HS kysely: "Suomalaiset ovat moukkia,

Anonyymi-ap

monen vastaajan mukaan suomalaisilta puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat.

HS kysyi lukijoiltaan näkemyksiä suomalaisten käytöstavoista. Vastaukset nostavat laajasti esiin muiden kulttuurien hyviä tapoja, joita toivottaisiinkin Suomeenkin.

Monet HS:n kohteliaisuuskyselyyn vastanneet kommentoivat, etteivät suomalaiset huomioi ystävällisesti kanssaihmisiä.

Suomessa viimeisillään raskaana olevalle ei kukaan tarjoa istumapaikkaa.
Ranskassa baarissa kysyttiin, olemmeko Suomesta. Kun tiedustelimme, mistä tiesivät, vastaus oli "Finns never say please". (Suomalaiset eivät koskaan sano
"ole hyvä")
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina.

Kun HS ennen joulua pyysi lukijoilta vastausta siihen, ovatko suomalaisten käytöstavat tai niiden puute hämmentäneet positiivisella tai negatiivisella tavalla, vastauksia tuli yli 400. Monen vastaajan mukaan suomalaisilta puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat."

Tämä artikkeli on kokonaan luettavissa netissä vain tilaajille.

227

2045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kenenkähän aloitus taas suomalaisten mollaaminen. Haiskahtaa…,

• Anonyymi

Olen monta kertaa maininnut kommenteissa käytöstapojen puutteen ja kotikasvatuksen tarpeellisuuden, ja aina olen saanut happamia vastauksia ja
        vähättelyä.
        Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että tervehtiminen ja kiittäminen ovat tärkeitä taitoja ihmisen elämässä. Ei se ole vaikeaa lapsena oppia.
        Mkr.

• Anonyymi

Olisko ehkä hieman aihetta ajatella miksi niin sanotaan se kun heti syyttää mollaamisesta.
        Ei ne puheet aina tyhjästä synny , joten jos muualla todetaan asioita , niin he ehkä ovat kokeneet niin.
        Suomi eroittuu todella muista pohjoismaista monessa asiassa , se mitä itse voi tehdä on että ymmärtää mitkä asiat vaikuttavat siihen mitä sanotaan,
        Suomessa on paljon silti sivistyneitä ihmisiä jotka käyttäytyvät fiksusti, eivät ole ennakkoluuloisia eivätkä lähde edes keskustelemaan asioista joista eivät tiedä mitään. Mutta sitten on todella niitäkin jotka antavat käyttäytymisellään huonon maineen maalle ,.joten aina voi tuumiskella ettei sanonnat tyhjästä tule .
        Moni on huomannut miten ilkeästi politiikkoja kohdellaan esim neteissä , siis heitä haukutaan ihmisinä , vaikka tekevät vaan työtään, moukkamaisia kommentteja satelee heistä, ja ulkomaalaiset sitten kääntävät niitä omalle kielelleen Googlen kääntäjän kanssa , ja ihmetellään kovasti miten alhaisesti esim entistä pääministeriä on kohdeltu ei niinkään politiikasta mutta kaikesta muusta hyvin ala-arvoisia kommentteja . Siinäkin on jo moukkamaisuus esillä selvästi. Mutta tapojensa voi tietenkin parantaa jos ymmärtää asian kuten se on meinattu

• Anonyymi

"Haiskahtaa"!
        Tuuleta. Sano myönteinen mielipiteesi meistä suomalaisista. Hyvä palaute autta aaina.

• Anonyymi

😋😍😋😍😋😍😋😍😋

💋 ­N­y­­­m­f­o­m­­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18215527

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

Tuli luettua kyseinen artikkeli, suomalaiset ei juuri hymyile.
      Suomalaiset on rasistisia kertoo tutkimus, viime kesän rasisti keskutelu ei puhdistanut ilmapiiria, Orpo huomautti persut ei ole äärioiokeistoa, valehteli, pääministeri valehteli päin naamaa suomen kansalle. Nimimittäin voi tiedustella supolta, suomen sisu on äärioikeisto järjestö jonka kunnia puheenjohtaja pyrkii presidentiksi,,, Niinhän Trumppikin USA:a.

• Anonyymi

Rasisti kelpaa näköjään käytöstapojen haukkumiseen.
        Joka paikkaan.
        Jos et hymyile, väistä, keräät hänen roskansa koskien maahanmuuttajia niin olet rasisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka paikkaan.
        Jos et hymyile, väistä, keräät hänen roskansa koskien maahanmuuttajia niin olet rasisti.

Kai aitä ihminen joka sanoo jotakin tietää itsekkin että se on rasistista ei sitä voi kieltää mitenkään , esim miten suomalaiset puhuvat vähemmistöryhmistä , muissa Pohjoismaissa ei sellaista keskustelua edes ole . Kunnioittavat ihmistä ihmisenä. Eikö se ole raakaa rasismia aitä kohtaan jota se koskee.
        Jampaljon kuita esimerkkejä siitä on .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka paikkaan.

Rasismi ei ole sama asia kuin huono käytös.
        On vain nyt helppoa haukkua rasistiksi kaikkia huonokäytöksisiä.

• Anonyymi

No on siellä Ranskassakin moikka.

• Anonyymi

Kyllä Ranskassakin ollaan tylyjä jos niikseen. Esim kaupoissa myyjät eivät ole huomaavinaankaan asiakasta joka näyttää ettei ole varaa ostaa mitään. Yleensä turisteille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Ranskassakin ollaan tylyjä jos niikseen. Esim kaupoissa myyjät eivät ole huomaavinaankaan asiakasta joka näyttää ettei ole varaa ostaa mitään. Yleensä turisteille.

Rasismi on vain sana jota hoetaan, ei kuitenkaan ymmärretä mitä se tarkoittaa. Senkin NATSIT!

• Anonyymi

Ei makseta Eu..lle enään mitään! Raha kyllä kelpaa,ei tule edes joulukorttia!
      Semmosia ranskalaisia italia saksalaisia,,huom lahjoitamme uniperin.Ei kuulu näy
      Tytin uutta kivakiva työpaikkaa Eu.ssa?

• Anonyymi

Johtuu varmaan siitä, kun me syömme lanttuja.

• Anonyymi

Oikeasti hyvä, hauska kommentti. Tulin niin iloiseksi. Haluan lukea oivalluksiasi lisää.
        (Olen tosissani, ei ole tämä kommentti sarkasmia.)

• Anonyymi

Niinpä niin lantuista tietenkin 😂😂😂
        Itse asiassa kyse on kasvatuksessa , lapsilleen eivät ole kertoneet kuuta kun mitä he nyt vuorostaan toistelevat netissä , luullen olevansa jotenkin nokkelia , mutta eivät sitä ole.

• Anonyymi

Jostain syystä aloitus huvittaa sangen kovasti. Hyrisen ...

• Anonyymi

hesarin toimittajat ovat hirveitä moukkia kutenrääväsuinen mokka PekkaMykkä nen
      ammattimainen nälvijä

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos 19:59. Annoit näytteen persun tavoista.

hesarin moukkatoimittajista on massiivisesti esimerkkejä
        eli ne mulkut kutsuvat moukkamaisuuttaan tutkivaksi journalismiksi
        ikään kuin hesarilla olisi joku oikeus runsaaseen moukkamaisuuteen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät journalistit pärjäisi päivääkään työssään jos olisivat moukkia .
        Joten miksi käännät asiallisen puheen aiheen moukkamaisesti,
        Kun kyselee muun maalaisilta miten he näkevät suomalaisen. Niin saa kuulla juuri näitä esimerkkejä valitettavasti .
        Muualla kun saa asiallista kritiikkiä niin ihmiset pysähtyvät ajattelemaan ilman kiukkua miksi saa kritiikkiä , ja usein myös se ymmärretään oikein. Sitten se riippuu paljon ympäristöstä ja miten on kasvatettu, jos kodissa ei olla opittu hyviä tapoja niin moukkamaisuus jatkuu seuraavaan ikäpolveen.
        Toisen ihmisen kunnioittaminen on asia joka kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan.
        Kai aitä jokainen voi punnita asiaa asiana eikä luulotella että asia olisi jotenkin tuulesta temmattu . Ihan hyvä keskustelun aihe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hesarin toimittajaksi pääse punaisella jäsenkirjalla ja ilkeällä luonteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Journalistit tekevät ainoastaan työtään ja eivät ole mitenkään moukkamaisia , mutta heillä on enemmän sitä , mikä puuttuu monelta, .
        Siinä nyt hesaria mollataan kovasti ja moukkamainen ihminen 19,59 haukkuu lehden äjoka on ollut jo paljon ennemmin Suomessa kun tämän ihmisen tuloa maailmaan ei vielä edes tiedetty , aiis nyt on syy Hesarissakin , miksi hyökkäät, kommenttisi juuri näytti miten moukkamaisuus esiintyy netissä,.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hesarin toimittajaksi pääse punaisella jäsenkirjalla ja ilkeällä luonteella.

Ja osaa vääristellä valehdella,huutaa,osaa juoda viinaa.ja vihaa lietsoa. Olet valmis HS toimittaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät journalistit pärjäisi päivääkään työssään jos olisivat moukkia .
        Joten miksi käännät asiallisen puheen aiheen moukkamaisesti,
        Kun kyselee muun maalaisilta miten he näkevät suomalaisen. Niin saa kuulla juuri näitä esimerkkejä valitettavasti .
        Muualla kun saa asiallista kritiikkiä niin ihmiset pysähtyvät ajattelemaan ilman kiukkua miksi saa kritiikkiä , ja usein myös se ymmärretään oikein. Sitten se riippuu paljon ympäristöstä ja miten on kasvatettu, jos kodissa ei olla opittu hyviä tapoja niin moukkamaisuus jatkuu seuraavaan ikäpolveen.
        Toisen ihmisen kunnioittaminen on asia joka kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan.
        Kai aitä jokainen voi punnita asiaa asiana eikä luulotella että asia olisi jotenkin tuulesta temmattu . Ihan hyvä keskustelun aihe.

Kääntää siksi kun on moukkamainen kaikkine juttuineen

• Anonyymi

Sen vähän mitä ulkomailla olen kulkenut on silti pakko yhtyä käsitykseen,
      että ainakin osa suomalaisista on täysiä juntteja käytöstapojen
      puolesta. Pienet rutiinikohteliaisuudetkaan ei suju.
      Ne ovat monissa maissa jo lapsesta asti itsestäänselvyyksiä.
      Lapsi oppii vanhemmilta, yleensä omilta vanhemmilta
      - tai sitten ei opi, jos vanhemmatkaan eivät ole oppineet.

• Anonyymi

Samoin minä olen kokenut käydessäni ulkomailla . Kun istuu neljän tähden ravintolassa niin on nähnyt kaikkeaan siis miksi menevät sellaiseen paikkaa syömään kun ei osata edes ruokatapoja .
        Ja sitten kailotetaan kovalla äänellä , siis sosiaaliset koodit ei useinkaan ole tiedossa
        Nähty tälläistä netissä missä aikuiset mollaavat jotain,siis kukahan silloin on se moukka?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin minä olen kokenut käydessäni ulkomailla . Kun istuu neljän tähden ravintolassa niin on nähnyt kaikkeaan siis miksi menevät sellaiseen paikkaa syömään kun ei osata edes ruokatapoja .
        Ja sitten kailotetaan kovalla äänellä , siis sosiaaliset koodit ei useinkaan ole tiedossa
        Nähty tälläistä netissä missä aikuiset mollaavat jotain,siis kukahan silloin on se moukka?

Kerrotko minulle missä maassa tuota näit ja mitä sinun mielestä on nämä "ei osata edes ruokatapoja".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhutko jenkeistä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On todella moukkamaista tuijotella ravintolassa muiden ruokatapoja eli sinultakin puuttuu käytöstavat.
        Toki uskon, että koko juttusi oli mielikuvituksen tuotosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerrotko minulle missä maassa tuota näit ja mitä sinun mielestä on nämä "ei osata edes ruokatapoja".

Ruokailussakinnonnsosiaaliset koodit . Esim miten pidät lautasliinaa ja miten osaat aen avulla viestittää tarjoilijalle sanomaa. Ja miten mies vetää etiketin mukaisesti tuolin esiin nais seuralaiselleen . Tiedetään tarkoin mikä viini sopii sen ruuan kanssa mitä tilaat ,
        Ruokapöydässä,ei huudeta kovalla äänellä , se voi häiritä muita asiakkaita , ja monta muuta pikku seikkaa mitä kuuluu etikettiin. Äsiis se ei ole mitenkään haukkumista kun toteaa ettei kaiki osaa näitä asioita , vaan ainoastaan toteamista. Koska eivät ole kotonaan oppineet niitä tapoja, ja jos joku on opetus pienestä pitäen käyttäytymis tavoille niin suomalainen sanoo että ollaan olevinaan hienoa missään muualla ei sanota niin kenellekkään .tavat opetetaan jo lapsille kotona
        Ei myöskään juoda sitruuna vettä kulhosta joka on tarkoitettu sormien huuhteluun ainoastaa , ja on siksi erilaisessa lasisessa maljassa , eikä ryystetä ruokaa , kaikista pahin etiketti virhe minkä itse olen nähnyt suomalaisen tekevän ravintolassa on että viheltää tarjoilijan perään , se on tarjoilijan alentamista , hän tekee työtään siellä eikä ole mikään koira jolle vihelletään .
        Joten miksi ei asioista saisi puhua, minä ainakin olen koko elämäni aikana oppinut paljon asioita juuri keskustelemalla , eikä tulis mieleenkään alata räyhäämään jos joku sanoo jotain asioista jotka voivat olla sopimattomia
        ! Otan opikseni enkä tee vasta iskua luulossa että joku sanoo jotain ilkeyttään vaan usein sanotaan asioita siksi että niissä on parantamisen varaa. Se joka itse näkee virheet , välttää niitä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On todella moukkamaista tuijotella ravintolassa muiden ruokatapoja eli sinultakin puuttuu käytöstavat.
        Toki uskon, että koko juttusi oli mielikuvituksen tuotosta.

Jaa että sinä teet moukkamaisesti vasta hyökkäyksen , siis et ymmärrä oikein ettei tämä asia ole riita mitenkään vaan ainoastaan keskustelu.
        Ja nyt mitenkään ole minusta kyse vaan lehdessä olevasta artikkelista .
        Minä,tiedän mikä olen , sinä et,joten aika alentavaa käytöstä koska tässä keskusteltiin juuri moukkamaisuudesta .
        Se ilmenee juuri tavalla miten kirjoitit ! Siis et ymmärtänyt sitä ettei tässä ole kellään mitään tarvetta siihen mikä, sinun tarpeesi näyttää olevan , sinä haluat ainoastaan haavoittaa toisia ihmisiä . Et edes tajua ettei tässä keskustelussa ole ketään syyllistä mitenkään jokainen saa kertoa omista kokemuksistaan asian puitteissa . Sillä totuus on että esim että asioita on tapahtunut maailmalla jotka ovat antaneet suomalaiselle huonon maineen . Mutta sitten on taas suomalaisia jota ihaillaan eri maissa, ja esin taiteilijoita jotka ovat saaneet nimeä,
        Joka maassa esim tiedetään mikä on ollut Marimekko , Iittala ja monia muita suomalaisia asioita . Niin että en ymmärrä miksi sinun on ruvettava alentamaan minua siksi että minulla on ollut kokemuksia jotka eivät ole miellyttäviä . Ja vielä puhut mielikuvituksesta , luuletko että joku aikuinen ihminen on sillä tasolla että mielikuvittelee asioita, ja miksi muka mielikuvittelisi , ei minulla ole sellaiseen tarvetta , ehkä vaan olen elänyt erilaisissa olosuhteissa mitä sinä , mutta siltikin minulla on kokemuksia . Kuten jokaisella ihmisellä joka,on kyllin kauan elänyt .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruokailussakinnonnsosiaaliset koodit . Esim miten pidät lautasliinaa ja miten osaat aen avulla viestittää tarjoilijalle sanomaa. Ja miten mies vetää etiketin mukaisesti tuolin esiin nais seuralaiselleen . Tiedetään tarkoin mikä viini sopii sen ruuan kanssa mitä tilaat ,
        Ruokapöydässä,ei huudeta kovalla äänellä , se voi häiritä muita asiakkaita , ja monta muuta pikku seikkaa mitä kuuluu etikettiin. Äsiis se ei ole mitenkään haukkumista kun toteaa ettei kaiki osaa näitä asioita , vaan ainoastaan toteamista. Koska eivät ole kotonaan oppineet niitä tapoja, ja jos joku on opetus pienestä pitäen käyttäytymis tavoille niin suomalainen sanoo että ollaan olevinaan hienoa missään muualla ei sanota niin kenellekkään .tavat opetetaan jo lapsille kotona
        Ei myöskään juoda sitruuna vettä kulhosta joka on tarkoitettu sormien huuhteluun ainoastaa , ja on siksi erilaisessa lasisessa maljassa , eikä ryystetä ruokaa , kaikista pahin etiketti virhe minkä itse olen nähnyt suomalaisen tekevän ravintolassa on että viheltää tarjoilijan perään , se on tarjoilijan alentamista , hän tekee työtään siellä eikä ole mikään koira jolle vihelletään .
        Joten miksi ei asioista saisi puhua, minä ainakin olen koko elämäni aikana oppinut paljon asioita juuri keskustelemalla , eikä tulis mieleenkään alata räyhäämään jos joku sanoo jotain asioista jotka voivat olla sopimattomia
        ! Otan opikseni enkä tee vasta iskua luulossa että joku sanoo jotain ilkeyttään vaan usein sanotaan asioita siksi että niissä on parantamisen varaa. Se joka itse näkee virheet , välttää niitä .

Kerro, miten lautasliinalla viestitään tarjoilijalle. Voiko daami huiskuttaa tarjoilijalle servietillä, vai ko vain herraseuralainen.
        Tämä osuus pöytätavoissa on monelle vieras.

• Anonyymi

"Suomessa viimeisillään raskaana olevalle ei kukaan tarjoa istumapaikkaa."

Hahhaaahaaaaaaa, kukahan nämäkin jutut on keksinyt.

• Anonyymi

Niinpä, miksi pitäisi tarjota paikkaa? Ellei itse saa suutansa auki, että voisinko istua - se on mielestäni moukkamaista. Jos siis tarvitsee, ei kait se mikään edellytys ole, jos on raskaana.

• Anonyymi

Portugalin reissulla nousimme paikallisbussiin, jossa istui suurin osa varhaisteinejä ja muutama aikuinen.
      Yksikään ei tarjonnut meille eläkeläispariskunnalle istuinpaikkaansa, katsoa möllöttivät, kun pitelimme rystyset valkoisina putkesta kiinni.
      Kovin ynseää palvelua olen saanut myös saksalaisessa tavaratalossa.
      Huippua oli kyllä aikoinaan Neuvostoliitossa, siellä se oli viety suorastaan tieteelliselle tasolle.

• Anonyymi

Mikähän on ollut toimittajan motiivi tehdä täkkainen rasti ruutuun kysely juuri tänä ajankohtana. 400 henkilön otanta on aika pieni 5 milj. joukosta. Tänä aikana, kun sodan uhka on lähellä ja leikkaukset kurittavat, pahin pandemia selän takana olisi vähemmän tylyttävät aiheet suotavia.
      Moukkamaisuus sanan käyttö kertoo toimittajasta paljon. Alentuvan sanan käyttö on kuin solvaus, "moukkamaista".
      Epäkohtelias -sana moukkamaisuuden tilalla olisi tuonut piirun verran uskottavuutta toimittajan "tutkimukseen".
      Pieni otanta näiltä palstoilta kertoo siitä, että negatiivisuus ja kaikenlaisen pahuuden siunaileminen vetää puoleensa.
      En sulje itseäni ulkopuolelle, klikkasinhan tämänkin auki.

• Anonyymi

täkkäinen = tällainen

• Anonyymi

Hesari käyttää sanaa tutkimus vaikka kyseessä on selvitys tai toimittaja on moukka. Jokin on mennyt rikki lehdessä tai toimittajan päässä. Suuruudenhulluus? Jauhavat jutut eivät vastaa todellisen maailman tapahtumia. Ilmiö kyllä näkyy lukijalle. Tyhjää palstantäytettä on paljon. Lisääntymään päin

• Anonyymi

Nämä kommentit ovat kategoriaa "kapulan kalahdus."
        Sen sijaan, että miettisimme käytöstapojemme tarkistusta, puolustellaan huonoa käytöstä ponnella.
        Lapsetkin hiekkalaatikolla sen jo osaavat.

• Anonyymi

Hesari on tullut perheeseemme aina, moukkamaisuutta en ole havainnu. Ilta päivälehdet hakee sensaatiota, puoluelehdet moukkia kehumaan.
      Moukkamaisuus lisääntynyt perususuomalaisten tulo puolue kentälle, äärioikeistolaisuus inhottavaa.

• Anonyymi

Hesari on paperia, ei siinä moukkamaisuutta. Toimittajissa löytyy.
        Moukkamaisesti käyttäytyi hiljattain eräs, joka juopuneena parkkihallissa törttöili. Päällikkötasoa oli. Ei se, että on valtakunnan päälehti levikissä takaa moitteetonta sisältöä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hesari on paperia, ei siinä moukkamaisuutta. Toimittajissa löytyy.
        Moukkamaisesti käyttäytyi hiljattain eräs, joka juopuneena parkkihallissa törttöili. Päällikkötasoa oli. Ei se, että on valtakunnan päälehti levikissä takaa moitteetonta sisältöä.

Hehheh. Persu yrittää aina löytää Hesarista vikaa. Persujen omasta Pravdasta ei
        totuutta löydä. Se on varsinainen vääristelymedia, johon uskovat vain aivopestyt
        kritiikittömät höhlät.

• Anonyymi

Hesarista voi lukea ne jutut mitkä mielyttää, kuka lukee kirjallisuutta mikä ei mielytä, valinnan vapaus.
      Ylen ja hesarin kansa arvostaa kaikkein parhaimmaksi tilaston mukaan.

• Anonyymi

Yhtä laadukkaita voivat olla levikkimäärältään pienemmät. Ei voi tietää. Siinä olisi tutkimuskohde jollekin toimittajalle. Liekkö milloin viimeksi tehty. Monipuoliset artikkelit eivät tietenkään pienten lehtikustantamoissa ole mahdollista, mutta laatua vpisi verrata. Taustatutkimukset, otanta, kieli jne. olisian tuota näkemystä.

• Anonyymi

YLE ja Hesari ovat luotettavimmat mediat.

• Anonyymi

Pakko olla, koska valtakunnallisesti suurimpia. Ovat suuren käyttäjämäärän arvostelun kohteena. Ja hyvä niin, falskius tulee julki tehokkaammin.

• Anonyymi

Luotettavia medioita,kun tietää että valeuutisia aina suoltavat.Varmasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luotettavia medioita,kun tietää että valeuutisia aina suoltavat.Varmasti.

Mitä muuta sulta on jäänyt väliin? Jos ne valehtelvat, joutuvat siitä edesvastuuseen. Miten on sinun laitasi, kun päästelet tuollaista potaskaa?

• Anonyymi

Niin on PRAVDAkin..ainakin venäläisten mielestä! Jajopa suomalaisten mielestä 60-70-80
        Luvulla!
        USA paha,jos republikaanit johtajina.jos biteeni hyvä!

• Anonyymi

Yle ja Hesari eivät tuota puolueettomia uutisia, niissä on mukana eulisä, ikäänkuin propagandana.

• Anonyymi

Prokatiivisen uutisoinnin keinot herättävät vastaajissa tunteita surusta vihaan.
      Kasvokkain kesustelu on kaikkein palkitsevinta, sosiaalinen media anonyyminiä vie keskustelun tason usein kelvottomaksi.
      Politiikka keskustelu kuuluisi niitten omille sivuille.

• Anonyymi

Somessa on niin helppo luikkia pakoon silloin, kun et kykene vastaamaan. Livessä se on vähän vaikeaa.

• Anonyymi

Tämä on vain yksi suppea kirjoitus.
      Kun suomalainen menee ulkomaille, hän pikaopiskelee kieltä että pärjää auttavasti. Änkyttää muutaman lauseen tien kysymisessä ja ruoan tilaamisessa. On pääasia että saa asiansa toimitettua. kohteliaat fraasit ovat sivuseikka tässä tapauksessa. Hän opettelee maan tapoja, että osaa käyttäytyä. Teen 1-2 matkaa vuodessa, aina sellaiseen maahan jossa en ole vielä käynyt. Näin toimin.

• Anonyymi

Jos suomalainen opettelee maan tapoja, niin miksi jättäisi käyttäytymissäännöt opettelematta? Eivätkö ne ole maan tapojen olennainen osa?

• Anonyymi

On yllätys, jos Suomeen tullut turisti on vaivautunut opettelemaan edes muutamat "fraasit". Tervehtimään, kiitos, ole hyvä, nähdään jne suomen kielellä.
        Yllättyvät sitten sitä, että suomalaiset puhuvat hyvin englantia. Aivan, palveluammateissa varsinkin turisti tulee toimeen englannilla. Jopa tavan kadunmies tai -nainen osaa opastaa englanniksi tietä kysyvän perille, kohteliaasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos suomalainen opettelee maan tapoja, niin miksi jättäisi käyttäytymissäännöt opettelematta? Eivätkö ne ole maan tapojen olennainen osa?

Kohteliaat ovat kohteliaita joka maassa. Ei kohteliaisuutta opi millään pikakurssilla
        yhtä maata varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohteliaat ovat kohteliaita joka maassa. Ei kohteliaisuutta opi millään pikakurssilla
        yhtä maata varten.

Eiköhän kohteliaisuus lähde jo kotoa, jos lapsi opetetaan tavoille , niin siinä on jo hyvä alku josta voi jatkaa aikuis elämässään .
        Minun tyttäreni pienenä sai mennä sukulaisiin kylään pyhien ajaksi leikkimään heidän lapsensa kassa . Ruokapöydässä häntä oli ivattu ja nimitelty prinsessaksi vaan siksi että oli pyytänyt veitsen ja haarukan itselleen koska hän ei osannut hakata kotlettia rikki lusikalla kuten kaverinsa teki.
        Siis kuusi vuotias joka käytti veistä ja haarukkaa oli talon emännälle ivailun aihe . Tyttö ei ymmärtänyt edes miksi häntä nimiteltiin prinsessaksi sillä hän vaan oli halunnut syödä kuten söi kotona .
        Kotiin tultuaan hän selitti asian oli surullinen kokemuksestaan .soitin tälle emännälle ja kysyin oliko tyttö tehnyt jotain pahaa heillä kun oli allapäin sieltä tultuaan.
        Emäntä sanoi että kuusi vuotiaat eivät normaalisti syö veitsellä ja haarukalla että ollaanko me jotenkin olevinamme ” hienoja”:
        Ei tartte sanoa edes ettei tyttö halunnut koskaan enää mennä sinne , ei halunnut olla prinsessa niillä meriiteillä jolla he häntä kutsuivat . Se oli mielestäni moukkamaista lasta kohtaan . Siis mietin mitä hienoa siinä on jos opettaa lapset pienestä pitäen syömään eri ruokia miten aikuisetkin syövät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On yllätys, jos Suomeen tullut turisti on vaivautunut opettelemaan edes muutamat "fraasit". Tervehtimään, kiitos, ole hyvä, nähdään jne suomen kielellä.
        Yllättyvät sitten sitä, että suomalaiset puhuvat hyvin englantia. Aivan, palveluammateissa varsinkin turisti tulee toimeen englannilla. Jopa tavan kadunmies tai -nainen osaa opastaa englanniksi tietä kysyvän perille, kohteliaasti.

Olen ymmärtänyt, että Suomessa on helppo selviytyä englannin kielellä.
        Suomalaiset ymmärtävät, että kielemme on outo ja vaikea. Vaikka opiskelemme itsekin muita kieliä, haluamme kuitenkin, että maahanmuuttajat opettelevat suomen kielen. Ne käytöstavatkin opitaan helpommin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän kohteliaisuus lähde jo kotoa, jos lapsi opetetaan tavoille , niin siinä on jo hyvä alku josta voi jatkaa aikuis elämässään .
        Minun tyttäreni pienenä sai mennä sukulaisiin kylään pyhien ajaksi leikkimään heidän lapsensa kassa . Ruokapöydässä häntä oli ivattu ja nimitelty prinsessaksi vaan siksi että oli pyytänyt veitsen ja haarukan itselleen koska hän ei osannut hakata kotlettia rikki lusikalla kuten kaverinsa teki.
        Siis kuusi vuotias joka käytti veistä ja haarukkaa oli talon emännälle ivailun aihe . Tyttö ei ymmärtänyt edes miksi häntä nimiteltiin prinsessaksi sillä hän vaan oli halunnut syödä kuten söi kotona .
        Kotiin tultuaan hän selitti asian oli surullinen kokemuksestaan .soitin tälle emännälle ja kysyin oliko tyttö tehnyt jotain pahaa heillä kun oli allapäin sieltä tultuaan.
        Emäntä sanoi että kuusi vuotiaat eivät normaalisti syö veitsellä ja haarukalla että ollaanko me jotenkin olevinamme ” hienoja”:
        Ei tartte sanoa edes ettei tyttö halunnut koskaan enää mennä sinne , ei halunnut olla prinsessa niillä meriiteillä jolla he häntä kutsuivat . Se oli mielestäni moukkamaista lasta kohtaan . Siis mietin mitä hienoa siinä on jos opettaa lapset pienestä pitäen syömään eri ruokia miten aikuisetkin syövät.

Lapsien on opittava kahteen kertaan kaikki: ensin se virheellinen tyyli, esim pihvien käsittely lusikalla,ja myöhemmin haarukan ja veitsen käyttö.
        Kiitoksen ja tervehtimisen opettelu teini- ikäisenä on vaikeaa. Samoin muiden käytöstapojen omaksuminen.

• Anonyymi

Asunu ikäni keski-suomessa, ulkomaan matkustelu ei koskaan kiinnostanu etten osaa verrata ihmeemmin eri kansallisuuksia, television kautta kuva ei vastaa todellisuutta.
      Suomalaisista tullu synkkiä vertaa entiseen, maaseudulla kun tuli vieras vastaan tiellä sanottiin kohteliaasti päivää, kaupungissa ei tietysti käy. Saatuaan viinaa muuttui kuin toiseksi ihmiseksi, suorastaan vaati aukaseppas sanavarastosi.

• Anonyymi

Aloitin koulun vuonna 1957 ja opettaja neuvoi, että lasten pitää tervehtiä kaikkia.
        Se oli lasten alistamista, ottaen huomioon sen, että läheskään kaikki aikuiset eivät vastanneet meidän tervehdykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloitin koulun vuonna 1957 ja opettaja neuvoi, että lasten pitää tervehtiä kaikkia.
        Se oli lasten alistamista, ottaen huomioon sen, että läheskään kaikki aikuiset eivät vastanneet meidän tervehdykseen.

Kohteliaisuuteen kehottaminen on alistamista! Sehän ei suoraselkäiselle härmäläiselle käy. Mistähän se opettaja mahtoi olla kotoisin. Mielinkielin kaikille itse?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohteliaisuuteen kehottaminen on alistamista! Sehän ei suoraselkäiselle härmäläiselle käy. Mistähän se opettaja mahtoi olla kotoisin. Mielinkielin kaikille itse?

Mikä heevetin takia lapsen pitäisi tervehtiä tuntemattomia ihmisiä?

Menehän sinäkin kävelemään Mannerheimintie (Helsinki) päästä päähän ja tervehdi kaikkia ja näytä mallia nuorille miten te vanhat osaatte olla kohteliaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voitko ylimielisyydessäsi asettua lapsen asemaan? Miltä lapsesta tuntuu, kun hän niia ja sanoo päivää aikuiselle ja tämä aikuinen ei edes vastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin muistan kun opettaja opetti että jos joku kiittää asioista niin voi sanooa
        ” ei kestä” minä se ymmärsin hieman väärin kun olimme lähdössä koulujen välisiin voimistelu kilpailuihin meidän luokan tyttöjen kanssa joista meitä oli valittu muutama sinne voimistelemaan , ja opettajan sanoi että hyvää matkaa tytöt , niin enkö minä
        Pöljä siihen vastannut että ” ei kestä”
        Tajsusin myöhemmin munauksen , me oltiin 11 vuotiaita silloin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä heevetin takia lapsen pitäisi tervehtiä tuntemattomia ihmisiä?

Menehän sinäkin kävelemään Mannerheimintie (Helsinki) päästä päähän ja tervehdi kaikkia ja näytä mallia nuorille miten te vanhat osaatte olla kohteliaita.

Et sitten lukenut alkuperäistä kommenttia, jossa todetaan, ettei tervehtiminen kaupungin kaduilla onnistu. Voithan tietysti yrittää.
        Lapsia ei opeteta kiittämään eikä vastaamaan puhutteluun. Heidän ei tarvitse enää istua "nätisti". He eivät osaa syödä pihviä.
        Poroporvarillista hapatusta.

• Anonyymi

Hyvä,kun pitävät puolensa.👍

• Anonyymi

Onko puolensa pitämistä,jos ei vastaa lapsen tervehtimiseen?

• Kyllähän suomalainen tapakulttuuri voi ulkomaalaisen silmissä vaikuttaa oudolta ja epäkohteliaalta, paljonhan tätä on kommentoitu vuosien varrella. Minäkin reagoin alussa plattuani Suomeen lähes kahdenkymmenen poissaolovuoden jälkeen tuohon kohteliaisuusilmaisujen poissaoloon jokapäiväisessä elämässä esim. kun perhe kokoontuu ruokapöytään tai kun tavataan, lähdetään tai juuri tuo mistä mainittiin artikkelissa (jonka luin ennen kuin siitä tehtiin aloitus, Luojankiitos, en tehnyt sitä itse :) ovien päästäminen perässätulevalle päin pläsiä.

Nyt kuitenkin me arvostamme tapakulttuurissa rehellisyyttä, reviirien kunnioittamista, välimatkaa ja yksityisyyttä. Iholle ei tulla eikä pyritä. Omaleimaisuutemme on helppo tulkita "moukkamaisuudeksi", mitä se ei tietenkään ole. Olemme luonnostamme varautuneita, mitä tulee tuntemattomiin ihmisiin ja sosiaalisissa tilanteissa tietynlaista kömpelyyttä tulee esille, kiitosten ja kehujen vastaanottaminen saa meidät punastumaan ja katsomaan varpaisiimme.

Muutosta kaikkien näiden vuosien aikana on toki tapahtunut ja esim kaupan kassoilla ja etenkin nuorempi polvi on selkeästi kohteliaampaa ja palvelualttiimpaa; entinen neukkulamentaliteetti että" saat olla iloinen siitä että myyn sinulle jotain" on kokonaan kadonnut. Iloisesti hymyilevät nuoret pojat ja tytöt tervehtivät ja palvelevat auliisti.

Vuosi sitten syksyllä Italiassa kun nousimme lentokentällä Bolognassa transfer-bussiin hämmästyin kun kampesin käsipakaasini kanssa sisään niin kolme kappaletta nuorta italianoa nousi seisomaan heti kuin ponnahduslaudalta että "nonna" pääsee istumaan! Yksittäinen tapaus tietenkin, mutta jäi mieleen.

• Anonyymi

Ei tuo paikan antaminen busseissa ole mitenkään vierasta meilläkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo paikan antaminen busseissa ole mitenkään vierasta meilläkään.

Ei varmaankaan.
        En vain kulje busseissa Suomessa.
        Onko se tavallisempaa pikkukaupungeissa ja maaseudulla, kuin pääkaupunkiseudulla tai muualla "ruuhkasuomessa"?
        (Tuli mieleen tosi huono kolumbialainen vitsi naisesta joka nousi täyteen bussiin, eikä kukaan antanut paikkaa. Nainen alkoi kailottamaan että eikö täällä ole ketään herrasmiestä? Vastauskin tuli: herrasmiehiä on, mutta ei vapaita paikkoja)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei varmaankaan.
        Onko se tavallisempaa pikkukaupungeissa ja maaseudulla, kuin pääkaupunkiseudulla tai muualla "ruuhkasuomessa"?
        (Tuli mieleen tosi huono kolumbialainen vitsi naisesta joka nousi täyteen bussiin, eikä kukaan antanut paikkaa. Nainen alkoi kailottamaan että eikö täällä ole ketään herrasmiestä? Vastauskin tuli: herrasmiehiä on, mutta ei vapaita paikkoja)

Busseissa ei takavuosikymmeninä tervehditty.
        Maalaiskunnan puolella nykyisellä Vantaalla kiitettiin bussikuskia, kun poistuttiin etuovesta, mutta ei Helsingin puolella. Bussikuskit itsekin olivat nyrpeitä ja tuijottivat vain eteensä, kun matkustajat kulkivat ovesta. Varmaan perintöä siltä ajalta, jolloin kieltokyltillä estettiin matkustajia puhuttelemasta raitiovaunun kuljettajaa. (PUHELUT KULJETTAJALLE KIELLETYT)
        Tänä päivänä moikataan mennen tullen, ja vakituisena asiakkaana juttelen välillä kuskin kanssa niitänäitä, koska usein päiväsaikaan olen ainoa asiakas. Kerran kuski kysyi, sopiiko, että käydään tässä bensa-asemalla, kun pitäisi pyörien paineet testata. Sopihan minulle. :)

Sinuttelun yleistyminen on osaltaan vaikuttanut käytöksemme, vanhanaikainen teitittely ja kolmannessa persoonassa puhutteleminen kangisti yhteydenpitoa.
        Mkr.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei varmaankaan.

Minusta tuo oli hyvä vitsi, parasta mitä olet koskaan tänne kirjoittanut.

• "Nyt kuitenkin me arvostamme tapakulttuurissa rehellisyyttä, reviirien kunnioittamista, välimatkaa ja yksityisyyttä. Iholle ei tulla eikä pyritä. Omaleimaisuutemme on helppo tulkita "moukkamaisuudeksi", mitä se ei tietenkään ole. Olemme luonnostamme varautuneita, mitä tulee tuntemattomiin ihmisiin ja sosiaalisissa tilanteissa tietynlaista kömpelyyttä tulee esille, kiitosten ja kehujen vastaanottaminen saa meidät punastumaan ja katsomaan varpaisiimme."

Näin kirjoittaa Paloma, jota toistuvasti syytetään suomalaisten mollaamisesta..))
        Hänhän puolustaa meitä, ymmärtää meitä ja kirjoittaa meistä osuvammin kuin yksikään meistä osaisi. Vai eikö ?

• Anonyymi

Tuon nonnan keksit itse! Se nimitys suodaan vain omalle rakkaalle isoäidille.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuon nonnan keksit itse! Se nimitys suodaan vain omalle rakkaalle isoäidille.

Nonna on isoäiti, kenen tahansa isoäiti.
        Nonnaa käytetään kaikista mummoikäisistä :)

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

"Nyt kuitenkin me arvostamme tapakulttuurissa rehellisyyttä, reviirien kunnioittamista, välimatkaa ja yksityisyyttä. Iholle ei tulla eikä pyritä. Omaleimaisuutemme on helppo tulkita "moukkamaisuudeksi", mitä se ei tietenkään ole. Olemme luonnostamme varautuneita, mitä tulee tuntemattomiin ihmisiin ja sosiaalisissa tilanteissa tietynlaista kömpelyyttä tulee esille, kiitosten ja kehujen vastaanottaminen saa meidät punastumaan ja katsomaan varpaisiimme."

Näin kirjoittaa Paloma, jota toistuvasti syytetään suomalaisten mollaamisesta..))
        Hänhän puolustaa meitä, ymmärtää meitä ja kirjoittaa meistä osuvammin kuin yksikään meistä osaisi. Vai eikö ?

Ei yksi kerta mitään todista, taitaa ollametafooraa tuokin. Mikä tarve on yleensä koko ajan suomalaisia arvostella, täällä on kaikenlaisia kuten muissakin kansoissa.

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

"Nyt kuitenkin me arvostamme tapakulttuurissa rehellisyyttä, reviirien kunnioittamista, välimatkaa ja yksityisyyttä. Iholle ei tulla eikä pyritä. Omaleimaisuutemme on helppo tulkita "moukkamaisuudeksi", mitä se ei tietenkään ole. Olemme luonnostamme varautuneita, mitä tulee tuntemattomiin ihmisiin ja sosiaalisissa tilanteissa tietynlaista kömpelyyttä tulee esille, kiitosten ja kehujen vastaanottaminen saa meidät punastumaan ja katsomaan varpaisiimme."

Ei todellakaan ole noin.

En ole myöskään ole elänyt tuollaista "neukkulamentaliteetti" aikaa, mutta olenkin alaikäinen tänne eli vuosimallia 1950.

• Anonyymi

Niin ja nehän puutuvat niiltä "toisilta" suomalaisilta, ei koskaan itseltä. Onnekseni olen saanut elää fiksujen ja sympaattisten suomalaisten ympäröimänä. No, seura tekee kaltaisekseen tai ihminen hakeutuu kaltaistensa joukkoon.

• Anonyymi

Huvitti tuo kyselyssä, ettei viimeisillään raskaana olevalle tarjota istumapaikkaa.
      Suomalaiset ovat ylipainoisia. Nuorissakin naisissa on niin lihavia, ettei heistä voi edes päätellä ovatko raskaana.
      Luultavasti ylipainoinen nainen loukkaantuisi, jos hänelle tarjottaisiin istumapaikkaa vaikkapa bussissa.

Olen itse ylipainoinen vanha nainen ja hidas liikkeinen, mutta en ole saanut kanssa kulkijoilta mitenkään halveksivaa kohtelua.
      On vielä herrasmiehiä, jotka avaavat kohteliaasti oven vanhallekin naishenkilölle. Kun kiittää ja hymyilee saa hymyn häivähdyksen takaisin.

Harmittaa kyllä näissä keskusteluissa jatkuva ihmisten nimitteleminen.
      Ei tee mieli osallistua moneenkaan keskusteluun kun taso menee väittelyksi.

• Anonyymi

Minua taas näissä keskusteluissa ärsyttää se, että jos kyseenalaistan jonkun viestin, niin ilman vastausta jäät.

• Anonyymi kirjoitti:

Minua taas näissä keskusteluissa ärsyttää se, että jos kyseenalaistan jonkun viestin, niin ilman vastausta jäät.

Sehän riippuu aivan miten ja millä tavalla kyseenalaistat viestin. Jos teet sen mitätöivästi ja loukkaavasti, niin turha odottaa vastausta. Minä ainakin vastaan lähes aina, jos minulle ollaan puhuttu ns. ihmisiksi.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sehän riippuu aivan miten ja millä tavalla kyseenalaistat viestin. Jos teet sen mitätöivästi ja loukkaavasti, niin turha odottaa vastausta. Minä ainakin vastaan lähes aina, jos minulle ollaan puhuttu ns. ihmisiksi.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Sinä nimenomaan olet aina arvostelemassa ja lyttäämässä muita ja itsesi korotat muiden yläpuolelle. Parin omakustanteen kyhänneenä kuvittelet olevasi kaikkien taiteen alojen guru kuten tuo ystävättäresi.

• Anonyymi

Kun vielä oli rahastaja omassa loossissaan vaunun takasillalla, nousin bussiin huonokuntoisena aamupahoinvointini takia ja pitelin viimeisillä voimillani tangosta. Kysyin rahastajalta, onko tyhjää paikkaa näkyvissä, ja rahasta karjahti: "Antakaa paikka rouvalle, joka pyörtyy justiinsa!"
        Paikkaoja vapautui silmänräpäyksessä puoli bussillista. Oli valinnanvaraa!
        Muistan, että bussissa oli matkustaja, joka huolestui voinnistani ja jäi samalla pysäkillä pois saattamaan minua työpaikkani ovelle. Olin hänellekin hyvin kiitollinen.
        Mkr.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Älä viitsi kirjoittaa potaskaa.😂

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sinähän paloma oletkin mitätöivien ja loukkaavien viestien mestari!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Sinä nimenomaan olet aina arvostelemassa ja lyttäämässä muita ja itsesi korotat muiden yläpuolelle. Parin omakustanteen kyhänneenä kuvittelet olevasi kaikkien taiteen alojen guru kuten tuo ystävättäresi.

En ole nähnyt Paloman tekevän mitää mistä häntä syytät.
        Ja puhut alentavasti hänen kirjoistaan joita kyllä on enemmän kun kaksi olemassa yksikin on englanniksi , joten miten ihmeessä, jaksat yleensä halveksia toista ihmistä yleisellä palstalla , se in juuri sitä moukkamaisuutta . Sinulle ei kuulun mitenkään Paloman elämä, , osaa edes tulkita oikein hänen kirjoituksiaan hän ei korota itseään mitenkään , eikä, ole mitenkään pitänyt itseään muita erilaisempana . Mutta sinulla täytyy olla ongelmia kun
        Haukut häntä joka kerta kun hän kirjoittaa tänne .
        Joten lopeta tuo jahtaaminen.
        Hae apua , ei tuollaiset kommentit ole terveen ihmisen juttuja .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näillä palstoilla pitäisi voida keskustella. Se on palstan idea, mutta kun monet osallistujat eivät voi nähdä kolikon toista puolta, vaan kiivastuvat puolustamaan näkemyksiään ja loukkaavat muita, keskustelut tyrehtyvät ja vain kauna jää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näillä palstoilla pitäisi voida keskustella. Se on palstan idea, mutta kun monet osallistujat eivät voi nähdä kolikon toista puolta, vaan kiivastuvat puolustamaan näkemyksiään ja loukkaavat muita, keskustelut tyrehtyvät ja vain kauna jää.

Itseluottamuksen puute tekee ihmisen moukkamaiseksi , ja luulot että joku muka pitää itseään toisten yläpuolella ovat todiste siitä
        Joten moukkamaisuutta ilmenee monella taholla , eniten ihmisten taholta jotka eivät koskaan ole olleet missään muualla kun kotikylässään

• Anonyymi

Suomalaisena ihmettelen valtion velkaantumista. Ei ollut sellaista nuoruudessa. Myös työmarkkina hommat mennyt pelleilyksi.

• Anonyymi

Et vain seurannut aikaasi. Valtionvelkaa on aina ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Marinin kaltaista seuralaista ei ole ennen ollut valtiontöissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu,mutta pieni vrt BKT verrattuna.töitä oli kun kysyi vaan.ja kouluja sai käydä jos halusit..
        Ja terveys hoito pelasi..

Sitten tuli sosialistit,ja tasapäistäminen. DDR..syöksyä ollut.

• Anonyymi

Persut ja entinen SMP. Olihan joku huutaja myös aikoinaan. Sama asenne. Herätkää idiootit.

• Anonyymi

SDPn puheenjohtajista tuli ennen boshevikkijohtajia Kremliin

• Anonyymi

Kyllä toivoisi kohteliaisuuteen parannusta suomalaisilta.
      Kauppojen kassalta saa onneksi hyvän mielen kun tervehditään ja toivotetaan hyvää päivän jatkoa.
      Mutta alkuun tämä tapa tuntui oudolta, kun Suomessa ollaan mitä ollaan - ei se ole muuttunut.

• Anonyymi

Suomalaisten käyttäytymiseen ei niin jaksa kiinnittää huomiota Suomessa,
      mutta jos ulkomailla sattuu jonnekin missä suomijuntti törppöilee
      häivyn äkkiä paikalta.

Esimerkiksi asianmukainen pukeutuminen voi joskus herättää hämmennystä,
      kun ei ihminen tajua tilanteenmukaista pukeutumista.

Rantaloma on rantaloma ja kaupunki sen läheisyydessä on kaupunki.
      Ei ole yksi kerta, kun kaupungissa änkeää terassille ruokapöytään suomalainen
      pariskunta, jonka mieheltä roikkuu aluspaidan näköisestä hihattomasta valkoisesta
      paidasta kainalokarvat hiestä märkänä.

• Anonyymi

Kaiken päälle miehellä oli vain lyhyet urheilushortsit, jotka tuskin näkyivät
        paidan helman alta, joten näytti kuin hän istuisi munasillaan. Hehhehheee ?

• Anonyymi

Se on miehekästä, mutta vielä astetta paria säväyttää, kun naiseläjällä rehottaa kunnon kainalopuskat.
        Tulee mielee heinäpelto ja rehevät naiset nostelemassa apilasta seipäälle , hien valuessa karvaisista kainaloista.
        Työpäivän päälle kirmaten , uimaan ilkosillaan.

• Anonyymi

Minä nostan nyt esille suomalaiset nuoret miehet, ainakin kolme, n. kolmikymppistä :) Sattunut eri aikaan, että noista kaksi tarjosi minulle paikkaa bussissa. Yksi piti huolen, että vanha herra pääsi täpötäydestä bussista ulos. Hän ilmoitti kuljettajalle, että tämä odottaisi vielä hetken. Ja onhan näitä, auttavat vaunuja busseihin, jos ei ole matalalattiabusseja.
      Kyllä tervehditään, joillakin paikkakunnilla Moi, joillakin terve jne. Minua on huvittanut ja alkuun ihmetyttänyt tuo "Moi", kun vanhuksetkin moikkaa. Ennen se oli nuorisokieltä. Ollaanhan me tosin entisiä nuoria.

• Anonyymi
      • Anonyymi

• Anonyymi

Tunnistan itseni tästä videosta. On tietyn tyyppisiä ihmisiä, jotka suorastaan väijyvät pesutuvan tai jätekatoksen tienoilla. Hanakkaasti muka osuvat samaan aikaan. Tervehtivät äänekkäästi ja sittävät kysymyksen johon on oakko vastatata. Pakkasilla luikahtaminen asioille on helpompaa. Kesällä tuo sosiaalsoituva iuhka voi vaania missä vain. Nappikuulokkeet ovat siitä hyvä, että voi teeskennellä puhuvansa puhelimessa.
        Videon "bantu" kuuluu kansaan, jossa on 400 heimoa ja 500 eri kieltä.

• Anonyymi

Hyvin on osallistuneet valittu , vanha kikka saada halutunmukainen tulos

• Anonyymi

Ovat jo vuosia tyrkyttäneet ilmaisia Hesareita läheisessä kauppakeskuksessa, moista roskalehteä en huoli edes ilmaiseksi.

Sääli, koska lehti oli aikoinaan varsinainen instituutio, vanhaan hyvään aikaan, joskus kultaisella kasarilla, silloin Hesari kolahti lähes joka luukkuun kerrostalomme rapussa aamuviideltä, nykyisessä osoitteessani tuskin yksikään luukku enää kolahtaa...

• Anonyymi

Ei Hesarissakin mitään vikaa ole, kirjoittaa ihan vaan sitä miten ihmiset ovat kertoneet suomalaisista. Älä ammu sanan tuojaa, mieti miksi ihmiset sanovat niin suomalaisista , hieman itse tuntoja pitäisi olla normaali ihminen miettii miksi ja minkä vuoksi ja kun ymmärtää sen niin huomaa ettei syyttelyt auta asia on siis vaan paikallaan . Sekin on moukkamaista syytellä aina jotakin sillä tämäkään asia ei ole mitenkään tuulesta temmattu jos nyt niin luulit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Hesarissakin mitään vikaa ole, kirjoittaa ihan vaan sitä miten ihmiset ovat kertoneet suomalaisista. Älä ammu sanan tuojaa, mieti miksi ihmiset sanovat niin suomalaisista , hieman itse tuntoja pitäisi olla normaali ihminen miettii miksi ja minkä vuoksi ja kun ymmärtää sen niin huomaa ettei syyttelyt auta asia on siis vaan paikallaan . Sekin on moukkamaista syytellä aina jotakin sillä tämäkään asia ei ole mitenkään tuulesta temmattu jos nyt niin luulit.

Tekopyhä. Hesarin pitäisi kysyä ovatko sen toimittajat hulluja vai moukkia vai rikollisia
        Ja niitä hän viestintuojalla on

• Anonyymi

Hesari on paras. Persujen kannattaja on aivopesty uskomaan,
      että se on huono, koska puolue pelkää, että jos kannattaja lukee Hesaria
      se saakin oikean käsityksen asioista ja vaihtaa puoluetta.
      Persujen oma mediahan on pelkkä propaganda-, vale- ja vääristelymedia.

• Anonyymi

Tanssinharrastukseni yhteydessä olen todennut, että kaikkein moukkamaisimmat kansalaiset löytyvät Pirkanmaan ja Satakunnan rajamailta. Edes Etelä-Pohjanmaa ei yllä niiden tasolle moukkamaisuudessa.

• Anonyymi

pori - haapamäki radan varressa et voi tanssia paritansseja kun siellä ei ole edes moukkia
        ehkä jotain tekasasin ruusua tms

• Anonyymi

Aiotaanko suomalaiset yrittää muotittaa teennäisyyteen poskisuudelmiin ja "smooltookkiin".
      Hirvittää jo nyt epäaitous botoksien lamaannuttavissa kasvoissa, muusta puhumattakaan.
      En halua omia tapakulttuuria.

• Anonyymi

Siinähän se taas näkyy että muut ovat teennäisiä , ihmisillä on erilaisia tapoja jotka on opetettu jo pienenä niille, ei se ole teeskentelyä muuta kun sellaisen mielestä joilla ei niitä tapoja ole elämässään

• Anonyymi

Hesari on paras

kielitadottoman juntin puuhetta

hesarissa on pitkiä turhia pöpinöitä isoja turhia kuvia lässytyksiä kaiken
      maailman tuntemattomista ihmisistä ....

jos se supistettaisiin koossa edes hiukan voisin edes harkita tilausta

taloussanomat meni konkurssiin joten sen vaaleanpunaiset sivut otettiin
      visio-talousosaksi lehteen aivapskaan sijoittajalle ja erityisesti myöhässä olevaa pskaa ei kelpaa ei taulukoita ei käyriä vaan sijoittamattomien köyhäkaulaisten
      toimittajien pskapuheita jostain kansantaloudesta lässyn lässyn ....

10 vuotta lähtee etten ole tilannut
      mutta ansainnut kyllä ja

ellen ostin
      2 pakettia Saludoa prismasta
      2 annosta Fortumia pörssistä

tänään saludo jäi ostamatta
      mutta ostin taas 2 annosta lisää F pörssistä

Mutta HESARI ei ole kertonut miksi F laskee
      minulla on arvaus
      lontoolainen rahasto on myynyt sitä lyhyeksi hikipäässä
      joten odotan nousua????

• Anonyymi

Tuo on totta. Moukkamaisuus ilmenee aina vain korostetummin. Suomalaisilla on sivistymätön käytös. Tämä ei ole korjaantunut edes koulutuksella. Työmoraali on laskenut. Esim. sairaalassa potilaana saa ihan totta pelätä henkensä edestä. Niin laadutonta ja esim. epähygieenistä on tämän päivän sairaanhoito monissa paikoin. Hoitajilla monesti huono ja moukkamainen käytös.

Näin on myös esim. joissain medioissa. Toimittajien kielenkäyttö on moukkamaista, ei hyvää suomea. Joku "täräytti suorat sanat..." Katukieltä, ei edes slangia, vaan pelkkää alatyylisyyttä. Suorien sanojen täräyttely jo itsessäänkin on sivistymätöntä, joten tuollainen uutinen itse asiassa nolaa tuon täräyttelijän. Toimittajat valikoivat uutisointinsa omien mieltymystensä mukaan, ei asiakkaiden eli lukijoiden: lähinnä seksiä, erilaista pornoa, tasottomia roskakulttuureja, alatyylisiä julkkiksia...

Toimittajilta puuttuu myös ihan normaali yleissivistys sekä suomenkielen taito: eivät joko tunne lainkaan asiaa josta kirjoittavat. Tai sitten tietoisesti sekoittavat asioita, sanoja, termejä. Eli: valehtelevat. Kuitenkin asian lukijoille muka totena ilmoittaen.

En ole enää pariin vuoteen lukenut kunnolla uutisia, sillä esim. IS on uutisarvoiltaan jopa Seiska-lehteä alempi, jota en myöskään juuri kuin joskus jonkin tilanteen mukaan vilkaise. Toivottavaa olisi, että Sanomatalo nostaisi profiiliaan, tasoaan ja valikoisi paremmin, etenkin nuoret toimittajat. On Suomen suurin mediatalo, muttei kunnioita suomalaisia lukijoita... En kuitenkaan usko, että tuon valeuutismedian tasoa voisi enää takaisin nostaa, sillä nuo ala-arvoiset toimittajat ovat jo vuosien ajan pilanneet sen maineen ja vieneet sen uutisilta uskottavuuden. Suomessa ei ole rehellisiä pää-uutismedioita.

• Anonyymi

IS ja IL on normaaleja "iltapäiväuutislehtiä", jotka päivittyvät sitä
      mukaa kun uutista tulee, niissä on vain lisäksi viihdeosasto.

Seiskatasoinen on vain Perussuomalaisten media, se on pelkkä
      vääristely- ja valhemedia.

• Anonyymi

kerro joku asia, joka on oikeasti hyödyttänyt sinua ja joka on valtavirtalässytyksestä
        poikkeavaa ja jonka olet löytänyt Hesarista niin että se hyödytti selvästi sinua elämässä

• Anonyymi

pönttöilyä nämä palsta
      kouluja käymättöminen taloutta tuntemattomien toimittajien liekanarussa
      marssivat ihmisparat täällä postailevat niitä näitä höpöjä

demariparat erottuvat lähinnä PS-haukkujina
      Suomen demarit ovat pohjamaiden pohjoissakkaa ja pohjoismaiden jälkeenjääneintä porukkaa

HS:n toimituksellista linjaa kritisoitiin kapeaksi. Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas, Suomen Ekonomien puheenjohtaja Martin Paasi moittii Hesaria yksipuolisuudesta ja ilmoittaa, ettei pidä HS:n artikkeleita enää kummoisenakaan lähteenä

Martin Paasi
      MartinPaasi
      Olen pahoillani, mutta Hesarin jutut eivät käy lähteestä minulle enää.
      12.06 ap. · 9. toukok. 2023

• Anonyymi

Olin aikoinani Hesarin kestotilaaja, mutta tästä on monta vuotta aikaan, kun lopetin kyseisen lehden tilaamisen ja syynä oli se, että siellä kirjoitettin erään politiikon naisjutuista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin aikoinani Hesarin kestotilaaja, mutta tästä on monta vuotta aikaan, kun lopetin kyseisen lehden tilaamisen ja syynä oli se, että siellä kirjoitettin erään politiikon naisjutuista.

Eikä mistään muusta. Vai ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä mistään muusta. Vai ?

Siinäpäs järjen jättiläisen kyssäri.

• Anonyymi

Miten Hesarin lukeminen / lukemattomuus / tilaaminen liittyy suomalaiseen moukkamaisuuteen?

• Anonyymi

Siten että nyt on Hesarin vika kun kirjoitus ei ollut muuta kun erilaisten ihmisten mielipiteitä suomalaisista. He näkevät suomalaiset niin , ei se Hesarin vika ole, eikä kenenkään muunkaan
        Eikö sen jo pitäisi ehkä laittaa ajattelemaan jotain, mutta ei nämä tietenkään ajattele , parempi laittaa Hesarin viaksi kaikki.
        Näkeehän sen netissäkin miten ihmiset ovat ilkeitä ja miehillä usein moukkamaisia seksistisiä kommentteja vaikka kyseessä olisi ihan vaan joku tavallinen asia. Joten kai sitä ehkä voisi ajatella hieman että savua ilman tulta .
        Ja sitten tömä kategoria jotka stalkkaamaan aina yhtä ja samaa ihmistä ilkeilyillään , se on juuri sitä moukkamaisuutta. Ei sivistynyt ihminen kohtele kanssa ihmistään sillä tavalla . Mutta omapa on jokaisen asia jos ovat saaneet kasvatuksen jo kotoaan jossa ei tapoja ole opetettu ,,niin kai se pysyy mukana koko iän .
        Mutta Suomessa on myöskin ihan fiksuja ihmisiä joilla on käytöstavat ja kunnioitus toista ihmisiä kohtaan .niin että he tulevat kodeista missä on opetettu lapsille tavat jo pienestä pitäen .mukava myös asioida kaupassa missä kassalla tervehditään ystävällisesti ,

• Anonyymi

HS:n tyylittömät toimittajat kyllä ovat moukkia

Alansa johtavan Seiska-lehden maankuulu toimittaja Panu Hörkkö opastaa Hesarin toimituksen moukkia
      Jul 27, 2023 · 11:08 AM UTC

""Te olette @PaavoTeittinen sekaisin @hsfi toimituksessa. Jos meidän toimitus olisi rikosprosessissa virheitä vilisseen jutun takia, niin pitäytyisimme visusti kirjoittamasta henkilöstä yhtään mitään. Touhusi on vainoamista, eikä sillä ole journalismin kanssa mitään tekemistä. 27.7. 2023 "

• Ei me olla sen moukempia kun muutkaan.
      Miksi pitää väheksyä ja mollata omia kansalaisia?

• Anonyymi

"Mi

• Anonyymi

Aivan näin. Ja moukkailu on kielteistä myyttisyyttä suomalaisista

vähän samanlaista kun myönteisempi mystiikka että suomen kieli on vaikeaa

kun siellä on sijamuotoja ja taivutustyyppejä ( tulla, tulen, tuli, ...) rutosti
        (nomineilla vielä enemmän kuin verbeillä)

eli suomalaiset eivät ole moukkia eikä suomen kieli ole vaikeaa
        vaikka myytti näin väittäisikin

• Anonyymi

Meidät on vuosisatoja kasvatettu tuntemaan alemmuutta.
        Ruotsia, venättä ja muita suuen maailman kieliä puhuvat olivat aina korkeammassa asemassa. Suomalaisen piti aina hävetä tyhmyyttään. Suomi oli rahvaan kieli.
        Tavoille opittiin jo lapsena.
        Lapsen käskettiin olla hiljaa, hänen mielipiteensä ei ollut tärkeä. Häntä ei saanut koskaan kiittää, koska se tekee lapsesta ylpeän. Hänen erehdyksensä ja virheensä tuomittiin tyhmyydeksi ja moukkamaisuudeksi. .
        Nöyrä, työteliäs ja kuuliainen oli hyvin kasvatettu.

Jonkun kerran suomalaiset yrittivät ajaa asiaansa.
        "Viel elää Ilkan työt
        kauankin kansan suussa.
        Hän eli niin kuin Suomen mies
        ja kuoli hirsipuussa."

Wanhat asenteet ovat lujassa. Äkkiä me niihin palaamme.
        Mkr.

• Anonyymi

Ei kai se mollaamista ole jos ottaa puheeksi sen miten suomalaiset nähdään toisten silmin. Mutta että yleistetään ei ole oikein. Suomessa on paljon fiksuja ihmisiä ja yleistäminen vetää heidät lokaan jotenkin.
        Esim ainoastaan netti palstoilla näkyy erot selvästi.
        Moukat ilkeilee , ja tuomitsevat ihmisiä pitäen itseään jonain esimerkkinä ,
        Fiksut keskustelevat asioista kaikessa sivussa kuten asioita tuleekin käsitellä, ja jos on eri mieltä jostain niin sekään ei fiksujen maailmassa häiritse ketään kun asiat esitetään ilman ivailua tai ironiaa joissa usein moukilla on ainoastaan tapana mennä ihmisen yksityiselämään.
        Joku on saavuttanut jotain elämässään , niin moukat ovat sitä mitätöimässä , fiksut kannustaa .
        Kuten sanottu kaikki suomalaiset eivät ole moukkia ,

• Anonyymi

Minä en näe sitä mollaamisena mitenkään , ainoastaan pieni varoitus miten muualla suomalaiset nähdään. Miksi siitä ei saisi puhua,
        Itse näen sen ehkä hieman siten että siitä voisi ehkä ,oppia jotakin , ainahan sitä voi parantaa tapojaan jos nyt itse sattuu huomaamaan että ehkä on antanut itsestään väärän kuvan ihmisille .puhuin tästä aiheesta ystäväni kanssa niin hän sanoi että hän on ollut huono tervehtimään ei siksinettä olisi ilkeä , ei vaan ollut ajatellut koskaan asiaa .

• Anonyymi

Suomalaisten täytyy ulkomailla omaksua kyseisen maan kulttuuri ja tavat.
      Suomalaisten täytyy kotimaassa omaksua maahanmuuttajien kulttuuri ja tavat.

• Anonyymi

Miten se näkyy omassa elämässäsi?
        Oletko siirtynyt puhumaan muita kieliä? Pukeudutko uudella tavalla?
        Onko suomalaisen helppo sopeutua muiden kansallisuuksien tapoihin?

Yllättävää, kun kuitenkin saunakulttuuri on levinnyt koko maailman tietoisuuteen ja yleistynyt kaikkialla. Miksi, sehän on hirveän nolo ja hävettävä tapa.

• Anonyymi

Miten niin omaksua toisten kulttuuri ja tavat.
        En minä ainakaan omaa ajatusmaailmaani muuta jonkun toisen ihmisen kulttuurin mukaisesti enkä tapojani.
        Riittää kun on ystävällinen ihmisille ilman että katsoo ihon väriä !sillä ne maahan muuttajatkin ovat ihmisiä myös, eikä mitenkää ala arvoisia
        Niin kauan kun toisten kulttuuri ja tavat ovat suomen lain mukaisia eikä rikosta ole tehty niin miksi vihata toista ihmistä,
        Ja usein ollaan myös kateellisia asioista joita Itese luulottelee ja joilla ei ole pohjaa ainoastaan jonkun mielikuvia. Esim jollain palstalla on joku joka huutelee jonkun tummaihoisen
        ” tila- autoista ” kuvitellen että joku on saanut sellaisen yhteiskunnan varoikålla, ilman pienintäkään ajatusta että ihminen ihan itse on ostanut autonsa, perinyt, voittanut rahaa, myynyt kultakorujaan , joista maksetaan todellamoaljon , käy työssä ja tekee myös etätöitä netin kautta jne
        Juuri tälläiset mielikuvitukset ovat sitä moukkamaisuutta, koska ihmisellä ei ole pienintäkään tietoa miten yhteiskunta toimii ja millaisia sopimuksia maassa on muiden maiden kanssa. Kunhan kuvittelee omiaan, kateuksissaan , ja vihaa ihmisiä joita ei edes tunne.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten se näkyy omassa elämässäsi?
        Oletko siirtynyt puhumaan muita kieliä? Pukeudutko uudella tavalla?
        Onko suomalaisen helppo sopeutua muiden kansallisuuksien tapoihin?

Yllättävää, kun kuitenkin saunakulttuuri on levinnyt koko maailman tietoisuuteen ja yleistynyt kaikkialla. Miksi, sehän on hirveän nolo ja hävettävä tapa.

Ehkä se näkyy niin että suvaitsemme sellaistakin mikä ei ole hyväksi rasismin pelossa.
        On tietysti niitäkin jotka eivät tykkää muista kuin meistä härmäläisistä.
        Minusta suhtautumisen tänne tulleisiin pitäisi olla neutraali, ei paapoa kuin pikkulapsia, mutta ei myöskään syrjiä syntyperän takia.
        Vaatia saman minkä kaiklta aikuisilta täysivaltaisilta ihmisiltä vaaditaan.
        Tietenkin alkuun pitäisi opettaa maan tavoille.

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Ehkä se näkyy niin että suvaitsemme sellaistakin mikä ei ole hyväksi rasismin pelossa.
        On tietysti niitäkin jotka eivät tykkää muista kuin meistä härmäläisistä.
        Minusta suhtautumisen tänne tulleisiin pitäisi olla neutraali, ei paapoa kuin pikkulapsia, mutta ei myöskään syrjiä syntyperän takia.
        Vaatia saman minkä kaiklta aikuisilta täysivaltaisilta ihmisiltä vaaditaan.
        Tietenkin alkuun pitäisi opettaa maan tavoille.

Se joka itse on vaihtanut maata , tietää miten vaikeaa se on oppia uusia asioita .
        Huomaa ettei siinä uudessa maassa olekaan ne suomalaiset tavat oikein sopivia , se oppiminen ottaa aikansa , ja mokia tulee .asioita käsitellään toisella tavalla mitä on tottunut kotimaassa tekemään, ja asioita mitä on kotimaassa on puhuttu suoraan ei ehkä siinä ,uudessa maassa olekkaan samalla tavalla.
        Uuden maan ruokailutavat ovat outoja ja usein kuulee ”:ei meillä näin tehdä” niin että aina on haasteita uudessa maassa jos ei ehkä alussa ymmärrä edes.
        Mutta ihmiset muuttuvat vähitellen ymmärtämään uusia asioita, mutta se ottaa aikaa jokaisella .
        Siksi on helppo ymmärtää vierasmaalaisia jos itse on asustellut muualla kun Suomessa.
        Koska tietää ja muistaa omat vaikeutensa elämästä vieraalla maalla , ja siinä kehittyessä alkaa näkemään omankin maansa varjopuolia , se on sitä ihmisen kasvua jotenkin.
        Ei sellainen ihmisineen voi ymmärtää vierasmaalaisia joka itse on aina asunut Suomessa ja monesti samalla paikkakunnalla , heidän mielestään kaikkien pitäisi ihan heti tietää kaikki se mitä me suomalaiset olemme saaneet lapsesta asti opetella .
        Moni suomalainen ei mitenkään itsekkään hakua muuttaa tapojaan, niin miten vaikeaa se on sellaiselle joka tulee toisesta kulttuurista. Ihmiset ovat toki samalaisia ihmisinä olivat he lähtöisin mistä,maasta tahansa

• Anonyymi

Moukkamaisuutta esiintyy jokaisella enemmin tai vähemmin
      kansalaisuudesta riippumatta.

Eräs, oma moukkailuni muistuu mieleeni vuosien takaa, joka
      ei suinkaan ole jäänyt ainoaksi.
      Niin, kutsu oli tullut tapaamiseen mieheni opiskelukaverin luo,
      johon oli haalittu kaikki vanhat toverit, joita oli kiinni saatu.
      Minulle kaikki olivat vieraita, mitä nyt vanhoissa valokuvissa tai
      filminpätkissä olin näitä nuoria urhoja joskus ihaillut.
      Mekko päälle ja juhlimaan, tietysti kukkakaupan kautta kuten
      olin suomalaisena tottunut. Komean puketin valitsin - ehkä ylisuuren ja
      hieman ylihintaisenkin.
      Ilta meni mukavasti venyen pitkäksi rattoisassa seurassa.
      Kotiinlähdössä eräs rouvaihminen itäiseltä maalta halusi keroa minulle jotain.
      ''Kukat toimitetaan aina jälkeenpäin''

isoäiti_

• Anonyymi

No ei kai sitä aina voi tietää ihan kaikkia toisten tapoja .kukat ennen tai jälkeen ajatus sama

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kai sitä aina voi tietää ihan kaikkia toisten tapoja .kukat ennen tai jälkeen ajatus sama

En ole ikinä kuullutkaan että jossain kukat vietäisiin vierailun jälkeen. Lähetti ne joutuu viemään, parempi kun itse ojentaa ne.

• Kukkien toimittamisessa jälkeenpäin on tietty käytännön syy: emäntä joutuu etsimään maljakkoa, leikkelemään varsista pois, laittamaan veteen ja se vie aikaa ja huomiota vieraan vastaanottamisesta. Tutussa seurassa tai ystävien kesken se sujuu usein porukalla ja ei aiheuta hämmennystä, mutta muodollisemmassa tilaisuudessa se on hieman epäkäytännöllistä.

Ranskassa kuulemma viinipullon vieminen päivällisille on etiketinvastaista (kutsuvieras ei luota isäntäväen viinien valintaan), muualla , esim. Ruotsissa tai USA:ssa se on yleinen tapa.

Ruotsalainen hyvien tapojen ja etiketin guru Magdalena Ribbing R.I.P) piti kaikkein tärkeimpänä sitä että kutsuvierasta ei pitäisi millään tavalla saada tuntemaan itseään epämukavaksi tai että olisi tehnyt jotain väärin. Siinä mielessä huomauttaa ulkomaalaiselle kutsuvieraalle että täällä on tapana läöhettää kukat jälkikäteen, oli tavallaan etkettivirhe, vaikka se ei ollutkaan tilaisuuden emäntä, vaan toinen vieras joka sen sanoi.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kukkien toimittamisessa jälkeenpäin on tietty käytännön syy: emäntä joutuu etsimään maljakkoa, leikkelemään varsista pois, laittamaan veteen ja se vie aikaa ja huomiota vieraan vastaanottamisesta. Tutussa seurassa tai ystävien kesken se sujuu usein porukalla ja ei aiheuta hämmennystä, mutta muodollisemmassa tilaisuudessa se on hieman epäkäytännöllistä.

Ranskassa kuulemma viinipullon vieminen päivällisille on etiketinvastaista (kutsuvieras ei luota isäntäväen viinien valintaan), muualla , esim. Ruotsissa tai USA:ssa se on yleinen tapa.

Ruotsalainen hyvien tapojen ja etiketin guru Magdalena Ribbing R.I.P) piti kaikkein tärkeimpänä sitä että kutsuvierasta ei pitäisi millään tavalla saada tuntemaan itseään epämukavaksi tai että olisi tehnyt jotain väärin. Siinä mielessä huomauttaa ulkomaalaiselle kutsuvieraalle että täällä on tapana läöhettää kukat jälkikäteen, oli tavallaan etkettivirhe, vaikka se ei ollutkaan tilaisuuden emäntä, vaan toinen vieras joka sen sanoi.

Ja höpöhöpö! Maljakot varataan etukäteen, kukkakauppias ei jätä kimppuun mitään ykimääräistä ja paperit ottaa vieras pois ennen ojentamista.Isoilla kutsuilla on apuhenkilöiyä, jotka voi laittaa kukat maljakoihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja höpöhöpö! Maljakot varataan etukäteen, kukkakauppias ei jätä kimppuun mitään ykimääräistä ja paperit ottaa vieras pois ennen ojentamista.Isoilla kutsuilla on apuhenkilöiyä, jotka voi laittaa kukat maljakoihin.

Parhaassa tapauksessa mutta ei läheskään aina. Teillä se ehkä menee noin.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Parhaassa tapauksessa mutta ei läheskään aina. Teillä se ehkä menee noin.

Teillä on törpöt vieraat kun tuovat kukat siivottomina etkä ole älynnyt ottaa maljakkoja esiin etkä ketään isoihin juhliin avuksi. Pari kukkapuskaa ehtii itse sujauttamaam vaasiin ellei ole saamaton vätys.

• Anonyymi kirjoitti:

Teillä on törpöt vieraat kun tuovat kukat siivottomina etkä ole älynnyt ottaa maljakkoja esiin etkä ketään isoihin juhliin avuksi. Pari kukkapuskaa ehtii itse sujauttamaam vaasiin ellei ole saamaton vätys.

Älä viitsi, en näe aihetta tähän mielipiteeseen.
        Mutta se on vain yksi mielipide monista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin siinä se taas tuli esille se moukkamaisuus, aliarviointi toisten ystävistä .

• Anonyymi

Täällä nyt urakalla kopsataan Hesarin kirjoituksia.
      Mainostamistako?

• Anonyymi

Ryvettymisen toteamista vain.

• Anonyymi

Yllättävää, kun kuitenkin saunakulttuuri on levinnyt koko maailman tietoisuuteen ja yleistynyt kaikkialla. Miksi, sehän on hirveän nolo ja hävettävä tapa.""

Ei täysin ole. Harvian(kin) pörssikurssi sikanaan romahti poti kirjoittaa sikanaan
      Tuli aikanaan

Kielitaidoton pakkoruotsitettu suomalainen - luojan kiitos että edes ortodoksit saatiin kuriin luterilaisilla menetelmillä - eivät huomaa

että vanhemmat eivät riisu itseään lasten edessä katolisuudessa eli eivät ole perhesaunojia

Sauna kuuluu myyttiseen junttiuteen poron ja muun hömpän kanssa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18215527/hs-kysely-quotsuomalaiset-ovat-moukkia#comment-125673013

• Anonyymi

Etelän maissa "saunakulttuuria" pidetään pornona tai vähintään
      "sairaana" ilmiönä. On maita, joissa ei esimerkiksi nuori voisi kuvitellakaan,
      että olisi samassa tilassa alasti alastomien vanhempiensa kanssa.

• Eikös Suomessakin ole raja siinä mihin saakka lapset ovat vanhempiensa kanssa samassa saunassa? Minun muistaakseni jo pitkälti ennen murrosikää tytöt lähetettiin saunaan äidin kanssa ja pojat isän.
        Jenkkilässä olen saunonut uikkarit päällä monta kertaa ja myös Suomessa, kun ollut ulkomaalaisia vieraita.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Eikös Suomessakin ole raja siinä mihin saakka lapset ovat vanhempiensa kanssa samassa saunassa? Minun muistaakseni jo pitkälti ennen murrosikää tytöt lähetettiin saunaan äidin kanssa ja pojat isän.
        Jenkkilässä olen saunonut uikkarit päällä monta kertaa ja myös Suomessa, kun ollut ulkomaalaisia vieraita.

Ei ole rajaa, se riippuu perheestä. Meillä on aina mökillä uitu ja saunottu alasti ja saunaan kerralla niin paljon kuin mahtuu . Uikkarit on epähygieeniset, ei saa pitää uimahallien saunassa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Eikös Suomessakin ole raja siinä mihin saakka lapset ovat vanhempiensa kanssa samassa saunassa? Minun muistaakseni jo pitkälti ennen murrosikää tytöt lähetettiin saunaan äidin kanssa ja pojat isän.

Riippuu yhteisön asenteista, kuinka saunotaan. Nuoruuteni aikoina kesämökeillämme oli vain yksi yhteinen sauna, jonne kaikista kolmesta mökistä tultiin saunomaan. Olihan tietysti saunavuorot jaettu, ja periaatteet, mutta kyllä lauteille mahtui yleensä aina, omaa sakkiahan siellä oltiin. Vieraiden saunarauhaa kyllä kunnioitettiin.
        Toivottavasti suomalaiset isännät ymmärtävät ulkomaalaisten vieraittensa hämmennyksen, eivätkä aiheuta heille traumoja kieltämällä uimapuvut, tai vaatimalla kaikkia hyppäämään löylyjen jälkeen järveen säällä kuin säällä.

Meidän mökeille saunoja tuli lisää ajan myötä, ja nyt ollaan omissa oloissa, eikä tungosta lauteilla enää ole.
        Minullakin on ihan oma sauna.
        Mkr.

• Anonyymi

Kännissä usein muuttuu moukaksi eli olisko tästä kyse varsinkin ulkomailla.

• Anonyymi

Kyllä. Pariisissa metroputkien jne päällä makaavia lämmitteleviä spurguja clochardeja räkätyyppejä on kauhea katsella kun pyörivät jaloissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Pariisissa metroputkien jne päällä makaavia lämmitteleviä spurguja clochardeja räkätyyppejä on kauhea katsella kun pyörivät jaloissa

Milanossa erään aseman ympärillä useita. Isojen pahvipalojen päällä nukkuivat. Itse valittu "moukkamaisuus" , heh, vai olosuhteista johtuva.
        Näitä "moukkamaisia" löytyy maasta kuin maasta isommista kaupungeista ainakin. Saattaa olla korkeasti kouluttautuneita "moukkiakin" joukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milanossa erään aseman ympärillä useita. Isojen pahvipalojen päällä nukkuivat. Itse valittu "moukkamaisuus" , heh, vai olosuhteista johtuva.
        Näitä "moukkamaisia" löytyy maasta kuin maasta isommista kaupungeista ainakin. Saattaa olla korkeasti kouluttautuneita "moukkiakin" joukossa.

Ei spurgu ja moukka ole sama asia.
        Rikkainkin voi käyttäytyä moukkamaisesti.

• Anonyymi

No siitä juuri, kovaäänisestä kailottamisesta päissään ravintoloissa oma taskumatti mukana , ja kävelystä josta puuttuu tasapaino kokonaan ja astioita putoilee pöydältä kun kävelevät pöytien ohitse ja sanovat vaan oho ja jatkavat matkaa.
        Joten kun mennään ulkomaille niin moni ei muista mitään reissultaan . Se ei ole mitäön sivistynyttä käytöstä.
        Puiston penkillä kun näkivät minun istuvan ja lukevan vierasmaalaisia lehteä niin alkoivat puhumaan ilkeyksiä koska luulivat etten ymmärrä. Annoin heidän puhua ja kommetoida , kun aikansa oliaåvat kommentoineet niin nousin penkiltä ja sanoin heille suomeksi lähtiessäni että hyvää loman jatkoa , molemmilta loksahti monttu auki kun linnun pöntön reikä , en katsellut sen enempää vaan lähdin kävelemään, eivät edes huudelleet perään . Joten moukkamaista käytöstä ja olivat varmaan siin40 vuotiaita. Joten ei mitään ” kloppeja” enää
        Joten eivät anna hyvää mainosta suomalaisisuudesta. En ole vierasmaalaisten koskaan nähnyt käyttäytyvän sillä tavalla .
        Sitä on aina mahdollisuus kun näkee ihmisen ulkomailla että hänkin on suomalainen ! Pieni vihje vaan niille joilla on tapana kommetoida kovalla äänellä toisia ihmisiä —- hän voi olla suomalainen vaikka lukeekin vierasmaalaisia lehteä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matkusta enemmän niin huomaat näitä nukkujia olevan joka puolella maailmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei spurgu ja moukka ole sama asia.
        Rikkainkin voi käyttäytyä moukkamaisesti.

Siksi se oli sitaateissa se "moukkamaisuus" ja oli HEH vielä että näkyisi humosristiseksi.
        Kommentti 13:21 lueppa se.
        Sarkastinen kommentti oli siis tuohon 13,:21 ja samoin, että spurgu voi olla akateemisrsti kouluttautunut.
        Saattaa olla, että rikkaissa onkin enemmän moukkamaista käytöstä, koska ylemmyydentunnon minä lasken moukkamaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siitä juuri, kovaäänisestä kailottamisesta päissään ravintoloissa oma taskumatti mukana , ja kävelystä josta puuttuu tasapaino kokonaan ja astioita putoilee pöydältä kun kävelevät pöytien ohitse ja sanovat vaan oho ja jatkavat matkaa.
        Joten kun mennään ulkomaille niin moni ei muista mitään reissultaan . Se ei ole mitäön sivistynyttä käytöstä.
        Puiston penkillä kun näkivät minun istuvan ja lukevan vierasmaalaisia lehteä niin alkoivat puhumaan ilkeyksiä koska luulivat etten ymmärrä. Annoin heidän puhua ja kommetoida , kun aikansa oliaåvat kommentoineet niin nousin penkiltä ja sanoin heille suomeksi lähtiessäni että hyvää loman jatkoa , molemmilta loksahti monttu auki kun linnun pöntön reikä , en katsellut sen enempää vaan lähdin kävelemään, eivät edes huudelleet perään . Joten moukkamaista käytöstä ja olivat varmaan siin40 vuotiaita. Joten ei mitään ” kloppeja” enää
        Joten eivät anna hyvää mainosta suomalaisisuudesta. En ole vierasmaalaisten koskaan nähnyt käyttäytyvän sillä tavalla .
        Sitä on aina mahdollisuus kun näkee ihmisen ulkomailla että hänkin on suomalainen ! Pieni vihje vaan niille joilla on tapana kommetoida kovalla äänellä toisia ihmisiä —- hän voi olla suomalainen vaikka lukeekin vierasmaalaisia lehteä .

Oheisessa linkissä on kyllä kerrottu ihan muuta.
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/07/03/ulkolinja-turistit-pysykaa-poissa-jattiristeilijat-arsyttavat-venetsian

• Se on totta, olen ollut joskus seiväsmatkoilla.
        Mutta kuitenkin, en koskaan, siis koskaan haluaisi englantilaisten naapuriksi ainakaan turistirysässä.
        Suomalaiset ovat hilajaisia ja nähtävästi äänekkäimmät sammuvat ajoissa.
        Olen joutunut valvomaan aamuun saakka kunnes naapuri Bungalovissa hiljennyttiin.

• Anonyymi

Ploma (Tuli mieleen tosi huono kolumbialainen vitsi naisesta joka nousi täyteen bussiin, eikä kukaan antanut paikkaa. Nainen alkoi kailottamaan että eikö täällä ole ketään herrasmiestä? Vastauskin tuli: herrasmiehiä on, mutta ei vapaita paikkoja)

Turun linja-autoasemalla puhelias karjalaistäti yritti kysellä ovensuussa mihin tämä bussi menee kun kuski ei ollut paikalla, kukaan ei toistelusta huolimatta vastannut

Kun kuski tuli rattiin täti kysyi..Mihin sie näit
      mykkii olet kuskaamas?

• Anonyymi

Vapaan paikan luovuttamisesta tuli mieleeni tapahtuma vuosikymmeniä sitten.
        Keski-ikäinen mies nousi etuovesta täynnä olevaan bussiin ja karjahti etupenkissä istuvalle tytölle: "Ylös siitä ja anna vanhemmalles paikka!" Säikähtänyt tyttö hyppäsi pystyyn, mies istui hänen paikalleen ja sanoi ympärillään seisoville: "Jos tuon ikäinen ei jaksa seisoa bussissa, on hänen paikkansa sairaalassa".
        Mielestäni oiva esimerkki moukasta ja moukkamaisuudesta.
        En tiedä, miten toimisin, jos näin nyt tapahtuisi. Silloin vain seisoin ällistyneenä muiden mukana bussin käytävällä. Olisiko moukalle pitänyt sanoa jotain? Olimmeko kaikki moukkamaisia yllättävässä tilanteessa?
        Mkr.

• Anonyymi

Tärkein tekijä on geneettinen perimä. Kaikki luokitellaan suomalaisiksi, mutta unohdettaan, että Suomeen on tullut esiisiä niin lännestä kun itästä. Sittenpitää otta huomioon vielä geenimuttatio, mikö tapahtui noin 9000 v sitten. On alikehittynyutö, värin kehittynyitä, vääräät uskomukset, uskonto, kasvatus. Kaikki vaikuta. On tosi moukkia, melkwin apinoita, ja on sivistyneitä, mukavia, kohteliaita, ystävällisiä ihmisia. Meitä on moneen junaan. Jotkut eivät pystyy kehitymään. Geenit ja aivokapasiteetti eivät suo sitä.

• Anonyymi

Suomi siis Turku- joki nyk Aura - joki
        on kulttuurina keski- Euroopasta ja Saarenmaalta

• Anonyymi

Oikeastaan " suomalaisia" ei ole, on vain eri puolilta saapuneita heimoja, jotka ovat asettuneet jääkauden jälkeen syntyneelle alueelle. Maisemat ovat niistä ajoista muuttuneet maan nousun ansiosta. Heimot yhdistyivät ja maanviljelys todettiin helpommaksi toimeentuloksi kuin metsästys ja kalastus. Mistä tuli yhteinen kielemme, Siperian suunnalta tulleiden mukana?
        Kaikki olemme maahanmuuttajia.
        Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi siis Turku- joki nyk Aura - joki
        on kulttuurina keski- Euroopasta ja Saarenmaalta

Vantaan koski oli lohikoski, josta Viron kalastajat kävivät pyytämässä saalista. Vanhin Helsingin asutus on noussut Vantaankosken rannalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeastaan " suomalaisia" ei ole, on vain eri puolilta saapuneita heimoja, jotka ovat asettuneet jääkauden jälkeen syntyneelle alueelle. Maisemat ovat niistä ajoista muuttuneet maan nousun ansiosta. Heimot yhdistyivät ja maanviljelys todettiin helpommaksi toimeentuloksi kuin metsästys ja kalastus. Mistä tuli yhteinen kielemme, Siperian suunnalta tulleiden mukana?
        Kaikki olemme maahanmuuttajia.
        Mkr.

Tulimme kuitenkin työtä tekemään, emme loisimaan.Ja puolustimme maatamme, emme luikkineet muihin maihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulimme kuitenkin työtä tekemään, emme loisimaan.Ja puolustimme maatamme, emme luikkineet muihin maihin.

Kyllä ne entisajan työn raskaan raatajat tekivät pyöreitä päivä, siinä olet oikeassa, kukaan ei pystynyt loisimaan, ei ollut niitä rikkaita, joiden verotuloilla olisi avustuksia pystytty maksamaan, päin vastoin, voudit veivät minkä irti saivat, toista on nyt.
        Verohelpotuksia vaan ja kansalaiset joutuvat kestämään avustuksien leikkaukset.
        Ja kun ei tarpeeksi avustuksia makseta, mennään lakkoon ja pysäytetään koko maa pariksi päiväksi, ja kuvitellaan, että sillä tavoin avustusten määrä nousee. Ja nousevathan ne, kun palkka ei riitä senkään vertaa kuin ennen, hinnat nousevat, sähkön hinta, ruuan hinta, vuokrat . . .
        Eikä ne ole vielä edes aloittaneet niitä leikkauksia.

• Anonyymi

Juntti-Suomea on masn läntinen osa
      On kokemusta

• Miten sen ottaa, olen syntyperäinen Etelä-Pohjalainen mutta asunut lähes koko elämäni susirajalla. Olen tietenkin pitänyt yhteyttä synnyinseutuun, lomat viettänyt siellä ja nyt eläkkeellä ollut useinkin.
        Molemmissa maakunnissa on keljuja tyyppejä ja myös mukavia.
        Pohjalainen saattaa olla varutuneempi, tai näyttää sen selvemmin.

• liekko kirjoitti:

Miten sen ottaa, olen syntyperäinen Etelä-Pohjalainen mutta asunut lähes koko elämäni susirajalla. Olen tietenkin pitänyt yhteyttä synnyinseutuun, lomat viettänyt siellä ja nyt eläkkeellä ollut useinkin.
        Molemmissa maakunnissa on keljuja tyyppejä ja myös mukavia.
        Pohjalainen saattaa olla varutuneempi, tai näyttää sen selvemmin.

Miksihän näppäimistö jättää mielellä a-kirjaimen pois? Kai asia silti tulee selväksi.
        Kirjoittelen harvemmin puhelimella tai tabletilla, tykkään että on kunnon näppäimistö kun sormet on menneet virkatessa kuin Joriinin juuriksi.

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Miksihän näppäimistö jättää mielellä a-kirjaimen pois? Kai asia silti tulee selväksi.
        Kirjoittelen harvemmin puhelimella tai tabletilla, tykkään että on kunnon näppäimistö kun sormet on menneet virkatessa kuin Joriinin juuriksi.

minulla n päivittämätön 8.1 windows jossa 3 näppäintä ei toimi
        olen ohjelmoinut sinne uusia
        minulla on siten eri kymmensormijärjestelmä kuin ihmisillä

käyn pörssikauppaa kaikki päivitykset loppuneella yli 10 vuotta vanhalla päätteellä

joka toimii rajoitetusti mutta on suojattu täysin
        virustorjunta on serbialainen

teknisesti näppäin on kondensaattori eli se vain hajoaa eikä enää varaa
        näppäimistä on sen takia ongelmajäte

• Moukkamaisuus on taas sitten jotain aivan muuta, kuin köyhyys tai varattomuus.
      Mitä koulusivistyksestä puuttuu, korvatan hyvillä käytöstavoilla, sydämen sivistyksellä, muiden huomioonottamisella ja empatialla. Ei tietenkään tarkoita sitä eikö korkeasti koulutettukin voisi omata noita mainitsemiani piirteitä ja raha ja hyvä käytös eivät kulje käsikädessä.

"Erittäin puheliaana ja eloisana Suomessa pidettyä ihmistä oli Latinalaisessa Amerikassa kuvailtu hiljaiseksi, tunteensa piilottavaksi, tunnolliseksi ja totiseksi."
      (Artikkelin suonalaisten käytöstavoista ja mitä uulkomaalianen iistä ajettelee jatkuu päivän hesarissa).
      Tuossa tunnistan itseni. Ainakin alkuvuosina minua apidettiin hyvin varautuneena ja totisena, tunteeni kätkevänä.

Riippuu kysyjän ja vastaajan omista käsityksistä, kulttuurisidonnaisuudesta, omasta "moukkamaisuudesta" miten kysymykseen vastataan.Vallitsevasta normikäyttäytymisestä poikkeavaa sanotaa mielellään "moukkamaiseksi", vaikka se on vain ...siis normista poikkeavaa, Eloisien, lujaa ja paljon puhuvien, iholle tulevien lattareiden joukossa suomalainen on tunneköyhä, vaatimaton (kauhistus!), maalainen ja sosiaalisesti kömpelö.

Rehellisyys, josta olemme aina olleet ylpeitä, on joissakin tapauksissa melkein kuin harmaata aluetta naiviuden ja tyhmyyden välillä.

• Anonyymi

Olivatko kovinkin eloisia ne Kolumbian kaduilla lojuvat narkkarit, joiden yli hypit? Entä ne kurjat sairaat katulapset joita Suomeenkin adoptoidaan? Kyllä se iholle tulo on usein taskuvarkaan meininkiä, melu ja mekkala harhauttaa turistin huomion, Ja miksi ihmeessä tunteensa pitäisi vierasmaalausille ja vieraille suomalaisillekkaan näyttää? Suomessa osataan olla arvokkaita ja asiallisia.

• Anonyymi kirjoitti:

Olivatko kovinkin eloisia ne Kolumbian kaduilla lojuvat narkkarit, joiden yli hypit? Entä ne kurjat sairaat katulapset joita Suomeenkin adoptoidaan? Kyllä se iholle tulo on usein taskuvarkaan meininkiä, melu ja mekkala harhauttaa turistin huomion, Ja miksi ihmeessä tunteensa pitäisi vierasmaalausille ja vieraille suomalaisillekkaan näyttää? Suomessa osataan olla arvokkaita ja asiallisia.

En tainnut kuitenkaan puhua katuelämän meiningistä tai miten turistia ja muita tuntemattomia kohdellaan, vaan tavallisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä esim. perheen ja tuttujen kesken.
        Koska olit viimeiksi Kolumbiassa ja näit narkkareita lojuvan kadulla?
        Minua vaivaavat enemmän Suomen kaupunkien ja taajamien pultsarit, meluavat juopot ja spurgut kaduilla ja puistoissa, etenkin kesäaikaan, niitä näkyy enemmän. Myös puistoissa ja julkisissa kulkuvälineissä sekoilevat alaikäiset pojat ja tytöt jotka remusivat humalassa vielä kahdeksankymmentäluvulla, säälittävää, mutta tietääkseni vähemmän tavallista nykyisin.
        Mitä tulee Pohjolaan adoptoiduista lapsista ne tulee sosiaaliviranomaisten (Insituto de bienestar familiar) ylläpitämistä lastenkodeista, ovat hyvin ravittuja ja hoidettuja ja saaneet henkilökunnan toimesta sekä huomiota että hellyyttä toisinaan jopa suuremmassa mittakaavassa kuin monen suomalaisen kodin lapset, jotka jätetään yksin tai vähälle huomiolle tuntikausiksi kotonaan. Kun heidät on adoptoitu tänne, heistä voi tulla esim. tunnettuja viihdeartisteja,
        :)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En tainnut kuitenkaan puhua katuelämän meiningistä tai miten turistia ja muita tuntemattomia kohdellaan, vaan tavallisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä esim. perheen ja tuttujen kesken.
        Minua vaivaavat enemmän Suomen kaupunkien ja taajamien pultsarit, meluavat juopot ja spurgut kaduilla ja puistoissa, etenkin kesäaikaan, niitä näkyy enemmän. Myös puistoissa ja julkisissa kulkuvälineissä sekoilevat alaikäiset pojat ja tytöt jotka remusivat humalassa vielä kahdeksankymmentäluvulla, säälittävää, mutta tietääkseni vähemmän tavallista nykyisin.
        Mitä tulee Pohjolaan adoptoiduista lapsista ne tulee sosiaaliviranomaisten (Insituto de bienestar familiar) ylläpitämistä lastenkodeista, ovat hyvin ravittuja ja hoidettuja ja saaneet henkilökunnan toimesta sekä huomiota että hellyyttä toisinaan jopa suuremmassa mittakaavassa kuin monen suomalaisen kodin lapset, jotka jätetään yksin tai vähälle huomiolle tuntikausiksi kotonaan. Kun heidät on adoptoitu tänne, heistä voi tulla esim. tunnettuja viihdeartisteja,

Sinähän niistä Kolumbian narkkareista puhuit, joiden yli harpoit! Missä Suomen kaupungeissa näit 80-luvulla alaikäisiä humalassa ja missä spurguja kaduilla ja puistoissa meluamassa? Alkoholistit ovat hyvinkin hiljaisia tyyppejä, toisin kuin ne Ruotsin nuoret maahanmuuttajat pommeineen ja puukkouneen ja pyssyineen.ja se on tätä päivää, ei mitään kaukaista 80 lukua. Et ole paljon tainnut vuosikymmeniin käydä Suomen isoissa kaupungeissa mutta meidän nuoret ovat meluamisen takia valmis teilaamaan. Latinoiden melu on sinusta pelkästää hienoa kulttuuria. Mikä sinua vaivaa? Pettikö synnyinmaa sinut jotenkin kun olet noin katkera?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Joo, viihdeartisteja puistoon ja kaduille...

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minkäs takia niitä mallikelpoisissa oloissa kasvavia lapsia annetaan suomalaisille huonoon hoitoon?

• Anonyymi kirjoitti:

Sinähän niistä Kolumbian narkkareista puhuit, joiden yli harpoit! Missä Suomen kaupungeissa näit 80-luvulla alaikäisiä humalassa ja missä spurguja kaduilla ja puistoissa meluamassa? Alkoholistit ovat hyvinkin hiljaisia tyyppejä, toisin kuin ne Ruotsin nuoret maahanmuuttajat pommeineen ja puukkouneen ja pyssyineen.ja se on tätä päivää, ei mitään kaukaista 80 lukua. Et ole paljon tainnut vuosikymmeniin käydä Suomen isoissa kaupungeissa mutta meidän nuoret ovat meluamisen takia valmis teilaamaan. Latinoiden melu on sinusta pelkästää hienoa kulttuuria. Mikä sinua vaivaa? Pettikö synnyinmaa sinut jotenkin kun olet noin katkera?

Minulla ei ole mitään katkeruutta, mutta tottakai haluan korjata väärät tietosi ja puhkaista kuplasi. Älä anna väärää todistusta olemattomien tietojen perusteella,
        Vastaan nyt kerralla moneen oletetukseesi mutta en aio jatkaa tätä keskustelua pitemmälle, koska olen jo sanonut sanottavani, eikä se siitä muutu. Minulla on vertauspintaa aivan riittävästi.
        Kirjoitin joskus aikaisemmin kerjäläisistä ja sairaista ihmisistä jalkakäytävillä. Joskus seitkytluvun alussa. Ne ovat olleet jo kauan poissa. Narkkarit ovat omaa keksintöäsi.
        Kun kävin laivalla ja junalla Suomessa kahdeksankymmentäluvun lopussa ja yhdeksänkymmentäluvulla niin laivajunat olivat täpötäynnä kännissä sekoilia nuoria. Vanhempiakin jtka mölysivät ja tuppautuivat seuraan. Hävetti ja säälitti.

Turussa Samppalinnanmäellä varhaisteinit tytöt ja pojat vetivät kaljaa ja ties mitä kaksin käsin. Tampereella oli myös paljon ylivilkasta nuorisoa jotka käyttivät runsaasti alkoholia, aivan liian lapsina. Pikkukaupungeissakin, taajamissa pultsareita hörhöili keskellä päivää kauppakeskuksissa ja puistoissa.

Nyt kuljen Suomessa miehen kanssa ja autolla ja liikun vähemmän kaupunkimiljöössä ja julkisissa, olen myös kuullut ja lukenut että alkoholinkäyttö on vähentynyt nuorison keskuudessa. Mikään ei minusta ole hienompaa.

Häriköitä, huumeiden ja alkoholin väärinkäyttäjiä on joka maassa ja en ihannoi latinokulttuuria muuten, kuin sosiaalisten kontaktien inhimillisyydessä, lämmössä ja spontaanisuudessa.

Ai niistä adoptoidusta lapsista (ne adoptoidaan erityisistä adoptiokeskuksista (half-way houses) ja he ovat heitteille jätettyjä tai orpoja. , siksi heitä annetaan adoptioon pitkän prosessin jälkeen, jossa tutkitaan tulevien adoptiovanhempien taustat jne. hyvon tarkkaan.

Viihdeartisteista tuli nyt mieleen nopeasti Jon Henrik Fjällgren ja Kristin Amparo, molemmat adoptoitu Calista.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Adoptoitu tänne eli Ruotsiinko?

Määrätyssä iässä sitä vähän mesotaan, joten en sitä nyt niin säälittävänä pidä.
        Eikö paljon enemmän sääliä kaipaa nämä katulapset, joita on myös Kolumbiassa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minulla ei ole mitään katkeruutta, mutta tottakai haluan korjata väärät tietosi ja puhkaista kuplasi. Älä anna väärää todistusta olemattomien tietojen perusteella,
        Vastaan nyt kerralla moneen oletetukseesi mutta en aio jatkaa tätä keskustelua pitemmälle, koska olen jo sanonut sanottavani, eikä se siitä muutu. Minulla on vertauspintaa aivan riittävästi.
        Kirjoitin joskus aikaisemmin kerjäläisistä ja sairaista ihmisistä jalkakäytävillä. Joskus seitkytluvun alussa. Ne ovat olleet jo kauan poissa. Narkkarit ovat omaa keksintöäsi.
        Kun kävin laivalla ja junalla Suomessa kahdeksankymmentäluvun lopussa ja yhdeksänkymmentäluvulla niin laivajunat olivat täpötäynnä kännissä sekoilia nuoria. Vanhempiakin jtka mölysivät ja tuppautuivat seuraan. Hävetti ja säälitti.

Turussa Samppalinnanmäellä varhaisteinit tytöt ja pojat vetivät kaljaa ja ties mitä kaksin käsin. Tampereella oli myös paljon ylivilkasta nuorisoa jotka käyttivät runsaasti alkoholia, aivan liian lapsina. Pikkukaupungeissakin, taajamissa pultsareita hörhöili keskellä päivää kauppakeskuksissa ja puistoissa.

Nyt kuljen Suomessa miehen kanssa ja autolla ja liikun vähemmän kaupunkimiljöössä ja julkisissa, olen myös kuullut ja lukenut että alkoholinkäyttö on vähentynyt nuorison keskuudessa. Mikään ei minusta ole hienompaa.

Häriköitä, huumeiden ja alkoholin väärinkäyttäjiä on joka maassa ja en ihannoi latinokulttuuria muuten, kuin sosiaalisten kontaktien inhimillisyydessä, lämmössä ja spontaanisuudessa.

Ai niistä adoptoidusta lapsista (ne adoptoidaan erityisistä adoptiokeskuksista (half-way houses) ja he ovat heitteille jätettyjä tai orpoja. , siksi heitä annetaan adoptioon pitkän prosessin jälkeen, jossa tutkitaan tulevien adoptiovanhempien taustat jne. hyvon tarkkaan.

Viihdeartisteista tuli nyt mieleen nopeasti Jon Henrik Fjällgren ja Kristin Amparo, molemmat adoptoitu Calista.

Miten se vaikuttaa että kuljet Suomessa miehen kanssa? Tuskin hauraita vanhuksia tulisivat muutenkaan melulla häiritsemään tai seuraan tuppautumaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kolumbiaan ollut perustamassa lastenkotia myös Turkulainen nainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eimtuo sinun kommenttisi mitenkään näytä arvokkaasta ja asialliselta , tavallista stalkkausta kuten tavallisesti, pieni näyttö moukkamaisuudesta,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

19:18.
        Suomalainen spurgukin on parempi kuin joku toinen? Muualta tullut, Tai muualla oleva.
        Olihan spurguja puistoissa ja kaduilla noina aikoina, asuivat hökkeliylässä rakentamattomassa Pasilassa ja siltojen alla. Liekkihotellissa.
        Koeta vaan muistella, älä unohda niitä aikoja.
        Tuttavan mies joi itsensä siihen kuntoon, että harhaili Hakaniemessä samanmielisten porukoissa vuosikausia.
        Osasivat hoitaa itsensä aina hoitoon kun syksyn kylmät tulivat.
        Vähän niin kuin siinä ballaadissa: "Talvella nälkää näki maalari, talvella nälkää näki muurari, talvella nälkää näki hanslankari, lojui linnassa hamppari".
        "Latinoiden melu" on heidän kulttuuriaan, ja sanotaan, että moni ulkomailta Suomeen muuttanut kaipaa Suomea vanhoilla kotikulmilla käydessään, koska suomalainen elämäntyyli kunnioittaa vaikenemista ja omissa oloissaan olemista. Hermot lepäävät, myös niillä spurguilla. Heitä ei muuten Helsingin kaduilla enää näy. Nyt heistä huolehditaan paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Adoptoitu tänne eli Ruotsiinko?

Määrätyssä iässä sitä vähän mesotaan, joten en sitä nyt niin säälittävänä pidä.
        Eikö paljon enemmän sääliä kaipaa nämä katulapset, joita on myös Kolumbiassa.

Sinä et tunnu hyväksyvään mitään. Muitten kirjoituksen otat haasteena, joihin on kiivaudella suhtauduttava.
        Toisten ihmisten säälintunteetkin kohdistuvat mielestäsi väärään kohteeseen. Haluat neuvoa myös siin.ä
        Huoh.

• Anonyymi

Näitä ns. "moukkia" ja huonon käytöstavan omaavia löytyy joka maasta.

• Anonyymi

Mainitse joitakin, joissa olet itse käynyt ja todennut !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mainitse joitakin, joissa olet itse käynyt ja todennut !

Kyllä mää näin 60- luvulla Ruottissa juoppoja tappelevia moukkia, mutta ne oliki Suomesta muuttaneita,

• Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Halla-aho sai pinnat vaalikeskustelussa, kun vastasi kysymykseen, kenen kanssa saunoisi, jos olisi presidentti.
        Hän kertoi toivovansa saunakaveriksi Brunein sulttaania, jonka nimeä ei muista.
        Uskoi, että tilaisuus olisi sulttaanille uusi ja mielenkiintoinen.

• Anonyymi

Kansanedustajien rötöksistä uutisoidessa Niikko (ps) mainitaan usein. Tilillä on nuoruusvuosilta neljä tuomiota. Hän muun muassa ajeli varastetulla työkoneella, varasti käsilaukun ja törmäsi varastetulla autolla suojatietä ylittäneeseen naiseen. Kovin tuomio eli puoli vuotta ehdollista ja kymmenientuhansien markkojen vahingokorvaukset Niikko sai katteettomista pankkikorttiostoista.

• Anonyymi

Miksi PS kerää näitä moukkia ?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Myö ollaan moukkia, mutta HS on paska lehti.

• Anonyymi

Persutrolli osoitti älykkyytensä 21:33. Miten kukaan voi äänestää persuja ?
        Miten kukaan voi kuulua samaan sakkiin niitten kanssa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persutrolli osoitti älykkyytensä 21:33. Miten kukaan voi äänestää persuja ?
        Miten kukaan voi kuulua samaan sakkiin niitten kanssa ?

Samanlaiset lapset leikkivät aina yhdessä parhaiten ——— ivaamalla toisia

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ei mitään tekemistä sahurin kanssa, joka ostaa nuoria naisia
      woodoo-maissa.

• Anonyymi

Minä olin pieni toukka
        Kun luoja minut tänne loi.
        Haikara, se pitkänoukka
        tunkiolle minut toi.

lastenlaulu 50- luvulta.
        Voihan sanoa myös " moukka", vai mitä?
        Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä olin pieni toukka
        Kun luoja minut tänne loi.
        Haikara, se pitkänoukka
        tunkiolle minut toi.

lastenlaulu 50- luvulta.
        Voihan sanoa myös " moukka", vai mitä?
        Mkr.

Tai kuten Olavi Virta lauloi että se houkka on ken menneet suudelmat...
        retorinen kysymys: onko parempi olla houkka kuin moukka?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tai kuten Olavi Virta lauloi että se houkka on ken menneet suudelmat...
        retorinen kysymys: onko parempi olla houkka kuin moukka?

Parempi olla nimittelemättä suomalaisia moukiksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansainvälisesti demari on moukka kun nuolee halosmarinpresttä
        eli ylöspäin

ja lyö alaspäin eli hakkaraista

ylöspäin puuteroituja ankeriaita nuolija kansannälvijä on vaarallinen jos
        olisi johdossa jossain kuten halosmarin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se nimittelyä jos vieraat ihmiset kertovat miten ovat kokeneet suomalaisen
        He näkevät suomalaisuuden sellaisena kun kertovat sen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se nimittelyä jos vieraat ihmiset kertovat miten ovat kokeneet suomalaisen
        He näkevät suomalaisuuden sellaisena kun kertovat sen.

Vieraat ihmiset?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansainvälisesti demari on moukka kun nuolee halosmarinpresttä
        eli ylöspäin

ja lyö alaspäin eli hakkaraista

ylöspäin puuteroituja ankeriaita nuolija kansannälvijä on vaarallinen jos
        olisi johdossa jossain kuten halosmarin

Ano 12:42.
        Oletpa ahdistunut ja katkeruuden piinaama!

• Anonyymi

Palstalla esim. on paljon sosialisteja jotka kertovat Saksasta
      ja Hitleristä jne juttuja joissa näkyy älyn kääpiön

eräs täällä ikäloppupalstalla vetäisi natsinesiin heti täällä, kun annoin itä-Saksan
      Sachsen-Anhaltista viitteen saksaksi

samanlaisia käsityksiä on tietty myös ulkomaalaisilla vääristyneitä Suomesta

Italiassa olen nähnyt joskus vanhempaa porukkaa jotka tietävät Mussolinin ja Paavo Nurmen takia
      jotain oikeaakin Suomesta

turkissa pakollinen oppikirja Suomesta oli virkavaatimuksena mutta ne
      eivät kyllä yleensä tiedä Suomesta mitään

• Anonyymi

Mitä muuta voisi odottaa? Hyvän käytöksen koulutusta ei suomalainen saa missään.
      Useissa yhteyksissä olen saanut korvilleni näillä palstoilla, kun olen peräänkuuluttanut kotikasvatuksen tärkeyttä.
      Olen saanut kuulla, että koululla ei ole velvoitusta opettaa käytöstapoja lapsille, koulu opettaa lukemista ja matematiikkaa, kodissa on kiireiset vanhemmat, joilla ei ole aikaa opettaa lapsiaan kohteliaiksi, kiittämään ja kumartamaan, tervehtimään.
      Joskus olen sanonut, että lapsi selviytyy pitkälle, kun hän on oppinut hyvät pöytätavat ja liikennesäännöt. ja muistan kuinka ivallisia vastauksia tuolloin sain.

Mielipidepalstojen ja somen sisällöstä voi myös vetää johtopäätöksiä. Niissä tulee usein ihmisten käytöstavat esiin, ja se ongelma on maailmanlaajuinen.
      Mkr.

• Anonyymi

"Mielipidepalstojen ja somen sisällöstä voi myös vetää johtopäätöksiä. Niissä tulee usein ihmisten käytöstavat esiin, ja se ongelma on maailmanlaajuinen."

Ei siis ennenkään ole osattu kasvattaa hyvään käytökseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mielipidepalstojen ja somen sisällöstä voi myös vetää johtopäätöksiä. Niissä tulee usein ihmisten käytöstavat esiin, ja se ongelma on maailmanlaajuinen."

Suvussani on säästynyt suuri määrä kirjeitä 1800-luvulta. Niissä kuvataan perheiden arkea ja elämää. Pojat lähetettiin kauas kotoa koulukaupunkiin opiskelemaan, ja sen ajan opetuksesta näkyy kirjeissä vilahduksia. Eräässä kirjeessä lukiolaispoika kertoi, että opettajat kutsuivat oppilaita kahvikutsuille kotiinsa kouluttaakseen heitä käytöstapoihin. Monethan heistä olivat kotoisin kaukaa maaseudulta, eikä "herrasväen" tapoihin oltu tutustuttu. Opettajat yrittivät huolehtia, että kömpelöt maalaispojat oppisivat sulavampaa käytöstä. Kouluissa oli mm. tanssinopetusta, ja kirjeissä kuvattiin mm. kotiljongin opettelua.
        Siihen aikaan ylioppilaskirjoitukset ja -tentit suoritettiin Helsingissä, jonne monet pojat ensi kertaa elämässään tulivat, vieraaseen ympäristöön ja kaupunkilaiselämään. Koulun opetuksista oli varmasti suuri hyöty.
        Myös Nuorisoseurat opettivat kyläläisnuorille käyttäytymistä, kahvikestien emännöintiä ja seurustelua. Esimerkiksi Kauhavalla ruustinna ja opettajan rouva pitivät näitä kursseja, joista kirjeissä kerrottiin kiitollisin mielin
        Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suvussani on säästynyt suuri määrä kirjeitä 1800-luvulta. Niissä kuvataan perheiden arkea ja elämää. Pojat lähetettiin kauas kotoa koulukaupunkiin opiskelemaan, ja sen ajan opetuksesta näkyy kirjeissä vilahduksia. Eräässä kirjeessä lukiolaispoika kertoi, että opettajat kutsuivat oppilaita kahvikutsuille kotiinsa kouluttaakseen heitä käytöstapoihin. Monethan heistä olivat kotoisin kaukaa maaseudulta, eikä "herrasväen" tapoihin oltu tutustuttu. Opettajat yrittivät huolehtia, että kömpelöt maalaispojat oppisivat sulavampaa käytöstä. Kouluissa oli mm. tanssinopetusta, ja kirjeissä kuvattiin mm. kotiljongin opettelua.
        Siihen aikaan ylioppilaskirjoitukset ja -tentit suoritettiin Helsingissä, jonne monet pojat ensi kertaa elämässään tulivat, vieraaseen ympäristöön ja kaupunkilaiselämään. Koulun opetuksista oli varmasti suuri hyöty.
        Myös Nuorisoseurat opettivat kyläläisnuorille käyttäytymistä, kahvikestien emännöintiä ja seurustelua. Esimerkiksi Kauhavalla ruustinna ja opettajan rouva pitivät näitä kursseja, joista kirjeissä kerrottiin kiitollisin mielin
        Mkr.

Niinpä, mutta tänään mielipidesivuilla ja somessa kirjoittaa paljon nuoremmat.

1930 luvulta ja sen jälkeen olevat.

• Anonyymi

Ne hyvät vanhemmat on töissä ja kasvattamassa lapsiaan, hoitamassa kotiaan, ei heillä ole aikaa vanhusten palstoilla puolustautua räksyttäviä mummoja vastaan. Puhu sinä vain omasta puolestasi ja omasta jälkikasvustasi masriina!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Somekirjoittajista on tehty tutkimuksia, joista kuvastuu kirjoittajien luonne.
        Usein kirjoittajan kuva itsestään ei vastaa totuutta, ja helposti hän
        värittelee kirjoituksiaan kerjäten mielihyvää itsekeskeisyyteensä.
        Ennen ihmiset raaputtelivat nimiään siltojen kaiteisiin ja puunrunkoihin
        ja nyt someen. Identtiteetti varkauden jälkeen kysellään syyllisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne hyvät vanhemmat on töissä ja kasvattamassa lapsiaan, hoitamassa kotiaan, ei heillä ole aikaa vanhusten palstoilla puolustautua räksyttäviä mummoja vastaan. Puhu sinä vain omasta puolestasi ja omasta jälkikasvustasi masriina!

Ne hyvät vanhemmat voisivat lapsiaan kasvattaessaan opettaa heitä tervehtimään, kiittämään ja vastaamaan, kun kysytään. Ei se vie paljon aikaa kiireisiltä vanhemmilta, sillä esimerkin voimalla tieto parhaiten lapsille menee.
        Voi tietysti olla niin, etteivät kirjoittajan mainitsemat vanhemmat käy esimerkiksi käytöstavoissa. Se on vähän ongelmallista tietenkin. Ne 1800-luvun opettajatkin ovat jo kuolleita.
        masriina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne hyvät vanhemmat voisivat lapsiaan kasvattaessaan opettaa heitä tervehtimään, kiittämään ja vastaamaan, kun kysytään. Ei se vie paljon aikaa kiireisiltä vanhemmilta, sillä esimerkin voimalla tieto parhaiten lapsille menee.
        Voi tietysti olla niin, etteivät kirjoittajan mainitsemat vanhemmat käy esimerkiksi käytöstavoissa. Se on vähän ongelmallista tietenkin. Ne 1800-luvun opettajatkin ovat jo kuolleita.
        masriina

" ... etteivät ... käy esimerkiksi käytöstavoissa. " ? Että mitä?

• Anonyymi

Mitä me oikein odotamme toisiltamme, kun lapsille ei ihan virallisestikaan opeteta käytöstapoja silloin kun lapsi haluaa niitä oppia. "Kiitos" ja "ole hyvä" ovat turhaa hapatusta, jotka tekevät lapsesta silmänpalvojan. Jokainen opettaja tietää, etteivät lapset osaa seurata ohjeita, eivät tervehtiä, eivät osaa vastata kun kysytään. On kaikkein helpoin tapa julistaa, että lapsella on ADHD, joten ei sille mitään voi.

Olen monta kertaa näissäkin ketjuissa ihmetellyt kotikasvatuksen puutetta ja joka kerran olen saanut tietää, että olen ahdasmielinen ja tiukkpipo.
      Mkr.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8948
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2368
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1552
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1320
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe