Silmäkomplikaatiot

Anonyymi-ap

Olen alkanut ihan järkyttävästi pelkäämään silmäkomplikaatioita. Olen ymmärtänyt, että toisessa silmässä olisi kohtalaisen vaikea retinopatia ja toisessa kohtalainen. Lisäksi oli seuraavia merkintöjä:

Mikroaneurysma/mikroaneurysmia ja pieniä vuotoja enemmän tai yksittäinen kookaskin vuoto, muttavuotoja alle 20/neljännes tai yli 20/neljännes vain 1/4
Lievä IRMA 1-3 kentässä
Verkkokalvon mikroinfarkti: 2-3 kpl
Selvä venopatia 1/4

OCT kuvassa oikean makulan keskeisen retinan paksuus 276, fovean piirtyy
esille. Fovean ylätemporaalipuolella muutamia mikrokystia ja hienoista
lipidihippua.
OCT kuvassa vasemman makulan keskeisen retinan paksuus 287, ei turvotusta.
Fovean ylätemporaalipuolella yksittäinen mikrokysta ja muutama
lipidikertymä.

Auttakaa joku tulkitsemaan noita ja auttaako tosiaan pelkkä verensokerien seuranta pitämään muutokset pois? Verenpaineet ja kolesterolit ovat sallituissa rajoissa, sekä liikun päivittäin.

6

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko sairastanut kauan? Millainen tasapaino?
      Retinopatiaa ilmenee suhteellisen usein kun sairastumisvuosia alkaa kertymään reilummin. Ei voi muuta kun yrittää pitää sokeritasapaino mahdollisimman vakaana ja hyvänä. Ja verenpaine ja kolesteroli. Olet käsittääkseni vielä hyvässä tilanteessa, jos ei ole tarvinnut laseroida eikä ole siis uudissuonitusta.
      Silmäkomplikaatiot on kyllä pelottavia, kunpa osaisi olla turhia murehtimatta.

      • Anonyymi

        25 vuotta tulee täyteen sairastamista ja tasapaino... no jos ei huono, niin välttävä. Olen siis koittanut pitää itsestäni huolta ja pistänyt aina tarvittavat insuliinit, mutta verensokerit sitten pahimmillaan sahanneet ylös ja alas. pitkä sokeri ollut melkein aina jotain 8-10 % hujakoilla siis. Jotenkin liikaa kai luottanut siihen, että suht. terveellinen ruoka ja päivittäinen liikunta pitäis pahimmat muutokset kurissa, mutta ei kai nekään sitten ihan täysin kaikkea korjaa.

        Laseria ei tosiaan ole vielä näihin silmiin käytetty. Välillä vaan kuumottaa, kun alkanut tulemaan ties mitä ihmeellisiä näköhäiriöitä ja näkökenttäpuutoksia. Nyt sitten vain koittanut roimasti tiputtaa sokereita ja pitää heittelyt kurissa. Ihan hyvin olen siinä onnistunut ja toivon, että se nyt ainakin edes hidastaisi tuota rappeuman etenemistä.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­N­­­y­­m­­­f­o­­m­­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😋 ­­­N­­­y­­­m­­f­­o­m­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18218375

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ei ehkä kannata tiputtaa sokeritasapainoa roimasti lyhyessä ajassa vaan hitaasti ja tasaisesti. Olen kuullut että nopea tasapainon parannus saattaa haitata retinopatiamuutoksia, tästä aikoinaan diabeteshoitajanikin varoittanut.
      Kyllä retinopatia voi pysähtyä ihan kokonaan hyvällä hoidolla, nykyään sensorit on ainakin minulle auttaneet paljon parempaan tasapainoon pääsyssä.
      Olen itsekin sairastanut kauan, 33 vuotta ja silmiini on ehtinyt kehittyä proliferatiivinen retinopatia. Olen aika samalla tavalla ajatellut ja hoitanut itseäni ruokavaliolla ja liikunnalla sekä pistänyt insuliinit ajallaan, mutta sokerit ovat seilanneet vuoristorataa enemmän ja vähemmän. Ennen sensoria ja todella rutiininomaista päivärytmiä syömisineen ja liikkumisineen en oikein saanut niitä aisoihin.

    • Anonyymi

      Itselläni ollut 2-tyypin diabetes 15 vuotta. Juuri olin silmänpohjakuvauksessa, ei retinopatiaa.

      Ruokailu toisinaan liian makeaa, liikunta vähäistä mutta jokapäiväistä. Kolme eri lääkettä, metformiini, insuliini ja se vaikeasti saatava kerran viikossa pistettävä. Tämä kerran viikossa pistettävä pitää verensokerin tasaisena, aamun paastoarvo yleensä 6. Ruokailun jälkeen verensokeri palautuu nopeasti alle 7.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1691
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1432
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      953
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      936
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      41
      763
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      698
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      28
      638
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      29
      615
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe