Mitä jäi meille mieleen jouluseuroista 2023?

Anonyymi-ap

Kuuntelin kuuntelupalvelusta joitakin seuroja, kaikkia ei ollut mahdollisuuskaan kuunnella ja alussa jopa unohdin ja missasin mahdollisuuden kuunnella.

Onko ääni tai oppi muuttunut, tai no sehän on selvä asia, että aivan varmasti se muuttuu koko ajan muuttuu kun sen julistajat vaihtuvat, mutta tuliko nyt jotakin uutta, sellaista ihan perustavaa laatua olevaa kokemusta muutoksen suunnasta kenellekään?

41

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieniä ääninäytteitä otin. Yhden koko saarnan kuunelin, siis viimeisen. Odd Mindeä ei ollut mahdollisuus kuulla, jonka luen tappiokseni. Viimeinen saarna antoi etiäisen, että sittenkin muutos on mahdollinen. Asiaa en kerro, koska kaikki tarvitsee suojatun kypsyttelyn.

      • Anonyymi

        Olivat Oddin ja Ulffin (siis se viimeinen) saarnat minulle erilaisuudessaan mielenkiintoisia.

        Molemmat kuuntalin, vaikka paljon menee joskus ohi kun kuuntelee ja sitten tulee kaikkea samalla mieleen siitä saarnasta.

        Samaa he tavoittelevat erilaisin keinoin. Yhteen hiileen puhalletaan.

        Mutta sain ajatuksen kirjoituksestasi kyllä. Saarnat olivat kyllä erilaisia. Harmi, että iltasaarnaa kuullut.

        Eikö tuota Minden saarnaa voi mistään enää kuulla tai lukea?


    • Anonyymi

      Ulf Bolsoy (miten lie kirjoitetaan), tuo lääkäri on aina ollut selkeimmin evankeelinen tuolla maailmankolkalla. Jo silloin kun kuuluin liikkeeseen.

    • Anonyymi

      Ilokseni huomaan että kyllä esikotkin näemmä kuuntelee Jeltsun Jouluseuroja, toivottavasti oman itsensä tarpeiksi, eikä pelkästään yksittäisiä sanoja, tai sitä että oliko puhujalla itkuinen ääni, tai huutiko puhuja ym, ym. Joidenkin korvat on vihollinen saanut käännettyä niin nurinpäin että ihmetellä täytyy.

      • Anonyymi

        "Joidenkin korvat on vihollinen saanut käännettyä niin nurinpäin että ihmetellä täytyy."

        Tuo on ehkä oman mielenrauhan kannalta viisas asenne ja ajatusmalli, mutta onko muuten oikein viisasta väittää noin? Minun korvat on oikeinpäin mutta muilla nurinpäin, aika outo asenne.


      • Anonyymi

        "tai sitä että oliko puhujalla itkuinen ääni, tai huutiko puhuja ym, ym."


        Ainoastaan heiltä joiden kristillisyyttä olen epäillyt joissa en Pyhää Henkeä myöskään ole tuntenut, ainoastaan heistä olen kuunellut ulkoisia tuntomerkkejä eli katsonut.

        Karhun Seposta en ole koskaan yksittäisiä sanoja tai itkemistä tai äänenpainoa kuunellut tai Odd Mindestä tai Seppo Parviaisesta tai Håkan Gustafsonista tai Gunnar Persäteristä tai Tauno Immosesta, tai Timo Laukkasesta, tai Arvid Hornista(youtubessa kuullu) tai Pekka Niemeläisestä, tai yms....

        Mutta tietyistä saarnaajista kuuntelen sekä sanat että äänen painon ja myöskin sen että mitä se sana vaikuttaa heissä. Koska muutamalla saarnaajalla se tuntuu sana tulevan enemmän järjestä kuin sydämestä, tai Pyhästä Hengestä mutta en kuitenkaan väheksy heidän kokemuksiaan. Voinhan minäkin puhua täällä kokemuksiani ilman Pyhää Henkeä jne... Mutta en tiedä pääseekö se sana kenenkään sydämeen ilman Pyhän Hengen voimaa. Ja minä toistan sen, en tiedä pääseekö se sana kenenkään sydämeen ilman Pyhän Hengen voimaa, ja toistan sen vielä kerran ->minä en tiedä<--. Mutta saan silti avata suuni ja kertoa oman näkökulmani asiaan. Oli se sitten oikea tai väärä. Koettele sinä joka vanhurskas ja Pyhä olet, mikä sitten olis Herran hyvä, otollinen ja täydellinen tahto mutta minä kerron vain omia näkökulmia, ja siihen minulla on täysi vapaus siinä missä muillakin. Ja ei se ole vahingoksi vaan rakennukseksi, koska ei se joka järistää taitaa, niitä järistä jotka kalliolle rakennettu on, vaan järiseväisiä niin että järisemättömät pysyy, ja se on totuus. Ja ei minulla ole mitään Hengen ilmoitusta aina kaikissa jutuissani. Eikä ehkä missään. Mutta jotain yksinkertaisia kokemuksia ja ajatuksiani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tai sitä että oliko puhujalla itkuinen ääni, tai huutiko puhuja ym, ym."


        Ainoastaan heiltä joiden kristillisyyttä olen epäillyt joissa en Pyhää Henkeä myöskään ole tuntenut, ainoastaan heistä olen kuunellut ulkoisia tuntomerkkejä eli katsonut.

        Karhun Seposta en ole koskaan yksittäisiä sanoja tai itkemistä tai äänenpainoa kuunellut tai Odd Mindestä tai Seppo Parviaisesta tai Håkan Gustafsonista tai Gunnar Persäteristä tai Tauno Immosesta, tai Timo Laukkasesta, tai Arvid Hornista(youtubessa kuullu) tai Pekka Niemeläisestä, tai yms....

        Mutta tietyistä saarnaajista kuuntelen sekä sanat että äänen painon ja myöskin sen että mitä se sana vaikuttaa heissä. Koska muutamalla saarnaajalla se tuntuu sana tulevan enemmän järjestä kuin sydämestä, tai Pyhästä Hengestä mutta en kuitenkaan väheksy heidän kokemuksiaan. Voinhan minäkin puhua täällä kokemuksiani ilman Pyhää Henkeä jne... Mutta en tiedä pääseekö se sana kenenkään sydämeen ilman Pyhän Hengen voimaa. Ja minä toistan sen, en tiedä pääseekö se sana kenenkään sydämeen ilman Pyhän Hengen voimaa, ja toistan sen vielä kerran ->minä en tiedä<--. Mutta saan silti avata suuni ja kertoa oman näkökulmani asiaan. Oli se sitten oikea tai väärä. Koettele sinä joka vanhurskas ja Pyhä olet, mikä sitten olis Herran hyvä, otollinen ja täydellinen tahto mutta minä kerron vain omia näkökulmia, ja siihen minulla on täysi vapaus siinä missä muillakin. Ja ei se ole vahingoksi vaan rakennukseksi, koska ei se joka järistää taitaa, niitä järistä jotka kalliolle rakennettu on, vaan järiseväisiä niin että järisemättömät pysyy, ja se on totuus. Ja ei minulla ole mitään Hengen ilmoitusta aina kaikissa jutuissani. Eikä ehkä missään. Mutta jotain yksinkertaisia kokemuksia ja ajatuksiani.

        Yksittäisistä sanoista olen kyllä hermostunut joillekkin näistä sananpalvelijoista mutta en ole varsinaisesti kuunellut yksittäisiä sanoja siinä mielessä että etsisin virhettä mihin iskeä.

        Mutta jos kirjanoppinut opettaa Jumalansanaa järjestään jne... Niin sitten minä koettelen sekä sanan että myös hedelmän että mistä se tulee ja mitä se vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Tai edes Pekka. Kalju sillä ainakin on. Niitä sen tapaisia kristittyjä tai heidän kristillisyyttänsä en ole epäillyt koskaan jonka takia en myöskään ole nähnyt tarpeelliseksi kuunella pilkun tarkkaan kun on kuitenkin Henki mikä on Jumalanlapsilla. Mutta sitten jos joku saarnaaja nuhtelee saarnassaan minua niin sen takia saatan suuttua, jos ei ole sydän vastaanottavainen. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, ettenkö pitäisi heitä Kristittyinä.

        Ainoastaan kirjanoppineita arvostelen sillä mielellä ettänkyseenalaistan myöskin heidän kristillisyytensä. Se on ihan toista arvostelua, eli että arvostella vanhassa Aadamissa tai arvostella sitten että kyseenalaistaa koko arvosteltavan henkilön kristillisyyden. Kun Seppoa ja Taunoa olen arvostellut vain vanhassa aadamissa. Mutta kirjanoppineita arvostelen koska en siedä sitä tapaa kuinka he tahtoisivat johdatella kuulijoita käsittämään kristillisyys ihmisen järjen kautta lihassa ja lihallisessa viisaudessa eksyttäen pois totuuden tunnosta joka armosta tulee joka on Jumalan lahja ilman yhtäkään ihmisen omaa työtä tai tekoa eli viisautta taikka ymmärrystä taikka sanan selitystä ihmisen järjessä taikka toimellisuudessa, vaan jos Jumala sen tahtoo antaa. Ja tämä kristillisyys joka sisältyy yhteen lauseeseen se on Jumalan tahto, sitä vastaan nämä kirjanoppineet tahtoisivat niin kovaan sotia opettaen että Jumalan tiet olisivat ihmisten teitä ja tahtoisivat selittää Jumalan tiet ihmisten teiksi opettamalla kristillisyyttä järjessä ja muistamisessa ja ymmärtämisessä mutta eivät anomisessa Jumalalta ja sydämen palvelusta Herralle joka on sydämen ympärileikkaus, jossa sydämessä ennen asui maailman rakkaus mutta nyt Isän Jumalan rakkaus joka pysyy iankaikkisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai edes Pekka. Kalju sillä ainakin on. Niitä sen tapaisia kristittyjä tai heidän kristillisyyttänsä en ole epäillyt koskaan jonka takia en myöskään ole nähnyt tarpeelliseksi kuunella pilkun tarkkaan kun on kuitenkin Henki mikä on Jumalanlapsilla. Mutta sitten jos joku saarnaaja nuhtelee saarnassaan minua niin sen takia saatan suuttua, jos ei ole sydän vastaanottavainen. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, ettenkö pitäisi heitä Kristittyinä.

        Ainoastaan kirjanoppineita arvostelen sillä mielellä ettänkyseenalaistan myöskin heidän kristillisyytensä. Se on ihan toista arvostelua, eli että arvostella vanhassa Aadamissa tai arvostella sitten että kyseenalaistaa koko arvosteltavan henkilön kristillisyyden. Kun Seppoa ja Taunoa olen arvostellut vain vanhassa aadamissa. Mutta kirjanoppineita arvostelen koska en siedä sitä tapaa kuinka he tahtoisivat johdatella kuulijoita käsittämään kristillisyys ihmisen järjen kautta lihassa ja lihallisessa viisaudessa eksyttäen pois totuuden tunnosta joka armosta tulee joka on Jumalan lahja ilman yhtäkään ihmisen omaa työtä tai tekoa eli viisautta taikka ymmärrystä taikka sanan selitystä ihmisen järjessä taikka toimellisuudessa, vaan jos Jumala sen tahtoo antaa. Ja tämä kristillisyys joka sisältyy yhteen lauseeseen se on Jumalan tahto, sitä vastaan nämä kirjanoppineet tahtoisivat niin kovaan sotia opettaen että Jumalan tiet olisivat ihmisten teitä ja tahtoisivat selittää Jumalan tiet ihmisten teiksi opettamalla kristillisyyttä järjessä ja muistamisessa ja ymmärtämisessä mutta eivät anomisessa Jumalalta ja sydämen palvelusta Herralle joka on sydämen ympärileikkaus, jossa sydämessä ennen asui maailman rakkaus mutta nyt Isän Jumalan rakkaus joka pysyy iankaikkisesti!

        Niin siis Pekan sukunimi taitaa olla väärä


    • Anonyymi

      Eri seuran tyypillinen asenne.

