Muutamia kysymyksiä Konica Minolta Dimage z3:sta

Liekkö ostan...

Tere!

Tulee kesän aikana hiukan rahaa tienattua ja sillä olisi tarkoitus ostaa aloittelijalle sopiva luontokuvauskamera. Pääasiallisesti kuvaisin eläimiä, lintuja sekä metsästystilanteita.
Liekkö otsikossa oleva kamera sopiva tämmöiseen tarkoitukseen?

Muutamia kysymyksiä.

-soveltuuko hyvin alottelijalle?
-onko hyvä hinta/laatusuhde mielestänne?
-kauanko käynnistäminen kestää?
-minkälainen laukaisuviive on?
-minkälainen näyttö, eli pystyykö liikkuvia kohteita (esim. lintuja) seuraamaan hyvin, vai "nykiikö" kuva?
-onko hyvä käyttää rahat tähän kameraan?

Lisäksi kertokaa muitakin käytännön kokemuksia.

Kiitos.

11

4767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarion

      joo juurikin tuohon tarkoitukseen kamera on hyvä.
      hinta-laatu suhde on yksi parhaista.
      kameralla voi ottaa 10 kuvaa sekunnissa.
      näyttö on kohtuu hyvä.
      optiikka on sika hyvä.
      käypi aloittelijalle.
      valikot on helppoja.
      mutta hommaa myös jalusta ja nopeinta muistia mitä löytyy, ainaki 512 meganen.
      jos jotain huonoa pitää keksiä niin tarkennus on hidas mutta siinä on myös manuaali tarkennus joten itse käytän sitä.

      • Liekkö ostan...

        Kiitos vastauksestasi Jarion. Kamera kuulostaa aivan pätevältä minun käyttööni, varsinkin tuo 10 kuvaa sekunnissa on tod. hyvä. Kamerajalkakin löytyy jo mutta muistikortti taitaa olla yksi hankinta.

        Vastauksesi kattoi paljon tärkeää tietoa, kiitos siitä, mutta vielä tuosta laukaisuviiveestä haluaisin kyllä tietoa.

        Kiitos


      • juu
        Liekkö ostan... kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi Jarion. Kamera kuulostaa aivan pätevältä minun käyttööni, varsinkin tuo 10 kuvaa sekunnissa on tod. hyvä. Kamerajalkakin löytyy jo mutta muistikortti taitaa olla yksi hankinta.

        Vastauksesi kattoi paljon tärkeää tietoa, kiitos siitä, mutta vielä tuosta laukaisuviiveestä haluaisin kyllä tietoa.

        Kiitos

        Ihan hyvähän tuo on hinta/laatu-suhteeltaan.

        Tuo 10 kuvaa/s onnistuu vain pienillä resoluutiolla. Kunnollisella laadulla kuvia saa 2,5/s ja parhaalla laadulla puskurimuisti tulee täyteen 8 kuvalla, jonka jälkeen saa odotella, että kuvat ehtii kortille.

        Automaattitarkennus on melko nopea ja laukausuviive on tarkennuksen jälkeen on lähes olematon. Valmistajan mukaan taisi olla vain muutamia sekunnin sadasosia.

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=18206114 , Tuosta vaan huutamaan itselle oma Z3 :)


      • jarion
        juu kirjoitti:

        Ihan hyvähän tuo on hinta/laatu-suhteeltaan.

        Tuo 10 kuvaa/s onnistuu vain pienillä resoluutiolla. Kunnollisella laadulla kuvia saa 2,5/s ja parhaalla laadulla puskurimuisti tulee täyteen 8 kuvalla, jonka jälkeen saa odotella, että kuvat ehtii kortille.

        Automaattitarkennus on melko nopea ja laukausuviive on tarkennuksen jälkeen on lähes olematon. Valmistajan mukaan taisi olla vain muutamia sekunnin sadasosia.

        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=18206114 , Tuosta vaan huutamaan itselle oma Z3 :)

        kyllä tuon 10 kuvan resluutio riittää ihan a4 koon printteihin
        se tais olla jotain 1000 kertaa jotain se kuva koko.
        ja kun käyttää photaria vähän heittää unsharp maskia pääle niin kuvista tulee ihan mukavia.
        ainakin näin itse olen teheskellyt.
        joten harrastelijat voivat pommittaa sarjalla ihan huolletta. ite kuvasin mennä viikon loppuna ylioppilas kuvauksia eräällä trampoliinilla ja saatiin nappi kuvia sarjallakin.


      • Z3tar
        jarion kirjoitti:

        kyllä tuon 10 kuvan resluutio riittää ihan a4 koon printteihin
        se tais olla jotain 1000 kertaa jotain se kuva koko.
        ja kun käyttää photaria vähän heittää unsharp maskia pääle niin kuvista tulee ihan mukavia.
        ainakin näin itse olen teheskellyt.
        joten harrastelijat voivat pommittaa sarjalla ihan huolletta. ite kuvasin mennä viikon loppuna ylioppilas kuvauksia eräällä trampoliinilla ja saatiin nappi kuvia sarjallakin.

        Kerrotko lisää siitä?


      • jarion
        Z3tar kirjoitti:

        Kerrotko lisää siitä?

        eli kortti joka tallentaa 9-10mb/sekunti on nopea
        5-8mb/sekunti kohtalainen
        10-20mb/sekunti huippu nopea
        kannattaa kysyä liikkeestä korttien ominaisuuksista.
        ainakin compactflash type 2 on nopea
        samoin extremen kortit on huippuja.


      • M.B.
        jarion kirjoitti:

        eli kortti joka tallentaa 9-10mb/sekunti on nopea
        5-8mb/sekunti kohtalainen
        10-20mb/sekunti huippu nopea
        kannattaa kysyä liikkeestä korttien ominaisuuksista.
        ainakin compactflash type 2 on nopea
        samoin extremen kortit on huippuja.

        Compact Flash type I ja II välinen ero on...

        tadaa (fanfaari)

        Type II on paksumpi!

        Type II korttipaikkaan mahtuu siis sekä type I että type II kortit, mutta type I paikkaan vain ykkösmalli.

        Niin, että mitä tällä on nopeuden kanssa tekemistä? Ei mitään!


    • Reiska89

      Itse ostin juuri tuon z3:n tässä 2-3 viikkoa sitten oikeastaan just samaan tarkoitukseen kun sinä nyt mietit. Itse olen lähinnä lintuja kuvaillut ja tullut siihen tulokseen että kyllä z3 on ihan siihen sopiva kamera.

      Eli

      -kyllä soveltuu aloittelijalle, en oikeastaan keksi kameran käytössä mitään vaikeaa, manuaalivalotustakin oppii kyllä käyttämään jos vain opettelee, mutta aluksi voi kyllä käyttää automaattiasetuksiakin jos vain haluaa.

      -Täytyy myöntää että ei ole monesta kamerasta kokemusta, vanha pokkari ja z3 niin en osaa tähän antaa kovin hyvää vastausta. Mutta olen ollut kameraan ihan tyytyväinen, ainoa mikä voisi olla parempi on kuvanlaatu, kohinaa on jonkin verran, mutta sitä saa kyllä vähennettyä esim, psp9:llä.

      -Käynnistys, 1-2 sekuntia jos pitäisi arviolta sanoa,

      -laukaisuviive on mielestäni aika pieni, lähes olematon, jos näin näppituntumalta pitää sanoa.

      -näyttöä en ole paljon käyttänyt, itse pidän etsimestä enemmän koska se säästää virtaa ja on tarkempi, mutta ihan ok sanoisin, näyttö on tosin aika pieni.

      -No itselleni ainakin näyttäisi olleen ihan ok ostos, itsekin luontokuvausta aloittelen niin kyllä z3 on sopinut siihen ihan hyvin.

    • Liekkö ostan...

      Ok, kiitoksia kaikille vastanneille...suuriapu oli.

      • Liekkö ostan...

        Terve!
        Nyt tuli hankittua kamera, muttei z3, vaan z5. Myyjä kehui, että samat ominaisuudet kuin z3, mutta z5-kamerassa enempi megapikseleitä ja isompi LCD-näyttö. Samalla hankin 512mb muistikortin. Parin käyttöpäivän jälkeen olen tod. tyyttyväinen ostokseeni.
        Mutta kysyisin miten tuon "sarjatuli"-asetuksen voi pistää päälle, eli tuo kymmenen kuvaa/sek. mistä jarion puhui? Vai onko niin, ettei z5 löydy tätä toimintoa?
        Miten on?


      • Liekkö ostan...
        Liekkö ostan... kirjoitti:

        Terve!
        Nyt tuli hankittua kamera, muttei z3, vaan z5. Myyjä kehui, että samat ominaisuudet kuin z3, mutta z5-kamerassa enempi megapikseleitä ja isompi LCD-näyttö. Samalla hankin 512mb muistikortin. Parin käyttöpäivän jälkeen olen tod. tyyttyväinen ostokseeni.
        Mutta kysyisin miten tuon "sarjatuli"-asetuksen voi pistää päälle, eli tuo kymmenen kuvaa/sek. mistä jarion puhui? Vai onko niin, ettei z5 löydy tätä toimintoa?
        Miten on?

        "Sarjatuli"-asia selvisikin, pienen tutkimisen jälkeen. Eli MENU-- Drive mode -- progressive. Got it.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      139
      8551
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1403
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1166
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1057
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      139
      1010
    7. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      788
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      785
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      761
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      684
    Aihe