miksi aina hehkutetaan ylioppilaita?vähän arvostusta myös siihen että osa valmistuu ammattiin

sanuski86

miksi aina hehkutetaan ylioppilaita kun niillä vasta on väli etappi ja ne joutuu lukemaan vielä ennenkuin saa ammatin kun me jotka valmistutaan ammattiin päästään suoraan töihin...miettikää sitä...ei lukion papereillakaan nykyään pääse pahemmi töihin vaan koulutus ja ammatti on hankittava...itse valmistuin tällä viikolla ammattiin...ehkä meitä pitäis juhlia ja arvostaa enemmän kuin ylioppilaita ja minä en hyväksy sitä että liikaa lehdissä hehkutetaan siitä ylioppilaisuudesta....

16

2086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AMMATTIMIES

      ylioppilaat maksaa kalliin hinnan ja kolme vuotta elämästään hukkaan, pelkästä valosesta lippiksestä joka liataan ja hajotetaan ryyppäämällä ekana iltana ja sen jälkeen säilytetään pianon päällä loppuikä. ite kävin amiksen ja oon töis hyväs työpaikas omalta alalta, toisin ku ylioppilaat jotka opiskelee toiset 3v päästäksen kunnon töihin. OTTAKAA KANTAA!

      • nimetön

        Olen samoilla linjoilla kanssasi. Sivistynyt voi olla, vaikkei olisikaan ylioppilas. Ehkä oikeaa sivistystä on se, että saavuttaa jotain elämässään ja on tyytyväinen itseensä. On työpaikka, on kumppani, on elämä... on ystäviä... jne.

        Itse olin lukiossa vuoden. Hyviä numeroita sain ilman ponnisteluja. Joka kerta kun jouduin ostamaan uudet kirjat, kysyin itseltäni, että haluanko todella tätä. Sitten loppujen lopuksi tein sen itselleni selväksi, ettei tämä ole mun juttu. Lähdin opiskelemaan jotain järkevämpää, ja valmistun aikanaan. Eikä yhtään kaduta, että en valmistu ylioppilaaksi.

        Lukio on vain peruskoulun jatkokoulu. Peruskoulu antaa jo itse riittävän yleissivistyksen, jos sen on osannut ottaa vastaan. ei siellä turhaan yhdeksää vuotta istuta.

        Myöskään ammatillinen koulutus ei takaa töitä, mikään koulutus ei takaa, lukio nyt viimeisenä mitään työtä takaisi..


      • Nimetön

        Hommahan on kiinni siitä mitä haluaa. Itse kävin Lukion läpi tässä juurikin tänään muutaman tunnin päästä ja olen siitä tyytyväinen. Sain sen verran hyvät paperit, että pääsen sinne minne haluankin melko vaivatta. Kunnioitan niitä tyyppejä, jotka menivät ammattikouluihin tmv. ja ovat saaneet paperinsa kuntoon ja valmistuneet ammattiinsa.

        Kuitenkin homman nimi on se, että ammattikoulusta ei saa aina sitä mitä haluaa. Itse ole kiinnostunut tähtitieteestä, (kuten tiedätte varmaan. Ei kovin työpaikka avoin ala)jopa niinkin paljon, että ammatin aion siitä lukea itselleni. Tätä alaa ei valitettavasti löydy ammattikouluista. Joten on haettava Yliopistoon. Miten yliopistoon taas pääsee? Reittejä on monia, mutta helpoin käy Lukion kautta.

        Itsellenihän on ihan sama näiden juhlien ja muiden kanssa. Ne ovat vain perinteitä ja syy pitää hauskaa.

        Ja tosiaan. 3. asteen opinnot kestävät ehkä hieman pidempään kuin 3 vuotta, mutta se ei nyt tähän liity.


    • 2 äidinlyyraa

      Ylioppilas on arvonsa ansainnut, ja erityisesti koulutuksen merkitys on yleissivistys!

    • yo2005

      Amikset ei vaan tajua. Tervetuloa itse istumaan kolmeksi vuodeksi lukion penkille. Yleissivistys on elämän perusta.

      • ammattilainen

        Ylioppillaaksi on aivan turhaa opiskella, jos sitä haluaa sivistystä nii työ elämään vain, siellä saa riittävän yleissivityksen ilman turhaa ajan haaskausta sekä yhteiskunnan varojen kuluttamista.Itse olen pyrkimässä ammattikorkeaan enkä ole tuhlannut aikaa turhaan lukioon vaan olen käynyt kaksi ammatia opiskelemassa ja ollut tehokkaasti töissä useamman vuoden.


      • niinpäniin
        ammattilainen kirjoitti:

        Ylioppillaaksi on aivan turhaa opiskella, jos sitä haluaa sivistystä nii työ elämään vain, siellä saa riittävän yleissivityksen ilman turhaa ajan haaskausta sekä yhteiskunnan varojen kuluttamista.Itse olen pyrkimässä ammattikorkeaan enkä ole tuhlannut aikaa turhaan lukioon vaan olen käynyt kaksi ammatia opiskelemassa ja ollut tehokkaasti töissä useamman vuoden.

        jonkun täytyy ne paskahommatkin tehdä.


      • Nimetön
        ammattilainen kirjoitti:

        Ylioppillaaksi on aivan turhaa opiskella, jos sitä haluaa sivistystä nii työ elämään vain, siellä saa riittävän yleissivityksen ilman turhaa ajan haaskausta sekä yhteiskunnan varojen kuluttamista.Itse olen pyrkimässä ammattikorkeaan enkä ole tuhlannut aikaa turhaan lukioon vaan olen käynyt kaksi ammatia opiskelemassa ja ollut tehokkaasti töissä useamman vuoden.

        Olen kylläkin törmännyt hyvin sivistyneisiin ihmisiin kuten erääseen entiseen tuttuuni eräällä Grillillä törmäsin. "Onko sinun äiti käynyt lukion?" hän kysyi. Jätin vastaamatta. Ei tiedä kuinka paljon tämän "sivistyneen" heikolle mielelle olisi ottanut jos olisin sanonut, että opettajat yleensä käyvät Yliopisto-opinnot läpi. Jopa ala-asteen opettajat.

        Onhan toki älykkäämpiäkin ammattikoululaisia olemassa, mutta tämä henkilö olisi voinut koulun penkillä vähän pidempään aikaansa viettää.

        Ja arkielämässä tulee vastaan amiksia, jotka tietävät jotain tärkeää miten hommaa ei saa tehdä, mutta eivät tiedä miksi. Kuten nyt eräs raksahenkilökin tässä tuli vastaan. Tunnetustihan styroksi ja muut eristemateriaalit, jotka sattumoisin siältävät klooriyhdisteitä EI TULE POLTTAA. Mitäs tämä sankari tekee? Polttaa ne pois. Eikä tiedä miksi niin ei saa tehdä. Tietää vain että niin ei saa tehdä. "Ei se kerta tunnu missään". Eikö tosiaan tunnu?

        Arkielämässä saa sivistystä, mutta ei sitä TV:n ruutua enempää, joka pumppaa pas*** tuutin täydeltä. Ja jos nyt sattuu työkavereiden kanssa puhumaan "sivistäviä" keskusteluja, niin mikä sattuu olemaan niiden sisältö? Alapääjuttua ja höröttelyä. Eikä oikeasti keskitytä siihen mitä pitäisi oikeasti ajatella. Asioita on niin paljon, mutta ei koskaan tarpeeksi tekijöitä.

        Lukiosta saatava yleissivistys ei ole turhnapäiväistä. Sanonta "tieto lisää tuskaa" pitää paikkaansa. Jos ette usko niin ottakaa selvää! Mikään ei masenna enemmän kuin tajuta missä tilassa maailma on ja mitä sille on tehtävissä.


      • Ex- amis
        Nimetön kirjoitti:

        Olen kylläkin törmännyt hyvin sivistyneisiin ihmisiin kuten erääseen entiseen tuttuuni eräällä Grillillä törmäsin. "Onko sinun äiti käynyt lukion?" hän kysyi. Jätin vastaamatta. Ei tiedä kuinka paljon tämän "sivistyneen" heikolle mielelle olisi ottanut jos olisin sanonut, että opettajat yleensä käyvät Yliopisto-opinnot läpi. Jopa ala-asteen opettajat.

        Onhan toki älykkäämpiäkin ammattikoululaisia olemassa, mutta tämä henkilö olisi voinut koulun penkillä vähän pidempään aikaansa viettää.

        Ja arkielämässä tulee vastaan amiksia, jotka tietävät jotain tärkeää miten hommaa ei saa tehdä, mutta eivät tiedä miksi. Kuten nyt eräs raksahenkilökin tässä tuli vastaan. Tunnetustihan styroksi ja muut eristemateriaalit, jotka sattumoisin siältävät klooriyhdisteitä EI TULE POLTTAA. Mitäs tämä sankari tekee? Polttaa ne pois. Eikä tiedä miksi niin ei saa tehdä. Tietää vain että niin ei saa tehdä. "Ei se kerta tunnu missään". Eikö tosiaan tunnu?

        Arkielämässä saa sivistystä, mutta ei sitä TV:n ruutua enempää, joka pumppaa pas*** tuutin täydeltä. Ja jos nyt sattuu työkavereiden kanssa puhumaan "sivistäviä" keskusteluja, niin mikä sattuu olemaan niiden sisältö? Alapääjuttua ja höröttelyä. Eikä oikeasti keskitytä siihen mitä pitäisi oikeasti ajatella. Asioita on niin paljon, mutta ei koskaan tarpeeksi tekijöitä.

        Lukiosta saatava yleissivistys ei ole turhnapäiväistä. Sanonta "tieto lisää tuskaa" pitää paikkaansa. Jos ette usko niin ottakaa selvää! Mikään ei masenna enemmän kuin tajuta missä tilassa maailma on ja mitä sille on tehtävissä.

        Luettunani viestisi tunsin todella sääliä sinua kohtaan...

        Ite haluisin ehdottomasti kuulua niihin höröttäviin ja iloisiin ihmisiin kuin nenä taivasta viistävään teikäläiseen xD.

        Aika karkeata yleistämistä tommonen amistelu. Lukiosta tuleva yleissivistys on kaikkien helposti saatavilla. Se ei ole vain lukion käyneiden yksinoikeus.

        Voisin minäkin ottaa esimerkin suuren koulutustason omaavista henkilöistä:

        Kirjaviisautta heiltä löytyy, mutta osalta se tärkeämpi elämänviisaus puuttuu lähes kokonaan.

        Tyhmyyttä sekin??
        KYLLÄ!


      • coach

        aika moni ylioppilas lähtee lukemaan ammattiopistoon lukion jälkeen ammattiin, kun yliopisto tms. ei kiinnosta. Kunnioitan heidän ratkaisuaan, niin tein itsekin. Tosin nyt syksyllä varmaan lähden yliopistoon lukemaan. Harvalla kuitenkaan on oman alansa töitä kesällä...


      • Samainen tyyppi
        Ex- amis kirjoitti:

        Luettunani viestisi tunsin todella sääliä sinua kohtaan...

        Ite haluisin ehdottomasti kuulua niihin höröttäviin ja iloisiin ihmisiin kuin nenä taivasta viistävään teikäläiseen xD.

        Aika karkeata yleistämistä tommonen amistelu. Lukiosta tuleva yleissivistys on kaikkien helposti saatavilla. Se ei ole vain lukion käyneiden yksinoikeus.

        Voisin minäkin ottaa esimerkin suuren koulutustason omaavista henkilöistä:

        Kirjaviisautta heiltä löytyy, mutta osalta se tärkeämpi elämänviisaus puuttuu lähes kokonaan.

        Tyhmyyttä sekin??
        KYLLÄ!

        Elämänviisautta en ole väittänyt heistä löytyvänkään. Viisaus ei ole älyn lahjoja tai kauan opiskeltua tietoa vaan elämänkokemuksen pohjalta tullutta järkeä. Ja tätä järkeä ei ole kummallakaan. Ei amiksilla, kuin ei myöskään Lukiolaisilla.

        Ja yksinoikeudeksi en sitä väittänytkään. Siis yleisivistyksen saamista. Sitähän kaikki voivat hankkia. Lukiolaiset ovat vain saaneet sen kasaan nyt joka teiltä (ehkä) tällä hetkellä puuttuu tai teillä ei ole sitä samassa määrin. Olkaa kuitenkin tyytyväisiä siitä, että teillä on nyt ammatit eikä teidän (välttämättä) tarvitse elää pelkillä tukirahoilla ja kituuttaa eteenpäin muutamia vuosia.

        Maksatte veroja joista taas tuet saamme ja saamme olla kiitollisia siitäkin. Eli vaikka amikset toisinaan vaikuttavat typeriltä ja käsittämättömiltä olennoilta maan päällä. Niin ilman heitä ei tässä pitkälle pötkittäisi. :)'

        Itse olen nenä taivaassa, koska ymmärrän että elämä ei ole niin paskaa kuin kaikki antavat ymmärtää. Se on aseteesta kiinni ja sillä tähänkin asti olen edennyt!


    • kirjoittaja

      Ihan samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa! Lukio kestää 3 vuotta....kun valmistuu AMMATTIIN, on esim amk 4 vuotta, yliopisto parhaimmillaan vielä kauemmin ja silloin on oikea tutkinto. Lukion jälkeen henkilö ei ole valmis työelämään. Aivan helvetin turhaa hehkutusta.

    • Keso

      Itse tässä käyn toista vuotta lukiota ja teen samaan aikaan iltaduunia ja kesällä myös. Itselläni meni 3 tuntia oppia se työ, mitä varten ammattikoululaiset opiskelevat 3 vuotta elämästään. Ainakin useimmat menevät lukioon siksi, koska esim. metallialalla työskentely ei vastaa sitä, mihin he parhaimmillaan kykenisivät. Tämä oli nyt vain henkilökohtainen tapaus...

    • Abiturientti05

      Onnea ammatinsaannin johdosta. On se hyvä, et ylioppilaita hehkutetaan edes ylioppilaaksi pääsystä. Muutenhan tää lukiolaisuus on menettäny jo kokonaan arvostuksensa.

    • neiti

      ai miks meitä ylioppilaita hehkutetaan? no varmaan siks koska lukio on oikeesti kova paikka, eikä siellä selviä lusmuilemalla, toisin kun amiskassa....ja se on hyvä että meitä sit juhlitaan, eli siis saadaan lakki ja jne...mutta ota huomioon että ei jokainen lukioon menevä saa sitä lakkia, sen eteen pitää oikeesti tehdä töitä! käy kerran yo-kokeissa ja sen jälkeen sit sanot miks meitä juhlitaan!!! jooko? mut en halua väheksyä amiskalaisia...mut oikeesti jos haluaa ns. parempiin ja hyvä palkkaisempiin töihin niin sit kannattaa mennä lukioon! lukio on hyvä ja yleissiistävä paikka!

    • minä89

      useimmat mun frendeistä jotka ei mee lukioon va johonki amikseen menee sinne siks et ne ei pääse mihinkää lukioon tai sitte sen takia että ne tietää että ne ei tuu pärjäämään lukiota... mä tunnen vaa yhen ihmisen joka on menny amikseen sen takia et se oikeesti haluaa sitä (tunnen kuitenki aika paljo ihmisiä :D ).... ite mä me lukioon...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe