Maston korkeuden väheneminen kallistamalla sillan alituksessa.

Anonyymi-ap

Onko jollain tietoa laskurista tai muuta tietoa, kun pitäisi silta alittaa purjeveneellä. Karisalmen sillan korkeus päijänteellä on 11 metriä ja maston korkeus 11.5 metriä. Eli, paljonko asteina pitäisi kallistaa venettä, jotta maston huippu olisi tuon puolimetriä vähemmän.

20

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      20 astetta kallistusta madaltaa mastoa 60 senttiä.

      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        💋 ­­N­­­y­m­­f­­o­­m­­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#181901687

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Eli, helposti tuolla mastolla pääsee Karisalmen alta. Vesisäkki spinnun fallista ja miehistö samalle laidalle. Jos haluaa vielä ekstrakallistusta, niin ajaa sillan ali oikealle kaartaen, jos painolasti on paarpuurin puolella. Näin rungon muoto aiheuttaa lisäkallistuksen painojen lisäksi.

    • Anonyymi

      Taitaisi mahtua ihan normistikin ali, sillä pelivaraa on ilmoitetusta.
      Toinen helppo on laitat koneen täysille, niin runkonopeuden ylitettyä vene alkaa uimaan syvemmällä, riippuen tehosta.

      • Anonyymi

        Tässä vielä knoppi tietoa

        Huomattakoon, että merialueilla turvaväli lasketaan keskiveden korkeudesta, sisävesillä purjehduskauden ylimmästä korkeudesta. Käytännössä siis merialueilla marginaalia voi olla siis varsin vähän, koska merivesi nyt tapaa olla aika ajoin huomattavasti korkeammalla kuin keskivesi. Sisävesillä taas purjehduskauden laskennallista korkeinta lukemaa ylitetään äärimmäisen harvoin.

        Lähde:
        https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-42_ohjeet_vesiston_web.pdf

        Turvaväli

        Sillan vapaan korkeuden ja alikulkukorkeuden erotus. Aaltoilun ja aluksen keinumisen johdosta tarvittava turvallisuus- ja varmuusvara. Sisältää myös erilaisista mittausten epätarkkuuksista aiheutuvat epävarmuustekijät. Sisävesillä normaalisti 0,5 m, meri- alueilla 0,5–1,0 m. Alle 5 m korkuisilla silloilla turvavälin minimiarvo on 10% vapaasta korkeudesta, kuitenkin vähintään 0,2 m.

        Alikulkukorkeuden vertaustaso (määräävä vedenkorkeustaso)

        Vedenkorkeuden vertaustaso, jonka suhteen alikulkukorkeus ilmoitetaan. Määräävänä vedenkorkeustasona on (2016):
        • merialueilla keskivedentaso (MW)
        • järvialueilla purjehduskauden ylin vedenkorkeustaso (HWNAV)
        • järvi- ja jokialueilla, joilla purjehduskauden ylävertaustasoa ei ole määritelty, voidaan käyttää määräävänä vedenkorkeustasona keskiylivettä (MHW).


    • Anonyymi

      COS(asteet)*11,5

      10 astetta 11,32
      20 astetta 10,81
      30 astetta 9,96

      Noin matala masto tarkoittanee melko pientä venettä, mutta ei sekään ihan helpolla 20 astetta kallistu. Oikaiseva momentti voi olla 30-50 kgm/deg eli 20 astetta vaatii 600-1000 kgm. Eli 600-1000 kg laidalle tai 1/3 tuosta 3 m puomin päästä. Aika tekemätön paikka sanoisin ilman erikoisjärjestelyjä.

      Mutta tosiaan 11 m sillasta pääsee yleensä kallistamatta n. 12 m saakka.

      • Anonyymi

        Ei vaadi tuon kokoisessa veneessä mitään erikoisjärjestelyitä. Yksi 100 litran vesisäkki spinnunfallilla veteen ja siitä ylös, sekä kolme ukkoa samalle laidalle niin tuollainen pieni vene on 20 astetta kallellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaadi tuon kokoisessa veneessä mitään erikoisjärjestelyitä. Yksi 100 litran vesisäkki spinnunfallilla veteen ja siitä ylös, sekä kolme ukkoa samalle laidalle niin tuollainen pieni vene on 20 astetta kallellaan.

        Minkäs kokoinen vene tämä nyt on? Voi olla vaikkapa Albin Express, Finn Express tai Dufour 28, eikä Contessa 32 myöskään kaukana ole. Jo Albin Expressissä oikaiseva momentti on tuo 30 eli se vaatii n. 600 kgm. Kolme ukkoa laidallla tuottaa ehkä 300 kgm, jos ovat n. 250 kg. 100 kg säkki puomin päässä tuottaa toiset 300 kgm, mutta onhan tuo säkki jo jonkinlainen erikoisjärjestely.

        Dufour 28 (80-luvulta) oikaiseva momentti on jo 56 kgm/deg eli n. 1100 kgm vaaditaan. Se on hiukan leveämpi eli ne 250 kg ukot voi saada 350 kgm. Mutta mistä saa sen lopun 650 kgm? Puomi on vain 3 m eli sen päästä pitäisi roikuttaa lisäksi yli 200 kg. 20 asteen kallistumalla masto olisi n. 4 m sivulla eli sieltäkin vaadittaisiin yli 150 kg ja miten sen sinne saa. Nuo ukot kallistavat alle 10 astetta ja 10 asteella masto on vasta 2 m sivulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäs kokoinen vene tämä nyt on? Voi olla vaikkapa Albin Express, Finn Express tai Dufour 28, eikä Contessa 32 myöskään kaukana ole. Jo Albin Expressissä oikaiseva momentti on tuo 30 eli se vaatii n. 600 kgm. Kolme ukkoa laidallla tuottaa ehkä 300 kgm, jos ovat n. 250 kg. 100 kg säkki puomin päässä tuottaa toiset 300 kgm, mutta onhan tuo säkki jo jonkinlainen erikoisjärjestely.

        Dufour 28 (80-luvulta) oikaiseva momentti on jo 56 kgm/deg eli n. 1100 kgm vaaditaan. Se on hiukan leveämpi eli ne 250 kg ukot voi saada 350 kgm. Mutta mistä saa sen lopun 650 kgm? Puomi on vain 3 m eli sen päästä pitäisi roikuttaa lisäksi yli 200 kg. 20 asteen kallistumalla masto olisi n. 4 m sivulla eli sieltäkin vaadittaisiin yli 150 kg ja miten sen sinne saa. Nuo ukot kallistavat alle 10 astetta ja 10 asteella masto on vasta 2 m sivulla.

        Veneen paino 800 kg. Kellistyy helposti tuon 20 astetta.


      • Anonyymi

        Mihin liittyi laskelma cos(asteet) *11.5?
        Moni vene nousee maston jalasta ylemmäksi kallistuessaan, mitä leveämpi ja kevyempi, sitä enemmän. Maston ala ja yläpään etäisyyden pystysuoran komponentin pieneneminen ei siis välttämättä siirrä maston huippua niin paljoa alemmaksi kuin oletatte.


    • Anonyymi

      Kaikenlaisia säätäjiä riittää vesille.

      • Anonyymi

        Heh, mä ajan busterilla vaikka siltarummusta läpi ja pää pystyssä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, mä ajan busterilla vaikka siltarummusta läpi ja pää pystyssä....

        Olet tainnut ajaakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tainnut ajaakin...

        Sun perässä päästelin....


    • Anonyymi

      Kelissä vetää vinossa luikauksella ali!

    • Anonyymi

      Jäät lienee suurempi haitta.

    • Anonyymi

      Vedä muijasi nostimella sinne mastoon niin menee alle nelimetrisen sillan ali heittämällä

      • Anonyymi

        Sotanorsu saalinkiin ja alitus 80˚ kulmalla helposti.


    • Anonyymi

      Pohjaroppu auki ja puolimetriä vettä pohjalle niin mahtuu. Sitten vaan pilssipmppu käyntiin. Tulee pilssikin huuhdottua samalla.

    • Anonyymi

      Mä vedän köden maston huipusta veneen pohjan alta ja vedän vastapuolelta eli siltä puolelta jolle en kallista venettä ja kiskon ylöspäin niin msto kallistuu ja, vene mahtuu sillanalta mutta tää vatii voimaa koska, vastus voi olla kova mutta, jalat pysyy kuivana. T Petsuli Kemiöstä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe