Vallox 95 ilmanvaihtokoneen korjaus - tee se itse-mieheltä.

Anonyymi-ap

Koneen puhallinmoottori ei toiminut. Kyselin LVI- liikkeiltä korjauksesta ja eräskin sanoi, että vian etsintään voi mennä puolikin päivää. Taas monille sähkömiehille tuntui kone olevan tuntematon korjattava.
Tuumasta toimeen. Kansi auki ja näin, että tuloilmapuhallin pyöri normaalisti, laitteessa 2-puhallinta. Minulla sähköjohto tulee suoraan sulaketaululta ja ilmastointikone on taas varastossa, hankala poistella sähkövirrasta. Laitoin ensityökseni johdon poikki , jakorasian siihen ja asensin pistorasian ja yhdistin koneen siihen pistokkeella, jotta voin helposti katkaista laitteelta virrat.
Irrotin puhallinmoottorin ja pyörittelin sitä mietin, että olisiko vika moottorissa? Miten testata? Pitkään mietin, kunnes lopulta tajusin laittaa sen toimivan puhaltimen pistokkeeseen ja sehän siellä toimi. Tarkemmin katsellessa ko koneessa malli 3510 v.2006 ei ole paljon "elektroonisia" osia. Puhaltimet 2, Ohjauskeskus ja Kondensaattorit 2 sekä Turvakytkin.
Toimimaton puhallinmoottori siis toimi, mutta ei omalla paikallaan. Olisiko vika ohjauskeskuksessa? Avasin kannen siellä muuntaja toiminnasta ei tietoa, sen testaamisesta vielä vähemmän.
Ostin uudet moottorien kondensaattorit ja vaihdoin ne- ei apua sähkömoottori ei lähde pyörimään. Tarkastelin moottorin sähkökytkennät ja pistokkeet, kaikki näytti olevan paikallaan. Tässä kohtaa meinasi usko loppua ja teki mieli jo soittaa johonkin alan liikkeeseen.
Vielä tuli mieleen turvakytkin. Sehän näytti toimivan kansi auki kansi kiinni ja toinen puhallin käynnistyi ja sammui niin kuin pitikin. Onneksi en vielä tilannut uutta ohjauskeskusta.
Joku älynväläys laittoi minut tekemään turvakytkimelle lukitus, siinä kaksi muovisankaa jossa reikä työnsin sinne mmj 3x1,5 johdon pätkän reijästä sisään jotta sain sen lukittua ja voisin paremmin katsella konetta. Ihme tapahtui puhaltimen moottori hyrähti käyntiin.
Vika siis oli pelkästään turvakytkimessä. Tosin ihmeeksi jäi miksi tuloilmapuhaltimen moottori toimi ja menoilmamoottorin ei, kun kannen sulki.
Tarkastelussa huomaa ainakin sen, että kannen metallinen läppä joka painaa kytkintä voi vuosien saatossa työntää pellissä kiinniolevaa kytkintä taaksepäin, jolloin kosketus jää heikoksi.
Kirjoitin tämän, jos jollain ilmenee sama vika niin pääsee helpommalla kuin minä.

1

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

🔞 ­­­N­­y­m­f­­o­­m­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18216386

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59