Matkailu eläkeläisenä!

Anonyymi-ap

Sanotaan, että vihdoinkin on aikaa matkustaa, niin mihin matkustatte? Mikä paikka on jäänyt näkemättä tai mihin haluaisi mennä uudestaan?

Mihin ihmeeseen sitä täytyy lähteä?

42

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Irlantiin on vetämässä matka.
      Olisin aikanaan halunnut lähteä Kiinaan ja Intiaan, mutta luulen että ne jätän lopuksi elämää käymättä. Levottomuuksia ja tauteja epäilen. Katselen netistä kuvia, se saa riittää. Ystävä kävi Kiinassa n. 7 v. sitten ja ihastui maahan.

      • Anonyymi

        Intia on yksi maailman likaisimmista maista, jännä että sinne halutaan matkustaa. Intia on profiloitunut myös jonkin laisena mielen tyyssijana, äiti Amma siellä tekee siellä tiliä kun länsimaalaiset käyvät maksusta häntä halaamassa. Tsiisus sentään, ihan niin kuin Intiassa olisi joku pyhä mekka olemassa, missä löytyy sielun rauha...maassa, jossa poltetaan vaimoja ja kastijako on yksi maailman kovimmista.


    • Anonyymi

      Ulkomailla olen käynyt aikoinaan vain Ruotsi+ Norja viikon autoreissu, Virossa Pärnussa 4 vrk ja muutaman kerran Tallinnassa risteilyreissulla maissa ja Latviassa Riikassa muutaman tunnin, ne on riittäneet ulkomaista. Kotimaassa tykkään enemmän pysyä ja kulkea julkisilla milloin minnekin. Nyt on varattuna ensi syksylle ruskamatka pohjoiseen. Yleensä teen yksin näitä reissuja jonkun matkanjärjestäjän mukana kun se helpointa. Muutama parin- kolmen päivän hotellireissu vuodessa, riippuen tarjouksista mihin on varaa yksin lähteä kun matkaseuraa ei ole. Keväälle suunnitelmissa risteily. Pieni eläke rajoittaa, mutta onneksi on Onnibus jolla pääsee halvalla. Joskus onnistunut saamaan liput meno-paluu 2.60€ seniorialennuksen kanssa.
      Monesti on joku kysynyt enkö lähtisi esim Espanjaan, mutta ei ole koskaan kiinnostanut etelän maat ja siksikään sitä matkaseuraa ei ole löytynyt. Mieluummin kierrän tätä kotimaata ja montaa vuotta ei ole enää jäljellä siihenkään.

    • Anonyymi

      Niin, mihin sitä enää matkustaa, kun kaikki on tullut jo niin moneen kertaan nähtyä, mitä on halunnutkin. Ensimmäisen kerran kävin Tallinnassa ja kiersin Viroa, kun ei vielä ollut Viru-hotellia rakennettu. Kymmeniä kymmeniä kertoja sen jälkeenkin. Samoin Tukholmassa ja Ruotsissa kiertelemässä. Euroopan olen kolunnut joka kantilta, paitsi en Espanjaa, Kreikkaa enkä Turkkia, enkä ole koskaan ajatellutkaan mennä.

      En ole koskaan halunnut Amerikkaa, Afrikkaan tai Aasiaan. Ystäväni asuu Singaporessa, mutta en ole sinnekään menossa, kun en oikein viihdy jatkuvassa hiostavassa helteessä.

      Kotimaata reissasin aikoinaan, että tuntuivat kaikki pikkutietkin tutuilta.

      Että ehkä nyt riittävät raitiotiematkat, jotka nekin kuitenkin koko ajan muuttuvat🚃👍🏻😂

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta matkailu.

      Siis matkailun itsensä takia, pitää olla jokin syy. Loppupeleissä ulkomailla, kotimaassakin kaikki on jo telkkarista tuttua. Ainoastaan ruoka voi olla niinkuin elämys. Turismi kohteet suunnalleen ajatuksenakin yrjöttää. Sellanen reppureissaaminen ois kiinnostavampaa, mutta ei nykyisellään enää terveyssyistä innosta.

      Mutta jos ois syy, ehkä vois jossain käydä. Syy vois olla vaikkapa jokin konsertti tms tapahtuma. Siinäkin vaan se, ei kiinnosta väkijoukot, alkaa ahdistaan liikaa.

      Tiivistetysti, ei tietenkään mahdoton ajatus ole jossain käyminen, mutta siihen pitää sitten olla todella hyvä syy.

      =DW=

      • Anonyymi

        Kyllä minun mielestäni on tarpeeksi syytä jos haluaa nähdä paikkoja jossain muussa maasssa nkrikassa on mahtavasti paikkoja jotka kiinnostaa.
        Italiassa haluaminen käväistä , Hollannissa keväällä kun tulppaanit alkavat kukkia ja nähdä omin silmin ne laajat tulppaani viljelykset.
        Voi niin paljon on paikkoja joita haluaisin nähdä vielä ennen kun aikani on ohitse . Onhan niitä kiva katsella netissä mutta se ei ole mitään kun että saa nähdä kaiken luonnossa


    • Anonyymi

      Ei köyhän eläkkeillä matkustella.
      Nekin pieneläkeläisen eläkkeen korotukset menee miinukselle veronkorotusten myötä, mutta näinhän ne herrat on sen laskeneetkin että rikkaat rikastuu.

    • En taida enää lähteä ainakaan pohjoismaiden ulkopuolelle ellei ole pakko ja voi olla että en Suomenkaan. Täälläkin on paljon vielä näkemättömiä paikkoja. Sukuloimassa ehkä voisi käväistä muutaman sadan kilometrin säteellä. Viihdyn ihan hyvin kotona ja päiväreissujen päässä.

    • Anonyymi

      Nuorena tuli reissattua paljonkin. Ihan kivaahan se on, muttei mitenkään niin, että olisi pakko päästä jonnekin. Tykkäsin Lontoosta nuorena ja siellä voisin vielä käydäkin. Etelälomat ei kiinnosta, ei alkuunkaan eikä ylipäätään mikään, minne on pitkät tai suht pitkät lennot ja hankalat matkustuskuviot - ei kiitos. Kotimaan matkailu riittää ja sekin ihan pieninä annoksina.

      • Anonyymi

        Kotimaan matkailu hotellihuoneiden kanssa tulee paljon kalliimmaksi kun ulkomaan reisut.
        Maltalla on myös paljon katseltavaa ja nätti kaupunki kaikkine näkemyksilleen äkreikassa kun näkee oliivi puut pitkinä riveinä ja miten ihmiset siellä ovat touhussa , pieniä ravintoloita joissa poiketa syömään ja valkoisia taloja vuoristossa . Kukkia ja niiden tuoksuja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaan matkailu hotellihuoneiden kanssa tulee paljon kalliimmaksi kun ulkomaan reisut.
        Maltalla on myös paljon katseltavaa ja nätti kaupunki kaikkine näkemyksilleen äkreikassa kun näkee oliivi puut pitkinä riveinä ja miten ihmiset siellä ovat touhussa , pieniä ravintoloita joissa poiketa syömään ja valkoisia taloja vuoristossa . Kukkia ja niiden tuoksuja .

        Olen eri mieltä koska kummastakin on sen verran kokemusta. Toki riippuu hotellista mutta jos lähden täältä meiltä päin vaikka etelän lomalle, jo matkat Helsinkiin lentokentälle maksavat ihan kiitettävästi ja miten tympeää se matkustaminen ylipäätään kohteeseen on, varsinkin jos se on joku turistirysä.

        Mutta kukin reissatkoon tavallansa, minä boikotoin lentämistä ja kaikkia sellaisia maita, joissa on vielä selkesästi näkyvissä ihmisryhmien eriarvoisuus ja missä mm. juksataan turistia niin paljon kuin kerkiää kuten Thaimaassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaan matkailu hotellihuoneiden kanssa tulee paljon kalliimmaksi kun ulkomaan reisut.
        Maltalla on myös paljon katseltavaa ja nätti kaupunki kaikkine näkemyksilleen äkreikassa kun näkee oliivi puut pitkinä riveinä ja miten ihmiset siellä ovat touhussa , pieniä ravintoloita joissa poiketa syömään ja valkoisia taloja vuoristossa . Kukkia ja niiden tuoksuja .

        Vallettan satamaan tulo on vaikutava. Risteilyalus lipuu hiljaa suureen satamaan Vallettan kohdalle.
        Tietenkin tunnelmaani vaikutti tutustumiseni aikanaan historian tapahtumiin aina muslimipiirityksestä toisen maailmansodan tapahtumiin.
        Keskisen Välimeren risteilyyn sisältyi vain yksi päivä Valletassa mutta sen verran se tehosi, että muutamaa kuukautta myöhemmin vaimoni kysyi minulta mielipidettäni josko hän lähtisi sinkku tyttäremme kanssa sinne viikoksi. Menivät ja kiertelivät saarta. Majoitus oli jossakin Valletan ulkopuolisessa kylässä.


    • Anonyymi

      3 v euroopassa töissä ja reissussa. 13 interrail korttia tuli käytettyä.

      Pääpaikkana Dresden ja Praha.

      Kotimaani ompi Suomi...niinkuin lampaansyöjissä lauletaan.

      • Anonyymi

        Olin Dresdenissä -68 ja Itä-Berliinissä ja muuallakin .
        Oli tiukkaa siellä silloin. Miten lie nykyisin? Olis kiva pistäytyä Dresdenissä.

        Berliinissä olin 2018. Ei kiinnosta Berliini.

        Prahaan en halua mennä. Näin kerran painajaisunen Prahasta, vettä tulvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin Dresdenissä -68 ja Itä-Berliinissä ja muuallakin .
        Oli tiukkaa siellä silloin. Miten lie nykyisin? Olis kiva pistäytyä Dresdenissä.

        Berliinissä olin 2018. Ei kiinnosta Berliini.

        Prahaan en halua mennä. Näin kerran painajaisunen Prahasta, vettä tulvi.

        Kommariaikana emme käyneet itäpuolella ollenkaan. Länsi-Saksaa tuli ajeltua useaan otteeseen.
        Muurin murruttua kävimme kahdesti Dresdenissä ja kerran Schwerenissä. Tulikohan oikein?
        Tuonkin jälkeen olemme käyneet useamman kerran Berliinissä, ja muutaman muunkin kaupungin joulutoreilla.
        Prahassa oman auton matkalla kerran ja kentältä vuokratulla toisen kerran.
        Prahan käynnit liittyivät Itävallan ja Unkarin kiertelyymme.


    • Anonyymi

      60v ikään mennessä olimme vaimoni kanssa tehneet 49 ulkkarimatkaa enkä laske naapurimaita sellaisiksi.
      Kahta Kiinan matkaa lukuun ottamatta varsinainen Kauko-Itä on jäänyt väliin.
      Uusi-Seelanti olisi kiinnostanut kuten myöa Australia.
      Tyynenmeren saaret olisivat kiinnostaneet mutta kun olimme valmistelleet rinkkamatkan pollukan ympäri ilman aikataulua niin vaimoni terveys petti 3pv ennen lähtöä. Menolennot Balille oli maksettu eikä ne olleet muutamaan kuukauteen mielessä. Amerikan puolella emme ehtineet Meksikoa etelämmäksi.
      Alkupään matkoista suurin osa oli omatoimisia. Pitemmälle kurkottavat järjestettyjä kiertomatkoja.
      Aikaa noihin meni yhteensä 85 viikkoa. Vielä tuon 60v pyykin jälkeenkin pidin reisuista kirjaa.
      Matkat muuttuivat täysihoitoristeilyiksi kolmella merellä ( ei Itämerellä )
      Olemme nyt 80v / 75v emmekä kolmeen vuoteen ole pystyneet käymään missään.
      Olemme onnellisia, että vaimoni terveys on pitänyt 72v vaiheeseen sallien järjestetyt kiertomatkat. Nyt on oltava parin tunnin viiveellä hälytysvalmiudessa.

      Ennen tuota stoppia 77v / 72v ehdimme käymään 4:ssä maanosassa ja 52 valtiossa.
      Ilman tuota terveydellistä estettä olisimme jatkaneet harrastusta.

      • Anonyymi

        Voi kun ihanaa että teillä on ollut mahdollisuus matkustaa niin paljon ja nähdä erilaisia paikkoja
        Meillä oli aikomus tutustua Borneon , mutta miehen sairaus ja kuolema teki että se jäi . Ja nyt kun on muutaman vuoden ollut yksin niin tekee kyllä qmueli jonnekkin muuta ei uskalla itsekseen lähteä seikkailemaan . Minulla on yksi tuttava joka on matkustanut paljon ja oikein rakastan kuunnella kun hän kertoo niistä reisuistaan ja osaa kuvata tapahtumien yksityis kohdatkin . Melkein kun olis itsekkin ollut mukana kun hän kertoo
        Onhan sitä tapahtunut asioita kun on matkustanut ja niitä aina välillä muistelee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun ihanaa että teillä on ollut mahdollisuus matkustaa niin paljon ja nähdä erilaisia paikkoja
        Meillä oli aikomus tutustua Borneon , mutta miehen sairaus ja kuolema teki että se jäi . Ja nyt kun on muutaman vuoden ollut yksin niin tekee kyllä qmueli jonnekkin muuta ei uskalla itsekseen lähteä seikkailemaan . Minulla on yksi tuttava joka on matkustanut paljon ja oikein rakastan kuunnella kun hän kertoo niistä reisuistaan ja osaa kuvata tapahtumien yksityis kohdatkin . Melkein kun olis itsekkin ollut mukana kun hän kertoo
        Onhan sitä tapahtunut asioita kun on matkustanut ja niitä aina välillä muistelee

        En ole virallinen omaishoitaja mutta käytännössä vastaan ja teen kaiken.
        Vuosi sitten naiset ( vaimoni ja sinkku tyttäremme ) juonivat ja häätivät minut yksin Espanjaan. Sopivan lähellä. Mantereelta lento alle 4,5 tuntia.
        Tyttö tuli vaimoni seuraksi etätöihin.
        En ollut koko avioliiton aikana tehnyt yhtään lomamatkaa yksin. Oli hölmö oli.
        En osannut rentoutua vaikka varsinaista syytä huoleen ei ollutkaan.
        Ensimmäisen viikon olla möllötin. Toinen viikko meni kosteissa merkeissä.
        En osannut mukautua muutokseen.

        Omatoimimatkailussa eräs oleellinen osa oli tutustuminen ihmisiin tapoineen ja ajatuksineen. Euroopassa syntyi perhetuttavuuksia joiden kanssa olimme ainakin korttien vaihdossa ja joissakin kävimme vierailemassa. Yksi ko. tuttava kävi luonamme Suomessa kuukauden lomalla.
        Muualla ei voinut olla huomaamatta sattmalta tavattujen englantilaisten asennetta oman kielensä kuviteeltuun kaiken kattavuuteen ja jenkkien maailmanomista asennetta.
        Eivät välttämättä ole yleisiä mutta silmiin pistäviä ja korviin kuuluvia kuitenkin.
        Varsinkin ennen nettiaikaa sen enkun sai työntää ahteriinsa kaupunkien keskustojen ja liikepaikkojen ulkopuolella. Pikkukylissä ja maaseudulla oli syytä varautua hoitamaan asiansa muulla tavoin.
        Espanja on yllättävän monikäyttöinen kieli laajaltikin.
        Latinapohjaisilla kielialueilla tulee ymmärretyksi varsin hyvin.

        Lienen ennakkoluuloinen koska Turkki, Egypti ja Marokko ovat kohteita joihin ei ole mieli tehnyt uudelleen.


      • Anonyymi

        Ja, sitten heräsit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja, sitten heräsit....

        Näiden viimeisten kolmen vuoden toivoisin todella olevan unta.
        Vaimoni luuydin ilmoitti lopulisesti kyllästyneensä yhteistyöhön.
        Aloitimme 1970 auto/teltta matkalla Välimeren pohjoisrantaa kierrellen 4,5 viikkoa.
        Loppumatka Köpenhaminasta kotiin SOS:n vakuutuksella vanhan menopelin tasauspyörästön alkaessa hajoamaan Saksan motareilla.
        Viimeinen oli jouluviikko Roomassa 4 vuotta sitten.
        Sen jälkeen olemme matkustelleet juhlapyhiksi paikkakunnan kylpylään. Matkaa noin 5km.


    • Anonyymi

      Itse menisin Canarialle tammikuussa kun täällä pohjoisessa on kylmä .
      Aina enne kun mies eli niin oltiin siellä tammikuussa. Änyt kun on yksin niin ei oikein uskalla yksin lähteä minnekään kauemmaksi
      Olavin linnan haluaisin myös nähdä joten Suomessakin on kesällä paljon paikkoja mitä ei ole koskaan nähnyt ..

    • Anonyymi

      Mauritiukselle kahtomaan jäikö sinnne jälkikasvua 1975 :D

      Vanha Skönö

    • Anonyymi

      Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ottanut tehtäväkseni matkailla. Köyhänä eläkeläisenä tämä on vaatinut suunnittelemista ja säästämistä. Nyt kun ajattelen, niin olen tässä hyvin onnistunutkin.

      Nuorempana tuli jonkin verran matkusteltua, mutta sitten tuli pitkä tauko.

      Katsoin sitten haikeana telkkariuutisia, kuinka ihmisiä jonotteli lentoasemilla... Kuuntelin sivusta, kuinka jotkut olivat matkustelleet siellä ja täällä...: Voi, että... Voikun minäkin noin pääsisin...

      Miksen muka pääse?! Päätin, että minä kans! Vaikka kontaten. Ja sillä tavoin ryhdyin asiaan.

      Koska olen yksineläjä, katsoin luotettavammaksi lähteä mukaan joillekin edullisille, vaikkapa vain muutaman päivän kestäville valmis-ryhmämatkoille. Mietin, missä en ole käynyt ja missä "pitäisi käydä, ennen kuin kuolen".

      Matkatoimistojen jonkinlaiset valmismatkat ovat osoittautuneet itselleni parhaimmaksi: on joku ulkopuolinen tuki ja turva ja kaiken voi valmiiksi ostaa ja varata, voi niissä puitteissa jo ennalta suunnitella omaa matkaa. Itse suunnittelenkin kaiken itselleni kirjallisesti: luon tiedostoihini kulloisenkin matkakansion. Näin en toimi pelkän muistin varassa. On tässä ollutkin opettelemista.

      Itse en pystyisi nukkumaan vieraan / toisen ihmisen kanssa samassa hotellihuoneessa, joten varaan aina mahd. "2 hengen huoneen yhdelle". Tämä antaa rauhaa ja myös yksityisyyttä. Mutta toisaalta: jos on fyysisesti tai muutoin heikkokuntoinen niin kaveri olisi hyvä. Toisaalta taas ei voi rasittaa muita matkustajia: itse pitää pärjätä. Matkatoimiston matkoilla voi muilta ihmisiltä saada kuitenkin jotain tukea eri kysymyksissä. Ja on yhteys matkatoimistoon, voi hädän tullen vaikka soittaa, tai ottaa chatissa yhteyttä.

      Olen aika heikkokuntoisenakin laahautunut maailmalle. Mutta kun selaa matkatarjontaa ja eri hotelleja, kannattaa miettiä mikä on minun kunnolleni paras vaihtoehto. Huonojalkaisen kannattaa varata hotelli siten, että ei tule kaupoille tai uimarannalle pitkiä kävelyitä. Hyvä, jos hotelliin kuuluisi esim. uima-allas.

      Viime kesänä havaitsin, että minusta ei omin voimin ole kuljeksimaan kovin kauas, siksi hotelli kauniilla paikalla, omalla altaalla oli itselleni paras vaihtoehto. Varasin parit retket ja niilläkin päätin kuljeksia ihan vain lähiympäristössä. Huonot jalat tulivat esteeksi monessa asiassa, mutten masentunut. Olin sentään astunut melko pitkälle ulos kotiovestani. Ja pärjäsin joten kuten, omien rajoitusteni mukaan.

      • Anonyymi

        Skotlantiin vois mennä.

        Irlannissa oon käynyt muutaman kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skotlantiin vois mennä.

        Irlannissa oon käynyt muutaman kerran.

        Skotlannissa haluaisin myös itse käydä.


      • Anonyymi

        Köyhinä eläkeläisinä valitsimme Euroopan kaupunkilomille tavan jossa valitsimme halvimmat lennot tavoitekohteidemme joukosta sopivaan. Katsoimme halpishotskun jollaisia löytyy kaupunkien vanhoista keskustoista ja jos mahdollista niin kävelykadun varrelta. Joka tapauksessa kaikki kiinnostava on lähellä. Hyvät liikenneyhteydet. Viihdyimme paikassaan 5 - 7 vuorokautta.
        Emme koskaan ole käyttäneet taksia vaan paikallisia julkisia.
        Risteilyihin valmistautuminen on sisältänyt satamakaupunkeihin tutustumisen ennalta ja laivalla myytävien kieriajelujen stoppipaikkojen valikoimasta kiinnostavat kohteet ajatellen joissakin käväisyä omatoimisesti.

        Emme ole koskaan olleet hiekkarantafanaatikkoja. Aivan ensimmäisellä reisullamme 1971 kokeilimme sitäkin mutta tylsää mikä tylsää. Meidän mielestämme. Joskus olemme hyödyntäneet paketin halvat lennot mutta emme ole pitäneet muista niihin liittyvyistä puitteista.

        Terveydenhuolto? Kahdesti olen joutunut turvautumaan EU-alueen korttiin. Kerran Irlannissa ja kerran Italiassa. Virtsputkeni keljuili.
        Espanjassa hyödynsin EU-eläkeläisten maksuttomat reseptilääkkeet niin pitkään kuin se oli mahdollista. Ylivoimaisesti kallein käyttämäni lääke on testogeeli johon sain reseptin 65v ikäisenä. Sitten sekin etu ensin hieman heikkeni koska lykkäsivät siihen IVAnsa. Muistaakseni 2,95€/ kuukauden geelit. Sen jälkeen olisi pitänyt maksaa taäysi hinta, 32,50€/kk ja periä kotimaassa KELAAlta korvaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhinä eläkeläisinä valitsimme Euroopan kaupunkilomille tavan jossa valitsimme halvimmat lennot tavoitekohteidemme joukosta sopivaan. Katsoimme halpishotskun jollaisia löytyy kaupunkien vanhoista keskustoista ja jos mahdollista niin kävelykadun varrelta. Joka tapauksessa kaikki kiinnostava on lähellä. Hyvät liikenneyhteydet. Viihdyimme paikassaan 5 - 7 vuorokautta.
        Emme koskaan ole käyttäneet taksia vaan paikallisia julkisia.
        Risteilyihin valmistautuminen on sisältänyt satamakaupunkeihin tutustumisen ennalta ja laivalla myytävien kieriajelujen stoppipaikkojen valikoimasta kiinnostavat kohteet ajatellen joissakin käväisyä omatoimisesti.

        Emme ole koskaan olleet hiekkarantafanaatikkoja. Aivan ensimmäisellä reisullamme 1971 kokeilimme sitäkin mutta tylsää mikä tylsää. Meidän mielestämme. Joskus olemme hyödyntäneet paketin halvat lennot mutta emme ole pitäneet muista niihin liittyvyistä puitteista.

        Terveydenhuolto? Kahdesti olen joutunut turvautumaan EU-alueen korttiin. Kerran Irlannissa ja kerran Italiassa. Virtsputkeni keljuili.
        Espanjassa hyödynsin EU-eläkeläisten maksuttomat reseptilääkkeet niin pitkään kuin se oli mahdollista. Ylivoimaisesti kallein käyttämäni lääke on testogeeli johon sain reseptin 65v ikäisenä. Sitten sekin etu ensin hieman heikkeni koska lykkäsivät siihen IVAnsa. Muistaakseni 2,95€/ kuukauden geelit. Sen jälkeen olisi pitänyt maksaa taäysi hinta, 32,50€/kk ja periä kotimaassa KELAAlta korvaus.

        Yksi lekurikeikka tapahtui Kuubassa. Viihdyin allasbaarissa napaa myöten vedessä keskustellen parin naisihmisen kanssa parisen tuntia. Virtsatietulehdus. Lääkäriin ja lääkkeet. Maksettava jenkkitaaloina ja osasivat kyllä riistää. Turistipesojen olisi kai pitänyt kelvata mutta en olleu neuvottelutuulella eikä asemanikaan ollut kovin vankka. Vaimoni oli vahingoniloinen.


    • Anonyymi

      60v ikään mennessä täydennyksenä.
      Työnhaut työttömänä EU- maissa? Olen laskenut lomiksi koska ei ollut vähäisintäkään vaaraa työhön patistamisesta Espanjassa.
      Matkoineen 3kk "turvallista" hakua. Pienipalkkainen osa-aika kassavaimoni piti ommaa lommaa hakematta yhtään mitään Suomesta tai Espanjasta.
      Eläkevakuutusyhtiön selvityksen mukaan minulla oli 970 - 1998 välillä 11 vakituista työsuhdetta ja 7 pätkää.
      Työttömyyttä 6:ssa erässä yhteensä 681 päivää.
      Eläkettä alkoi kertymään 27 vuotisena ja 57 ikäisenä putkiuduin.
      60v ikään mennessä nuo mantereet ja valtioiden lukumäärä pitävät paikkansa kun Monaco, Vatikaani, San Marino ja Andorra lasketaan sellaisiksi.
      77v ikään saakka tilasto täydentyi. Ei tosin enää uusilla valtioilla mutta osittain uusilla kohteilla niissä

      • Anonyymi

        Itsekin kävin Vatikaanissa v. -81.


      • Anonyymi

        Näitä kirjoituksia löytyy 50-, 60- ja 70-palstoilta eli jokaiseen hän kirjoittelee , eikö enää kukaan kuuntele vai miksi joka tuuttiin nämä on kirjoitettava ja moneen kertaan? Hohhoijaa....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näitä kirjoituksia löytyy 50-, 60- ja 70-palstoilta eli jokaiseen hän kirjoittelee , eikö enää kukaan kuuntele vai miksi joka tuuttiin nämä on kirjoitettava ja moneen kertaan? Hohhoijaa....

        No anna kirjoittaa. Kateusko riivaa vai mikä mättää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä kirjoituksia löytyy 50-, 60- ja 70-palstoilta eli jokaiseen hän kirjoittelee , eikö enää kukaan kuuntele vai miksi joka tuuttiin nämä on kirjoitettava ja moneen kertaan? Hohhoijaa....

        Älä unohda köyhien työttömien, työkkärin vankien palstaa!
        Olen ihmetellyt siellä valittajia jotka eivät käytä hyväkseen EU-alueen antamia mahdollisuuksia.
        Liittyy myös eläköitymisen valmisteluun anssipäivineen ja ajoituksineen.
        Tapauksessani anssit Espanjaan CAM:n konttoriin jokaisen kuukauden ensimmäisellä täydellä viikolla
        Muutosvalmius ja -halukkuus lienevät tarpeen.
        En maininnut omasta työurastani, että viimeinen vakituinen työsuhde päättyi ollessani 52v.
        Olen toki tavannut henkilöitä jotka kertovat kunniakseen oltuaan saman tehtaan palveluksessa 40 vuotta. Meitä on moneksi.
        Tietenkin tässä ikäluokassa on myöhäistä luoda aikaisempien vuosien pohjia mutta aina voi soveltaa jotain.
        Yksi asia minua hieman säälittää. Hyvin moni samaistaa etelän lomailun pakettimatkaan johonkin rantakohteeseen.


    • Anonyymi

      -eläkeläisenä ei ole vielä tullut matkusteltua yhtään, mut aikaisemmin kävin monissa paikoissa, etelässäkin eli Helsingissä, Espoossa, Hangossakin ja Tammisaaressa, jne. mut parhaiten viihdyn kotikonnuilla...
      äijä-

      • Anonyymi

        Kyllä kotona on mukavinta, mutta joskus tekee mieli nähdä jotain muutakin.

        Kait Helsingissä näit muutakin kuin keskustan, rautatieaseman ja kauppatorin?

        Mitä täällä voisi turistille suositella?
        - Vaikkapa kaupungin läpiajoa metrolla, niin, että nouset myös välipysäkeillä! Ainakin Hakaniementori päiväaikaan kannattaa kokea.

        - Lähijunilla voi valita kumman suuntaisesti ajaa Lentoasemalle, M-juna ajaa kehänä Hki-Myyrmäki-Lentoasema-Hki-suuntaisesti. Samoin ajaa juna päinvastaisen suuntaisesti. En muista sen kirjainta.

        - Esplanadin puisto, Kaivopuisto ja sen ranta...
        - Herttoniemen kartanon puisto, siellä kuulemma kummittelee. (Muist. joku nuori, valkea nainen, työntää lastenrattaita?)
        - Laajasalon Tullisaaren puistoalue, jossa Aino Akten huvila.
        - Museoista: Kansallismuseo ja Eläinmuseo.

        - Korkeasaari, sinne pääsee mukavasti esim. Kauppatorin rannasta lautalla, mennen, tullen.
        - Suomenlinnaan (lautta Kauppatorilta).
        - Kauppatorilta voi kesällä lähteä myös parin tunnin meriristeilyille.
        - Kauppatorin vierellä voi ihailla presidentinlinnaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kotona on mukavinta, mutta joskus tekee mieli nähdä jotain muutakin.

        Kait Helsingissä näit muutakin kuin keskustan, rautatieaseman ja kauppatorin?

        Mitä täällä voisi turistille suositella?
        - Vaikkapa kaupungin läpiajoa metrolla, niin, että nouset myös välipysäkeillä! Ainakin Hakaniementori päiväaikaan kannattaa kokea.

        - Lähijunilla voi valita kumman suuntaisesti ajaa Lentoasemalle, M-juna ajaa kehänä Hki-Myyrmäki-Lentoasema-Hki-suuntaisesti. Samoin ajaa juna päinvastaisen suuntaisesti. En muista sen kirjainta.

        - Esplanadin puisto, Kaivopuisto ja sen ranta...
        - Herttoniemen kartanon puisto, siellä kuulemma kummittelee. (Muist. joku nuori, valkea nainen, työntää lastenrattaita?)
        - Laajasalon Tullisaaren puistoalue, jossa Aino Akten huvila.
        - Museoista: Kansallismuseo ja Eläinmuseo.

        - Korkeasaari, sinne pääsee mukavasti esim. Kauppatorin rannasta lautalla, mennen, tullen.
        - Suomenlinnaan (lautta Kauppatorilta).
        - Kauppatorilta voi kesällä lähteä myös parin tunnin meriristeilyille.
        - Kauppatorin vierellä voi ihailla presidentinlinnaa.

        10 vuotta 70-80 lukujen taitteessa riitti Helsinkiä, aika hyvin tuli koluttua ne mitä halusin nähdäkin. Pois muuttoni jälkeen on riittänyt läpikulku satamaan, paitsi kerran 2000 luvun alussa kun kierrätin yhtä kaveriani siellä pari päivää kun hän ei yksin sinne uskaltautunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kotona on mukavinta, mutta joskus tekee mieli nähdä jotain muutakin.

        Kait Helsingissä näit muutakin kuin keskustan, rautatieaseman ja kauppatorin?

        Mitä täällä voisi turistille suositella?
        - Vaikkapa kaupungin läpiajoa metrolla, niin, että nouset myös välipysäkeillä! Ainakin Hakaniementori päiväaikaan kannattaa kokea.

        - Lähijunilla voi valita kumman suuntaisesti ajaa Lentoasemalle, M-juna ajaa kehänä Hki-Myyrmäki-Lentoasema-Hki-suuntaisesti. Samoin ajaa juna päinvastaisen suuntaisesti. En muista sen kirjainta.

        - Esplanadin puisto, Kaivopuisto ja sen ranta...
        - Herttoniemen kartanon puisto, siellä kuulemma kummittelee. (Muist. joku nuori, valkea nainen, työntää lastenrattaita?)
        - Laajasalon Tullisaaren puistoalue, jossa Aino Akten huvila.
        - Museoista: Kansallismuseo ja Eläinmuseo.

        - Korkeasaari, sinne pääsee mukavasti esim. Kauppatorin rannasta lautalla, mennen, tullen.
        - Suomenlinnaan (lautta Kauppatorilta).
        - Kauppatorilta voi kesällä lähteä myös parin tunnin meriristeilyille.
        - Kauppatorin vierellä voi ihailla presidentinlinnaa.

        -joo, armeija-ajat olin Santahaminassa, joten hieman lomilla Hesaakin kierrettiin, vappuheilakin oli tykkimiehellä ja kaikenlaisia kokemuksia, hyviä enimmäkseen. Suakkia on turisteille suositeltava, se on hieno saari, ahtaassa sukellusveneessäkin voi siellä poiketa ihmettelemässä.
        äijä-


    • Anonyymi

      muinoin matkustelin pitkin etelä euroopaa,
      nykyisin on liian vanha ei jaksa enään,

      mutta jos jaksaisin menisin porttugaliin tai espanjaa loppu-ijäksi, kuolisin sinne,

      muuten mull on hirvittävä lento- pelko
      kanntaa otta s u u r i henkivakuutus siis matkavakuutus jos lentokone tippuu jää jälkeläisille kunnon raha salkku,
      niin ja matkavakuutus ON erittäin t ä r k e ä jos siellä sairastuu, muten tulee lona ja mutto niin kalliksi ettei siihen tavllisen ihmisen rahat riitä, kymmeniä tuhansia euroja jos vaikka kuolee siellä niin ruumiin lennättäminen suomeen on hirmu kallista, vahintään muutaman kymmpitonni menee siihenki
      joten muista matka vakuutus jos matkustat,
      mun mies joutu seillä sairaalan se olisi ollu muutaman kymmpitonnia, mutt matkavakuutus korvasi sen ja se oli ihan kohtuulinen ei tainnu maksaa mitään vakutus yhtiö muistaakseni maksoi sen kokonaan,

      niin ja nykyisin lentokoneet tippuu noin vain taivaalta, en uskaltaisi enään mennä lentokoneeseen,

    • Anonyymi

      Kevään tullen aion ajella Jokeri-ratikalla reitin Itäkeskus- Keilaniemi.

    • Anonyymi

      Pelkän "näkemisen" vuoksi tuskin kannattaa lähteä.
      Kokemukset ovat toinen asia!
      Ääripäitä. Lämpimien merien täysihoitoristeilyt valituilla reiteillä halutussa hyttiluokassa valitussa sijainnissa.
      Yhteys vaikkapa johonkin Espanjan suomalaisreservation yhdistykseen ja tiedustelu ko. reservatiosta saatavissa olevista asunnoista.
      Noiden väliin sitten sopiikin vaihtoehtoja.

      Risteilyistä. Valitsimme ensin reitin = satamakaupungit. Tutustuimme ko. kaupunkeihin ja suunnittelimme alustavasti kiinnostuksemme kohteet niissä.
      Hytin valintaamme vaikuttivat helppo päästävyys. Hissipaikat, raput, mahdolliset melulähteet ja merestä sekä ajankohdasta riippuen sijainti merenkäynnissä. Isokin paatti keinuu tai jopa rullaa kun on riittävän rankat olosuhteet.
      Paras hyttimme oli ylimmän kannen suurella parvekkeella varustettu sviitti jossa oli jopa ammeellinen kylppäri. Katolla oli tenniskenttä jossa tosin pelaaminen loppui klo20.
      Risteilyihimme, Karibia kahdesti, Atlantti kahdesti ja Välimeren molemmat päät sekä keskinen Välimeri, sisältyi sekä näkemistä, että kokemista.
      Toisella Karibian risteilyllä olimme ainoat suomalaiset. Ruotsalaisia oli vajaa 10 ja meidät sijoitettiin heidän pöytiinsä. Vaimoni ei puhu kin suomea ja riittävästi espanjaa.
      Välimeren länsipää oli voittopuolisesti englantilaisten eläkeläisten miehittämä-

      • Anonyymi

        ...reservatio...jep, trolli mikä trolli, sitäpaitsi varsin huono sellainen..!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...reservatio...jep, trolli mikä trolli, sitäpaitsi varsin huono sellainen..!

        Ilmaisu ei ole minun keksimäni vaan vieraanamme olleen kaverini.
        Kun Paseo Juan Aparicio Torreviejasta suuntaa muutamia kilometrejä pohjoiseen niin päätyy yhteen reservatioon. Siellä on jopa katu Calle Sibelius.
        Toiset reservatiot, Los Balcones ja Lago Jardin löytyvät suolajärven länsipuolelta usean kilometrin päässä kaupungista.

        Ymmärrän, että ilmaisu saattaa närkästyttää joitakin reservatiolaisia mutta en härnää tarkoituksella.
        Paseo Jouan Aparicio 5 taholta katsoen useita kilometrejä sisämaassa olevat, kansalliset keskittymät ovat reservatioita.
        Tuo hengentuotteeni on täyttä totta jokaiselta tavulta.
        Kokemusta 1986 alkaen.
        Emme ole antaneet tuon asunnon rajoittaa matkusteluamme. Lasten kanssa se oli rajallisempaa mutta heidän alettua selvitä omillaan jo vanhemman ollessa lähellä murrosikää niin pystyimme liikkumaan vapaammin.
        Anoppi asui kotimaassa parin kilometrin päässä meistä.


    • Anonyymi

      Normaalissa palkkatyössä on lomia 4vko + 1vko.
      Nuokin auttavat pahimpaan poltteeseen.
      Vuorotöissä ja viranhaltijoilla on lomia enemmän.
      Vuoroduunarit pystyvät keskenään järjestelemään enemmänkin.
      Tuo siis matkustelusta.
      Toisessa ympäristössä OLEILU onkin eri asia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe