Upsiin litium akku lyijyakun korvaajaksi.

Anonyymi-ap

Ovat varsin lyhytikäisiä upsissa nuo 12V 7 Ah lyijyakut.
Onkohan olemassa saman kokoiseen koteloon pakattuja litiumakkuja, joiden BMS-piiri hanskaisi upsin lyijyakuille viritetyn ylläpitolatauksen.
Kiinankaupoissa näyttää olevan kyllä tuollaisia akkuja, mutta niiden soveltuvuudesta ups-käyttöön ei ole takeita.

29

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      eiköhän 18650 saa rakenneltua, mutta mahtaako käyttöikä olla senkään pituinen kuin lyijyakulla? Hintaa laatukennoille ainakin tulee. Jos laadukas lyijyakku ei kestä, tutkisin latauksen jännitteitä.

      • Anonyymi

        Kyllä litiumakun käyttöikä on ylivertainen muihin akkuihin verrattuna.


      • Anonyymi

        Lyijyakut on suolesta. Lyijyakun kapasiteetti putoaa nopeasti ajan saatossa, vaikka akun varausta ei purettaisikaan välillä. Varmasti hyvä bisnes lyijyakkuvalmistajille.

        Sitten jos UPSin lyijyakku vedetään kerran kaksi tyhjäksi, se ottaa pahasti siipeensä paljon nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyijyakut on suolesta. Lyijyakun kapasiteetti putoaa nopeasti ajan saatossa, vaikka akun varausta ei purettaisikaan välillä. Varmasti hyvä bisnes lyijyakkuvalmistajille.

        Sitten jos UPSin lyijyakku vedetään kerran kaksi tyhjäksi, se ottaa pahasti siipeensä paljon nopeammin.

        Litiumi van sitten, jos tuntuu hyvältä idealta. Jos otat kennon sisäisellä suojapiirillä, niin eikö poweriksi käy melkein mikä tahansa, jossa jännite riittää? Litiumia ei suositella säilytettävän täytenä, mutta upsikäytössä moinen ratkaisu kutistaisi vastaavan määrän kennon energiatiheydestä.


      • Anonyymi

        Lyijyakku kestää upsissa tyypillisesti 3 vuotta. Sitten satunnainen sähkökatko sammuttaa tietsikan jo heti katkon alettua.


    • Anonyymi

      Onko kukaan hankkinut upsia viime aikoina, mitä akkuja niissä nykyään käytetään?

      • Anonyymi

        Eiköhän lyijyhyytelöä ole? Litiumi on näyttänyt kyntensä liikkuvissa sovelluksissa jossa paino, koko ja energiatiheys on tärkeämmässä roolissa kuin hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän lyijyhyytelöä ole? Litiumi on näyttänyt kyntensä liikkuvissa sovelluksissa jossa paino, koko ja energiatiheys on tärkeämmässä roolissa kuin hinta.

        Puutuu enää että upsien ja lyijyakkujen valmisjat ovat samassa omistuksessa...


    • Anonyymi

      Nykyään vähän jokaisessa läppärissä on akku, joka kestää sen 10h. UPS:t keskittyneet vähän isompiin kokonaisuuksiin, jolloin akkua tarvitaan n. minuutin verran siitä kun virrat menee poikki - tämän jälkeen varavoimakone on lähtenyt käyntiin ja pitää laitteet käynnissä. Akun ei siis tarvitse olla juuri tavallista starttiakkua kummempi - tosin jos serverikuormaa on isompi määrä voi tarvita useampia akkuja. Sellainenkin viritys voisi olla mahdollinen, että osa servereistä putoaa pois virtojen katketessa ja palvelu hidastuu siihen asti kunnes varavoimakone on taas päällä. Esim. levyjä voidaan ajaa virransäästötilaan. Ero on siinä, että servereitä ei sammuteta kokonaan, jolloin kapasiteetti myös palaa pikaisesti.

      • Anonyymi

        Juu juu, on paljon laitteita joissa on akku...


    • Anonyymi

      Ennenkuin alat tekemään UPSiin omia akkuvirityksiä, tarkista ensin mitä muita akkuvaihtoehtoja UPS käyttöön on saatavissa. Esim. Yuasalla on akkumalleja joista joillekin luvataan käyttöiäksi jopa 10 vuotta.

      Sikäli kuin akkua on pakko askarrella muutoin, en käyttäisi Li-Ion kennoja UPS akkuun lainkaan, se on oikea palopommi jos mitä tahansa ongelmaa tulee sen tyyppisten kennojen kanssa.

      Li-Ionin sijasta harkitsisin mieluummin LiFePo4 -akkuja, niissä vaikuttaisi olevan UPS käyttöön jopa sopivampi jänniteväli.

      • Anonyymi

        Juutuubista löytyy myös aihetta sivuavia videoita, katsele sieltä, muistaakseni ainakin LFP kennoista tehtyä akkua jossain videossa viritellään, siinäkin videossa tuo jännitepuolen selvittäminen tulee varsin hyvin ilmi.

        Yksi asia on varmasti hyvä ainakin muistaa, se, että kun kennoihin tulee BMS mukaan, voi UPSin kanssa tulla ongelma silloin jos BMS reagoi jännitteen äärirajoilla, ja sen jälkeen UPS ei voi tehdä asialle mitään kun BMS katkaissut virrat ja latauksen.


      • Anonyymi

        Jos päätät esim. LiFePo4 akkua kokeilla UPSin kanssa, kannattaa käyttää hakukonetta sen verran, että tutkit millaisia BMS virityksiä on saatavilla, koska niitäkin on ilmeisesti nykyisin sellaisia jotka on valmiiksi suunniteltu SLA lyijyakkujen korvaamiseen esim. LFP akuilla.

        Tuo BMS lienee ehkä se ratkaisevin komponentti jolla varmistaa ratkaisun toimivuus, muiden komponenttien kohdalla ei ole kyse juuri muusta kuin kokoonpanosta.


      • Anonyymi

        En nyt ensimmäiseksi ajatellut lähteä itse sellaista rakentelemaan, lähinnä valmista akkua kaipailin. Onhan autoihin jo niitä olemassa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ensimmäiseksi ajatellut lähteä itse sellaista rakentelemaan, lähinnä valmista akkua kaipailin. Onhan autoihin jo niitä olemassa.

        No tässähän näitä olisi, tosin takeita toimivuuksista ei varmasti voi kukaan antaa:

        https://www.google.com/search?q=lifepo4+substitute+for+12v+7ah+sla+battery

        Nuo Yuasan pitkäkestoiset akut on myös ihan hyvä vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ensimmäiseksi ajatellut lähteä itse sellaista rakentelemaan, lähinnä valmista akkua kaipailin. Onhan autoihin jo niitä olemassa.

        Oletko jo kokeillut UPS-käytössäsi AGM -akkua? Lyijyakku sekin, mutta kestää paremmin syklistä käyttöä ja aivan tyhjiin vetämistä (ei silti suositeltavaa) kuin perinteiset upseissa käytettävät lyijyakut.

        Ei näissäkään laskennallinen valmistajan antama käyttöikä ole kuin viisi vuotta, mutta etenkin jos sähkökatkoja on paljon ja pitkähköjä, niin olettaisin AGM-akun kestävän huomattavasti perinteistä paremmin.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Oletko jo kokeillut UPS-käytössäsi AGM -akkua? Lyijyakku sekin, mutta kestää paremmin syklistä käyttöä ja aivan tyhjiin vetämistä (ei silti suositeltavaa) kuin perinteiset upseissa käytettävät lyijyakut.

        Ei näissäkään laskennallinen valmistajan antama käyttöikä ole kuin viisi vuotta, mutta etenkin jos sähkökatkoja on paljon ja pitkähköjä, niin olettaisin AGM-akun kestävän huomattavasti perinteistä paremmin.

        Niitähän ne kaikki pienet suljetut lyijyakut ovat, ei niissä nesteet vapaana hölsky. Kaikki järjestään hyytelöön tai lasikuitumattoon imetytetyillä nesteillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niitähän ne kaikki pienet suljetut lyijyakut ovat, ei niissä nesteet vapaana hölsky. Kaikki järjestään hyytelöön tai lasikuitumattoon imetytetyillä nesteillä.

        Eivät ole. Tuossa vieressäni on yksi 12V 7Ah UPS- akku, mikä on "huoltovapaa", mutta missä nesteet lilluvat vapaasti. Perusakut, eli "halvat" akut ovat pääasiassa tällaisia. Tämä on Yuasa NP7-12, ehkä kaikkein yleisin tämän kokoluokan UPS-akku.


    • Anonyymi

      UPS pikkuakut (12V/7Ah) ongelmana on lämpö. Akut pakataan pieneen tilaan vieri viereen ja akut käyvät lämpöisinä. Lisäksi ensiasennusakut ovat huonolaatusia. Ensiasennusakut kestävät pari-kolme vuotta. Jokin laadukkaampi tuplaten.
      Akuissa on sellainen perussääntö että mitä suurempi kapasiteetti sitä kauemmin se kestää. 7Ah = 3 vuotta, 50 Ah = 5-6 vuotta, 100 Ah = 10 vuotta. Näin siis kun käytetään hyvälaatuisia UPS käyttöön tarkoitettuja akkuja.
      Kriittisiin tapauksiin UPS:ia ei saa käyttää vaan vaaditaan erillistä laturia ja ulkoisia akkuja (EN54-4 normi). Lisäksi laite toimii verkkovirralla ja sähkökatkon aikana akkuvirta astuu automaattisesti tilalle. Siis kaksi eri sähkönsyöttöä.

      • Anonyymi

        Lämpö on pahasta eliniän kannalta, jokainen 10 asteen lämpötilan nousu puolittaa eliniän. Eli tommonen 30 astetta joka helposti voi esiintyä tuollasessa ahtaassa paketissa tarkoittaa sitä että akku kestää vain puolet siitä mitä kestäisi normaalissa huonelämpötilassa


    • Anonyymi

      JOS vaihdat UPS -laitteen lyijyakun litiumakkuun, niin toimi näin:

      1. Alkuperäinen latauselektroniikka pitää modifioida niin, ettei se enää lataa akkua!

      Jos litiumakkua yrittää ladata lyijyakun latausalgoritmilla, niin se litiumakku saattaa jopa räjähtää!

      2. litiumakkua tulee ladata litiumakun lataukseen suunnitellulla latauspiirillä.
      Jostain aliexpressistä noitakin voi tilata halvalla.

      MUTTA:

      jos kytket esim. 3 kpl 18650 Li-ion kennoja sarjaan korvaamaan alkuperäistä 12V lyijyakkua, niin joudut myös kytkemään kullekin kennolle (tai useamman rinnankytketyn kennon kokonaisuudelle) oman Li-ion -laturinsa.

      Tästä taas seuraa, että tarvitset 3 kelluvaa jännitelähdettä noita 3 eri Li-ion latauspiiriä varten.

      jos kaikki 3 ovat aidosti kelluvia, silloin ei ole haittaa siitä, että nuo 3 sarjaankytkettyä Li-ion -kennoa ovat sarjaankytkettynä.

      MUTTA

      jos tuon lisäksi niiden 3 jännitelähteen antopuolien välillä on jokin muu yhteys, silloin voi tulla (ja mitä ilmeisimmin tuleekin) vakavia ongelmia - kuten oikosulku !

      Kunnollinen DC -lähdehän on tehty niin, että antopuoli on eristetty 230 V verkkovirtapuolesta.

      Tosin, varsinkin suoraan Kiinasta tilattuna on riski, että eristys ei ole sähköturvallisuusmääräysten mukainen, ja tuosta voi seurata esim. sähköisku.

      Julkisuudessa olleet tapaukset, joissa joku on kuollut koskettamalla latauksessa olevaa kännykkää - jos laturi olisi sähköturvallisuusmääräysten mukainen, tuollaista ei käytännössä tapahtuisi koskaan (paitsi jos se laturi, johon tulee 230 V AC, putoaa kylpyammeeseen - tuo on ehkä ainoa tilanne, jossa kunnollinen laturi voisi ketään tappaa).

      Suomessa EU -alueella olevasta kaupasta ostetussa DC -lähteessä ei pitäisi olla tuollaisia ongelmia, mutta niin se vaan TUKES aina toisinaan löytää vaaroja myös EU -alueen kaupassa myytävissä tuotteissa.

      Sinänsä ihmettelen, koska lain mukaan maahantuojalla ja myyjällä on tietty vastuu myydyistä tuotteista, ja siitä, että ne ovat sähköturvallisuusmääräysten mukaisia.

      Jos tilaat suoraan Kiinasta, olet itse maahantuoja.

      Tätä muuten sopii kysyä:

      Miksei EU vaadi Kiinaa asettamaan valmistajille vaatimus huolehtia siitä, että valmistetut tuotteet ovat sähköturvallisuusmääräysten mukaisia - ja uhkaa Kiinaa vaikka sillä, että jos Kiinan viranomaiset eivät jatkossakaan tee mitään sen eteen, että tuotteet olisivat sähköturvallisuusmääräysten mukaisia, niin siitä taas seuraisi huomattavan korkea rangaistustulli kaikille Kiinasta tuotaville tuotteille ?

      Jos EU esittäisi tuollaisen vaatimuksen Kiinan viranomaisille tuollaisen vaatimuksen, niin se saattaisi tehotakin vaarallisten tuotteiden poistamiseksi markkinoilta jo valmistusvaiheessa, sillä välinpitämättömyys asiassa johtaisi noiden rangaistustullien voimaan saattamiseen, ja sitä Kiina ei varmaankaan halua.

      • Anonyymi

        Jep siinähän se ongelma tulee selvästi ilmi, kun UPSiin yrittää vaihtaa jonkin muun tyyppistä akkua SLA akun tilalle, se UPS on kuitenkin edelleen konfiguroitu toimimaan lyijyakkujen kanssa.

        Kannattaa selvittää tarkoin se asia että haluttu uusi akkutyyppi on yhteensopiva juuri kyseisen UPSin kanssa - tai toisinpäin sanoen, että se UPS toimii myös muiden kuin SLA akkujen kanssa. AGM akkujen kanssa ei pitäisi tulla ongelmaa, mutta Litiumiin perustuvien akkutyyppien kanssa voi tulla ongelmia.

        Itse harkitsin moista viritelmää, mutta päädyin hankkimaan AGM-akun Yuasan mallistosta jossa aika pitkä elinajanodote.

        Jos haluaa käyttää uusia Litiumiin perustuvia akkuja (esim. LiFePo4 joka näyttää olevan aika haluttu vaihtoehto sen paloturvallisuuden takia) niin pitäisi varmaankin myös ostaa ensin sellainen UPS jossa kyseistä akkutyyppiä myös valmistajan puolelta tuetaan.

        Vanhoja UPSeja saisi toki halvalla koska akkujen uusiminen melko kallista, joten on varmasti aika houkuttelevaa tehdä jokin tällainen viritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep siinähän se ongelma tulee selvästi ilmi, kun UPSiin yrittää vaihtaa jonkin muun tyyppistä akkua SLA akun tilalle, se UPS on kuitenkin edelleen konfiguroitu toimimaan lyijyakkujen kanssa.

        Kannattaa selvittää tarkoin se asia että haluttu uusi akkutyyppi on yhteensopiva juuri kyseisen UPSin kanssa - tai toisinpäin sanoen, että se UPS toimii myös muiden kuin SLA akkujen kanssa. AGM akkujen kanssa ei pitäisi tulla ongelmaa, mutta Litiumiin perustuvien akkutyyppien kanssa voi tulla ongelmia.

        Itse harkitsin moista viritelmää, mutta päädyin hankkimaan AGM-akun Yuasan mallistosta jossa aika pitkä elinajanodote.

        Jos haluaa käyttää uusia Litiumiin perustuvia akkuja (esim. LiFePo4 joka näyttää olevan aika haluttu vaihtoehto sen paloturvallisuuden takia) niin pitäisi varmaankin myös ostaa ensin sellainen UPS jossa kyseistä akkutyyppiä myös valmistajan puolelta tuetaan.

        Vanhoja UPSeja saisi toki halvalla koska akkujen uusiminen melko kallista, joten on varmasti aika houkuttelevaa tehdä jokin tällainen viritys.

        Tässäpä nämä akkumallit mitä Yuasan mallistosta harkitsin

        Yuasa NPW45-12
        Yuasa REW45-12

        Päädyin lopulta tuohon REW45 malliin, kalliimpi on, mutta käyttöikää luvataan reilusti enemmän.

        Tavanomaiset lyijyakut mitä saa parillakympillä ne ei kestä kuin sen 2-3 vuotta kokeiltu on ja ihan älytöntä se jatkuva akkujen uusiminen. Valitsemalla paremmantyyppisen akun, se voi kestää 5 vuotta helposti jopa 10 vuottakin (joskaan itse en ole samaa akkua ehtinyt vielä näin pitkään käyttämään)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä nämä akkumallit mitä Yuasan mallistosta harkitsin

        Yuasa NPW45-12
        Yuasa REW45-12

        Päädyin lopulta tuohon REW45 malliin, kalliimpi on, mutta käyttöikää luvataan reilusti enemmän.

        Tavanomaiset lyijyakut mitä saa parillakympillä ne ei kestä kuin sen 2-3 vuotta kokeiltu on ja ihan älytöntä se jatkuva akkujen uusiminen. Valitsemalla paremmantyyppisen akun, se voi kestää 5 vuotta helposti jopa 10 vuottakin (joskaan itse en ole samaa akkua ehtinyt vielä näin pitkään käyttämään)

        Kaivelin vanhoja laskuja, selvisi että akku on LCP12-45W ja kesti 4 vuotta käytössä.


    • Anonyymi

      Jos moottoripyörissä jä mönkijoissä voi käyttää Li-Ion akkuja niin miksei UPSissa?

      • Anonyymi

        Jos Li-Ion akkuja käyttävistä moottoripyöristä ja mönkijöistä on tusinoittain videoita kuinka ne syttyvät yhtäkkiä palopommin lailla tuleen, miksei tosiaan samoja akkuja voisi UPSissakin käyttää jos on sama tavoite?

        On tietysti jokaisen harkinnassa mitä haluaa käyttää, mutta pelkästään se että videoita pommin lailla palavista Li-Ion vehkeistä on olemassa, pitäisi olla aika iso varoitusmerkki kenelle tahansa joka vielä kotonaan haluaa akkuja käyttää.


      • Anonyymi

        Ehkä lähempänä oikeinta vastausta tässä asiassa on se, että mönkijöiden ja moottoripyörien ja monien muidenkin laitteiden Li-Ion akut eivät ole jatkuvassa latauksessa, vaan ainakin kohtuullisen usein ne ladataan jollain lailla valvotusti.

        UPSissa ne akut sen sijaan on jatkuvassa 24/7 käytössä, ja varsinkin latauspuolen yhteensopivuus voi tässä asiassa tehdä aika ison eron lyijy- tai AGM-akkujen sekä Li-Ion akkujen välillä, jolla voi olla lopputuloksen akun katastrofaalinen tuhoutuminen.

        Myös LiFePo4 akuissa ylilataus voi aiheuttaa ongelman, vaikka ne sinällään ovatkin paloturvallisempia kuin Li-Ion


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä lähempänä oikeinta vastausta tässä asiassa on se, että mönkijöiden ja moottoripyörien ja monien muidenkin laitteiden Li-Ion akut eivät ole jatkuvassa latauksessa, vaan ainakin kohtuullisen usein ne ladataan jollain lailla valvotusti.

        UPSissa ne akut sen sijaan on jatkuvassa 24/7 käytössä, ja varsinkin latauspuolen yhteensopivuus voi tässä asiassa tehdä aika ison eron lyijy- tai AGM-akkujen sekä Li-Ion akkujen välillä, jolla voi olla lopputuloksen akun katastrofaalinen tuhoutuminen.

        Myös LiFePo4 akuissa ylilataus voi aiheuttaa ongelman, vaikka ne sinällään ovatkin paloturvallisempia kuin Li-Ion

        Huomioitava juttu on siis se, että jo alunperinkin kysyttiin akkua sellaiseen UPSiin joka siis alunperin SLA akuille suunniteltu.

        Jos sovittelee Li-Ion tekniikkaa UPSiin joka tehty SLA-akuille, voi siinä olla jonkin verran riskitekijöitä jotka on huomioitava.

        Eri tilanne sitten jos UPS alun alkaenkin suunniteltu siten että on yhteensopiva myös Litium akkujen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2436
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1291
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      269
      1042
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      53
      989
    9. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      750
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    Aihe