puukko hakusessa

eramies

Tietäisikö kukaan paikkaa josta saisi ostettua kunnon puukon. Eli siis puukon joka on käsityötä eikä mitään liukuhihna martinia? Iisakkijärvenpäältä tai puukkotuote-atsolta ei löydy oikein mieleistä.

14

11084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alsdfjk

      No mites olis Roselli Kuhmoisista?

      Myy myös pelkkiä teriä, joten jos hieman nikkarin vikaa löytyy, saa mieleisensä puukon tehtyä itsekin kohtuullisella vaivalla.

      • eramies

        Olen ehkä tosiaan vaativa mutta roselli-puukkoja olen koettanut mutta kun käyttö tarkoituksena olisi yleinen eräkäyttö ja sitten suurelta osin myös kalapuukko niin roselli ei mielestäni oikein käy. kiitoksia kuitenkin. Puuko saisi tietenkin olla myös näyttävä mitä rosellit tietenkin ovat.


      • jaakko
        eramies kirjoitti:

        Olen ehkä tosiaan vaativa mutta roselli-puukkoja olen koettanut mutta kun käyttö tarkoituksena olisi yleinen eräkäyttö ja sitten suurelta osin myös kalapuukko niin roselli ei mielestäni oikein käy. kiitoksia kuitenkin. Puuko saisi tietenkin olla myös näyttävä mitä rosellit tietenkin ovat.

        puukkoa sitten etsit? Minulla on toinen roselli menossa ja molemmat on "nikkarin puukkoja"(vanhassa terää jäljellä 10mm ja halusin kokeilla uhc-terää).Käyttö on yleistä eräkäyttöä enimmäkseen kalastusta.Minä olen pitänyt näitä hyvinä valintoina,terä ei ole kauhean pitkä mutta en tarvitse missään pitempää terää.Kalan perkuuseen ok,fileitä tällä ei oikein saa mutta siihen on muut veitset.Jäniksen saa nylettyä, kiehiset veistettyä ja leivän leikattua ja voideltua.Minulle riittää käyttöarvo,rosellit ei mielestäni ole kauniita puukkoja.Mutta mikä on minulle hyvä ei välttämättä ole se mitä etsit.Riihimäen erämessuilla on paljon puukkoja ja lapin "turistirysissä".Kaikki puukot jotka sanotaan olevan käsin taottuja ei sitä välttämättä ole,miten määritellään "käsin taottu/tehty".Voipi olla että se käsi vetää vivusta ja jumalaton rautamöntti tippuu toista vastinta päin ja välissä olleesta latasta tuli just käsintaottu,kato vaikka tossahan on 4 pikku monttua ihan kuin vasaran jälkiä.


    • hande

      Tossa on sulle puukko, muuta et tarttee.
      On kunnon työkalu ja jokapaikanhöylä.
      Kyselin takuuta kun aikoinaan ostin, jp peltonen näytti terää ja sanoi, siinä on minun nimeni.
      Ei ole tarvinnut kovasta sekalaisesta käytöstä huolimatta perään soitella.
      PS. tuppi on nerokas.
      http://www.sci.fi/~suominen/sissipuukkom95.htm

      • PorsasUrhea

        Poikani sai tuollaisen nimellään varustettuna intistä.
        Puukko on todella hyvä, samoin sen tuppi.

        Mulla oli joskus Marttinin iso puukko, joka unohtui jollekin kalanperkauspaikalle Rommaenolla 1972.

        Sekin oli hyvä puukko, joskin raskas retkipuukoksi.

        RÖH~


    • puukkomies

      Sillä kunnon puukon hinnalla saat loppuiäksi mora-puukkoja. Osta tavaratalosta. Tavarataloja ovat esim. Anttila, Citymarket, Prisma jne...

      • Teräasemies

        Olen kerännyt ja käyttänyt teräaseita ja puukkoja 30 vuotta. Ruotsalaiset Fällkniven puukot ovat ylivertaisia. F1 tai F2 eräpuukoksi, H1 hirvihommiin ja NL5 damastiterällä brassailuun.
        Saatavina hyvin varustetuista alan liikkeistä.


    • Tommi

      Jos haluat OIKEAN puukon, niin osta kainuulainen Tommi-puukko. On kaunis ja siinä on ennen kaikkea erittäin hyvä terä.

      • Arska

        Jep. Tommi on yksinkertainen kaunis ja erittäin toimiva. Todellinen erämiehen puukko. Suosittelen lämpimästi.


      • diehardrebell
        Arska kirjoitti:

        Jep. Tommi on yksinkertainen kaunis ja erittäin toimiva. Todellinen erämiehen puukko. Suosittelen lämpimästi.

        Kaikkein parashan olisi tietysti itse tehty puukko. Sopisi parhaiten käteen jne. Jos taito tai työkalut ei riitä terän takomiseen niin netistä saa tilattua valmiita kohtuu teräviä teriä esim.savenmaa.com.
        Itse olen tehnyt kaksi puukkoa ja hyviä ovat olleet. Hiiliteräs on paras puukko terämateriaali.


      • puukko-pimu
        diehardrebell kirjoitti:

        Kaikkein parashan olisi tietysti itse tehty puukko. Sopisi parhaiten käteen jne. Jos taito tai työkalut ei riitä terän takomiseen niin netistä saa tilattua valmiita kohtuu teräviä teriä esim.savenmaa.com.
        Itse olen tehnyt kaksi puukkoa ja hyviä ovat olleet. Hiiliteräs on paras puukko terämateriaali.

        Brisa on firma joka myy myös monenlaista puukontekotarviketta.

        Käyppä Suomen Puukkoseuran sivuilla,sieltä saattaa löytyä lisävinkkejä.

        Itse olen huomannut,ettei puukko saa olla liian pitkä/suuri. Jos vähänkään joutuu vuolemaan niin iso puukko ei siihen kykene. Samoin pikkupuukolla on parempi nylkeä eläin tai suolestaa kala.

        Katsoppa netistä myös puukkopäivät;Fiskars. Jos asut puolessakaan välissä Suomea,niin kannattaa käydä.Toukokuussa aion itsekkin sinne mennä.Eikä siellä muita olekkaan kuin käsintehtyjä.
        Ohjeet puukkopäivistä saattavat löytyä jo tuoltakin Puukkoseuran sivuilta.

        Esim tietoa sepistä löytyy ihan Goolettamalla ja seppä kuin seppä tekee mieleisen tilauksesta.
        Parhaimmat vain pitävät kovan hinnan.

        Peltosen sissipuukosta on tehty lyhyempikin versio,mutta eiväthän nuo ole varsinaisia vuolupuukkoja,näppäriä kylläkin omalla tavallaan.


      • Erkki..
        puukko-pimu kirjoitti:

        Brisa on firma joka myy myös monenlaista puukontekotarviketta.

        Käyppä Suomen Puukkoseuran sivuilla,sieltä saattaa löytyä lisävinkkejä.

        Itse olen huomannut,ettei puukko saa olla liian pitkä/suuri. Jos vähänkään joutuu vuolemaan niin iso puukko ei siihen kykene. Samoin pikkupuukolla on parempi nylkeä eläin tai suolestaa kala.

        Katsoppa netistä myös puukkopäivät;Fiskars. Jos asut puolessakaan välissä Suomea,niin kannattaa käydä.Toukokuussa aion itsekkin sinne mennä.Eikä siellä muita olekkaan kuin käsintehtyjä.
        Ohjeet puukkopäivistä saattavat löytyä jo tuoltakin Puukkoseuran sivuilta.

        Esim tietoa sepistä löytyy ihan Goolettamalla ja seppä kuin seppä tekee mieleisen tilauksesta.
        Parhaimmat vain pitävät kovan hinnan.

        Peltosen sissipuukosta on tehty lyhyempikin versio,mutta eiväthän nuo ole varsinaisia vuolupuukkoja,näppäriä kylläkin omalla tavallaan.

        puukko-pimu on ihan oikeassa, ei puukko saa olla liian pitkä, ellei sillä ole tarkoitus tapella.

        Nyt, jos jäädään pohtimaan mitä puukolla retkeilyolosuhteissa tehdään,
        niin kiehisen vuolaisu sytykkeeksi lienee tärkein.
        Kiehisen veistoonkin on oma puukkonsa ja siinä on kahvat molemmissa
        päissä, Mora on valmistanut tällaisia ja lie muitakin, mutta hyvin harvalla sellainen on.
        Minulla on....mutten kuljeta sitä mukana.

        Retkeilijällä hyvin harvoin on metsästysoikeutta, ne on metsästäjät pistopuukkoinen erikseen.

        Retkeilijä voi puukkoaan tarvita kalan käsittelyssä ja siihenkin paras väline on ohutteräinen filetti.

        Eli puukon voi jättää jopa kotia, ellei tarpeiksi lueta säilykepurkin aukaisua, välineitten korjausta,
        ruuan laittoa, mutta pitää se kuitenkin olla, ettei olo tunnu ihan alastomalta.

        Linkkarillakin pärjää tai lettermanilla, mutta suuri survivalpuukko on jo hätävarjelun liioittelua,
        veistopuukoksi se on liien iso, rangantekoon liian pieni ja painava raahattava.

        Itse olen valmistanut kolmisenkymmentä puukkoa tuppeineen, monenkin mittaisilla terillä ja
        mieluisin retkikaveri on se jossa on seitsemänsenttinen terä.

        Halvimmalla tuostakin asiasta selviää, kun hankkii kertakäyttöisen halpismoran,
        ei itketä ollenkaan, jos sattu hukkaan tippumaan.


    • Anonyymi

      Näillä soittot, Heikki puukot ei kunnollista ole
      Osta itse,pikku tarkka ajaa pyörällä,rakkaus on tätä miehillä nyt

      • Anonyymi

        On on!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe