Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Halvin ja kallein lämmitysmuoto, kun energian osuus jätetään pois?

Anonyymi-ap

Halvin on sähköpatterit, koska ne maksavat vain muutaman kympin kappale ja nykyaikaiset lämpöpatterit ovat äänettömiä ja kestävät vuosikymmeniä.

Komeasti kakkossijalle nousee ilmalämpöpumppu. Se maksaa asennettuna reilu 2000 euroa ja kestää n. 20 vuotta. Puhdistushuolto pitää tehdä muutaman vuoden välein mistä tulee pari sataa euroa per kerta. Ei tarvitse vetää sähköjohtoja joka nurkkaan.

Kolmossijallekin tullaan lämpöpumpputekniikalla: Vesi-ilmalämpöpumppu. Se vaatii vesiputkiston ja vesipatterit ja vesikierto nostaa kotivakuutuksen hintaa. Kalliimpi uusia kuin ilp.

Nelossijalle tullaan puulämmityksellä toki riippuen miten raskas takka on kyseessä. Nuohousta ja siivoamista piisaa.

Seuraavaksi taitaa tulla öljylämmitys. Se vaatii kattilan, polttimen ja säiliön. Putsausta, huoltoa ja nuohousta mikä maksaa.

Olisiko sitten pellettilämmitys, koska puupelletin siirtojärjestelmä on kallis? Samat vaivat kuin öljypolttimessa.

Kallein lienee maalämpöjärjestelmä. Se kun posahtaa, lasku saa aikaan itkupotkuraivarit.

7

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmalämpöpumpun puhdistus pitää tehdä joka vuosi.

      • Anonyymi

        Ei vaan kerran kuukaudessa huuhdellaan tai imuroidaan sisäyksikön suodattimet. Ulkoyksikkö vain tarvittaessa, minulla on Panasonic ollut vuodesta 2011, ulkoyksikölle ei ole tarvinnut tehdä mitään. Koko käyttöaikana olen tehnyt kaikki hommat ihan itse.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        ❤️ ­­­N­­­y­m­­f­­o­m­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Halvin on kylläkin puulämmitys, jos polttopuut saa omasta metsästä. Hyvä tulisija maksaa, mutta se kestää talon iän.
      Ihan näin hyvin meillä ei ole, on vain yhsi tulisija isossa talossa, joten sähköä tarvitaan rinnalle. Puut pitää hakea mökkimetsästä, mutta kustannus kaikkineen ei ole kummoinen. Jokavuotinen kuntojumppa toki, mutta enpä osaa sitä pahana pitää.
      Nuohouksen hoitaa nuohooja kerran vuodessa ja roskien lakaiseminen takan edestä kestää alle minuutin.

      • Anonyymi

        Kysyttiin lämmitysmuodon hankinta kustannusta. Vastasit "hyvä tulisija maksaa" mutta hinta jäi puuttumaan. Ei kysytty kuinka kauan kestää.


    • Anonyymi

      Omien kokemusten mukaan ilpin käyttöikä on 10-15 vuotta. Pelkkä ilmalämpöpumppu ei riitä paukkupakkasilla - meillä ei riitä edes kaksi. Sähkö- tai muu lämmitysmuoto tarvitaan siis joka tapauksessa.
      Suodattimien puhdistushuollon teen n. 3 x vuodessa, parin vuoden välein olen putsannut hieman perusteellisemmin. Perushuolto ostopalveluna on mielestäni tarpeen ~ 5 v välein, jos niinkään usein. Riippuu toki paikasta ja siitä, mitä itse viitsii tehdä.

    • Anonyymi

      Nykyään sähköpatterit maksavat satasia, ei kymppejä.

      Kas kun on hienot energiatehokkuusmääräykset, joiden vuoksi sähköpatterien pitää olla etäohjattavia älypäämalleja.

      Etäohjaus on yleensä toteutettu bluetooth -yhteydellä eli se toimii 5 m etäisyydeltä. Ja niin kauan, kuin valmistaja jaksaa ylläpitää kännykkäsoftaa. Siis muutaman vuoden....

      Älypääpattereissa on myös kello ja kalenteri, jotta ne voi ajastaa tiputtamaan lämpötilaa, kun tupa on tyhjänä tai sähkö kallista. Yleensä näissä ei ole paristovarmennusta, joten hei hei ohjelmat, kun tulee lyhytkin sähkökatko. Osa pattereista ei edes automaattisesti lähde sähkökatkon jälkeen lämmittämään, vaan pitää käydä laittamassa virtakytkimestä uudelleen käyntiin. Oikea hyviä ja luotettavia siis...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe