MIKSI EI VALMISTUNEET??!!

minä

Miksi onnitellaan vain ylioppilaita?Miksi ei yhtälailla ammattikoulusta valmistuneita onnitella?Televisio ja lehdet ovat pullollaan ylioppilaista juttua,mutta valmistuneista ei edes mainita.Tässä on minun mielestäni pieni epäkohta. Ei ne ylioppilaat ole kummempia ihmisiä kuin me muutkaan.
Vielä sen sanon,että ei siitä lakista mitään hyötyä ole jos ei todella ole viisas,sinne lukioon ku aika monet menevät vain siksi kun muuta ei keksi. Onhan se kiva raataa kolme vuotta valmistumatta miksikään! En sitten tarkoita niitä jotka ovat oikeasti hyviä ja joilla on mahdollisuuksia esim. yliopistoon!

20

2115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä-

      Oliskohan suurin syy, että lukioon pääsyyn vaaditaan hyvähkö todistus sekä vaaditaan lukemista jonkin verran, että pääsee ylioppilaaksi.

      Ammattikouluun pääsee lähes kuka tahansa, ja todistuksenkin saa jos joskus viitsii paikalla käydä.

      Siis yleinen käsitys huonot ammattikouluun ja hyvät lukioon.

      Sekä ammattikoulusta valmistuneita arvostetaan yhtäpaljon kuin peruskoulun päättäneitä, ei puhettakaan, että pidettäisiin suuret juhlat ja saisit lahjoja ja kaukasetkin sukulaiset tulisi.



      Kyllä lukion käymisestä on suurempi hyöty pitemmän päälle kuin ammattikoulusta. Esim vaihdat alaa tai alat jatko-opiskella jne...

      Usein lukion käyneillä opinnot vuoden lyhkäsempiä kuin ammattikoulun käyneillä, joten tuhlatun ajan saa pikkuhiljaa takasin.


      Sekä jos tietää mille alalle haluaa, niin kannattaa käydä ammattilukio.



      Jos on ihan varma, että kokoikänsä haluaa tehdä saman alan hommia, niin silloin ilman muuta ammattikouluun.

      • djka

        Lukioon pääsyyn ei vaadita mitään ainakaan täälläpäin!Jokainen lukioon hakeva pääsee sisään, mutta ammattikouluun taas ei.
        Ammattikoulusta ei saa todistusta vain siksi jos joskus on paikalla.Ei ainakaan meidän koulusta.Jokainen kurssi on saatava läpi.Lukiossa ei edes tarvitse!


      • opet

        taijat olla ite lukion käyny?
        aatteleppa sillain et käyt lukion ja sitte vaikka amkissa saiaanhoitajaksi...käyt lukioa 3-4 vuotta ja päälle sairhoitaja n.3,5 vuotta ja sulla vaan yks ammatti. mutta jos käyt esim. lähihoitajaksi ja 3 vuotta ja sitte sairaanhoitajaksi 3, 5 vuotta niin kumpi on parempi? kummalla voi olla parempi ammattitaito? lähihoitahjalla on takana jo hoitoalaa 3vuotta kun taas sinulla yleistietoutta 3-4 vuotta. luulisimpa että hoitoalalla esime´rkiksi arvostetaan enemmän ammattitaitoa, kuin yleistietoa, josta ei sillain oo apua esimerkiksi dementiakodissa.
        olenpa kuullut että isoissa sairaaloissa palkataan mieluimmin lähihoitajia, kuin 1-2 vuotta sairaanhoitajaksi käyneitä ylioppilaita.
        jos jää ammattikorkea kesken, niin jo on melko hatarapohja työn hakuun yo:lla. kun taas ammattikoulun käynyt ja samassa tilanteesa elävällä on jo yksi ammatti!!!!


      • Ex- amis
        opet kirjoitti:

        taijat olla ite lukion käyny?
        aatteleppa sillain et käyt lukion ja sitte vaikka amkissa saiaanhoitajaksi...käyt lukioa 3-4 vuotta ja päälle sairhoitaja n.3,5 vuotta ja sulla vaan yks ammatti. mutta jos käyt esim. lähihoitajaksi ja 3 vuotta ja sitte sairaanhoitajaksi 3, 5 vuotta niin kumpi on parempi? kummalla voi olla parempi ammattitaito? lähihoitahjalla on takana jo hoitoalaa 3vuotta kun taas sinulla yleistietoutta 3-4 vuotta. luulisimpa että hoitoalalla esime´rkiksi arvostetaan enemmän ammattitaitoa, kuin yleistietoa, josta ei sillain oo apua esimerkiksi dementiakodissa.
        olenpa kuullut että isoissa sairaaloissa palkataan mieluimmin lähihoitajia, kuin 1-2 vuotta sairaanhoitajaksi käyneitä ylioppilaita.
        jos jää ammattikorkea kesken, niin jo on melko hatarapohja työn hakuun yo:lla. kun taas ammattikoulun käynyt ja samassa tilanteesa elävällä on jo yksi ammatti!!!!

        Näihin vielä "musta-valko"eämäntapaisten nuorten pissisten sanoimisiin en minä ainakaan juuri painoarvoa anna, mutta, että aikuiset ihmiset valtakunnallisella tasolla harrastaa tätä. Sitä en ymmärrä.


      • .....

        Suurempi hyöty pitemmän päälle...Aijaa..Ensinnäkin noita niin kutsuttuja lukeneita on jo koko suomi pullollaan...Ei niille riitä mistään työpaikkoja enää tulevaisuudessa..Mennään viisikin vuotta eteenpäin niin kädentaitajista on huutava pula jolloin heidän palkkansakin nousee kohisten...Itse ammatikoulun käyneellä voin sanoa että työt ei lopu nyt eikä tulevaisuudessa.Monelta työnantajalta olen kuullut että ottavat mieluummin töihin amttikoulutuksen jo saaneen kuin ylioppilaan jolle kaikki täytyy opettaa alusta...(siis kädentaitoa vaativissa ammateissa)...Sitä paitsi tuo että ammattikouluihin pääsee ihan mimmoisilla papereilla tahansa on jo hieman vanha käsite, koska moniin kouluihin on jo pääsykokeet!! Että näin..Itse arvostan ainakin kädentaitajat korkeammalle kuin tollaiset lukeneet...


      • skorpparinna

        Kaikkiin lukoihin ei tarvita hyvää todistusta ja ammattikouluunkaan ei pääse kuka tahansa. Suosittelen sinulle käyntiä opon luona ja opettele uudestaan miten kouluihin nykyään haetaan, tietosi on todella antiikki aikaista.


      • En vuono valinta edessä
        skorpparinna kirjoitti:

        Kaikkiin lukoihin ei tarvita hyvää todistusta ja ammattikouluunkaan ei pääse kuka tahansa. Suosittelen sinulle käyntiä opon luona ja opettele uudestaan miten kouluihin nykyään haetaan, tietosi on todella antiikki aikaista.

        Kerrohan toki mihkä lukioon ei tartte hyvää todistusta?

        Ainaskin täälläpäin jokaiseen vaaditaan hyvä keskiarvo, et pääsee. Toki joihinkin pikkulukioihin jossain syrjäkylässä pääsee melkein kukatahansa kun hakioita ei ole. Tosin niiden opetuksen laadusta voidaan sitten keskustella.


      • mietippä
        En vuono valinta edessä kirjoitti:

        Kerrohan toki mihkä lukioon ei tartte hyvää todistusta?

        Ainaskin täälläpäin jokaiseen vaaditaan hyvä keskiarvo, et pääsee. Toki joihinkin pikkulukioihin jossain syrjäkylässä pääsee melkein kukatahansa kun hakioita ei ole. Tosin niiden opetuksen laadusta voidaan sitten keskustella.

        Kaikesta voi aina keskustella, mutta niin sitä pahasimmastakin syrjäkylän perukasta on päästy ylioppilaaksi ja valmistuttu ammattiin. Aina ei tarvi olla etelän suurkaupunkien kasvatti ja lukion jälkeen hakea sossusta rahaa kaljaan ja huumeisiin, ku kukaan ei huoli töihin. Onkai sukulaisten leuhka sanoa et oot käyny lukion ja sen jälkeen parikymmentä vuotta eläny suurkaupungin ojan pohjissa tai muissa vastaavissa paikoissa, sossun rahoilla, ku nelikymppisenä sut kerätään päihde hoitoon tai hautuu maalle???


      • rauhoitu
        mietippä kirjoitti:

        Kaikesta voi aina keskustella, mutta niin sitä pahasimmastakin syrjäkylän perukasta on päästy ylioppilaaksi ja valmistuttu ammattiin. Aina ei tarvi olla etelän suurkaupunkien kasvatti ja lukion jälkeen hakea sossusta rahaa kaljaan ja huumeisiin, ku kukaan ei huoli töihin. Onkai sukulaisten leuhka sanoa et oot käyny lukion ja sen jälkeen parikymmentä vuotta eläny suurkaupungin ojan pohjissa tai muissa vastaavissa paikoissa, sossun rahoilla, ku nelikymppisenä sut kerätään päihde hoitoon tai hautuu maalle???

        wowwow rauhoitus nyt!kuuntele nyt vähän itsekin mitä selität!

        on totta,että itse menin lukioon,koska en tiennyt minkä ammatin haluaisin.lukioon menään kuitenkin myös,koska halutaan oppia ja hankkia tietoa monesta eri yleissivistävästä aineesta.

        lisäksi tiedän,että lukiossa jossa itse olen(hyvä lukio,pääsykokeet),opiskellaan paljon laajemmin ja vaativammin esim.englantia,ruotsia,äidinkieltä ja matematiikkaa.(paras kaverini on ammattikoulussa)


      • Kiki
        En vuono valinta edessä kirjoitti:

        Kerrohan toki mihkä lukioon ei tartte hyvää todistusta?

        Ainaskin täälläpäin jokaiseen vaaditaan hyvä keskiarvo, et pääsee. Toki joihinkin pikkulukioihin jossain syrjäkylässä pääsee melkein kukatahansa kun hakioita ei ole. Tosin niiden opetuksen laadusta voidaan sitten keskustella.

        Siinäs se


      • Ylioppilas 2005 (n)
        ..... kirjoitti:

        Suurempi hyöty pitemmän päälle...Aijaa..Ensinnäkin noita niin kutsuttuja lukeneita on jo koko suomi pullollaan...Ei niille riitä mistään työpaikkoja enää tulevaisuudessa..Mennään viisikin vuotta eteenpäin niin kädentaitajista on huutava pula jolloin heidän palkkansakin nousee kohisten...Itse ammatikoulun käyneellä voin sanoa että työt ei lopu nyt eikä tulevaisuudessa.Monelta työnantajalta olen kuullut että ottavat mieluummin töihin amttikoulutuksen jo saaneen kuin ylioppilaan jolle kaikki täytyy opettaa alusta...(siis kädentaitoa vaativissa ammateissa)...Sitä paitsi tuo että ammattikouluihin pääsee ihan mimmoisilla papereilla tahansa on jo hieman vanha käsite, koska moniin kouluihin on jo pääsykokeet!! Että näin..Itse arvostan ainakin kädentaitajat korkeammalle kuin tollaiset lukeneet...

        Ensimmäiseksi:
        Kannattaisi opetella kirjoittamaan tekstiä niin, että se teksti olis jämäkkää luettavaa, eikä sellaista väsynyttä ja päämäärättömän näköistä. Niin ku...tällee... masentavaa...Niin justiinsa...

        Jos olisit käynyt lukion niin olisit oisit voinut senkin oppia =)

        "Itse arvostan ainakin kädentaitajat korkeammalle kuin tollaiset lukeneet..."

        No mielipiteensä kullakin, mutta eipähän varmaan kukaan ylioppilas oo tullut amiksilta hakemaan arvostusta, omaa itseään vartenhan me tässä opiskellaan!

        Oon kyllä itse sitä mieltä, että lukiosta on ollut hyötyä, nimittäin ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin otetaan hakijoista sisään about 95 % ylioppilaita ja häntäpäähän jäävät n.5 % amiksista, joista parhaat pääsevät sisään jos hakijoita ei ole tarpeeksi (ainakin Lahdessa).

        Näin ylioppilailla on hyvät mahdollisuudet päästä paremmille palkoille jatkokoulutuksen myötä. Että sillälailla =)


      • amiksenkin käynyt

        Lukioon pääsyyn vaaditaan todellakin monesti parempi päästötodistus peruskoulusta kuin amikseen, mutta siihen paremman todistuksen saamiseen riittää monesti että on ns. hiljainen hissukka eikä opettajan mielestä se kauhukakara.

        Monesti nämä villimmät oppilasainekset hioutuvat timanteiksi ammattikoulun jälkeen ja heistä monesta tulee myös yrittäjiä, toisin kuin korkeakoulutetuista joilla ei riskinottokyky tai halu yrittämiseen ole kehuttavalla tasolla.

        Muuten, patenttipapruja tutkimalla voi todeta että vanhan teknisen koulun käyneet ovat niitä pelle pelottomia eli se ideahulluin ryhmä. Liialliset Laplacet, Fourierit, integroinnit sun muut derivoinnit tappavat luovuuden ja kangistutaan liikaa matemaattiseen ja kaavamaiseen ajatteluun.

        Tehkää te mitä tahdotte, toivottavasti pidätte siitä. Minä myyn yritykseni pois ja jään kohta eläkkeelle =D


      • perus kuousta 15-v aikaa
        amiksenkin käynyt kirjoitti:

        Lukioon pääsyyn vaaditaan todellakin monesti parempi päästötodistus peruskoulusta kuin amikseen, mutta siihen paremman todistuksen saamiseen riittää monesti että on ns. hiljainen hissukka eikä opettajan mielestä se kauhukakara.

        Monesti nämä villimmät oppilasainekset hioutuvat timanteiksi ammattikoulun jälkeen ja heistä monesta tulee myös yrittäjiä, toisin kuin korkeakoulutetuista joilla ei riskinottokyky tai halu yrittämiseen ole kehuttavalla tasolla.

        Muuten, patenttipapruja tutkimalla voi todeta että vanhan teknisen koulun käyneet ovat niitä pelle pelottomia eli se ideahulluin ryhmä. Liialliset Laplacet, Fourierit, integroinnit sun muut derivoinnit tappavat luovuuden ja kangistutaan liikaa matemaattiseen ja kaavamaiseen ajatteluun.

        Tehkää te mitä tahdotte, toivottavasti pidätte siitä. Minä myyn yritykseni pois ja jään kohta eläkkeelle =D

        Itse en ole lukiota tai mista käynyt. Perus-koulum jälkeen 1-v raksalla hommissa. Sitten kodin koneiden parissa myymälässä. Tällä hetkellä omaa putikkiia pyörittäen(IT-ala) Työllistän 37 vakituista ja muutaman osa-aikaisen. kun nuoria tulee töihin, niin koitan saada heidät opiskelemaan töiden ohella virallisen tutkinnnon. sama se onko korkea vaiko ammatillinen, pääasia että heillä on mahdollisimman laaja tietämys asioista. samalla kun heidän tietämys nousee niin minun panostukseni kasvaa korkoa.

        Monesti olen saanut kuulla kauppakorkeassa opiskelevan suusta että kun hän valmistuu niin palkaa minut töihin. aina olen sanonut että minua ei voi palkata, vaan minun kanssa voi tulla keskustelemaan onko taitoja vastaavaa tointa....

        amis, yo, korkea, peruskoulu. ennenkaikkea itse ihminen ratkaisee....

        Jone
        Algarve


      • look at
        Ylioppilas 2005 (n) kirjoitti:

        Ensimmäiseksi:
        Kannattaisi opetella kirjoittamaan tekstiä niin, että se teksti olis jämäkkää luettavaa, eikä sellaista väsynyttä ja päämäärättömän näköistä. Niin ku...tällee... masentavaa...Niin justiinsa...

        Jos olisit käynyt lukion niin olisit oisit voinut senkin oppia =)

        "Itse arvostan ainakin kädentaitajat korkeammalle kuin tollaiset lukeneet..."

        No mielipiteensä kullakin, mutta eipähän varmaan kukaan ylioppilas oo tullut amiksilta hakemaan arvostusta, omaa itseään vartenhan me tässä opiskellaan!

        Oon kyllä itse sitä mieltä, että lukiosta on ollut hyötyä, nimittäin ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin otetaan hakijoista sisään about 95 % ylioppilaita ja häntäpäähän jäävät n.5 % amiksista, joista parhaat pääsevät sisään jos hakijoita ei ole tarpeeksi (ainakin Lahdessa).

        Näin ylioppilailla on hyvät mahdollisuudet päästä paremmille palkoille jatkokoulutuksen myötä. Että sillälailla =)

        Aika hauska lukea ku oot tietävänä kirjottanu, että miten osaat kirjottaa napakkaa tekstiä ku oot käyny lukion.... Oisko kuitenki ennen ku lähetit viestin kantsinu lukee se vielä kerran läpi ettet ois itekki ollu amisten tasolla kirjotus taidoisa???;) Lue se ainaki nyt!!


      • Iloinen kuullessaan
        perus kuousta 15-v aikaa kirjoitti:

        Itse en ole lukiota tai mista käynyt. Perus-koulum jälkeen 1-v raksalla hommissa. Sitten kodin koneiden parissa myymälässä. Tällä hetkellä omaa putikkiia pyörittäen(IT-ala) Työllistän 37 vakituista ja muutaman osa-aikaisen. kun nuoria tulee töihin, niin koitan saada heidät opiskelemaan töiden ohella virallisen tutkinnnon. sama se onko korkea vaiko ammatillinen, pääasia että heillä on mahdollisimman laaja tietämys asioista. samalla kun heidän tietämys nousee niin minun panostukseni kasvaa korkoa.

        Monesti olen saanut kuulla kauppakorkeassa opiskelevan suusta että kun hän valmistuu niin palkaa minut töihin. aina olen sanonut että minua ei voi palkata, vaan minun kanssa voi tulla keskustelemaan onko taitoja vastaavaa tointa....

        amis, yo, korkea, peruskoulu. ennenkaikkea itse ihminen ratkaisee....

        Jone
        Algarve

        OLen iloinen, että sinä olet sellainen niinkuin kuuluukin. Yritteliäs ja motivoitunut. Olet saavuttanut sen mitä olet nyt puhtaasti työllä. Sitähän muutkin yrittävät, mutta eri reittejä. Toiset Lukion avulla, toiset ammattikoulun.

        Hatun noston paikka sinulle!


      • oppilas -83

        eiköhän ammattioppilaitokseen hae kans hyvä todistuksisia oppilaita! ja eiköhän lukioon pääse jopa apukoulustakin..
        Elikkä eiköhän kumpaankin pääse huono-oppiset ja hyvä-oppiset! itse kävin ammattikoulun ja kävi mielessä että kävisin lukion mut en pidä isoista juhlista ja just sinne lukioon minne ehkä oisin hakenut ois mennyt vain kusipäitä.


      • jepjep

        Miten niin muka paremmat mahdollisuudet ylioppilailla kuin amiksilla? Ei todellakaan.

        Tänä päivänä kaikki lähtevät samalta viivalta. Ja voivathan amiksetkin vaihtaa alaa jos siltä tuntuu ja yleensä vaihtavatkin jo heti ensimmäisen vuoden jälkeen jos sen hetkinen ala ei tunnu omalta. Ja tällä hetkellä oma amis-veljeni opiskelee toista alaa, kun ei voi enää terveydellisistä syistä tehdä töitä nykyisen alansa hommia. Ja tänä päivänä tavitaan jo kaksi tai jopa kolme ammattia, koska irtisanomisia tapahtuu kokoajan ja monet duunarit opiskelevat työnsä ohella.

        Myös lukiolaiset lusmuilevat opinnoissaan(ystäväpiiriini kuuluu monta sellaista ja eivät taida edes käydä koko lukoita loppuun) ja eikä tänä päivänä amikset saa sitä todistusta jollei ole tiettyä kurssimäärää suorittettu.

        Itse pidin valmistujaisjuhlat sukulaisieni painostuksen jälkeen.

        Eikä joka ammattikouluun edes pääse ilman pääsykokeita. Omasta mielestä miksei jokaiseen ammattikouluun voisi olla jonkinlainen soveltuvuuskoe? Koska se karsisi ne lusmuilijat pois ja kouluun pääsisivät sellaiset, jotka ovat todella kiinnostuneet alasta.


      • Drucilla

        Toki ammattikoululaisiakin arvostetaan ja ilman niitä ei yhteiskunta pyörisi.
        On kuitenkin tosiasia että lukiolainen joutuu tekemään helvetin paljon enemmän töitä lakkinsa eteen kuin ammattikoululainen "ammattinsa" eteen. Ainakin minun lukiossani keskiarvo on 9.3 millä sisään pääsee ja kaikki kurssit on päästävä läpi. Yhden aineen kirjoitukseen lukeminen vaatii _kymmeniä kymmeniä_ tunteja ja jos ei ole kurssejaan aikaisemmin käynyt huolella läpi joutuu lukemaan vielä kymmeniä tunteja enemmän.
        Amiksessa pääsee paljon helpommalla ja pelkillä tunneilla oloilla sen ammatin saa kouraan, mikäli pysyy edes hitusen hereillä.

        Olen kyllä samaa mieltä, että jos ei ole järkeä lukioon eikä jaksaisi lukea ylioppilaaksi tai jatkaa ylioppilaasta muualle kouluihin ei ole järkeä lukioon mennä ja ammattikoulu ja kauppis ovat aivan oikeita vaihtoehtoja.

        Ja kyllä ammattikoululaisiakin pitäisi vähän enemmän julistaa :>

        Onnea kaikille opiskelijoille ja opintonsa päättäneille!


    • hemi

      Olen ihan samaa mieltä. Itse valmistuin tänä keväänä ammattikoulusta. Ja olen opiskellut vähintään yhtä kauan ja hyvin kuin kaikki valkolakin saaneet. Mutta silti aina ja edelleen VAIN ylioppilaat saavat kaiken kunnian ja ylistyksen keväisin lakin saatuaan! Me AMMATTIIN VALMISTUNEET, olemme sentään todella saavuttaneet ja saaneet jotakin. Ammatin! Meillä on nyt AMMATTI. Toisin kuin ylioppilailla, joilla on VAIN JA AINOASTAAN valkoinen lakki! Mitäs hienoa siinä nyt on!! Haha! He joutuvat vielä opiskelemaan KAUAN saadakseen sen ammatin, jonka ME olemme jo saaneet jotka ammattikouluista olemme valmistuneet. PALJON ONNEA KAIKILLE AMMATTIIN VALMISTUNEILLE JA PERUSKOULUNSA PÄÄTTÄNEILLE!!!! ja ylioppilaille.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta kylläpä on katkeraa amislaista täällä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe