puhaltava

sivuääni

kävin yksityisellä yleislääketieteen erikoislääkärillä valittamassa vaivojani ja hän totesi että kuunnellaanpa sydän. kuunneltuaan sydämeni hän käski minun käydä kyykkyyn 10 kertaa ja sen jälkeen kuunteli uudestaan. kuunneltuaan hän sanoi että tämä pitää tutkia tarkemmin. sydämestäni kuuluu puhaltava sivuääni joka voimistuu rasituksessa. sanoi viittaavan läppävikaan? sain lähetteen yksityiselle sydänlääkärille. olen 18, kohta 19. yläasteella koululääkäri sanoi kuulleensa sivuäänen sydämmestäni muttei ehkä mitään vakavaa. ja asia jäi siihen.
oireina minulla on se että sydämeni alkaa hakkaamaan mielettömän lujaa ja voimakkaasti ja kevyt huimaus, myös pitää haukkoa henkeä syvään kun tuntuu että ilma loppuu. tämä alkaa esim kun istun, tai nousen ylös, kävelen portaita, puhun, nauran, syön, mitä ikinä teenkin. kaikki on pahinta aamulla. stressi pahentaa oireita ja pieni hermostuminen saa sydämmen hakkaamaan ja huippaamaan. baari-illan jälkeen on hankala nukahtaa (pahenee mitä enemmän on tullut otettua) kun sydän hakkaa niin mielettömästi kauan aikaa. yöllä on kauheaa käydä vessassa esim kun sydän hakkaa niin paljo ja hengästyttää...
eli onko muilla tälläistä?

5

1639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä

sellainen juttu että rytmihäiriöitä on. ja välillä sattaa sydämen kohdalle eikä se ole mikään lihaspistos. ja ruokailun/juomisen jälkeen tulee ikään kuin ilmakuplia ylöspäin. kädet ja jalat on aivan kylmät. liikuntaa on nykyään vaikea harrastaa sen takia että pumppu hakkaa muutenkin niin paljon...

• hiippis

Lukaseppas piruttas tuolta hiippaläpän prolapsista http://www.consciouschoice.com/1995-98/cc093/hmd093.html

Vaaraton, mutta ikävän tuntuinen vaiva. Itselläni on tuo ja lähinnä oireilen päivittäin rytmihäiriöillä. Toisinaan olen saanut paniikkikohtauksia, on hengenahdistusta, kylmät raajat jne. Oloni on parantunut selvästi, kun aloin liikkumaan säännöllisesti.

Tuo hengitysjuttu on tuttua, tuntuu, että välillä hengitys salpaantuu tai vedettäis luukut kiinni. Sillon on pakko "huokaista" syvään ja alottaa hengittäminen "alusta".

Mulla myös stressi pahentaa oireita ja olen silloin muutenkin aika sätkyllä päällä.. toisin sanoen tulee noita paniikkituntemuksia, johtunee sullakin siitä huippaus ja sydämen hakkaus?

Toivottavasti vaivasi laatu selviää, kerro ihmeessä siitä mullekin! Ja kannattaa yrittää käydä väkisinkin pikku lenkeillä - pian jaksat jo enemmän ja hengittäminen on helpompaa :)

• omistaja *heh*

kiitos vastauksestasi :). luin tossa linkin ja hyvä kun oli englannin kielellä, yleensä niissä on paljon enemmän ja laajemmin tietoa kuin suomenkielisissä jutuissa. kiitos linkistä. lukemani perustella, oireet;

"~ Migraine headaches
        ~ Dizzy, spacy feeling
        ~ Difficulty concentrating
        ~ Balance problems, vertigo
        ~ Insomnia, sleep disturbances
        ~ Hyperventilation; shortness of breath
        ~ Palpitations of the heart; skipped or irregular heart beat
        ~ Panic attacks, with pounding heart beat
        ~ Phantom chest pain with no apparent physiological cause
        ~ Hypersensitive startle reflex
        ~ Cold sweats
        ~ Cold hands and feet
        ~ Numbness or tingling in the fingers or toes
        ~ Bowel urgency, diarrhea, constipation
        ~ Sensitivity to drugs, including alcohol, caffeine, and medications (caffeine prevents the natural absorption of catecholamines, so that they linger in the body. Caffeine and theobromides in chocolate are related to medications used to treat asthma, which work by inhibiting the absorption of catecholamines.) People with mitral valve prolapse are especially sensitive to all kinds of drugs and medications."

sopivat todella täydellisesti minulle. tosin minulla on ryhtimuutos tapahtunut (tietokoneella istumisesta huonossa ergonomisessa asennossa pitkän ajan kuluessa), joka sekin selittää osaltaan huimausta, lihasjännityspäänsärkyä, ja verenkiertohäiriöitä (lihakset jumissa niin veri ei pääse niin helposti aivoihin ja muuttunut ryhti saattaa myös sotkea hermoratoja)
        en muista mainitsinko tuossa aiemmassa kirjoituksessani että kärsin myös paniikkihäiriöistä. itse asiassa niiden takia meninkin lääkäriin. ja lääkäri sanoi että kuulostaa sydämmeen ja verenkiertoon liittyvältä ja sitten kuunteli sydämen. jossa sitten olikin puhaltava sivuääni. voimakkuudesta en tiedä, mutta kuulemma "selvä puhaltava sivuääni, joka pitää tutkia tarkemmin". ja sen jälkeen aloinkin ajatella että jokin vika sydämessä selvittäisi myös sen minkä takia sydämeni jyskyttää niin mielettömästi. ja tämä hiippaläppä juttu selvittäisi kaikki muutkin oireet. kilpirauhaskokeet ottivat myös ekg:n lisäksi. kilpirauhaskokeen tulokset saan perjantaina. mutta ekg selviää sitten 23. päivä kun menen sen sydänlääkärin luo. joka todennäköisesti laittaa ainakin rasitus ekg:hen. tuli mieleeni että e-pillerit ovat myös lisänneet oireitani. luin niistä että pitäisi keskustellä lääkärin kanssa jos on läppävika tai rytmihäiriöitä.. joten tiedätkö millä lailla se vaikuttaa?? ja eivätkös nuo läppäviat ole kovin yleisiä? onko sinulla synnynnäinen, kun eikös noita voi olla synnynnäisä ja sitten ihan ei-synnynnäisiä? minulla on myös rytmihäiriöitä melkein päivittäin. tuntuu kuni yksi lyönti jäisi väliin ja hengitys salpautuu. ja sitten taas normaalilla lailla sykkii. ja sellanen juttu vielä että äänet kuuluivat sydämmestä, koska lääkäri käskin minun olla hengittämättä ja kuunteli ja sanoi että ääni kuuluu myös silloin joten ei ole keuhkoperäinen ääni... nyt vaan odotellaan 3 viikkoa :S.

• hiippis
        omistaja *heh* kirjoitti:

kiitos vastauksestasi :). luin tossa linkin ja hyvä kun oli englannin kielellä, yleensä niissä on paljon enemmän ja laajemmin tietoa kuin suomenkielisissä jutuissa. kiitos linkistä. lukemani perustella, oireet;

"~ Migraine headaches
        ~ Dizzy, spacy feeling
        ~ Difficulty concentrating
        ~ Balance problems, vertigo
        ~ Insomnia, sleep disturbances
        ~ Hyperventilation; shortness of breath
        ~ Palpitations of the heart; skipped or irregular heart beat
        ~ Panic attacks, with pounding heart beat
        ~ Phantom chest pain with no apparent physiological cause
        ~ Hypersensitive startle reflex
        ~ Cold sweats
        ~ Cold hands and feet
        ~ Numbness or tingling in the fingers or toes
        ~ Bowel urgency, diarrhea, constipation
        ~ Sensitivity to drugs, including alcohol, caffeine, and medications (caffeine prevents the natural absorption of catecholamines, so that they linger in the body. Caffeine and theobromides in chocolate are related to medications used to treat asthma, which work by inhibiting the absorption of catecholamines.) People with mitral valve prolapse are especially sensitive to all kinds of drugs and medications."

sopivat todella täydellisesti minulle. tosin minulla on ryhtimuutos tapahtunut (tietokoneella istumisesta huonossa ergonomisessa asennossa pitkän ajan kuluessa), joka sekin selittää osaltaan huimausta, lihasjännityspäänsärkyä, ja verenkiertohäiriöitä (lihakset jumissa niin veri ei pääse niin helposti aivoihin ja muuttunut ryhti saattaa myös sotkea hermoratoja)
        en muista mainitsinko tuossa aiemmassa kirjoituksessani että kärsin myös paniikkihäiriöistä. itse asiassa niiden takia meninkin lääkäriin. ja lääkäri sanoi että kuulostaa sydämmeen ja verenkiertoon liittyvältä ja sitten kuunteli sydämen. jossa sitten olikin puhaltava sivuääni. voimakkuudesta en tiedä, mutta kuulemma "selvä puhaltava sivuääni, joka pitää tutkia tarkemmin". ja sen jälkeen aloinkin ajatella että jokin vika sydämessä selvittäisi myös sen minkä takia sydämeni jyskyttää niin mielettömästi. ja tämä hiippaläppä juttu selvittäisi kaikki muutkin oireet. kilpirauhaskokeet ottivat myös ekg:n lisäksi. kilpirauhaskokeen tulokset saan perjantaina. mutta ekg selviää sitten 23. päivä kun menen sen sydänlääkärin luo. joka todennäköisesti laittaa ainakin rasitus ekg:hen. tuli mieleeni että e-pillerit ovat myös lisänneet oireitani. luin niistä että pitäisi keskustellä lääkärin kanssa jos on läppävika tai rytmihäiriöitä.. joten tiedätkö millä lailla se vaikuttaa?? ja eivätkös nuo läppäviat ole kovin yleisiä? onko sinulla synnynnäinen, kun eikös noita voi olla synnynnäisä ja sitten ihan ei-synnynnäisiä? minulla on myös rytmihäiriöitä melkein päivittäin. tuntuu kuni yksi lyönti jäisi väliin ja hengitys salpautuu. ja sitten taas normaalilla lailla sykkii. ja sellanen juttu vielä että äänet kuuluivat sydämmestä, koska lääkäri käskin minun olla hengittämättä ja kuunteli ja sanoi että ääni kuuluu myös silloin joten ei ole keuhkoperäinen ääni... nyt vaan odotellaan 3 viikkoa :S.

Mä ettin kauan tietoa tuosta prolapsista ja tuo linkki on selittänyt mulle paljon omista oireistani..

Mulla puhkes stressin jälkeen kaikki oireet kunnolla päälle. Silloin sain parit paniikkikohtaukset ja olin ihan hukassa kun ei ollut tietoa mikä mua vaivaa. Sydänlääkäri sitten sanoi, että kaikki johtuu prolapsista - paniikit ja hyperventiloinnit.

Kilpirauhasarvoja mullakin on seurattu, mutta ne on olleet aina normaalit. Noista e-pillereistä en osaa sanoa yhtään, kun en ole ikään syönyt, mutta ennen kuukautisia sydän heittäytyy tosi ilkeäksi ja voimakkaiksi muljahduksi. Yleensä se heittää rytminkin bigeminiaksi moneksi päivää ja silloin väsyy tosi helposti pienistäkin ponnisteluista (oisko samaa sullakin, jos tuntuu, että jää lyönti väliin). Nyt kokeilen pms vaivoihin sen rytmihäiriöihin ssri-tabuja pienenä annoksena. Ja sain avun niistä pahimpiin muljahteluihin. Tosin kuukausi on vasta takanapäin.

Mulla on synnynnäinen juttu, mutta rytmihäiriöt alkoi vasta sun iässä ja niitä onkin ollu nyt reilut kuus vuotta. Syntyessä oli kuulemma jo kuulunut sivuääni, mutta sitä ei aina edes kuule. Ovat tosi yleisiä nuo läppäviat, ootko muuten pitkä ja hoikka? Lääkärien mukaan tyypillen hiippis on pitkä ;)

• vaivana
        hiippis kirjoitti:

Mä ettin kauan tietoa tuosta prolapsista ja tuo linkki on selittänyt mulle paljon omista oireistani..

Mulla puhkes stressin jälkeen kaikki oireet kunnolla päälle. Silloin sain parit paniikkikohtaukset ja olin ihan hukassa kun ei ollut tietoa mikä mua vaivaa. Sydänlääkäri sitten sanoi, että kaikki johtuu prolapsista - paniikit ja hyperventiloinnit.

Kilpirauhasarvoja mullakin on seurattu, mutta ne on olleet aina normaalit. Noista e-pillereistä en osaa sanoa yhtään, kun en ole ikään syönyt, mutta ennen kuukautisia sydän heittäytyy tosi ilkeäksi ja voimakkaiksi muljahduksi. Yleensä se heittää rytminkin bigeminiaksi moneksi päivää ja silloin väsyy tosi helposti pienistäkin ponnisteluista (oisko samaa sullakin, jos tuntuu, että jää lyönti väliin). Nyt kokeilen pms vaivoihin sen rytmihäiriöihin ssri-tabuja pienenä annoksena. Ja sain avun niistä pahimpiin muljahteluihin. Tosin kuukausi on vasta takanapäin.

Mulla on synnynnäinen juttu, mutta rytmihäiriöt alkoi vasta sun iässä ja niitä onkin ollu nyt reilut kuus vuotta. Syntyessä oli kuulemma jo kuulunut sivuääni, mutta sitä ei aina edes kuule. Ovat tosi yleisiä nuo läppäviat, ootko muuten pitkä ja hoikka? Lääkärien mukaan tyypillen hiippis on pitkä ;)

laitoin googleen nyt hakusanaksi "mitral valve prolapse" ja johan alkoi löytyä tietoa. löysin erään toisen hyvän englanninkielisen linkin:

http://www.nursing.wright.edu/practice/mvp/default.htm

jossa oli mm. luettelo oireita lisäävistä asioista:

•Emotional stress
        •Excessive fatigue
        •Unaccustomed physical activity
        •Being anxious or nervous
        •Caffeine
        •Medicines with stimulants
        •Sweets
        •Being in a hot, dry environment
        •Dehydration
        •Flu, cold, or other illnesses
        •Lack of sleep
        •Alcohol
        •Smoking
        •Skipping meals
        •Rushing around
        •Lying on the left or right side
        •Menses
        •Menopause

ja nekin osuvat.

enen kuukautisia oireet lisääntyvät myös minulla vaikka vielä syönkin e-pillereitä. katsotaan nyt mitä sieltä löytyy ja sen perusteella kysyy lääkäreiltä.

en ole erityisen pitkä mutta raajanai ovat pitkät ja olen hoikka. ja eikös se ole yleismpi naisilla kuin miehillä?

saa nyt nähdä perjantain mitä ne kilpirauhasarvot ovat :|.

rytmihäiriöt eivät ole niin haittaavia minun kohdallani, mutta tuo ainainen sydämmen hakkaaminen ja hengenahdistus ja haukkominen on inhottavaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe