Ei ole olemassa "vikakoodeja" jotka kertovat mikä osa viallinen

Anonyymi-ap

Joskus autofoorumeilla joku kirjoittaa kysyjälle joka kysyy mikä vika "kannattaa lukea vikakoodit ettei tule ehjien osien vaihtoa".

Faktahan on että mikään auto ja testeri ei kykene kertomaan vikakoodia ja sitä mikä vikana.

Vika aiheuttaa usein monien muiden osien ja järjestelmien häiriöitä, joissa anturi rekisteröi tämänkin ja jättää koodin muistiin. eivät toimi oikein ja anturit kertovat.

Jos tätä yksinkertaista asiaa ei ymmärrä aluksi niin ei ole mahdollista osata tehdä vianetsintää ja korjata vain vika pois.

Otetaampa esimerkki, ilmavuoto auton imupuolelle ja moottorinohjaus yrittää saada käyntiä kohdalleen, seos ei pala kunnolla ja tulee sytytyshäiriöitä.

Ison ketjun asentaja jolla on "ammattikoulutus ja 15 vuoden työsuhde vaihtaa ehjiä puolia autoon ja sama vika"




Olen ostanut 4 käyntihäiriöistä autoa jossa palkkaa saavat ja autoalan kouluja käyneet miehet eivät ole ymmärtäneet mitään vianetsinnästä, edes perusasioita. Vaihdellaan sitä mitä testeri sylkee näytölle. Anturi rekisteröi väärän toiminnan ja kertoo siitä niin nämä vaihtaa sen anturin! Hölmöä

29

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kyllä tiedä näistä paljon mitään mutta kyllä minun autosta tuli vikakoodi, että nokka-akselin asentotunnistin häiriköi. Eikös se viittaa sen vikaa eikä muuta ?

      • Anonyymi

        -johdin vika
        -jakopää ei kohdallaan
        -anturi vika

        -jne....


    • Anonyymi

      Mielestäsi niitä koodeja ei siis kannata lukea?

      • Anonyymi

        Mitekäs niin ei kannata ?? Sillähän selvisi vika ja se korjattiin.. Mitä ajattelit ?


    • Anonyymi

      Kyllä se vikakoodi on parempi tieto kuin "moottorivalo palaa", joten minusta edelleen kyllä kannattaa lukea vikakoodit. No, et sinä tainnut sitä väittääkään ettei kannattaisi. Mutta tosiaan, vikakoodien lukemisen jälkeen pitää olla vielä ymmärrystä, mikä kyseisen vikakoodin voisi aiheuttaa, jonka pohjalta vikaa voi tutkia tarkemmin. Sytytyshäiriökin voi johtua puolastakin, mutta myös muista syistä.

      • Anonyymi

        "Sytytyshäiriökin voi johtua puolastakin, mutta myös muista syistä."

        Jos polttoaine-ilmaseos ei syty sylinterissä niin todellakin voi olla muitakin syitä kuin puola.
        Ihan jo mekaanisesta vikaantumisesta lähtien.


      • Anonyymi

        No kerroppas mistä lähtisit vikaa etsimään jos vikakoodi on nokka-akselin asentotunnistin ei toimi ?? Kun tunnut tietävän asioista enemmän kun minä niin ehkä lukutaito on meistä toisella parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppas mistä lähtisit vikaa etsimään jos vikakoodi on nokka-akselin asentotunnistin ei toimi ?? Kun tunnut tietävän asioista enemmän kun minä niin ehkä lukutaito on meistä toisella parempi.

        En ole tuo ylläoleva kommentoija mutta vastaanpa, että ehkäpä kokeilisin vaihtaa (tai vaihdattaa jossain pajalla) uuden nokka-akselin asentotunnistimen. Jospa se vikakoodi poistuisi sen jälkeen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppas mistä lähtisit vikaa etsimään jos vikakoodi on nokka-akselin asentotunnistin ei toimi ?? Kun tunnut tietävän asioista enemmän kun minä niin ehkä lukutaito on meistä toisella parempi.

        En minä mikään asiantuntija ole, mutta varmaankin lähtisin siitä että googlaisin vikakoodin ja katsoisin jonkin järkevän oloisen ohjeistuksen, jonka mukaan lähtisin penkomaan aluksi itse sen verran kuin pystyisin/osaisin. Ja jos ei sillä selviäisi niin sitten kai pitäisi viedä korjaamoon, jossa muutenkin olen asioinut.

        "Nokka-akselin asentotunnistin vikakoodi" haulla löytyy esim. tällaisia:
        https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0341 - Vikakoodi P0341: Nokka-akselin asentotunnistimen piiri viitealueen ulkopuolella / toimintaongelma
        https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0016 - P0016: Kampiakselin asento ja nokka-akselin asento eivät korreloi (puoli 1, anturi A)

        Joskus myös merkkikohtaisilta foorumeilta saattaa löytyä hyvää tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppas mistä lähtisit vikaa etsimään jos vikakoodi on nokka-akselin asentotunnistin ei toimi ?? Kun tunnut tietävän asioista enemmän kun minä niin ehkä lukutaito on meistä toisella parempi.

        En tiedä yhtään automerkkiä jossa olisi sellainen koodi kuin "nokka-akselin asentotunnistin ei toimi".

        Tällainen koodi voi sensijaan olla:

        P0340: Nokka-akselin asentotunnistimen toimintahäiriö

        Nuo eivät ole sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo ylläoleva kommentoija mutta vastaanpa, että ehkäpä kokeilisin vaihtaa (tai vaihdattaa jossain pajalla) uuden nokka-akselin asentotunnistimen. Jospa se vikakoodi poistuisi sen jälkeen..

        Juuri näin. Osa vaihdettiin ja vikakoodi poistui vaihdon jälkeen kun se tietokoneella poistettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä mikään asiantuntija ole, mutta varmaankin lähtisin siitä että googlaisin vikakoodin ja katsoisin jonkin järkevän oloisen ohjeistuksen, jonka mukaan lähtisin penkomaan aluksi itse sen verran kuin pystyisin/osaisin. Ja jos ei sillä selviäisi niin sitten kai pitäisi viedä korjaamoon, jossa muutenkin olen asioinut.

        "Nokka-akselin asentotunnistin vikakoodi" haulla löytyy esim. tällaisia:
        https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0341 - Vikakoodi P0341: Nokka-akselin asentotunnistimen piiri viitealueen ulkopuolella / toimintaongelma
        https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0016 - P0016: Kampiakselin asento ja nokka-akselin asento eivät korreloi (puoli 1, anturi A)

        Joskus myös merkkikohtaisilta foorumeilta saattaa löytyä hyvää tietoa.

        Yleensä googlettaminen ei auta mitään. Tulee vain miljoonia vaihtoehtoja ja saa koko asian näyttämään paljon pahemmalta kun onkaan. Jos vikavalo palaa niin heti pajalle niin homma hoituu yleensä samantien. Ainakin meillä päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Osa vaihdettiin ja vikakoodi poistui vaihdon jälkeen kun se tietokoneella poistettiin.

        "Juuri näin. Osa vaihdettiin ja vikakoodi poistui vaihdon jälkeen kun se tietokoneella poistettiin."

        Ja huonolla tuurilla koodi palaa kun autolla on ajettu hetki. Jos vaikka johtosarjassa on katkos ja johtimet kääntyi sellaiseen asentoon, anturia vaihdettaessa, että ne saivat (epävarman) kontaktin.

        Syntyy mielikuva että vika oli anturissa, mutta ei se aina välttämättä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä yhtään automerkkiä jossa olisi sellainen koodi kuin "nokka-akselin asentotunnistin ei toimi".

        Tällainen koodi voi sensijaan olla:

        P0340: Nokka-akselin asentotunnistimen toimintahäiriö

        Nuo eivät ole sama asia.

        Ei se kyllä pelannu oli sitten toimintahäiriö tai "osa ei toimi" koodi.
        Ei tarvi esittää viisasta kun tuosta edellisestäkin moni ymmärsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä googlettaminen ei auta mitään. Tulee vain miljoonia vaihtoehtoja ja saa koko asian näyttämään paljon pahemmalta kun onkaan. Jos vikavalo palaa niin heti pajalle niin homma hoituu yleensä samantien. Ainakin meillä päin.

        "Yleensä googlettaminen ei auta mitään. Tulee vain miljoonia vaihtoehtoja ja saa koko asian näyttämään paljon pahemmalta kun onkaan."

        Minulla on taas juurikin päinvastaisia kokemuksia. Googlettaminen auttaa, useimmissa tapauksissa.

        Ehkä et vain osaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kyllä pelannu oli sitten toimintahäiriö tai "osa ei toimi" koodi.
        Ei tarvi esittää viisasta kun tuosta edellisestäkin moni ymmärsi.

        "Ei se kyllä pelannu oli sitten toimintahäiriö tai "osa ei toimi" koodi."

        Aivan totta. Mutta siinä on ero, onko anturissa toimintahäiriö vai onko osa rikki.

        Jos anturissa on toimintahäiriö, se häiriö voi johtua vaikkapa siitä, että anturilta puuttuu käyttöjännite. Jännitteen puuttuminen voi johtua viallisesta moottorinohjausyksiköstä tai johtosarjasta.

        Miten tuollainen valvontajärjestelmä voisi tietää että osa on rikki? Ei mitenkään kun kyseisen anturin toimintaan vaaditaan paljon muutakin kuin kyseisen osan eheys.

        "Ei tarvi esittää viisasta kun tuosta edellisestäkin moni ymmärsi."

        En esitä viisasta, satun vain tietämään asiasta hieman enemmän kuin useimmat, jotka luulevat tietävänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri näin. Osa vaihdettiin ja vikakoodi poistui vaihdon jälkeen kun se tietokoneella poistettiin."

        Ja huonolla tuurilla koodi palaa kun autolla on ajettu hetki. Jos vaikka johtosarjassa on katkos ja johtimet kääntyi sellaiseen asentoon, anturia vaihdettaessa, että ne saivat (epävarman) kontaktin.

        Syntyy mielikuva että vika oli anturissa, mutta ei se aina välttämättä ole.

        Aivan sama mikä mielikuva tai kuvitelma, autolla ajettu sen jälkeen n 40000km ilman häiriötä. Ei kannata tuputtaa niitä vikoja mikä "voisi olla" koska niitä "voisi olla" vikoja voi keksiä mielin määrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yleensä googlettaminen ei auta mitään. Tulee vain miljoonia vaihtoehtoja ja saa koko asian näyttämään paljon pahemmalta kun onkaan."

        Minulla on taas juurikin päinvastaisia kokemuksia. Googlettaminen auttaa, useimmissa tapauksissa.

        Ehkä et vain osaa...

        Osaan mä jotain mutta myös minulla on asiantunteva korjaamo joka ei googleta vaan korjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se kyllä pelannu oli sitten toimintahäiriö tai "osa ei toimi" koodi."

        Aivan totta. Mutta siinä on ero, onko anturissa toimintahäiriö vai onko osa rikki.

        Jos anturissa on toimintahäiriö, se häiriö voi johtua vaikkapa siitä, että anturilta puuttuu käyttöjännite. Jännitteen puuttuminen voi johtua viallisesta moottorinohjausyksiköstä tai johtosarjasta.

        Miten tuollainen valvontajärjestelmä voisi tietää että osa on rikki? Ei mitenkään kun kyseisen anturin toimintaan vaaditaan paljon muutakin kuin kyseisen osan eheys.

        "Ei tarvi esittää viisasta kun tuosta edellisestäkin moni ymmärsi."

        En esitä viisasta, satun vain tietämään asiasta hieman enemmän kuin useimmat, jotka luulevat tietävänsä.

        Ainakin täällä esität tietäväsi, miten joudat päivällä täällä kirjoittelemaan, eikä noin viisaan tietäjän pitäisi olla googlettelemassa jossain korjaamon takahuoneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama mikä mielikuva tai kuvitelma, autolla ajettu sen jälkeen n 40000km ilman häiriötä. Ei kannata tuputtaa niitä vikoja mikä "voisi olla" koska niitä "voisi olla" vikoja voi keksiä mielin määrin.

        "Ei kannata tuputtaa niitä vikoja mikä "voisi olla" koska niitä "voisi olla" vikoja voi keksiä mielin määrin."

        Kukaan ei ole tuputtanut mitään vikoja, vaan kertonut ääneen, että juuri sinun autossasi oleva vika on tuurilla tullut kuntoon, mutta ei tuota voi mitenkään loogisen ajattelun ja toiminnan riemuvoittona voi pitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin täällä esität tietäväsi, miten joudat päivällä täällä kirjoittelemaan, eikä noin viisaan tietäjän pitäisi olla googlettelemassa jossain korjaamon takahuoneessa.

        Niin, minä tiedän mitä olen ja kerron sen, sinä koetat arvata kahden vaihtoehdon välillä, että puhunko totta vai esitänkö.

        Päädyit sitten tuohon jälkimmäiseen kiukuspäissäsi. Mikä saa sinut voimaan noin pahoin että pitää tuntemattomille ihmisille kiukutella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, minä tiedän mitä olen ja kerron sen, sinä koetat arvata kahden vaihtoehdon välillä, että puhunko totta vai esitänkö.

        Päädyit sitten tuohon jälkimmäiseen kiukuspäissäsi. Mikä saa sinut voimaan noin pahoin että pitää tuntemattomille ihmisille kiukutella?

        En ole mitenkään kiukuspäissäni mutta miksi sinä esität tietäjää jos joku vika on korjaantunut sillä, että osa on vaihdettu joka vikakoodin avulla löytyi. Epäilet vielä, että vika olikin jossain muualla vaikka se osan vaihtamalla poistui. Nää on just niitä nörttien ja googleheppujen täydellisiä korjauksia. Mitenhän osan vaihtaminen olisikaan sinulta onnistunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole mitenkään kiukuspäissäni mutta miksi sinä esität tietäjää jos joku vika on korjaantunut sillä, että osa on vaihdettu joka vikakoodin avulla löytyi. Epäilet vielä, että vika olikin jossain muualla vaikka se osan vaihtamalla poistui. Nää on just niitä nörttien ja googleheppujen täydellisiä korjauksia. Mitenhän osan vaihtaminen olisikaan sinulta onnistunut.

        Nyt on pakko sanoa että jos et ymmärrä lukemaasi tekstiä, niin en voi sille mitään. Kaikillehan meistä ei ole suotu samoja lahjakkuuksia.

        Sen lisäksi, huomaatko itse, koitat herjata sinulle täysin tuntemattomia ihmisiä: nörtiksi nimittelet ja googlehepuiksi, täysin tietämättä minusta mitään. Onko sulla kaikki ihan kunnossa?

        Voin kertoa että mulla on 39 vuoden kokemus vianetsinnässä, koulutus on elektroniikka, automaatio ja sähkö, olen harrastuspohjalta korjannut autojen ruiskujärjestelmiä ja niissä olleita vikoja.

        Koulutus on tasolla ammattikoulu - teknillinen opisto - teknillinen korkeakoulu

        Osan vaihtaminen olisi onnistunut minulta ihan loistavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppas mistä lähtisit vikaa etsimään jos vikakoodi on nokka-akselin asentotunnistin ei toimi ?? Kun tunnut tietävän asioista enemmän kun minä niin ehkä lukutaito on meistä toisella parempi.

        Tollasta koodia ei olekaan, vaan vikakoodi kertoo että nokan asema on yli toleranssien verrattuna kamppiakselin asentoanturin parametriehin, syynä on jakopään asentoverhe, tyypillinen tarina ketjukoneissa, ja kotinikkareilla jotka ostavat tässä kohtaa uusia antureita.

        Auton koodeja, kuten minkä tahansa laitteen, on ymmärrettävä että noilla vikakoodeilla on vahva syy-seuraus yhteys. Kovin monikaan laite ei monitoroi itseään, vaan viallisena antaa poikkeaman siihen seuraavaan komponenttiin joka ymmärtää että tässä on jtn mätää ja aktivoi vikatilan, mutta ei tietenkään osaa kertoa mistä ko. poikkeama tulee, ja tähän ei auta muu kuin korjaajan kokemus.


      • Anonyymi
        jeri1970 kirjoitti:

        Tollasta koodia ei olekaan, vaan vikakoodi kertoo että nokan asema on yli toleranssien verrattuna kamppiakselin asentoanturin parametriehin, syynä on jakopään asentoverhe, tyypillinen tarina ketjukoneissa, ja kotinikkareilla jotka ostavat tässä kohtaa uusia antureita.

        Auton koodeja, kuten minkä tahansa laitteen, on ymmärrettävä että noilla vikakoodeilla on vahva syy-seuraus yhteys. Kovin monikaan laite ei monitoroi itseään, vaan viallisena antaa poikkeaman siihen seuraavaan komponenttiin joka ymmärtää että tässä on jtn mätää ja aktivoi vikatilan, mutta ei tietenkään osaa kertoa mistä ko. poikkeama tulee, ja tähän ei auta muu kuin korjaajan kokemus.

        Eipä ollutkaan ketjukone eikä jakopään asentovirhe ja vaiva poistui kun anturi vaihdettiin.
        On se varmasti vaikea käsittää jos rikkoontunut osa vaihdetaan ja vika poistuu varsinkin kun sitä ei näe tietokoneelta. Nyky asentajilla ei muuten haalarit sotkeennu kun kaikki "remontit" tehdään tietokoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on pakko sanoa että jos et ymmärrä lukemaasi tekstiä, niin en voi sille mitään. Kaikillehan meistä ei ole suotu samoja lahjakkuuksia.

        Sen lisäksi, huomaatko itse, koitat herjata sinulle täysin tuntemattomia ihmisiä: nörtiksi nimittelet ja googlehepuiksi, täysin tietämättä minusta mitään. Onko sulla kaikki ihan kunnossa?

        Voin kertoa että mulla on 39 vuoden kokemus vianetsinnässä, koulutus on elektroniikka, automaatio ja sähkö, olen harrastuspohjalta korjannut autojen ruiskujärjestelmiä ja niissä olleita vikoja.

        Koulutus on tasolla ammattikoulu - teknillinen opisto - teknillinen korkeakoulu

        Osan vaihtaminen olisi onnistunut minulta ihan loistavasti.

        Taisi mennä tunteisiin ammattimiehellä ja tuolla kokemuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi mennä tunteisiin ammattimiehellä ja tuolla kokemuksella.

        Vähän huono päivä vaan, huonosti nukuttu yö ja muutenkin ottaa päähän turhat selittäjät jotka ei ymmärrä asioista mittään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se kyllä pelannu oli sitten toimintahäiriö tai "osa ei toimi" koodi."

        Aivan totta. Mutta siinä on ero, onko anturissa toimintahäiriö vai onko osa rikki.

        Jos anturissa on toimintahäiriö, se häiriö voi johtua vaikkapa siitä, että anturilta puuttuu käyttöjännite. Jännitteen puuttuminen voi johtua viallisesta moottorinohjausyksiköstä tai johtosarjasta.

        Miten tuollainen valvontajärjestelmä voisi tietää että osa on rikki? Ei mitenkään kun kyseisen anturin toimintaan vaaditaan paljon muutakin kuin kyseisen osan eheys.

        "Ei tarvi esittää viisasta kun tuosta edellisestäkin moni ymmärsi."

        En esitä viisasta, satun vain tietämään asiasta hieman enemmän kuin useimmat, jotka luulevat tietävänsä.

        Eli vikakoodi kertoo, että vian mahdollisesti tunnistavassa järjestelmässä on jotakin vikaa. Vanhassa autossa ei tuollaista järjestelmää ole, joten eipä tule vikakoodejakaan ja ajo jatkuu ilman rahallisia menoja tyhjään.
        Eli sama asia toisin sanoin: Sellaisen osan vikaantuminen jota autossa ei ole, ei haittaa mitään.
        Se on vain tyhmää maksaa haitakkeesta mitään.
        Kirjoitti vanha asentaja.


    • Anonyymi

      Olihan taas kerran "osaava ja asiantuntijan" avaus. Joskus testeri ei kerro tarkasti osaa, mutta antaa kuitenkin vinkin ja suunnan mistä vikaa kannattaa etsiä, joskus se kertoo ihan suoraan oikean kohteen. Siksi tuotakin ammattia opiskellaan ja vasta ajan kuluttua kokemuksen kartuttua osaa paremmin korjata oikeat ongelmat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe