"Vanhemmat ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan nykypäivän todellisuudesta"

Anonyymi-ap

kirjoittaa eräs henkilö eräällä toisella keskustelupalstalla.

"Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi eläkeläiset, jotka asuvat maaseudulla).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet.
He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta."

119

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirjoittaja on oikeassa. Tämän päivän eläkeläisen on vaikea kuvitella, että joutuisi opiskelemaan uuden ammatin entisen työn kadotessa, tai joutuisi opettelemaan toisen kielen ,koska työnantajan palveluksessa on erikielisiä, niin että englanti otetaan työkieleksi koko talossa.
      Miltä tuntuu, kun entinen ammatti kokonaan katoaa, koska se korvautuu tietokoneella.
      Nuorten elämää seuratessa päätä huimaa. Osa ikätovereistamme joutui työttömyyseläkeputkeen 55-vuotiaina, nyt ihmetellään, joudutaanko eläkeikä nostamaan 70 vuoteen.

      Monien mielessä on vain ne vanhat ajat, maailman muuttumista on vaikea huomata.

      • Olen eläkeläinen, luin juuri artikkelia milloin vanhuus alkaa ja siitä päättelin, että vanhuus on jo kohdallani alkanut.

        Olen myöhäisherännäinen joten olen opiskellut 90-luvulla jatkuvaa oppimista, sekä kouluttanut myöhemmin pitkäaikaistyöttömiä työnhaussa.

        En usko, että kyselisin kuten aloituksessa on nuorelta kysytty, En syyllistäisi, en vertaisi nuoria ikäluokkaamme vaikka tosi on, että ennen pääsi työnsyrjään helpommin kuin nyt.

        "Lapsettomuutta ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto."

        Olen itse saanut täällä keskusteluissa tuntea itseni näiltä osin poikkeavaksi koska minulla ei ole lapsenlapsia. Enkä asu omistusasunnossa.

        Kyllä se pitää paikkansa, että meitä vanhojakin on moneen junaan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen eläkeläinen, luin juuri artikkelia milloin vanhuus alkaa ja siitä päättelin, että vanhuus on jo kohdallani alkanut.

        Olen myöhäisherännäinen joten olen opiskellut 90-luvulla jatkuvaa oppimista, sekä kouluttanut myöhemmin pitkäaikaistyöttömiä työnhaussa.

        En usko, että kyselisin kuten aloituksessa on nuorelta kysytty, En syyllistäisi, en vertaisi nuoria ikäluokkaamme vaikka tosi on, että ennen pääsi työnsyrjään helpommin kuin nyt.

        "Lapsettomuutta ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto."

        Olen itse saanut täällä keskusteluissa tuntea itseni näiltä osin poikkeavaksi koska minulla ei ole lapsenlapsia. Enkä asu omistusasunnossa.

        Kyllä se pitää paikkansa, että meitä vanhojakin on moneen junaan.

        Muistan yhden työkaverin siinä melkein 30 vuotiaan jonka kanssa olimme rondilla, ja hön kertoi minulle että on niin kyllästynyt ainaisiin jaaritteluihin lapsista .kävi sääliksi tyttöä joka kerta kun joku kahvihuoneessa alkoi että ” no eikös teidänkin jo tulisi hankkia lapsia kun opita kohta 30 vuotias ” siis vieraat ihmiset pitivät huolta kovasti hänen lapsettomuudestaan .
        Ihmettelen kovasti sitä moukkamaisuutta että joku ottaa oikeudekseen tehdä sellaisia kysymyksiä , ja vielä odottaa vastaustakin. Tämä tyttö sanoi minulle että kaikki ihmiset vaan ei saa eikä halua lapsia , joten ei hänkään kysele viiden lapsen äidiltä että miksi noin monta lasta olet hommannut kun eläminenkään on kallista. Minulla on monta tuttua jotka kerta kaikkiaan eivät koskaan hakua lapsia itselleen , mutta silti pitävät lapsista ja ovat lapsen vahtina sisarustensa lapsille , myös omissa sukulaisissani on lapsettomia pareja eikä me muuta olla koskaan pidetty sitä minään keskustelun aiheena edes . Äsamoin nuorista joilla ei ole työpaikkaa, onko heitä pakko alistaa siitäkin . Yksimlasten lapsistani oli monta vuotta ilman työtä mutta kun sai haluamansa työpaikan niin viihtyy siinä hyvin, joten kukin saa työtä ajallaan .Ei se että on iäkäs ole sitä että ollaan arvostelemassa toisia pitäen omaa elämän tyyliään mallina jotenkin . Ihmiset on erilaisia ja saavat ollakin


      • Anonyymi

        Se on varsinkin persuilla yleistä. Kaikki uusi pelottaa.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen eläkeläinen, luin juuri artikkelia milloin vanhuus alkaa ja siitä päättelin, että vanhuus on jo kohdallani alkanut.

        Olen myöhäisherännäinen joten olen opiskellut 90-luvulla jatkuvaa oppimista, sekä kouluttanut myöhemmin pitkäaikaistyöttömiä työnhaussa.

        En usko, että kyselisin kuten aloituksessa on nuorelta kysytty, En syyllistäisi, en vertaisi nuoria ikäluokkaamme vaikka tosi on, että ennen pääsi työnsyrjään helpommin kuin nyt.

        "Lapsettomuutta ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto."

        Olen itse saanut täällä keskusteluissa tuntea itseni näiltä osin poikkeavaksi koska minulla ei ole lapsenlapsia. Enkä asu omistusasunnossa.

        Kyllä se pitää paikkansa, että meitä vanhojakin on moneen junaan.

        Näin on. Minä kuulun junaan joka ymmärtää nuoria ,eikä kysele henkilökohtaisuuksia. Ymmärrän että kehitys menee hirmu vauhtia eteenpäin joten paras pysyä vanhankin vauhdissa mukana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Minä kuulun junaan joka ymmärtää nuoria ,eikä kysele henkilökohtaisuuksia. Ymmärrän että kehitys menee hirmu vauhtia eteenpäin joten paras pysyä vanhankin vauhdissa mukana.

        Kirjoitin olleeni myöhäisherännäinen eli opiskelin lähes koko työhistoriani ajan välillä sivutoimisesti ja välillä kokoaikaisesti.

        Kuopukseni opiskelee yliopistossa, hän tekee välillä töitä ja välillä opiskelee. Ymmärrän häntä niin tein itsekin, en kysy milloin hän valmistuu sillä hän valmistuu aikanaan.

        Esikoinen käveli yo-kirjoitusten jälkeen haluamansa alan toimistoon ja on sillä tiellä vieläkin. Opiskeli työn ohella ja tekee työtä josta jo nuorena haaveili.

        Toinen miniä alkoi nyt syksyllä työn ohella suorittaamaan maisterin papereita. Toinen miniä valmistui syksyllä yliopistosta ja sai heti työpaikan.

        On tärkeää, että emme utele emmekä hoputtele, kyllä nuoret pärjäävät ja mikä onnellisinta kun löytävät sopivat kumppanit jakamaan työn ja opiskelun yhdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varsinkin persuilla yleistä. Kaikki uusi pelottaa.

        Kuule, jos pääsisin takasi 16 vuotiaaksi, mutta omaisin saman tietämyksen, fiksuuden, elämänkokemuksen, kuin nyt, liki eläkeikää. Luuletko, että olisin edes tässä maassa? En todellakaan. Nyt se on myöhäistä. Ei jaksa enää. 48 vuoden työura on tehnyt omat temppunsa. Vanhainkotia eli laillistettua tappolaitosta odotellessa. Muista, tämä se on sinunkin kohtalosi. Mietit vielä, mihin helvettiin ne vuodet katosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, jos pääsisin takasi 16 vuotiaaksi, mutta omaisin saman tietämyksen, fiksuuden, elämänkokemuksen, kuin nyt, liki eläkeikää. Luuletko, että olisin edes tässä maassa? En todellakaan. Nyt se on myöhäistä. Ei jaksa enää. 48 vuoden työura on tehnyt omat temppunsa. Vanhainkotia eli laillistettua tappolaitosta odotellessa. Muista, tämä se on sinunkin kohtalosi. Mietit vielä, mihin helvettiin ne vuodet katosi?

        "Laillistettua tappolaitosta" ! Paremmin siellä ihmiset viimeiset elinvuotensa voivat kuin kodeissaan ilman ruokaa, puhtautta, apua, hoitoa, hoivaa, turvaa, lämpöä ... Koettaisit edes kehittää ajattelukykyäsi.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­N­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18193635i

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      En varmaankaan olisi ollenkaan kärryillä nykymenosta, ellen joskus kuulisi
      nuorempien juttuja. Työnsaanti tuntuu olevan hyvin vaikeaa, kun yhtä
      työpaikkaa hakee satojakin ihmisiä. Työnhakeminen itsessään on jatkuvaa
      "työtä" ja vastauksien odottelua eivätkä kaikki työnantajat ilmoita mitään
      onko joku jo valittu.
      Omassa nuoruudessa saattoi kävellä jonnekin yritykseen sisään ja kysyä
      olisiko jotain töitä ja lähes aina sai töitä. Kysyttiin "voitko aloittaa huomenna ?"

      Nykyään ei pääse työhaastatteluunkaan, ellei ole satojen hakijoitten joukosta
      kolmen soveliaimman joukossa.

      • Anonyymi

        Minulla on kaksi lastenlasta jotka ovat 30 vuotiaita heillä on aina käynyt säkä työnhaun kanssa alkoivat kumpainenkin jo 14 vuotiaana jakamaan mainoksia ja sen jälkeen kouluttaneet itseään välillä ja töitä on aina riittänyt.. mutta he ovat kumpikin ulospäin suuntautuvia sillä kai ovat pärjänneet. Sitten oli yksi joka ei koskaan onnistunut saamaan mitään ei ota hänelle kaupattiin kauan , niin että nuoretkin ovat erilaisia joku katsoo että satasen työn mitä haluaa, ja joku ujompi odottaa että voi kun saisi ja pettyy kun ei saa.
        Nuoret on sentään ihania kun niitä seuraa näin iäkkään näkökulmasta , jos vaan haluaa katsoa siitä näkökulmasta .
        Mutta työttömyyskin saattaa tehdä heistä arkoja yrittämäänkään kun pelkäävät etteivät kuitenkaan saa jos menevät kysymään .jokaiselle työlle löytyy tekijänsä


      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kaksi lastenlasta jotka ovat 30 vuotiaita heillä on aina käynyt säkä työnhaun kanssa alkoivat kumpainenkin jo 14 vuotiaana jakamaan mainoksia ja sen jälkeen kouluttaneet itseään välillä ja töitä on aina riittänyt.. mutta he ovat kumpikin ulospäin suuntautuvia sillä kai ovat pärjänneet. Sitten oli yksi joka ei koskaan onnistunut saamaan mitään ei ota hänelle kaupattiin kauan , niin että nuoretkin ovat erilaisia joku katsoo että satasen työn mitä haluaa, ja joku ujompi odottaa että voi kun saisi ja pettyy kun ei saa.
        Nuoret on sentään ihania kun niitä seuraa näin iäkkään näkökulmasta , jos vaan haluaa katsoa siitä näkökulmasta .
        Mutta työttömyyskin saattaa tehdä heistä arkoja yrittämäänkään kun pelkäävät etteivät kuitenkaan saa jos menevät kysymään .jokaiselle työlle löytyy tekijänsä

        Muistan kun kerran eräs kansanedustaja ehdokas haukkui kuinka nuoria joutuu myymälän kassalle. En voinut olla ottamatta kantaa kun minunkin poika oli tuolla sairaalassa kuskaamassa ruumita ja ruokakärryjä. Aloitti työnteon. Nyt hän on teknologia johtaja. Meni hiljaiseksi. Tämä ehdokas on työtön.


    • Anonyymi

      emme me vanhemmat ikäluokat ole mikään homogeeninen joukko. yhteistä meille yli 80 vuotiaille on se, että meidän syntymämme aikoihin Suomi oli sodassa, kaikesta oli pulaa ja pelko ja hätä kuolemasta oli aina läsnä.

      Sodan jälkeinen aika oli kiivasta jälleenrakentamisen aikaa, sosiaaliturvaa kehitettiin, mutta näin kattavaan järjestelmään kuin nykyisin ei ollut varaa.

      Opintolainalle piti löytää takaajat omasta suvusta, vuokra rahat täytyi ansaita itse kesä töitä tehden. Työviikot olivat 6 päiväisiä ja 40tuntisia.

      Kansakoulun jälkeen kaikki nuoret, jotka eivät jatkaneet opintoja, menivät töihin hyvinkin kehnolla palkalla ja työehdoilla, ei heille mitään sossun luukkua ollut auki.

      Sen ajan ihmisille oli itsestään selvää tulla toimeen omillaan.
      .
      Tämä nykyinen elämäntapa ja sosiaaliturvan laajuus mahdollistaa sen että on perheitä, jotka ovat eläneet yhteiskunnan tukien varassa jo kolmatta sukupolvea.

      Jos joku edes perheestä olisi halunnut tosissaan mennä töihin varmasti olisi jotain työtä löytynyt, mutta ollaan totuttu vaatimaan meille kuuluu asenteella kaikki mahdolliset tuet ja kuitenkin valitetaan miten huonosti on asiat.

      Samaan aikaan työssä käy ihmisiä ammateissa joissa palkkatulo ei ole paljoakaan suurempi kuin sosiaalituilla keinottelijoiden.

      Kysymys on ihmisten moraalista, haluaako itse ansaita elantonsa vai jättäytyykö yhteiskunnan elätiksi.

      • Anonyymi

        Työviikot 6-päiväisiä ja 45 tuntisia.
        Ruotsissa 5 päiväisiä mutta päivittäinen työaika oli 9 tuntia.
        Työtä sai, ja saa edelleenkin kun ei aseta liikaa ennakkoehtoja.
        On valmis tekemään työtä jonka työnantaja uskaltaa antaa tehtäväksi ja suorittaa sen niin hyvin kuin pystyy.
        Työn vastaanottamisen nirsoilua lienee ilmennyt aina mutta toimiessani tuotannon vastuutehtävissä lisääntyi ilmiö, talousalueesta riippuen, rutkasti ainakin jo 80-luvulta alkaen.
        Pakko tulla kun työkkäri lähetti. Työmatka ei satu. Oon käyny pelaamassa kössiä iltapäivisin. Pidän kesäloman - - -. Jne. Tietenkin oli niitä hienovaraisemmin haluttomuutensa ilmaisevia.


      • Anonyymi

        Olet nuori ku selvisit 40 tunnin työviikolla. Minä tein 46 tuntista työviikkoa, mutta tein kyllä
        pitenpääkin mutta se on toinen tarina. Sain kerran lopputilin kun en suostunut lauantaina jatkamaan työpäivää arvill5-6 tunnilla olin tehnyt 7 tuntia. Kaverikin sai lopputilin minun syystä.


      • Anonyymi

        "Kysymys on ihmisten moraalista, haluaako itse ansaita elantonsa vai jättäytyykö yhteiskunnan elätiksi."


        Tässä vedotaan kovasti moraaliin, haluun ansaita jotain silloin kun ansaintamahdollisuutta ei edes ole.

        Miksi et vetoa siihen moraaliin, miksi työpaikkoihin tarvittavat rahat jaellaan hyväosaisten kymppitonnien palkkoihin ilman mitään kritiikkiä, ja elinkustannuksilla kupataan kaikki muukin varallisuus pois?

        Kun yhteiskunnassa on riittävän monta hyväosaista, he taipuvat lopulta ihan omilla päätöksillään syömään pois kaikki ne rahoitukset, jotka olisi tarvittu työpaikkoihin. Kuka on syyllinen siihen että rahaa työpaikkoihin ei ole?

        Yritysriskiä ei tarvitse kenenkään kantaa ja sosiaaliturvaan on perustuslakiin perustuva oikeus, se ei lopulta ole keneltäkään pois kun suojellaan jokaisen oikeutta elää.


    • Anonyymi

      Sitä luulisi,että kun aikaan heillä enemmän niin ottaisivat asioista selvää ja sivistäisivät itseään. Mutta eivät. Vaatii omaa hoksamaista ja ajattelua. Netistä löytyy jos osaa etsiä ja mikään ei tule valmiina. Osa goog yms antama ei pidä paikkansa. Ainoa mistä ne puhuu on TV ohjelmat, politiitikot ja julkisuuden henkilöt. Olen itse n 70+ saanut pitkän koulutuksen,yo pohjaisen ammatin opiskeltua ihan hyvin vaatimattomista oloista huolimatta ja pärjään hyvin. Oma sinnikkyys auttoi. Nyt olen huomannut miten paljon vääränä tietoa on opetettu ja salattu esim historia ja maailman yleensä. Elämme aikaa jolloin saamme tietää todella paljon totuuksia. Tulevaisuus näyttää paremmalta.

    • Anonyymi

      Olen myös pienipalkkainen ja omistan asunnon Helsingin keskustasta.Taitolaji on rahan käyttäminen...

      • Anonyymi

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Onko sinun lapsesi tuollaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Älä viitsi yleistää kun et näköjään ymmärrä tämän päivän tilannetta. Olen itse joutunut joka lantin tienaamaan täysin omalla työllä. Tuuria ollut kun olen saanut työtä mutta Koetas itse mennä TÖIHIN SIITÄ. Satun hyvin tietämään miten vaikea on tänä päivnä päästä tosissaan töihin. On itsellä ikää VAIN 68 v ja käyn ihan oman kunnonkin vuoksi työssä muutaman päivän viikossa kun firma ei halua että lopettaisin täysin.
        12 vuotiaasta lähtien olen jokaisen lanttini ansainnut itse. OMILLA KÄSILLÄ. Sinä? tuskinpa olet tehnyt samaa. 14V 20 asteen pakkasessa polkupyörällä päiväksi metsään töihin. Oli vain metri lunta ja Eväät jäässä. Joutui sulattelemaan nuotiolla. Auo suuta jos oot vähintäin samat polut mennyt.
        Ja älä hauku nuoria. Et ymmärrä mitään tämän päivän tilanteesta.
        Tunnen sattumalta nuoria jotka on saaneet töitä joskus sitkeän hakemisen jälkeen. ja tunnen heitä joilla on jo koulutustakin mutta eivät ole saaneet töitä.
        Ihan turha räksyttää. Et ainakaan kovin korkealle nosta tuolla itseäsi kenenkään silmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Onko 80 vuotta täyttänytkin vielä töissä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinun lapsesi tuollaisia?

        Minun lapseni ovat kumpikin yli 60v. ja heillä ei ole lapsia.
        Tyttäreni ja poikani olivat kumpikin kesälomilla mansikkapellolla poimimassa muutaman viikon ja satokauden jälkeen vielä kauppapuutarhalla satoa keräämässä.
        Olivat tyytyväisiä omiin ansioihinsa ja pärjäsivät pitkälle lukukaudesta kesän tienesteillä.
        Tosin lukion voi suorittaa kotona asuessa, joten asumisesta ei ollut kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Sehän riippuuihan luonteesta, onhan niitä aikuisiakin jotka ovat laiskoja, ja usein juuri ne ovat ensimmäisenä haukkumassa nuorisoa , ihme kyllä .Kyllä meidän osassa kaupunkia on kaikki nuoret työllistettynä yksikin poika ei saanut työpaikkaa jota haki, hän ilmoitti FB että on valmis luomaan lunta ja siihen hinnan tunnilta Poika sai töitä enemmän kun ehti itse tehdä ja otti ystävänsä kimppaan että ehtisivät, luomaan lunta ihmisten pihoilta , niin että on niitä aloitteen tekeviä nuoriakin olemassa jotka ihan itse keksivät työpaikan itselleen .Joten lapsetkin kehittyvät eri tahtiin, joku 16 vuotias voi olla jo kypsempi kun 25 vuotias riippuu ihan luonteesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko 80 vuotta täyttänytkin vielä töissä ?

        Tällä(kin) palstalla, kuten kaikilla ikä- ja muillakin sivuilla, saa lukea ja kirjoittaa vaikka 20-vuotias, jos tahtoo ja haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Nuoret ja lapset syö pikaruokaa ja juomia joissa on luottavia aineksia.
        Viihde ja puhelin ym joutavat jutut eivät osaa mitä on eivätkä viitsi opetella mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä(kin) palstalla, kuten kaikilla ikä- ja muillakin sivuilla, saa lukea ja kirjoittaa vaikka 20-vuotias, jos tahtoo ja haluaa.

        Parhaat aiheet on tällä palstalla. Kypsempiä mielipiteitä joita käyn lukemass ja joskus kirjoitan,olen tehnyt aloituksiakin n 1 vuoden aikana ja olen lähinnä 70+. 70v ryhmä jankuttaa samoja ja 60 viihde tärkeintä heille.
        Pitää suvaita vaikka joku kommentti ei miellytä eikä tarvitse kommentoida. Jokainen joka hakuaa sanokoon mielipiteensä.joka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Nono boomeri. Taidat seurata vain huumenuoria. Minä tunnen mukavia eteenpäin meneviä nuoria. Heitä on kauppaliikkeet täynnä palvelemassa norsun perse naamalla äyskimään tulevia vanhoja akkoja ja kopeloivia ikivanhoja auervaaroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi yleistää kun et näköjään ymmärrä tämän päivän tilannetta. Olen itse joutunut joka lantin tienaamaan täysin omalla työllä. Tuuria ollut kun olen saanut työtä mutta Koetas itse mennä TÖIHIN SIITÄ. Satun hyvin tietämään miten vaikea on tänä päivnä päästä tosissaan töihin. On itsellä ikää VAIN 68 v ja käyn ihan oman kunnonkin vuoksi työssä muutaman päivän viikossa kun firma ei halua että lopettaisin täysin.
        12 vuotiaasta lähtien olen jokaisen lanttini ansainnut itse. OMILLA KÄSILLÄ. Sinä? tuskinpa olet tehnyt samaa. 14V 20 asteen pakkasessa polkupyörällä päiväksi metsään töihin. Oli vain metri lunta ja Eväät jäässä. Joutui sulattelemaan nuotiolla. Auo suuta jos oot vähintäin samat polut mennyt.
        Ja älä hauku nuoria. Et ymmärrä mitään tämän päivän tilanteesta.
        Tunnen sattumalta nuoria jotka on saaneet töitä joskus sitkeän hakemisen jälkeen. ja tunnen heitä joilla on jo koulutustakin mutta eivät ole saaneet töitä.
        Ihan turha räksyttää. Et ainakaan kovin korkealle nosta tuolla itseäsi kenenkään silmissä.

        Ei todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän riippuuihan luonteesta, onhan niitä aikuisiakin jotka ovat laiskoja, ja usein juuri ne ovat ensimmäisenä haukkumassa nuorisoa , ihme kyllä .Kyllä meidän osassa kaupunkia on kaikki nuoret työllistettynä yksikin poika ei saanut työpaikkaa jota haki, hän ilmoitti FB että on valmis luomaan lunta ja siihen hinnan tunnilta Poika sai töitä enemmän kun ehti itse tehdä ja otti ystävänsä kimppaan että ehtisivät, luomaan lunta ihmisten pihoilta , niin että on niitä aloitteen tekeviä nuoriakin olemassa jotka ihan itse keksivät työpaikan itselleen .Joten lapsetkin kehittyvät eri tahtiin, joku 16 vuotias voi olla jo kypsempi kun 25 vuotias riippuu ihan luonteesta

        Ja monet nuoria haukkuvat ovat jääneet 10 vuotiaan tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret ja lapset syö pikaruokaa ja juomia joissa on luottavia aineksia.
        Viihde ja puhelin ym joutavat jutut eivät osaa mitä on eivätkä viitsi opetella mitään.

        No nyt pappa. Mites on tuo kirjoitustaitosi. Jäitkö apukoulun ala - luokalle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi yleistää kun et näköjään ymmärrä tämän päivän tilannetta. Olen itse joutunut joka lantin tienaamaan täysin omalla työllä. Tuuria ollut kun olen saanut työtä mutta Koetas itse mennä TÖIHIN SIITÄ. Satun hyvin tietämään miten vaikea on tänä päivnä päästä tosissaan töihin. On itsellä ikää VAIN 68 v ja käyn ihan oman kunnonkin vuoksi työssä muutaman päivän viikossa kun firma ei halua että lopettaisin täysin.
        12 vuotiaasta lähtien olen jokaisen lanttini ansainnut itse. OMILLA KÄSILLÄ. Sinä? tuskinpa olet tehnyt samaa. 14V 20 asteen pakkasessa polkupyörällä päiväksi metsään töihin. Oli vain metri lunta ja Eväät jäässä. Joutui sulattelemaan nuotiolla. Auo suuta jos oot vähintäin samat polut mennyt.
        Ja älä hauku nuoria. Et ymmärrä mitään tämän päivän tilanteesta.
        Tunnen sattumalta nuoria jotka on saaneet töitä joskus sitkeän hakemisen jälkeen. ja tunnen heitä joilla on jo koulutustakin mutta eivät ole saaneet töitä.
        Ihan turha räksyttää. Et ainakaan kovin korkealle nosta tuolla itseäsi kenenkään silmissä.

        Olen saanut lopputin kun ei ollut oikeaa jäsenkirjaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret ja lapset syö pikaruokaa ja juomia joissa on luottavia aineksia.
        Viihde ja puhelin ym joutavat jutut eivät osaa mitä on eivätkä viitsi opetella mitään.

        Onkohan tässä jotain kasvatuksesakin ja luontteesakin. Minun lapset ja lasten lapsetkin on kaikki aina olleet töissä. Neljäs povi alotta nyt 8 ikävuotta uskon että hänkin menee aikanaan töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sääliä nykynuoria,nehän on laiskoja vätyksiä,jotka ei välitä mistään mitään,ei ole mitään sääntöjä,koska mieli tulee pahaksi jos joku sanoo jostakin.Tätä nuorten paskaa näen joka päivä työelämässä.Kaikkein tärkeintä on niille että saa päivittää luuria ja että töissä on hauskaa.Työntekeminen on sivuseikka.

        Olet ollut työpaikkasi rakastettu työtoveri ja nyt ikääntyneenä sukusi kokoava voima, jonka painavia sanoja ihastellen kuunnellaan.
        Voin hyvin kuvitella, kuinka ihaillen nuorempi polvi kuuntelee elämänkokemuksestasi kumpuilevia totuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret ja lapset syö pikaruokaa ja juomia joissa on luottavia aineksia.
        Viihde ja puhelin ym joutavat jutut eivät osaa mitä on eivätkä viitsi opetella mitään.

        Sanoppa muuta!! Ei ollut tuollaisia haluja kenelläkään meidän nuoruudessa 40-luvulla..
        Mistä johtui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko 80 vuotta täyttänytkin vielä töissä ?

        Meillä oli muutama vuosi sitten samalla kadulla yksi mies joka oli 82 vuotta ja kävi joka päivä töissä . Ei halunnut lopettaa. Sanoi että se on hänen työ ja harrastus saman aikaisesti Äja meni pari vuotta niin hänen sydämmensä teki tenän ja hän poistui elävien joukosta. Mikä rautainen pappa hän olikaan ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret ja lapset syö pikaruokaa ja juomia joissa on luottavia aineksia.
        Viihde ja puhelin ym joutavat jutut eivät osaa mitä on eivätkä viitsi opetella mitään.

        Jos sinun lapsesi syövät pika ruokaa niin ei kaikkien lapset.
        Minun lapset ja lapsenlapset tekevät aina ihan itse ruokansa , yksi lapsenlapsiaåsta on kokki ! Hön asuu yksin ja silti vaivautuu tekemään itse ruuan . Joten pika ruokaan sellaista että sekin maksaa ja kukapa haluaa tuhlata rahojaan silloin kun raaka-aineista on jääkaapissa.
        Ja kaikki minun lastenlapseni ovat vakituisissa työpaikoissa kuten heidän vanhempansakin niin että sekin riippuu luonteesta jos meinaa laiskan päiville jäädä,
        Yleensä kaikki nuoret joita tunnen ovat töissä , joten en voi mitenkään mollata nuoria, sitten jos heillä on kännykät käsissä niin sekin on nykyään kaikilla niin , töissähönei kännyä saa edes pitää .


    • Anonyymi

      Tunnen muuten myös niitä nuoria jotka ovat koettaneet päästä koulutukseen , ammattiin jonka tuntevat sopivan itselleen. Työn estämis keskus on toistuvasti estänyt pääsyn.
      Se turhauttaa. Yrittää ja hakata päätä seinään kun jarruja työnnetään eteen.
      Tiedän eräänkin joka on useamman vuoden ajan koettanyt päästä koulutukseen. Aina jollain verukkeella estetään.
      Siitä sopii miettiä ennen kuin alkaa haukkua nuoria.

    • Anonyymi

      En tunnista nuoremmissa sukupolvissa "minulle kaikki heti"-vaatimusta.

    • Anonyymi

      Opiskelu /koulutus . Niiden puute on velttoutta näinä aikoina koska jokainen tietää että osaaminen tuottaa töitä eri aloilla . Rahaa on tarjolla eikä korko rasita . Mitä pitäis vielä muuta olla heille tarjolla ? Helppo elämä tuottaa velttoja laiskoja ruokajonoissa viihtyviä . Kun saa niin lisää pitäis saada .

    • Anonyymi

      On niin helppo sanoa, että ennen tultiin omillaan toimeen,
      koska töitä oli aina helppo saada, kun elettiin sodanjälkeistä
      nousukauden aikaa.
      Tilanne työelämässä on ollut aivan erilainen muutaman viimeisen
      vuosikymmenen, mutta kaikki eivät kykene sitä enää tajuamaan
      aivojen rappeutuessa ja ajattelun kaventuessa ahdasmieliseksikin.

      • Anonyymi

        Ennen ? Sekin on eri aika kausia , esim60 luvun loppupuolella ei ollut helppo saada töitä vaan tarjottiin
        ” ei oota” joka puolella , moni vaihtoi maata saadakseen töitä. Joten eri aikakausina on ollut vaikeaa toisin ajoin helpompaa, niinhän se on aina ollut.
        Teollisuus toki työllisti paljon ihmisiä sodan jälkeisinä vuosina , minunkin kotipaikka kunnallani oli monta tehdasta , ja oli työtä melkein jokaiselle se mitä olen ajatellut on että koskaan ei kukaanollut sairauden vuoksi poissa töistä , että olivatko edes sairaista vai menivätkö töihin sairaana .ei kai 50 luvulla oikein ollut vielä mitään sellaistasairasvakuutustakaan joka olisi antanut ola kotona palkan kanssa. No en tiedä , olin aika nuori silloin, mutta kun kuunteli aikusten puheita niin ne erosivat paljon nykyajan puheista. Ei silloin puhuttu korkeista verenpaineista eikä viruksista jne , kuten nyt puhutaan oli missä tahansa


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Itse pääsin töihin melkein sillä kun kävin kysymässä. Ei kysytty cv tä. Ei minkään alan koulutusta,hygieniapasseja ,tulityökortteja . Kolmen neljän vuoden koulutusta. Osasin hyvin hoitaa päiväapulaisena lapsia. Sitten siivosin tehokkaasti ,ja kuulemma hyvin ilman laitoskoulutusta. Tavaratalossa möin joka osastolla ilman mitään kauppa tai tradonomikoulutusta. Joten turha moittia nuoria kun eivät pääse kymppiluokalla suoraan duuniin.


    • Yleistäminen ei mielestäni ole paras keskustelualusta.
      Niin vanhoissa, kun nuorissakin on erilailla asioihin suhtautuvia.
      Eikä eri aikakausia voi suoraan verrata.
      Kaikilla ikäpolvilla on omat haasteensa, kunkin ajan kehityksen mukaan.
      No ei sitä eläkejärjestelmää kenties olisi nuoremmillekaan, ellei me vanha sukupolvi sitä olisi luonut.
      Mielestäni nuoren polven on suotta olla huolissaan eläkkeistään.
      Me vanhathan kuollaan pois ja tilanne muuttuu radikaalistikin.
      Kun itse myin asuntoni isommassa kaupungissa ja ostin tilalle pikkukaupungista, myöhemmin ajatteli, että miksi en vaan ruvennut vuokralaiseksi.
      Ei se omistusasunnossa asuminen mikään ´´paisti´´ ole. Varsinkin vanhemmissa kerrostaloissa tulee jatkuvasti remonttilaskua.

      Mitään nuoriin yleensä tulee, itselläni on kokemusta vain omista lapsenlapsista ja heidän ystävistään.
      3aikuista ja yksi teini, Aikuisilla on kaikilla ammattiaan vastaavat työpaikat ja myös puolisoillaan.
      Kahdella vanhimmalla on lapsia.
      Jotkut heidän ystävistään olen tuntenut heidän lapsuudestaan asti.
      Kesämökilläkin, kun porukalla olivat toisessa mökissä, illalla kun saunaa lämmittivät, aina tuli tekstiviesti minulle ylös, että tule mummu tänne.
      Minulla ei ole nuorista pahaa sanottavaa.
      Vaan onhan sitä surullistakin luettavaa päivän lehdissä, meitä on moneksi.

      • Anonyymi

        Kyllä ,näin on.


    • Anonyymi

      Kyllä nuorille sopivia töitä löytyy kesäisin mansikkapelloilta ja marjametsistä joihin viimeisinä vuosina on haalittu ulkomailta poimijoita.

      Suomalaisia ei kiinnosta fyysinen työ jossa palkka maksetaan tuloksen mukaan, ellei marjakoriin ole kertynyt muutaman marjan lisäksi kuin roskia niin eipä siitä palkkaakaan makseta.

      Kun olen käynyt itselleni keräämässä mansikkapellolta marjani niin ei ole sattunut yhtään suomalaisen näköistä nuorta poimijaa, ikäisiäni vanhempia eläkeläisiä kyllä on keräämässä itselleen ja jopa mansikkatilan työläisinä.
      Enemmistö on ollut ammattipoimijoina ulkomaalaisia, kuten ukrainasta ja thai maasta.

      Kun kysyin mansikkatilallisilta nuorista suomalaisista, hän kertoi joskus joitakin olleen mutta päivän, parin työskentelyn jälkeen eivät enää ilmestyneet pellolle.

      Mustikan poimintaankin haalitaan ulkomailta poimijoita kun Suomesta ei löydy työvoimaa, vaikka ahkera poimija tienaa hyvän tilin ja marja yritykset ostavat varmasti mustikat, puolukat, hillat ja karpalot. Satokausi jatkuu pitkälle syksyyn poimittavaa löytyy.

      • Anonyymi

        Eivätkö ikäihmiset osaa väistyä eläkkeelle ja luovuttaa työpaikkojaan nuorille, koska heille ei löydy muuta työtä kuin marjametsät?
        Se on huonoa politiikkaa, koska pakon edessä vanhojen on mentävä, kun kuolo korjaa. Jos ei nuorille marjastamista kummempaa työtä opeteta, miten maan asiat hoidetaan, kun nämä sodan jälkeen syntyneet työmyyrät häviävät?
        Eikö ole heidän vikansa, jos ovat luoneet nykymaailman sellaiseksi, että nuorille ei löydy työtä?
        Miksi tämän hetken vallassaolijat ovat päästäneet tilanteen siihen, että ilman työtä voi elää koko elämänsä?
        Turhaan sitä nyt päivitellään, Itsehän ovat jälkikasvunsa ja ilmapiirinsä kasvattaneet.


      • Anonyymi

        Ei kesäinen marjanpoiminta elätä 12 kuukautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivätkö ikäihmiset osaa väistyä eläkkeelle ja luovuttaa työpaikkojaan nuorille, koska heille ei löydy muuta työtä kuin marjametsät?
        Se on huonoa politiikkaa, koska pakon edessä vanhojen on mentävä, kun kuolo korjaa. Jos ei nuorille marjastamista kummempaa työtä opeteta, miten maan asiat hoidetaan, kun nämä sodan jälkeen syntyneet työmyyrät häviävät?
        Eikö ole heidän vikansa, jos ovat luoneet nykymaailman sellaiseksi, että nuorille ei löydy työtä?
        Miksi tämän hetken vallassaolijat ovat päästäneet tilanteen siihen, että ilman työtä voi elää koko elämänsä?
        Turhaan sitä nyt päivitellään, Itsehän ovat jälkikasvunsa ja ilmapiirinsä kasvattaneet.

        Mitä horiset? Jos eläkeläiset eivät menisi / jatkaisi töitä joillain aloilla, siellä ei olisi ketään. Ts. kun ne nuoret eivät ole marjametsällä, niiin missä hemmetissä ne lorvivat.


    • Anonyymi

      Aloittajan huomio pitää paikkansa. Ikääntyneet pystyvät ja haluavat jysyä nuorilta heidän asioistaan ja pyrkimyksistään ja todeta, etteivät tämän päivän nuoret ole läheskään samaa tasoa kuin me wanhat aaikoknamme olimme.
      Meidän ikäistemme mielestä meillä on oikeus kehua itseämme ja arvostella ikävästi nuorempia. Me olemme hyvin menestynyttä ikäpolvea, miksi nuoret eivät menesty yhtä hyvin.

      Eivät edes tee lapsia, me sentään ehdimme siihenkin kiireittemme keskellä.
      Mkr.

      • Anonyymi

        " miksi nuoret eivät menesty yhtä hyvin." "Eivät tee edes lapsia".

        Vastaus löytynee siitä miten Suomi on muuttunut.
        Suomi on ihan eri maa 2010-2020-luvuilla kuin se oli 1950 tai 1960-luvulla.


    • Minulla on Suomessa laaja suku johon kuuluu monta sisarusten tytärtä ja poikaa, nyt keski-ikäisiä ja tai nuoria aikuisia ja pidän yhteyttä moniin heistä säännöllisesti Facebookissa ja tapaamme sekä Suomessa että täällä ja tosiasia on että nykyajannuoret, meistä seuraavat sukupolvet ovat ensimmäiset sodanjälkeiset sukupolvet joilla on ollut vaikeampaa löytää.
      Onneksi suurin osa heistä on nyt löytäneet paikkansa yhteiskunnasta, opiskelleet, työllistyneet ja omilla jaloillaan, mutta ei se helppoa ole ollut.

      Me miehemme kanssa syyllistymme myös tuohon epäreiluun vertailuun (minä tuossa iässä olin jo elättänyt itseni kymmenen vuotta, opiskellut, matkustellut , mennyt avioon, hommannut perheen, pari lasta, oman kodin ja auton...jne)

      Pyrkimykset, tavoitteet ja päämäärät ovat myös muuttuneet ja meistä seuraavat sukupolvet elävät eri maailmassa kuin me nuorina, jolloin materiaalinen turva oli ensisijainen kysymys, työn perässä muutettiin jopa ulkomaille mukisematta. Villa, volvo ja pari pellavapäätä oli menestyksen merkki ja turvallisuuden tae.

      Nykyajan nuoremmat sukupolvet harrastavat, matkustavat, elämänlaatu ja yksilöllisyys ovat tärkeitä ja ei kaikki halua välttämättä lapsia edes vastuksikseen

      Emme me aina tajua nykynuorten todellisuutta ja he eivät aina tajua meidän todellisuuttamme. Voimme kuitenkin elää sovussa.

      • Anonyymi

        Kyllä tuntemani nuoret vieläkin arvostavat opiskelua, ammattia, perhettä , hyvää toimeentuloa ja vakiintunutta elämää., omaa kotia. Matkustaminen ei ole itseisarvo, se on harrastus muiden mukana. Lapset eivät ole este uralle eikä vapaa-ajalle. Lapset on hyvä kannustus luoda hyvä elämä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuntemani nuoret vieläkin arvostavat opiskelua, ammattia, perhettä , hyvää toimeentuloa ja vakiintunutta elämää., omaa kotia. Matkustaminen ei ole itseisarvo, se on harrastus muiden mukana. Lapset eivät ole este uralle eikä vapaa-ajalle. Lapset on hyvä kannustus luoda hyvä elämä.

        Matkustaminen on harrastus sanoit.
        Hyvä harrastus onkin. Omille nuorille olen lainannut rahaakin, että pääsevät matkustelemaan.
        Matkustaminen avartaa sanonta on tosi. Suosin sitä.
        Ennen se ei ollut harrastus, tavallisella ihmisellä ei ollut siihen varaa.
        Lapset eivät ole este uralle, kun me haukutut loimme päivähoidon ja muut etuudet, joita meillä ei ollut, jälkeläiset pääsivät uraa luomaan.
        Ei ne sosiaaliset etuudet ole tulleet tyhjästä.
        Näen haasteet joita nykynuorilla on, omia olen onnistuneesti kyennyt auttamaan.
        Kannattaisi oikeasti tutustua edellisten sukupolvien arjen historiaan, vaikkapa aikaan ennen sähköä.
        Kotonani ei ollut sähköä lapsuudessani. Oli vain kaasuvalo ja hella.


    • Anonyymi

      Omat lapseni ovat kohdanneet tuon todellisuuden.
      Noin 12v alkaen ansaitsivat hieman taskurahaa jakamalla mainoksia, hoitamalla naapuruston penskaa, leikkaamalla naapureiden nurmikoita, yhtenä talvena poika tyhjensi naapurin noin 160m2 tasakaton lumesta.
      Jne.
      Opiskeluaikana tyttäremme rahoitti yliopisto-opintonsa touhuamalla mm. yksityisessä hoivakodissa jossa kaikki muut työt menivät hyvin kodin kokemusten perrusteella. Ei säikkynyt edes kokoproteesin pesua jonka oli nähnyt kotona mutta kun yksi papparainen muljautti lasisilmänsä kuopastaan ja sanoi, että mees likka pesee tuo, niin pesi mutta olipa yllättävä tilanne.
      Joissakin muissa vastaavissa puuhissa tyttö oli.
      Poika opiskeli Otaniemessä teknisen fysiikan dippeliksi.
      Rahoitti opiskelunsa täysi sivutöillä. Varastoheppuna, vartiointiliikkeessä, siivousfirmassa ja satamajätkänä.
      Molemmat olivat oppineet kotona, että kaikki tehdään mikä tehtäväksi annetaan ja niin hyvin kuin pystyy.
      Periaate on toiminut myös valmistumisten jälkeen.

      • Anonyymi

        En tiedä, miten vanhempi polvi puhuttelee nuoria, enkä varsinkaan tiedä, kuinka tämän päivän nuori polvi ottaa vastaan vanhemman väen tylytykset.
        Meidän nuoruudessamme oli epäkohteliasta ruveta väittelemään vanhempien ihmisten kanssa.
        Koska itse jouduin nuorena arvostelun kohteeksi lapsettomuutemme takia, en koskaan ole esittänyt tunkeilevia kysymyksiä, enkä ole udellut asioita, jotka eivät minulle kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, miten vanhempi polvi puhuttelee nuoria, enkä varsinkaan tiedä, kuinka tämän päivän nuori polvi ottaa vastaan vanhemman väen tylytykset.
        Meidän nuoruudessamme oli epäkohteliasta ruveta väittelemään vanhempien ihmisten kanssa.
        Koska itse jouduin nuorena arvostelun kohteeksi lapsettomuutemme takia, en koskaan ole esittänyt tunkeilevia kysymyksiä, enkä ole udellut asioita, jotka eivät minulle kuulu.

        Se on hieno piirre. Ei kuulu kellekään toisten asiat.


    • Mielestäni nuoremmat sukupolvet eivät pidä enää itsestäänselvänä samoja asioita kuin me tehtiin nuoruudessa. heidän prioriteettinsä ovat muuttuneet. Ajat ovat toiset ja jos meitä huoletti toimeentulo ja vakiintuminen niin he eivät panosta samalla tavalla pysyviin työpaikkoihin, pysyviin ihmissuhteisiin eikä materiaalisen pääoman keräämiseen.

      Monet nuoret elävät epävarmuudessa ja tekevät pätkätöitä, keskeyttävät opintonsa tai vaihtavat alaa, kun ei enää kiinnosta. Vanhemmat tukevat rahallisesti aikuisia lapsiaan, mikä on tietysti hyvä ja arvokas asia, mutta monet meistä eivät voineet turvautua varakkaisiin vanhempiin, kun opintolaina oli loppunut tai työsuhde päättynyt, vaan oli ratkottava ne ongelmat itse. Nyt jos vanhemmilta ei voi saada apua niin isä yhteiskunta auttaa ja ketään ei jätetä.

      • Anonyymi

        Hyvä, kun kirjoitit tuohon alkuun sanan ”mielestäni”.


    • Anonyymi

      Minkähän ikäisistä "nuorista" nyt on kyse?

      Palstalaisten 50-60 vuotiaistako? Heistä kuulemma moni on äitinsä peräkammarinpoikia ja tyttöjä ja hyvä niin, että äidillä on seuraa ja apua.

      • Anonyymi

        Varsinkin pojat roikkuu muorinhameen helmoissa vielä ukkoikäisinä, kun eivät saa vaimoja tai sösssivät avioliittonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin pojat roikkuu muorinhameen helmoissa vielä ukkoikäisinä, kun eivät saa vaimoja tai sösssivät avioliittonsa.

        Minun molemmat pojat muuttivat kaksikymppisenä ,amiksen käytyään työelämään. Ja töissä ovat yhä. He käyvät tiiviisti luonani ,niinkuin tyttökin. Apua ei tarvitse pyytää sitä tulee ihan pyytämättä. Vain tyttö on jatkanut sukua ,ja poikien valinnoista en utele.


    • Minä kommentoin lastemme ja lapsenlapsiemme sukupolvesta. Omat ajatukseni polveutuvat keskusteluista suomalaisten 30-45-vuotiaitten kanssa ja omien ruotsalaisten lastenlapsienikanssa (14-17 v), Myönnän että otos on kapea mutta halusin nimenomaan nojata ensikäden tietoon, en lehtiartikkeleihin enkä median raportointiin.
      "Jokaisella on oma mielipiteensä sen mukaan miten heillä itsellään meni markkinoilla"
      (sananlasku)

      • Anonyymi

        Meidä lapset on 50-60 v ja lastenlapset 30-40v.


      • Anonyymi

        Nojatessa ensikäden tietoon, niin otanta pitää olla ainakin tuhat ja nekin eri puolilta maatamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojatessa ensikäden tietoon, niin otanta pitää olla ainakin tuhat ja nekin eri puolilta maatamme.

        Nuo paloman jälkeläiset on niin keskiverto tyyppejä, että muita ei otantaan tarvita.


    • Tämä taitaa kuitenkin olla keskustelupalsta jossa jokainen saa esittää omia mielipiteitään ja ajatuksiaan omien kokemustensa pohjalta. Ei tiedejulkaisu eikä oikeussali.

      • Anonyymi

        Missähän kohtaan tässä ketjussa on vedottu tiedejulkaisuun tai peräti oikeussaliin?


    • Anonyymi

      Kysymys on ihan aivopesuun rinnastettavasta toiminnasta, jota yllytetään poliittisesti eduskuntaa myöten.

      Työttömiin siis kohdistetaan kaikki se vihanpito, joka tulee siitä, että he eivät voi tehdä työsopimuksia, koska työtä ei rahoiteta.

      Työtä puolestaan ei suostuta rahoittamaan, koska elinkeinoelämä, ay-liike sekä maan hallitus jokaikinen kahmii työpaikkoihin tarvittavat rahoitukset omiin taskuihinsa. Näin on toimittu jo vuosikausia, uskomuksena on ilmeisesti jotakin sellaista, että kuvitellaan työttömien sopeutuvan aina vain pienempiin palkkoihin ja aina vain huonompiin ehtoihin ja samaan aikaan em. ryhmät elinkeinoelämä ay-liike ja maan hallitus vain lihottavat omia taskujaan entistäkin enemmän.

      On tietenkin päivänselvää se että näin ei voida toimia koska koko markkina ei enää lopulta toimi, koska ei suostuta neuvottelemaan. Valta-asemia käytetään omien etujen lisäämiseen, koko valtakunnallisen markkinan toimivuuden kustannuksella ja viime kädessä sen maksajaksi laitetaan erittäin suuri osa kansasta yksinkertaisesti kieltäytymällä rahoittamasta heidän työtään.

      Systeemi ei voi toimia myöskään siten, että vain ay-liike valikoi itselleen mieluisat työt, ja muille yritettäisiin pakottaa vähemmän mieluisat työt. Tämä ei voi onnistua, koska perustuslaissakin aivan selkeästi taataan että jokainen saa valita vapaasti työnsä.

      Mistä sitten valitset, jos töitä ei rahoiteta, ja rahat ohjattu poliittisella päätöksenteolla vääriin taskuihin?

      Tämän sijasta sitten käynnistellään työttömiä vastaan kaikenlaista viranomaistyönä aiheutettavaa kiusantekoa, oikeammin kyse on helposti lainvastaisesta ja jopa rikollisesta toiminnasta silloin, kun valtion vastuut hoitaa viranomaispalvelunsa siten että työttömien lakiin perustuva oikeus vapaasta valinnasta laiminlyödään.

      On ihan ensiarvoisen tärkeätä että nimenomaan valtion johdon on hoidettava rakenteelliset korjaustoimet siten, että kaikkiin tarvittaviin työpaikkoihin tarvittava rahoitus palautetaan takaisin saataville. Se raha löytyy edellämainittujen hyväosaisten ryhmien taskuista johon sitä on hillottu jo vuosikausia, uskomus on ollut ilmeisesti että vastikkeetonta vaurautta jakelemalla talous voisi paremmin, mutta eihän se toimi niin koska ne oikeat työt sen rahan arvosta jää tekemättä osin tai kokonaan.

      Työttömillä ei ole minkäänlaista moraalista velvollisuutta kumarrella tässä asiassa ketään, ei ole työttömien syy jos työmarkkinat ajetaan järjestelmällisesti sellaiseen tilaan että rahoitus työpaikkoihin löytyy vain ay-liikkeelle eikä kenellekään muulle.

      Pakkoyrittäjyyteen ei ole kenelläkään pakkoa ryhtyä, se ei ole järkevää silloin jos kunnollista tuottavaa liikeideaa ja rahoitusta vähäisien riskien kera ei ole olemassa.

      Ne jotka on itselleen kahmineet rahat, hoitakoon se sama sakki sitten myös kaikki ne maksut mitä tulee sen seurauksena että kansa ei voi enää työllistyä koska rahoitus puuttuu.

      Hämmästyttävää on se että tätä samaa aivopesua levitellään koko yhteiskunnassa se hajoittaa myös sosiaaliset suhteet ja perheet yms. ja seurauksia tulee olemaan viljalti paljon muitakin, ml. väkivalta ja kaikenlainen syrjintään tähtäävä huono kohtelu.

      • Anonyymi

        Väittäisin lisäksi niin, että kaikki edellämainittu lukee jossakin em. valtaryhmien omissa toimintaoppaissa siten, että käyttämällä työttömien massaa suojapuskurina, saadaan kahmittua entistäkin enemmän itselle. Varmaa on se, että kaikissa esim. medioihin käynnisteltävissä työttömien vastaisissa laajoissa kampanjoissa on taustalla aina jokin em. ryhmistä luultavasti useimmiten elinkeinoelämä.

        Hallitus puolestaan tekee väärin sillä samalla hetkellä, kun se alkaa kumartelemaan ellinkeinoelämää/ay-liikettä, sillä samalla hetkellä alkaa myös pyllistely työttömille. Hallituksen pitää olla koko ajan kansan asioita ajamassa, ei eturyhmien asioita ajamassa. Työttömät ovat työmarkkinaryhmistä luultavasti kaikista ylivoimaisesti suurin, useiden satojen tuhansien henkilöiden voimalla.

        Ay-liikkeen ongelma on se, että se lähtökohtaisestikin ajaa vain omien jäseniensä asioita, ja aina kun ay-liike toimii niin, se toimii helposti samalla kaksiteräisen miekan tavoin, kun saa itselleen lisää etuja, ne edut otetaan muilta kansalaisilta pois ja sen lopputulos on koko ajan enemmän ongelmia.

        Maan hallituksen pitäisi toimia vähän kuin ay-liike, mutta koko kansan hyväksi, mutta samalla olisi myös vastuutettava kaikki siitä, että etenkin rajat ylittävää kauppaa saataisiin suomalaisesta työstä kannattavasti aikaan riittävä määrä. Suomessa taloudenpito ei onnistu, jos kotimarkkinoilla on jatkuvasti ryhmiä joilla on oikeus nostaa omilla päätöksillään omia etujaan, ilman mitään velvollisuutta siitä, että se samainen raha pitäisi kyetä myös tienaamaan viennin aloilta. Tämä ei ole vain ay-liikeen ongelma vaan myös elinkeinoelämä jakelee itselleen sellaisia etuja minkä jakamiselle ei ole perusteita haettu onnistuneista koko maata hyödyttävistä kaupoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin lisäksi niin, että kaikki edellämainittu lukee jossakin em. valtaryhmien omissa toimintaoppaissa siten, että käyttämällä työttömien massaa suojapuskurina, saadaan kahmittua entistäkin enemmän itselle. Varmaa on se, että kaikissa esim. medioihin käynnisteltävissä työttömien vastaisissa laajoissa kampanjoissa on taustalla aina jokin em. ryhmistä luultavasti useimmiten elinkeinoelämä.

        Hallitus puolestaan tekee väärin sillä samalla hetkellä, kun se alkaa kumartelemaan ellinkeinoelämää/ay-liikettä, sillä samalla hetkellä alkaa myös pyllistely työttömille. Hallituksen pitää olla koko ajan kansan asioita ajamassa, ei eturyhmien asioita ajamassa. Työttömät ovat työmarkkinaryhmistä luultavasti kaikista ylivoimaisesti suurin, useiden satojen tuhansien henkilöiden voimalla.

        Ay-liikkeen ongelma on se, että se lähtökohtaisestikin ajaa vain omien jäseniensä asioita, ja aina kun ay-liike toimii niin, se toimii helposti samalla kaksiteräisen miekan tavoin, kun saa itselleen lisää etuja, ne edut otetaan muilta kansalaisilta pois ja sen lopputulos on koko ajan enemmän ongelmia.

        Maan hallituksen pitäisi toimia vähän kuin ay-liike, mutta koko kansan hyväksi, mutta samalla olisi myös vastuutettava kaikki siitä, että etenkin rajat ylittävää kauppaa saataisiin suomalaisesta työstä kannattavasti aikaan riittävä määrä. Suomessa taloudenpito ei onnistu, jos kotimarkkinoilla on jatkuvasti ryhmiä joilla on oikeus nostaa omilla päätöksillään omia etujaan, ilman mitään velvollisuutta siitä, että se samainen raha pitäisi kyetä myös tienaamaan viennin aloilta. Tämä ei ole vain ay-liikeen ongelma vaan myös elinkeinoelämä jakelee itselleen sellaisia etuja minkä jakamiselle ei ole perusteita haettu onnistuneista koko maata hyödyttävistä kaupoista.

        No tulihan se lopussa sieltä EK joka yrittää pistää duunarit polvilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tulihan se lopussa sieltä EK joka yrittää pistää duunarit polvilleen.

        Näinhän se on, se on EK:n tehtävä.

        EK kuitenkin toimii vastoin valtion tarpeita silloin kun se pyrkii heikentämään työpaikkojen rahoitusta alle sen mitä se työpaikan rahoitus Suomessa oikeasti vaatii.

        Valtiolla ei pitäisi olla mitään syytä mennä mukaan ajamaan sellaista politiikkaa että suomalaisia aletaan köyhdyttämään järjestelmällisesti siten, että ne kansalta poisotetut eurot saadaan elinkeinoelämälle Suomesta ulos verosuunniteltavaksi rahaksi.

        Nimenomaan valtio tekee silloin väärin, jos alkaa köyhdyttämään suomalaisia. Elinkeinoelmä tekee puolestaan vain siten kuin heidän oma etunsa on, ja suomalaisen työn kannattavuuden kannalta myös EK:n mielihalut on pidettävä kurissa.


    • Anonyymi

      Koin nuorena karvaan ja minulle nöyryttävän työttömyyden kotiseudeullani, ei ollut riittävästi edes mattokutomon-, siivojan- eikä kioskinmyyjän töitä, kelpasi mikä vaan. Etelä-Suomessa oli juuri noin kuin aloituksessa, töitä sai kysäisemällä, ei tarvinnut rustata vetäviä hakemuksia.
      Työttömyyskokemuksesta säikähtäneenä opiskelin pari ammattia ja niiden kylkeen lisäopintoja varmuuden vuoksi, kelvatakseni mahdollisimman moneen paikkaan, että en koskaan enää kokisi työttömyyttä, joka minulle oli pieni kuolema.
      Jotain hyötyä on kaikista ylimääräisistä koulutuksista ollut vaikka sain aina olla töissä.
      On yksi huono sanottavaa tämän päivän työikäisistä ja heille koulutuksia pitävistä asiantuntijoista. On trendi että työssä pitää olla kivaa. Pitää viihtyä. Muuten pukkaa masennus.
      Ei tarvitse sanon minä. Tietenkin rajansa kaikella, mitä vaan ei tarvitse eikä saakaan sietää. Mutta pääasiassa työssä pitää paneutua töihin ja saada ne vastuuntuntoisesti tehdyksi. Kuuluu olla kilvoittelua ja puurtamista, ahkeruutta, turhautumisen sietokykyä ja riitoja erilaisten ihmisen kesken. Jokaisessa työssä on tylsiä ja vastentahdoin tehtäviä osioita. Ja sitten on viikonloput tai vapaa-päivät ja lomat rentoutumista varten. Silloin lomakin tuntuu ansaitulta.
      Ei puutu nuorilta älyä eikä kykyä, joku henkinen kestävyysvoima puuttuu. Valitettavasti esimerkki tällaisesta löytyy läheltä. En keksi hänen kasvatuksessaan vikaa. Kuria ja järjestystäkin sopivasti. Ehkä häntä on rakastettu liikaa ja yritetty välttää kohtaamaan vastoinkäymisiä, yritetty siloittaa elämänpolkua liian tasaiseksi. Eikä ole kyse kermapeestä, eikä liiallisesta rahasta. Rakkauttakin voi hölvätä liikaa.

      • Anonyymi

        Kyllä se toinen työtön aina lopulta löytyy tavalla tai toisella syyteltäväksi. Aina pitää löytyä jokin musta lammas jota syytellään ihan mistä vain.

        Näin se tuli työttömien vastainen toiminta tuossakin kirjoituksessa todistettua.

        Koskaan ei ole tullut tehtyä minkäänlaista yhteistyötä kenenkään kanssa joka ajattelee että olisi oikeus syytellä työttömiä vain työttömyyden takia. Pitää löytyä parempia syitä, työttömyys on seurausta vain siitä, että ei ole saatavilla työtä jonka voisi valita. Työn vapaa valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin, ja valintojen mahdollisuuksiin vaikutetaan paljolti käytettävissä olevien rahojen jakamisella. Jakamalla rahat väärin tulee enemmän työttömiä.

        Onneksi tämäkin propaganda on Suomessa hiljalleen tullut varsin selväksi, eikä ole lainkaan ihme jos tilanteeseen kuuluu myös varautuminen kaikenlaisiin vihanpitoihin, joillekin työllisille kun tämä propaganda uppoaa niin syvälle että katsovat oikeudekseen harjoittaa väkivaltaa työttömiä vastaan, joissakin maissa näistä on tullut murhasyytteitä ja pitkiä vankilatuomioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se toinen työtön aina lopulta löytyy tavalla tai toisella syyteltäväksi. Aina pitää löytyä jokin musta lammas jota syytellään ihan mistä vain.

        Näin se tuli työttömien vastainen toiminta tuossakin kirjoituksessa todistettua.

        Koskaan ei ole tullut tehtyä minkäänlaista yhteistyötä kenenkään kanssa joka ajattelee että olisi oikeus syytellä työttömiä vain työttömyyden takia. Pitää löytyä parempia syitä, työttömyys on seurausta vain siitä, että ei ole saatavilla työtä jonka voisi valita. Työn vapaa valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin, ja valintojen mahdollisuuksiin vaikutetaan paljolti käytettävissä olevien rahojen jakamisella. Jakamalla rahat väärin tulee enemmän työttömiä.

        Onneksi tämäkin propaganda on Suomessa hiljalleen tullut varsin selväksi, eikä ole lainkaan ihme jos tilanteeseen kuuluu myös varautuminen kaikenlaisiin vihanpitoihin, joillekin työllisille kun tämä propaganda uppoaa niin syvälle että katsovat oikeudekseen harjoittaa väkivaltaa työttömiä vastaan, joissakin maissa näistä on tullut murhasyytteitä ja pitkiä vankilatuomioita.

        Samaa mieltä kanssasi tuosta edellisen mielipiteen esittäjästä. Hän on
        rasisti, jonka paikka olisi jossain muualla kuin täällä valehtelemassa.

        Syyttely ei onnistu, kannustus auttaa. Nykyinen markkinatalous ja
        amerikkalaisuuden ihailu jakaa ihmiset hyviin ja huonoihin / mustiin ja
        valkoisiin se ei kuulu demokratiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi tuosta edellisen mielipiteen esittäjästä. Hän on
        rasisti, jonka paikka olisi jossain muualla kuin täällä valehtelemassa.

        Syyttely ei onnistu, kannustus auttaa. Nykyinen markkinatalous ja
        amerikkalaisuuden ihailu jakaa ihmiset hyviin ja huonoihin / mustiin ja
        valkoisiin se ei kuulu demokratiaan.

        Mielestäni demarit on tajunneet paremmin sen asian, mikä merkitys on tuloerojen tasaamisessa em. ilmiöön, eli kuinka se johtaa suurempaan määrään työpaikkoja (koska niihin riittää rahoitus paremmin).

        Demareiden ongelma on kuitenkin se, että ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen, ja se on varsin suuri mokkeli tässä taloudenpidossa. Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen, mutta Kokoomuksessa viitataan kintaalla tulonjaolle rajojen sisäpuolella, niissä porukoissa vain rikkaalle pitää riittää rahaa muille ei.

        Tämä aihepiiri on mitä suurimmassa määrin nimenomaan valtakunnallinen asia, ja se liittyy suoraan siihen kuinka Paavo Lipponen aikoinaan totesi EU/euroon liittymisestä oppositiolle että ovat piirtämässä mörköä seinälle ja joutuvat vielä itse pyyhkimään sen mörön sieltä pois.

        Se mörkö on siinä, että edelläkuvaillut tilanteet johtaa siihen että ei voida hoitaa mm. investointiastetta ja työn kysyntää (työpaikkojen määrät + niiden rahoitus) kuntoon, koska euron olemassaolo on yhtäältä poistanut kansallisen valuutan devalvointimahdollisuuden ja toisaalta samaan aikaan ei myöskään ole varmistettu sitä että rajojen sisäpuolella etujen jakaminen pysyisi linjassa riittävän työllisyyteen tarvittavan rahoituksen kanssa. Viennin kuuluu ohjata tilannetta silloin kun valuuttaa ei devalvoida, niin se asia vain menee riippumatta siitä pitääkö siitä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni demarit on tajunneet paremmin sen asian, mikä merkitys on tuloerojen tasaamisessa em. ilmiöön, eli kuinka se johtaa suurempaan määrään työpaikkoja (koska niihin riittää rahoitus paremmin).

        Demareiden ongelma on kuitenkin se, että ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen, ja se on varsin suuri mokkeli tässä taloudenpidossa. Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen, mutta Kokoomuksessa viitataan kintaalla tulonjaolle rajojen sisäpuolella, niissä porukoissa vain rikkaalle pitää riittää rahaa muille ei.

        Tämä aihepiiri on mitä suurimmassa määrin nimenomaan valtakunnallinen asia, ja se liittyy suoraan siihen kuinka Paavo Lipponen aikoinaan totesi EU/euroon liittymisestä oppositiolle että ovat piirtämässä mörköä seinälle ja joutuvat vielä itse pyyhkimään sen mörön sieltä pois.

        Se mörkö on siinä, että edelläkuvaillut tilanteet johtaa siihen että ei voida hoitaa mm. investointiastetta ja työn kysyntää (työpaikkojen määrät niiden rahoitus) kuntoon, koska euron olemassaolo on yhtäältä poistanut kansallisen valuutan devalvointimahdollisuuden ja toisaalta samaan aikaan ei myöskään ole varmistettu sitä että rajojen sisäpuolella etujen jakaminen pysyisi linjassa riittävän työllisyyteen tarvittavan rahoituksen kanssa. Viennin kuuluu ohjata tilannetta silloin kun valuuttaa ei devalvoida, niin se asia vain menee riippumatta siitä pitääkö siitä tai ei.

        "ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen"

        Saanko korjata mahdollisen ajatusvirheen ?

        Ei se ole AY-liike, joka "ei sopeudu", vaan muitten alojen työntekijät eivät suostu,
        heidän palkkansa tulisi riippumaan "vientialojen" palkoista.
        Siis yksi ala tulisi määräämään muitten alojen palkankorotukset.
        Ei kuulosta minustakaan oikeudenmukaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni demarit on tajunneet paremmin sen asian, mikä merkitys on tuloerojen tasaamisessa em. ilmiöön, eli kuinka se johtaa suurempaan määrään työpaikkoja (koska niihin riittää rahoitus paremmin).

        Demareiden ongelma on kuitenkin se, että ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen, ja se on varsin suuri mokkeli tässä taloudenpidossa. Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen, mutta Kokoomuksessa viitataan kintaalla tulonjaolle rajojen sisäpuolella, niissä porukoissa vain rikkaalle pitää riittää rahaa muille ei.

        Tämä aihepiiri on mitä suurimmassa määrin nimenomaan valtakunnallinen asia, ja se liittyy suoraan siihen kuinka Paavo Lipponen aikoinaan totesi EU/euroon liittymisestä oppositiolle että ovat piirtämässä mörköä seinälle ja joutuvat vielä itse pyyhkimään sen mörön sieltä pois.

        Se mörkö on siinä, että edelläkuvaillut tilanteet johtaa siihen että ei voida hoitaa mm. investointiastetta ja työn kysyntää (työpaikkojen määrät niiden rahoitus) kuntoon, koska euron olemassaolo on yhtäältä poistanut kansallisen valuutan devalvointimahdollisuuden ja toisaalta samaan aikaan ei myöskään ole varmistettu sitä että rajojen sisäpuolella etujen jakaminen pysyisi linjassa riittävän työllisyyteen tarvittavan rahoituksen kanssa. Viennin kuuluu ohjata tilannetta silloin kun valuuttaa ei devalvoida, niin se asia vain menee riippumatta siitä pitääkö siitä tai ei.

        "Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen" Ei riipu puolueesta
        kuka vientialojen ongelmat tajuaa, mutta palkkoja ei voi kytkeä yhteen alaan.
        Viennin ongelmat ei johdu palkoista.
        Kun ei vienti vedä vika on "johdossa", väärä tuote, väärä hinta.
        Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen" Ei riipu puolueesta
        kuka vientialojen ongelmat tajuaa, mutta palkkoja ei voi kytkeä yhteen alaan.
        Viennin ongelmat ei johdu palkoista.
        Kun ei vienti vedä vika on "johdossa", väärä tuote, väärä hinta.
        Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

        Suomessa ei voi hyväksyä Romaniantasoisia palkkoja,
        kolme euroa tunti,
        että "vienti vetäisi" ja osakkeenomistajat saisivat enemmän voittoa.
        Työntekijänkin pitää elää palkallaan. Työllä on arvo, se maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni demarit on tajunneet paremmin sen asian, mikä merkitys on tuloerojen tasaamisessa em. ilmiöön, eli kuinka se johtaa suurempaan määrään työpaikkoja (koska niihin riittää rahoitus paremmin).

        Demareiden ongelma on kuitenkin se, että ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen, ja se on varsin suuri mokkeli tässä taloudenpidossa. Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen, mutta Kokoomuksessa viitataan kintaalla tulonjaolle rajojen sisäpuolella, niissä porukoissa vain rikkaalle pitää riittää rahaa muille ei.

