Päivämatkan pituus/Kolovesi

Minä

Hei!

Kaveriporukassa virisi ajatus lähteä melomaan Kolovedelle. Kuudesta hengestä vain kaksi on melonut aiemmin; mietimme inkkarien vuokrausta. Kysysisinkin onko Kolovesi mission impossible aloittelijalle? Aikaa olisi kaksi vuorokautta.

Kuinka pitkiä päivämatkoja voi harkita tekevänsä? Esimerkiksi ehtisikö puiston kiertää kahdessa päivässä ympäri (eli siis mennä Mäntysalon päähän saakka ja käväistä mahdollisesti myös Vieruvuorella) jos lähtee vaikkapa Nahkiaissalosta? Vai kannattaisiko lyhentää retkeä ja kiertää vain Vaajasalo?

Olen kiitollinen jos joku viisaampi voisi valaista asiaa.

5

3674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Horn

      Ei ole mission impossible aloittelijalle. Yleensäkin järvimelonnassa ratkaisee enemmän kelit kuin itse paikka.
      Koloveden kiertää kyllä kahdessa päivässä. Päivämatkojen pituutta on vaikea mennä sanomaan sillä sekin riippuu kalustosta, kelistä ja kokemuksesta. Matkanopeus tyynellä aloittelijalla voisi olla n. 4 km/h.
      Kannattaa ottaa huomioon ensikertalaiset, sillä jos ekana päivänä vetää liian pitkän siivun saattaa paikat olla aika jumissa seuraavana päivänä.
      Mun ehdotus on että teette kohtuullisen reittisuunnitelman josta voi hyvällä mielellä poiketa. Kolovesi on niin upea paikka että siellä riittää nähtävää/koettavaa vähilläkin kilometreillä niin vesillä kuin maissakin.
      Muistakaa ottaa huomioon liikkumisrajoitukset :-)
      Hauskaa reissua

    • Lendal

      Kylla koloveden kiertaa kivasti kahdessa paivassa. Itseasiassa siella ei voi oikein majoittua kuin etela ja phjoispaan merkityissa leireissa.Kivikkoa ja korkeita kallionseinamia riittaa ja kirkasta vetta etta nakee kuinka syvaa on.

      Siella olen kokenut urani komeimmat ukkoset ja hienoimmat maisemat ukkosen jalkeen. Jos olisin melonut siella esi-isieni aikaan, olisin uskonut ukkoyliumalan suuttuneen tosissaan - ja olisin vilkkaasti mennyt uhraamaan jotain....tai riipustanut kalliomaalauksen...

      Maisemat ovat komeita, mutta kunnon kartta ehdottomasti mukaan. Itse suosittelen 1:50 000, niin nakyy niemekkeet ja lahdelmat joita on paljon- lehtipuiden ymparoimina eli pitaa suunnistaa tarkasti. Vaikka mitapa se haitaa, vaikka valilla eksyykin - reissussa.

      Luonnonsuojelualueen ulkopuolella, muistaakseni lanteenpain on hyva saunamahdollisuus ja telttapaikkaa loytyy.
      Katso myos metsahallituksen www sivut ja ko. kuntien sivut, siella on paljon hyodyllista tietoa.
      Upeaa reissua ja ottakaa kunnon sadevarusteet mukaan - ja aurinkovoidetta.

    • Niunau

      Ei kannata sinne mennä. Missä tahansa muualla on parempaa. Mitä siellä nyt olisi näkemistä? Rääseikköisiä louhikkorantoja, hyttyspusikoita, kylymää vettä. Pitkät matkat melottavaksi, sokkeloista saaristoa, kavalaa karikkoa, kaameita syvänteitä. Eksyt vielä sinne sokkeloon, eikä kukaan pelasta. Melan varresta tulee rakot käteen ja kramppi kyynärpäähän. Eväät loppuvat ja hirvi ui kanoottisi kumoon. Hauki puree uidessa ties minne. Särjistä ja lahnoista saat lapamadon, rantapusikosta puutiaisen. Borrelioosi ei ole leikin asia. Entäs kun aurinko polttaa nahkasi ja saat melanooman. Siihen kuolee! Karhu ja kotka ovat jokapäiväisiä vastaantulijoita ja susilaumat ulvovat öisin. Koipesi vielä taitat rantakivikossa. Siellä ne luusi sitten yksinäisellä rannalla vaalenee ja syysmyrskyn tuomat lehdet ne peittelee. Lopulta vain valju lumen pinta kaamoksen hämärässä hohtaa.

    • Lendal

      meloessa on aika leppoisa, kun melotaan noin 20-25km/ päivä. Reipaammin mennään 40-50km/ päivä. Useimmiten voi kuitenkin laskea että leppoisa matkanopeus on 4-6km/ tunti ruoka ym. tauot= melonta aika.Leiriytyä kannattaa ennen pimeää etenkin jos ei omista otsalamppua.

      Kartta kannattaa muovittaa, laminoida tai taitella sopivasti minigripin kakkupussiin, se isoin jota saa kaikista kaupoista- jos ei halua investoida retkelykaupan vesitiiviisiin karttapusseihin. Jos se ryökäle kastuu, jää vain riekaleet jäljelle...

    • Juuso

      Suosittelen päivämatkaksi max 25 km. Kanoottiretki on muutakin kuin melomista; se on taukoja, ruuan laittoa ja nuotiolla istumista. Älä suunnittele liian pitkiä päivämatkoja, voi mennä retki piloille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe