Akku hyyty pakkasiin

Anonyymi-ap

Sori, en tiedä autoista mitään !
Ajan siis tosi lyhyitä työmatkoja alta 10 km. Akku on vasta 2,5 v vanha ja nyt hyyty näihin pakkasiin. Kun piti pistokkeessa pari tuntia, jaksoi ajaa vähän matkaa mutta kun pysähdyin, ei enää käynnistynyt.
Kannattaako hankkia kiinteä akkulaturi, joka ihan itseksensä lataisi pistokkeessa ollessaan akkua ja kuinka kauan tuollainen lataus varmistaa akun ? Kestääkö esim. sen työpäivän ajan 8 tuntia, töissä ei ole pistoketta, josta ladata ? Kotona panisin taas pistokkeeseen aamulla.
Auttaako asennusta se että on jo valmiiksi sisätilalämmitin ?
TERKUIN Mimmi

21

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei akku noin lyhyellä matkalla ehdi latautua. Akkulaturin tarvitset.

      • Anonyymi

        Kiitos. Varmistuin nyt henkisesti, että tarvitsen kiinteän akkulaturin. Kaiketi mulla menis miinus-ja plusnavat nekin sekaisin ilman kiinteää itsekseen latautuvaa akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Varmistuin nyt henkisesti, että tarvitsen kiinteän akkulaturin. Kaiketi mulla menis miinus-ja plusnavat nekin sekaisin ilman kiinteää itsekseen latautuvaa akkua.

        Iitsellä on ainakin lidlin halpis älylaturi koko ajan kiinni sähköissä ja akussa. Se varoittaa jos yrittää kytkeä väärinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Varmistuin nyt henkisesti, että tarvitsen kiinteän akkulaturin. Kaiketi mulla menis miinus-ja plusnavat nekin sekaisin ilman kiinteää itsekseen latautuvaa akkua.

        Ne kiinteät ovat kalliita ja heikkotehoisia. Pitää ladata useita tunteja, jopa vuorokausi.
        En ole koskaan sellaista ostanut, luulen vaan että eivät lataa yhtään mitään esim. 4 tunnissa ja ulkona.


        Lataan laturilla, eikä se haittaa vaikka navat sekoaa, siihen laturi on varautunut.

        On sellaisiakin jotka menee päälle kun tulee virtaa. Mutta useimmat eivät mene päälle , vain pitää painaa uudelleen latautumaan.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        💋 ­N­y­­­m­­­f­o­­­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      " Kotona panisin.." nam! Mimmi on kaunis nimi🥰
      Kyllä akkua pitää ladata paukkupakkasilla, muutoin hyytyy.

      Mis päin Mimmi majailee? Aattelin vain jos asutaan lähekkäin niin voin polkasta autosi käyntiin tai tarjota kyydit.

      • Anonyymi

        Kiitos kaunis. Olen kovin otettu. Piristit päivääni.


    • Anonyymi

      Kannattaa tarkastaa sekin, että toimiiko autosi lataus ajossa. Moottori käyntiin, volttimittarin akun napoihin ja sitten vain silmällä katsoen, mitä näöyttää. Jos et itse tiedä mitä pitäisi näyttää, pyydä sellainen katsomaan, joka tietää. Korjaamollakin tuon verran todennäkäisesti katsovat ilmaiseksi, jos ei ole ihan huuhaayrittäjä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei siinä auta kunnossa oleva laturikaan, jos ajomatka on alle 10km. Kuluttaa enemmän akkuvirtaa, kuin ehtii ladata. Tosi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä auta kunnossa oleva laturikaan, jos ajomatka on alle 10km. Kuluttaa enemmän akkuvirtaa, kuin ehtii ladata. Tosi on.

        Kovinpa on huonot sähkölaitteet autossasi! Minun autoani ei ole tarvinnut ulkopuolisella laturilla ladata koskaan, vaikka ajomatkat ovat tyypillisesti 3-4 km kerrallaan. Myös talvisin.
        Autohan lähtee pakkasellakin käyntiin kuin palmun alta, ei sitä tarvitse "sahata" minuuttikaupalla. Auto on vasta 35 -vuotias, laturi 70 A:n laturi ja kaasuttimena yksi parhaista eli Solex.
        Onko nykyautot tosiaan noin paljon huonompia kuin vanhat, vai onko vika kuskissa?
        Tiedän kyllä, että pakollisiksi lobattu haittaelektroniikka aiheuttaa jatkuvaa harmia ja turhia kustannuksia, mutta että noinkin paljon ja tuollakin alueella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helapointa on käyttää sytkäriin liitettävää volttimittaria ei tarvi säheltää johtojen kanssa vaarallisesti esim https://www.tavaratalohurrikaani.fi/jannitemittari-tupakansytyttimeen-12v-scantool.html

        "Helpointa on käyttää sytkäriin liitettävää volttimittaria"

        no helpointa ehkä, MUTTA ...


        ainakin omassa autossani tupakansytyttimen liittimelle tuleva jännite on n. 1V alempi kuin suoraan akun navoilta mitattu!

        En tiedä, kuinka monessa autossa asia on näin, mutta tämä pitää ottaa huomioon.

        Jos jännitteen mittaa moottorin käydessä, sen pitäisi olla n. 14,4 V, kylmässä saattaa olla enemmänkin (fiksummat latausjärjestelmät pyrkivät kompensoimaan sitä, että paukkupakkasessa akku ottaa huonommin latausta vastaan, nostamalla jännitettä).

        Kun moottori ei ole käynnissä, joku ohje väittää ideaalijännitteeksi 12,8 V, mutta jättää kertomatta, että tuo pätee +25 °C lämpötilassa, ja asia on lämpötilariippuvainen!

        Eli mitä kovempi pakkanen, sitä alhaisempi on täyden akun jännite.

        Jos joku onnistuu hakukoneella löytämään taulukon tai tietoa asiasta, niin linkatkaapa tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helpointa on käyttää sytkäriin liitettävää volttimittaria"

        no helpointa ehkä, MUTTA ...


        ainakin omassa autossani tupakansytyttimen liittimelle tuleva jännite on n. 1V alempi kuin suoraan akun navoilta mitattu!

        En tiedä, kuinka monessa autossa asia on näin, mutta tämä pitää ottaa huomioon.

        Jos jännitteen mittaa moottorin käydessä, sen pitäisi olla n. 14,4 V, kylmässä saattaa olla enemmänkin (fiksummat latausjärjestelmät pyrkivät kompensoimaan sitä, että paukkupakkasessa akku ottaa huonommin latausta vastaan, nostamalla jännitettä).

        Kun moottori ei ole käynnissä, joku ohje väittää ideaalijännitteeksi 12,8 V, mutta jättää kertomatta, että tuo pätee 25 °C lämpötilassa, ja asia on lämpötilariippuvainen!

        Eli mitä kovempi pakkanen, sitä alhaisempi on täyden akun jännite.

        Jos joku onnistuu hakukoneella löytämään taulukon tai tietoa asiasta, niin linkatkaapa tänne.

        Ei niitä volttaja kannata tai tarvitse mittailla kun hommaa Ctekin valikoimista sopivan ylläpitolaturin joka lataa ja elvyttää akkua kaikissa olosuhteissa. Tuon kun törkkää autoon kiinni vaikka parikertaa viikossa, niin ei ole akun kanssa ongelmia kuin siinä vaiheessa kun akun käyttöikä tulee vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovinpa on huonot sähkölaitteet autossasi! Minun autoani ei ole tarvinnut ulkopuolisella laturilla ladata koskaan, vaikka ajomatkat ovat tyypillisesti 3-4 km kerrallaan. Myös talvisin.
        Autohan lähtee pakkasellakin käyntiin kuin palmun alta, ei sitä tarvitse "sahata" minuuttikaupalla. Auto on vasta 35 -vuotias, laturi 70 A:n laturi ja kaasuttimena yksi parhaista eli Solex.
        Onko nykyautot tosiaan noin paljon huonompia kuin vanhat, vai onko vika kuskissa?
        Tiedän kyllä, että pakollisiksi lobattu haittaelektroniikka aiheuttaa jatkuvaa harmia ja turhia kustannuksia, mutta että noinkin paljon ja tuollakin alueella?

        No kun niisssä vanhoissa Volvo Amazoneissa ei edes ollut mitään keskuslukituksia ym. CAN-väyliä jotka saattaa vikaantuessaan alkaa syödä akkua salakavalasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä volttaja kannata tai tarvitse mittailla kun hommaa Ctekin valikoimista sopivan ylläpitolaturin joka lataa ja elvyttää akkua kaikissa olosuhteissa. Tuon kun törkkää autoon kiinni vaikka parikertaa viikossa, niin ei ole akun kanssa ongelmia kuin siinä vaiheessa kun akun käyttöikä tulee vastaan.

        "Ctekin valikoimista sopivan ylläpitolaturin joka lataa ja elvyttää akkua kaikissa olosuhteissa. "

        joo jos pitää laturissa ja saa virtaa vähintään 12 tuntia joka vuorokausi.
        ei lataa vähemmällä. Toki lataa jotta voi ajaa, mutta akku aina alilatauksessa ja ikä voi jäädä jopa 4 vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ctekin valikoimista sopivan ylläpitolaturin joka lataa ja elvyttää akkua kaikissa olosuhteissa. "

        joo jos pitää laturissa ja saa virtaa vähintään 12 tuntia joka vuorokausi.
        ei lataa vähemmällä. Toki lataa jotta voi ajaa, mutta akku aina alilatauksessa ja ikä voi jäädä jopa 4 vuoteen.

        Eihän se nyt mistään tyhjästä ala ladata vaan se on tarkoitettu normaalikäytössä olevan varmistuslataukseen. Jos akku on täysin tyhjä niin älylaturi ei ole oikea väline silloin vaan wanhan liiton 80-lukuinen peltinen laatikkolaturi 6A vähintään


    • Anonyymi

      Laturit pitää olla kiinni yön yli tyyliin. Ei jääkylmä akku muuten lataudu. Sähköautoissa samoin jäätyy tuo 12v akku. Pakkanen on huono akuille se hidastaa ihan hirveästi latausta vaikk alaturisi olisi miten tehokas tahansa. Eli autossasi on 200A laturi ja akku ottaa vastaan vain 1A laturistasi huolimatta se on totuus. MUtta 14tuntia 1A latausta täyttää akkua jo ja sitä jatketaan pakkaskauden yli. Kesällä kyllä akku ottaa sähköa vastaan nopeaa mutta se ei paljon auta nyt talvella.

      • Anonyymi

        "Lapsen muisti, naisen tieto" sanoi jo vaka vanha Väinämöinen tuollaisista "neuvojista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lapsen muisti, naisen tieto" sanoi jo vaka vanha Väinämöinen tuollaisista "neuvojista".

        minusta kirjoitus oli hyvin asiallinen, mutta mulla on vähän vasta kokemusta autoilusta , aloitin vasta 1965.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minusta kirjoitus oli hyvin asiallinen, mutta mulla on vähän vasta kokemusta autoilusta , aloitin vasta 1965.

        Ja minä vasta 1960. Tosin KVS:n kirjekurssit sitä ennen.


    • Anonyymi

      Niin, voihan kovilla pakkasillakin ladata. Mutta parempi odottaa, että on lauhaa päivän pari ja vasta sitten kun akkukin on lämmennyt mielellään + asteille lataa akun täyteen.
      Minulla Lidln älylaturi lataa yleensä 1-2h kun olen lyhyitä 4-7 km kauppa-ajoja ajellut.

      Ja autoni akut kestävät yli 10 vuotta, jos kesälläkin on vain lyhyitä ajoja , niin kerran kk lataa täyteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe