 40v 5000rpm ja kolmannesta 10v eli yht 90v ja siinä jutussa oli että jos alle tuon 60v laturi on rikki?? onko näin?en vaan jaksa uskoo..mittasin sitä jännitteen tasaajaa mutta ei tuottanut tulosta ei minkään laista jännitettä kun mittasin niinkuin siinä ohjeessa oli kait ois pitänyt tulla jotain 0.5 tai 1.5v eli se on sökö!! kaupasta vaan uutta hakemaan! jos joku löytää halvemmalla kun tuo 97e stormilta niin kertokaa! t.Mara


      • vielä
        Mara kirjoitti:

        Jep lueskelin tuossa joku oli laittanut vianetsintä ohjeita..mitattaessa vaihtosähköpuolta laturilta niistä kolmesta johdosta pitäisi jokaisesta tulla yli 60v mielellään 70-80v?! mulla tulee 2 johdosta 40v 5000rpm ja kolmannesta 10v eli yht 90v ja siinä jutussa oli että jos alle tuon 60v laturi on rikki?? onko näin?en vaan jaksa uskoo..mittasin sitä jännitteen tasaajaa mutta ei tuottanut tulosta ei minkään laista jännitettä kun mittasin niinkuin siinä ohjeessa oli kait ois pitänyt tulla jotain 0.5 tai 1.5v eli se on sökö!! kaupasta vaan uutta hakemaan! jos joku löytää halvemmalla kun tuo 97e stormilta niin kertokaa! t.Mara

        Niin, mittasit siis niitä kolmea johtoa jotka tulevat laturilta. Mittasitko niitä mopon runkoa vasten vai keskenään? Muista, että niitä piuhoja mitattaessa pitää mittari olla vaihtosähköalueella. Et voi laskea niitä jännitteitä mitenkään yhteen (40 40 10). Noista lukemista voisi päätellä, että laturissasi on se vika. Kunhan olet mitannut niiden kolmen piuhan välistä, etkä mopon runkoa vasten.


      • Mara
        vielä kirjoitti:

        Niin, mittasit siis niitä kolmea johtoa jotka tulevat laturilta. Mittasitko niitä mopon runkoa vasten vai keskenään? Muista, että niitä piuhoja mitattaessa pitää mittari olla vaihtosähköalueella. Et voi laskea niitä jännitteitä mitenkään yhteen (40 40 10). Noista lukemista voisi päätellä, että laturissasi on se vika. Kunhan olet mitannut niiden kolmen piuhan välistä, etkä mopon runkoa vasten.

        Juu mittasin kolmet johdot laturilta ja mittari oli vaihtosähköalueella.Mutta toinen mittarin piuha oli akun miinuksessa ja toinen johdon pää kävi ne kolme laturin johtoa läpi. Ohjeessa kylläkin oli että ne pitää mitata pareittain?
        eli näin:
        "pareittain laturilta tulevien kolmen keltaisen johdon väliltä (kolme mittausta). Kaikkien pitäisi olla yli 60 V, yleensä 70 - 80 V vaihtovirtaa. Jos ei, niin laturi on rikki."
        Mutta millä tavalla pareittain? taikka keskenään?
        äkkiä vastauksia pakko saada mopedi liikkeelle! :)


      • Mara
        vielä kirjoitti:

        Niin, mittasit siis niitä kolmea johtoa jotka tulevat laturilta. Mittasitko niitä mopon runkoa vasten vai keskenään? Muista, että niitä piuhoja mitattaessa pitää mittari olla vaihtosähköalueella. Et voi laskea niitä jännitteitä mitenkään yhteen (40 40 10). Noista lukemista voisi päätellä, että laturissasi on se vika. Kunhan olet mitannut niiden kolmen piuhan välistä, etkä mopon runkoa vasten.

        jeps elikkä jos 3 johtoa vaikka numeroidaan 1 2 ja 3.Mittarin johdot laitoin seuraavasti:

        Mittasin ensin väliltä 1 ja 2 tais näyttää n.70v ja sitten 1 ja 3 n.25-30v. Ja 2 ja 3 sama eli 25-30v /5000rpm
        ja vaihtovirta alueella! jos en vieläkään mitannut oikein niin kertokaa ihmeessä!
        mitäs näistä lukemista sitten voisi päätellä toimiiko vai ei?!


      • chris
        Mara kirjoitti:

        jeps elikkä jos 3 johtoa vaikka numeroidaan 1 2 ja 3.Mittarin johdot laitoin seuraavasti:

        Mittasin ensin väliltä 1 ja 2 tais näyttää n.70v ja sitten 1 ja 3 n.25-30v. Ja 2 ja 3 sama eli 25-30v /5000rpm
        ja vaihtovirta alueella! jos en vieläkään mitannut oikein niin kertokaa ihmeessä!
        mitäs näistä lukemista sitten voisi päätellä toimiiko vai ei?!

        Kyllä mittaus nytten mennyt varmaan ihan oikein. Harmi vaan että ne kaks arvoa on alakantissa. Eli saatta olla, että sulla on sekä laturi että tasasuuntaaja paskana.

        Noita osia pitäis mun mielestä löytyä käytettyinä puretuista koneista.

        Yritän etsiä netistä, palaan jos löytyy.


      • Mara
        chris kirjoitti:

        Kyllä mittaus nytten mennyt varmaan ihan oikein. Harmi vaan että ne kaks arvoa on alakantissa. Eli saatta olla, että sulla on sekä laturi että tasasuuntaaja paskana.

        Noita osia pitäis mun mielestä löytyä käytettyinä puretuista koneista.

        Yritän etsiä netistä, palaan jos löytyy.

        Pitäisköhän se ensin ostaa se jännitteen säädin jos toimis jo sillä pelkästään.?! Toi "laturi" on varmaan melko kallis?! niin ja mites toi kirjautuminen tuonne Ebayhen tapahtuu? aattelin jos ostasin tuon jännitteen säätäjän sieltä! Ja paljonkohan mahdolliset postikulut? maksutapa?


      • vielä
        Mara kirjoitti:

        Pitäisköhän se ensin ostaa se jännitteen säädin jos toimis jo sillä pelkästään.?! Toi "laturi" on varmaan melko kallis?! niin ja mites toi kirjautuminen tuonne Ebayhen tapahtuu? aattelin jos ostasin tuon jännitteen säätäjän sieltä! Ja paljonkohan mahdolliset postikulut? maksutapa?

        Mara. Kyllä kuulostaa nyt niissä laturin käämeissä olevan vikaa. En sano, etteikö säätimessä olisi vikaa, mutta tuolta laturilta tulevista piuhoista (3kpl), ne kaikki keskenään mittaamalla(=3mittausta aivan oikein kuten kerroit tehneesi), pitää tulla suunnilleen tasaiset lukemat vaihtosähköalueella (ac). Jos yhdessä välissä olikin korkeampi jännite, niin voit hyvällä säkällä päästä ajamaan kotiin asti ilman valoja :( Keskity nyt siihen käämitykseen ensin... ps. tarttetko rahotusta ;)


      • 900rr -93
        Mara kirjoitti:

        Pitäisköhän se ensin ostaa se jännitteen säädin jos toimis jo sillä pelkästään.?! Toi "laturi" on varmaan melko kallis?! niin ja mites toi kirjautuminen tuonne Ebayhen tapahtuu? aattelin jos ostasin tuon jännitteen säätäjän sieltä! Ja paljonkohan mahdolliset postikulut? maksutapa?

        cbr:n korjauskäsikirjassa on ohje kuinka mitata säädin.itselläni samat oireet elikas mittasin säätimen ja siinä vika


    • chris
    • Mara

      Jep sain sen uuden jännitteensäätimen vihdoin ja viimein..laitoin sen paikoilleen ja pyörä lataa nyt ihan normaalisti..YES hanaa vaan..

      kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä!
      Ja ajokelejä! hyvää juhannusta kaikille!

    • Tonkka

      ite ainakin huomasin kun rupesin jännitteensäädintä tutkii niin yksi liitin oli sulanut ja jännitteensäätimen liitin ottanut piikkiä eli oli vähän lämmennyt ja myös yksi johto oli poikki ja nyt saadaa varmaankin pyörä lataamaan ?!?!
      tai ainakin luulen niin xenon ajovalo myös laitetty koska vanhalla ei nähnyt mitään itellä myös rakenneltu pyörä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe