Kruununprinssi hehkutti lomailua Joroisissa ah niin kiireisen bisnesmiehen vähemmän vakuuttavin ottein. Tuleeko tälle puhallukselle jatkoa?
Mites kaupungin loisfirma KPA:lla menee?
9
567
Vastaukset
- Anonyymi
VR:llä jälleen muutosneuvottelut - Kymmeniä konduktöörejä uhkaa irtisanominen
- Anonyymi
Milloin rysähtää kunnolla VR- konepajan puolella.
- Anonyymi
Menkää palkkatöihin.
- Anonyymi
Pakko töihinkö sanoit..
- Anonyymi
Täynnä rinssejä Pieksämäki,ahahahaaa.
- Anonyymi
Pieksämäen kokoomuksen lapsille ja nuorkauppakamarille hyvä suojatyöpaikka.
- Anonyymi
Ei vissiin mene kovin hyvin
- Anonyymi
Veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat liittyvät lakkorintamaan
SUOMI, TÖISSÄ RAITEILLA
Rautatiealan Unioni RAU on päättänyt toteuttaa toisen #painavasyy-kampanjan poliittisen lakon, sillä Petteri Orpon hallitus jatkaa edelleen työelämän heikennysten valmistelua. Lakko toteutetaan perjantaina 2.2., jolloin RAUn jäsenet ovat pois töistä. RAU edustaa rautatiealan veturinkuljettajia, liikenneohjaajia ja joissain asiakaspalvelutehtävissä toimivia.
Orpon hallituksen heikennykset osuvat vahvasti RAUn jäseniin. Hallituksen kaavailemat muutokset, kuten vientivetoinen työmarkkinamalli, irtisanomisperusteiden höllentyminen ja lomautus-/työttömyysajan tukien vähentäminen, vievät työelämän kehitystä RAUn jäsenten kannalta väärään suuntaan.
Hyvänä esimerkkinä on vallitseva Suomen hallituksen tapa tehdä muutoksia.
- Hallitus poikkeaa vahvasti perinteisestä suomalaisesta sopimisen kulttuurista ja tavasta. Perinteisesti työmarkkinoita koskevista asioista on neuvoteltu työmarkkinajärjestöjen välillä. Työelämän lainsäädäntömuutokset on tehty yhteisissä työryhmissä, jotka koostuvat työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajista sekä ministeriöiden työntekijöistä. Nyt aito yhteinen valmistelu loistaa poissaolollaan, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen sanoo.
Jatkuvassa muutoksessa rautateiden työntekijöiden jaksaminen on koetuksella, mikä huolestuttaa edelleen liittoa.
- Usein kuitenkin jaksamiseen liittyvät tekstikysymykset nousevat isoimmiksi asioiksi työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä näkyi jo nyt edellisen kierroksen neuvotteluissa, joissa halusimme kasvattaa veturinkuljettajien viikkolepoa. Työnantajat pitivät jaksamisen parantamisen hintaa liian korkealla.
- Nyt hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen aiheuttavat sen, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista uhkaa tulla puhtaasti palkkaratkaisuihin perustuvia. Valtakunnansovittelija ei tule hyväksymään mitään jaksamisen parantamiseen liittyviä toimenpiteitä. Kysymys kuuluu, miten tällaisessa tilanteessa voidaan saada aitoa parannusta työehtoihin jäsenten kannalta, Lehtinen jatkaa.
Muutos, joka lakolla edelleen halutaan saada aikaiseksi, on valmisteltujen lakialoitteiden poisvetäminen tai valmistelun keskeyttäminen sekä aitojen neuvotteluiden käynnistäminen.
Näin lakko toteutuu 2.2.2024
Veturinkuljettajat eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin VR-Yhtymä Oyj:ssä, North Rail Oy:ssä ja Fenniarail Oy:ssä.
Fintraffic Raiteen liikenneohjaajat ja vuoropäälliköt eivät tule töihin klo 06.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
VR-Yhtymä Oyj:n toimisto- ja palveluhenkilöt eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
Lakon ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne.
RAUn työehtosopimuksen alaiset tehtävät, kuten veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat, ovat merkittävässä roolissa raideliikenteessä. VR-Yhtymä, Fintraffic Raide, Fenniarail ja North Rail tiedottavat, mitkä junat peruuntuvat.
- On valitettavaa, että tällaisiin toimiin joudutaan ryhtymään. RAU pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa haittaa. Liitto ei kuitenkaan näe vaihtoehtoa, sillä aitoja neuvotteluja ei ole suostuttu aloittamaan.
(Kuvassa Markku Lehtinen)
TOIMITUS
lakko, Rautatiealan Unioni, Markku Lehtinen, RAU, poliittinen lakko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat liittyvät lakkorintamaan
SUOMI, TÖISSÄ RAITEILLA
Rautatiealan Unioni RAU on päättänyt toteuttaa toisen #painavasyy-kampanjan poliittisen lakon, sillä Petteri Orpon hallitus jatkaa edelleen työelämän heikennysten valmistelua. Lakko toteutetaan perjantaina 2.2., jolloin RAUn jäsenet ovat pois töistä. RAU edustaa rautatiealan veturinkuljettajia, liikenneohjaajia ja joissain asiakaspalvelutehtävissä toimivia.
Orpon hallituksen heikennykset osuvat vahvasti RAUn jäseniin. Hallituksen kaavailemat muutokset, kuten vientivetoinen työmarkkinamalli, irtisanomisperusteiden höllentyminen ja lomautus-/työttömyysajan tukien vähentäminen, vievät työelämän kehitystä RAUn jäsenten kannalta väärään suuntaan.
Hyvänä esimerkkinä on vallitseva Suomen hallituksen tapa tehdä muutoksia.
- Hallitus poikkeaa vahvasti perinteisestä suomalaisesta sopimisen kulttuurista ja tavasta. Perinteisesti työmarkkinoita koskevista asioista on neuvoteltu työmarkkinajärjestöjen välillä. Työelämän lainsäädäntömuutokset on tehty yhteisissä työryhmissä, jotka koostuvat työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajista sekä ministeriöiden työntekijöistä. Nyt aito yhteinen valmistelu loistaa poissaolollaan, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen sanoo.
Jatkuvassa muutoksessa rautateiden työntekijöiden jaksaminen on koetuksella, mikä huolestuttaa edelleen liittoa.
- Usein kuitenkin jaksamiseen liittyvät tekstikysymykset nousevat isoimmiksi asioiksi työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä näkyi jo nyt edellisen kierroksen neuvotteluissa, joissa halusimme kasvattaa veturinkuljettajien viikkolepoa. Työnantajat pitivät jaksamisen parantamisen hintaa liian korkealla.
- Nyt hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen aiheuttavat sen, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista uhkaa tulla puhtaasti palkkaratkaisuihin perustuvia. Valtakunnansovittelija ei tule hyväksymään mitään jaksamisen parantamiseen liittyviä toimenpiteitä. Kysymys kuuluu, miten tällaisessa tilanteessa voidaan saada aitoa parannusta työehtoihin jäsenten kannalta, Lehtinen jatkaa.
Muutos, joka lakolla edelleen halutaan saada aikaiseksi, on valmisteltujen lakialoitteiden poisvetäminen tai valmistelun keskeyttäminen sekä aitojen neuvotteluiden käynnistäminen.
Näin lakko toteutuu 2.2.2024
Veturinkuljettajat eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin VR-Yhtymä Oyj:ssä, North Rail Oy:ssä ja Fenniarail Oy:ssä.
Fintraffic Raiteen liikenneohjaajat ja vuoropäälliköt eivät tule töihin klo 06.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
VR-Yhtymä Oyj:n toimisto- ja palveluhenkilöt eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
Lakon ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne.
RAUn työehtosopimuksen alaiset tehtävät, kuten veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat, ovat merkittävässä roolissa raideliikenteessä. VR-Yhtymä, Fintraffic Raide, Fenniarail ja North Rail tiedottavat, mitkä junat peruuntuvat.
- On valitettavaa, että tällaisiin toimiin joudutaan ryhtymään. RAU pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa haittaa. Liitto ei kuitenkaan näe vaihtoehtoa, sillä aitoja neuvotteluja ei ole suostuttu aloittamaan.
(Kuvassa Markku Lehtinen)
TOIMITUS
lakko, Rautatiealan Unioni, Markku Lehtinen, RAU, poliittinen lakkoRaideammattilaiset JHL pysäyttää raideliikenteen - Pohjoisen yöjunat lakon ulkopuolella
SUOMI, TÖISSÄ RAITEILLA
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo, että Suomen junaliikenne seisahtuu pohjoisen yöjunia lukuun ottamatta perjantaina 2. helmikuuta.
Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Petri Lillqvistin mukaan pääministeri Petteri Orpon on nyt osoitettava johtajuutta aloittamalla aidot neuvottelut ammattiyhdistysliikkeen kanssa.
- Hallitus puuttuu lainsäädännön kautta työelämän perusoikeuksiin, kuten lakko-oikeuteen ja ammattiliittojen neuvotteluautonomiaan. Jos hallitus näin haluaa väkisin tehdä itsestään työmarkkinaosapuolen, niin pääministerin on oltava valmis kantamaan siitä vastuu tuomalla hallitus reilusti neuvottelupöytään.
Raideammattilaiset JHL:n lakko pysäyttää metron, Helsingin ja Tampereen raitiovaunut sekä pääkaupunkiseudun paikallisjunat. Lakko kestää vuorokauden. Se koskee työvuoroja, jotka alkavat perjantaina 2.2. klo 00.01 ja 23.59 välillä.
Raideammattilaisten osasto Kaakon Satamat JHL ry toteuttaa torstaina 1.2. vuorokauden mittaisen poliittisen työtaistelun Haminan ja Kotkan ratapihoilla sekä sataman osissa. Käytännössä kaikki ratapihatoiminnot keskeytyvät. Kaakon Satamat JHL ry:n jäsenet osallistuvat lakkoon, jonka JHL on ilmoittanut VR-Groupiin perjantaina 2.2.
Lakko koskee myös NRC Groupia, joka tekee mm. ratakunnostustöitä.
TOIMITUS
Raideammattilaiset, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, lakko, poliittinen lakko
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli3123151Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!2221977Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt591602Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!
Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t41404- 811288
Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni2761224- 811074
Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen
mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.521051- 80991
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk145867