    • Olen ollut huomaavinani, että Hengen lahjoille ainakin muutamille ovat lihalliset vastaparit. Henkien erottamisen armolahjan sijasta saattaakin toimia arvostelemisen armolahja. Arvostelemisen armolahja toimii siis samassa suhteessa minkälainen henkilökohtainen suhde on puhujaan. Jos kadehdin, niin en juuri kehu. Jos olen nurjalla mielellä, tulos on sama. Jos on kyseessä hyvä kaveri, niin sammakotkin niellään niin, ettei yhtään haittaa kurkussa. Entisestä elämästä on jäänyt mieleeni kysymys aina: Kuka sanonut, kuka kirjoittanut.

      • Anonyymi

        Kirjanoppineita tulee aina kuunella kahdella korvalla koska he saarnaavat mieluummin järjen aivoituksia kuin Pyhän Hengen ilmoituksesta.

        Ja minä tunnistan kirjanoppineet siitä kuinka he saarnaavat sekä äänestä että myös siitä kuinka he lähestyvät Jumalansanaa ja mielellään tahtoisivat vedota ihmisen ymmärrykseen ja järkeen. Mutta eivät niin paljon siihen mikä on Pyhän Hengen työ ihmisessä.

        Ja eivät siksi ole myöskään niin avoimia sille, mitä Henki tahtoo seurakunnalle ilmoittaa.


      • Anonyymi

        Ja jos minä sanon että samaan aikaan vihaan Tauno Immosta koko sydämestäni ja samaan aikaan minä rakastan hänen saarnojaan niin sanotko sinä siis että se on jotakin kaveruutta eli mitähän se olis?


      • Anonyymi

        "Arvostelemisen armolahja toimii siis samassa suhteessa minkälainen henkilökohtainen suhde on puhujaan"

        Ei minulla ole mitään suhdetta kehenkään saarnaajaan, ja oikeastaan nämä kirjanoppineet joita minä arvostelen, oikeastaan he ovat saarnanneet minulle aika kauniisti, mutta kun heidän saarnansa menee ihmisen järkeen ja ei vaikuta hedelmää (Pyhässä Hengessä. Joka sen oikein ymmärtää.)

        Ja taas nämä saarnaajat joiden saarnoista pidän, minulla on oikeastaan aika huono ihmissuhde heihin, enemmänkin vihamielinen ehkä puolin ja toisin kin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Arvostelemisen armolahja toimii siis samassa suhteessa minkälainen henkilökohtainen suhde on puhujaan"

        Ei minulla ole mitään suhdetta kehenkään saarnaajaan, ja oikeastaan nämä kirjanoppineet joita minä arvostelen, oikeastaan he ovat saarnanneet minulle aika kauniisti, mutta kun heidän saarnansa menee ihmisen järkeen ja ei vaikuta hedelmää (Pyhässä Hengessä. Joka sen oikein ymmärtää.)

        Ja taas nämä saarnaajat joiden saarnoista pidän, minulla on oikeastaan aika huono ihmissuhde heihin, enemmänkin vihamielinen ehkä puolin ja toisin kin.

        Vai mitäs sinä luulet rakas ystävä Lauri, että jos minulla olisi hyvä suhde näihin saarnaajiin, joita minä en pidä kirjanoppineina, niin luuletkos sinä, että minä sitten kirjoittaisin täällä? Enkös minä sitten istuisi heidän temppelissään siellä rukoushuoneella ja palvelisi sitä Jumalaa jota he myös palvelevat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai mitäs sinä luulet rakas ystävä Lauri, että jos minulla olisi hyvä suhde näihin saarnaajiin, joita minä en pidä kirjanoppineina, niin luuletkos sinä, että minä sitten kirjoittaisin täällä? Enkös minä sitten istuisi heidän temppelissään siellä rukoushuoneella ja palvelisi sitä Jumalaa jota he myös palvelevat?

        Kukakohan tämä MINÄ MINÄ tyyppi mahtaa olla?
        MINÄ MINÄ mainitsee toistuvasti muita nimeltä.
        Olisi kohtuullista esittäytyä omalla nimellä näinollen myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukakohan tämä MINÄ MINÄ tyyppi mahtaa olla?
        MINÄ MINÄ mainitsee toistuvasti muita nimeltä.
        Olisi kohtuullista esittäytyä omalla nimellä näinollen myös.

        Joh.1. 2

        "12. Rakkaat poikaseni, minä kirjoitan teille, että teille synnit anteeksi annetaan hänen nimensä tähden.
        13. Minä kirjoitan teille, isät; sillä te tunsitte hänen, joka alusta on. Minä kirjoitan teille nuorukaiset, sillä te voititte pahan. Minä kirjoitan teille, lapsukaiseni; sillä te tunsitte Isän.
        14. Minä kirjoitin teille, isät; sillä te tunsitte sen, joka alusta on. Minä kirjoitin teille, nuorukaiset; sillä te olette väkevät*, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette pahan voittaneet.
        15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus+.
        16. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
        17. Ja maailma katoo* ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.
        18. III. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika, ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin nyt myös monta antikristusta rupee olemaan*; sillä me tunnemme, että viimeinen aika on.
        19. He ovat meistä lähteneet*, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat§, ettei he kaikki ole meistä.
        20. Ja teillä on voide* häneltä, joka pyhä on, ja te tiedätte kaikki.
        21. En minä teille kirjoittanut niinkuin totuuden tietämättömille, vaan niinkuin sen tietäville, ja ettei yksikään valhe ole totuudesta.
        22. Kuka on valehtelia, vaan se joka kieltää Jesuksen olevan Kristuksen? Se on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan.
        23. IV. Jokainen joka kieltää Pojan, ei hänellä Isääkään ole.
        24. Mitä te siis alusta kuulitte, se teissä pysykään: jos se teissä pysyy, minkä te alusta kuulitte, niin te myös Pojassa ja Isässä pysytte.
        25. Ja tämä on se lupaus, jonka hän meille luvannut on, sen ijankaikkisen elämän.
        26. Nämät minä teille niistä kirjoitin, jotka teitä viettelevät.
        27. Ja se voide, jonka te häneltä saaneet olette, pysyy teissä, ja ette tarvitse, että joku teitä opettaa*; vaan niinkuin se voide teitä kaikista opettaa, niin on se tosi ja ei valhe, ja niinkuin se teitä opetti, niin myös te hänessä pysykäät.
        28. Ja nyt, lapsukaiseni, pysykäät hänessä: että kuin hän ilmestyy, meillä olis turva, ettemme hänen edessänsä häpiään tulisi hänen tulemisessansa.
        29. Jos te tiedätte, että hän vanhurskas on, niin tietäkäät myös, että jokainen, joka vanhurskautta tekee, se on syntynyt hänestä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joh.1. 2

        "12. Rakkaat poikaseni, minä kirjoitan teille, että teille synnit anteeksi annetaan hänen nimensä tähden.
        13. Minä kirjoitan teille, isät; sillä te tunsitte hänen, joka alusta on. Minä kirjoitan teille nuorukaiset, sillä te voititte pahan. Minä kirjoitan teille, lapsukaiseni; sillä te tunsitte Isän.
        14. Minä kirjoitin teille, isät; sillä te tunsitte sen, joka alusta on. Minä kirjoitin teille, nuorukaiset; sillä te olette väkevät*, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette pahan voittaneet.
        15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus .
        16. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
        17. Ja maailma katoo* ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.
        18. III. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika, ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin nyt myös monta antikristusta rupee olemaan*; sillä me tunnemme, että viimeinen aika on.
        19. He ovat meistä lähteneet*, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat§, ettei he kaikki ole meistä.
        20. Ja teillä on voide* häneltä, joka pyhä on, ja te tiedätte kaikki.
        21. En minä teille kirjoittanut niinkuin totuuden tietämättömille, vaan niinkuin sen tietäville, ja ettei yksikään valhe ole totuudesta.
        22. Kuka on valehtelia, vaan se joka kieltää Jesuksen olevan Kristuksen? Se on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan.
        23. IV. Jokainen joka kieltää Pojan, ei hänellä Isääkään ole.
        24. Mitä te siis alusta kuulitte, se teissä pysykään: jos se teissä pysyy, minkä te alusta kuulitte, niin te myös Pojassa ja Isässä pysytte.
        25. Ja tämä on se lupaus, jonka hän meille luvannut on, sen ijankaikkisen elämän.
        26. Nämät minä teille niistä kirjoitin, jotka teitä viettelevät.
        27. Ja se voide, jonka te häneltä saaneet olette, pysyy teissä, ja ette tarvitse, että joku teitä opettaa*; vaan niinkuin se voide teitä kaikista opettaa, niin on se tosi ja ei valhe, ja niinkuin se teitä opetti, niin myös te hänessä pysykäät.
        28. Ja nyt, lapsukaiseni, pysykäät hänessä: että kuin hän ilmestyy, meillä olis turva, ettemme hänen edessänsä häpiään tulisi hänen tulemisessansa.
        29. Jos te tiedätte, että hän vanhurskas on, niin tietäkäät myös, että jokainen, joka vanhurskautta tekee, se on syntynyt hänestä."

        MINÄ MINÄ tyyppi taisi kuunnella "kuitenkin" Helsingin seurat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos minä sanon että samaan aikaan vihaan Tauno Immosta koko sydämestäni ja samaan aikaan minä rakastan hänen saarnojaan niin sanotko sinä siis että se on jotakin kaveruutta eli mitähän se olis?

        Se olisi teeskentelyä eli vanhalla kielellä ulkokultaisuutta. Jos olisit niin hengellinen ihminen, et puhuisi etkä edes ajattelisi vihaavasi jotain veljeä. Raamatun sana: Joka vihaa veljeään, on murhaaja ja te tiedätte, ettei yhdessäkään murhaajassa ole iankaikkinen elämä pysyvä, vapaasti muistellen. Vihaisetkin ihmiset ja murhaajat pelastuvat, kun Jeesuksen veri käsittelee veriruskeat synnit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINÄ MINÄ tyyppi taisi kuunnella "kuitenkin" Helsingin seurat.

        Johannesko vai minä, kenelle sinä puhut?


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Se olisi teeskentelyä eli vanhalla kielellä ulkokultaisuutta. Jos olisit niin hengellinen ihminen, et puhuisi etkä edes ajattelisi vihaavasi jotain veljeä. Raamatun sana: Joka vihaa veljeään, on murhaaja ja te tiedätte, ettei yhdessäkään murhaajassa ole iankaikkinen elämä pysyvä, vapaasti muistellen. Vihaisetkin ihmiset ja murhaajat pelastuvat, kun Jeesuksen veri käsittelee veriruskeat synnit.

        No sitten se on ulkokultaisuutta ja teeskentelyä, ja minä olen murhaaja ja ei minussa pysy iankaikkinen elämä jne...

        Mutta se on kuitenkin niin, etten minä rakasta henkilöinä heitä, Ristoa ja Taunoa ja ....kaikkia en viitsi laittaa, mutta silti pidän heidän saarnoistaan koska ne vaikuttavat joskus elämää minussa siis hengellistä elämää.

        Ja se mikää koskee tuomion sanaa jota kirjoitit se on oikein mutta ei se tarkoita sitä, etteikö elävä Jumalansana voisi koskettaa tuomittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten se on ulkokultaisuutta ja teeskentelyä, ja minä olen murhaaja ja ei minussa pysy iankaikkinen elämä jne...

        Mutta se on kuitenkin niin, etten minä rakasta henkilöinä heitä, Ristoa ja Taunoa ja ....kaikkia en viitsi laittaa, mutta silti pidän heidän saarnoistaan koska ne vaikuttavat joskus elämää minussa siis hengellistä elämää.

        Ja se mikää koskee tuomion sanaa jota kirjoitit se on oikein mutta ei se tarkoita sitä, etteikö elävä Jumalansana voisi koskettaa tuomittua.

        Sillä me olemme kaikki tuomitut synnin kautta mutta harvat ovat valitut. Ja harvat ovat, joidenka sydämet saavat pistoksen Jumalansanasta ja alla.

        "15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus+."

        Tästä te tunnette rakkaat lapset oikean Jeesuksen ja väärän Jeesuksen,

        Jos te ette maailmaa rakasta niin te olette Jumalasta syntyneitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä me olemme kaikki tuomitut synnin kautta mutta harvat ovat valitut. Ja harvat ovat, joidenka sydämet saavat pistoksen Jumalansanasta ja alla.

        "15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus ."

        Tästä te tunnette rakkaat lapset oikean Jeesuksen ja väärän Jeesuksen,

        Jos te ette maailmaa rakasta niin te olette Jumalasta syntyneitä!

        "Sillä me olemme kaikki tuomitut synnin kautta mutta harvat ovat valitut. Ja harvat ovat, joidenka sydämet saavat pistoksen Jumalansanasta ja alla.

        "15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus+."

        Tästä te tunnette rakkaat lapset oikean Jeesuksen ja väärän Jeesuksen,

        Jos te ette maailmaa rakasta niin te olette Jumalasta syntyneitä!"

        Vai ajatteletko sinä rakas matkakumppani Lauri, etteikö he olis myöskin tuomittuja jotka ovat tehneet jotakin muuta syntiä kuin on veljen viha?

        Etteikö heille kuuluisi yhtä lailla se sana "ettei teissä ole iankaikkinen elämä pysyvä?"

        Teetkös siis itsesi hurskaaksi tai synnittömäksi sillä että sinä et vihaa veljiäsi, eli luuletkos olevasi tuomiosta sillä vapaa? Ja kuitenkin rakastat perkelettä ja maailmaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä me olemme kaikki tuomitut synnin kautta mutta harvat ovat valitut. Ja harvat ovat, joidenka sydämet saavat pistoksen Jumalansanasta ja alla.

        "15. II. Älkäät maailmaa rakastako* eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus ."

        Tästä te tunnette rakkaat lapset oikean Jeesuksen ja väärän Jeesuksen,

        Jos te ette maailmaa rakasta niin te olette Jumalasta syntyneitä!"

        Vai ajatteletko sinä rakas matkakumppani Lauri, etteikö he olis myöskin tuomittuja jotka ovat tehneet jotakin muuta syntiä kuin on veljen viha?

        Etteikö heille kuuluisi yhtä lailla se sana "ettei teissä ole iankaikkinen elämä pysyvä?"

        Teetkös siis itsesi hurskaaksi tai synnittömäksi sillä että sinä et vihaa veljiäsi, eli luuletkos olevasi tuomiosta sillä vapaa? Ja kuitenkin rakastat perkelettä ja maailmaa?

        Ja jos on joku saarnaaja kuka ei ymmärtäisi tämän viestin syvyyttä, en minä tahtoisi sitä tässä selittää, mutta syvyys on siinä, kun jos heillä olisi Jumalan rakkaus niin kyllä he myöskin parannukseen kääntyisivät tai olisivat sille alttiit.

        Mutta koska he rakastavat perkelettä ja maailmaa, niin eivät he siksi tahdo parannukseen kääntyä.

        Koska Jumala antaa tahdon sekä toimituksen. Ja jos he palvelisivat perkeleen sijasta Jumalaa niin tosin Jumala antaisi heille myös parannuksen armon kun he sitä anoisivat ylhäältä ja ei järjestään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on joku saarnaaja kuka ei ymmärtäisi tämän viestin syvyyttä, en minä tahtoisi sitä tässä selittää, mutta syvyys on siinä, kun jos heillä olisi Jumalan rakkaus niin kyllä he myöskin parannukseen kääntyisivät tai olisivat sille alttiit.

        Mutta koska he rakastavat perkelettä ja maailmaa, niin eivät he siksi tahdo parannukseen kääntyä.

        Koska Jumala antaa tahdon sekä toimituksen. Ja jos he palvelisivat perkeleen sijasta Jumalaa niin tosin Jumala antaisi heille myös parannuksen armon kun he sitä anoisivat ylhäältä ja ei järjestään.

        Miksi perkelettä on mainittava niin moninkertaisestiJeesuksen verrattuna? Minua hirvittää tuo manailu!


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Miksi perkelettä on mainittava niin moninkertaisestiJeesuksen verrattuna? Minua hirvittää tuo manailu!

        Että sinä tietäisit ettei yksikään pelastu joka tekee itselleen Herran tämän maailman ilosta. Että te sanotte olevanne Jeesuksen lapsia ja sydämestänne rakastatte perkelettä niin ei ole Jumalan totuus teissä asuva eikä Isän Jumalan kirkkaus joka paistaa Hänen Pojastaan.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Miksi perkelettä on mainittava niin moninkertaisestiJeesuksen verrattuna? Minua hirvittää tuo manailu!

        Sillä monta tulee Kristuksen nimeen, mutta heille vastataan: "En minä koskaan tuntenut teitä!"

        Ja niin ei siis auta sinua yhtään, että Jeesus on sinun huulillasi mutta sydämessäsi asuu tämän maailman rakkaus ja elämän hekuma,

        Sanoinko minä etteikö kristitty koskaan voisi langeta? En minä niin sanonut? Mutta jokainen joka lankeaa hän myös nouskoon, ja jos ei hän nouse ja palaa niin sitten hän joutuu kadotukseen. Koska hän rakasti enemmän rietasta kuin Jumalaa.

        Älä tule minun tyköni opettaen Jeesuksesta sinä joka olet kirjanoppinut (puhun yleisesti) ja minä näen ettei Jumalan Henki asuu sinussa vaan oma järkesi, maailman rakkaus, rietas halaus, elämän hekuma, synnin luvallisuus ja monta muuta senkaltaista joista kirjoitettu on, ettei ne Jumalasta ole vaan maailmasta ja maailma palvelee rietasta, kumpaa sinä siis palvelet? Jos sinä sydämestäsi toista vihaat niin toista sinä rakastat, eli jos maailmaa rakastat eli syntiä niin Jumalaa sinä vihaat. Ja ei ole totuus sinussa vaikka sinun huulillasi olisi Jeesuksen nimi, niin sydämessäsi asuu käärme eli perkele.

        On monta kristittyä jotka vaeltavat armossa siis oikeita kristityitä jotka joutuvat moneen syntiin, mutta tämä puhe ei koske heitä. Miksi? Koska he palaavat aina ja yhä uudestaan siihen kasteen armoliittoon kulkien parannuksen tekijöinä ja synnin poispanijoina, niin ei heidän ylitsekäymisensä lueta heille vahingoksi vaan Kritusksen kuolema luetaan heille voitoksi ja ei heille pidetä muuta lukua.

        Mutta minä saarnaan teille jotka ette kulje parannuksen tekijöinä.

        Teille pitää saarnata vain yhtä saarnaa, perkele asuu teidän sydämissänne niin ei Kristuksen nimi ole sentähden teitä pelastava teidän huultenne kautta vaan se joka teidän sydämissänne asuu tuomitsee teidät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä monta tulee Kristuksen nimeen, mutta heille vastataan: "En minä koskaan tuntenut teitä!"

        Ja niin ei siis auta sinua yhtään, että Jeesus on sinun huulillasi mutta sydämessäsi asuu tämän maailman rakkaus ja elämän hekuma,

        Sanoinko minä etteikö kristitty koskaan voisi langeta? En minä niin sanonut? Mutta jokainen joka lankeaa hän myös nouskoon, ja jos ei hän nouse ja palaa niin sitten hän joutuu kadotukseen. Koska hän rakasti enemmän rietasta kuin Jumalaa.

        Älä tule minun tyköni opettaen Jeesuksesta sinä joka olet kirjanoppinut (puhun yleisesti) ja minä näen ettei Jumalan Henki asuu sinussa vaan oma järkesi, maailman rakkaus, rietas halaus, elämän hekuma, synnin luvallisuus ja monta muuta senkaltaista joista kirjoitettu on, ettei ne Jumalasta ole vaan maailmasta ja maailma palvelee rietasta, kumpaa sinä siis palvelet? Jos sinä sydämestäsi toista vihaat niin toista sinä rakastat, eli jos maailmaa rakastat eli syntiä niin Jumalaa sinä vihaat. Ja ei ole totuus sinussa vaikka sinun huulillasi olisi Jeesuksen nimi, niin sydämessäsi asuu käärme eli perkele.

        On monta kristittyä jotka vaeltavat armossa siis oikeita kristityitä jotka joutuvat moneen syntiin, mutta tämä puhe ei koske heitä. Miksi? Koska he palaavat aina ja yhä uudestaan siihen kasteen armoliittoon kulkien parannuksen tekijöinä ja synnin poispanijoina, niin ei heidän ylitsekäymisensä lueta heille vahingoksi vaan Kritusksen kuolema luetaan heille voitoksi ja ei heille pidetä muuta lukua.

        Mutta minä saarnaan teille jotka ette kulje parannuksen tekijöinä.

        Teille pitää saarnata vain yhtä saarnaa, perkele asuu teidän sydämissänne niin ei Kristuksen nimi ole sentähden teitä pelastava teidän huultenne kautta vaan se joka teidän sydämissänne asuu tuomitsee teidät.

        Mutta jos teidän sydämissänne asuu Kristus Jumalan Poika, niin miksi te sitten rakastatte maailmaa?

        Eli kuka asuu teidän sydämissänne?

        Sillä se tietäkäät miehet rakkaat veljet, että se luetaan teidän vanhurskaudeksenne viimeisellä tuomiolla ketä te olette sydämestänne palvelleet.

        Jos siis teidän sydämissänne asuu vanhurskaus ja te ette tee vanhurskautta, niin te petätte itseänne, ei teissä ole vanhurskautta.

        Vaan se vanhurskaus joka tulee uskosta, se myös asuttaa sydämen ja Hengen sekä mielen uudistuksen ja kantaa hedelmän tosin kärsivällisyyden kautta uskon kilvoituksen kautta ja ei rakasta maailmaa vaan Jumalaa koska se usko on Jumalasta syntynyt, niin ei se taida maailmaa rakastaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sillä monta tulee Kristuksen nimeen, mutta heille vastataan: "En minä koskaan tuntenut teitä!"

        Ja niin ei siis auta sinua yhtään, että Jeesus on sinun huulillasi mutta sydämessäsi asuu tämän maailman rakkaus ja elämän hekuma,

        Sanoinko minä etteikö kristitty koskaan voisi langeta? En minä niin sanonut? Mutta jokainen joka lankeaa hän myös nouskoon, ja jos ei hän nouse ja palaa niin sitten hän joutuu kadotukseen. Koska hän rakasti enemmän rietasta kuin Jumalaa.

        Älä tule minun tyköni opettaen Jeesuksesta sinä joka olet kirjanoppinut (puhun yleisesti) ja minä näen ettei Jumalan Henki asuu sinussa vaan oma järkesi, maailman rakkaus, rietas halaus, elämän hekuma, synnin luvallisuus ja monta muuta senkaltaista joista kirjoitettu on, ettei ne Jumalasta ole vaan maailmasta ja maailma palvelee rietasta, kumpaa sinä siis palvelet? Jos sinä sydämestäsi toista vihaat niin toista sinä rakastat, eli jos maailmaa rakastat eli syntiä niin Jumalaa sinä vihaat. Ja ei ole totuus sinussa vaikka sinun huulillasi olisi Jeesuksen nimi, niin sydämessäsi asuu käärme eli perkele.

        On monta kristittyä jotka vaeltavat armossa siis oikeita kristityitä jotka joutuvat moneen syntiin, mutta tämä puhe ei koske heitä. Miksi? Koska he palaavat aina ja yhä uudestaan siihen kasteen armoliittoon kulkien parannuksen tekijöinä ja synnin poispanijoina, niin ei heidän ylitsekäymisensä lueta heille vahingoksi vaan Kritusksen kuolema luetaan heille voitoksi ja ei heille pidetä muuta lukua.

        Mutta minä saarnaan teille jotka ette kulje parannuksen tekijöinä.

        Teille pitää saarnata vain yhtä saarnaa, perkele asuu teidän sydämissänne niin ei Kristuksen nimi ole sentähden teitä pelastava teidän huultenne kautta vaan se joka teidän sydämissänne asuu tuomitsee teidät.

        Oletko varma, että sinulla on oikeus sanoa noita sanoja, olitpa ihan kuka olet.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Oletko varma, että sinulla on oikeus sanoa noita sanoja, olitpa ihan kuka olet.

        Minä puhuin yleisesti, en suoraan sinulle. Ja yhtä lailla minä puhun itselleni. En se ole minä joka tuomitsee vaan se joka sinun sydämessäsi asuu tuomitsee sinut viimeisenä päivänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä puhuin yleisesti, en suoraan sinulle. Ja yhtä lailla minä puhun itselleni. En se ole minä joka tuomitsee vaan se joka sinun sydämessäsi asuu tuomitsee sinut viimeisenä päivänä.

        Anteeksi alkaa mennä iholle viimein. Minun raamattuni sanoo: Siunatkaa, älkää sadatelko, että siunauksen perisitte. Itse haluan siunata kaikenlaisia lestadiolaisia, kun tiedän minkälainen perintö se on!


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Anteeksi alkaa mennä iholle viimein. Minun raamattuni sanoo: Siunatkaa, älkää sadatelko, että siunauksen perisitte. Itse haluan siunata kaikenlaisia lestadiolaisia, kun tiedän minkälainen perintö se on!

        No varmaan tarkoittaa kiroilemista.

        Ja jos minä puhun sitä mitä minulle annetaan tai tulee ajatukseeni ilman että minä välissä muokkaan sitä sanaa oman mieleni mukaan niin en minä silleen puhu vaan se joka sanan mieleeni johdattaa.

        Ja koska sinä sanot älkää sadatelko, sen sinä sanot sille joka puhuu, ja katso, et sinä kuitenkaan minulle puhu.

        Ja Jumalan tuomiot ovat totiset, jos joku sanoo että tuomiopäivä tulee ja valmistakaa itseänne, ja te ette valmista, ja tuomiopäivä sitten tulee ja ne jotka eivät itseään valmistaneet kadotetaan, niin mitä se silloin auttaa sitä miestä että hän sai pitää omat ajatuksensa ja sitten hän hukkuu?

        Jos kuitenkaan emme tiedä varmuudella kuka pelastuu ja kuka ei, Hengen silmin*, ettei kaikilla ole Hengen silmiä, niin eikö se kuitenkin ole varmempaa luonnollisella järjelläkin ajateltuna, että pelastus olis edes vähän todennäköisempi jos sydämessä asuis rauhan Jumala eikä itse rietas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmaan tarkoittaa kiroilemista.

        Ja jos minä puhun sitä mitä minulle annetaan tai tulee ajatukseeni ilman että minä välissä muokkaan sitä sanaa oman mieleni mukaan niin en minä silleen puhu vaan se joka sanan mieleeni johdattaa.

        Ja koska sinä sanot älkää sadatelko, sen sinä sanot sille joka puhuu, ja katso, et sinä kuitenkaan minulle puhu.

        Ja Jumalan tuomiot ovat totiset, jos joku sanoo että tuomiopäivä tulee ja valmistakaa itseänne, ja te ette valmista, ja tuomiopäivä sitten tulee ja ne jotka eivät itseään valmistaneet kadotetaan, niin mitä se silloin auttaa sitä miestä että hän sai pitää omat ajatuksensa ja sitten hän hukkuu?

        Jos kuitenkaan emme tiedä varmuudella kuka pelastuu ja kuka ei, Hengen silmin*, ettei kaikilla ole Hengen silmiä, niin eikö se kuitenkin ole varmempaa luonnollisella järjelläkin ajateltuna, että pelastus olis edes vähän todennäköisempi jos sydämessä asuis rauhan Jumala eikä itse rietas?

        Tuleeko siis jo kääntyneen kääntyä uudestaan? Pois se. Mutta se joka rakastaa syntiä, omaa lihaansa, ja maailmaa eli perkelettä se kääntykööt.

        Ja mihin tulee kääntyä. Tulee kääntyä ensin rukouksella taivaan ja maan Luojan puoleen että antaisi armonsa. Ettei yksikään joka saa syntien anteeksi antamuksen sanoisi minä sen itse omistin, vaan että hän sanoisi Jumala minua armahti. Ettei myös yksikään joka kasteen armoliittoon palaisi sanoisi että hän sen teki, vaan että Jumala antaa sekä tahdon että toimituksen ja kaikki kaikessa se on Jumalan tahto, Anokaa niin te saatte, kolkuttakaa niin teille avataan, ei ole toista tietä, ja koska se on >Jumalan tahto<, niin pitää jokaisen rukoilla armoa ylhäältä jokaisen kastetun ja kastamattoman pitää sydämensä polvet taivuttaa Jumalan edessä, ettei omavamhurskaus pääsis myöskään siinä kasvamaan että koska >minä< menin kasteelle tai >minä< tein parannuksen.

        Ja vaikka kristinusko ei tunne Jumalan ja ihmisen kahden keskistä parannusta vaan uuden Testamentin kristillisyydessä tarvitaan välikappale eli seurakunta joka jakaa Kristuksen "kasteen", niin silti siinä ei ole kysymys siitä mitä ihminen >itse< tekee vaan herännyt ihminen joka kaipaa syntien anteeksi antamusta on saanut sen kaipauksen armon Jumalalta ja ennen sitä heräystä ja sen jälkeen hänen on täytynyt notkistaa sydämen polvet Jumalan edessä ja nöyrtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukakohan tämä MINÄ MINÄ tyyppi mahtaa olla?
        MINÄ MINÄ mainitsee toistuvasti muita nimeltä.
        Olisi kohtuullista esittäytyä omalla nimellä näinollen myös.

        Ota rauhallisesti, esittäydyitkö sinä, no et. Kyllä täällä saa nimettömänä julkisuuden henkilöistä kirjoitella? Vai eikö?

        Miksi hänen nimensä kiinnostaa, asioistahan täällä keskustellaan silloinkin, vaikka nyt joku nimeltä mainitaan. Ei ole tärkeää, että kirjoittajan nimi tulee täällä kaikkien tietoon.

        Jos on, laita omasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota rauhallisesti, esittäydyitkö sinä, no et. Kyllä täällä saa nimettömänä julkisuuden henkilöistä kirjoitella? Vai eikö?

        Miksi hänen nimensä kiinnostaa, asioistahan täällä keskustellaan silloinkin, vaikka nyt joku nimeltä mainitaan. Ei ole tärkeää, että kirjoittajan nimi tulee täällä kaikkien tietoon.

        Jos on, laita omasi!

        Mikäli saataisiin nimi ja mielellään vielä osoite, niin voitaisiin toimittaa lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko siis jo kääntyneen kääntyä uudestaan? Pois se. Mutta se joka rakastaa syntiä, omaa lihaansa, ja maailmaa eli perkelettä se kääntykööt.

        Ja mihin tulee kääntyä. Tulee kääntyä ensin rukouksella taivaan ja maan Luojan puoleen että antaisi armonsa. Ettei yksikään joka saa syntien anteeksi antamuksen sanoisi minä sen itse omistin, vaan että hän sanoisi Jumala minua armahti. Ettei myös yksikään joka kasteen armoliittoon palaisi sanoisi että hän sen teki, vaan että Jumala antaa sekä tahdon että toimituksen ja kaikki kaikessa se on Jumalan tahto, Anokaa niin te saatte, kolkuttakaa niin teille avataan, ei ole toista tietä, ja koska se on >Jumalan tahto<, niin pitää jokaisen rukoilla armoa ylhäältä jokaisen kastetun ja kastamattoman pitää sydämensä polvet taivuttaa Jumalan edessä, ettei omavamhurskaus pääsis myöskään siinä kasvamaan että koska >minä< menin kasteelle tai >minä< tein parannuksen.

        Ja vaikka kristinusko ei tunne Jumalan ja ihmisen kahden keskistä parannusta vaan uuden Testamentin kristillisyydessä tarvitaan välikappale eli seurakunta joka jakaa Kristuksen "kasteen", niin silti siinä ei ole kysymys siitä mitä ihminen >itse< tekee vaan herännyt ihminen joka kaipaa syntien anteeksi antamusta on saanut sen kaipauksen armon Jumalalta ja ennen sitä heräystä ja sen jälkeen hänen on täytynyt notkistaa sydämen polvet Jumalan edessä ja nöyrtyä.

        Sitä on nyt väsynyt saarnaamaan ja ääni ja tunne sanoo että lopeta nyt. Mutta tuo viimeinen sana "nöyrtyä"

        Siitä on Karhun Seppo jo yli kymmenen vuotta sitten saarnannut ja varmaan moni muukin, keneltä hän on sen kuullut jne jne.. Ettei nöyryys ole sama asia kuin nöyristely tai nöyristellä, mutta en muista kuinka hän jatkoi mutta minä jatkan siitä niin kuin yksinkertaisesti ajattelen että se on nöyrtyä Jumalan tahdon alle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä on nyt väsynyt saarnaamaan ja ääni ja tunne sanoo että lopeta nyt. Mutta tuo viimeinen sana "nöyrtyä"

        Siitä on Karhun Seppo jo yli kymmenen vuotta sitten saarnannut ja varmaan moni muukin, keneltä hän on sen kuullut jne jne.. Ettei nöyryys ole sama asia kuin nöyristely tai nöyristellä, mutta en muista kuinka hän jatkoi mutta minä jatkan siitä niin kuin yksinkertaisesti ajattelen että se on nöyrtyä Jumalan tahdon alle!

        Mutta ylpeällä on paljon omia ajatuksia. Ja ei hän ole Pyhälle Hengelle kuuliainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ylpeällä on paljon omia ajatuksia. Ja ei hän ole Pyhälle Hengelle kuuliainen.

        Ja jos jotain jaksan vielä viimeisillä voimillani kirjoittaa, ne ovat viimeiset voimat ehjä siksi, että tuli nukuttua vähän huonosti kun meni yö sairaalassa, mutta mitä on tuo kuuliaisuus sitten Pyhälle Hengelle jos nöyryys merkitsee olla Jumalan tahdolle kuuliainen?

        Ehkä se kuuliaisuus ei ainoastaan tarkoita sitä, että saarnaaja on saarnapöydän takana kuuliainen sille mitä Henki tahtoo seurakunnalle ilmoittaa.

        Mutta ehkä se tarkoittaa erityisesti sitä, että olis kuuliainen sille Pyhän Hengen äänelle joka kehoittaa parannuksen askeleille.

        Ja voi olla sellaista ylpeyttä, esimerkiksi minulla mutta sitten ehkä jollain toisellakin, että on paljon omia ajatuksia, mutta ei ole kuitenkaan, jos vielä olisi kuuliaisuus siinä että saarnais vielä jonkun verran sanaa Hengen tahdon jälkeen noudattamatta omaa mieltä, niin ei kuitenkaan ole kuuliaisuutta sille äänelle joka kehoittaa tekemään parannuksen. Ja se on sellaista ylpeyttä josta Raamattu varoittaa monessa paikkaa. Ja on sanottu, että ylpeys käy lankeemuksen edellä, KUULETKO sinä eksynyt matkamies, jos et sinä tahdo olla kuuliainen sille äänelle joka kehoittaa parannukseen ja katumukseen, niin silloin käyt ylpeyden teitä, se on lankeemuksen teitä.


    • Anonyymi

      No eipä ole paljon kenellekään jäänyt mieleen noista vuosittain esikoislestadiolaisuuden tärkeimmistä seuroista!

      Onko ehkä niin, että esikoislestadiolainen ei saa, tai ei oikein osaa, vai jopa yksinkertaisesti ei vaan halua puhua uskostaan ja seurakokemuksistaan muille ihmisille?

    • Anonyymi

      No ei muutu ääni tai oppi. Mitä ihmettä ihmiset vatvotte täällä, hävetkää

    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      🍑 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe