Nykyään kaupataan kriisiajan radioksi "kampiradioita", joko omistat tällaisen. Ei siis tarvitse pattereita van radio saa virtansa kampea pyörittämällä.
Kun seuraa Ukrinan tilannetta niin tarpeen on sellainen jos Suomeenkin kriisi puhkeaa. Ei tarvita muuta kuin joku paha setä keksii tuhota Suomen sähköverkon ja kännykkäverkon yms.
Epätietoisuus on yksi kriisiajan ongelmista.
Kotitalouksilla olisi hyvä olla olemassa myös -70-80 luvuilta tuttu LA-puhelin. Varsinkin jos asuu taajaman ulkopuolella. Kerrostaloonkin mahdollista LA-puhelin antenni laittaa, jos ei parveketta niin ikkuna pellille magneettijalka johon autopiiska. Sähkökatkon varalta auton akku toimii virtalähteenä.
Tarpeeksi tiheässä kun olisi la-puhelimia niin tietoa saisi jaettua.
Joistakin voi tuntua että kaukaa haettu idea mutta kriisi tulee yleensä hyvin nopeasti kuten kävi Ukrainassakin.
Tästä asiasta kirjoitin kuukausia sitten Iisalmen puskaryhmään mutta se bannattiin. En saanut enää kommentoida asiaa. Todennäköisesti luulivat että yritän myydä la-puhelimia tai joku muu syy oli.
Hätäradio!
30
1011
Vastaukset
- Anonyymi
Patterilla toimiva radio on mutta ei la-puhelinta. -80 luvulla oli kotona sekä autossa.
- Anonyymi
Kylläpä löytyy laalaa ratijo ja antennikin on mutta antenni varastossa.
- Anonyymi
Yks hailee
- Anonyymi
Niinhän sinä nyt sanot kun on ruokaa maha täynnä, on lämmintä, on vettä, on polttoainetta ja kännykkä toimii ja sähköä tulee seinästä sekä uutiset voit katsoa telkkarista tai tietokoneelta.
Ihmisten varautuminen surkeaa. Kenellä on kahden-kolmen viikon selviytymis"pakkaus"?
Onko vettä varattuna, onko säilyvää ruokaa/raaka-aineita, onko lääkkeitä, pattereita..? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sinä nyt sanot kun on ruokaa maha täynnä, on lämmintä, on vettä, on polttoainetta ja kännykkä toimii ja sähköä tulee seinästä sekä uutiset voit katsoa telkkarista tai tietokoneelta.
Ihmisten varautuminen surkeaa. Kenellä on kahden-kolmen viikon selviytymis"pakkaus"?
Onko vettä varattuna, onko säilyvää ruokaa/raaka-aineita, onko lääkkeitä, pattereita..?Ihan yks' hailee. Mä en asu Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yks' hailee. Mä en asu Suomessa.
No miksi tänne kommentoit kun asia ei sinulle kuulu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi tänne kommentoit kun asia ei sinulle kuulu.
Missä lukee, että ulkosuomalaiset eivät kommentoida? Taidat olla tyhmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yks' hailee. Mä en asu Suomessa.
Kyllä se Peltosalmi on vielä Suomea🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se Peltosalmi on vielä Suomea🤣
Oikeassa olet, mutta en asu siellä.
- Anonyymi
Kaikenlaisia pelkureita tää maailma päällään kantaakin. Pelätkää paskamahat vaikka maailmanloppua, siinä ei teidän kampiradiot auta paskan vertaa.
- Anonyymi
Kyse ei ole maailmanlopusta. Ei tarvita muuta kun että ydinvoimala posahtaa jossain, silloin on syytä pysytellä sisätiloissa. Kauppaan et voi lähteä pariin viikkoon.
Lisäksi kyse ei ole pelkuruudesta van ihan pelkästä varautumisesta.
Viranomaiset kun suosittelee patteriradiota tai "kampi"radiota ihan van siksi että kansalaiset saa tietoa.
Mutta jos noin ahdistaa niin älä sinä varaudu mitenkään. Ehkä elämääsi kuten ennenkin. Pahan päivän tullen kyllä naapurisi sinua auttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ole maailmanlopusta. Ei tarvita muuta kun että ydinvoimala posahtaa jossain, silloin on syytä pysytellä sisätiloissa. Kauppaan et voi lähteä pariin viikkoon.
Lisäksi kyse ei ole pelkuruudesta van ihan pelkästä varautumisesta.
Viranomaiset kun suosittelee patteriradiota tai "kampi"radiota ihan van siksi että kansalaiset saa tietoa.
Mutta jos noin ahdistaa niin älä sinä varaudu mitenkään. Ehkä elämääsi kuten ennenkin. Pahan päivän tullen kyllä naapurisi sinua auttaa.Mä en tarvitse kenenkään apua, pärjään aina itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en tarvitse kenenkään apua, pärjään aina itse.
Niin varmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en tarvitse kenenkään apua, pärjään aina itse.
Etkö tarvii muka jonkun kauppiaan apua raha vastaan, sittari, Lidl , Prisma....?
- Anonyymi
Oli hyvä ohjelma teeveessä se "maailmanlopulta suojautujat".
- Anonyymi
Miksi "soitellen sotaan" oli mottosi.
- Anonyymi
Laitoin parvekkeelle la antennin ja kohta oon viikon kuunnellut kanavia mutta ei kuulu suomalaisia. Sakuja , italiaanoja ja mitä lie kuului päivällä.
Italiaano kuulin kun mikkiin sanoin "buona giornata"😊- Anonyymi
Jos oot kuunnellut kaikkia kanavia 1-22 ja am/fm niin aika toivotonta.
Tuota am/fm ja varsinkin fm puolta käyttää vain pienet ryhmät mm. Etelä-Karjalassa, joka perjantai ilta klo. 20. Silloin siellä kuulee 11fm kanavalla harrastajia.
Iisalmessa ei valitettavasti ole am/fm ja 1-22 kanavien käyttäjiä. Itse kyllä kuuntelen silloin tällöin kanavaa 7fm.
Iisalmen ympäristön asemat ovat kanavalla 28usb.
Vanhoista lälläreistä ei löydy usb-modea.
Nykyään on myytävänä niin sanottuja ssb-lälläreitä joissa 40 kanavaa.
Tuota USB-modea ei pidä sekoittaa tietokoneissa, kännyköissä yms olevin USB-portteihin, ne on ihan eri juttu.
Lälläreissä USB tarkoittaa lähetysmuotoa, lähetysmuotoja eli moodeja on myös fm ja am. Am kohisee kuunneltavissa vähemmän ja kantaa lyhyemmän matkan kuin FM joka taas kuunneltaessa kohisee enemmän. SSB moodi on taas kohinaltaan miellyttävämpi ja kantaa kauemmas. Helposti vakioteholla pääsee 40-60km ja päivällä tähän aikaan vuodesta 4-5W lähetysteholla voi saada yhteyden Italiaan, Saksaan, Ranskaan yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota am/fm ja varsinkin fm puolta käyttää vain pienet ryhmät mm. Etelä-Karjalassa, joka perjantai ilta klo. 20. Silloin siellä kuulee 11fm kanavalla harrastajia.
Iisalmessa ei valitettavasti ole am/fm ja 1-22 kanavien käyttäjiä. Itse kyllä kuuntelen silloin tällöin kanavaa 7fm.
Tuota USB-modea ei pidä sekoittaa tietokoneissa, kännyköissä yms olevin USB-portteihin, ne on ihan eri juttu.
Lälläreissä USB tarkoittaa lähetysmuotoa, lähetysmuotoja eli moodeja on myös fm ja am. Am kohisee kuunneltavissa vähemmän ja kantaa lyhyemmän matkan kuin FM joka taas kuunneltaessa kohisee enemmän. SSB moodi on taas kohinaltaan miellyttävämpi ja kantaa kauemmas. Helposti vakioteholla pääsee 40-60km ja päivällä tähän aikaan vuodesta 4-5W lähetysteholla voi saada yhteyden Italiaan, Saksaan, Ranskaan yms.Danita vanha oli. Siinä vaan nuo 22 kanavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Danita vanha oli. Siinä vaan nuo 22 kanavaa.
Sitten vaan 7kanava ja FM, iltaisin kun siellä huutelee niin joku voi kuulla kenellä myös tuo sama kanava.
Jos tiedät jonkun kellä myös lälläri niin pyydä mukana harrastukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lälläreissä USB tarkoittaa lähetysmuotoa, lähetysmuotoja eli moodeja on myös fm ja am. Am kohisee kuunneltavissa vähemmän ja kantaa lyhyemmän matkan kuin FM joka taas kuunneltaessa kohisee enemmän. SSB moodi on taas kohinaltaan miellyttävämpi ja kantaa kauemmas. Helposti vakioteholla pääsee 40-60km ja päivällä tähän aikaan vuodesta 4-5W lähetysteholla voi saada yhteyden Italiaan, Saksaan, Ranskaan yms.Onpa aika jännä.
- Anonyymi
Ennen oli ns. kyläluutia, jotka levitti tietoa tehokkaasti kahvipalkalla. Jospa ihmiset pysyisi enemmän järjissään kriisiaikana ilman tietoa maailmanmenosta. Nykyinen tiedonvälitys aiheuttaa suurimmat ongelmat, kun jokainen risahdus pitää saada leviämään kaikkialle maapallolla.
- Anonyymi
Pahinta on epätietoisuus!
- Anonyymi
Kyllä oikein paha kriisi opettaa ihmisiä. Silloin elämästä karsiutui kaikki turha. Tilalle tulee huoli, suru ja pelko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä oikein paha kriisi opettaa ihmisiä. Silloin elämästä karsiutui kaikki turha. Tilalle tulee huoli, suru ja pelko.
Täpötäyteenkö aina napsauttivat.
- Anonyymi
7 kanavalla juttelin juuri Saksan Hampuriin, siellä 7 astetta lämmintä. Andreas oli Hampurissa.
- Anonyymi
Joo tämä on havaittavissa ihan yleismailmallisesti, ihmiset on alkaneet keräämään vanhoja radioita ja kuuntelemaan niillä. Paremmat kaukokuuntelu ominaisuudet.
- Anonyymi
Miksi kuunnella jotain Kiinalaisten kimitystä jos ei ymmärrä kieltä
- Anonyymi
Sen kun se sika tekee,niin sitten alkaa tulee turpaan ja huolella.
- Anonyymi
DA?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1597037Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334173Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1152211- 631968
- 831470
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1971458Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731101- 48989
Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225957