        Tämä aihepiiri on mitä suurimmassa määrin nimenomaan valtakunnallinen asia, ja se liittyy suoraan siihen kuinka Paavo Lipponen aikoinaan totesi EU/euroon liittymisestä oppositiolle että ovat piirtämässä mörköä seinälle ja joutuvat vielä itse pyyhkimään sen mörön sieltä pois.

        Se mörkö on siinä, että edelläkuvaillut tilanteet johtaa siihen että ei voida hoitaa mm. investointiastetta ja työn kysyntää (työpaikkojen määrät niiden rahoitus) kuntoon, koska euron olemassaolo on yhtäältä poistanut kansallisen valuutan devalvointimahdollisuuden ja toisaalta samaan aikaan ei myöskään ole varmistettu sitä että rajojen sisäpuolella etujen jakaminen pysyisi linjassa riittävän työllisyyteen tarvittavan rahoituksen kanssa. Viennin kuuluu ohjata tilannetta silloin kun valuuttaa ei devalvoida, niin se asia vain menee riippumatta siitä pitääkö siitä tai ei.

        Suomeen ei kukaan enää investoi, kun tuli tämä kauhukabinettihallitus,
        jossa on PS.
        Suomen maine kärsii siitä luotettavana maana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ay-liike ei sopeudu vientivetoiseen talouteen"

        Saanko korjata mahdollisen ajatusvirheen ?

        Ei se ole AY-liike, joka "ei sopeudu", vaan muitten alojen työntekijät eivät suostu,
        heidän palkkansa tulisi riippumaan "vientialojen" palkoista.
        Siis yksi ala tulisi määräämään muitten alojen palkankorotukset.
        Ei kuulosta minustakaan oikeudenmukaiselta.

        Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti.

        Ei kuulosta oikeudenmukaiselta, mutta jos ei tunnu, sitten pitää perehtyä siihen, miten taloussysteemi toimii, eli ei Suomessa voida jatkuvasti osinkoja ja palkkoja rahoittaa valtionvelalla ja/tai asuntokuplalla, ne johtaa väistämättä siihen, että kotimaan kustannukset nousee entisestään joka on lopulta voitava rahoittaa viennin alojen kautta.

        Jos viennin alojen taloudellisiin realiteetteihin ei sopeuduta, lopputulos tulee olemaan jotain vielä huonompaa.

        Huomattava on myös se, että ei kyse ole vain palkoista, vaan yleensäkin ottaen kotimaan kustannuksista ja siitä miten tuloja jaetaan ml. osingot, kaikki se rahamäärä on siis kyettävä tienaamaan johonkin murto-osaan asti viennin alojen kautta. Jokaista euroa ei tarvitse viennistä hakea, mutta riittävän suuri osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti.

        Ei kuulosta oikeudenmukaiselta, mutta jos ei tunnu, sitten pitää perehtyä siihen, miten taloussysteemi toimii, eli ei Suomessa voida jatkuvasti osinkoja ja palkkoja rahoittaa valtionvelalla ja/tai asuntokuplalla, ne johtaa väistämättä siihen, että kotimaan kustannukset nousee entisestään joka on lopulta voitava rahoittaa viennin alojen kautta.

        Jos viennin alojen taloudellisiin realiteetteihin ei sopeuduta, lopputulos tulee olemaan jotain vielä huonompaa.

        Huomattava on myös se, että ei kyse ole vain palkoista, vaan yleensäkin ottaen kotimaan kustannuksista ja siitä miten tuloja jaetaan ml. osingot, kaikki se rahamäärä on siis kyettävä tienaamaan johonkin murto-osaan asti viennin alojen kautta. Jokaista euroa ei tarvitse viennistä hakea, mutta riittävän suuri osa.

        Suomessa siis kovaan ääneen huudellaan vuodesta toiseen että työllä olisi itsensä elätettävä, mutta se muuttuu 100% mahdottomaksi siitä syystä, että Suomen rajojen sisällä on isoja ryhmiä sellaisia hyväosaisia nostamassa omia palkkojaan ja omia osinkojaan sellaista tahtia, että niitä ei siis voida rahoittaa viennin aloilta, ja se johtaa siihen että valtion on otettava esim. lisää velkaa koko ajan.

        Kaikki se päätyy lopulta sellaiseksi kuormaksi, jota kukaan ei kykene omalla työllään maksattamaan viennin alojen kautta, joka tulee vaatimukseksi siinä vaiheessa kun kaikki muut visan vingutukset ja velkakirjat on käytetty loppuun.

        Ennen kaikkea kyse on MORAL HAZARDista miten ihmeessä keneltäkään Suomessa voidaan vaatia toimimaan työmarkkinoilla sellaisten ryhmien pillin tahdissa, jotka eivät itsekään noudata mitään sääntöjä siltä osin mitä tulee Suomen valtion talouden tasapainossa pitämiseen ja siihen miten rahoitus on saatava myös viennistä aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei voi hyväksyä Romaniantasoisia palkkoja,
        kolme euroa tunti,
        että "vienti vetäisi" ja osakkeenomistajat saisivat enemmän voittoa.
        Työntekijänkin pitää elää palkallaan. Työllä on arvo, se maksaa.

        "että "vienti vetäisi" ja osakkeenomistajat saisivat enemmän voittoa"


        Tämä onkin sellainen asia johon myös maan hallituksen on kyettävä vaikuttamaan, ei todellakaan ole lainkaan kestävä ratkaisu se että osakkeenomistajat ei ota osaa mihinkään korjaustoimiin, vaikka ovat kuitenkin innokkaasti Suomessa pitkään täyttäneet taskujaan mm. elinkustannusten nousulla (joka tulee siis kansalaisten tappioksi mm. kilpailukyvyn heikkenemisen kautta)

        Porvarihallitus ei kuitenkaan elinkeinoelämän etuihin halua puuttua ja siitä tuleekin ongelma, ei ole väliä, kuinka paljon menosäästöjä tehdään, koska rahoituksen puuttuessa mitään ei tule tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokoomus varmasti tajuaa viennin merkityksen" Ei riipu puolueesta
        kuka vientialojen ongelmat tajuaa, mutta palkkoja ei voi kytkeä yhteen alaan.
        Viennin ongelmat ei johdu palkoista.
        Kun ei vienti vedä vika on "johdossa", väärä tuote, väärä hinta.
        Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

        Viennin ongelmat valtion näkökulmasta ovat siinä, että viennin avulla pitäisi voida viedä kotimaan kustannuksia ulkomaisten asiakkaiden maksettavaksi hyvien vientituotteiden avulla, jonka kautta lopulta saadaan ne kotimaan kustannuksetkin katettua kun rahat saatu.

        Kotimarkkinoiden kustannuksista siis kysymys, ja siitä, maksatetaanko ne viennin avulla, vai pitääkö ottaa esim. velkaa.

        Pelkkä työn hinta ei tätä vielä korjaa, vaikka työn hinta olisi 0 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei voi hyväksyä Romaniantasoisia palkkoja,
        kolme euroa tunti,
        että "vienti vetäisi" ja osakkeenomistajat saisivat enemmän voittoa.
        Työntekijänkin pitää elää palkallaan. Työllä on arvo, se maksaa.

        Näin on asia, edelleenkin palkkojen on oltava ostovoimaisia, mutta ei siten, että ne eivät olisi samalla myös kilpailukykyisiä, eli sellaisia, että niistä saadaan aikaan kauppaa.

        Työntekijöiden huoli siitä että osakkeenomistajien voittojen takia pitäisi tehdä halvemmalla on sinällään oikea, eli tietenkin valtion johdonkin on omilla ratkaisuillaan (ml. verotus) hoidettava yritysten motivointia parempaan tulokseen siten että siitä saadaan aikaan myös ostovoimainen palkka.

        Investoinnit ja kilpailu on se mitä yrityksiltä edellytetään. Mitä ripeämmin Suomessa kotimarkkinakustannukset nousee, sitä ripeämmin on myös yritysten hoidettava toimintaansa uudenlaista vauhtia siten että kauppa suomalaisesta työstä rajojen yli saadaan pidettyä riittävän korkealla tasolla.

        On sikäli vähän häiritsevää se, että asiassa jatkuvassa yritetään ajaa joko elinkeinoelämän tai ay-liikkeen puolta, mutta kun kumpikaan ei voi olla mitenkään etuasemassa silloin kun kyse on koko kansasta.

        Ihan vapaasti saa järjestäytyä ja mennä mihin lailliseen ryhmään haluaakin, mutta laissakin puhutaan lopulta aina kansasta ja kansalaisten oikeuksista, ei siitä, mitä etuajo-oikeuksia elinkeinoelämällä tai ay-liikkeellä olisi muuhun kansaan nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti.

        Ei kuulosta oikeudenmukaiselta, mutta jos ei tunnu, sitten pitää perehtyä siihen, miten taloussysteemi toimii, eli ei Suomessa voida jatkuvasti osinkoja ja palkkoja rahoittaa valtionvelalla ja/tai asuntokuplalla, ne johtaa väistämättä siihen, että kotimaan kustannukset nousee entisestään joka on lopulta voitava rahoittaa viennin alojen kautta.

        Jos viennin alojen taloudellisiin realiteetteihin ei sopeuduta, lopputulos tulee olemaan jotain vielä huonompaa.

        Huomattava on myös se, että ei kyse ole vain palkoista, vaan yleensäkin ottaen kotimaan kustannuksista ja siitä miten tuloja jaetaan ml. osingot, kaikki se rahamäärä on siis kyettävä tienaamaan johonkin murto-osaan asti viennin alojen kautta. Jokaista euroa ei tarvitse viennistä hakea, mutta riittävän suuri osa.

        "Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti."

        Ei todellakaan. Suomi ei ole entinen Neuvostoliitto.

        Miksi esim. hoitajan tai minkä hyvänsä ammattialan pitäisi pysyä palkkakuopassaan
        ikuisesti sen takia, että vientialat (yritysjohtajat) määrittelevät palkkakaton ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on asia, edelleenkin palkkojen on oltava ostovoimaisia, mutta ei siten, että ne eivät olisi samalla myös kilpailukykyisiä, eli sellaisia, että niistä saadaan aikaan kauppaa.

        Työntekijöiden huoli siitä että osakkeenomistajien voittojen takia pitäisi tehdä halvemmalla on sinällään oikea, eli tietenkin valtion johdonkin on omilla ratkaisuillaan (ml. verotus) hoidettava yritysten motivointia parempaan tulokseen siten että siitä saadaan aikaan myös ostovoimainen palkka.

        Investoinnit ja kilpailu on se mitä yrityksiltä edellytetään. Mitä ripeämmin Suomessa kotimarkkinakustannukset nousee, sitä ripeämmin on myös yritysten hoidettava toimintaansa uudenlaista vauhtia siten että kauppa suomalaisesta työstä rajojen yli saadaan pidettyä riittävän korkealla tasolla.

        On sikäli vähän häiritsevää se, että asiassa jatkuvassa yritetään ajaa joko elinkeinoelämän tai ay-liikkeen puolta, mutta kun kumpikaan ei voi olla mitenkään etuasemassa silloin kun kyse on koko kansasta.

        Ihan vapaasti saa järjestäytyä ja mennä mihin lailliseen ryhmään haluaakin, mutta laissakin puhutaan lopulta aina kansasta ja kansalaisten oikeuksista, ei siitä, mitä etuajo-oikeuksia elinkeinoelämällä tai ay-liikkeellä olisi muuhun kansaan nähden.

        Yritykset saavat vuosittain yritystukia lähes 10 MILJARDIA euroa ja lisäksi pari
        MILJARDIA tutkimus- ja kehittämisrahaa suoraan veronmaksajan kukkarosta
        eli kaikkien työtätekevien.

        Eikö mikään riitä ? Vieläkö työkin pitäisi ilmaiseksi niille tehdä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti."

        Ei todellakaan. Suomi ei ole entinen Neuvostoliitto.

        Miksi esim. hoitajan tai minkä hyvänsä ammattialan pitäisi pysyä palkkakuopassaan
        ikuisesti sen takia, että vientialat (yritysjohtajat) määrittelevät palkkakaton ?

        "Miksi esim. hoitajan tai minkä hyvänsä ammattialan pitäisi pysyä palkkakuopassaan
        ikuisesti sen takia, että vientialat (yritysjohtajat) määrittelevät palkkakaton ?"


        Tässä asiassa on jotain ymmärretty väärin, kyse on enemmänkin siitä että vientialan samanlaiset työt määrittävät linjaukset myös kotimarkkinoilla samojen alojen työt. Esim. vientialan sihteerin palkka linjaa kotimarkkinayrityksen sihteerin palkkauksen.

        Aivan varmasti riitaa tulee siitä kun palkkausten tasot sovitaan uudelleen, mutta lähtökohtaisesti ei pidä olla kyse ainakaan siitä että vientialoilla sovitaan mitä vain palkkoja, vaan enemmänkin siitä että sekä kotimarkkina-alojen että vientialojen palkat ovat keskenään linjassa.

        Yritysjohtajien kohdalla pitää valtion tehdä omat toimensa esim. verotuksen kautta, ei isoihin johtajiin koskaan mikään muu tepsikään.

        Jos tätä ei voida saada kuntoon, lopputulos tulee olemaan vielä huonompi kuin se että vienti linjaisi palkat, se johtanee johonkin finansskiriisiin tms. jossa sitten laitetaan kansaa ulosottoon vähän enemmänkin, siinä ne menee ne hoitajienkin pienet palkankorotukset sileäksi kertaheitolla.

        Jonkun on vastattava siitä, että työmarkinoilla ei hinnoitella omien etujen takia jokaista muuta markkinoilta ulos, sen takiahan tässä maassa massatyöttömyys senkuin vain kasvaa koska kukaan ei suostu sopimaan.

        Ei kannata etsiä tästä asiasta ongelmia, vaan sen sijasta pitää pikemminkin RATKAISTA ne ongelmat jotka siitä viennin linjauksesta väistämättä tulee, myös kierojen yritysjohtajien kieroilut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Edelleenkin, suomalaisen työn hinta pitää voida määritellä valtakunnallisella tasolla viennin alojen mukaisesti."

        Ei todellakaan. Suomi ei ole entinen Neuvostoliitto.

        Miksi esim. hoitajan tai minkä hyvänsä ammattialan pitäisi pysyä palkkakuopassaan
        ikuisesti sen takia, että vientialat (yritysjohtajat) määrittelevät palkkakaton ?

        Siinähän ei todellakaan ole mitään järkeä että kotimarkkina-aloilla esim. suoraan tai välillisesti veronmaksajien taskusta saavat työntekijä/yritysryhmät saisivat itselleen selvästi korkeampia palkkoja ja muita tuottoja, verrattuna samanlaiseen toimintaan vientialoilla.

        Se on edelleenkin se rajojen ulkopuolelta saatu euro se ns. "ensimmäinen euro" josta on kyettävä kilpailemaan, se euro on rahaa joka on haettu kilpailemalla markkinoilta ja siitä eurosta ei olla senttiäkään velkaa (jonka myötä se kelpaa myös vivuttamiseen).

        Tämä onkin asia, joka on nimenomaan valtiolle olennainen asia, vaikka työntekijä- ja yritystoimijat keskenään eivät siitä olisi lainkaan kiinnostuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se toinen työtön aina lopulta löytyy tavalla tai toisella syyteltäväksi. Aina pitää löytyä jokin musta lammas jota syytellään ihan mistä vain.

        Näin se tuli työttömien vastainen toiminta tuossakin kirjoituksessa todistettua.

        Koskaan ei ole tullut tehtyä minkäänlaista yhteistyötä kenenkään kanssa joka ajattelee että olisi oikeus syytellä työttömiä vain työttömyyden takia. Pitää löytyä parempia syitä, työttömyys on seurausta vain siitä, että ei ole saatavilla työtä jonka voisi valita. Työn vapaa valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin, ja valintojen mahdollisuuksiin vaikutetaan paljolti käytettävissä olevien rahojen jakamisella. Jakamalla rahat väärin tulee enemmän työttömiä.

        Onneksi tämäkin propaganda on Suomessa hiljalleen tullut varsin selväksi, eikä ole lainkaan ihme jos tilanteeseen kuuluu myös varautuminen kaikenlaisiin vihanpitoihin, joillekin työllisille kun tämä propaganda uppoaa niin syvälle että katsovat oikeudekseen harjoittaa väkivaltaa työttömiä vastaan, joissakin maissa näistä on tullut murhasyytteitä ja pitkiä vankilatuomioita.

        Pyydän anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.
        Aloituksessa kerrottiin että me vanhat olemme saaneet työpaikan helposti. Todistin että niin oli jos muutti työn perässä E-Suomeen, kotiseudulla ei työtä saanut millään hakemisella kun sitä ei ollut. No tietenkin tyytyväisen eläkkeellä olon olen täältä löytänyt, eli loppu hyvin. Mutta ei takuulla ollut helpompaa 19-vuotiaana tulla vuorotyöhön yksin vieraaseen paikkaan räsistyneeseen puilla lämmitettävään työsuhdeasuntoon, jonne ei tullut vettä.
        Sen jälkeen en käsitellyt työttömiä lainkaan. Käsittelin työikäisiä. Minusta he odottavat työelämältä liian paljon, sitä odotusta lisäävät ammattiliitot ja jotkut työpaikkaluennoitsijat.
        Olen monen kuullut sanovan että työssä pitää olla kivaa. Olen sitä mieltä että ei pidä, tietenkin kiva jos viihtyy. Tärkeintä on saada se työ tehdyksi.
        Ei sillä asialla ole mitään tekemistä työttömyyden kanssa. Tosiaan poikkesin aloituksen aiheesta, eli ei olisi pitänyt.
        Ei minulla ole mitään työttömiä vastaan, samaistun kun koin sen hyvin raskaana nuoruudessa. Työpaikkoja vain on liian vähän nykyisin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta työn perään lähteä tai rohkeutta muuttaa kauksi vieraaseen paikkaan.
        Vielä kerran anteeksi! Kirjoittelemisiin, 2024-01-02 15:40:15


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.
        Aloituksessa kerrottiin että me vanhat olemme saaneet työpaikan helposti. Todistin että niin oli jos muutti työn perässä E-Suomeen, kotiseudulla ei työtä saanut millään hakemisella kun sitä ei ollut. No tietenkin tyytyväisen eläkkeellä olon olen täältä löytänyt, eli loppu hyvin. Mutta ei takuulla ollut helpompaa 19-vuotiaana tulla vuorotyöhön yksin vieraaseen paikkaan räsistyneeseen puilla lämmitettävään työsuhdeasuntoon, jonne ei tullut vettä.
        Sen jälkeen en käsitellyt työttömiä lainkaan. Käsittelin työikäisiä. Minusta he odottavat työelämältä liian paljon, sitä odotusta lisäävät ammattiliitot ja jotkut työpaikkaluennoitsijat.
        Olen monen kuullut sanovan että työssä pitää olla kivaa. Olen sitä mieltä että ei pidä, tietenkin kiva jos viihtyy. Tärkeintä on saada se työ tehdyksi.
        Ei sillä asialla ole mitään tekemistä työttömyyden kanssa. Tosiaan poikkesin aloituksen aiheesta, eli ei olisi pitänyt.
        Ei minulla ole mitään työttömiä vastaan, samaistun kun koin sen hyvin raskaana nuoruudessa. Työpaikkoja vain on liian vähän nykyisin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta työn perään lähteä tai rohkeutta muuttaa kauksi vieraaseen paikkaan.
        Vielä kerran anteeksi! Kirjoittelemisiin, 2024-01-02 15:40:15

        "Työpaikkoja vain on liian vähän nykyisin."


        Tässä on se ydinsyy kaikkeen. Työpaikkoja ei ole, koska niihin ei suostuta hoitamaan rahoitusta kuntoon. Koska näin tehdään, siitäpä se riita sitten lähteekin käyntiin, ei ole merkitystä puhutaanko työllisistä vai työttömistä, koska kaikki joutuvat omilla tavoillaan kärsimään ne seuraukset mitä työpaikkojen puuttumisesta lopulta tulee koko valtiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritykset saavat vuosittain yritystukia lähes 10 MILJARDIA euroa ja lisäksi pari
        MILJARDIA tutkimus- ja kehittämisrahaa suoraan veronmaksajan kukkarosta
        eli kaikkien työtätekevien.

        Eikö mikään riitä ? Vieläkö työkin pitäisi ilmaiseksi niille tehdä ?

        Näistä yritysten tukirahoista on muistaakseni valtiovarainministeriönkin suunnilta kommentoitu jotakin sen suuntaista, että niillä tukirahoilla maksetaan lopulta suomalaisten työpaikkoja.

        Ehkä näin, mutta edelleenkin voisi kysyä, että olisiko kohtuutonta edellyttää, että samaiset tukirahoja saavat yritykset tekisivät hieman enemmän niiden rahojen eteen.

        Jos tehdään rakenteellisia toimia, voisi ainakin oletuksena lähteä sellaisesta ajatuksesta, että rakenteellisten toimien osana myös yritykset laittavat vauhtia omaan toimintaansa siten että se alkaa tuottamaan enemmän työpaikkoja sen maan kansalaisille jossa toimintaansa harjoittavat. Tässä asiassa tuleekin sitten jo vastaan vähintäänkin Euroopan alueen maiden välinen kilpailu, eli mikä maa lähtee huutokauppaan mukaan alehinnoittelemaan omaa tarjontaansa em. yrityksille, siinä menee mukana myös työvoiman edut.


    • Anonyymi

      Jos joku haluaa uskoa siihen mitä lehdet kirjoittelevat, että esimerkiksi
      nuorilla on "trendi, että töissä pitää olla kivaa" niin uskokoon.
      Se, mitä minä ole nähnyt ei todista ollenkaan samaa.

      Olen useasti erilaisissa paikoissa nuorten palvelema
      alkaen kaupan kassoista ja hyllyntäyttäjistä, jotka minulle etsivät tavaroita
      jos en itse löydä ja he ovat oikein ahkeria niinkuin kaikki muittenkin
      alojen nuoret, joita olen tavannut heidän työssään.
      Nuoret ovat myös hyvin ystävällisiä ja aina avuliaita.
      Se lämmittää sydäntä.

      Terveisin
      nuorille kiitollinen fossiili, kalkkis, ikäloppu
      (tieteessä kivettymä, jäänne)

      • Anonyymi

        No mutta sehän todistaa että heillä on kivaa töissä. Vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta sehän todistaa että heillä on kivaa töissä. Vai mitä?

        Se todistaa, että nämä nuoret ovat hyvin motivoituneet tekemään töitä.


    • Anonyymi

      Kannattaa jättää tuollaiset vierailut vähemmälle. Ja jättää boomerit oman onnensa varaan. Eiköhän mieli muutu lähivuosina.

    • Anonyymi

      Työpaikkojahan on juuri tarkalleen niin monta, kuin niitä työpaikkoja halutaan rahoittaa.

      Ei yhtään enempää. Ei yhtään vähempää.

      Sitten vain työllisyyttä huutelevat kaivamaan taskuja syvemmältä missä ne rahat työpaikkojen rahoittamiseen on. Ei voi ainakaan olla tyhjät taskut, siinä määrin mielihyvin olette ne rahat vuosien varrella omiin taskuihinne poistaneet.

      Kaikista taskuista, etu- ja takataskut, povitasku, sivutaskut ja muutkin taskut, kyllä rahaa on kun kaivaa vaan riittävästi.

    • Anonyymi

      "Työpaikkojahan on juuri tarkalleen niin monta, kuin niitä työpaikkoja halutaan rahoittaa."

      Työpaikkoja on juuri tarkalleen niin monta kuin työnantaja tarvitsee tekijöitä.
      Yhtään enempää ei yrityksen kannata "rahoittaa".

      • Anonyymi

        "Työpaikkoja on juuri tarkalleen niin monta kuin työnantaja tarvitsee tekijöitä.
        Yhtään enempää ei yrityksen kannata "rahoittaa"."


        Ei näin.

        Työpaikkoja on todellakin tarkalleen juuri niin monta, kuin niitä työpaikkoja halutaan rahoittaa.

        Työnantajallahan on useinkin tarpeita työntekijöille, mutta ilman rahaa niitä työntekijöitä ei saa. Pelkällä yrityksen tarpeella ei siis synny yhtäkään työpaikkaa, vaan niitä syntyy vasta sitten, kun löytyy rahoitus.

        Työpaikkoja voidaan rahoittaa myös täysin ilman minkäänlaista tarvetta, se kuulostaa väärältä, mutta se muuttuu oikeaksi silloin kun kapitalistinen ajattelumalli epäonnistuu saamaan aikaan riittävästi työpaikkoja.

        Ei Suomeen tarvita mitään sellaisia työnantajia, joilla ei ole maksuhalua ja kykyä rahoittaa työpaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työpaikkoja on juuri tarkalleen niin monta kuin työnantaja tarvitsee tekijöitä.
        Yhtään enempää ei yrityksen kannata "rahoittaa"."


        Ei näin.

        Työpaikkoja on todellakin tarkalleen juuri niin monta, kuin niitä työpaikkoja halutaan rahoittaa.

        Työnantajallahan on useinkin tarpeita työntekijöille, mutta ilman rahaa niitä työntekijöitä ei saa. Pelkällä yrityksen tarpeella ei siis synny yhtäkään työpaikkaa, vaan niitä syntyy vasta sitten, kun löytyy rahoitus.

        Työpaikkoja voidaan rahoittaa myös täysin ilman minkäänlaista tarvetta, se kuulostaa väärältä, mutta se muuttuu oikeaksi silloin kun kapitalistinen ajattelumalli epäonnistuu saamaan aikaan riittävästi työpaikkoja.

        Ei Suomeen tarvita mitään sellaisia työnantajia, joilla ei ole maksuhalua ja kykyä rahoittaa työpaikkoja.

        Työpaikkojen rahoittamista harrastettiin eräässä Neuvostoliitto- nimisessä valtiossa ja hyvinhän se menikin...Oi niitä aikoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työpaikkoja on juuri tarkalleen niin monta kuin työnantaja tarvitsee tekijöitä.
        Yhtään enempää ei yrityksen kannata "rahoittaa"."


        Ei näin.

        Työpaikkoja on todellakin tarkalleen juuri niin monta, kuin niitä työpaikkoja halutaan rahoittaa.

        Työnantajallahan on useinkin tarpeita työntekijöille, mutta ilman rahaa niitä työntekijöitä ei saa. Pelkällä yrityksen tarpeella ei siis synny yhtäkään työpaikkaa, vaan niitä syntyy vasta sitten, kun löytyy rahoitus.

        Työpaikkoja voidaan rahoittaa myös täysin ilman minkäänlaista tarvetta, se kuulostaa väärältä, mutta se muuttuu oikeaksi silloin kun kapitalistinen ajattelumalli epäonnistuu saamaan aikaan riittävästi työpaikkoja.

        Ei Suomeen tarvita mitään sellaisia työnantajia, joilla ei ole maksuhalua ja kykyä rahoittaa työpaikkoja.

        Työpaikkoja on niin paljon, kuin työnantajalla on varaa pitää.
        Moni yrittäjä tekee ympäripyöreitä päiviä pyhät aret, ilman lomia ja arkipyhiä ja ajaa itsensä piippuun,, koska työntekijän palkkaaminen on kallista. Palkan lisäksi TA maksaa lakisääteisiä maksuja, jotka ovat suuri menoerä. On tiedettävä tarkkaan, minkä talous kestää.


    • Anonyymi

      Edesmennyt mieheni perusti itse itselleen pankin rahoituksella työpaikan maanraivauksen alalta, Kaksi ensimmäistä vuotta hän teki yksin töitä pitkiä päiviä, kunnes hänen työmääränsä kasvoi niin, että hänen kannatti palkata itsensä lisäksi myös pari muuta miestä. Yritys kasvoi ja työllisti useita henkilöitä toimintansa aikana.
      Yhteiskunnan tukia ei koskaan saatu eikä haettu koko yrityksen toiminnan aikana.

      • Anonyymi

        Tyhmyyttä on jos ei osaa hakea tukia. Turha on itkeä maahan kaatunutta maitoa.


      • Anonyymi

        Tyhmyyttä on jos ei hae tukia. Turha on nyt itkeä maahan kaatunutta maitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyyttä on jos ei hae tukia. Turha on nyt itkeä maahan kaatunutta maitoa.

        Jos tarkoitit maansiirtoyrittäjä miestäni ,niin todellakaan emme tarvinneet tukia koska koneitten ostoon sai pankista rahaa.
        Luultavasti vuonna 1961 kun yrityksemme perustettiin ,ei varmaan mitään vastaavia tukia ollutkaan.
        Kun myimme yrityksen mieheni jäädessä 70 vuotiaana yrittäjä eläkkeelle, tulimme hyvin toimeen omilla ansaituilla itse maksamillamme yrittäjä eläkkeillä. Minä nyt leskenä saan oman virkaeläkkeeni lisäksi myös mieheni jälkeen lesken eläkettä.

        Kun kirjoitin mieheni ryhtymisestä yrittäjäksi, halusin vain kertoa, että¨yrittäjänä voi myös työllistää itsensä ja yrityksen menestyessä vielä muitakin

        Tuntuu nykypäivänä, ettei omatoimisuutta ja yrittämistä arvosteta työllistäjinä vaikka Suomessa on satoja tuhansia pienyrittäjiä tälläkin hetkellä.

        Kummallinen ajatus, että kaikkien pitäisi hakea joitain tukia kun omilla ansioillaan tulee toimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyyttä on jos ei hae tukia. Turha on nyt itkeä maahan kaatunutta maitoa.

        80+ palstalaisten nuoruudessa töitä sai. Maataloudessa tarvittiin työvoimaa, maatalouskoneita ei ollut, hevosia oli joka talossa. Navetat toimivat kokonaan ihmistyövoimalla, maidot meijeriin hevosella,
        Konttoreissa tarvittiin arkistoijia, tarkistajia, sisälähettejä, puhelinkeskuksia, vastaanottovirkailijoita, pankkineitejä. tietokoneitten ilmaannuttua kymmeniä lävistäjiä ja koneenhoitajia, ohjelmoijia . . .
        Missä ne työt nyt ovat?

        Työpaikoilla oli töitä, jotka nykyisin hoidetaan automatiikalla.
        Nyt pitää satsata tietotekniikkaan. Ei ole varaa palkata ketään, yrittäjän on oltava monitoimitaituri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80 palstalaisten nuoruudessa töitä sai. Maataloudessa tarvittiin työvoimaa, maatalouskoneita ei ollut, hevosia oli joka talossa. Navetat toimivat kokonaan ihmistyövoimalla, maidot meijeriin hevosella,
        Konttoreissa tarvittiin arkistoijia, tarkistajia, sisälähettejä, puhelinkeskuksia, vastaanottovirkailijoita, pankkineitejä. tietokoneitten ilmaannuttua kymmeniä lävistäjiä ja koneenhoitajia, ohjelmoijia . . .
        Missä ne työt nyt ovat?

        Työpaikoilla oli töitä, jotka nykyisin hoidetaan automatiikalla.
        Nyt pitää satsata tietotekniikkaan. Ei ole varaa palkata ketään, yrittäjän on oltava monitoimitaituri.

        Köyhän työläiskodin poikana minut häädettiin 13v ikäisenä saareen, noin 3km:n vesimatkan taakse propsien kuorintaan yksin.
        Yöpyminen pöllipinon vieressä itse tehdyssä havumajassa. Huopa ja pikiöljyä-
        Viikot saaressa. Lauantaisi soutaen kotiin kotiin saunomaan ja eväiden vaihtoon.
        Eväät. Näkkileipä, voita lasipurkissa, irtoteetä, sokeria ja parhaimmillaan hevosenlihasäilykettä joka oli silloin halvinta.
        Palkasta en tiedä koska äitini otti sen agraarilta jonka kanssa hän oli sopinut työstäni.

        Vuotta myöhemmin oli koko 3kk kesälomani EG:n tehtaan edustalla järjestelemässä nittuja ja lajittelemassa tukkeja. Normaali 45h työviikko.
        Palkan suhteen selvät sävelet. En taaskaan tiennyt palkkaani koska tilipussi oli luovutettava äidilleni avaamattomana
        Seuraava 4kk:n kesäloma em. firman uudisrakennusosaston verstaalla. Nyt tiesin palkkani joka oli todella hyvä. 150mk/h. Nuorempi hitsaaja sai 210mk/h ja vanhempi 240mk/h.
        Tuona kesänä opin yksinkertaisten rautarakenteiden valmistuksen. Piirrustusten luku, raaka-aineet ja osien ritsaus ja polttaminen. Osien heftaus ja kokoonpano hitsaus "pyörivällä" koneella jolla se onnistui emäksiselläpuikolla.
        Joskus somistelin pystysaumoja suurella virralla alamäkeen.

        Lukuisia vuosia myöhemmin laki alle 18v ikäisten suojelusta alkoi pilaamaan työmarkkinoita.
        Nuo vuodet palkitsivat itsensä vielä paljon myöhemminkin toimiessani muutamassa teräsrakenteita valmistavien pk-yritysten tuontantopäällikkönä ja yhden toimitusjohtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhän työläiskodin poikana minut häädettiin 13v ikäisenä saareen, noin 3km:n vesimatkan taakse propsien kuorintaan yksin.
        Yöpyminen pöllipinon vieressä itse tehdyssä havumajassa. Huopa ja pikiöljyä-
        Viikot saaressa. Lauantaisi soutaen kotiin kotiin saunomaan ja eväiden vaihtoon.
        Eväät. Näkkileipä, voita lasipurkissa, irtoteetä, sokeria ja parhaimmillaan hevosenlihasäilykettä joka oli silloin halvinta.
        Palkasta en tiedä koska äitini otti sen agraarilta jonka kanssa hän oli sopinut työstäni.

        Vuotta myöhemmin oli koko 3kk kesälomani EG:n tehtaan edustalla järjestelemässä nittuja ja lajittelemassa tukkeja. Normaali 45h työviikko.
        Palkan suhteen selvät sävelet. En taaskaan tiennyt palkkaani koska tilipussi oli luovutettava äidilleni avaamattomana
        Seuraava 4kk:n kesäloma em. firman uudisrakennusosaston verstaalla. Nyt tiesin palkkani joka oli todella hyvä. 150mk/h. Nuorempi hitsaaja sai 210mk/h ja vanhempi 240mk/h.
        Tuona kesänä opin yksinkertaisten rautarakenteiden valmistuksen. Piirrustusten luku, raaka-aineet ja osien ritsaus ja polttaminen. Osien heftaus ja kokoonpano hitsaus "pyörivällä" koneella jolla se onnistui emäksiselläpuikolla.
        Joskus somistelin pystysaumoja suurella virralla alamäkeen.

        Lukuisia vuosia myöhemmin laki alle 18v ikäisten suojelusta alkoi pilaamaan työmarkkinoita.
        Nuo vuodet palkitsivat itsensä vielä paljon myöhemminkin toimiessani muutamassa teräsrakenteita valmistavien pk-yritysten tuontantopäällikkönä ja yhden toimitusjohtaja.

        Niinpä, ei ollut helppoa työllistyä meidän nuoruudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Köyhän työläiskodin poikana minut häädettiin 13v ikäisenä saareen, noin 3km:n vesimatkan taakse propsien kuorintaan yksin.
        Yöpyminen pöllipinon vieressä itse tehdyssä havumajassa. Huopa ja pikiöljyä-
        Viikot saaressa. Lauantaisi soutaen kotiin kotiin saunomaan ja eväiden vaihtoon.
        Eväät. Näkkileipä, voita lasipurkissa, irtoteetä, sokeria ja parhaimmillaan hevosenlihasäilykettä joka oli silloin halvinta.
        Palkasta en tiedä koska äitini otti sen agraarilta jonka kanssa hän oli sopinut työstäni.

        Vuotta myöhemmin oli koko 3kk kesälomani EG:n tehtaan edustalla järjestelemässä nittuja ja lajittelemassa tukkeja. Normaali 45h työviikko.
        Palkan suhteen selvät sävelet. En taaskaan tiennyt palkkaani koska tilipussi oli luovutettava äidilleni avaamattomana
        Seuraava 4kk:n kesäloma em. firman uudisrakennusosaston verstaalla. Nyt tiesin palkkani joka oli todella hyvä. 150mk/h. Nuorempi hitsaaja sai 210mk/h ja vanhempi 240mk/h.
        Tuona kesänä opin yksinkertaisten rautarakenteiden valmistuksen. Piirrustusten luku, raaka-aineet ja osien ritsaus ja polttaminen. Osien heftaus ja kokoonpano hitsaus "pyörivällä" koneella jolla se onnistui emäksiselläpuikolla.
        Joskus somistelin pystysaumoja suurella virralla alamäkeen.

        Lukuisia vuosia myöhemmin laki alle 18v ikäisten suojelusta alkoi pilaamaan työmarkkinoita.
        Nuo vuodet palkitsivat itsensä vielä paljon myöhemminkin toimiessani muutamassa teräsrakenteita valmistavien pk-yritysten tuontantopäällikkönä ja yhden toimitusjohtaja.

        Nii-i. Minullekin hommattiin kesätyöpaikka (ei minulta mitään kysytty), kun olin 13v.
        Kävin 10km päässä polkupyörällä mennen, jäätelökioskilla myymässä.
        Se oli sen ajan todellisuutta.
        Hengailut jäi vähemmälle.


    • Anonyymi

      Minkä ikäinen aloittaja itse on?

      • Anonyymi

        Tuskinpa 80 vuotias.


      • Anonyymi

        Aloittaja voi olla vaikka 100 vuotias, hänhän kertoo, että aihe on poimittu
        jostain muualta ja sen kirjoittaja edustaa selkeästi nuorempaa sukupolvea.


    • Anonyymi

      Erittäinkään nuoremmat ikäluokat eivät tunnu tajuavan nykyajan todellisuuksia!
      He luulevat usien ja kai useimmat että elämä on yhtä kuyin kännykän hiplaaminen ja räplääminen tauotta. Mitä näistä pennuista koskaan tulee, ei yhtään mitään...

    • Anonyymi

      Elon krouveissa vaihteluun tottua sai :)

      TIEN PÄLLÄ
      Ei ole suuri päivä kylläinen.
      Kun janottaa, on päivä päivien.

      Perille matka kyllä kerran vie-
      mutta työn ja tuskan lunastus on tie.

      Yön levähdys on paras määränpää,
      kun leipä murtuu, tuli lämmittää.

      Siellä missä nukutaan vain yksi yö,
      uni laulaa, levollinen sydän lyö.

      Sarastaa. Nouse, lähde kulkemaan!
      Suuri seikkailu ei pääty milloinkaan.

      Edessäni hämäräinen tie ,tuntemattomahan tupaan vie .....

      Gubbe 74

      • Anonyymi

        Jestas, mukava lukea iltaruno ennen nukkumaan menoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jestas, mukava lukea iltaruno ennen nukkumaan menoa.

        Ano, 15:48,10 kirjoitti kuin minun kädelläni, täysin samaa mieltä osan nuorten elämästä,
        ei kaikkien.
        Paljon on kunnollisia, yrittäviä nuoria, jotka haluaa itse pärjätä, ilman jatkuvaa valtion tukea.
        Heillä on korkea moraali, he tekevät töitä sen eteen, että pärjäävät.

        Kun itse olin nuori, silloin ei valtiolta saanut mitään työttömyyskorvauksia.
        Oli otettava sitä työtä, mitä sattui olemaan tarjolla.
        Kiitollinen olin pienestäkin palkasta silloin.
        Nyt vain monet nuoret ovat tottuneet, että luukulta saa rahaa! Ja liian paljon, että melkein saman, jos olisi töissä.
        Edelliset hallitukset opetti nuoretvaatimaan aina lisää, ilman työvelvoitetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano, 15:48,10 kirjoitti kuin minun kädelläni, täysin samaa mieltä osan nuorten elämästä,
        ei kaikkien.
        Paljon on kunnollisia, yrittäviä nuoria, jotka haluaa itse pärjätä, ilman jatkuvaa valtion tukea.
        Heillä on korkea moraali, he tekevät töitä sen eteen, että pärjäävät.

        Kun itse olin nuori, silloin ei valtiolta saanut mitään työttömyyskorvauksia.
        Oli otettava sitä työtä, mitä sattui olemaan tarjolla.
        Kiitollinen olin pienestäkin palkasta silloin.
        Nyt vain monet nuoret ovat tottuneet, että luukulta saa rahaa! Ja liian paljon, että melkein saman, jos olisi töissä.
        Edelliset hallitukset opetti nuoretvaatimaan aina lisää, ilman työvelvoitetta!

        Joitakin vuosikymmeniä sitten piti olla töissä 6 kk työttömyyskatkojen välissä. Säilyi oikeus työttömyyskassan korvauksiin.


    • Anonyymi

      Ei heille mitään tarvitse selittää. Tietävät kyllä selittämättäkin. On vain niin nautinnollista hurskastella toisen epäonnella.
      Älä anna sitä iloa vaan kysy, mistä tietävät,kerro lisää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe